Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU HOŞ GELDİNİZ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU HOŞ GELDİNİZ."— Sunum transkripti:

1 YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU HOŞ GELDİNİZ

2 VİZYON VE STRATEJİ GELİŞTİRME Hazım İŞCAN Matematik Öğretmeni ( ) İl MEM Ar-Ge Birimi Üyesi (Kasım ) İl MEM SP Koordinatörü (Ocak ) YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU

3 Konu: VİZYON VE STRATEJİ GELİŞTİRME Vizyon tanımı ve Vizyonun Özellikleri Vizyonun Değerler, Misyon ve Eylemlerle İlişkisi Vizyon Geliştirme Süreci Strateji Geliştirme Vizyoner Liderlik Stratejik Planlama 3

4 STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ (2013/26 sayılı genelge) SP onay ve yayımlamada yandaki sıra takip edilecektir. MEB SP İl MEM SP İlçe MEM SP Okul/Kurum SP 4

5 STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLAN ONAY TARİHLERİ VE YÖNTEMi 5 Okul ve Kurumlar SP Taslağının Kontrol İçin Gönderileceği Tarih Onay ve Yayınlanma Tarihi 1. Takvim (2013/26 sayılı Genelge)30 Kasım Aralık Takvim (Bakanlığın 07/11/2014 tarihli yazı eki)29 Mayıs Haziran 2015 Son Takvim henüz açıklanmadı.

6 STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLAN ONAY TARİHLERİ VE YÖNTEMi 6 Adana İl MEM Stratejik Plan TaslağıAralık-2014 Şubat-2015 Nisan-2015 Temmuz-2015 dönemlerinde en önemli üst politika belgemiz olan MEB SP Taslağının İl MEM Ar-Ge Birimleriyle paylaşılması sonrasında gerekli ekleme ve uyarlama çalışmaları yapılarak İl MEM Ar-Ge Birimi web sayfasından yayınlanmıştır yılı Hazıran-Temmuz döneminde; Kalkınma Bakanlığı Milli Eğitim Bakanlığı Stratejik Plan Taslağını MEB Strateji geliştirme Başkanlığı Adana İl MEM Stratejik Plan Taslağını incelemesini bitirmiş ve birkaç konuda belirttiği görüşlerini plana yansıtılması sonrasında onaylanarak yayımlanmasının uygun olduğunu bildirmiştir. MEB SP yayımlama Bakan Onayı ile gerçekleşecektir.

7 STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLAN ONAY TARİHLERİ VE YÖNTEMi 7 Bakanlık, İl MEM Stratejik Planının incelenmesi sonrası onay ve yayın sürecinin çok yakın zamanda başlatılacağını ve son hazırlıkların tamamlanmasını belirten yazı yayınlamış ancak bu yazı bir takvim içermemiştir. Dolayısıyla İlçe Millî eğitim müdürlükleri ile Okul ve Kurumların Planlarının onaylanması ve yayınlanması için zaman yaklaşmış ancak henüz bir tarih belirlenmemiştir. Bakanlıkça takvim yayınlanınca tarafınıza bildirilecektir. Ancak Onay sürecine ilişkin olarak bilinmesi gereken diğer hususlar şöyledir:

8 Stratejik Planlama İle ilgili 4 temel soru Kamu Kurum Ve Kuruluşlarında Stratejik Planlamanın kaynağı nedir? Stratejik Plan nedir? Niçin SP yapıyoruz? SP’nin yasal dayanakları nelerdir? 8

9 Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamanın kaynağı nedir? 5018 sayılı Kanun sadece mali alanda düzenlemeler yapmayıp, Kamu Yönetimi alanını yeniden şekillendirmiştir. Stratejik Planlama, Mali Saydamlık, Hesap Verilebilirlik, Katılımcılık vb. gibi birçok önemli kavram bu kanun değişikliği ile gündeme gelmiştir. 9

10 STRATEJİK PLAN NEDİR? 5018 sayılı Kanunda (Madde 3) stratejik plan, “Kamu idarelerinin; Orta ve uzun vadeli amaçlarını, ilke ve politikalarını, (Misyon-Vizyon- Temel Değerler-SAM) hedef ve önceliklerini, (Stratejik Hedefler) performans ölçütlerini, (Göstergeler-PH-PG) bunlara ulaşmak için izlenecek yöntemler ile (Stratejiler) kaynak dağılımlarını (Maliyetlendirme) içeren plan” olarak tanımlanmıştır. 10

11 NİÇİN SP YAPIYORUZ ? 5018 sayılı Kanunda (Madde 9) Kamu idarelerine, Kalkınma planları, programlar, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve uygulamanın izlemesini yapmak amacıyla KATILIMCI YÖNTEMLERLE stratejik plan hazırlama görevi verilmiştir. 11

12 SP’nin YASAL DAYANAKLARI NELERDİR? 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik Kamu İdareleri için Stratejik Planlama Kılavuzu Performans Programı Hazırlama Rehberi Kamu İdarelerince Hazırlanacak Faaliyet Raporları Hakkında Yönetmelik 12

13 DİĞER HUSUSLAR Stratejik Planlama çalışmaları Strateji Geliştirme Birimlerinin koordinatörlüğünde yürütülür. Planların kamu idaresi personelince hazırlanması esastır. Ancak, yöntem ve süreç danışmanlığı ile eğitim hizmetleri konularında istisnai olarak danışmanlık hizmeti alınabilir. Stratejik planlar 5 yıllık dönemi kapsar. Stratejik planlar 5 yıllık dönemi kapsar. Performans göstergeleri stratejik planlarda yer alır. Güncelleştirme İşlemi: Güncelleştirme, stratejik planın misyon, vizyon ve amaçları değiştirilmeden, hedeflerde yapılan nicel değişikliklerdir. Güncelleştirme İşlemi: Stratejik planlar en az iki yıl uygulandıktan sonra stratejik planın kalan süresi için güncelleştirilebilir. Güncelleştirme, stratejik planın misyon, vizyon ve amaçları değiştirilmeden, hedeflerde yapılan nicel değişikliklerdir. 13

14 DİĞER HUSUSLAR (Yenileme) a) Görev, yetki ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatta değişiklik olması hâlinde ilgili kamu idaresinin, b) Hükümetin değişmesi halinde mahalli idareler hariç diğer kamu idarelerinin, c) Bakanın değişmesi halinde ilgili bakanlık ile bağlı ve ilgili kamu idarelerinin, ç) Mahalli idarelerde üst yöneticinin değişmesi halinde ilgili mahalli idarenin, d) Doğal afet, tehlikeli salgın hastalıklar veya ağır ekonomik bunalımların vuku bulması hallerinde ilgili kamu idarelerinin planları yenilebilir. Yenileme, stratejik planın beş yıllık bir dönem için yeniden hazırlanmasıdır. Stratejik planın yenilenmesi kararı, yukarıdaki şartların oluşmasını müteakip en geç üç ay içinde alınır. Bu kararı takip eden altı ay içinde stratejik plan yenilenir. 14

15 SP’nin ÖZELLİKLERİ ( SP Kılavuzu ) Gelecek yönelimlidir, günü kurtarmaya yönelik değildir,.Gelecek yönelimlidir, günü kurtarmaya yönelik değildir,. Bir şablon değildir, kurumsal kültür farklılığına ve çevreye göre farklıklar gösteren özgün bir belgedir.Bir şablon değildir, kurumsal kültür farklılığına ve çevreye göre farklıklar gösteren özgün bir belgedir. Salt bir belge değildir. Katılımcılık esas alınarak hazırlanır ve uygulamanın tüm adımlarını kapsar ancak önemli olan belgenin hazırlanması değil sahiplenilerek hayata geçirilmesi sürecidir.Salt bir belge değildir. Katılımcılık esas alınarak hazırlanır ve uygulamanın tüm adımlarını kapsar ancak önemli olan belgenin hazırlanması değil sahiplenilerek hayata geçirilmesi sürecidir. Sadece bütçeye dönük değildir. Plan bütçe sürecini de içermekle birlikte bütçeden yola çıkılan veya bütçeye ulaşılan bir özellikte değil, bütçeyi yönlendiren bir yapıdadır.Sadece bütçeye dönük değildir. Plan bütçe sürecini de içermekle birlikte bütçeden yola çıkılan veya bütçeye ulaşılan bir özellikte değil, bütçeyi yönlendiren bir yapıdadır. 15

16 STRATEJİK PLANIN ÖNEMİ 16  Kalkınma Planları, Hükümet Programları ve diğer üst belgelerle kurum işlevleri arasında doğrudan bir bağ kurar,  Plan-Bütçe bağını kurarak gerçekçi bütçe talepleri ve mali disiplini sağlar,  Kaynakların stratejik önceliklere göre dağıtılmasına yardımcı olur,  İç ve Dış paydaşların amaçlar etrafında birleşmesini katılımcılıkla sağlayarak, kurumun var oluş amacına yönelmesine katkıda bulunur.  Kurumun çevresiyle olan iletişimini ve iş birliğini artırır,  Girdi odaklı değil sonuç odaklıdır. Yapılan her faaliyetin raporlanmasını sağlayarak performans denetimi yapılabilmesine olanak sağlar ve hesap verme sorumluluğunun kurumsal kültür haline gelmesine katkıda bulunur.

17 STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLAN ONAY TARİHLERİ VE YÖNTEMi 17 İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜKLERİ: İlçe millî eğitim müdürlüklerinin taslak planlarının incelenmesi İl ARGE birimleri tarafından yapılacaktır. İlçe millî eğitim müdürlüklerinin planları İl Planının onayını müteakip yapılması gerekmektedir ve bunun için Bakanlık kararı beklenmelidir. İlçe Millî Eğitim Müdürlüklerinin Bakanlık ve İl MEM’ler için zorunlu hale getirilen SP yapısına aynı şekilde uyma zorunluluğu bulunmaktadır. OKUL VE KURUMLAR: Okul ve kurumlarımızın taslak planları Stratejik Plan Sürecine İlişkin Açıklamalar doğrultusunda okul ve kurumlar tarafından düzenlendikten sonra incelenmesi için ADABİS Stratejik Plan Modülüne yükleyeceklerdir. İncelemeler neticesinde okullara geri bildirimde bulunulacaktır. İncelemelerin ardından son hali verilecek planların Öğretmenler Kurulu ve Okul Aile Birliği’nde de görüşülmesi ve onaylanması gerekmektedir. Okul ve Kurumlar için Onay ve Yayım tarihi de il ve ilçe MEM’ler için olduğu gibi Bakanlığımızca bildirilecektir. Planlar Okul Müdürünün imzası ve İlçe Millî Eğitim Müdürünün Onayı ile yürürlüğe girecektir.

18 STRATEJİK PLAN YAPISI 18 Sunuş Giriş I. Bölüm - Stratejik Plan Hazırlık Süreci SP Modeli ve SP Çalışmaları. II. Bölüm- Durum Analizi Tarihsel Gelişim, Yasal Yükümlülükler, Faaliyet Alanları, Ürün ve Hizmetler, Paydaş Analizi, Kurum İçi Ve Dışı Analizi Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Sorun Ve Gelişim Alanları Stratejik Plan Mimarisi III. Bölüm - Geleceğe Yönelim Misyon, Vizyon Ve Temel Değerler Stratejik Plan Genel Tablosu Stratejik Amaç, Hedef Ve Tedbirler IV. Bölüm- Maliyetlendirme V. Bölüm- İzleme ve Değerlendirme SP Değerlendirmesi SP İzleme Ve Değerlendirme Modeli SP Birim Sorumlulukları Ekler

19 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR YASAL YÜKÜMLÜLÜKLER VE MEVZUAT ANALİZİ: Bazı planlarda alanımıza ilişkin tüm mevzuatın listelendiği görülmektedir. Listelere Stratejik Plan içerisinde değil ayrı olarak yayınlanabilecek olan Durum Analizi Kitabınızda veya stratejik plan kitabının ekinde yer verilebilir. Bölüme ilişkin olarak Müdürlüğümüz SP taslağı ve Durum Analizi Taslağına bakılabilir. PAYDAŞ ANALİZİ Stratejik planın bu bölümünde sadece paydaş listesi verilmemesi ve paydaşların müşteri – tedarikçi gibi sıfatlarla tanımlanmaması gerekmektedir. Paydaş analizi, paydaş belirlemeyle başlayan, görüş alma ve sonrasında değerlendirmeyle tamamlanan adımlardan oluşmaktadır. Dolayısıyla stratejik plan içerisinde bu adımlara ilişkin yaptığınız çalışmaların bilgisinin de verilmesi gerekmektedir. (kullanılan yöntem vb.) 19

20 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR KURUM İÇİ VE KURUM DIŞI ANALİZ: Bu bölüm, kurum içi analiz, kurum dışı analiz, GZFT analizi ve üst politika belgeleri analizi gibi başlıklardan oluşmaktadır. Kurum İçi Analiz: Kurumsal Yapı, Beşeri Yapı, Mali Yapı, Teknolojik Yapı ve Kurum Kültürü faktörlerinde inceleme yapılır. Kurum Dışı Analiz: Genel olarak Politik, Ekonomik, Teknolojik, Sosyolojik, Ekolojik ve Legal (PESTLE) faktörlerde dış çevrenin incelenmesidir. ilçe millî eğitim müdürlüklerinin ilçe, il ve en fazla bölge; okul ve kurumların mahalle-belde, ilçe ve en fazla il ile sınırlaması beklenmektedir. GZFT Analizi: GZ kurum içi FT kurum dışını belirtmektedir. Stratejik yönetim sisteminin önemli analiz aracıdır. Ancak burada iç ve dış paydaş ayrımında yapıldığı gibi İçsel (GZ) ve Dışsal (FT) faktörlerin net belirlenmesi gerekmektedir. Ayrımın yanı sıra ikinci önemli hususta GZFT analizinde yapılan tespitlerin net olarak kaleme alınması alan olarak değil ifade olarak verilmesi beklenmektedir. Örneğin: Güçlü Yön-Okulumuz Bütçesi değil, Okul bütçesinin Çok Etkin Kullanılması. Politika Belgeleri Analizi: Kurum çalışmalarını doğrudan-dolaylı etkileyen ve/veya çalışmaları için amir hükümler içeren ve/veya belirli bir alanı düzenlemek için çıkarılmış belgelerde dâhil olmak üzere temel olarak politika belirleme çalışmalarında ele alınması gereken makro belgelerin incelendiği bölümdür. İlçe MEM’lerin İl MEM Planı, İlçe Belediye Planı, varsa Kaymakamlık Planı, İl Planı gibi çevre planlarının incelenmesi gerekmektedir. Okulların ise İlçe MEM SP ve il MEM SP incelemeleri gerekmektedir. Oysaki Okul planlarına bakıldığında İlçe MEM SP ve İL MEM SP incelemediği anncak Şura Kararları, Kalkınma Planları ve hatta AB Müktesebatı gibi kendisi için çok üst düzey belgeleri incelememesi gerekirken listelerinde verdiği görülmektedir. 20

21 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR MİSYON, VİZYON, TEMEL DEĞERLER: Misyon ve Vizyon belirlemelerinde kılavuza ve verilen eğitimlere uygun davranıldığı görülmekle birlikte Temel Değerlerde sadece kişilere yönelim yapıldığı Kişi, Süreç ve Performans üçlemesine dikkat edilmediği görülmektedir. Ayrıca okul ve kurumlarla bazı ilçe MEM’lerin planlarında yer alan vizyon ifadelerinde kılavuzda yer almayan ancak literatürde yer alan rekabetçi vizyon ifadelerine yer verildiği görülebilmektedir. Sadece misyon ve vizyon için değil planının hiçbir bölümünde ilçeler arasında, okullar arasında rekabeti çağrıştıracak öğelere yer verilmesi istenmemektedir. Tek bir Bakanlığın parçası olan kurumlarımızın birbirleriyle rekabet etmesi değil birbirlerine destek olarak yükselmesi beklenmektedir. Dolayısıyla planlarda bu tip bir çağrışıma neden olabilecek ifadelerden kaçınılması gerekir. 21

22 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR HEDEFLER VE HEDEF SAYISI: Bakanlık ve İl SP taslaklarında 3 Tema, 3 Amaç ve 7 Hedef bulunmaktadır. İlçelerin planında da 3 tema 3 Amaç bulunması gerekir. Ancak çok önemli bir husus bulunması ve diğer hedeflerle çelişmemesi durumunda 1 hedef eklemesi yapılarak planlarında en fazla 8 hedefe yer verebilirler. Ayrıca hedeflerin ölçülmesi başta olmak üzere şartları (SMART kuralı) taşıması gerekmektedir. Burada bahsedilen hedef ifadesi ile, sadece hedef cümlesi değil hedeflerin gösterge tabloları da dâhil olmak üzere bütün kastedilmektedir. Yani planlarda Hedef – Gösterge Tablosu bütünlüğü bozulmamalıdır. Okullarda tema, amaç ve hedef sayısında yukarıdaki kısıtlamalar geçerli olmamakla birlikte, ilçe ve il MEM planını destekleyici özelliğini kaybetmemesi için Performans Göstergelerini maximum düzeyde plana yansıtmak gerekmektedir. 22

23 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR GÖSTERGELER VE GÖSTERGE TABLOSU (YILLIK HEDEFLER VB): Bakanlık SP taslağında 54 gösterge, İl MEM SP taslağında 52 gösterge bulunmaktadır. İlçe planlarında aynı göstergelerin yer alması beklenmemekle birlikte İl MEM SP Göstergelerinde yer verilen kapsam ve bütünlüğe dikkat edilmelidir. Okul/Kurum planlarında sayısal olarak çok fazla gösterge yer almamalı ve göstergeler çıktı-sonuç odaklı olmalıdır. Gösterge tablolarında önceki 2-3 yıllık gerçekleşme durumları ile plan dönemi sonu hedefi yazılmalıdır. Ara yıllara ilişkin hedefler planda yer almamalıdır. Ara yıllar için yapılan belirlemeler Performans Programı/Eylem Planının konusunu oluşturmaktadır. Yani SP Kılavuzunda da belirtildiği üzere Stratejik Hedefler YILLIK olamazlar. Dolayısıyla gösterge tablonuzda geçmiş 2-3 yıl bilgisinden sonra Plan dönemi sonu olan 2019 hedefi verilmeli ara yılların hedefleri verilmemelidir. 23

24 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR TEOG, YGS: Bakanlık SP taslaklarında önceden yer alan ancak daha sonra Bakanlık tarafından plandan çıkarılan TEOG’a göre illerin sıralamasını üst basamaklara çıkarmak üzere bir hedeflemenin illerin planında da yer alması arzu edilmemektedir. İlçe millî eğitim müdürlüklerinin birbirleri ile rekabet eder şekilde il içinde YGS ve/veya TEOG’a göre ilçe sırasını vermemesi gerekmektedir. Okul/Kurumların da birbirleri ile rekabet eder şekilde il veya ilçe içinde YGS ve/veya TEOG’a göre sırasını vermemesi gerekmektedir. 24

25 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR FAALİYETLER: Stratejik planlarda hedeflerin nasıl gerçekleşeceğini ifade eden kavramlar ‘Stratejiler’ olacaktır. Stratejik planlar, faaliyetleri içeren belgeler değildir. Faaliyetlere yıllık planlarda Performans Programında/Eylem Planlarında yer verilir. 25

26 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR AYNI BİNADA EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETİ YÜRÜTEN OKULLAR: Aynı binada eğitim-öğretim faaliyetine devam eden ve yakın bir tarihte ayrılması beklenmeyen/planlanmayan ve tek bir yönetici tarafından yönetilen okullarımızın tek plan yapması beklenmektedir. Çünkü stratejik planlar bir anlamda yönetim planıdır ve yönetimin tek olduğu yerde ayrı ayrı plan yapılması sağlıklı sonuçlar vermeyecektir. Bu okul ve kurumların ayrılması durumunda YAPISAL DEĞİŞİKLİK nedeni ile planların İl Ar-Ge Birimi Koordinasyonunda YENİLENMESİNDE bir mahsur bulunmamaktadır. 26

27 STRATEJİK PLANA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR OKUL VE KURUMLARIN AMAÇ VE HEDEF BELİRLEMESİ: Okul ve Kurumların Bakanlık tarafından belirtilen 3 Tema, 3 Amaç ve 7 Hedeften oluşan Temel Yapıya uyum zorunluluğu bulunmamaktadır ve okul ile kurumlara bu alanda İl MEM Ar-Ge Birim ASKE kontrolünden geçmek şartıyla belirli bir serbest alan bırakılmıştır. Okul türleri de dâhil olmak üzere birçok etmenin incelenerek bir temalandırma çalışması yapılması gerektiği için okul ve kurumlar bu dönem uyum şartı haricinde serbest bırakılmışlardır. 27

28 STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ Hazırlık Çalışmaları Hazırlık Çalışmaları Durum Analizi Durum Analizi Stratejik Plan (5 Yıllık/ ) Stratejik Plan (5 Yıllık/ ) Performans Programı/Eylem Planı (1 Yıllık) Performans Programı/Eylem Planı (1 Yıllık) Faaliyet Raporu (1 Yıllık) Faaliyet Raporu (1 Yıllık) 28

29 29 TEŞEKKÜR EDERİZ.

30 YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU HOŞ GELDİNİZ

31 VİZYON VE STRATEJİ GELİŞTİRME Hazım İŞCAN Matematik Öğretmeni ( ) İl MEM Ar-Ge Birimi Üyesi (Kasım ) İl MEM SP Koordinatörü (Ocak ) YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU

32 Konu: VİZYON VE STRATEJİ GELİŞTİRME Vizyon tanımı ve Vizyonun Özellikleri Vizyonun Değerler, Misyon ve Eylemlerle İlişkisi Vizyon Geliştirme Süreci Strateji Geliştirme Vizyoner Liderlik Stratejik Planlama 32

33 VİZYONUN TANIMI Kurumun ideal geleceğini sembolize eder. (DPT 2006). Sanki oradaymışız gibi, ulaşmak istediğimiz durumu tanımlayan nitelikli bir hedef seçimidir. Mevcut sorunların üstesinden gelinebildiği takdirde kurumun ideal olarak bulunacağı konumu anlatan kısa bir ifadedir. 33

34 VİZYON 34 Vizyonda 3 Temel Soru :  İdeal geleceğimiz nedir?  Çalışanlar ve yararlanıcılar tarafından nasıl algılanmak isteniyor?  İdari otoriteler nasıl bir gelecek öngörüyor?

35 VİZYONUN ÖZELLİKLERİ 35 İdealisttir; yürekten gelmesi, hissedilmesi gerekir. Kısa ve akılda kalıcıdır. İlham vericidir. Gelecekteki başarıları ve ideal olanı tanımlayıcıdır.

36 VİZYON Belirleme Süreci 36 Yöneticilerin tekliflerinde radikal olmalarının teşvik edildiği aşamadır çünkü ideal gelecek tanımlanacaktır. Kuruluşun vizyonunun diğerlerinden ayırt edici özelliklere sahip olması gerekir. Kuruluş çalışanları kadar diğer paydaşlarında ilgisini çeker.

37 VİZYON Örnekleri 37 (9.Kalkınma Planında Türkiye vizyonu) “İstikrar içinde büyüyen, gelirini daha adil paylaşan, küresel ölçekte rekabet gücüne sahip, bilgi toplumuna dönüşen ve AB’ye üyelik için uyum sürecini tamamlamış bir TÜRKİYE.”

38 VİZYON Örnekleri 38 (AB Bakanlığı Vizyonu SP ) Türkiye’yi Avrupa Birliği tam üyeliğine taşıyan, katılım sonrasında AB üyeliğinden en üst düzeyde fayda sağlanması için gerekli politikaları geliştiren, reformlara öncülük eden, koordinasyonu sağlayan ve Avrupa Birliği politikalarını şekillendiren temel kurum olmak. (MEB Vizyonu SP ) Ülkemizin eğitimde model ve lider bir ülke olmasına katkıda bulunan, Türkiye’de eğitim görmeyi herkes için ayrıcalığa dönüştüren ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sistemi.

39 VİZYON Örnekleri 39 (MEB Vizyonu SP ) Hayata hazır, sağlıklı ve mutlu bireyler yetiştiren bir eğitim sistemi. (ABD Eğitim Bakanlığı vizyonu) Eğitim kültürünü öğretim yöntemleri modalarına kapılma kültüründen, başarı, profesyonellik ve sonuç alma kültürüne çevirmek.

40 VİZYON Örnekleri 40 (Türkiye İstatistik Kurumu Vizyonu ) Ülkenin ekonomik ve sosyal yapısının ortaya konulması ve doğru politikaların oluşturulması amacıyla; karar alıcıların, araştırmacıların ve diğer kullanıcıların beklentilerine cevap verebilecek çeşitlilikte, kaliteli, güncel, güvenilir, tarafsız ve uluslararası standartlara uygun istatistikleri üretmek ve kullanıma sunmak. (Türkiye Ulusal Ajansı Vizyonu) Türkiye'nin bilgi toplumuna ulaşma hedefleri ışığında, diğer ülke ve uluslararası kuruluşlarla eğitim ve gençlik alanlarında çok yönlü işbirliğini sağlamış kilit kurum olmaktır.

41 VİZYON Örnekleri 41 (Kayseri Büyükşehir Belediyesi Vizyonu ) Belediyecilikte ‘Kayseri Modeli Belediyecilik’ olarak, ilkleri gerçekleştiren belediyemizin, yalnızca ülkemizde değil dünya çapında daha da bilinir hale getirmek ve ‘Marka şehir’ imajını pekiştirmek. (Adana Büyükşehir Belediyesi Vizyonu ) Kent ekonomisini güçlü kılan, yerelde kalkınmayı gerçekleştirmiş, markalaşan projeler ve kurumsal yapısıyla modern planlamanın ve çağdaş şehirciliğin kuralları içerisinde gelişen dünyada bilinen bir şehir ve belediye olmak.

42 VİZYON Örnekleri 42 (ODTÜ Vizyonu ) Yönetim ve kurum geliştirmede başarılı, kaynakları zengin, paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği altyapısına sahip bir üniversite. (Çukurova Üniversitesi Vizyonu ) Paydaşlarını önemseyen, eğitim-öğretimde kaliteye odaklanmış, insan ve doğa yararına yaptığı bilimsel, kültürel ve sanatsal çalışmalarıyla model bir üniversite olmak.

43 VİZYON Örnekleri 43 (Galatasaray İlkokulu) Okulumuzdaki eğitim sisteminin temelini oluşturan bilim, sevgi ve hoşgörü ilkelerinin ışığında öğrencilerimize, demokratik ve çağdaş bir eğitim ortamı sağlamak. (Galatasaray Lisesi) Bilime katkılarıyla, sosyal sorumluluk girişimleriyle, uluslararası işbirlikleriyle, insanlığın geleceğinde söz sahibi olan mezunlarıyla saygınlık kazanmış bir kurum olmaktır.

44 VİZYON Örnekleri 44 (Darüşşafaka Eğitim Kurumları) İyi eğitim imkanı olmayan yetenekli gençleri yetiştiren, Türkiye ve Dünya’nın en saygın ve en iyi eğitim kurumları arasında olmak. (Erdem Lisesi) Eğitim ve öğretim kuralları çerçevesinde; öğrenci odaklı, saygılı ve deneyimli kadroların ve modern teknolojiler eşliğinde öncü rol oynamak.

45 VİZYON Örnekleri (Abbas Sıdıka Çalık Anadolu Lisesi) Akademik eğitim alanında saygın ve tercih edilen; yüksek öğrenime girişte, üst düzeyde başarılı öğrenci yetiştiren kurum olmak. (TOKİ Köprülü İlkokulu) Çalışanlarının mensubu olmakla övündüğü, öğrencilerinin çatısı altında olmaktan mutlu olduğu, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlere verdiği önem ve elde ettiği başarılarıyla cazibe merkezi olan bir eğitim ve kültür yuvası olmak. 45

46 VİZYON Örnekleri -Ford’ta kalite birinci iştir. -IBM bir hizmettir. -Biz mutluluk yaratırız. “Disneyland” -Beko, bir dünya markası... -Dünyaya saygılı, dünyada saygın. “Arçelik” 46

47 Vizyon Örneklerinin Değerlendirilmesi İdealist mi? Yürekten geldiği hissediliyor mu? Kısa ve akılda kalıcı mı? İlham verici mi? Gelecekteki başarıları ve ideal olanı tanımlayıcı mı? Yöneticilerin tekliflerinde radikal olmuşlar mı? Kuruluşun vizyonunun diğerlerinden ayırt edici özelliklere sahip mi? Kuruluş çalışanları kadar diğer paydaşlarında ilgisini çekiyor mu? 47

48 Vizyonun Değerler ile Misyon Lider, çalışanlara eski strateji ve inançlarından vazgeçmelerine değecek yeni bir vizyon sunmalıdır. Liderin oluşturacağı bu vizyon, kendine güven kaynağı oluştururken, çalışanlar için de genel bir amaç kullanılabilecektir. Vizyon, değerlere dayanmalıdır. Çünkü vizyon, örgütteki tüm bireyleri heyecanlandırabilecek, herkesi harekete geçirebilecek bir yapıda olmalıdır. 48

49 Vizyonun, Misyon ile ilişkisi Kurum ve kuruluşlarda üst yönetimin vizyon ve misyon sahibi olması çok önemlidir. Vizyon olmadan misyon olmaz, misyon olmadan da gerçekleştirilmesi öngörülen hedefe yani vizyona ulaşılamaz. Yani, bir okul/kurum ve dolayısıyla da, yöneticiler, zaman içerisinde başarılı olabilmek için hem güçlü bir vizyona hem de güçlü bir misyona sahip olmak zorundadırlar. 49

50 MİSYON Kurumun içindeki ve dışındaki herkese kim olduğunu, ne yaptığını, kime yaptığını, nasıl ve neden yaptığını belirleyen, bugün olduğu durumla birlikte gelecekte arzulananı yansıtan ve varoluş amacını belirleyen bir görev bildirgesidir. Kuruluşun varoluş nedeni nedir?Kuruluşun varoluş nedeni nedir? Kuruluşun yasal görevleri nelerdir?Kuruluşun yasal görevleri nelerdir? Kuruluş kimlere hizmet sunar?Kuruluş kimlere hizmet sunar? Kuruluş çalışma alanı nedir?Kuruluş çalışma alanı nedir? Kuruluş hangi ihtiyaçları karşılıyor?Kuruluş hangi ihtiyaçları karşılıyor? 50

51 MİSYON İFADESİNİN ÖZELLİKLERİ Özlü, açık ve çarpıcı şekilde ifade edilir,Özlü, açık ve çarpıcı şekilde ifade edilir, Hizmetin yerine getirilme sürecini değil, amacını tanımlar,Hizmetin yerine getirilme sürecini değil, amacını tanımlar, Yasal düzenlemelerle kuruluşa verilmiş olan görev ve yetkiler çerçevesinde belirlenir,Yasal düzenlemelerle kuruluşa verilmiş olan görev ve yetkiler çerçevesinde belirlenir, Kuruluşun hizmet sunduğu kişileri belirtir,Kuruluşun hizmet sunduğu kişileri belirtir, Sunduğu hizmet veya ürünler tanımlanır.Sunduğu hizmet veya ürünler tanımlanır. 51

52 MİSYON İFADESİNİN ÖZELLİKLERİ 52 NEDEN? Var oluş nedeni, kuruluş amacı NE? Hizmet alanların ihtiyaçları NASIL? Yaklaşımlar,yöntemler KİME? Hizmet alan kesimler

53 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ NEDEN+NASIL+KİME+NE Kurum ve kuruluşların daha etkin yönetilmesi ve sürekli gelişimi için, eğitim, danışmanlık, araştırma ve yayın hizmetlerini insan odaklı yaklaşımlar ile gerçekleştirmek”. (TÜSSİDE ’nin (Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü) Misyonu) 53

54 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ (MEB Misyonu) Düşünme, anlama, araştırma ve sorun çözme yetkinliği gelişmiş; bilgi toplumunun gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış; millî kültür ile insanlığın ve demokrasinin evrensel değerlerini içselleştirmiş; iletişime ve paylaşıma açık, sanat duyarlılığı ve becerisi gelişmiş; öz güveni, öz saygısı, hak, adalet ve sorumluluk bilinci yüksek; gayretli, girişimci, yaratıcı, yenilikçi, barışçı, sağlıklı ve mutlu bireylerin yetişmesine ortam ve imkân sağlamaktır. (Kuzey İrlanda Eğitim Bakanlığı Misyonu) Bütün genç insanlarımıza mümkün olan en yüksek standartlarda, eşit erişim hakkı tanıyarak, onların eğitim ve gelişimini sağlamak 54

55 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ (ODTÜ Misyonu) Orta Doğu Teknik Üniversitesi, öğretim, araştırma ve toplum hizmetleri etkinliklerini evrensel standartlarda yürüterek, toplumumuzun ve insanlığın sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişimi için bilgiye ulaşmayı, üretmeyi, bilgiyi uygulamayı, yaymayı ve bu bilgilerle donatılmış bireyler yetiştirmeyi amaç edinmiştir. (Çukurova Üniversitesi Misyonu) Ülkemize ve insanlığa fayda sağlayacak bilginin üretimi ve yayılmasına destek sağlamak, gelişmiş bir araştırma alt yapısının oluşturulması ve bunun verimli bir şekilde kullanılmasına katkı sağlamak, bilimsel araştırmalar için yeterli mali kaynağı sağlamak, yönetmek, etkin ve adil dağıtmak, disiplinler arası, ulusal-uluslararası ve sektör-sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliğinin geliştirilmesi ve araştırmacıların başarılarını yükseltmek, akademik yaşamlarını kolaylaştırmak ve bu yolla üniversitenin toplumsal etkinliği ve saygınlığına katkıda bulunmak. 55

56 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ 56 (Abbas Sıdıka Çalık Anadolu Lisesi) Öğrencilerimizin sosyal, kültürel ve ekonomik ihtiyaçlarını karşılayacak, yeteneklerinin gelişmesini sağlayacak ve günün teknolojisini kullanarak akademik eğitim verilecek ortamı hazırlamak (TOKİ Köprülü İlkokulu) Çalışanların ve öğrencilerin, huzur ve güvenini temin ederek çatısı altında bulunduğu mekanda mutlu olmasını sağlamak, Türk Milli Eğitiminin temel amaçlarını gerçekleştirmek, öğrencilerin kendilerinde var olan yeteneklerini keşfederek geliştirmek ve topluma yeni değerler kazandırmak, bilişim teknolojisini kullanabilen çağdaş düşünen, milli, manevi evrensel ve etik değerlere sahip, tam donanımlı iyi insan, iyi vatandaş yetiştirmek.

57 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ (3M Misyonu) Çözümlenmemiş sorunları yaratıcı bir biçimde çözmek. (Hewlett-Packard Misyonu) İnsanlığın mutluluğu ve gelişmesi için teknolojik yardımlarda bulunmak. (Sony Misyonu) İnsanlık yararına teknolojiyi geliştirmek ve uygulamak. 57

58 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ (Wal-Mart Misyonu) Sıradan halka, zenginlerin aldığı şeyleri satın alma fırsatı vermek. (Walt Disney Misyonu) İnsanları mutlu etmek. (Beko Misyonu) İnsan hayatını kolaylaştıran ürünleri mükemmel hizmet anlayışı ile sunmak 58

59 MİSYON İFADESİ ÖRNEKLERİ Verilen örnek ifadeler, NEDEN --- Var oluş nedeni, kuruluş amacı NASIL --- Yaklaşımlar,yöntemler KİME--- Hizmet alan kesimler NE --- Hizmet alanların ihtiyaçları sorularına cevap içerecek biçimde düzenlenmiş midir? 59

60 60 TEŞEKKÜR EDERİZ.

61 VİZYON GELİŞTİRME Vizyon geliştirmek; ileriyi görebilmek, geleceğe ait tahminler yapmak, ve bu tahminlere göre ana hedefleri ve stratejileri belirlemektir. Vizyon geliştirmek bir anlamda, sorunlara uzun vadeli, çok geniş açıdan bakarak hem mevcut durumu hem de gelecekte olacakları kavramak; dolayısıyla bu gelişmelerin bizi nasıl etkileyeceğini tahmin ederek, buna uygun hedef ve stratejilerimizi belirlemektir. 61

62 VİZYON GELİŞTİRME Vizyon geliştirme ile uzun vadeli planlama genellikle birbirine karıştırılmaktadır. Vizyon geliştirmede uzun vadeli gelecek için tahminler yapılmakta, ana stratejiler belirlenmektedir. Uzun vadeli planlamada ise, gelecek 5 yıl için detaylı, kendi içinde kısa vadeli planlar hazırlanmaktadır. 62

63 VİZYONER LİDERLİK Vizyoner lider, geleceğe yeni bir bakış açısıyla bakabilir ve bu bakış açısını üstün bir yetenekle analiz ve sentez edebilir. Vizyoner lider, vizyonu örgütün bütün kademelerine başarıyla iletebilir ve kurumsallaştırabilir. Bir vizyonun örgütsel yaşamda kurumsallaşması, emirlerle ya da baskı ile gerçekleşmez. Vizyon, daha çok bir ikna sözleşmesidir. Çalışanlarla kurum tarafından doğru algılanan ve zamanlaması doğru olan, çalışanlarda coşku ve bağlılık oluşturan bir sözleşmedir 63

64 VİZYONER LİDERLİK Vizyoner ve yeni bir bakış açısına sahip bir yönetici, diğer yöneticilerden farklı olarak değişik gelişmeleri ve olayları okuyabilme yeteneğine sahip olmalıdır. Vizyon oluşturmayla ilgili olarak Fransız yazar Michel Proust şöyle diyor: “bir buluşa doğru yolculuk yapabilmek için, yeni manzaralara değil, yeni gözlere ihtiyaç vardır”. Vizyoner lider, yeni bir gözle geleceğe bakabilen liderdir. 64

65 VİZYON GELİŞTİRME SÜRECİ Vizyon geliştirme süreci bazı akademisyenlerce iki aşamada ele alarak açıklamaktadır. 1.Kişisel Vizyon; Kişisel vizyon geliştirmenin birinci adımı; kendi kendini değerlendirmek, ikincisi; toplumunda, örgütünde gerçekleştirmek istediklerini, açık, anlaşılır biçimde tanımlama, üçüncüsü ise; bir lider olarak neyi kanıtlamaya çalıştığını ortaya koymaktır. Bu süreçte liderin, a) kendine ilişkin algılarını, b) toplumunda, örgütünde gerçekleştirmeyi istediği en önemli şeyleri, c) bir lider olarak kanıtlamak istediklerini tanımlaması beklenir. 2.Örgütsel Vizyon: Kişisel vizyon oluşturmada izlenen adımlara benzer biçimde örgütsel vizyon oluşturmanın da ilk adımı; liderin toplumunu, örgütünü değerlendirmesi, ikincisi, düşlerindeki toplumu, örgütü tanımlamasıdır. (Erçetin, 2000, s ) 65

66 VİZYON PAYLAŞIMI Vizyoner lider olmak, vizyon sahibi olmak, yeterli değildir. Önemli olan vizyonların iletilmesi ve paylaşılmasıdır. Ancak o zaman vizyonlar değer kazanırlar. Örgütün tüm çalışanları örgütün vizyon ve misyonlarını bilmek zorunda ve bu hakka sahiptirler. Liderin bu konuda tüm örgüt üyelerini bilgilendirmesi gerekmektedir. Lider ikna edici ve inandırıcı olmalı, örgüt üyelerini kendi vizyonuna ortak ederek bir örgüt vizyonu oluşturmalıdır. Ayrıca başarılı bir iletişim karşılıklı olacağından lider, tüm görüşleri dinleyerek aynı zamanda iyi bir dinleyici de olmalıdır. 66

67 VİZYON PAYLAŞIMI Kişisel vizyon kişilerin kafalarında ve yüreklerinde taşıdıkları resimlerdir. Paylaşılan vizyonlar ise bütün kurum çalışanlarının taşıdıkları resimlerdir. Vizyonun paylaşılması ona varlık kazandırır. Ortak vizyon daha çok sayıda insan tarafından paylaşıldığında, vizyon temelde değişiklik göstermeyebilir. Ama insanların gerçekten ulaşmayı tasavvur edebilecekleri zihni bir gerçeklik anlamında daha canlı hale gelir. 67

68 VİZYON PAYLAŞIMI Vizyoner liderlik, insanları topluca etkileyebilecek ve harekete geçirebilecek vizyonları oluşturabilme ve iletebilme yeteneğidir.... İnsanlar diğer insanların değil, vizyonların peşinden giderler. 68

69 Örnek Olay-1 “… ilkokulunda öğretmenim. Meslekte 26. yılımı çalışıyorum. Pek çok okul yöneticisi ile çalıştım. İlk öğretmen olduğum yıllarda birlikte çalışma fırsatı bulduğum … okul yöneticisini hiç unutamıyorum. Her yönü ile farklı ve çok değerli bir kişiliğe sahipti. Kendisinin önem verdiği değerleri ve ilkeleri vardı. Bu değer ve ilkeler, Türk Milli eğitiminin amaç ve ilkeleri ile örtüşüyordu. Her fırsatta bu değer ve ilkeleri açıklar, bizleri güdülerdi. Okulda bazen sorun yaşardık. Bu sorunların çözümü konusunda bizim fikrimizi sorar; farklı bakış açıları, çözüm yolları arardı. Pozitif bir kişiliği vardı. Olaylar ve gelecek hakkında sürekli olumlu konuşur, geleceğe umutla bakardı. Okulumuzda görev yapan herkes; öğrenciler, veliler onunla aynı yerde olmaktan, birlikte çalışmaktan mutlu olurdu. Okulumuzun hedefleri konusunda sık sık konuşurduk. Amaçlara odaklanmanın önemi ve değerini her zaman her yerde dile getirirdi. Hedefler konuşulurken çok heyecanlanır, adeta kendisinden geçerdi. Okul yöneticimizin o halleri, hala gözümün önündedir. Öğrenme ve öğretme konusundaki tavırları ise, çok ilginçti. Öğrenmeyi ve öğretmeyi bir oyun olarak algılardı. Onu izleyenler, şaşkınlıklarını gizleyemezdi. Hem öğrenirken hem de öğretirken bambaşka bir insan olurdu. Öğrenme ve öğretme süreçlerine uzun zaman ayırırdı. 69

70 Örnek Olay-1 Okulumuzda iyi bir takım ruhu oluşmuştu. Asla çıkarlarına odaklanmaz, grubun iyiliği için, kendi çıkarlarından vazgeçerdi. Hepimize; öğrenciler de dahil, bir birey olarak davranır, kendimizle gurur duymamızı sağlardı. Karar verirken, hep dikkatimi çeken yönü, kararların etik ilkelere uygun olmasıydı. Özü, sözü birdi. Her zaman her yerde aynı dili konuşurdu. Bu yüzden herkes tarafından saygı görürdü. Okulumuzun yöneticisi olarak çalıştığı dönemde, kendimizi güçlü ve güvenli hissettik. Ona çok güvendik. Okulumuzun vizyonunu birlikte belirledik. Hepimizde heyecan yaratan bir vizyonumuz oldu. Vizyonumuz, okulumuzun iç ve dış paydaşlarının ortak kanaatiydi. Okulumuza yeni gelen bir öğretmene vizyon tanıtılır ve uyum süreci, tüm çalışanlar tarafından gerçekleştirilirdi. Okulumuzda sevinçler paylaşıldıkça büyür, üzüntüler paylaşıldıkça azalırdı. O dönemde öğretmenlik mesleğini çok sevdim. Mesai kavramını unuttuk. Hafta sonu bile okuldaydık. Bir fakülteyi de görev yaptığım okulda bitirdim desem, yeridir. Daha sonra evlenip eş durumundan atamam Ankara’ya yapıldı. O güzel okuldan ve o güzel insanlardan bu yüzden ayrılmak zorunda kaldım… ” Prof. Dr. Necati Cemaloğlu - Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Kitabından... 70

71 Örnek Olay-2 “… ilkokulunda öğretmenim. Meslekte 28. yılımı çalışıyorum. Buraya il dışından geldim. Bu okulda ikinci yılım. Okulumun yönetiminden ve okuldaki meslektaşlarımdan memnun değilim. Son görev yaptığım okulu çok arıyorum. Okulda bir şeyler yanlış gidiyor ve ben yaşanan olayları anlamıyorum ve sorunları çözemiyorum. Özellikle okul yöneticimiz, aşırı derecede güvensiz. Hiçbir şeye, kimseye güvenmiyor. Her yapılan işi defalarca kontrol edip, hata arıyor. Bütün mesaisini, düzensizliklere, hatalara, istisnalara ve standartlardan sapmalara yoğunlaştırıyor. Bu yüzden de yaratıcı zekâsının çok az bir kısmını kullanıyor. Okulda yaşanan bir sorun olduğu zaman müdahale etmiyor, sorunlar içinden çıkılmaz hale geldiği zaman da, çok saldırgan davranışlar sergileyerek sorun çözmeye çalışıyor. Sorunları görmezlikten gelerek, sorunların çözüleceğini düşünüyor. Okulda bir durum olduğunda, kendisine ihtiyaç duyulduğunda ulaşılamıyor. Geçen haftaki toplantıda, her öğretmen arkadaşımla ilgili performans hedeflerini kendisi koymuş, bu hedeflere ulaşmada kimin sorumlu olacağını tek tek açıkladı. Toplantının dörtte üçü, bu sebeple yaşanan tartışmayla geçti. Sonuçta yeni sorunlar ortaya çıktı. Sanıyorum, bu yeni sorunlar onun psikolojisini olumsuz yönde etkiledi. 71

72 Örnek Olay-2 Sürekli olarak her öğretmenden beklentilerini açıklayıp duruyor. Sık sık bizim için teklif edeceği ödüllerden bahsediyor. Varolan durumu hiç sorgulamıyor, alışılagelmiş yöntem ve süreçleri, sorun çıkartmadığı sürece değiştirmeyi düşünmüyor. Mesaisinin büyük bir kısmını, şikâyetler ve olumsuzluklara ayırıyor. Bunlarla uğraşmaktan çok mutlu oluyor. Okul yöneticisi olmanın önemli işlevi olarak rutin işleri görüyor. Okulumuzdaki tüm yanlışlıkların, hataların ve kusurların istisnasız kaydını tutuyor ve olumsuz bir şey olduğu zaman devr-i sabık arıyor. Olaylar beklentilerine uygun geliştiği zaman çok mutlu, aksi olduğu zaman saldırganlaşıyor. Sorun olduğu zaman karar verip, sorunu çözemiyor. Sorunlar sürüncemede kalıyor. Pek fazla güven vermiyor. Hakkımızda yapılan en ufak bir şikâyeti dahi değerlendirip, bizleri sindirmeye çalışıyor. Konuşurken yüzümüze bakmıyor. Konuşmayı çok seviyor. Dinleme alışkanlığı kazanamamış. Hatalarını kendisiyle paylaştım. Gergin bir halde beni dinledi. Sonra biraz sinirli bir tavırla kendisini savunmaya çalıştı. O günden beri de bana selam vermiyor. Bu okuldan çekip gitmek istiyorum, sıkıldım. Meslekten bıktım. Emekli olmayı, ciddi ciddi düşünüyorum. Ders bitip, okulun dışına çıktığımda kendimi özgür ve çok mutlu hissediyorum...” Prof. Dr. Necati Cemaloğlu - Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama Kitabından... 72

73 73 TEŞEKKÜR EDERİZ.

74 ODAK Projesi Değerlendirme Sonuçları 74

75 75 OKUL ÖNCESİ Puan DağılımıOkulların Puan Ort. % Fiziki altyapı3024,5481,81 Tuvalet ve Lavabolar1513,5090,00 Yönetim ve Organizasyon2521,5085,98 Eğitim ve Öğretimde Kalitenin Arttırılması158,3955,91 Yarışmalar152,1114,04 TOPLAM10070,03 1. AKREDİTASYON

76 76 İLKOKULLAR Puan DağılımıOkulların Puan Ort. % Fiziki altyapı2518,5374,11 Tuvalet ve Lavabolar53,8977,86 Yönetim ve Organizasyon1511,8178,76 Eğitim ve Öğretimde Kalitenin Arttırılması3511,7633,61 Yabancı Dil Hareketlilik102,5225,21 Yarışmalar100,131,33 TOPLAM10048,65 1. AKREDİTASYON

77 77 ORTA OKULLAR Puan DağılımıOkulların Puan Ort. % Fiziki altyapı2517,7370,91 Tuvalet ve Lavabolar53,7374,51 Yönetim ve Organizasyon1511,5076,69 Eğitim ve Öğretimde Kalitenin Arttırılması3513,1337,52 Yabancı Dil Hareketlilik102,4724,65 Yarışmalar101,9519,47 TOPLAM10050,50 AKREDİTASYON

78 78 LİSELER Puan DağılımıOkulların Puan Ort. % Fiziki altyapı2519,2677,02 Tuvalet ve Lavabolar53,6372,51 Yönetim ve Organizasyon1512,6184,04 Eğitim ve Öğretimde Kalitenin Arttırılması3515,5344,38 Yabancı Dil Hareketlilik103,7337,29 Yarışmalar101,7017,03 TOPLAM10056,45 1. AKREDİTASYON

79 İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerince oluşturulan komisyonların yaptığı değerlendirmeler sonucunda Okul Öncesinde;  Fiziki altyapı, Tuvalet ve Lavabolar, Yönetim ve Organizasyon başlıklarında iyi derecede olduğu gözlenirken  Eğitim ve Öğretimde Kalitenin Arttırılması ve Yarışmalar alanında başarısız olduğu ve bu alanları geliştirmesi gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır. İlkokul, Orta Okul ve Liselerde;  Fiziki altyapı, Tuvalet ve Lavabolar, Yönetim ve Organizasyon başlıklarında iyi derecede olduğu gözlenirken  Eğitim ve Öğretimde Kalitenin Arttırılması, Yabancı Dil Hareketlilik ve Yarışmalar alanında başarısız olduğu ve bu alanları geliştirmesi gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır. 79

80 2. OKUL İŞBİRLİĞİ AĞLARI Okul-Okul Stratejik İşbirliği: Okul/kurumlarımız türlerine göre ve stratejik amaç/hedeflerini göz önünde tutarak belirleyecekleri en az 1 (Bir) okul/kurum ile stratejik işbirliği sağlanmıştır. Okul/kurumlarımız, ihtiyaç/durum/sorun analizleri sonuçlarını ve Stratejik Planlarında yer alan vizyon, amaç, hedef, faaliyet vb. planlamalarını göz önünde tutarak belirledikleri en az 1 (Bir) okul ile işbirliği protokolü imzalayarak Müdürlüğümüz onayına sunmuşlardır. Bu kapsamda 784 okul/kurumumuz karşılıklı işbirliği protokolü imzalanmıştır. Okullarımız arasında kurulan işbirliği ağı ile okullarımızın tecrübe, potansiyel ve kaynak paylaşımı yapmalarına uygun ortam sağlanmıştır.

81 2. OKUL İŞBİRLİĞİ AĞLARI Okul-Kurum Stratejik İşbirliği: Okul/kurumlarımız verdikleri hizmet, stratejik amaç ve hedefleri, ihtiyaç/sorun/durum analizi sonuçlarını göz önünde tutarak en 1 (bir) kuruluş/paydaş ile stratejik işbirliği ağı kurmuşlardır. Okul/kurumlarımızın gerçekleştirdiği ön görüşmeler sonrasında İl Millî Eğitim Müdürlüğüne iletilen işbirliği teklifleri incelenerek uygun bulunanlar, Valilik onayıyla protokol imzalama süreci yürütmüşlerdir. Proje kapsamında il genelinde okullarımız ve kurumlarımız arsında karşılıklı olarak 953 adet protokol imzalanmıştır.

82 2. OKUL İŞBİRLİĞİ AĞLARI 82 Stratejik işbirliği kapsamında okul/kurumlarımız ile kuruluş/paydaşların; karşılıklı kurum ziyaretleri, sağlanan katkıların karşılıklı olarak belirlenmesi, eylem ve faaliyet planlarının hazırlanması/uygulanması, özel gün ve haftalarda işbirliği, seminer, konferans, panel, çalıştay, sergi, vb. etkinliklerin düzenlenmesi, mesleki ve sektörel bilgilendirme çalışmalarının yapılması, vb. faaliyetler yürütülmüştür. Stratejik işbirliği anlayışı ile okul/kurum-kuruluş/paydaş arasında karşılıklı katkı sağlama amaçlanmıştır. Okul/kurumlarımız bu işbirliği ağını tek taraflı bir eşleştirme olarak algılamamakta, paydaşlarının katkılarını okul/kurumlarımıza sunmalarının yanında okul/kurumlarımız da paydaşlarına eğitim alanında katkı sunmaya çalışmışlardır.

83 2. OKUL İŞBİRLİĞİ AĞLARI 83 Kamu kurumları, üniversiteler, dernekler, vakıflar, odalar, sendikalar, bankalar, şirketler, özel sektör kuruluşları, hayırseverler, yerel yönetimler, fabrikalar, vb. tüm kuruluşlar paydaş olarak stratejik işbirliği yapılan kuruluşlar arasındadır. İşbirliği protokolleri kapsamında okullarımızla kurumlar arasında 2508 görüşme gerçekleştirilmiştir. Yapılan mal/hizmet yardımlarının tahmini bedelleri ile yapılan nakdi yardımların tutarı aşağıdaki çizelgede sunulmuştur.

84 84 Nakdi Yardım ve Mal/Hizmet Yardımlarının Çesidi Tahmini Bedeli (TL) Elektrik/Elektronik Malzemeleri (Bilgisayar, Yazıcı, Projeksiyon, TV, Ses Sistemleri, Klima vb.) İnşaat Malzemeleri (Prefabrik Mescid yapımı, İç/Dış cephe Boya Malzemeleri, İç zemin parke döşeme, Parke taşı, Fayans, Halı vb.) Bahçe Düzenleme ve Temizlik Malzemeleri (Oturma Bankları, Fidan dikimi, Peyzaj çalışması, Çöp Kovası ve Muhtelif Temizlik Mlz.) Eğitim Sarf Malzemeleri (Kitap, Ders Araç-Gereçleri, Kırtasiye Sarf Malzameleri vb.) Giyim Eşyaları (Öğrenci Kıyafeti, Okul spor takım formaları vb.) Büro eşyaları (Sandalye,Masa,Dolap vb.) İlkyardım Malzemeleri (Ecza Dolabı, Ecza Dolabı Malzemesi vb.) Diğer Nakdi Yardım TOPLAM

85 3. BAŞARI ANALİZ SİSTEMİ 85 Okul/kurumlarımız, öğrenci başarılarına yönelik olarak merkezi ve yerel sınavlardaki durum analizlerini ilgili sistemlerden alarak kendilerine ait “Başarı Analizlerini” oluşturmaktadırlar. Okul Öncesi ve İlkokul türü, okul/kurumlarımız öğrencilerinin temel değerler ve temel yeterlikler ekseninde başarılarını tespit etmeye yönelik çalışmalar yaparak başarı analizlerini bunların ışığında oluştururken, Diğer okul/kurumlarımız, e-okul üzerinde bulunan veriler (TEOG, Ders Başarı Durumları, vb.) ve/veya ÖSYM Okul modülü üzerinde bulunan verileri (LYS, YGS, Ortaöğretim Başarı Puanı, Yerleştirme Oranları, vb.) de kullanarak başarı analizlerini oluşturmaktadırlar.

86 3. BAŞARI ANALİZ SİSTEMİ 86 Ortak Kazanım Değerlendirme Sınavı Yapıldı. Bu kapsamda ODAK (Okul Tabanlı Değerlendirme, Akredite ve Kalite Sistemi) Projesinin bir parçası olan Başarı Analiz Sistemi kapsamında 8 Nisan 2015 tarihinde Ortaokullarda ortak kazanım değerlendirme sınavı yapılmıştır. Uygulanan bu sınavın sonuçları ile TEOG1 ve TEOG2 sınav sonuçlarının derslere göre ve ilçelere göre karşılaştırılmalarına ilişkin çizelgeler aşağıda sunulmuştur.

87 87 İL GENELİTEOG1KDSTEOG2DEĞİŞİM TÜRKÇE11,712,312,40,7 MATEMATİK7,27,57,80,6 FEN BİLİMİLERİ10,77,89,7-0,9 İNKILAP TARİHİ ve ATATÜRKÇÜLÜK10,810,4110,2 YABANCI DİL8,711,17,4-1,3 DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ15,511,514,3-1,2 TEOG1, KDS ve TEOG2 Sınavlarının Derslere Göre Doğru Cevap Sayısı Karşılaştırması

88 88 S.N. İLÇELER TÜRKÇEMATEMATİKFEN BİLİMLERİ İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK YABANCI DİL DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ TEOG 1KDSTEOG 2DEĞİŞİMTEOG 1KDSTEOG 2DEĞİŞİMTEOG 1KDSTEOG 2DEĞİŞİMTEOG 1KDSTEOG 2DEĞİŞİMTEOG 1KDS TEOG 2 DEĞİŞİMTEOG 1KDSTEOG 2DEĞİŞİM 1 ALADAĞ 11,812,213,2 1,4 7,48,39,4 2,0 11,58,711,8 0,3 11,6 13,0 1,4 8,912,28,8 -0,2 16,312,616,5 0,2 2 CEYHAN 11,312,012,2 0,9 7,27,38,0 0,8 10,27,79,9 -0,3 10,2 10,9 0,6 8,110,57,2 -0,9 15,111,313,9 -1,2 3 ÇUKUROVA 14,414,514,9 0,5 9,810,510,1 0,3 13,09,912,3 -0,6 13,713,113,4 -0,3 11,214,19,4 -1,8 17,113,316,2 -0,9 4 FEKE 11,312,412,3 1,0 6,76,87,5 0,9 10,68,210,3 -0,3 10,911,612,4 1,5 11,811,98,6 -3,1 13,612,915,7 2,1 5 İMAMOĞLU 11,612,112,6 1,0 7,27,58,5 1,3 10,37,89,9 -0,5 10,610,211,5 0,9 8,611,17,8 -0,8 15,211,214,7 -0,5 6 KARAİSALI 11,712,212,7 1,1 7,47,38,7 1,3 11,68,810,9 -0,7 10,49,711,8 1,4 8,210,27,7 -0,5 16,012,215,5 -0,4 7 KARATAŞ 9,611,711,4 1,9 5,96,46,9 1,0 9,87,48,9 -0,9 9,09,810,2 1,2 7,010,86,2 -0,8 13,710,512,8 -0,9 8 KOZAN 12,512,612,7 0,2 8,18,38,4 0,3 11,58,310,5 -1,1 11,911,111,9 -0,1 9,211,47,8 -1,4 16,712,315,0 -1,7 9 POZANTI 12,012,413,0 1,0 6,97,08,6 1,8 10,57,710,5 0,0 10,510,112,0 1,4 8,110,57,6 -0,5 15,411,815,5 0,1 10 SAİMBEYLİ 10,311,712,7 2,3 6,76,27,9 1,2 10,17,59,7 -0,4 9,710,511,2 1,5 7,910,57,7 -0,2 15,112,114,9 -0,2 11 SARIÇAM 11,612,212,4 0,8 6,87,07,6 0,8 10,77,79,6 -1,1 10,610,310,9 0,4 8,711,17,8 -0,9 15,611,614,3 -1,4 12 SEYHAN 11,211,712,2 1,0 6,76,87,4 0,7 10,27,29,1 -1,1 10,29,710,6 0,3 8,210,46,9 -1,3 15,310,913,9 -1,4 13 TUFANBEYLİ 12,212,712,3 0,1 6,87,07,8 1,0 11,08,210,1 -0,9 11,0 11,3 0,4 9,511,77,8 -1,8 16,512,515,1 -1,4 14 YUMURTALIK 9,810,611,1 1,3 6,15,96,8 0,6 9,67,28,8 -0,8 9,39,510,0 0,7 7,69,76,6 -1,0 13,710,013,0 -0,8 15 YÜREĞİR 10,611,311,4 0,8 6,36,47,0 0,7 9,76,98,5 -1,2 9,69,29,8 0,2 7,89,86,6 -1,2 14,510,613,0 -1,5 ADANA GENELİ 11,712,312,40,77,27,57,80,610,77,89,7-0,910,810,411,00,28,711,17,4-1,315,511,514,3-1,2

89 4. BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ ÖĞRENME DESTEK PROGRAMI 89 Okul/kurumlarımız başarı analizleri ve yaptıkları diğer çalışmalar neticesinde tespit ettikleri ders/ünite/kazanım bazlı eksiklikleri gidermek üzere “Bireyselleştirilmiş Öğrenme Destek Planları” hazırlayarak; akademik başarılarının artırılmasına yönelik bu planları hayata geçirmektedirler. Öğrenmenin bireyselliğinden ismini alan bu proje, her öğrencinin kendine has bir öğrenme süreci yaşadığı ve her öğrencinin yine kendine özgü öğrenme ihtiyaçları olduğu gerçeğinden hareketle geliştirilmiştir. Öğrenci/Sınıf/Okul bazlı olarak yapılan analizlerde öğrencilerin her biri için yetersiz olduğu görülen kazanımlara yönelik olarak ders içi ve/veya ders dışı zamanlarda gerçekleştirilecek destek programları Okul Öğretmenler Kurulu ve Zümre Öğretmenler Kurulu kararı ile uygulanmaktadır.

90 4. BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ ÖĞRENME DESTEK PROGRAMI 90 OKDS sonuç belgeleri, TEOG sınavı sonuçları ve diğer başarı durumları okul ve öğretmenler tarafından incelenerek öğrencilerin daha çok hangi derslerde ve hangi kazanımlarda başarılı-başarısız olduğu gözlemlenip öğrenciye uygun program bu doğrultuda hazırlanmaktadır. 8 Nisan 2015 tarihinde OKDS (Ortak Kazanım Değerlendirme Sınavı) yapılmış olup sonuçları sitesinde yayınlanmıştır. Bu sonuçlara göre, okul/kurumlarımızdan öğrenci başarılarına yönelik durum analizlerini ilgili sistemlerden alarak kendi okul/kurumlarının “Başarı Analizlerini” oluşturmaları yönünde, bilgilendirme yapılmıştır.http://objektifsonuc.com/

91 91


"YÖNETİCİ FORMASYONU KAZANDIRMA KURSU HOŞ GELDİNİZ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları