Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Marina Pazarlaması İçin Öneriler: Marina Çekim Unsurları ve Yatçılığa Yönelmede Etkili İtici Motivasyon Faktörleri Neslihan PAKER Yaşar Üniversitesi Ceren.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Marina Pazarlaması İçin Öneriler: Marina Çekim Unsurları ve Yatçılığa Yönelmede Etkili İtici Motivasyon Faktörleri Neslihan PAKER Yaşar Üniversitesi Ceren."— Sunum transkripti:

1 Marina Pazarlaması İçin Öneriler: Marina Çekim Unsurları ve Yatçılığa Yönelmede Etkili İtici Motivasyon Faktörleri Neslihan PAKER Yaşar Üniversitesi Ceren Altuntaş VURAL Yaşar Üniversitesi

2 SUNUM PLANI Giriş ve Araştırmanın Amacı Literatür Analizi Araştırma Tasarımı ve Yöntem Bulgular ve Tartışma Kısıtlar ve Gelecek Çalışmalar İçin Öneriler

3 GİRİŞ Deniz turizmi ve Türkiye Yatçılık potansiyeli Marina projelerindeki artış Marina pazarlamasına yönelik çalışmaların azlığı (Kozan vd., 2014)

4 Araştırmanın Amacı Mevcut ve yeni yatırımı yapılan marinaların pazarlama stratejilerini geliştirmelerinde kullanabilecekleri bir kaynak oluşturarak ; - Marina sektörüne - Yatçılık ve marinacılık literatürüne katkıda bulunmak

5 Literatür Analizi

6 Page, 1995; Sarı, 2013: Bazı yat limanları veya marinalar, sahip oldukları özellikler dolayısıyla, tatil destinasyonu marinalar olarak kabul edilebilmektedir. Marinaların tercih edilebilirliklerini itici ve çekici faktörlerle açıklamak mümkündür.

7 İtici Faktörler: Baloğlu ve Uysal, 1996: “Bir turistin seyahat etmeye dair ihtiyaçları veya arzuları” Hanoquin ve Lam,1999, Hung ve Petrick, 2011; İçöz, 2013: Rutinden kaçmak, dinlenmek ve rahatlamak, macera arayışı, farklı yaşam ve kültürleri tanımak, aile ve arkadaşlarla vakit geçirmek, yeni insanlarla tanışmak

8 Çekici Faktörler: Özdemir, 2014: “Destinasyonun cazibesi veya seçiminde rol oynayan unsurlar” Baloğlu ve Uysal, 1996; Zainuddin vd.,2013,; Araslı ve Baradarani, 2014: Emniyet, güvenlik, destinasyona ulaşılabilirlik, tarihi ve kültürel kaynaklar, iklim, doğal güzellik, alışveriş imkanlarının çeşitliliği, restoranlar, özel aktiviteler, gece hayatı, konaklama seçenekleri, yerel halkın turistlere karşı tutumu ve fiyat politikası

9 Literatürde doğrudan marina müşterisine dönük yapılan çalışmalar: Arlı, 2012; Arlı, 2013: Uzun dönemli sözleşme kampanyaları, ağızdan ağıza pazarlamanın önemi Nas ve Coşar, 2014: Marina müşterilerinin en çok kendilerine sunulan sosyal çevreden etkilenmesi Akaltan ve Nas, 2014; Nas ve Coşar, 2014: Hizmet faktörünün en etkileyici bileşenleri; marina tesislerinin hijyen ve temizliği Akaltan ve Nas, 2014: Marinanın müşterinin gezi rotası üzerinde bulunmasının yarattığı avantaj

10 Literatürde marina yöneticilerinin görüşlerine dayalı yapılan çalışmalar : Conti, 1993: Yat sahiplerinin su, tuvalet, atık bertarafı, emniyet ekipmanları, elektrik, yakıt ve yangın koruyucu gibi temel ihtiyaçlarının marina tarafından karşılanması Eriş, 2007 : Marinanın doğal güzelliği, eğlenceye yakınlığı, huzurlu bir atmosfere sahip olması, iklimi ve deniz karakteristiklerinin önemi Paker, 2011: Marinadan beklentilerin yarışçı, denizci, tatilci gibi denizde bulunma amacına göre değişimi

11 Literatürde marina yöneticilerinin görüşlerine dayalı yapılan çalışmalar: Sarıışık vd., 2011: Marinanın lokasyonu, çalışanının tecrübesi, şehir marinası olması, beş altın çıpa, mavi bayrak, kalite ve yüksek güvenliğe sahip olması Sarı, 2012: Marinadaki manevra alanının yeterli alana sahip olması Heron ve Juju, 2012: Marina çalışanlarının aynı zamanda iyi eğitimli ve marinayı temsil yeteneği olan kişiler arasından seçilmesi

12 Araştırma Tasarımı ve Yöntem

13 Araştırma Soruları: Yatçı müşterilerin demografik ve yatçılık özellikleri nelerdir? Marina tercihinin karar vericileri kimlerdir? Destinasyon tercihinin marina seçimindeki rolü nedir? Marina seçiminde kullanılan bilgi kaynakları nelerdir? Yatçıların marinadan beklentileri nelerdir? Yatçılığa yönelmelerinde etkili kişisel motivasyon faktörleri nelerdir? Yatçılara ait farklı demografik özelliklerin marina çekim unsurları ve kişisel motivasyon faktörleri üzerinde etkisi var mıdır?

14 Araştırmanın Aşamaları Nitel Aşama Liretatür Taraması (pazarlama, deniz turizmi, destinasyon seçimi) Seminer ve konferanslar (deniz turizmi ve marinalar) Yapılandırılmamış (üç marina yöneticisi ve bir marina tedarikçisi ) ve yapılandırılmış (iki marina yöneticisi ve konunun uzmanı bir akademisyen) görüşmeler Akademisyenler tarafından, ön çalışmalardan elde edilen değişkenlerin değerlendirilmesi Akademisyenlerin değerlendirme frekansları dikkat alınarak pilot anketin oluşturulması

15 Araştırmanın Aşamaları Nicel Aşama Pilot anketin yatçı müşterilere uygulanması Anketin düzenlenmesi Anketin uygulanması Yatçıların Marinadan Beklentilerinin Keşifsel Faktör Analizi Yatçılığa Yönelmede Etkili Kişisel Motivasyonların Keşifsel Faktör Analizi Yatçılara Ait Farklı Demografik Özelliklerin Marina Çekim Unsurları ve Kişisel Motivasyon Faktörleri Üzerindeki Etkisinin T test Analizleri

16 Örnekleme Süreci İzmir ve Aydın’da yer alan; Levent Marina, Port Alaçatı, Setur Altınyunus, IC Çeşme, Teos Marina, Didim D Marin ve Setur Kuşadası marinalarının 261 yatçı müşterisine anket uygulanmıştır. Araştırma, Ağustos-Eylül 2014 aylarında gerçekleştirilmiştir. Cevapların %71’i yüz yüze görüşme, %29’u internet ve başkaları kanalıyla yanıt alma yöntemiyle ve tesadüfi olmayan, yargısal örnekleme metoduyla toplanmıştır.

17 Bulgular ve Tartışma

18 Tablo 1.1. Ankete Katılan Yatçıların Demografik Özellikleri Demografik Özellikler%FrekansYatçılık Özellikleri%Frekans % Yaş Deniz Tecrübesi Ana Liman Sözleşme Süresi 40 yaş altı36934 yıldan az aydan az yaş ve üstü yıl ve üstü ay70128 Cinsiyet Yat sahipliği Sahip Olunan veya Kiralanan Yat Tipi Erkek73191Yat sahibi70182Yelkenli68162 Kadın2770Yat kiralayanı3077Motor Yat3175 Milliyet Kendini Nasıl Tanımladığı Diğer13 Türk86224Denizci68162Diğer Özellikler Yabancı1436Tatilci3175Marina Seçimi Kararını Alan Yaşadığı Yer Diğer23Kendim55136 İzmir52135Yat Uzunluğu (m) Ailecek3075 İstanbul m altı79186Diğer ( Arkadaş, kaptan...)1538 Aydın51215 m ve üstü2150Destinasyona Göre Marina Seçimi Türkiye’deki diğer şehirler922Yatta Ücretli Personel Destinasyonu Öncelikle Tercih Ederim76186 Diğer ülkeler1539Yok61144Marinayı Öncelikle Belirlerim2460 İlişki 11534Marina Seçiminde Kullanılan Bilgi Kaynakları Evli- Uzun Süreli İlişki den fazla2458Arkadaş, Çevre Tavsiyesi64167 Bekar2258Denizde geçirilen zaman (ay/ yıl) Direk İletişim3591 Gelir Düzeyi 5 ay dan kısa54134İnternet3591 Orta Düzey ve Altı38985 ay ve fazlası46114Diğer ( Turizm acentaları v.d.)1334 Yüksek ve Üstü62160Favori Mevsim Reklam513 İş Durumu Yaz86224Haberler38 Çalışan3795Sonbahar51133 İşyeri sahibi3896İlkbahar48125 Emekli1435Kış1539 Diğer (Öğrenci, çalışmıyor)1129

19 Tablo 1.2. Yatçıların Marinadan Beklediği Özelliklerin Önem Düzeyi *Önem düzeyi : “5” Çok önemli, “1” Hiç önemli değil Özellik Önem Düzeyi* Std. SapmaÖzellik Önem Düzeyi* Std.Sapma Güvenlik4.80.6Restoran, kafeterya çeşitliliği Hizmet Kalitesi4.70.8Yerel halkın turiste karşı tutumu Altyapı Kalitesi4.70.8Yaşadığım yere yakınlık Temizlik ve Hijyen Şartları4.70.8Güneşlenilecek ve denize girilebilecek sahili olması Çalışanların marina müşterisine karşı tutumları4.60.7Enformasyon ve turist hizmetleri Emniyet çıpalı olması Fiyat Politikası4.40.9Alışveriş merkezi varlığı ve çeşitliliği Çevre Dostu4.40.9Destinasyondaki tarihi ve kültürel kaynaklar Donanımlı Çekek Yeri4.31.0Lüks olması Mavi Bayraklı Olması4.21.0Etkinlik Marinaya Ulaşım Kolaylığı4.21.0Yat personeline uygun sosyal ortam İklimi4.21.0Spor tesisleri Doğal Çekiciliği4.01.1İmajı ve iyi tanınır olması Acil hizmetlere hızlı ulaşım4.01.2Yerel halkın sıradışı, farklı kültüre sahip olması Destinasyona ulaşım kolaylığı3.81.2Havaalanına yakınlık Sakin ve kalabalıktan uzak olması3.81.2Bireysel etkinlik fırsatları Gezi rotası veya transit noktası üzerinde bulunması3.71.2Yerel halkın benzer kültüre sahip olması Diğer gezilmeye değer destinasyonlara yakınlığı3.61.2Konaklama seçenekleri (Otel, pansiyon v.b.) Şehir merkezine yakın olması3.61.3Gece hayatı2.41.4

20 Tablo 1.3. Yatçılığa Yönelmede Etkili Olan Kişisel Motivasyonların Önem Düzeyi *Önem düzeyi : “5” Çok önemli, “1” Hiç önemli değil Motivasyon DeğişkeniÖnem Düzeyi* Std. Sapma Motivasyon DeğişkeniÖnem Düzeyi* Std. Sapma Özgür hissetmek ve isteğini yapabilmek Farklı Kültür ve Yaşam Tarzlarını Tanıma Aile ve arkadaşlarla birlikte vakit geçirme Yenilik Arama Rutin hayattan kaçmak4.11.1Yakın arkadaşlıklar geliştirmek Eğlenmek4.01.1Macera Arayışı Sağlık ve spor4.01.1Kendini Yeniden Keşfetmek Benzer ilgilere sahip insanlarla tanışmak Özsaygı ve sosyal tanınırlık3.11.3

21 Tablo 1.4. Keşifsel Faktör Analizine Göre, Yatçıların Marinadan Beklediği Özelliklere Dair Elde Edilen Faktörler FaktörlerFaktör OrtalamasıÖz Değer Varyansı Açıklama % si Kümülatif Varyansı Açıklama % si Cronbach’ın Alpha değeri Hizmet 4,536,0720,92 0,91 Prestij2,942,247,7328,650,73 Ulaşılabilirlik 3,562,087,1835,830,68 Turistik Çekicilik3,472,026,9642,800,68 Yerel Kültür 2,892,016,9449,740,66 Eğlence 2,921,695,8255,560,53 Destekleyici Elementler 2,871,685,8061,360,55 Varimax döndürme metodu kullanılmış, öz değeri 1’den küçük faktörler dışarıda bırakılmştır.

22 Tablo 1.5. Keşifsel Faktör Analizine Göre,Yatçılığa Yönelmede Etkili Olan Kişisel Motivasyonlara Ait Elde Edilen Faktörler Varimax döndürme metodu kullanılmış, öz değeri 1’den küçük faktörler dışarıda bırakılmştır. FaktörlerFaktör OrtalamasıÖz Değer Varyansı Açıklama % si Kümülatif Varyansı Açıklama % si Cronbach’ın Alpha değeri Sosyal 3,552,4124,11 0,79 Macera 3,702,0520,5144,620,72 Özgürlük 4,172,0020,0564,670,72

23 Tablo 1.6. Marina Çekicilik ve Kişisel Motivasyon Faktörlerinin Yatçılara Ait Demografik Özelliklere Göre Bağımsız İki Örnek t Testi (p<0,05) Örneklem Büyüklüğü FaktörlerFaktör Ortalaması Serbestlik Derecesi t değerip değeri Yaş Grubu Eğlence 0,31 922,150, ,22 Yaş Grubu Macera 0,44 972,520, ,94 Cinsiyet Erkek175 Eğlence -0, ,400,02 Kadın630,26 İlişki Durumu Evli/İlişkisi var54 Hizmet 0, ,900,05 Bekar184-0,23 Yat Sahipliği Yat Sahibi175 Sosyalleşme 0, ,840,01 Yat Kiralayıcısı73-0,28 Destinasyona Göre Marina Tercihi Evet171 Turistik Çekicilik 0, ,380,00 Hayır54-0,40

24 Uygulayıcılara Öneriler :

25 Gelecek Çalışmalar İçin Öneriler: Farklı destinasyonlardaki marinalara uygulanabilir (şehir marinası müşterileri, teknede yaşayan (live aboard) yatçılar, süper/mega yat müşterileri) Ölçeğe kültür boyutları eklenerek farklı coğrafyalardaki marinalarla karşılaştırılabilir. Gerek kara yönlü müşterilerinin gerekse marina hizmet paydaşlarının (yat kiralama acenteleri, çekek alanı tedarikçileri, alışveriş merkezi ve restoran şirketleri) analizi Pazar bölümlendirmesi Kısıtlar: Araştırmanın kısıtları; anket sorularının Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanmış olması ve sadece İzmir ve Aydın’daki marinalarda uygulanmış olmasıdır.

26 TEŞEKKÜRLER


"Marina Pazarlaması İçin Öneriler: Marina Çekim Unsurları ve Yatçılığa Yönelmede Etkili İtici Motivasyon Faktörleri Neslihan PAKER Yaşar Üniversitesi Ceren." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları