Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Türk ve Alman Gençlerinin Giyim Alışkanlıkları ve Tercihlerinin Belirlenmesi Yrd.Doç.Dr. Tutku Eker İşcioğlu İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Doç.Dr.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Türk ve Alman Gençlerinin Giyim Alışkanlıkları ve Tercihlerinin Belirlenmesi Yrd.Doç.Dr. Tutku Eker İşcioğlu İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Doç.Dr."— Sunum transkripti:

1 Türk ve Alman Gençlerinin Giyim Alışkanlıkları ve Tercihlerinin Belirlenmesi Yrd.Doç.Dr. Tutku Eker İşcioğlu İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Doç.Dr. Serap Atakan İstanbul Bilgi Üniversitesi

2 Sunum Özeti Araştırmanın Amacı Yazın Taraması Araştırmanın Yöntemi – Veri toplama yöntemi – Örneklem Bulgular Sonuç ve Değerlendirme

3 Araştırmaya Başlangıç Sebebi Bugün Almanya’da yaşayan 3. kuşak Türk çocukları kendi milli, dini ve kültürel değerlerinden habersiz yetişmektedir. İki kültür arasında kalmış bir ikilem içinde yaşadıkları toplumun değerleriyle de tamamen barışık değillerdir (Genç, 2012).

4 Araştırmanın Amacı Türk tekstil ve hazır giyim sektörüne yön vermek ve gelişimine ivme kazandırmak amacıyla kapsamı uluslararası boyuta taşınan bu araştırmada, yaş arası Türk ve Alman gençlerin giyim alışkanlıkları ve tercihlerinin belirlenmesi, farklılık ve benzerliklerin tespit edilmesi amaçlanmıştır.

5 Yazın Taraması Marka duyarlılığı: Kapferer & Laurent (1992) Lachance, Beaudoin ve Robitaille (2003) Uray & Dedeoğlu 1997 Giyim motivasyonu: Chen Yo & Seock (2002) Chen Yo, Hong & Seock (2010) Moda öncülüğü: Moda yenilikçiliği (fashion innovativeness): Goldsmith & Hofacker (1991) Moda fikir liderliği (fashion opinion leadership): Flynn & Goldsmith (1996),

6 Yazın Taraması Moda ilgilenimi Tigert et al., 1976 O’Cass, 2004: high vs. low fashion involved consumers Parker, Hermans & Schaefer (2004) Ersun ve Yıldırım (2010) Referans grup etkisi Bearden, Netemewer, & Teel (1989) Lachance, Beaudoin ve Robitaille (2003) Giysi satın alma davranışı Çivitci (2011)

7 Beaudoin ve Lachance (2006) Araştırma Modeli: Marka Duyarlılığı AileMedya Demografik Özellikler Moda Yenilikçiliği Yaşıtlar

8 Araştırma Modeli Marka Duyarlılığı AileMedya Demografik Özellikler Moda Yenilikçiliği Moda Fikir Liderliği Moda İlgilenimi Giyim Motivasyonu Yaşıtlar

9 Araştırma Yöntemi Araştırma türü ve tasarımı: – Uygulamalı ve betimsel araştırma Veri toplama: – Yüz yüze anket – Yapılara ait ölçümler: Marka duyarlılığı, giyim motivasyonu, moda öncülüğü, moda ilgilenimi, referans grup etkisi, giysi satın alma davranışı  5’li likert ölçeği

10 Ölçekler ÖlçekDeğişken Sayısı Cronbach Alpha Katkı Sağlayanlar Örnek Değişken Marka Duyarlılığı 5,835Kapferer, & Laurent (1992) Kıyafet satın alırken tanınmış markalı ürünleri satın almayı tercih ederim. Moda Yenilikçiliği 8,663Goldsmith & Hofacker (1991) Arkadaş çevremde son moda akımları ve tasarımcıları ilk bilen kişiyimdir. Moda Fikir Liderliği 6,642Flynn & Goldsmith (1996) Çevremdekilerin giyim hakkındaki fikirlerini etkilerim. Moda İlgilenimi 4,685Tigert et al., (1976) Son modaya uygun bir iki kıyafetim vardır.

11 Ölçekler: ÖlçekDeğişken Sayısı Cronbach Alpha Katkı Sağlayanlar Örnek Değişken Giyim Motivasyonu Toplumsal Kabul 7,624Chen-Yu & Seock (2002) Kıyafetlerim diğerlerinden farklı olunca kendimi rahatsız hissederim. Eğlenme5,804Chen-Yu & Seock (2002) Kıyafet alışverişi yaparken keyif almak benim için önemlidir. Takdir Edilme 4,711Chen-Yu & Seock (2002) Kim olduğumu yansıtacak kıyafetler satın alırım. İmaj Yansıtma 3,595Chen-Yu & Seock (2002) İmajımı yansıtmak benim için önemlidir.

12 ÖlçekDeğişken Sayısı Cronbach Alpha Katkı Sağlayanlar Örnek Değişken Referans Grup Etkisi Yaşıtların etkisi12,859Bearden,Netemew er & Teel (1989) Kıyafet satın alırken mevcut olan en iyi alternatifi seçmek için sıklıkla başkalarına danışırım. Annenin marka duyarlılığı 1Beaudoin ve Lachance (2006) Annem için markalı ürünler giymek önemlidir Babanın marka duyarlılığı 1Beaudoin ve Lachance (2006) Babam için markalı ürünler giymek önemlidir Anlayışa dayalı aile iletişimi 6,633Moschis & Moore (1979) Ailece dışarı çıkacağımız zaman ebeveynlerim/nereye gideceğimiz konusunda fikrimi alırlar. Topluma dayalı aile iletişimi 4,721Moschis & Moore (1979) Ebeveynlerim bana hangi ürünleri alabileceğimi söylerler. TV izleme oranı1Beaudoin ve Lachance (2006) Haftada kaç saat TV izlersiniz İnternette vakit geçirme oranı 1Haftada kaç saat İnternette vakit harcarsınız? (ders dışı)

13 Anakütle:  Almanya’da yaşayan Türk ve Alman yaş arası gençler Örneklem:  Yargısal örneklem  n=151

14 Örneklem İstatistikleri n% Cinsiyet Kız9160,3 Erkek6037,3 Yaş , ,5 Uyruk Türk3019,9 Alman12180,1 Aylık Hane Geliri <1000€ €2818, €3019, €96 >10000€21,3 Fikrim yok6442,3 Aylık Harçlık <25€5838, €5939 >51€3422,6 Yarı zamanlı kazanç <50€1610, €159,9 >101€1610,5

15 Satın Alma Davranışı (Çivitçi, 2011) n% En fazla tercih edilen markalar H&M1912,5 Nike117,2 Adidas106,6 Jack&Jones106,6 En çok ne zaman giyim alışverişi yaptıkları Yeni bir kıyafete ihtiyacım olduğu zaman5637 Yeni sezon zamanı2317,8 Param olduğu zaman1811,9 Tercih ettikleri dağıtım kanalı Mağazalar10871,5 Sanal alışveriş159,9 Cep telefonu42,6

16 Medya takip davranışı Ortalaman% Haftalık TV izleme oranı11,51 Haftalık Internette gezinme oranı19,95 Sosyal medya kullanımı Facebook 12688,7 Youtube 12185,2 Instagram 4833,8 Twitter 1913,4 Moda trendlerini takip etmede kullanılan kaynaklar Internet 5451,4 Arkadaş 3432,4 Moda dergileri 1211,4

17 En önemli etken %En az önemli etken % Tasarım31,76,5 Üzerimde duruşu/oturuşu31,26,5 Moda olması24,510,8 Kaliteli ürün22,52,9 Uygun fiyat18,15,8 Kumaşı14,48,6 Renk89,4 Marka olması4,328,8 Giyim Tercihindeki Etkenlerin Önem Sıralaması

18 Hipotezler: Ho1a: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin toplumsal kabula dayalı giyim motivasyonu benzerlik göstermektedir. Ho1b: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin eğlenmeye dayalı giyim motivasyonu benzerlik göstermektedir. Ho1c: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin takdir edilmeye dayalı giyim motivasyonu benzerlik göstermektedir. Ho1d: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin imaj yansıtmaya dayalı giyim motivasyonu benzerlik göstermektedir.

19 Hipotezler: Ho2: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin marka duyarlılığı seviyesi benzerlik göstermektedir. Ho3: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin moda yenilikçiliği seviyesi benzerlik göstermektedir. Ho4: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin fikir liderliği seviyesi benzerlik göstermektedir. Ho5: Almanya’da yaşayan Türk ve Alman gençlerinin moda ilgilenimi seviyesi benzerlik göstermektedir.

20 Uyruk bazında bulgular Uyruk n OrtalamaStd.SapmaP Giyim Motivasyonu Toplumsal Kabul Türk302,9460,652770,908 Alman1202,9312,62500 Eğlenme Türk303,7600,827790,413 Alman1203,6163,86540 Takdir Edilme Türk303,0167,784920,656 Alman1202,9451,78542 İmaj Yansıtma Türk303,4000,818370,747 Alman1203,4500,74303 Marka DuyarlılığıTürk302,7379,783950,155 Alman1202,4797,89142 Moda YenilikçiliğiTürk303,0121,709180,846 Alman1202,9852,61112 Moda Fikir LiderliğiTürk303,0787,843650,374 Alman1192,9461,63683 Moda İlgilenimiTürk303,5800,964800,256 Alman1163,3664,82319

21 Uyruk nOrtalamaStd. Dev. 17a) Bütçeme uygun olan kıyafeti alırım.Türk303,86,833 Alman1204,07,899 17b) Psikolojik olarak kendimi rahatlatmak amacıyla kıyafet alırım. * Türk303,311,442 Alman1202,521,220 17c) Dahil olduğum arkadaş grubuna uyum sağlamak amacıyla kıyafet alırım. Türk302,481,243 Alman1202,381,207 17d) Çevrem tarafından farkedilmek ve dikkat çekmek amacıyla kıyafet alırım. Türk302,281,222 Alman1202,491,213 17e) Dolaşmam, girdiğim ilk mağazadan satın alırım.Türk302,721,099 Alman1202,491,199 17f) Kıyafet alışverişine genelde annem ve/veya babamla çıkarım. Türk302,171,167 Alman1202,441,344 17g) Kıyafet alışverişine genelde arkadaşlarımla çıkarım.Türk303,901,081 Alman1203,601,181 17h) Kıyafet alışverişine genelde tek başıma çıkarım. **Türk301,931,193 Alman1202,431,374 * p<0,05 ** p<0,10 Satın Alma Davranışı (Çivitçi, 2011)

22 Cinsiyet bazında bulgular Cinsiyetn Ortalam a Std. SapmaP Giyim Motivasyonu Toplumsal KabulKız902,8474, ,038* Erkek603,0643,56499 EğlenmeKız903,9844, ,000* Erkek603,1358,77989 Takdir EdilmeKız903,1194, ,002* Erkek602,7194,67665 İmaj YansıtmaKız903,4519, ,815 Erkek603,4222,81388 Marka DuyarlılığıKız882,3182, ,000* Erkek592,8475,81735 Moda YenilikçiliğiKız883,0756, ,040* Erkek572,8575,56618 Moda Fikir LiderliğiKız873,0638, ,037* Erkek572,8246,65950 Moda İlgilenimiKız843,5863, ,002* Erkek573,1360,89651 *P<0,005

23 Yaş bazında bulgular * p<0,05 nOrtalama Std. Sapma Takdir edilme ,2010, ,9569, ,7016,86943 Total1502,9594,78321 Moda İlgilenimi ,7672, ,2652, ,4333,83546 Total1413,4043,85024

24 Araştırma Modeli Marka Duyarlılığı AileMedya Demografik Özellikler Moda Yenilikçiliği Moda Fikir Liderliği Moda İlgilenimi Giyim Motivasyonu Yaşıtlar

25 Çoklu Regresyon Analiz Sonuçları Bağımlı değişken: Moda Duyarlılığı RR Kare Düzeltilmiş R Kare Tahminlerin Standart Hatası,782,612,529,60912 Kareler Toplamısd Ortalama KareFP Regresyon19,27872,7547,423,000 Artıklar12,24433,371 Toplam31,52240

26 Çoklu Regresyon Analizinin Beta Değerleri Standartlaştırılmamış Katsayılar Standartlaştırılmış Katsayılar P BStd. HataBeta Sabit değişken2,7601,413,059** Yaş-,164,091-,271,081** Harçlık,008,003,322,009* Yarı zamanlı iş kazancı,002,001,289,088** Annem için markalı ürünler almak önemlidir,514,147,419,001* Toplumsal kabul,448,186,304,022* *p<0,05 **p<0,01

27 Sonuçlar ve Öneriler Türk ve Alman gençlerin modaya yönelik yaklaşımlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmamıştır.  Almanya’da doğup büyüyen 3. kuşak nesil, milli, kültürel ve manevi değerleri koruma konusunda ciddi bir çaba içerisinde değildirler (Genç, 2012)  Küreselleşmenin en çok kendini gösterdiği ve aynı zamanda tek tipleşmeyi destekleyen en büyük sektörlerinden biri moda sektörüdür (Akyol, 2010) Anlamsal farklılıklar cinsiyet ve yaş bazında ortaya çıkmaktadır.

28 Sonuçlar ve Tartışma Marka Duyarlılığı Cinsiyet Moda Yenilikçil iği Yaşıtların etkisi Babanın marka duyarlılığı Yaş Marka Duyarlılığı HarçlıkKazanç Toplumsal kabul Annenin marka duyarlılığı Yaş Beaudoin ve Lachance (2006) araştırma sonucu Bu araştırmanın sonucu (2015)

29 Türk Tekstil ve Hazır Giyim Firmalarına Öneriler Moda unsurları bölgesel değil küresel bazda algılanmalı ve buna yönelik ürün geliştirme kararları verilmelidir. İletişim kampanyalarında yaş arası gençlere seslenmeye ek olarak annelerin de ikna edilmesi hedeflenmelidir.

30 Sonraki Araştırmalara Öneriler Almanya’nın bütün şehirlerini kapsayan ve Alman ve Türk gençlerin eşit sayıda olduğu bir örneklem oluşturma. Türkiye’den toplanan bir örneklem ile Almanya’daki örneklemin karşılaştırılması.

31 Kongre Temasına Yönelik Öneriler Uluslararası pazarlarda, özellikle Almanya’da faaliyet gösterecek Türk hazır giyim markaları, tüketicileri aşırı tüketime yönlendirmek ve markalaşmaya ağırlık vermek yerine tasarım, uygun fiyat ve kalite geliştirecek pazarlama kararları alarak toplumun beklentisi doğrultusunda hareket edebilirler. Çalışma sonuçları kapsamında marka duyarlılığının da az çıkması sebebiyle, markaların zaman, enerji ve maddi kaynaklarını sosyal projeler (eğitim, sağlık, çevre v.b) gerçekleştirmek üzere kullanmaları önerilebilir.

32 TEŞEKKÜRLER


"Türk ve Alman Gençlerinin Giyim Alışkanlıkları ve Tercihlerinin Belirlenmesi Yrd.Doç.Dr. Tutku Eker İşcioğlu İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Doç.Dr." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları