Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ. Etkin iletişimin önündeki engeller  Algılarımız  Korkularımız  Zamanlama  Önyargılarımız  Duyarsızlığımız  İsim takma.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ. Etkin iletişimin önündeki engeller  Algılarımız  Korkularımız  Zamanlama  Önyargılarımız  Duyarsızlığımız  İsim takma."— Sunum transkripti:

1 ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ

2 Etkin iletişimin önündeki engeller  Algılarımız  Korkularımız  Zamanlama  Önyargılarımız  Duyarsızlığımız  İsim takma merakımız (etiketleme)  Kendimize güvensizliğimiz.  Alınganlığımız  Sürekli kendimizi öne çıkarma merakımız (Ben- merkezciliğimiz) Dinleme becerisi kazanma - Hangi tür bilgileri dinleriz? Neden? - Etkili ve doğru dinlemenin kuralları

3 Herkes iletişim içindedir.İletişim kurmamak olanaksızdır. - Nasıl mesaj veririz. Mesaj bilinci oluşturma. İletişim kurarken ister istemez içinde yaşadığımız kültürün etkisinde kalırız. İnsan karşısındakinden neler bekler? Duygusal banka hesabına altı yatırım. Çevrenizde olumlu izlenim oluşturmak için nasıl davranmalısınız?

4 KİŞİLERARASI İLETİŞİM SÖZLÜSÖZSÜZ SÖZLÜ SÖZSÜZ DİL DİL ÖTESİ YÜZ BEDEN MEKAN VE BEDEN TEMASI KULLANIMI ARAÇLAR

5 KİŞİLER ARASI İLETİŞİM SESLİ İLETİŞİM SESSİZ İLETİŞİM   DURAKSAMALAR  GÖZ İLİŞKİSİ   SESİN TONU  YÜZ İFADELERİ   SESİN YÜKSEKLİĞİ  VÜCUT DURUŞU   EEE, IHM SÖZCÜKLERİ  KİŞİSEL ALAN   DUYGU TONU  KIYAFET   TEKRARLAR  AKSESUAR   SÖZE YANLIŞ BAŞLAMA  MEKAN KULLANMA   GEREKSİZ SÖZCÜKLER  DOKUNMA   AKICILIK  KAFA İŞARETLERİ   DOĞALLIK  EL VE KOL DURUŞU   SEÇİLEN SÖZCÜK  BACAKLARIN DURUŞU  BEDEN YÖNELİMİ  OTURMA BİÇİMLERİ

6 İnsanları anlama becerisi; insanın sahip olabileceği en büyük değerdir.

7 İletişim aynı zamanda; Ne * Ne söyleyeceğimizi ve ne zaman * Bunu ne zaman söylemenin daha uygun olacağına bilmek, Nerede * Nerede söylemenin doğru olduğuna karar vermek, nasıl * En iyi nasıl söyleneceğini düşünmek, basitçe * Olayları basitçe anlatabilmek, Akıcı * Akıcı bir dille ve karşımızdaki kişiyle göz kontağı kurarak konuşabilmek, Dikkati farkedebilmek * Dikkati yoğunlaştırmak ve verdiğimiz mesajların alınıp alınmadığını fark edebilmektir.

8 İletişimlerimiz neden sağlıksız hale dönüşüyor. Neden sağlıklı iletişimler kuramıyoruz?

9 ALGILARIMIZ 1- Seçicidir 2- Yanıltabilir 3- Öğrenmenin etkisine açıktır 4- Zihin boşlukları anlamlı şekilde doldurur 5- Kişiye ve kültüre göre farklılık gösterir 6- Değer hiyerarşimize göre değişir.

10 ETKİN İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER  Korkularımız  Önyargılarımız  Duyarsızlığımız  İsim takma merakımız (etiketleme)  Kendimize güvensizliğimiz.  Alınganlığımız  Sürekli kendimizi öne çıkarma merakımız (Ben-merkezciliğimiz)

11 Korkularımız - Yeni durum ve insanlardan - Yanlış şeyler söylemekten - Alaya alınmaktan - Başkalarının gözünde aptal görünmekten - Eleştirilmekten

12 Önyargılarımız Önyargısız olmak mümkün mü? Başkaları onlar hakkında iyi şeyler söylemediği için hayatınızdan sildiğiniz insanlar hiç oldu mu? Bu adil bir şey mi?

13 Duyarsızlığımız İnsanlar onları ne kadar umursadığınızı bilmedikçe ne kadar bildiğinizi umursamazlar. Başkalarının duygu ve düşüncelerini dikkate almayıp, sürekli kendi yaptıklarımız, kendi durumumuz ya da kendi duygularımızla ilgilendiğimizde insanlarla olan iletişimimizde aksama olur.

14 Ben-merkezciliğimiz Ben merkezci biriyle konuşmakta olan kişi kendini önemsiz hatta varlığı dikkate alınmıyor gibi hisseder. Böylece sağlıklı iletişim gerçekleşmez. İletişim iki tarafın karşılıklı yer aldığı bir süreçtir.

15 KARŞIMIZDAKİNİ DİNLEME BECERİSİ “Herkes konuşmak istiyor, bazıları düşünmekte istiyor ama hiçkimse dinlemek istemiyor.”

16 NEDEN DİNLERİZ? Bilgilenmek, Eleştiri almak ya da eleştirmek, Bir başkasının öyküsüne katılmak, Başkalarının anlayış ve deneyimlerinden yararlanmak, Bir konuya hakim olmak (Bilgi Güçtür!), Ufkumuzu genişletmek - Öğrenmek, Bir ilişki kurmak, Diğerlerini değerlendirmek ve saygı göstermek.

17 NEDEN DİNLEMİYORUZ? Seçici Dinleme, Konuşma hızı - Düşünme Hızı, İlgi eksikliği İnanç ve Davranışlar, Konuşmacıya Yönelik Tepkiler, Önyargılar, Kullanılan Dil (Semantik Gürültü), Fiziksel Engeller (Fiziksel Gürültü).

18 HANGİ TÜR BİLGİLERİ DİNLERİZ ? NEDEN ? KİŞİ, SÖYLENEN ŞEYİN İLGİNÇ, ÖNEMLİ VE YARARLI OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜ ZAMAN DİNLER

19 Raymond BAUER ve arkadaşları; işine geleni aldığını Alıcının gelen mesajlardan “işine geleni aldığını” keşfettiler.

20 HER BİLGİNİN BİR ÖNEMİ VARDIR. HER BİLGİ BİZDE KÜÇÜK VEYA BÜYÜK BİR DEĞİŞİKLİK YAPAR VE HER BİLGİ MUTLAKA BİZE BİR ŞEYLER KATAR. BU BİLGİ NEREDE KULLANILIR, NE İŞE YARAR DİYE DÜŞÜNÜN ?” FİKRİ BİLGİYİ DİNLEYİN ONUN İÇİN HER FİKRİ VE BİLGİYİ DİNLEYİN !

21 Panasonic Panasonic ’ in sahibi Matsusita firmasında çalışan; 1975 yılında kişiye = yılında kişiye = Fikir üretmiştir.

22 Toyota her işcisinden; yılda 300 öneri ve fikir almaktadır.

23 “ Ne kadar geniş bilginiz varsa o kadar çok yolunuz vardır. Ne kadar çok yolunuz varsa, en iyisini seçmek için o kadar çok şansınız vardır. Bir insanın sorun çözme becerisi dağarcığındaki sorun çözme metodları kadardır.” Tınaz TİTİZ Tınaz TİTİZ “Eğer elinizdeki tek alet çekiç ise, her problemi bir çivi olarak görmeye başlarsınız.” Abraham MASLOW

24 Kimden gelirse gelsin “Kimden gelirse gelsin kendi sistemine, kendi düşüncelerine, kendi dünyasına ve kendi menfaatine olacak bilgi ve fikirlerden faydalanmayı bilmelidir. Hele tecrübe sahiplerinin tecrübelerinden yararlanmayı da asla ihmal etmemelidir.”

25 Herbert N. CASSON “Başkalarının fikir, düşünce ve inançlarına hürmet eden ve bunların iyilerini her fırsatta alan ve istifade etmeye çalışan insan, şüphe yok ki; hayatta başarılı olur.” Herbert N. CASSON

26  Yapmakta olduğunuz işi bir tarafa bırakın. Biri bir şey anlatırken başka bir şeyle meşgul olmayın, başka şeyler düşünmemeye çalışın.  Diğer düşüncelerinizi geri plana itin; dikkatinizi konuşmacının ne söylediğine verin. Konuya, olaya konsantre olun ETKİLİ VE DOĞRU DİNLEMENİN KURALLARI

27  Konuşmacının gözlerine bakın.  Konuşan kişiye doğru biraz eğilin  Konuya ilişkin değerlendirme yapmadan önce, mesajın tamamlandığından emin olun. Hemen sonuca varmayın ve onu peşinen yargılamayın. Kendini beğenmiş biri güzel şeyler anlatamaz mı?

28  Başınızı sallayarak veya anlattıklarını kendi kelimelerinizle tekrar ederek konuşanı cesaretlendirin. Anlatılanları kendi kelimelerinizle tekrarlamanız dikkatinizi söylenenlere vermenizi sağlar. Aynı zaman da “Ben seni dinliyorum, sana değer veriyorum ve seni anlamaya çalışıyorum” mesajı verir.  Sorular sorarak konuya açıklık kazandırın. “Çok mu üzüldün?” “Her zaman mı böyle yapar?  Dinlerken kulaklarınız kadar gözlerinizi de kullanın Yüz ifadeleri

29  Çok kızdığınız ya da şaşkınlığa uğradığınız durumlarda bile önce gerçekte ne söylendiğini anlamaya çalışın. Kendinizi konuşanın yerine koyup, empati gösterin. Dinlerken kendinize şunu sorun; “Onun yerinde ben olsaydım ne düşünürdüm ne yapardım?”  Anlamadığınızda yorum yapmayın, gerekirse doğrudan sorun

30 ÖZETLE ÖZETLE: Göz iletişimi sağlayarak, sorular sorarak, başınızı sallayarak, konuşmacının söylediklerini özetleyerek, (konuşulanlara dayanarak) bir şeyler ekleyerek, dinlemenizi engelleyecek telefonlara ve diğer engellere izin vermeyerek konuşmacıyı “gerçekten dinlediğinizi” onu ve söylediklerini önemsediğinizi belli edin.

31 İletişim kurmamak imkansızdır. Herkes iletişim içindedir. İki insan birbirinin farkına vardığı anda iletişim başlar.

32 - Boyumuzla (Yüksekliğin gücü) - Yüzümüzle - Sesimizle - Bedenimizle - Oluşturduğumuz ortamlarla sürekli mesaj veriyoruz

33 “KENDİMİZİ NASIL YANSITTIĞIMIZ” ÇOK ÖNEMLİDİR.

34 “KENDİMİZ HAKKINDA SÖZCÜKLERİN ASLA VEREMEYECEĞİ MESAJLAR VERİRİZ.”

35

36

37

38

39 VERILEN MESAJLAR KARŞIMIZDAKİ ÜZERİNDE TÜM ETKİYİ BU ÜÇ KANALDAN BIRAKIRIZ SÖZ : SES TONU : BEDEN DİLİ : HANGİSİ NE KADAR ETKİYE SAHİPTİR?

40 HAREKET VE YÜZ İFADELERİMİZİN KULLANDIĞIMIZ SÖZCÜKLERDEN SEKİZ KAT DAHA GÜÇLÜ OLDUĞUNU BİLİYOR MUYDUNUZ? SÖZ : % 7 SES TONU : % 35 BEDEN DİLİ : % 58 (Dikkat Vücudunuz konuşuyor.A. Şerif İZGÖREN)

41 İnsanlar ne dediğinize değil, ne yaptığınıza bakar.

42 J. TSCHOHL “NE SÖYLEDİĞİNİZ DEĞİL, NASIL SÖYLEDİĞİNİZ ÖNEMLİDİR.” J. TSCHOHL

43 SÖZ VE DAVRANIŞLARIMIZDA MESAJLAR SAKLIDIR 1- KABUL 2- REDDETME 3- UMURSAMAMA

44 * Suçlama, * Hata bulma, * Hakaret etme, * İsim takma, * Ayıplama, * Küçük duruma düşürme, * Utandırma, * Kınama, * İftira etme, ZEHİRLİ DİL

45

46

47

48 İletişim kurarken ister istemez içinde yaşadığımız kültürün etkisinde kalırız. Gözlere bakma -japonlar Kendini övme Kültür; insan gruplarının dünyayı anlama ve yorumlamadaki ortak tarzıdır.

49 İNSAN KARŞISINDAKİNDEN NELER BEKLER?  İnsan ilişkilerinin temelinde karşılıklı sevgi ve saygının yattığını unutmayın.  İnsanları oldukları gibi kabul edin, değiştirmeye çalışmayın.  Kendinize ve başkalarına seçim hakkı tanıyın. Baskı ve zorlamalardan kaçının.

50  İnsanların övgü ve onay beklediklerini unutmayın.  Hatalı olduğunuzda özür dilemekten çekinmeyin.  İnsanlara yardım edin ve onlara size yardım etme fırsatı verin.

51  İyi bir dinleyici olun.  Kırıcı ve kaba olmaktan kaçının. Daima nazik olun.  Kendinizi geliştirmeye açık olun.  Kendinize özen gösterin.

52 1. Kişiyi anlama 2. Küçük şeylere dikkat etme 3. Verilen sözü tutma 4. Beklentileri açıklığa kavuşturma 5. Kişisel bütünlük gösterme 6. Hata yapınca özür dileme İki Kişi Arasındaki İlişki Bağı

53 ÇEVRENİZDE OLUMLU İZLENİM OLUŞTURMAK İÇİN NASIL DAVRANMALISINIZ? DAVRANMALISINIZ?

54 BELİRSİZ MESAJLAR VERMEYİN. İçten ve açık olun

55 Daima konuştuğunuz veya sizinle konuşan insana dönük durun. Yöneliş

56 Dinlediğinizi Gösterin Karşınızdaki konuşurken sık sık başınızı hafifçe aşağı-yukarı hareket ettirerek onu dinlediğinizi ve anladığınızı hissettirin.

57 Dokunmaktan Kaçınmayın

58 Sahiplenmek için de dokunmayı kullanırız - Kalabalık yerde erkekler ve kadınlar eşlerine karşı nasıl davranır? - Yeni bir araba alan nasıl poz verir?

59 GÜLER YÜZLÜ OLUN Tebessümü Unutmayın

60 NAZİK OLUN Nezaketli olmayı ihmal etmeyin

61 SESİNİZİ NASIL KULLANDIĞINIZIN VE SES TONUNUZUN FARKINDA OLUN Ses tonunuzu iyi ayarlayın

62 İFADE ETMEK İSTEDİĞİNİZ DUYGULARINIZI ORTAYA KOYACAK DURUŞ SERGİLEYİN

63 Jestleri Unutmayın Ellerinizi cebinizde tutmaktan ve kollarınızı kavuşturmaktan, ellerinizle ağzınızı örtmekten kaçının.

64 GÖZ TEMASINI İHMAL ETMEYİN Konuşurken Gözlere Bakın

65 Otururken... - Ayaktaysanız, dik durun. - Oturuyorsanız sandalye ve koltuğunuzu tam olarak doldurun ve arkanıza yaslanın. - Birisiyle konuşurken ve birisi doğrudan sizinle konuşurken öne eğilin ve ilginizi gösterin.

66 "Çevrenizden Göreceğiniz İtibar ve Saygı, Kendinize Gösterdiğiniz Özen Kadardır." “Doğru giyinin, önemli görünün karşılığını her zaman alırsınız.” Kendinize Özen Gösterin - GİYİMİNİZE DİKKAT EDİN (Dış görünüş)

67 ETKİLİ İLETİŞİM KURMADA PÜF NOKTALAR

68 Öğrenciler üzerinde yapılan bir araştırmada, onlara en çok yakınılan kişisel sorunları sorulmuştur. Öğrencilerin %75 ' in en çok yakındıkları sorunlarının kendine güven eksikliği olduğu ortaya çıkmıştır. 1- KENDİNİZLE BARIŞIK OLUN (ÖZGÜVEN SAHİBİ OLUN)

69 “Sen kendini aziz tutarsan başkaları da aziz bilir.”

70 Eğer istediğiniz biçimde kabul görmemişseniz, belki de suçu kendinizde aramalısınız. Bir hiçmiş gibi davranırsanız, dünyanın da size aynı şekilde davranmaktan başka seçeneği kalmaz. Siz kendinize güvenerek hareket ettiğinizde başkaları da size ve söylediklerinize güven duyacaklardır.

71 İnsanlar sizin kendinize güvendiğinizi nereden anlar?

72 1- Duruşunuza ve Yürüyüşünüze dikkat edin “Zavallı” ile “Kendinden emin” görünümünüz nasıl olur? 5 Saniye özgüven sağlama: Oturuşunuzu ve duruşunuzu kendinden emin hale getirin.

73 EĞİK VE DÜŞÜK OMUZLAR: hepsi de olumsuz olmak üzere bir çok anlam taşır; - Ezilmiş - Kendine güvensiz - Yenik - Suçlu - Korkak - Utangaç

74 2- Ses tonunuza dikkat edin Ses aynı zamanda duygularınızı da iletir. Kendi sesinizi dinlemeye başlayın. Ümitsizlik mi yoksa cesaret mi ifade ediyor? Güven içinde mi konuşmaktasınız, yoksa mırıldanıyor musunuz?

75 3- Canlı ve atak olun. Çekingenliğinizi bir kenara atın. Her zaman atılıma, hazırlıklı olun. Gönüllü olmaktan çekinmeyin. Gönüllü olan göze çarpar. Ortalıktaki en önemli kişi, kendini tanıtmada en aktif olan kişidir. Mesleğiniz ve göreviniz ne olursa olsun kendinizi bir satıcı gibi görün. (Kendini ve davasını pazarlayan ve satan bir kişi.) Her gün, insanlara ve diğer teşkilatlara kendinizi satıyorsunuz. Belki başarılı, belki başarısız olarak. Unutmayın ki satıcı daima ataktır ve aktiftir. İnsanların ilgisini çekebilmek için, çarpıcı ve canlı olmanız gerekir. “Sahaya çıkıp oynamak lazım futbol tarihinde seyirciler arasıda gol atan çıkmamıştır.”

76 4- Doğal olun. Doğal bir insan, kendisiyle kolayca ilişki kurulabilen ve kendinizi onun yanında gergin hissetmediğiniz insandır. İnsanlar sizinle olunca kendilerini evlerinde gibi rahat hissetsinler. 5- Sıcak olun. Soğuk, mesafeli ve tepkisini belli etmeyen bir insan hiç bir zaman bir guruba giremez ve daima gurubun dışında kalmaya mahkumdur. Ona nasıl davranacağınızı, onun size nasıl tepki göstereceğini bilmediğiniz için daima uzak durmayı tercih edersiniz.

77 6- Etkili konuşmayı öğrenin. Your Life dergisi Yazı işleri Direktörü Wilfred FUNK, binlerce başarılı kadın ve erkek üzerinde araştırma yaparak bir ortak payda arayışına girmiştir. Tüm bu insanların ortak özelliğinin, kelimeleri kullanma becerisi olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bir çok araştırma insanların topluluk önünde konuşmaktan ölümden daha çok korktuğunu göstermektedir.

78 Kullandığınız dilin nasıl olduğunu hiç düşündünüz mü? Arkadaş gibi mi, resmi mi, soğuk mu; candan mı? Hangi dili kullanan insanlar daha çok seviliyor ve dinleniyor?

79 Kendinize önce şunu sorun Ben olsam ne hissederdim? Niçin böyle davranıyor? Hiddeti empatiye dönüştürün

80 Birisi hoşunuza gitmeyen bir şey söylerse ne yaparsınız?

81 2- TEPKİ DEĞİL YAKLAŞIM GÖSTERİN.

82 Kendinize önce şunu sorun Ben olsam ne hissederdim? Niçin böyle davranıyor? Hiddeti empatiye dönüştürün

83 3- ZORLUKLARI NÜKTEYLE KARŞILAYIN. Bam telleriniz hangileri? Kendinizi kaybetmenize neler sebep oluyor? “Üff amma kilo almışsın!” “Evet rejime girince böyle oluyor” “Mizah büyüktür. Her şeyden önce kurtarıcıdır.” Mark TWAIN

84 4- İNSANLARLA ONLARIN DERTLERİNİ KONUŞUN. “Hiç kimse akıl almak istemez, istedikleri sadece teyit edilmektir.” John STEINBACK

85 5- ŞİKAYETLERİ ANINDA SONA ERDİRİN. “Ne biçim firmanız var kardeşim? Üç hafta önce sizden bir katalog talep ettim hala elime geçmedi.” Ne dersiniz?

86 Açıklama yapmayın : “İnsanlar şikayetçi olduğunda yapacağınız her açıklama boşuna olacaktır.” “ GEREKÇE ÜRETME, DÜZELT ”

87 K abul et. HAKLISINIZ efendim Ö zür dile. H arekete geç. Bu konuda neler yapabilirsiniz?

88 YA HATA SİZ DE DEĞİLSE ? “Bu sizin probleminiz benim değil.” şeklinde bir tutum takınırsanız; öfkesi zaten burnunda olan kişi onu kolaylıkla sizin probleminiz haline getiriverir. K abul et H arekete geç

89 6- MÜNAKAŞALARDAN ZARİF BİR ŞEKİLDE SIYRILIN. Hiç kimsenin kazançlı çıkamayacağı bir münakaşaya dahil olursanız ne yaparsınız? “Bir konuda fikir birliği içinde değilseniz, düşman olmanız gerekmez.”

90 Eğer birisi söylediklerinize direniyorsa: “Peki siz ne öneriyorsunuz?” “Ne demek istiyorsunuz?” “Niçin böyle düşünüyorsunuz?”

91 7- DİLİNİZİ TUTUN. “Öfkeliyken konuşun, bütün zamanlar için pişman olacağınız en iyi konuşmayı yapmış olusunuz.” Henry Ward BEECHER

92 8- YAPMA DEMEYE SON VERİN. Lütfen ağzımın suyunu akıtacak kadar tatlı, kaymaklı dondurmayla dolu bir cam kaseden söz etme, vanilyalı dondurmanın iki yanından aşağıya süzülen lezzet dolu erimiş çikolata kümelerini tasvir etme. Uzun saplı kaşığını o hoş tatlının lezzet dolu karışımına daldırıp dudaklarına götürdüğünü ve dilinin ucuyla tattığını hayal etmeye son ver. Son verebilir misiniz ? Akıl sözcüklerin çıkardığı resimler üzerinde odaklanır ve etme, düşünme, son ver gibi talimatlara kulak asmaz. BAŞKALARIYLA YADA KENDİNİZLE KONUŞURKEN SADECE OLUMLU KELİMELER KULLANIN.

93 “İletişim iyidir.” Aynı cümleyi öteki elinizle yazın.

94 El yazısı bir beceridir. Tenis oynamak, bilgisayar kullanmakta öyle. Bunları yapmayı insanlar doğuştan bilmiyorlardı. Bunları adım adım öğrendiler. Her hangi bir beceride insanın ustalaşması için 3 adımdan geçmesi gerekir. A) Acemilik B) Uygulama: Uygulama devam ettikçe dahi iyi olursunuz. C) Otomatik: Uygulamanız gereken temel davranışlar bilincinde olmadan ve etkin şekilde kullanılır. BECERİ KAZANMA YÖNTEMLERİ:

95 Mükemmel olmayan sonuçlar elde ettiniz diye, ilk acemilik aşamasında sakın vazgeçmeyin. Sebat edin. “En büyük zayıflığımız kolay vazgeçmemizdir.” Thomas EDISON

96 TEŞEKKÜR EDERİZ


"ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ. Etkin iletişimin önündeki engeller  Algılarımız  Korkularımız  Zamanlama  Önyargılarımız  Duyarsızlığımız  İsim takma." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları