Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ÖĞRENME; DAVRANIŞLARIMIZDA KALICI VE İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN OLUŞMASIDIR.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ÖĞRENME; DAVRANIŞLARIMIZDA KALICI VE İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN OLUŞMASIDIR."— Sunum transkripti:

1

2 ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA

3 ÖĞRENME; DAVRANIŞLARIMIZDA KALICI VE İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN OLUŞMASIDIR

4 Öğrenmenin sınırı yok, kişinin öğrenme sınırı Öğrenmenin sınırı yok, kişinin öğrenme sınırı vardır. vardır. Beyin öğrenmekle yıpranmaz ve yorulmaz. Beyin öğrenmekle yıpranmaz ve yorulmaz. Kişi bedenen veya duygusal olarak yorulur ve yıpranır. Kişi bedenen veya duygusal olarak yorulur ve yıpranır. DAVRANIŞLARIMIZIN YERLEŞMESİ VE YENİDEN KULLANILABİLMESİ İÇİN DAVRANIŞLARIMIZIN YERLEŞMESİ VE YENİDEN KULLANILABİLMESİ İÇİN ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ GEREKİR. ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ GEREKİR.

5 OKULDA ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ İÇİN : OKULDA ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ İÇİN : ÖĞRENMEYİ ÖĞRENMEKLE ÖĞRENMEYİ ÖĞRENMEKLE İŞE BAŞLANMALIDIR İŞE BAŞLANMALIDIR

6 Herkes kendi öğrenmesinden sorumludur Herkes kendi öğrenmesinden sorumludur Hayatta en büyük ve zekice başarı : Hayatta en büyük ve zekice başarı : Nasıl başarılı olabileceğini öğrenmektir. Nasıl başarılı olabileceğini öğrenmektir. Bilmek ve yapabilmek arasındaki en belirgin fark GELİŞİM ‘dir. Bilmek ve yapabilmek arasındaki en belirgin fark GELİŞİM ‘dir. Bilmek yetmez YAPMAK …ve OLMAK…

7 ETKİLİ ÖĞRENMENİN BİLEŞENLERİ Ders çalışma alışkanlığının tanımlanması ve planlama Ders çalışma alışkanlığının tanımlanması ve planlama Çevre faktörlerinin kontrolü ve motivasyon Çevre faktörlerinin kontrolü ve motivasyon Aktif katılım ve dinleme davranışı Aktif katılım ve dinleme davranışı Etkin ve süratli okuma Etkin ve süratli okuma Derste not tutma Derste not tutma Tekrar etme Tekrar etme Alışkanlık haline getirme ve genelleme Alışkanlık haline getirme ve genelleme

8 “Zihnin Dağılmasını Önlemek” Amaç:Bu bölümde, çalışmaya başladıktan sonra çalışmayı sürdürmeyi engelleyen zihin dağılmasının içten ve dıştan kaynaklanan sebepleri anlatılmış ve bunlarla başa çıkacak yollar önerilmiştir. “Zihnin Dağılmasını Önlemek” Amaç:Bu bölümde, çalışmaya başladıktan sonra çalışmayı sürdürmeyi engelleyen zihin dağılmasının içten ve dıştan kaynaklanan sebepleri anlatılmış ve bunlarla başa çıkacak yollar önerilmiştir.

9 SORULAR Bu bölüm anlatıldıktan sonra şu soruların cevaplarını verebileceksiniz: 1)Zihnin dağılmasına yol açan sebepler nelerdir? 2)Zihnin dağılmasına yol açan ve içten kaynaklanan sebeplerle nasıl mücadele edilir? 3)Zihnin dağılmasına yol açan ve dıştan kaynaklanan sebepler nelerdir? 4)Yatarak çalışmak, müzik dinleyerek çalışmak, çalışma verimini nasıl etkiler? 5)Televizyonun ve telefonun çalışmayı engellememesi için neler yapmak gerekir?

10

11 ENDİŞELER Hayal kurmak

12 ZİHNİN DAĞILMASINA YOL AÇARAK DERS ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN DIŞ SEBEPLER

13 ÖĞRENMENİN ÖNŞARTLARI Öğrenmenin ön şartlarını bir kere daha tekrarlayalım. Uyanıklık ve dikkat Motivasyon Aktif katılım Geri bildirim (mümkün olan en kısa zamanda sonuçlardan haberdar olmak)

14 HAYATINIZ KİMİN ELİNDE? Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğu dış dünya ve olaylara bırakırsanız, çalışmanızı ve başarınızı her zaman engelleyecek birçok sebebiniz olacaktır.

15 Bir gün anneniz veya babanız size duymak istemediğiniz bir söz söylemiş olduğu için çalışmak istemeyeceksiniz,

16 bir başka gün öğretmeninizle aranızda istenmeyen bir diyalog olduğu için çalışmaya isteksiz olacaksınız,

17 bir başka gün canınız sıkkın olduğu için,

18 bir diğer gün hava içinizi kararttığı için,

19 bir başka gün arkadaşlar size bir yere gitmeyi önerdiği için vb. vb.. Bu listeyi her gün için birden çok sebeple doldurmak mümkündür.

20 Sadece duyuyor olmamız aynı zamanda dinliyor olduğumuz anlamına gelmez. DİNLEME dinleyen kişi tarafından işitilenlerin anlaşılmasıdır. DUYMAK ile DİNLEMEK arasındaki farkı iyi bilmek gerekir. Bir öğrenci, ders sırasında işittiklerini, ders sonunda hatırlamıyorsa, derste anlatılanları dinlememiş demektir.

21 DERSTE NOT TUTMA DÜZENLİ NOT TUTMUŞ BİR ÖĞRENCİNİN İŞİ YARI YARIYA KOLAYLAŞIR Notlarınız aktif dinlemenin sonucu olmalıdır.. Notlarınız aktif dinlemenin sonucu olmalıdır.. Not tutarken konunun ayırıcı alt başlıklarını iyi belirleyin ( zihinsel katılım ve dikkatli izleme ) Not tutarken konunun ayırıcı alt başlıklarını iyi belirleyin ( zihinsel katılım ve dikkatli izleme ) Derece sırası gözetin ( her şeyi değil …) Derece sırası gözetin ( her şeyi değil …) İlaveler ve düzeltmeler için notlarınızı sonradan gözden geçirin ( %20,%40,% 6o ) İlaveler ve düzeltmeler için notlarınızı sonradan gözden geçirin ( %20,%40,% 6o ) Notlarınız anlaşılır,açık ve konuyu özetleyici içerikte olmalıdır Notlarınız anlaşılır,açık ve konuyu özetleyici içerikte olmalıdır

22 AKTİF DİNLEME DERS DERSTE ÖĞRENİLİR DERS DERSTE ÖĞRENİLİR İYİ NOT TUTABİLMEK İÇİN AKTİF DİNLEMEK GEREKİR İYİ NOT TUTABİLMEK İÇİN AKTİF DİNLEMEK GEREKİR AKTİF DİNLEYEBİLMEK İÇİN: AKTİF DİNLEYEBİLMEK İÇİN: Hazırlıklı olma Hazırlıklı olma Okurken olduğu gibi zihin süreçlerini işe koşma Okurken olduğu gibi zihin süreçlerini işe koşma Sadece duyma değil karşılaştırma sürecini işletme Sadece duyma değil karşılaştırma sürecini işletme Önce söylenilenlerden sonrakileri kestirmeye çalışma Önce söylenilenlerden sonrakileri kestirmeye çalışma ………… …………

23 KÖTÜ DİNLEYİCİ KÖTÜ DİNLEYİCİ  Konuyu sıkıcı bulur  Konuşmacıyı eleştirir  Konuşmaya aşırı tepki gösterir  Sadece olaylarla ilgilenir  Dikkati yapmacıktır  Farklı şeylerle meşgul olma  Kolaycılık yapma ve kaçma  Duygusal tepki verme, sözcükleri abartma  Düşünce hızını boşa harcama

24 DİNLEMENİN TAM GERÇEKLEŞMESİ İÇİN DersDers dinlerken oturuşumuza dikkat etmeliyiz DikkatliDikkatli olmaya çalışmalıyız. Derse katılımımızı öğretmene göstermeliyiz. ÖğretmeninÖğretmenin söylediklerine odaklanmalıyız KonuKonu ile ilgili sorularımızı ve belirteceğimiz yorumları düşünmeliyiz. AnlamadığımızAnlamadığımız sözcük ve kavramları işaretlemeli ya da not almalıyız Onları anında anlamaya ya da çıkarmaya çalışmak, dersi kaçırmamıza neden olacaktır.

25 İNSAN; Okuduklarının % 10’ unu İşittiklerinin % 20’ sini Gördüklerinin % 30’ unu Hem görüp Hem işittiklerinin % 50’ sini Söylediklerinin % 70’ ini Yazıp, söylediklerini % 90’ını HATIRLAR. HATIRLAR.

26 DERSİ DERSTE ÖĞRENEBİLİRSİNİZ Öğretmene konu ile ilgili soru sorun. Anlatılanları derste öğrenemediğiniz zaman dersten sonra öğretmeninizden veya bir arkadaşınızdan öğrenmeye çalışın O gün derste öğreneceğiniz konuları okuyarak gelin Dersten önce konuları okurken yanıtlanmasını isteyeceğiniz soruların neler olabileceğini düşünün.Soru-cevap şeklinde dinlemenin ve okumanın daha iyi öğrenme sağlamaktadır. Not tutun.Böylece ders boyunca uyanık kalır,dikkatinizi derse yoğunlaştırır,aktif olarak derse katılır,sonuçların geri bildirimini alırsınız. HERŞEYİ HAFIZAMIZDA TUTAMAYIZ AMA YAZILI BİLGİLER KALICIDIR.

27 Notlarınızı not kağıdına küçük küçük ve sıkıştırarak almayın. Mümkünse notlarınızı deftere yazın. Kağıtların kaybolma veya karışma olasılığı vardır. Anlatılanları kaçırırsanız bir çizgi veya nokta nokta koyarak kaldığınız yerden devam edin. Kaçırdıklarınızı daha sonra tamamlayın. Devamsızlık yapmamaya özen gösterin. Öğretmen ders anlatırken genelde “Bu sınav sorusudur” demez. Ancak konunun önemli olan noktalarını anlatırken belli kelimeler kullanarak, mimiklerle veya ses tonunda faklılıklar yaratarak anlamlı işaretler verir

28 PROGRAM NEDİR,NİÇİN PROGRAMLI ÇALIŞMA YAPILMALIDIR? Belirlediğimiz amaçlara ulaşabilmemiz için günlük faaliyetlerimizi “öncelik sırasına” koymamız gerekir. TV seyretmek Arkadaşlarla buluşmak Ders çalışmak Müzik dinlemek Yemek Uyku

29 GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI -O gün öğrenilen konuların tekrarı ve test çözümü, -Ödevlerin tamamlanması -Bir gün sonra işlenecek konuların ön hazırlığını içermelidir. ÖYLEYSE PROGRAM -Zamanı etkin bir şekilde kullanmanızı -Neye nereden başlayacağınıza karar vermenizi -Bilgilerinizi ne kadar özümsediğinizi görmenizi -Ne zaman dinlenip,ne zaman çalışacağınıza karar vermenizi -Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı kolaylaştırır. -Güven ve motivasyon sağlar.

30 PROGRAM YAPILIRKEN ŞU İLKELERİ GÖZÖNÜNDE BULUNDURUNUZ Bir günde kaç saat çalışabileceğinizi belirleyin, Günün hangi saatlerinde çalışabileceğinizi belirleyin, Çalışmak için belirlediğiniz saatler, yorgun olmayacağınız ve çalışma dışında her şeye “hayır” diyebileceğiniz saatler olsun. Programı tamamladığınızda, programda değişiklik yapma ihtiyacı duyup duymadığınızı kontrol edin, Çalışmak için belirlediğiniz saatte çalışma odanızda ve masanızda olun.Çalışma isteğiniz yoksa bile lütfen masadan kalkmayın ve başka bir şeyle ilgilenmeyin

31 PROGRAM YAPILIRKEN ŞU İLKELERİ GÖZÖNÜNDE BULUNDURUNUZ PROGRAM YAPILIRKEN ŞU İLKELERİ GÖZÖNÜNDE BULUNDURUNUZ Çalışma amacınızı saptayın Çalışma amacınızı saptayın Çalışmak için karar verin Çalışmak için karar verin Kendinize güvenerek başlayın ( yapabileceğime Kendinize güvenerek başlayın ( yapabileceğime inanıyorum …) inanıyorum …) Öğrenmeler arası bütünlüğe dikkat edin Öğrenmeler arası bütünlüğe dikkat edin Çalışma çeşitliği oluşturun ( yaz,anlat,düşün,resmet, ilkeleştir, sırala vs…) Çalışma çeşitliği oluşturun ( yaz,anlat,düşün,resmet, ilkeleştir, sırala vs…) Öğrenmeler arası dinlenmeyi ihmal etmeyin Öğrenmeler arası dinlenmeyi ihmal etmeyin Tekrar etmeden kalkmayan Tekrar etmeden kalkmayan

32 45’+5’+10’=60’ 45 dakika ders çalıştıktan sonra 5 dakika çalıştığınız konuları gözden geçirmelisiniz Her çalışma süresinden sonra da 10 dakikalık bir dinlenme arası vermelisiniz NASIL BİR ZAMANLAMA, DERS ÇALIŞIRKEN EN YÜKSEK VERİMİ SAĞLAR

33 Programlı Çalışma Programlı çalışma sizin bu yarışa daha etkili bir şekilde hazırlanmanıza yardımcı olur. Programlı çalışma sizin bu yarışa daha etkili bir şekilde hazırlanmanıza yardımcı olur. Programlı çalışma ile daha az zamanda daha çok bilgiye ulaşmanız mümkündür. Programlı çalışma ile daha az zamanda daha çok bilgiye ulaşmanız mümkündür. Programlı çalışma ile ders dışındaki aktivitelere daha fazla zaman ayırırsınız. Programlı çalışma ile ders dışındaki aktivitelere daha fazla zaman ayırırsınız.

34 Program Nasıl Hazırlanır? 1. Aşama 1. Aşama Eksiklerinizi tespit etmeli, Eksiklerinizi tespit etmeli, Her ders ile ilgili hangi konuları öğreneceğinizi belirlemeli, Her ders ile ilgili hangi konuları öğreneceğinizi belirlemeli, Bunları sıralamalısınız. Bunları sıralamalısınız. 2. Aşama 2. Aşama Belirlediğiniz konuları haftanın günlerine bölmeli ve her günü bir veya birkaç konu çalışacak şekilde ayarlamalısınız. Belirlediğiniz konuları haftanın günlerine bölmeli ve her günü bir veya birkaç konu çalışacak şekilde ayarlamalısınız. 3. Aşama 3. Aşama Günlük Ders çalışma zamanınızı, Günlük Ders çalışma zamanınızı, Okuldaki sürenizi, Okuldaki sürenizi, Sosyal aktivitelerinizi, Sosyal aktivitelerinizi, Fizyolojik ihtiyaçlarınızı gidereceğiniz süreleri dikkate almalısınız. Fizyolojik ihtiyaçlarınızı gidereceğiniz süreleri dikkate almalısınız.

35 İyi Bir Program Nasıl Olmalıdır? İdeal program, uygulanabilen programdır. İdeal program, uygulanabilen programdır. Ağır değil, esnek bir yapıda olmalıdır. Ağır değil, esnek bir yapıda olmalıdır. Aynı güne ait dersler içeriği birbirine benzemeyenlerden oluşmalıdır. Aynı güne ait dersler içeriği birbirine benzemeyenlerden oluşmalıdır. Bir derse ait süre 4-5 saat gibi uzun bir zaman dilimine sarkmamalıdır. Bir derse ait süre 4-5 saat gibi uzun bir zaman dilimine sarkmamalıdır. Mantık içerikli dersler, sabah saatlerine, yorum içerikli dersler ise akşam saatlerine denk getirilmelidir. Mantık içerikli dersler, sabah saatlerine, yorum içerikli dersler ise akşam saatlerine denk getirilmelidir. Hazırlanan programa zorunluluktan değil sorumluluk taşıyarak uymalısınız. Hazırlanan programa zorunluluktan değil sorumluluk taşıyarak uymalısınız.

36 İyi Bir Program Nasıl Olmalıdır? Önemli olan programı kiminle hazırladığınız değil, programın uygulanabilir olup olmadığıdır. Önemli olan programı kiminle hazırladığınız değil, programın uygulanabilir olup olmadığıdır. Programın içeriği öncelikle konu tekrarına çoğunlukla ise ders çalışmaya ayrılmalıdır. Programın içeriği öncelikle konu tekrarına çoğunlukla ise ders çalışmaya ayrılmalıdır. Günlük, haftalık ve aylık tekrarlar programa yansıtılmalıdır. Günlük, haftalık ve aylık tekrarlar programa yansıtılmalıdır. Sene başındaki program yapısı ile sene ortası ve sonundaki program yapısı birbirinden farklı olmalıdır. Sene başındaki program yapısı ile sene ortası ve sonundaki program yapısı birbirinden farklı olmalıdır.

37 DERS ÇALIŞMA BECERİSİ ETKİN VE VERİMLİ ÇALIŞMA ÇALIŞMA ORTAMINI KENDİ KONTROLÜNE ALARAK ÇALIŞMA ONUNLA BİRLİKTE YAŞAMA

38 BAŞARISIZLIĞA DÜŞMÜŞ ÖĞRENCİ Öğrenmesi gerekenlere karşı yaklaşımı, ilgisi, planı, ilke ve yöntemleri eksiktir veya yoktur. Öğrenmesi gerekenlere karşı yaklaşımı, ilgisi, planı, ilke ve yöntemleri eksiktir veya yoktur. Düzensiz çalışmaktan dolayı başarısızlığı ve iticilik duygusunu yaşamaktadır. Dersler ona ceza gibi gelmektedir. Düzensiz çalışmaktan dolayı başarısızlığı ve iticilik duygusunu yaşamaktadır. Dersler ona ceza gibi gelmektedir. Vakit ve ortam kontrolünü yitirmiştir. Ne yapacağını bilememektedir. Vakit ve ortam kontrolünü yitirmiştir. Ne yapacağını bilememektedir. Mazeret, erteleme.mantık oyunları, Mazeret, erteleme.mantık oyunları, şimdilik küçük ama giderek büyüyen kandırmacalar… şimdilik küçük ama giderek büyüyen kandırmacalar…

39 DERS ÇALIŞMA İSTEĞİNİN ARTIRILMASI İstekli Planlı ve programlı Planlı ve programlı Zamanlama yapmış Zamanlama yapmış Başlayabiliyor Başlayabiliyor Yeri belli Yeri belli Yük olarak görmez Yük olarak görmez Rahat ve huzurlu Rahat ve huzurlu Zevkli bir uğraş olarak Zevkli bir uğraş olarak benimser benimser İsteksiz Plansız ve programsız Zamanlama yok Bir türlü başlayamaz Yeri yoktur Angarya gibi görür Huzursuzdur Panik içindedir Anlaşılmaz davranır Hep mazeretleri vardır ………

40 TEKRAR YÖNTEMİ Sık ve kısa aralıklarla yapılan TEKRAR, topluca yapılandan daha verimlidir( 1,2,3,4.zaman ) Sık ve kısa aralıklarla yapılan TEKRAR, topluca yapılandan daha verimlidir( 1,2,3,4.zaman ) Tekrarı mutlaka ders çalıştığınız ortamda yapınız Tekrarı mutlaka ders çalıştığınız ortamda yapınız Tekrarı yüksek sesle yapın Tekrarı yüksek sesle yapın Çalıştıklarınızı özetle bir bütünlük içine getiriniz : Çalıştıklarınızı özetle bir bütünlük içine getiriniz : ne,neden,ne zaman,niçin,nasıl ve yaptığınız çalışma amacına ulaştı mı ? ne,neden,ne zaman,niçin,nasıl ve yaptığınız çalışma amacına ulaştı mı ? Yarı uykulu çalışmayınız işinizi uykunuz gelmeden önce bitiriniz. Kalktığınızda ilk hatırlayacağınız şey son öğrendiklerinizdir Yarı uykulu çalışmayınız işinizi uykunuz gelmeden önce bitiriniz. Kalktığınızda ilk hatırlayacağınız şey son öğrendiklerinizdir

41 GENEL TEKRAR Öğrenmenin kalıcılığını ve öğrenme düzeyimizi zaman zaman ( ayda bir ) genel tekrarlar ve küçük sınavlarla kontrol etmemiz başarımızı artıracaktır. Bu aynı zamanda sınav provası olacaktır

42 İLKELERİMİZİ HATIRLAYALIM Yeteneklerim ve gücüm kendime göre; BEN bunları geliştirebilirim Yeteneklerim ve gücüm kendime göre; BEN bunları geliştirebilirim Çok ve büyük hedeflerin altında ezileceğime ULAŞILABİLİR ve HEDEFLERİM olmalı Çok ve büyük hedeflerin altında ezileceğime ULAŞILABİLİR ve HEDEFLERİM olmalı İstekli olmalıyım, amacım ve programım olmalı İstekli olmalıyım, amacım ve programım olmalı Endişe ve panik başarımı düşürebilir.Sistemli ve tedbirli olmalıyım. Endişe ve panik başarımı düşürebilir.Sistemli ve tedbirli olmalıyım. Zamanımı etkin ve planlı kullanmalıyım. Zamanımı etkin ve planlı kullanmalıyım.

43 Bölümlere ayırarak daha kolay öğrenirim. Tekrarlarken de buna dikkat etmeliyim. Bölümlere ayırarak daha kolay öğrenirim. Tekrarlarken de buna dikkat etmeliyim. Öğrenmekte zorlandığım konuyu zamana bırakmalıyım ve bu konuya her gün belli bir süre ayırmalıyım. Öğrenmekte zorlandığım konuyu zamana bırakmalıyım ve bu konuya her gün belli bir süre ayırmalıyım. Kendime niçin öğrendiğimi ve ne kadar öğrendiğimi sormalıyım. Hedefime ulaşmak için sabırlı olmalıyım. Kendime niçin öğrendiğimi ve ne kadar öğrendiğimi sormalıyım. Hedefime ulaşmak için sabırlı olmalıyım. Hata yapmadan geçirdiğimiz çok az zaman vardır. Hatalarla öğrenme gerçekleşir. Küçük hatalarımızla uzlaşabiliriz. Hata yapmadan geçirdiğimiz çok az zaman vardır. Hatalarla öğrenme gerçekleşir. Küçük hatalarımızla uzlaşabiliriz. Şimdi ve hemen başlarsam…….. Şimdi ve hemen başlarsam…….. Hep aynı yerde ve zamanlamaya uygun olarak sözümü tutup masanın başında olmalıyım. Hep aynı yerde ve zamanlamaya uygun olarak sözümü tutup masanın başında olmalıyım.

44 DİKKATLİ OL! O SENİ DEĞİL, SEN ONU YÖNET SEÇİCİ OL HER PROGRAMI SEYRETME BOŞA GEÇEN ZAMAN, SİZİN GELECEĞİNİZDİR

45


"ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ÖĞRENME; DAVRANIŞLARIMIZDA KALICI VE İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN OLUŞMASIDIR." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları