Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Dijital Medyada Ölçümleme Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan 08 Kasım 2014.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Dijital Medyada Ölçümleme Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan 08 Kasım 2014."— Sunum transkripti:

1 Dijital Medyada Ölçümleme Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan 08 Kasım 2014

2 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan2 Dijital Medyada Ölçümleme (Dijital Medya ve Sosyal Medyada Ölçümlemenin İpuçları, Online Ölçümleme Yöntemleri)

3 Sosyal medya sınıflandırılmaları. 1.Forumlar ve Mesaj Tahtaları 2.Görüş Siteleri 3.Soyal Ağ Siteleri 4.Bloglar 5.Mikrobloglar 6.İmleme siteleri 7.Medya Paylaşımı İnternet ve Sosyal Medya 3 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

4 1.Forumlar ve Mesaj Tahtaları Eski haber gruplarından, tartışma gruplarına kadar değişik örnekleri vardır. İnsanların sorular sordukları ve cevap paylaştıkları yerlerdir. yardımıyla gizli, yarı-gizli ve herkese açık yapılabilir. Firmalar kendi mesaj tahtalarını kendi serverlarında barındırarak paylaşımları yakından izleyebilirler. 2.Görüş Siteleri Amazon.com’un uzun yıllardır yaptığı iş örnek olarak verilebilir. Satın alınan ürünleri hakkındaki yorumlar. Epinions.com 1999’un mayıs ayından beri bunu yapmaktadır. Kullanıcılar özgürce sevdikleri veya nefret ettikleri hakkında fikirler paylaşırlar. bazaarvoice.com gibi ortamlar kullanıcıların hem tartıştıkları hem de yorumlarda bulundukları ortamlar sunmaktadır.Epinions.combazaarvoice.com Sosyal Medya Sınıflandırması 4 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

5 İnternet her zaman bir sosyal ortam (medium) olmuştur. Onu diğer ortamlardan ayıran en önemli özelliği çok kişiden çok kişiye iletişim olanağı sağlamasıdır (many-to-many) Telefon bire bir (one-to-one), TV yayınları birden çoğa (one-to- many), İnternet ise her zaman bunlardan farklı oldu çünkü sıradan bir insan (average Joe) kendi başına dünyanın geri kalanıyla iletişim kurabilmektedir. Bülten Tahtaları ile başlayan, haber grupları ile devam eden süreç. le ve tartışma listeleri ile gelişti. Ardından insanlar web siteleri tasarlamayı öğrendi. Bloglarla başlayan yeni süreçle birlikte sosyal medyanın diğer olanakları ortaya çıktı. Kullanım kolaylığı, büyük boyutlarda fotoğraf ve video yükleme olanağı ile tümleşik bir sosyal medya ortamına evrildi. İnternet ve Sosyal Medya 5 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

6 3. Soyal Ağ Siteleri MySpace, LinkedIn ve Facebook online paylaşım için yarı açık topluluklardır. Ning gibi sitelerse kullanıcıların açık veya kapalı grup iletişimi ve işbirliği kurdukları ortamlardır. Sosyal oyunlar da bu gruba girer. 4. Bloglar Bloglar fikirlerinizi dünya ile kolayca paylaşmaya olanak verirler. Firmalar başkalarının kendileri hakkındaki eleştirilerini kişisel bloglarında fikir paylaşımlarını teşvik etmelidirler. Bu durumda ölçümlemede iki farklı noktanın varlığı ortaya çıkmaktadır: (1)siz ne kadar iyi seviyede iletişim kuruyorsunuz, (2)diğerleri sizin hakkınızda nasıl tartışıyor. Sosyal Medya Sınıflandırması 6 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

7 5. Mikrobloglar Twitter en önemli uygulama. 140 karakterde derdinizi anlattığınız mecra. 6.İmleme siteleri Digg, Delicious ve Stumbleupon gibi siteler yardımıyla insanlara gezindiğimiz yerlerdeki beğendiklerimizi ve paylaşmak istediklerimizi linkler yardımıyla paylaşabiliriz. 7.Medya Paylaşımı Slayt makinalarından veya projeksiyon cihazlarından yaptığımız anı paylaşımları Flickr ve YouTube ile çok daha hızlı ve kolay bir hale geldi. Sosyal Medya Sınıflandırması 7 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

8 – Doğrudan satış veya dağıtıcılar (distribution) kanalıyla birşeyler pazarlayanlar için bugün artık insanların sizin hakkınızda sosyal medyada ne söyledikleri reklamlardan daha önemli bir hale geldi. – Sosyal medya artık bir merak ortamı olmaktan çıktı, pazarlamanın da önemli bir parçası haline geldi. – Sosyal medya kitlelerin ortamı olma konumuna veya herkesin derdine çare olma durumuna nasıl geldi. Nereye Gidiyoruz 8 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

9 – David Berkowitz Marketers Studio isimli bloğunda sosyal medyayı ölçmenin 100 yolunu aktarmıştır (marketersstudio.com).marketersstudio.com – İşte bu liste: 1. Müşterilerin marka hakkında gönderdikleri buzz (uğultu, vızıltı, dedikodu) ların sayısı/hacmi. 2. Bu mesajların görülme sıklığı. 3. Zamana bağımlı buzz (uğultu, vızıltı, dedikodu) ların değişimi. 4. Bunların güne ve günün herhangi bir anına oranı/sayısı 5. Buzz ların mevsimsel değişimi. 6. Rekabetçi buzz lar 7. Kategori/başlığa göre buzz 8. Sosyal kanala göre buzz (forum, sosyal ağ, twitter vs) Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 9 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

10 9. Satın alma kanalına göre buzz lar (araştırma, işlemi tamamlama, satın alma öncesi vs) 10. Malzemelerin popüleritesi (birkaç video varsa hangisi daha çok izlenmiş) 11. Anaakım medya mentörleri 12. Fan sayısı 13. Takipçi sayısı 14. Arkadaş sayısı 15. Bunların artış oranı 16. Virality oranı rate of virality (the percentage of people who created a story from a post out of the total people who saw it) Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 10 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

11 17. Virality nin zamana göre değişimi 18. İkinci derece erişim (fanların, takipçilerin, arkadaşların bağlantıları) 19. Gömme (embed) /Kurma(Install) sayısı 20. İndirme sayısı 21. Yükleme (upload) sayısı 22. Kullanıcı insiyatifli izleme sayısı 23. Gömülü malzemelerin veya favori izlemelerin sayısı 24. Beğenme/Favori sayısı 25. Yorum sayısı. 26. Oylama oranı 27. Sosyal imleme sayısı Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 11 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

12 28.Aboneliklerin sayısı (RSS, podcast, video vs) 29.Sayfa gösterim sayıları (blog, mikro siteler) 30. Etkili CPM (Cost per mille/Cost per tousand) Alınan tıklamalarla geçirilen süre. CPM is calculated by taking the total cost of the marketing method and dividing it by the number of impressions it makes. 31.Sosyal medyaya bağlı sitenin arama motoru sıralamasındaki değişimi 32.Siteyi tanıtan tüm sosyal medya ortamlarının sesli aranmasındaki değişim. 33.Sosyal aktivite nedeniyle aramalardaki artış. 34.Link içeren buzz ların sayısı. Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 12 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

13 35. Yayıncıların etkisiyle değerleri (rank) artan linkler. 36. Multimedya içeren buzz oranı 37. Sosyal sitelerde ses paylaşımı sayısı 38. Erişilen müşterilerin etkisi 39. Erişilen yayıncıların etkisi (blog vs) 40. Diğer markaların sosyal kanallarının etkisi. 41. Sosyal kanallarla meşgul hedef kitlenin demografik özellikleri 42.Sosyal medya sayesinde ulaşılan kitlenin demografik özellikleri. 43.Hedef kitlenin sosyal medya alışkanlıkları. 44.Katılan tüketicilerin coğrafik konumu. Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 13 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

14 55. Etkileşim sayısı. 56. Etkileşim/katılım oranı. 57. Herbir tüketicinin sosyal etkileşim sayısı. 58. Video izleme yüzdesi. 59. Alınan/oylanan anketler. 60. Marka dernekleri/birliktelikleri. 61. Alım bedeli. 62. Alınan kullanıcı üretimi gönderilerin sayısı. 63. Sanal hediyelerin sergilenme sayısı. 64. Verilen sanal hediye sayısı. 65. İçeriğin bağıl popüleritesi. 66. Eklenen etiketler. (tags) Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 14 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

15 45. Hassasiyet/duyarlılık (Sentiment) ileten mesajların sayısı. 46. Hassasiyet/duyarlılık (Sentiment) taşıyan mesajların izlenme sayısı. 47. Hassasiyet/duyarlılık (Sentiment) taki değişim (sosyal marketin programı «önce, sırasında ve sonra») 48. Katılan tüketicilerin konuştuğu dil. 49. Yayınlanan içerikle geçirilen zaman. 50. Sosyal medyadan gelenlerin sitede geçirdiği zaman. 51. İçeriğe ulaşma şekli (arama, aktarma vs) 52. Tıklama sayısı. 53. Sahip olunan ortamlardan gelen trafik yüzdeleri. 54. Site hakkında düşünceler Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 15 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

16 67. Etiketlerin öznitelikleri. (markanın kendi kendisini algılaması ile ne kadar uyumlu) 68. Üçüncü parti sosyal giriş (Facebook Connect, Twitter Oauth) 69. Kayıt kanalı (web, masaüstü uygulama, mobil uygulama, SMS vs) 70. Yarışmacı içerik girişleri (Contest entries) 71. Chat odası katılımcı sayısı. 72. Wiki ye katkıda bulunanlar. 73. Çevrimdışı pazarlamanın sosyal pazarlamaya veya buzz a etkisi. 74.Diğer kanallarda kullanılabilecek kullanıcı üretimi içerikler. Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 16 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

17 75. Yardım alan (destek verilen) müşteri sayısı. 76. Sosyal medya yardımıyla verilen desteklerin sağladığı kazanç. (mağaza içi, call-center ile yapılsaydı ne kadar fazla maliyete neden olurdu) 77. Müşterilerin birbirleri ile iletişimlerin sağladığı kazanç. 78. FRM nin etkisi (First Contact Resolution-İlk kontakta çözüm) In customer relationship management (CRM), first call resolution is properly addressing the customer's need the first time they call, thereby eliminating the need for the customer to follow up with a second call. 79. Müşteri memnuniyeti. 80. Müşteri geribildirimlerinin hacmi. 81. Sosyal medya yoluyla geribildirim almanın araştırma/geliştirmede sağladığı zaman kazancı. Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 17 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

18 82. Sosyal geribildirimlerin sağladığı önerilerin uygulanması 83. Geleneksel araştırma yapmamanın sağladığı maddi kazanç. 84. Online satışlara etki. 85. Offline satışlara etki. 86. İndirim/geri alma oranı (Discount redemption rate). 87. Diğer offline davranışlara etkisi. 88. Oluşturulan ilanlar (Leads generated). 89. Örnek ürünler (Products sampled). 90. Satış alanının adresleyen sayfaları ziyazet. 91. Kullanıcı yorumu ve değerlendirmesiyle dönüşüm/değişim Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 18 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

19 92. Müşteri/ziyaretçi devamlılığı oranı (Rate of customer/visitor retention) 93. Müşteri yaşamına etkisi. 94. Sosyal medya ile müşteri edinme/sürekliliği sağlama maliyeti. 95. Pazar payındaki değişim. 96. Earned medyaların paid medyaların sonuçları üzerindeki etkisi. Earned media (or free media) refers to publicity gained through promotional efforts other than advertising, as opposed to paid media, which refers to publicity gained through advertising. Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 19 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

20 97. Sosyal yollarla gönderilen etkinliklere dönüşler (responses). 98. Kişilerin ürettikleri etkinliklere katılım. 99. Çalışanlara ulaşma Alınan iş başvuruları. Oldu mu şimdi? Bu ölçütlerden herhangi birinin kullanışlı olup olmadığını ve bunları nasıl kullanacağınızı merak ediyorsanız David’in önerisine kulak verin: «Tam olarak işe işinizin amaçlarını ortaya çıkararak ve bu amaçlar doğrultusunda bu ölçütleri kullanarak başlamalısınız» Sosyal Medyayı Ölçmenin 100 Yolu 20 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

21 Sosyal medya da nerden çıktı? Neden buna kaynak ayıracaksınız? Bilmiyorsanız öğrenmek için çaba harcayın… Kamuoyu ve müşteri paylaşımları orada… Ancak, ekran karşısında kafanız karışık ve orada ne yapacağınız konusunda karasız kalmayın… İşletmelerin 3 büyük amacı: çok gelir, az masraf, daha memnun müşteri. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 21 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

22 Katie Delahaye Paine’in themeasurementstandard.com da yayınlanan meşhur powerpoint sunusu «Ölçülebilir Sosyal Medya Başarısının Yedi Basamağı» şeklinde adlandırılmıştır. İkinci adımda Katie çok açık ve ölçülebilir amaçlar oluşturmayı önermektedir. themeasurementstandard.com Çözmeyi düşündüğünüz problemi bilmelisiniz. Sosyal medya değer katmayacaksa o mecrada hiçbir şey yapmanıza gerek yok. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 22 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

23 Amaçlarınızı siz belirlemelisiniz. Analist size istediğiniz ilişkisel verileri sunar. Bir taksicinin sizden tek istediği gitmek istediğiniz adrestir. Oraya varınca ne yapacağınız onu ilgilendirmez. İstatistik ısı farkı, hava basıncı, nem ve bulutların hareketleri arasında güçlü ilişkileri size sunar. Ancak ne giyineceğinize ve şemsiye alıp almamanıza karışmaz. Sosyal medyada veri çok iş o verileri kullanıp hedeflerinize yararlı hale getirmek. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 23 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

24 Viral pazarlamanızın ilk gününde 4231 izlenme rakamına ulaştığınızda sandalyeden sıçrar, takım arkadaşlarınızla kucaklaşır ve bir şampanya açarsınız veya bunu takımdan gizler ve bir antidepresan alırsınız bir ölçmedir (measurement). Bu rakamı en iyi rakamınızla, firmanın beklentileriyle, rakiplerin çabalarıyla karşılaştırma ölçümlemedir (metrics). İşte burada KPI önemlidir. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 24 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

25 Temel Başarı Göstergeleri (Key Performance Indicators) çok önemlidir. Bu tür göstergeler açıkça temel hedeflerinize ne kadar hizmet ettiğinizi göstermelidir. Bunlar tabii ki en başta çok para, az masraf ve memnun müşteri dir. En kolay ölçüleni yapılan harcamalardır, paradır. Aynı şekilde size geri dönen para da oldukça kolayca ölçülebilmektedir. Maliyetlerin azaltılması konusunu ölçmek de kolay sayılabilir. Sosyal medya insanları etkilemek, arkadaş edinmek ve kamuoyu oluşturmak için çok daha az masraflı olanaklar sunar. Bedava değillerdir elbette. Ancak para kazanmak için biraz para harcamak da gereklidir. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 25 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

26 Üçüncü temel hedef ise müşteri memnuniyeti idi. Bu ise zaten önceki iki hedefe hizmet ediyor: yüksek gelir, düşük maliyet. Amerika Müşteri Tatmini İndeksi (American Customer Satisfaction Index- thearcsi.org) bir firmanın borsada değerinin artacağı veya düşeceği konusunda önemli tahmin şansı vermektedir.thearcsi.org Sosyal medyanın yüksek gelir ve düşük maliyet hedeflerinizde ne kadar katkı sağlayacağını ölçen dragonsearchmarketing.com gibi basit araçlar da vardır. Bunu basit bir excell belgesi ile de yapabilirsiniz. dragonsearchmarketing.com Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 26 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

27 dragonsearchmarketing.com un sunduğu bedava ROI (Return on investment-Yatırım getirisi) hesaplama imkanı yanında bunun pahalı yolları da bulunmaktadır. dragonsearchmarketing.com Bir müşteri ilişkileri yönetimi sistemi, dinamik içerik yönetimi sunucusu, entegre bir reklam sunucusu, bir öneri motoru ve duygu analizi sistemi ile doğru mesajı doğru insana doğru zamanda iletebilirsiniz. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 27 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

28 Cevaplanması gereken sorular Is revenue at risk? (Always seems to be #1.) Who’s asking? (As Bob Page from Yahoo! likes to say: All metrics are political.) How difficult is the request? (Do some, but not all, of the easy ones right away.) Can it be self-serviced? (Let them count cake!) When is the analysis needed? (Between immediately and 7.5 million years from now.) Why is the analysis needed? (This is the gotcha! question.) Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 28 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

29 Şişmanlar tembel midir? Bu soruyu MarketingNPV’den Pat LaPinte mediapost.com da yayınlanan makalesinde sordu.mediapost.com Bu soruyu cevaplamak için 4 aşamalı bir bilgiye ihtiyacımız vardır: 1.«Şişmanı» tanımla Boy/kilo oranı, BMI (VKİ), Vücut yağ oranı gibi göstergelerle genel kabul görmüş bir şişman tanımına ulaşmak gerekir. 2.«Tembeli»tanımla Aynı şekilde. Aktivite seviyesi, çalışma alışkanlıkları, modern olanaklara aşırı bağımlılık (arabayla evin 100m yanındaki markete gitmek vs) 3.«Standartları belirle» Ne kadar şişman olana «şişman», ne kadar tembel olana «tembel» diyeceğiz. 4.«Gözlem/ölçüm yap ve bu sorunun cevabını bul» Araştırmanı yap, verileri karşılaştır, cevabı bul Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 29 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

30 Pat LaPinte ardından «pazarlama maliyetlerimiz işe yarar mı?» sorusunu soruyor. Bütün cevapların politik olduğunu belirtiyor. Evet bütün ölçümlemeler politiktir. İlk önce neyi ortaya çıkarmaya çalıştığınızdan emin olmalısınız (hangi problemi çözmeye çalışıyorsunuz). Şirketin/işletmenin/firmanın hedeflerini, limitlerini, bu işe ayırabileceği bütçeyi bilmelisiniz. Bölüm 1: Odaklanma-Amaçları Belirleme 30 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

31 Mesajın hedefe ulaşıp ulaşmadığını sosyal medyada ölçmek klasik reklam modellerindekine benzemez. Farkındalık, ulaşım ve sıklık mesajınızın etkisini belirleme için önemlidir. Çok insana ulaşmak çok iyidir. Ama bu hikayenin başlangıcıdır. Kaç kişi mesajınızı okuyor, kaç kişi mesajınızın önemli olduğunu düşünüyor, kaç kişi yorumda bulunuyor ve bunu diğerleriyle paylaşıyor. İşte burası çok kollu ve çok boyutlu bir alandır. Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 31 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

32 Aşamalar çok net: 1.Awareness (farkındalık) 2.Engagement (katılım) 3.Persuasion (ikna) 4.Conversion (dönüştürme) 5.Retention (tutma) Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 32 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

33 Beni duyabiliyor musun? Marka Bilinirliği Marka Özelliği Algısı Nike = self-confidence and power 7-11 = convenience Wal-Mart = low prices Apple = style Kodak = family moments Coke = refreshing İş Blogları Ölçümleme Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 33 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

34 İş Blogları Ölçümleme İlk mecrada yani kendi bologunuzda ölçümleme kabiliyetlerinizi geliştirebilirsiniz. Article Blog post Podcast Photo Video Twitter Jason Stamper bir formül öneriyor: Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 34 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

35 adh = average daily hits aay = average advertising yield abt = average number of hours spent per day blogging ehw = the employee hourly wage of the blogger Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 35 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

36 İlk resmi sosyal medya analisti Charlene Li ROI ölçümü için şu tabloyu öneriyor: Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 36 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

37 Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 37 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

38 Yazdıklarınızı Kaç Kişi Okudu? Kaç Kişi Mesajınızı Anladı? Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 38 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 38 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

39 Küçük Bir Kuş Bana Haber Verdi: Twitter Sayıları if your goal is personal aggrandizement, you can track that with tools like Buzzcom (www.buzzcom.com) If that’s your reason for blogging and tweeting, just try to avoid showing up too often on How many followers you have. How many of them retweeted. How many followers they have. How many of those followers retweeted. And so on. Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 39 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 39 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

40 Hakkınızda Yayınlananların Ulaştığı Noktayı Ölçün Sosyal Ağ Sitelerini Ölçün Hedef Kitlenizi Ölçün Uygulamalarınızı ve Grafik Birleşenlerinizi Ölçün Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 40 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme Bölüm 2: Dikkat Etme- Hedef Kitleye Ulaşma 40 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

41 Bir ormanda bir ağacın devrildiğini düşünün, eğer orda kimseler yoksa o ağacın çıkardığı sesin hiçbir önemi yoktur. Yine aynı şekilde bir ormandaki bir ağaçtan bir yaprak düşse ve duyma menzilinde binlerce kişi bulunsa bu sesin çok çok az etkisi olur ve bunun da bir önemi yoktur. Harika bir içeriği hiç okuyucusu olmayan bloğunuza koymanızın veya çok banal bir tweet’i binlerce takipçinize iletmenizin bir farkı yoktur. Mesajınız katlanıyorsa, çok sayıda insan tarafından değerli bulunuyor ve tekrarlanıyorsa, mesajınız çok hızlı bir şekilde yayılıyorsa o zaman bir etkiden bahsedebiliriz. Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 41 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

42 Cemşit anlattığınız birşeyi Hurşit ve Cezmi’ye anlatıyorsa bu harikadır. Ancak Hurşit ve Cezmi başkalarına aktarıyorsa olay başlamış demektir. 3 nokta önemli 1.Onların sahip olduğu hedef kitle. 2.Onların bağlılıklarının derecesi. 3.Seslerinin gücü. Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 42 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

43 1 aktif fan ın etkisinin 445 kişiye eşit olduğu saptanmıştır. 56 aktif fan ın etkisi site ziyaretçisinden daha etkilidir. Fan lar her yaptığınızı takip eden veya sizi başkalarına öneren kişidir. Ya da her ikisini de yaparlar. 1. Fans, subscribers, or followers on your social channels (like Twitter, Facebook, FriendFeed, etc.). 2. RSS subscribers. 3. People who keep coming back to your site (at least once every week). Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 43 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

44 FMS Advanced Systems Group’un Sentinel Visualizer adlı aracı bu işe yaramaktadır. (fmsasg.com)fmsasg.com Şunları ölçmektedir: How highly connected is an entity within a network? What is an entity’s overall importance in a network? How central is an entity within a network? How does information flow within a network? Şunları önermektedir: Identify central players automatically. Locate organizational cut-points. Perform timeline analysis. Organize complex data relationships into cells and cliques. Find all paths, the shortest path, or the best paths between two entities. Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 44 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

45 Birkaç ölçümleme aracı… https://marketing.grader.com/ Vs vs … hergün yenileri işe koşuluyor, sürekli tetikte olmak ve araştırmak lazım… Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 45 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

46 Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 46 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

47 Bölüm 3: Saygı Elde Etme- Etkiyi Belirleme 47 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

48 Bu aşamada fikirleri tespit ediyoruz. Uzun zamandan beri kullanılan belgelere, anket sonuçlarına be benzeri verilere odaklanan metin analizi araçları mevcuttur. Bu araçlar, duygu denizi olan sosyal medyada da kullanılmak için daha da geliştirilmiştir. Milyonlarca kişinin ruhundan dökülenleri, tutumsal değişimleri analiz edebilirsiniz. Bun tür verilere anketlerle, yorum yazılarıyla ve müşteri memnuniyeti formlarıyla çok zor ulaşılır. Bölüm 4: Hisleri Elde Etme- Duyarlılığı Tanıma 48 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

49 “Person like me” hala firma ve ürünler hakkında en güvenilir bilgi kaynağı (Edelman Trust Barometer, November 2007) Aile ve arkadaşların önerileri satın almayı önemli bir seviyede etkilemektedir. (ZenithOptimedia, AdAge, April, 2008) Öneriler bir siteye giriş için en önemli gerekçe (Royal Mail’s Home Shopping Tracker Study, September 2007) Sitelerdeki ürün görüşü ve postalara katkıda bulunanlar bulunmayanlardan 9 kat daha fazla o siteyi ziyaret etmekte ve 2 kat daha fazla satın almaktadırlar. (McKinsey & Co./Jupiter Media Metrix study, January 2002) İzleyen müşteriler tarafından yazılan görüşler profesyonellerin yazdıklarından daha etkili. (comScore/The Kelsey Group, October 2007) Bölüm 4: Hisleri Elde Etme- Duyarlılığı Tanıma 49 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

50 İçerik analizi programları negatif ve pozitif kelime listeleri ile duyarlılık ölçmeye çalışmaktadır. Bölüm 4: Hisleri Elde Etme- Duyarlılığı Tanıma 50 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

51 (analiz) (analiz/yönetim) (arama) (analiz) (analiz) Bölüm 4: Hisleri Elde Etme- Duyarlılığı Tanıma 51 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

52 Markanın kalplerde ve zihinlerdeki etkisi çok önemlidir. Ancak daha önemlisi sosyal medya çabalarınızın sonuçlarını ölçmek hayatidir. İnsanlar sosyal medya etkileşimleri ile sitenize geliyor mu? Organizasyonunuzla farklı ve yeni yollarla bağlanıyorlar mı? İnsanlar firmanızla faydalanılabilir ve sürdürülebilir bir ilişki kuruyorlar mı? Bölüm 5: Dönüşleri Elde Etme- Hareketi Tetikleme 52 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

53 Katılım umursamak ve etkileşim kurmaktır. 3 noktayı ölçmek önemli: 1.Paylaştığınız içeriğe kaç kişi link verdi? 2.Kaç kişi bu tür linkleri paylaştı? 3.Kaç kişi bu tür linkleri tıkladı? Web analytics araçları ve imleme servisleri bu tür işlerde kullanılırlar. Bölüm 5: Dönüşleri Elde Etme- Hareketi Tetikleme 53 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

54 Omniture, Webtrends, ve Coremetrics ile birlikte Google ve yahoo’nun web analiz araçları kullanılabilir. Bölüm 5: Dönüşleri Elde Etme- Hareketi Tetikleme 54 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

55 Doğru mesajı, doğru zamanda, doğru insana iletmek reklamcıların yıllar boyunca odaklandıkları bir konudur. Sosyal medyada ise kontrol altındaki müşterilerle, doğru mesajı doğru zamanda doğru insandan elde etme becerinizi ölçeceksiniz. Sosyal medya Büyük Pazar Araştırmaları Sistemi’ne dönüştü. İşinizle ilgili ve hedef kitlenizin ne düşündüğü ve hissettiği ile ilgili kulak misafiri olmanıza izin verir. Bölüm 6: Mesajları Elde Etme- Konuşmaları Duyma 55 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

56 Arama online satışların gerçek bir parçasıdır. Reklamcı gözünde o anda insanların neyle ilgilendiklerini bilmek büyük önem arz etmektedir. – What are you doing? – What are you thinking? – What are you looking for? Değerlendirmelerini, övgülerini ve eleştirilerini dinleyin… Eleştirel mesajları silmeyin… Olumsuz görüşler ürünün kalitesini artırır! Bölüm 6: Mesajları Elde Etme- Konuşmaları Duyma 56 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

57 Arama online satışların gerçek bir parçasıdır. Reklamcı gözünde o anda insanların neyle ilgilendiklerini bilmek büyük önem arz etmektedir. – What are you doing? – What are you thinking? – What are you looking for? Değerlendirmelerini, övgülerini ve eleştirilerini dinleyin… Eleştirel mesajları silmeyin… Olumsuz görüşler ürünün kalitesini artırır! ForeSee.com ForeSee.com müşteri deneyimlerini analiz etmeye yarar Bölüm 6: Mesajları Elde Etme- Konuşmaları Duyma 57 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

58 Onları fikir üretmeye teşvik edin Bölüm 6: Mesajları Elde Etme- Konuşmaları Duyma 58 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

59 Ne tür geri dönüşler aldığınızı ölçüyorsunuz. Şimdi ise çabalarınızın işinize ne katkısı olduğunu ölçmelisiniz. Sosyal medyada bir çok faaliyet yapmanıza karşın karınız artmıyor, maliyetleriniz azalmıyor ve müşteriler memnun olmuyorsa sosyal medya sizin için iyi bir sonuç vermiyor demektir. Bölüm 7: Sonuçları Elde Etme- İşi Devam Ettirme 59 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

60 Yaşlı yöneticiler aptal değillerdir ancak yeni iletişim yöntemlerini yavaş anlar ve kucaklarlar (kabullenirler). Değişimler harika ancak patronunuz veya onun patronu internet erişiminin olduğu dönemde büyümedi. Onları ikna etmek için bazı adımlar atmanız gerekebilir. Sosyal medyanın pazarlamanın tek yolu olmadığını ancak yararlı bir yer olduğuna ve önemli ölçüm kaynakları barındırdığına ikna edin. Bölüm 8: Destek Almak- Meslektaşları İkna Etmek 60 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

61 Sosyal medya 10 yıl içinde nasıl olacak? Bu yabancı ve harikulade ortamı nasıl ölçeceksin? Kaçınılmaz ve sürpriz gelişmeler olacağı aşikar. Ancak yine de harcadığınız enerjinin 3 temel amacınız üzerindeki etkisini ölçmeye devam edeceksiniz. Bölüm 9: İleriye Bakmak- Geleceği Görmek 61 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

62 (1)İlişkileri Geliştirmek: Sosyal medyanın temel faydası müşterilerinizle sizin aranızda bir ilişki yaratmaktır. Müşterilerinizle aranızda sıcak bir ilişki kurmalısınız. (2)Marka Bilinirliği Yaratmak: Sosyal medyada var olmak markanız için farkındalık oluşturur. Bu sayede sadakat yaratırsınız. (3)Tanıtım: Sosyal medya pazarlama markanızı ifade etme fırsatı tanır. Olumlu-olumsuz yorumları dinleyebilir, yanıt yazabilirsiniz. Böylece hakkınızda konuşulanları herkesten önce siz duyarsınız. (4)Promosyonlar: Sosyal medya pazarlama sayesinde özel indirimlerden ve fırsatlardan izleyicilerinizi haberdar edebilir, kısa zamanlı kampanyalar düzenleyebilirsiniz. Bu sayede sizi tanımayan kişilere de kolayca ulaşabilirsiniz. (5)Pazar Araştırması: Sosyal medyayı tüketicilerinizle ilgili araştırmalar yapmak için kullanabilir, demografik analiz yapabilirsiniz. Müşterilerinizin ne istediğini önceden öğrenebilir, Pazar payınızı genişletebilirsiniz. Sosyal Medyada Yer Almak İçin 5 Gerekçe 62 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

63 İnteraktif ürün bilgisi Posta, telefon ve yazışmadan veya iletişimden doğabilecek masraflar kısılır. Reklamların maliyeti düşük ve etkili Sınır ötesi müşteriler Online katalog Kupon ve promosyon Hedeflerin net ve ölçümlenebilir bir şekilde olması. İki yönlü( çoğu zaman çok yönlü ) diyaloğa izin vermesi vb Avantajlar 63 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

64 64 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

65 Ücretsiz Sosyal Medya Taramaları Social Searcher 65 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

66 Ücretsiz Sosyal Medya Taramaları Social Mention 66 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

67 Sosyal Medya Taramaları Trackur 67 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

68 Sosyal Medya ve İtibar Sosyal Medyada İtibar Yönetimi, Kurum, marka, ürün ve kişilerin dijital dünyadaki itibar ve algılarını doğru şekilde sosyal medyada yönetilmesidir. Sosyal Medyada yer alacak kurumlar/kişiler bu durumu aklından çıkarmamalı ve yazacakları, paylaşacakları her içeriğe dikkat etmeli, paylaşırken 2 kere düşünülmelidir. 68 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

69 Sosyal Medya Sadece Etkileşim ve Paylaşım/Katılım Mecrası Değildir Social Media Intelligence Isn’t Exclusive to Interaction and Participation 69 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

70 Sosyal Medyada Markalaşmak Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

71 Kobiler ve Sosyal Medya (Kobi'ler Sosyal Medyada Nasıl Yer Almalılar video 3,5 dk) 71 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme

72 72 Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan Dijital Medyada Ölçümleme


"Dijital Medyada Ölçümleme Yrd. Doç. Dr. Ahmet Arslan 08 Kasım 2014." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları