Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bir Fen Lisesi Hikayesi 02.10.2015 1 Fen Lisesi Rehberlik Birimi Tevfik TEKER Rehber ve Danışman.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bir Fen Lisesi Hikayesi 02.10.2015 1 Fen Lisesi Rehberlik Birimi Tevfik TEKER Rehber ve Danışman."— Sunum transkripti:

1 Bir Fen Lisesi Hikayesi Fen Lisesi Rehberlik Birimi Tevfik TEKER Rehber ve Danışman

2 Fen Liselerinin Amacı Madde 6- Okul; a) Zeka düzeyleri ile fen ve matematik alanlarındaki yetenekleri yüksek olan öğrencileri, matematik ve fen bilimleri alanında yüksek öğrenime hazırlamayı, b) Matematik ve fen bilimleri alanlarında gereksinim duyulan üstün nitelikli bilim adamlarının yetiştirilmesine kaynaklık etmeyi, c) Öğrencileri araştırmaya yöneltmeyi, bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile yeni buluşlara ilgi duyanların çalışacakları ortamı ve koşulları hazırlamayı, d) Yeni teknolojileri kullanabilen, yeni bilgiler üretebilen ve projeler hazırlayabilen bireyler yetiştirmeyi, e) Öğrencilerin bilimsel araştırma yapmalarına, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemelerine yardımcı olacak şekilde yabancı dilde iyi yetişmelerini sağlamayı amaçlar. Kaynak: MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI FEN LİSELERİ YÖNETMELİĞİ Resmî Gazete : /23579Tebliğler Dergisi: ŞUBAT 1999/ Fen Lisesi Rehberlik Birimi 2

3 Bir insanın başarılı olduğu için çekeceği bilinçli tutsaklıktır. Fen lisesi öğrencisi formülize bir mantıkla yaşamaya alışkın hale gelir, eğer uç bir adamsa duygusal olabilir, öbür türlü daima gerçekçi ve katı anlayışlıdır. Her dershanede ilk sınıfı onlar doldurur, ve Türkiye' deki en iyi üniversitelerin en iyi bölümlerini onlar kapatır… Kaynak: olmak/ olmak/ Fen Lisesi Rehberlik Birimi 3

4 Hem soru çözüp hem de başka işler yapabilme yeteneğine sahip insanlardır. Özellikle son sene bu yetenek tavan yapar, hiç abartmıyorum bir sınıf arkadaşım merdivenden inerken çözebiliyordu. Yemekhanede sırada soru çözerler, törende soru çözerler, hoca sınıfı azarlarken illaki soru çözerler, otobüste,dolmuşta soru çözerler, kantinde soru çözerler, hem konuşur hem soru çözerler... hep soru çözerler. ne yazık ki sistem bunu gerektirir. yoksa kimse sabahtan akşama kadar soru çözmek için delirmez. Daha küçücükken evinden, ailesinden ayrılıp, kendini hayatın içinde buluveren öğrencilerdir. Zaman geçtikçe yatakhane benimsenir, etütler de sınıflarda yapılıyorsa sıranın üzerinde yastık, diş fırçası gibi her türlü eşya bulundurur, hocalarla samimidir her türlü geyik döner hoca öğrenci arasında ama en önemlisi fen lisesi öğrencisi vefalıdır, yardımseverdir, hocaların hastalıklarında, doğumlarında vb durumlarda dönem olarak toplanır gider. arkadaş yoğun bakımdayken 2 gün hiç uyumadan yoğun bakım kapısında bekler. fen lisesi öğrencisi farklıdır kısacası yeri geldiğinde arkadaş yeri geldiğinde kardeş yeri geldiğinde ana-baba bile olur arkadaşına. Kaynak : Fen Lisesi Rehberlik Birimi 4

5 Akademik hedefe sahip olmalı ve tüm öğrenim yaşamı boyunca bu hedefinden sapmamalıdır. Temizliğe önem vermeli ve dikkat etmelidir. Zararlı alışkanlıkları ve zararlı bağımlılıkları olmamalıdır. Okulun kurallarına uymalıdır. Kişilerarası ilişkilerinde yardımsever, kibar, yapıcı, barışçıl ve saygılı olmalıdır Türk toplumun değerlerine uygun yaşamalı ve bu davranışlarıyla çevresine örnek olmalıdır. Düzenli ve verimli bir ders çalışma sistemi olmalıdır. Kitap okumalı, araştırmacı ve sorgulayıcı bilince sahip olmalı, kişisel gelişimine önem vermelidir. Sosyal anlamda girişken ve atılgan olmalıdır. Hakkını arayan, nerede “hayır” nerede “evet” diyeceğini bilen olmalıdır. Çeşitli hobileri olmalıdır. Sosyal etkinliklere katılmalı; spor, sanat ve edebiyat alanlarında kendisine ve toplumuna katkılar sağlamalıdır Fen Lisesi Rehberlik Birimi 5

6 Her gün, en az 3 (ortalama 4) saat ders çalışmak Deneme sınavlarına kesinlikle katılmak Hastalık, kaza vb olağandışı durumlar dışında derslere devamsızlık yapmamak Son sınıfı ve Üni. Sınavı dönemini beklemeden ilgi ve yeteneklere en uygun gerçekçi mesleki seçimler yapmak Mesleki hedeflere sahip olmak ve bu hedeflere ulaşmada azimli, ısrarcı ve inatçı olmak Verilen ev ödevlerini ertelemeden, biriktirmeden yapmak Eğlenceyi (internet, cep telefonu, kafeterya alışkanlığı, Tv dizileri, aşırı spor, araba, tatil, devamsızlık, gereksiz alışveriş vb) yaşamın merkezine yerleştirmemek. GEREKİR Fen Lisesi Rehberlik Birimi 6

7 Vay be! İlköğretim süreci bitti; artık yeni bir mekanda, yeni insanlarla, yeni bir anlayışta ve yeni bir zorlu yoldayız. Eski okulum ne de güzeldi, o uzun koridoru, basketbol sahası, sıra arkadaşım Hakan, Türkçe Öğretmenim Leyla Hanım burnumda tütüyor. Yığınla deneme sınavını bile çok özledim be… “Alışmak gerek bunlara” der kimi zaman kah öğretmen, kah arkadaş kah ana-baba. Acaba alışmak ağızdan çıktığı kadar kolay mı? Güzel okul ya, belki Galatasaray Lisesi değil tabi; ama benim okulum, artık ben buraya aitim Fen Lisesi Rehberlik Birimi 7

8 … Belirli dönemlerde hepimizin ister istemez zorlandığı şey. Alışmalıyız, alışmaya çalışmalıyız. Neden? Çünkü bize garip gelen şeyler, aslında o kadar garip değildir, normali onlardır, biz sadece farklı algılarız. Üzülürüz boş yere. Yeni bir ortama gireriz, alışmaya çalışırız. Hayal ettiklerimiz, birebir istediğimiz gibi olmaz, ya hiç olmaz ya da eksik olur ve artık gerisini zamana bırakırız Fen Lisesi Rehberlik Birimi 8

9 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 9 Bazı ö ğ rencilerimiz de bir zamanlar okula, pansiyona, derslere, ö ğ retmenlere, sınavlara vb. alışmakta zorlanmışlardı… Şu an büyük ço ğ unlu ğ u bu sorunu yenmiş durumdalar. Onlara bazı sorular sorduk...

10 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 10 SorularÖğrenci 1Öğrenci 2Öğrenci 3Öğrenci 4 Buradaki ilk yılında yeterince sosyal miydin? HayırHer zaman sosyaldim, bu sene daha az, önceliğim dersler oldu EvetHayır, şimdi de değilim Normalde kendini sosyal birisi olarak görür müsün? BirazEvet Hayır Aileye aşırı bağımlı mısın?Evet ama aşırı değil Yok değilimÇok değilim Buradaki ilk yılında, öğrenmeyi sağlayan zihinsel yeteneklere sahip olmadığını hiç düşündüğün oldu mu? Evet, ama şimdi bu değişti Evet, olduEvet, ama bu yıl istediğim yerdeyim Evet şimdi de yaşıyorum ama biraz daha iyiyim Senin kendinden beklediğin ve başkalarının senden beklediği performansı gösterebiliyor musun? Evet, her zamanİlk başta dersleri önemsemedim, ama şimdi bilinçlendim Ailem dev ben de durumumda n memnunuz Daha önce gösteremedim, şimdi çabalıyorum

11 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 11 SorularÖğrenci 1Öğrenci 2Öğrenci 3Öğrenci 4 Buradaki ilk yılında okul senin gözünde cazip kılmayan nedenler nelerdi? Sınavlar zordu, sosyal etkinlikler azdı, bazı öğrencilerin davranışları iticiydi. Fiziki yapı, insanların olumsuz huy ve davranışları, aşırı rekabet ortamı Üst sınıfların dedikoduları, fiziki yapı Yabancı çevre, olumsuz insan ilişkileri Buradaki ilk yılında buradan ayrılmış olsaydın nerde olmak isterdin? AÖL’de ama iyi ki gitmemişim İzmir F.L.Ankara F.L.Anadolu Lisesi, ama şansımı zorlamak istiyorum Şimdi burayı sahiplenebildin mi? EvetZorunluluktan evetEvetHayır Buradaki ilk yılında derslerinde düşüş var mıydı? Yoktu ve daha iyiye gidiyor. Evet vardı. Toparladım şimdi Evet, şimdi iyi.Vardı. Biraz iyi şimdi Uyum sorununu yenebilmek için ne tür hamlelerde bulundun? Arkadaşlık ilişkilerim gelişti, öğretmenlerimi tanıdım, düzenli ders çalıştım başarma duygusunu tattıkça moralim düzeldi. Arkadaşlık ilişkileri, bir öğretmenimin yardımı, zararlı arkadaşlıklardan uzak durdum. Üst sınıfları umursamadım, motivasyonumu bozmadım, düzenli ders çalıştım. Tam olarak yenemedim ama daha düzenli ders çalışıyorum

12 Haftanın en az 6 günü, günde ortalama 4 saat ders çalışılmalı. Ders çalışma yeri sessiz, normal ısıda ve az eşyalı olmalıdır. Kesinlikle masa ve sandalyede çalışılmalıdır. Öğrenci her gün aynı saatte ders çalışmalıdır. Ders çalışmaya verilen molalar kısa olmalı, uzatılıp Tv, cep. tel. int. bb oyalayıcı etkinliklerle doldurulmamalıdır Fen Lisesi Rehberlik Birimi 12

13 Matematik, Geometri, Fizik, Kimya, Biyoloji, Tarih, Türk Edebiyatı, Dil ve Anlatım ve Coğrafya derslerine kesinlikle çalışılmalıdır. Dersler arasında ayrım yapılmamalıdır. Ders çalışma süreci günün en son saatlerine yakın olmalıdır. (Örneğin, saat 7:00 ile 11:00 arası) Saat 00:00’dan önce mutlaka uykuya dalmış olmak gerekir. Her gün 7-8 saatlik sağlıklı bir uykudan sonra ve mutlaka kahvaltı yaparak okula gelmelidir Fen Lisesi Rehberlik Birimi 13

14 Ergenlik, çocukluk çağı ile yetişkinlik çağı arasındaki geçiş dönemidir. Ergenlik, bireyde çocuksu tutum ve davranışlarının yerini yetişkinlik tutum ve davranışlarının aldığı, cinsiyet yetilerinin kazanıldığı, bireyin erişkin rolüne psikolojik ve somatik olarak hazırlandığı dönemdir. Genel olarak yaş arası ergenlik dönemi olarak adlandırılır Fen Lisesi Rehberlik Birimi

15 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 15 Ergenlik çağında olan çocuklarınızın / öğrencilerimizin tedirgin, güç beğenen ve çabuk tepki gösteren biri haline geldiğini gözlemlemişizdir. Duyguları hızlı iniş çıkışlar gösterir. Tepkileri önceden kestirilmez. Kimi ergen gencin derslerine ilgisi azalmıştır. Dikkati dağınıktır. Evde durmak istemez, önerilere aldırmaz, beslenmesi düzensizdir.

16 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 16 İlgileri artmış gelgeç hevesleri çoğalmıştır. Başkaları tarafından nasıl göründüğünü merak eder. Dinlediği müzik, beğendiği sanat etkinlikleri değişiktir. Uzun uzun hayaller kurar. Günlük tutmaya başlar. Şiir, öykü yazmaya özenir. Yazdıklarında gizliliğe dikkat eder.

17 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 17 Bu dönem için çelişkili duygusal ve davranış özellikleri olağan sayılır. Bazı gençler çalkantıyı daha az yoğunlukta yaşayıp çabucak uyum sağlarken bazıları zaman zaman bu süreçte daha yoğun uyumsuzluk problemleri yaşayabilirler. Yinede bu tür davranışların görüldüğü yaşlar ilk gençlik yıllarıdır.

18 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 18 Döneme bakıldığında gencin içinde bulunduğu durum kolaylıkla anlaşılabilir. Aniden hızlanan büyüme genci zamansız yakalamıştır. Ana baba ve çevre gence yetişkin gözü ile bakıp ona göre davranış bekledikleri gibi, "daha sen çocuksun" ifadesi ile onu şaşırtabilirler. Çünkü genç büyümek için sabırsızlanmakta ise de bir türlü çocuksu davranışlardan kurtulamamaktadır

19 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 19 Ergenlik döneminde genç yeni arayışlar içindedir. kimlik arayışıdır. Bu arayışların ilki ve en önemlisi kimlik arayışıdır.

20 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 20 AİLELERİN ŞİKAYETLERİ  Hırçınlaştı. Ders çalışmıyor. Sorumluluk duygusu yok. Canım sıkılıyor diyor. En küçük isteklerini sert bir dille bildiriyor. Kardeşlerini kızdırmaktan zevk alıyor.  Okuduğunu anlamıyor gibi. Durgunlaştı, dalgınlaştı. Çabuk karamsarlığa düşüyor. Ara sıra hiç yoktan huysuzlaşıyor. Sert karşılıklar veriyor.  İleri derecede alıngan. Derslerinde gene başarılı ama oyuna, eğlenceye çok düştü. Olur olmaz her şeye ağlıyor. Evde huzursuz dışarıda sıkılgan.

21 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 21  Her istediğini yaptırmak istiyor. Aşırı süsleniyor. Siz bana karışmazsınız diyor. Babasından çekindiği için dolambaçlı yollara sapıyor.  Derslerinde başarılı. Hiç sorun çıkartmayan bir çocuk. İki kez okula gitmemiş. Arkadaşlarıyla gezmiş. Sorunca yalan söyledi. Bu davranışı bizi çok şaşırttı.  Çok harçlık istiyor. Çok geziyor,eve girmek istemiyor. Spora çok düştü. Derslerine boş veriyor. Banyoya sokamıyoruz. Ellerini bile yıkatamıyoruz. Saçını kestiremiyoruz.  Son derece asi ve hırçın olmaya başladı. Başına buyruk olmak istiyor. Kötü söz, tatlı söz hiçbiri sonuç vermiyor. Bir psikologla mı görüşmeliyim?

22 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 22 spor, sanat, edebiyat ve kültürel faaliyetlere yönlendirmedir. Bir gencin dolup taşan enerjisini en iyi değerlendirme yolu onu spor, sanat, edebiyat ve kültürel faaliyetlere yönlendirmedir.

23 1.Değerli olma duygusu 2.Güven ortamı 3.Yakınlık ve dayanışma duygusu 4.Sorumluluk duygusu 5.Zorluklarla mücadele ederek onların üstesinden gelmeyi öğrenme 6.Mutluluk ve kendisini gerçekleştirme ortamı Fen Lisesi Rehberlik Birimi

24  Emir almaktan  Kıyaslanmaktan  Zorla iş yaptırılmasından  Çocuğun yerine konuşulmasından  Çocuğun yanında kavga edilmesinden  Kötü sözler ve hakaretlerden Fen Lisesi Rehberlik Birimi

25  Asık suratlardan  Haksız yere suçlanmaktan  Başkalarının yanında küçük düşürülmekten  Aşağılanmaktan  Eleştirilmekten  Tutarsızlıklardan Fen Lisesi Rehberlik Birimi

26 OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI Fen Lisesi Rehberlik Birimi 26

27 Aile Tutum Modeli Çocuğun anne-babadan aldığı iki şey vardır: Sevgi ve Eğitim Fen Lisesi Rehberlik Birimi 27

28  Olumsuz aile tutumlarında ailenin verdiği sevgi ya yetersiz veya aşırı, eğitim ise gevşek ya da sıkı olmaktadır Fen Lisesi Rehberlik Birimi 28

29 A şırı sevgi tutumunda : Anne babanın çocuğu aşırı koruması, çocuğa gerektiğinden fazla kontrol ve özen göstermesi tutumudur Bunun sonucu olarak çocukta bağımlılık ve güvensizlik gelişir. Çocuk karşılaştığı her olayda anne-babasına yaslanır, onlara güvenir fakat kendisine güvensizdir. Bu tutum çocuğun otoriter bir birey olmasını engeller. Çocuğun sosyal gelişimini zedeler Fen Lisesi Rehberlik Birimi 29

30 Sevgi yetersizliği veya yokluğu Bu tutum sonucunda ise, çocukta kendine ve çevreye karşı güvensizlik ve olumsuz duygular gelişir. Anne-babanın, çocuğu yalnız bırakma, görmezlikten gelerek dışlaması durumudur. Bu gruba giren anne-baba hoşgörü ile boş vermeyi birbirine karıştırırlar. Sonuç: Anne-baba-çocuk üçgeninde iletişim kopukluğu oluşur. Ebeveyn ilgisizliğiyle, çocuğun öğretmen ve arkadaşlarına olumsuz davranışları ile çevresindeki eşyalara verdiği zarar arasında yakın bir ilişki bulunmuştur Fen Lisesi Rehberlik Birimi 30

31 Sıkı eğitim: Çocuğa olur olmaz yasaklar koyma ve yaşanmaz kurallar ile çocuğu yetiştirmedir. Anne-baba katı bir disiplin uygular. Çocuk her duruma uymak zorunda bırakılır. Sonuç: Aşırı baskılı, otoriter tutum, çocuğun kendine olan güvenini ortadan kaldıran,onun kişiliğini hiçe sayan bir tutumdur. Çocuk, uslu,nazik olmasına karşın,küskün,silik, çekingen, başkalarının etkisinde çabuk kalabilen bir yapıya sahip olabilir Fen Lisesi Rehberlik Birimi 31

32 Çocuklarına güvenirler. Onları takdir eder ve överler. Küçük yaşlardan itibaren sorumluluk verirler. Yeni deneyimler yaşamaları için cesaretlendirirler. Çocuklarının “kendileri olmaları” için fırsatlar oluştururlar Fen Lisesi Rehberlik Birimi

33 Çocuklarımıza sadece insan oldukları için değer verelim. Başarılı, zeki, çalışkan, sarı saçlı, uzun boylu, sessiz, konuşkan...vb. olduğu için değerli görüp; Tembel, yaramaz, sıska, kısa... vb. olduğu için değersiz görmeyelim. Her koşulda değerli olduklarını onlara hissettirelim Fen Lisesi Rehberlik Birimi

34 Çocuğumuza duyduğumuz sevgiyi ve ilgiyi her hangi bir koşula bağlamayalım. İyi ki benim çocuğumsun “Senin gibi” bir çocuğum olduğu için çok mutluyum Fen Lisesi Rehberlik Birimi 34

35 Kıyaslama; Çocuğu olduğu gibi, bir birey olarak kabul etmeme anlamına gelir ve çocuğun kişilik gelişimini zedeler. Her birey farklıdır, eşsizdir, kendine özgüdür. Bu nedenle hiç kimse başka biriyle kıyaslanmamalıdır. Çocuklarımızı kardeşleriyle, akraba çocuklarıyla, arkadaşlarıyla kıyaslamayalım Fen Lisesi Rehberlik Birimi ÇOCUKLARIMIZI KESİNLİKLE HİÇ KİMSEYLE KIYASLAMAYALIM

36 Çocuklarınızın olumsuzluklarını ortaya koymayın. Olumlu davranışlarını, iyi yönlerini sürekli dile getirip ödüllendirerek pekiştirelim. Olumsuz davranışlarını, hatalarını bazen görmezden gelerek söndürmeye çalışalım. Bazı alanlardaki yeteneksizlerini, tecrübesizliklerini kimi başarılarıyla gidermeye, yenmeye çalışalım Fen Lisesi Rehberlik Birimi ÇOCUKLARIMIZI OLUMLU DAVRANIŞLARIYLA, İYİ ÖZELLİKLERİYLE VE YAPABİLDİKLERİYLE FARK EDİN

37 Çocuklarınızı en iyiyi yapmaya motive etmekle onların giriştikleri her işte iyi ve mükemmel olmalarını isteme – bekleme yanlışı arasında ince bir çizgi vardır. Çocuklarımızın hatalar yapabileceklerini düşünelim. Hatalarına karşı esnek olalım. Hata yapmanın normal olduğunu, sizin bile kimi zaman hata yaptığınızı göz önünde bulundurarak yaptıkları hatalarda çocuklarımıza anlayış gösterelim Fen Lisesi Rehberlik Birimi MÜKEMMELİYETÇİLİK !

38 Onlara dair korkularınızı, üzüntülerimizi, endişelerimizi olduğu gibi yansıtmak mı daha etkili olur, baskı ve korku içeren ifadelerle onları engellemeye çalışmak mı daha etkili olur?... Okulun, evin dışına çıkarsan bacaklarını kırarım senin!... O çocukla gezdiğini bir daha görmeyeyim!... Odanı dağıtırsan gebertirim!... Bu şekilde giyinemezsin!... Saçını böyle kestiremezsin, bu müziği dinleyemezsin! Fen Lisesi Rehberlik Birimi ÇOCUKLARINIZLA KONUŞURKEN DUYGULARINIZI İÇTENLİKLE İFADE EDİN

39 Çocuklarınızı dinlerken; Başka işlerle meşgul olmayın. Çocuğun yüzüne bakın. Onların sözlerini kesip bilgiçlik taslamayın. Çocuklarınızla konuşurken aynı seviyede olun. Jest ve mimiklerinizle onu dinlediğinizi gösterin. Fiziksel temas kurun. Onu konuşmasında cesaretlendirin. Onunla konuşurken bir büyükle konuşuyormuş gibi dikkatli ve özenli olun. Onu anladığınızı belirten ifadelerle geri bildirim sağlayın Fen Lisesi Rehberlik Birimi

40 “arkadaşının bu davranışı seni üzdü” gibi. Ağlamaya başladıklarında tedirgin olmayın. Zıtlaşmayın ve tartışmayın. Saldırgan tavırlar takınmayın. Yargılamayın ve eleştirmeyin. Savunmaya geçmeyin sadece dinleyin. Gerçekçi ve belirli önerilerde bulunun. Yumuşak bir sesle ve acele etmeden konuşun. Anlatılanlara gülmeyin, çocukları utandırmayın Fen Lisesi Rehberlik Birimi ÇOCUKLARINIZI ETKİLİ BİR ŞEKİLDE DİNLEYİN

41 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 41 ÇOCUĞUNUZUN SAHİP OLMAYI HAYAL ETTİĞİ YAŞAMIN TUĞLALARINI ÜSTÜSTE KOYMASINDA ONA YARDIMCI OLUN… Ve sevdiğim bir söz … “Hiçbir zafere çiçekli yollardan gidilmez” (La Fontaine)

42 Fen Lisesi Rehberlik Birimi 42 TEŞEKKÜR EDERİM Tevfik TEKER


"Bir Fen Lisesi Hikayesi 02.10.2015 1 Fen Lisesi Rehberlik Birimi Tevfik TEKER Rehber ve Danışman." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları