Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

N E KADAR YAŞADıĞıMıZ DEĞIL NASıL YAŞADıĞıMıZ ÖNEMLIDIR. B AILEY GÖRGÜ KURALLARI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "N E KADAR YAŞADıĞıMıZ DEĞIL NASıL YAŞADıĞıMıZ ÖNEMLIDIR. B AILEY GÖRGÜ KURALLARI."— Sunum transkripti:

1 N E KADAR YAŞADıĞıMıZ DEĞIL NASıL YAŞADıĞıMıZ ÖNEMLIDIR. B AILEY GÖRGÜ KURALLARI

2 GÖRGÜ KURALLARI Yaşamı kolaylaştırma ve ilişkileri düzenleme işlevi olan kurallara görgü kuralları denir. Görgü kurallarına uymak diğer insanlara saygı göstermektir ve onların duygularına önem verdiğiniz mesajını göndermek demektir. Görgü kurallarının ne olduğunu tanımlamak zor ve akıl karıştırıcıdır çünkü kültürden kültüre hatta aileden aileye değişim gösterebilir. Dolayısıyla görgü kuralları üzerine genel bir fikriniz olması doğru adımları atmanız için bir temel oluşturacaktır.

3 GÖRGÜ KURALLARI Nezaket, kendinizi ne kadar çok, diğerlerini ne kadar az düşündüğünüzü karşınızdakine belli etmemektir. Görgü kuralları çeşitli durumlarda uyulması gereken ayrıntılı formalitelerdir. Bu kurallar toplumsal kesimleri ve grupları birbirinden ayırma ve yaşamı kolaylaştırma, ilişkileri düzenleme işlevine sahiptir.

4 G ENEL TAVıRLAR ILE ILGILI GÖRGÜ KURALLARı Hoşgörülü ve iyimser olun. Bu, çok önemli bir görgü ve nezaket kuralıdır. Olumsuz insanlar çevrelerine sürekli negatif bir elektrik yayarlar. Böyle bir ruh halinden her şeyden önce kendiniz için sakının. Eleştiriyi doğru yerde ve zamanda yapın. Unutmayın ki öfke duymadan, kişiselleştirmeden ve samimiyetle yapılan eleştiri daha uygundur.

5 Kuralların Faydaları Nelerdir Kurallar belirsizliği azaltarak öngörülebilirlik ve istikrar sağlar, Kurallar insan davranışlarına denetim ve sınırlama getirirler, böylece insanı ve çevresini o insanın zaaflarından (zayıf yönlerinden) ve hatalarından korurlar. Kurallar bireyi özgür kılarlar, çünkü neyi özgürce yapabileceklerini, neyi yapmaları halinde kimsenin karışamayacağını belirler

6 Görgülü İnsanın Nitelikleri Bir toplulukta aynı statüde olan insanlardan bazıları çok sevilirken bazıları daha az sevilmektedir. Bunun nedeni, bu insanların gösterdikleri sevgi, terbiye, saygı ve nezaket seviyelerinin farklı olmasıdır. İnsanların sevilmesi, sayılması, aranılır olması nezaket kurallarını ne ölçüde bildiği ve ne kadarını uyguladığı ile alakalıdır.

7 “Size yapılmasını istemediğiniz bir şeyi siz de başkasına yapmayınız” düsturuna göre hareket etmemiz gerekmektedir. Size nazik ve kibar davranılmasını istiyorsanız siz de başkasına nazik ve kibar davranmak zorundasınız. İnsanı diğer biyolojik canlılardan ayıran temel özellik, toplu halde yaşaması değil, toplu halde yaşamanın inceliklerini bilmesidir.

8 Gerektiğinde özür dilemesini bilin. Bu hem çok olgun hem de görgüye yakışan bir tavırdır. Verdiğiniz sözü mutlaka tutmaya çalışın. Yerine getiremeyeceğinizi düşündüğünüz sözler vermeyin.

9 Genel görgü kurallarına uyma zorunluluğu yoktur. Yani hukuken suç sayılmaz. Genel geçer ahlak beni ilgilendirmez diyebilir ve güçlü olan haklıdır düsturuna bayılıyor olabilirsiniz. Ancak, toplum genel görgü kurallarına uymayanlara; cahil, bencil, kaba, saygısız gibi sıfatlarla tanımlar ve kınar.

10 Hasta Ziyareti Adabı Dostlarınız hastalandığında hemen, daha az samimi olduklarınızı da iyileşince ziyaret etmeliyiz. Yoğun bakımdaki hastaların yakınları ziyaret edilmeli. Çok dinlenmesi gereken bir hastayı sık sık ziyaret etmemeliyiz. Hastanın yanında onun neşesini kaçıracak hiçbir şey anlatılmamalı. Hastanın odasına girerken ne çok üzgün ne de çok neşeli bir tavır sergilemeliyiz. Ona normal bir insan muamelesi yapmalıyız. Ziyaret çok uzun tutulmamalıdır.

11 T ELEFONLA KONUŞMA ADABı Bir arama yaptığınızda ilk yapmanız gereken kendinizi tanıtıp sonra da konuşmak istediğiniz kişinin adını söylemenizdir. Telefonu siz açtığınızda, eğer aranan kişi başka birisiyse, sakın o kişiyi bulunduğunuz yerden bağırarak çağırmayın. Yanına giderek telefonu olduğunu söylemeniz görgüye uygun olur. Okul, dershane gibi ortamlarda özellikle ders esnasında cep telefonlarının kapalı tutulması önemlidir.

12 D INLEME ADABı Tıpkı konuşurken olduğu gibi dinlerken de mutlaka muhatabınız ile direkt bağlantı kurun. Karşınızda size yönelik olarak birisi konuşurken gözlerinizi etrafta gezdirmek, ilgili kişiye değil de etrafa bakmak, ilgilenmemek veya ilgisiz görünmeye çalışmak büyük görgüsüzlük ve kabalıktır. Konuşan kişiyi, kendisine bakarak dinleyin.

13 İşyeri Görgü Kuralları İşyerinde ki kurallar birlikte çalıştığınız meslektaşlarınıza ve iş arkadaşlarınıza karşı saygı göstermek demektir. Ayrıca görgü kurallarına uymanız iş görüşmelerinizde yada iş başvurularınızda bırakacağınız etkiyi önemli oranda etkileyecektir.. Her zaman takdim edildiğinizde yada tanıştırıldığınızda ayağa kalkın. Siz insanları tanıştıracağınız zaman daha önemli kişinin ismini önce söyleyin. Telesekreterinize isminiz, göreviniz, departmanınız ve ne zaman müsait olduğunuza dair kısa ve profesyonel bir mesaj bırakın.

14 Mesaj bırakırken isminizi ve soyadınızı, neden aradığınızı ve telefonunuzu bırakın. Kıyafet kuralına uyun. Eğer belli bir kural yok ise üst düzey yöneticilerden örnek alın. Bütün toplantılara tam zamanında gelin. Toplantı sırasında kalemler, ataçlar yada diğer ofis araçları ile oynamayın. Çok gerekmedikçe toplantı sırasında telefonunuzu kapalı tutun. Eğer kapatamıyorsanız o zaman kapının yakınına oturun böylece telefonunuz çaldığında sessizce dışarı çıkabilirsiniz.

15 Oturuşunuza ve duruşunuza dikkat edin Koltuğa gömülmeyin, sandalyenizde geriye yaslanmayın, yada kollarınızı göğsünüzün üzerinde kavuşturmayın. Karşınızdakini dinleyin ve aklınıza geldikçe laf kesmeyin. Dinleme terbiyesi hatırısayılır bir terbiyedir.

16 S ELAMLAŞMA ADAB I Selam veriş tarzınızla kişiliğinizin yapısı hakkında karşı tarafa fikir verebilirsiniz. Örneğin cılız, kendine güvensiz bir sesle, varla yok arası verilen bir selam hemen anlaşılır. Güçlü, tok bir sesle, kararlı bir şekilde verilen selam da aynı şekilde kuvvetli bir kişiliğin göstergesi olur. Birisi size selam verdiğinde selamını alın. Selamı en güzel şekilde almaya özen gösterin. Selam verildiğinde o an önemli bir işle meşgul olsanız bile karşılık vermeyi ihmal etmeyin.

17 O TURMA KALKMA ADAB I Yeni birisi geldiğinde yerinizden kalkarak gelen kişiye yer açmak bir nezakettir. Özellikle okulda, dershanede, sınıfta ve bunun gibi kalabalık olarak bulunduğunuz ortamlarda, sandalyede dik ve sallanmadan oturmaya dikkat etmelisiniz.

18 K ONUŞMA ADAB I Birisiyle konuşurken, yüzüne bakarak, göz teması kurarak konuşmak çok önemlidir. Konuşmaların saygı sınırları içinde olması da çok önemlidir. Güzel ve anlamlı konuşmanın yolunun samimiyetten geçtiğini unutmayın. Küfürlü konuşmalardan ve argo kullanımlardan uzak durun. Zorlanarak konuşuyormuş gibi bir imaj oluşturmaktan kaçının.

19 Y EMEK YEME ADAB I Birisine yemek ikramında bulunurken kaba, emredici veya lütfedici bir üslup değil, nazik ve şefkatli bir üslup kullanın. İkramdaki en önemli inceliklerden birisi de sunacağınız yiyeceğin en güzel kısmını karşı tarafa vermenizdir. Ancak bunu kesinlikle karşı tarafa hissettirmeden yapmalısınız. Yemeği eleştirmek, yemekte kusur bulmak ve bunun gibi kaprisli tavırlar görgüyle ve nezaketle bağdaşmaz. Yemek yerken ağzın mutlaka kapalı olması gerekir. Söyleyeceğiniz bir şey varsa da o an yeme işleminizin bitmesini beklemelisiniz. Yemek yerken aynı anda konuşmak görgüsüzlüktür.

20 TANIŞMA ADABI Tanıştıracağınız kimse iki erkek veya iki kadınsa önce genç olan yaşlı olana, veya daha yüksek mevki sahibi bulunana tanıtılır. Bir erkekle bir kadın tanıştırılacaksa o zaman önce erkek kadına tanıtılır. Ancak, erkeğin özel bir durumu varsa veya tanıştırılacak bir genç kızsa o zaman önce kadın tanıtılır. İki kişi tanıştırılırken yalnız adlarını söylemek yeter. Tanıştırılan iki erkekse ikisi de ayağa kalkar. Bir erkek kadına tanıştırılıyorsa kadın ayağa kalkmaz. Bu durumda el sıkmak kadına bırakılır. Kadın isterse elini uzatır. Yaşlı bir kadına tanıtılan, yahut kendi evinde biriyle tanıştırılan genç kızların ayağa kalkması gerekir.

21 BİR KONFERANSTAYSANIZ; Öncelikle konferans, seminer gibi yerlere gideceğiniz zaman not kâğıdı, kalem gibi dinlerken ihtiyacınız olacak malzemeleri de yanınızda götürmelisiniz. Konferansta eğer bir söz almak istiyorsanız elinizi kaldırmalısınız ve sözün size verilmesini beklemelisiniz. Konferansda soru sorma hakkı veriliyorsa soru sorabilirsiniz. Soru sorarken karşı tarafı zor durumda bırakan, nezaketten uzak söz ve üsluptan kaçınmalısınız.

22 İNSAN İLİŞKİLERİNDE UYULMASI GEREKEN GÖRGÜ KURALLARI İtici konular hakkında konuşmayın, bu tip konular açmayın. İnsanların hoşlanmadığını bile bile böyle konuları anlatmaya devam etmeyin. Başkalarının hata, kusur ve yanlışları üzerine iğneleyici sözlerle uyarıda bulunmayın. Söylemek istediğiniz bir şey varsa düz ve samimi bir şekilde söyleyin.

23 Başkalarına rahatsızlık verecek davranışlardan kaçının. Ziyaretlerin kısa ve zamanlı olmasına özen gösterin. Gerektiğinde özür dilemesini bilin. Bu hem çok olgun hem de görgüye yakışan bir tavırdır. Verdiğiniz sözü mutlaka tutmaya çalışın. Yerine getiremeyeceğinizi düşündüğünüz sözler vermeyin.

24 Herkese rastgele öğüt vermeye kalkışmayın. Bir eleştiri yapacaksanız o kişiyle samimiyet derecenizi ve yakınlığınızı göz önünde bulundurun. Bir şey isteyeceğiniz zaman rica ederek isteyin. Ancak bunu yaparken de abartılı bir kibarlaşma tavrı içine girmeyin. Sosyal bir topluluğa girdiğiniz vakit ne asık suratlı ne de aşırı neşeli bir tutum sergileyin. Normal, güler yüzlü, medeni bir tavır içinde olun.

25 H ITAP ŞEKILLERI Yeni tanıştığınız bir kişiye kesinlikle “sen” diye hitap etmeyin. Aile üyeleri, yakın arkadaş ve yakın akraba olmadıkça kişilere “sen” diye hitap etmeniz görgü ve nezaket açısından uygun değildir. Sizden yaşça büyük kişilerin size “sen” diye hitap etmesi sizi yanılgıya sürüklemesin. Bu saygı açısından mahsurlu değildir ancak sizin sizden yaşça büyük kişilere karşı böyle bir hitap şekli kullanmanız yakışık almaz. İsmini bilmediğiniz birisine seslenmek zorunda kaldığınız zaman kibarca “bakabilir misiniz, beyefendi, hanımefendi” gibi ifadelerle seslenmeniz şüphesiz saygıya en uygunu olacaktır.

26 Asla karşınızdakinin sözünü kesmeyin. Söyleyeceğiniz bir şey o an aklınıza gelse bile böyle bir kabalığı yapmayın. Konuşmak için mutlaka karşınızdakinin sözünün bitmesini bekleyin. Dinlerken, karşı tarafı anladığınızı hissettirmeniz çok önemlidir. Aksi halde konuşmacı kendisini yalnız hissedebilir. Anladığınızı, eğer aynı şekilde düşünüyorsanız karşı tarafın fikirlerini paylaştığınızı bakışınızla, mimiklerinizle belli edebilirsiniz..

27 İ NTERNET VE GÖRGÜ KURALLARı yoluyla karşı tarafa göndereceğiniz metinlerde, daima nezaketli bir üslup içinde olmalısınız. Kişilerin kişilik haklarına yönelik olumsuz sözlere, hakaretlere yer vermemeye dikkat etmelisiniz. İnternet, eğer akılcı kullanılmazsa sizin için çok ciddi bir vakit kaybına dönüşebilir. Mümkün olabildiği kadar interneti sohbet, şakalaşmak gibi amaçlarla değil de bilgi alışverişi, haberleşme, araştırma, kültür artırımı gibi amaçlarla kullanırsanız daha çok faydasını görürsünüz. Büyük harflerle yazmak, internet dilinde “bağırma” anlamına geldiği için, böyle bir niyetiniz olmasa bile, bundan kaçının.

28 K ıYAFET VE GIYINME İş yerlerinde renk ve model seçiminde ciddi ve ağırbaşlı kıyafetleri seçmeniz, size daima saygın bir özellik kazandıracaktır. İş görüşmelerine gideceğiniz zaman, unutmayın ki kıyafet, önemli bir tavsiye mektubu gibidir.

29 S OKAKTAYKEN Sokakta bir şeyler yiyerek, içerek ve yüksek sesle konuşarak başkalarını rahatsız edecek şekilde yürümek son derece basit hareketlerdir. Bu tip tavırlarda bulunmamaya titizlik gösterebilirsiniz. Aceleniz olduğu anlarda sokakta kimseye çarpmamaya dikkat edin. Yollara kesinlikle yiyeceklerin paket kâğıtlarını, içecek kutularını ve bunlar gibi çöp olabilecek şeyleri atmayın, mutlaka bir çöp kutusu bulup ona atın.

30 K ÜTÜPHANEDEYKEN Kütüphanedeyken yiyecek, içecek ile uğraşmak, yanındaki kişi ile sohbet etmek, çok fazla hareket etmek gibi tavırlardan kaçınmalısınız. Birisiyle veya kütüphane görevlisiyle konuşmanız gerektiğinde de seslenmek yerine yanına giderek sessizce konuşmalısınız. Çevrenizdekilerin ve diğer çalışanların dikkatini dağıtacak her türlü hareketten kaçınmalısınız.

31 Kapılardan Geçişte Öncelik Sırası Apartman veya bir mağazanın kapısından içeri girerken, doğal olarak kim öndeyse o kişi önce girebilir. Ancak kapıyı arkadan gelen kişinin yüzüne kapanmayacak şekilde hafifçe tutmak veya buna dikkat ederek girmek önemlidir. Girerken siz önde olsanız bile, arkanızdaki kişi yaşlı, özürlü veya küçük bir çocuk ise mutlaka önceliği ona bırakın. Hatta geçmesine yardımcı olarak kapıyı tutabilirsiniz. Kapı aralıkları, koridor, köşe başları gibi dar yerlerde, geçişi engelleyecek şekilde durmaktan, birisiyle sohbet etmekten kaçının.

32 T AŞ ı TLARDA DIKKAT EDILMESI GEREKENLER Taşıtlara binerken ve inerken önceliği daima yaşlı, özürlü ve çocuklara verin. Önceliğiniz daima yardıma ihtiyacı olan kişiler olsun. Birçok ortamda olduğu gibi umumi araçlarda da yüksek ve rahatsız edecek sesle konuşmamaya, şakalaşmamaya ve çevrenizdeki kimseyi rahatsız etmemeye özen göstermelisiniz. Çevrenizle ilgilenmeden, sakin ve ciddi bir tavır içinde olmanız, en doğru olanıdır.

33 TEŞEKKÜRLER


"N E KADAR YAŞADıĞıMıZ DEĞIL NASıL YAŞADıĞıMıZ ÖNEMLIDIR. B AILEY GÖRGÜ KURALLARI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları