Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 ÇOCUKLA İLETİŞİM GİZEM YILDIZ Psk.Dan.Rhb.Öğrt. Karaçulha İlköğretim Okulu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 ÇOCUKLA İLETİŞİM GİZEM YILDIZ Psk.Dan.Rhb.Öğrt. Karaçulha İlköğretim Okulu."— Sunum transkripti:

1

2 1 ÇOCUKLA İLETİŞİM GİZEM YILDIZ Psk.Dan.Rhb.Öğrt. Karaçulha İlköğretim Okulu

3 2

4 3 İLETİŞİM İletişim bizim başkalarını anlamamıza, başkalarının da bizi anlamasına yardımcı olan bir süreçtir.

5 4 SAĞLIKLI İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ *BİREYSEL AYRILIKLAR VARDIR. *İLİŞKİLERDE GÖNÜLLÜLÜK ESASTIR. *HER BİREY KARAR VEREBİLME GÜCÜ VE HAKKINA SAHİPTİR. *TÜM İNSANLAR SAYGIDEĞERDİR.ONLARI SEVMEYEBİLİRİZ AMA SAYGI GÖSTERMEMİZ GEREKİR. *GİZLİLİK,KİŞİ KENDİNE VE YA BAŞKASINA ZARAR VERMEDİĞİ SÜRECE KORUNMALIDIR.

6 5 KİŞİLERARASI İLETİŞİM s SÖZEL İLETİŞİM s KONUŞMA SIRASINDAKİ SÖZCÜKLER s SÖZEL OLMAYAN İLETİŞİM s SESE DAYALI OLANLAR s SES DIŞINDAKİLER

7 6 SÖZEL İLETİŞİM s KONUŞMA SIRASINDAKİ SÖZCÜKLER s Kelimelerin söylenmek isteneni bir başkasına anlatabilmesi s İletişimde ;özellikle bilgi ve düşüncelerin iletilmesinde kullanılan (seçilen) kelimeler duyguların iletilmesinde ise beden dili daha etkilidir

8 7 SÖZEL OLMAYAN İLETİŞİM s SESE DAYALI OLANLAR s SES DIŞINDAKİLER

9 8 Sese dayalı olanlar *DURAKSAMALAR *SESİN TONU *SESİN YÜKSEKLİĞİ *EEE,IHM SÖZCÜKLERİ *DUYGU TONU *AKICILIK *TEKRARLAR *DOĞALLIK *GEREKSİZ SÖZCÜKLER * SEÇİLEN SÖZCÜKLER

10 9 Ses dışındakiler *GÖZ İLİŞKİSİ *YÜZ İFADELERİ *KAFA İŞARETLERİ *VÜCUT DURUŞU *OTURMA BİÇİMLERİ *BACAKLARIN DURUŞU *BEDEN YÖNELİMİ *EL VE KOL DURUŞU *KİŞİSEL ALAN *DOKUNMA *KIYAFET,AKSESUAR *MEKANI KULLANMA

11 10 KONUŞACAĞINIZ KİŞİDE NE TÜR ÖZELLİKLER ARARSINIZ? s Konuşup birisine anlatmaya ihtiyacınız olduğunda kiminle konuşacağınızı neye göre seçersiniz?

12 11 ETKİN-İYİ DİNLEMENİN ÖZELLİKLERİ s SESSİZLİK ( SÖZ KESMEDEN ) s ANLATILMAK İSTENENİN NE OLDUĞUNU ANLAMAYA ÇALIŞMAK, s ANLATILANIN ALTINDA YATAN DUYGUYU ANLAMAYA ÇALIŞMAK, s KOŞULSUZ KABULLE DİNLEMEK, s DÜRÜST OLARAK DİNLEMEK(TUZAK KURMADAN DİNLEMEK)

13 12 FİZİKSEL DİNLEMENİN ÖZELLİKLERİ s KONUŞANIN YÜZÜNE DOĞRU BAKMAK, s BEDEN OLARAK ONA YÖNELMEK, s GÖZLE İYİ BİR İLİŞKİ KURMAK, s KONUŞANA DOĞRU EĞİK DURMAK, s DİNLERKEN RAHAT OLMAK GEREKİR.

14 13 ETKİN DİNLEMENİN FAYDALARI *KİŞİ KENDİNİ DİNLEYEN KİŞİYE YAKIN HİSSEDER, *SORUNUNU İLK BAŞTAKİ KADAR ÖNEMLİ GÖRMEYEBİLİR, *SORUNUNU RAHATLIKLA DİLE GETİRDİĞİ İÇİN,ÇÖZÜM YOLLARINI DA DAHA RAHAT DÜŞÜNEBİLİR.

15 14 İYİ SORU SORMANIN ÖZELLİKLERİ s İLETİŞİMİ ENGELLEMEYEN SORU KELİMELERİ s AÇIK UÇLU SORULAR s KAPALI UÇLU SORULAR

16 15 İletişimi Engellemeyen sorular s KONUŞMAYI SÜRDÜRECEK AÇIK UÇLU SORULAR SORULMALIDIR. (Yanıtı evet- hayır olmayan sorular) s YARGILAYICI,HESAP SORUCU İZLENİMİ BIRAKTIĞI İÇİN ”NEDEN, NİÇİN, NİYE” SORULARI DEĞİL, “NE, NASIL” SÖZCÜKLERİNİ KULLANILMALIDIR.

17 16 AÇIK UÇLU SORULAR s DİNLEYENİN DAHA FAZLA BİLGİ ALMASINI SAĞLAR, s KONUŞANIN DURUMLA YADA KENDİSİYLE İLGİLİ BAZI ŞEYLERİ FARK ETMESİNİ SAĞLAR, s KONUŞAN KİŞİYE DİKKATLE DİNLENİLDİĞİNİ HİSSETTİRİR, s KONUŞMANIN DEVAM ETMESİNİ SAĞLAR.

18 17 KAPALI UÇLU SORULAR s EVET YADA HAYIR GİBİ KISA YANITLANIR, s YANITLAYICI AZ DÜŞÜNÜR, s BELLİ GERÇEKLERİN NETLEŞMESİNİ SAĞLAR, s İSTENİLEN ALANLA İLGİLİ KONUŞMAYI YÖNLENDİRİR, s OLUMLU İFADELERİ PEKİŞTİRMEK İÇİN KULLANILIR.

19 18 Aile İçi İletişim s Çocuklarımızla sağlıklı iletişim kurabilmenin ilk adımı; s Çocuğumuzu demokratik, hoşgörülü bir tutumla yetiştirmek, s Huzurlu, güvenli, sağlıklı bir aile ortamı oluşturmak, s Anne-babanın birer eğitimci ve çocuğun yetişmesinden sorumlu olduğunu unutmamak, s Yaşının getirdiği yetersizliklerden dolayı onu suçlamamak, s Onun bir çocuk olduğunu olduğunu unutmamak, s Çocukla güç savaşına girmemek s Olmasını düşlediğimiz gibi olmadığı için ona kızmamaktır!

20 19 Yaygın Anne-Baba İfadeleri s “Yemeğini yemezsen kötü olur, sana bir daha s oyuncak almam! ” s “O aynaya bir daha parmak izi yaparsan, odandan çıkamazsın!” s “Ona sakın dokunma kırarsın, baban sonra sana s çok kızar. “ s “Oyuncağını paylaşmazsan, kimse seni sevmez.” s “Sus artık başım ağrıyor!” s “Ne yaramazsın, bıktım artık!”

21 20 Biz Konuşuruz, Çocuk Dinler s Çocuğunuzla ilgili herhangi bir sorun yaşandığında anne-babaların yaptıkları genellikle nedir? s Yapılan araştırmalara göre sonuç şu: s KONUŞMAK!

22 21 Çocuk Kendini İfade Edemez s SONUÇ: s Çocuk kendini daha doğru dürüst ifade edemeden, derdini anlatamadan suçlanmıştır s Sorunla ilgili farkındalık kazanamamıştır s Anlaşılmadığı ve kabul görmediği (adam yerine konmadığı) için kızgın ve kırgındır

23 22 O HALDE NE YAPMALIYIZ? s Etkili iletişim, çocuğu dinlemekle başlar… s Çocuğun, s “Ben önemliyim” s “Ben değerliyim” duygusunu hissetmeye ihtiyacı vardır. s Bunun ilk adımı çocuğu dinlemektir. s “BENİ DİNLEYİN!”

24 23 İLETİŞİM ENGELLERİ Etkili Dinlemeye Engeller s 1. Suçlama: s “Sen zaten her zaman ağlarsın” s Bu yaklaşım çocuğun kendine olan özgüvenini zedeler ve her yaptığından suçluluk duyar.

25 24 Etkili Dinlemeye Engeller s 2. Emir verme ve yönetme: s “Hemen git ve yatağına yat” s Bu yaklaşım çocuğunuzda direnç oluşturur, söylediğinizin tersini yapabilir ve isyankar davranışlar geliştirebilir.

26 25 Etkili Dinlemeye Engeller s 3. Tehdit etme: s “Eğer bir daha böyle davranırsan, sana bahçede oyun oynamak yasak” s Bu yaklaşım çocuğunuzu yalan söylemeye teşvik eder. Çocuk tehdit edilmemek için ya yaptıklarını inkar eder yada başka yalanlar uydurur. Korkabilir.

27 26 Etkili Dinlemeye Engeller s 4. Eleştirme: s “Arkadaşlarınla oyuncaklarını paylaşmayı bir türlü öğrenemedin.” s Bu yaklaşım çocuğunuzu pasifleştirebilir, özgüvenini yitirir. s Kendini şöyle hisseder “Ben kötüyüm” s s Size karşılık verebilir: “Sen de iyi bir anne/baba değilsin.”

28 27 Etkili Dinlemeye Engeller s 5. Uyarı, gözdağı verme: s “Sana bir daha bunu yapmamanı, yaparsan neler olacağını söylemiştim.” s Bu yaklaşım çocuğunuzu korkutabilir.Onun zamanla her şeye boyun eğmesine sebep olabilir.

29 28 Etkili Dinlemeye Engeller s 6. Akıl verme: s “Ben olsam...” s “Bence şöyle yap/yapmalısın...” s “Neden şöyle yapmadın…” s Bu yaklaşım çocuğunuzun kendi sorunlarına çözümler bulmasını engeller. s Kendine güveni olmaz, kendi istediklerini değil başkalarının söylediklerini yapar. Her zaman sizden destek bekleyebilir, sizin de steğiniz olmadan hiçbir şey yapamaz. Bağımlı bir kişilik geliştirebilir.

30 29 Etkili Dinlemeye Engeller s 7. Utandırma: s “Ne kadar arsızsın!” s “Ne kadar çok hata yapıyorsun!” s Bu yaklaşım çocuğunuzun kendini yetersiz ve değersiz etmesine neden olabilir. s Çocuğunuz yaşıtlarının yanında bile mahcup olma korkusunu yoğun bir şekilde yaşayabilir.

31 30 Etkili Dinlemeye Engeller s 8. Öğüt verme: s “Arkadaşlarına vurmak iyi bir davranış değildir.” s Bu yaklaşım çocuğunuzun gözünde sizi “katı ve değersiz” kılar.

32 31 Etkili Dinlemeye Engeller s 9. Yargılama: s “Adam gibi konuşmayı bilmiyorsun ki, seni kim niye dinlesin.” “Ders çalışmazsan sınıfta kalırsın, zaten okuduğundan da bir şey anladığın yok” s Sevilmediğini, takdir edilmediğini, işe yaramaz biri olduğunu düşünür. s Uğraşları takdir edilmeyeceği için çaba göstermez. s Anlaşılmadığını hisseder,kırılır ve üzülür.

33 32 Etkili Dinlemeye Engeller s 10. Aşağılama: s “Böyle yaparak komik olduğunu mu sanıyorsun?” s Bu yaklaşım çocuğunuzun kendini mahcup ve önemsiz hissetmesine yol açabilir.

34 33 Etkili Dinlemeye Engeller s 11. Alay etme: s “Bana bak bayan bilmiş” s “Ne var küçük ukala” s Bu yaklaşım çocuğunuzda “karşılık verme” ve “tersleme” davranışlarını artırabilir. Öz benliğini zedeleyebilir.

35 34 Etkili Dinlemeye Engeller s 12. İnceleme, Araştırma, soruşturma: ”Neden? Niçin? Kim? sen ne yaptın? Kiminle?...” s Bu yaklaşım çocuğunuzun kendi sorununu gözden kaçırmasına sebep olur. Çünkü çocuk sizin sorduğunuz sorularla meşguldür. s Çok fazla üstüne gidildiğinde yalanı seçebilir. Korku ve kaygıya kapılabilir.

36 35 Etkili Dinlemeye Engeller s 13. Konu değiştirme: s “Başka şeyler konuşalım” s “Boş ver şimdi bunları” s Bu yaklaşım çocuğunuzda şöyle bir düşünce tarzı geliştirir: Yaşamın zorluklarını yenmek yerine onlardan kaçılmalı. s Çocuğunuz size sorduğu soruların saçma ve anlamsız olduğu sonucunu çıkarabilir. Herhangi bir zorlukla karşılaştığında kaçmayı seçebilir.

37 36 ÇOCUKTA YOL AÇACAĞI SONUÇLAR s SUÇLU HİSSETME s ADİL OLMADIĞINIZI DÜŞÜNME s SEVİLMEDİĞİNİ DÜŞÜNME s SERT TEPKİYLE YANIT VERME s KARŞI ÇIKMA s YETERSİZ, DEĞERSİZ HİSSETME s ÖZ SAYGISINI YİTİRME

38 37 ETKİLİ BİR İLETİŞİM BECERİSİ;BEN DİLİ *SEN DİLİ *BEN DİLİ *BEN DİLİNİN YARARLARI

39 38 SEN DİLİ s KİŞİYİ SUÇLAYICIDIR, s DAVRANIŞTAN ÇOK KİŞİLİĞE YÖNELİKTİR, s YENİDEN KONUŞMA İSTEĞİNİ ENGELLEYİCİDİR, s KİŞİ KENDİNİ SUÇLANMIŞ VE ANLAŞILMAMIŞ HİSSEDER, s NEYE KIZILDIĞININ ANLAŞILMAMASINA NEDEN OLUR, s KİŞİYİ GÜCENDİRİR, KIRAR, s KİŞİNİN DİRENMESİNE (kendini savunmasına- inatlaşmaya- konuşmamasına) NEDEN OLUR. s KONUŞMA ANLAŞMA VE ÇÖZÜMLE SONUÇLANMAZ!

40 39 BEN DİLİ s ÖZELLİKLE OLUMSUZ DUYGULARIN YAŞANDIĞI DURUMLARDA ETKİLİDİR. s OLUMSUZ DUYGULARIN YAŞANDIĞI KİŞİYE ÖNCE DAVRANIŞ YADA DURUM TANIMLANARAK, s BU DAVRANIŞ VEYA DURUMDAN NASIL ETKİLENDİĞİ BELİRTİLDİKTEN SONRA, s NE HİSSEDİLDİĞİNİN SÖYLENMESİNE DAYALIDIR.

41 40 BEN DİLİNİN YARARLARI s SEN DİLİNDEKİ GİBİ KİŞİLER SAVUNMAYA GEÇMEZLER, s BİREY KARŞISINDAKİNİ SUÇLU HİSSETTİRMEZ, s BEN DİLİ KULLANAN KİŞİNİN NEDEN O DUYGUYU YAŞADIĞI ANLAŞILDIĞI İÇİN İLETİŞİM SAĞLIKLI OLUR. s BEN MESAJI ALAN KİŞİ BAŞKALARINI DÜŞÜNMEYİDE ÖĞRENİR. s YAKINLIĞI ARTIRICIDIR, s ANLAŞMAZLIKLARI AZALTIR, s KONUŞAN KİŞİYİ DUYGULARINI BİRİKTİRMEDİĞİ, ETKİLİ OLARAK DİLE GETİRDİĞİ İÇİN RAHATLATIR. s ÇÖZÜM YOLARINA KAPI AÇAR

42 41 ÇOCUKLA İLETİŞİMİN PÜF NOKTALARI

43 42 İletişimi Kolaylaştıran Faktörler s 1. Sessiz kalın. s 2. Empati kurun. s 3. Duygu ve düşüncelerini kabul edin. s 4. Ona karşı dürüst olun. s 5. Katılarak dinleyin.

44 43 İletişimi Kolaylaştıran Faktörler s Sessiz kalın! Diyelim ki çocuğunuz size herhangi bir sorununu anlatıyor. Duygularına bakalım; heyecanlı, biraz ürkek... (kızarsanız diye) “Anne yarın okula gitmesem...” s Okula gitmemek diye bir şey olmaz! s Okula gitmezsen canın sıkılır. s İlk günden beri böyle yapıyorsun!

45 44 Bunların yerine… s - Anne yarın okula gitmesem... (Sessizlik… Mimiklerinizle onu dinlediğinizi onaylıyorsunuz) s - Çünkü çok sıkıldım. (Sessizlik… Bu arada onu kucağınıza alıyorsunuz) s - Her gün aynı şeyleri yapıyoruz... (Sessizlik) s Hem bir arkadaşım var sürekli bana vuruyor. (Şimdi ona sarılın, sonra onun bu sorununu çözmesi için yardım edin…)

46 45 İletişimi Kolaylaştıran Faktörler s Empati kurun! s EMPATİ; insanın kendisini bir başkasının yerine koyup onun hissettiklerini hissetmeye, gördüklerini görmeye çalışmaktır. s Olaylara onun dünyasından, onun gözüyle bakmaya çaba sarf etmektir. s Empati kurmak bir yetenektir ve bu yetenek için de “DENEYİM” çok önemlidir. Empati kura kura bu yeteneğiniz gelişecektir.

47 46 Empati kuramayan anne/baba s Farz edin ki çocuğunuzun çok sevdiği balığı ölmüş. Empati kuramayan anne/baba neler söyleyebilir? s Ne var bunda bu kadar üzülecek, alt tarafı balık? Sus artık babana söyleriz, yenisini alırız. s Çocuklarımıza vermiş olduğumuz bu ve benzeri tepkiler acaba onlarda nasıl bir ruh halinin oluşmasına neden oluyor?

48 47 DÜŞÜNELİM s Moraliniz bozuk, başınız çok ağrıyor. s Ağlamaklısınız, ama yanınızdaki kişi, s “Abartma, alt tarafı baş ağrısı, sızlanacak ne var” diye yaşadıklarınızı inkar ediyor s veya “Oldu olacak bir de ağla” diye sizinle alay ediyor… s Ne hissederdiniz???

49 48 Empati kurmanın ilk basamağı s diz çökerek onun bakış açısından dünyayı görmektir. s Onunla aynı boya gelmeye özen gösteri n.(Bulaşık yıkarken konuşursanız empati kuramazsınız) Diz çökmek kadar onu kucağına alarak konuşmak da empatiyi kolaylaştırır.

50 49 İkinci Basamak İse s O anki duygularını hissetmeye çalışmaktır. s Bol egzersiz ve bol sabırla bu yeteneği nizi geliştirebilir ve çocuğunuzla sağlıklı iletişim kurabilirsiniz.

51 50 İletişimi Kolaylaştıran Faktörler s 3. Duygu ve düşüncelerini kabul etmek s Çocuğunuzun duygu ve düşüncelerini kabul etmeniz, önyargılarınızı esnetmeniz demektir. s Farz edelim ki çocuğunuz size gelip; “Yeni okul umu sevmiyorum” dedi. s “Yeni okulunu sevmediğini söylüyorsun, hadi başka neler hissettiklerini benimle paylaş...” (Bu konuşma sırasında çocuğunuzu kucağınıza alın ve daha yakın mesafeden konuşun)

52 51 İletişimi Kolaylaştıran Faktörler s 4. Dürüst olun! s Diyelim ki akşam eşinizle dışarı çıkacaksınız s ve sizin ufaklık ağlamaklı bir ses tonuyla sorma ya başladı… s Doktora gidiyoruz… s Babanın önemli bir iş toplantısı var, benim de git mem gerek… s Hiçbir yere gittiğimiz yok, nereden çıkarıyorsun? s...VE GİZLİCE EVDEN KAÇILIR…

53 52 İletişimi Kolaylaştıran Faktörler s 5. Katılımlı Dinleme s Katılımlı dinleme çocuğunuzun size söylediklerini duyduğumuzu belirten mesajlar vermenizdir. s Çocuğunuzun size söylediklerinin sizin tarafınızdan basit bir tekrarıdır. Bu tekrarla, çocuğunuzun söylediklerini ona özetleyebilir, böylece doğru anlayıp anlamadığınızı görmüş olursunuz. s Aynı empati kurma gibi yapıldıkça, tekrar edildikçe v e deneyim kazandıkça gelişir ve ilerler.

54 53 Düşünelim s Farz edelim ki çocuğunuz size geldi ve; s - Anne, Ayşe’yi hiç sevmiyorum” dedi. s - Ne ayıp, sevmemek de ne demek? s - Neden ? Çok şirin bir kız. s - Sana bir şey mi yaptı? s Gördüğünüz gibi hep sizin duygu ve düş ünceleriniz var…

55 54 Bunun yerine… s - Ayşe’den hoşlanmıyorsun… s (Burada çocuğunuzun söylediğinin s ufak bir tekrarı söz konusudur, yoksa sizin fikirlerinizin değil.) s - Ayşe’den hoşlanmıyorum, çünkü çok yalan söylüyor…

56 55 s Çocukların küçültülmüş insan maketleri olmadığını unutmayın. Onlar yetişkin değiller; hayat tecrübeleri yalnızca yaşları kadardır. s Kendilerine ait izlenimleri, duygu ve düşünceleri vardır

57 56 ÖNERİLER s Çocuklarınızla olumlu, yapıcı, destekleyi ci ilişkiler kurun. s Onları gerçekten dinleyip dinlemediğinizi kendi kendinize sorun. s Soru sorduklarında ne yaptığınızı bir düşünün. s Sıkıntılarını açıkça dile getirebilecekleri bir ortam sağlayın. s Çocuğunuzu değil davranışı sorgulayın

58 57 PROGRAMI İZLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER


"1 ÇOCUKLA İLETİŞİM GİZEM YILDIZ Psk.Dan.Rhb.Öğrt. Karaçulha İlköğretim Okulu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları