Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Aysun BOR Psikolojik Danışman&Rehber Öğretmen. HAYAT TARZIMIZ DEĞİŞTİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Aysun BOR Psikolojik Danışman&Rehber Öğretmen. HAYAT TARZIMIZ DEĞİŞTİ."— Sunum transkripti:

1 Aysun BOR Psikolojik Danışman&Rehber Öğretmen

2 HAYAT TARZIMIZ DEĞİŞTİ

3 EĞİTİM SİSTEMİMİZ DEĞİŞTİ

4 AİLELERİN BEKLENTİLERİ DEĞİŞTİ

5 ÇOCUKLAR DA DEĞİŞTİ

6

7 DAHA YALNIZ…

8 HAYVANLARI GÖRMEDEN,

9 DOĞADAN UZAKTA BÜYÜYORLAR

10 SONUÇTA; ALGILARI FARKLI

11 İLGİLERİ FARKLI

12 HAYATA BAKIŞLARI FARKLI

13 Vee Yorumları Farklı Oluyor

14

15 PEKİ TÜM BUNLARA NEDEN OLAN SİZCE NE OLABİLİR???

16 Teknoloji Kullanımı = İlerleme Teknoloji Bağımlılığı = Gerileme video2

17 BAĞIMLILIK NEDİR? Bağımlılık kişinin kullandığı bir nesne üstünde kontrolünü kaybetmesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlamasıdır. (Kasatura, 1998)

18 CEP’TE KAYBOLAN ÇOCUKLAR Her geçen gün cep telefonu kullanımı gençler arasında sağlıksız bir şekilde yaygınlaşıyor. Cep telefonu bağımlıları günde 6-7 saat cep telefonu kullanıyorlar.

19

20

21 Yapılan araştırmalar gençlerin günde ortalama 5 saat televizyon seyrettiklerini ortaya koymuş.

22 Televizyonda gösterilen şiddet sahneleri hakkında yapılan araştırma sonuçlarına göre ; 14 yaşına gelinceye kadar bir çocuk, televizyonda ortalama adam öldürme sahnesine tanık olmaktadır.Aynı araştırmaya göre özellikle daha küçük yaştaki çocukların seyrettiği çizgi filmlerin %94’ü şiddet ve öldürme konularını içermektedir

23 Çocuklarda aşırı televizyon seyretmenin getirdiği diğer bir olumsuzluk da çocukların sosyal ilişkilerinde gözlenmektedir.

24

25

26

27 Medya ve özellikle de televizyon kullanımının çocuk ve ergenler üzerindeki olumsuz etkilerini azaltabilmek için, onlarda sorumluluk, bilinç ve duyarlılık geliştirmek yasaklama ve yaptırım uygulamaktan çok daha önemlidir. Bunun için ebeveynlerin yapabileceği bazı uygulamalar şunlardır:

28 Farkındalık: Medyanın içeriklerindeki risk unsurlarının farkında olmak koruyucu adımlar atmak için ilk şarttır. Anne baba risk olarak tanımladığı içeriklere dair gerekçelerini çocuğuna anlatabilmelidir.

29 Önceden gözden geçirme: Ebeveynler gazetelerin televizyon sayfalarından, televizyon kuruluşlarının İnternet sitelerinden ve RTÜK’ün web sitesinden çocuklarının izleyecekleri programlarla ilgili bilgi alabilirler. Bu çerçevede hangi programın içeriğinin ne tür riskler barındırdığı sözü edilen bilgi kaynaklarından öğrenilebilir.

30 Akıllı işaretler sınıflandırma sistemine göre izleme: İzlenecek programların akıllı işaretlere göre içeriği gözden geçirilmelidir. Akıllı İşaretler, televizyon içeriğinin olumsuz boyutlarından korunmanın önemli bir uyarıcı sistemidir.

31 Programlı izleme: İzlenecek programlar önceden belirlenip belli bir saatle sınırlandırılacak şekilde izleme düzeni planlanmalıdır. Sınırlı izleme: Çocuk için konan bir kurala öncelikle bu kuralı koyan ebeveynin uyması model olmayı sağlayacağı için önemlidir.

32 BİLGİSAYAR Bilgisayarın en önemli olumsuz etkisi zaman israfıdır. Ülkemizde yapılan bir araştırma sonucuna göre; çocuklarının %75’lik bir kısmı bilgisayarı sadece bir oyun aracı olarak görmektedir.

33 Başkent Üniversitesi’nin yaptığı bir araştırmaya göre 15 yaşından küçükler günde 1-5 saat, yaş grubu 1-7 saat bilgisayar kullanıyorlar.

34 Birçok çocuk, ailesi ile birlikte olmak veya arkadaşları ile oyun oynamak yerine bilgisayarı ile uzun süre başbaşa kalmayı tercih etmektedir. Bu arkadaşlarımız, bilgisayarı bir öğrenme ve araştırma aracı olmaktan çok saatlerce oyun oynama aracı olarak kullanmayı tercih etmektedir. Çocukların bilgisayar başında geçirdiği saatler artarken, hayatın diğer alanlarına ayırdıkları zaman azalıyor. Hatta bazen dış dünyayla ilişki kurmaktansa bilgisayar ekranına kilitlenmeyi tercih edebiliyorlar. Çocuğunuz, sorumluluklarını ihmal edip, tüm programını bilgisayara göre yapıyor, hiçbir şeyi bilgisayar kadar önemsemiyorsa, ortada bir sorun var demektir.

35  Bilgisayarı toptan yasaklamanın bir yararı yok.  Anne-babalar öncelikle bilgisayar ve internet hakkında bilgi edinmeli ve kullanmalı.  Çocuklarla bilgisayar ve internet konusunda sohbet edilmeli, burada okudukları ya da gördüklerinin yanlış olabileceği, bilgiyi tartışmak gerektiği, yararlı ve zararlı yanları anlatılmalı.  Bunu yaparken, eleştirmeden, azarlamadan, yasaklamadan, tehdit etmeden, rüşvet vermeden, söylenmeden, karşılıklı konuşmak en iyisi.  Bilgisayar karşısında okul öncesi çocuklar günde bir, ilköğretim döneminde ise iki saati aşmamalı.

36 İNTERNET İnternet, bilgisayarınızın, dünya üzerindeki birbiriyle bağlantılı milyonlarca bilgisayardan herhangi birisiyle veri, ileti ve dosya alış verişi yapmanıza olanak sağlayan, bilgisayarlar sistemidir. Kısaca dünya üzerindeki bilgisayar ağı olarak tanımlanmaktadır.

37

38 İnternete bağlanmak en yaygın bilgisayar kullanım nedeni. Ancak internet kullanımı hem bağımlılık riski hem de zararlı içerikli siteler nedeniyle ciddi tehlike arz ediyor. video3

39 Günümüzde her binada elektrik, su ve telefon şebekesi ne kadar zorunlu ise internet bağlantısı da artık bir zorunluluk haline geldi. Günün her saatinde her türlü bilgi alışverişi ve iletişimi sağladığı için internete olan zorunluluğumuz daha da artıyor.

40

41

42

43

44

45 Bilgisayar oyunları bir diğer uzun süreli bilgisayar kullanım nedenidir. Bilgisayar oyunları da bağımlılık oluşturmada risk faktörüdür. video6

46 İnternetin yaygınlaşmasıyla, gittikçe daha geniş kitlelere ulaşan bilgisayar oyunları, gibi çok geniş bir yaş aralığını etkiliyor.

47 ANNE BABA OLARAK; Çocuğunuzun yaşına ve ihtiyaçlarına uygun programlar seçmesine yardımcı olun. (Belgeseller, bilgi yarışmaları, eğitici çocuk programları, nitelikli filmler...)

48

49  Güçlü ve pozitif aile bağları,  Ebeveynlerin çocuklarının arkadaşlarından ve neler yaptıklarından haberdar olması,  Aile içi kuralların açık olması ve herkesin bunlara uyması,  Ebeveynlerin çocuklarının yaşamlarına ilgili olmaları,  Okulda başarılı olma; okul, kulüpler gibi kurumlarla kurulmuş güçlü bir bağ,  Bağımlılık yapan şeylerin kullanımı ile ilgili doğru bilgilenme. ÖNLEYİCİ FAKTÖRLER

50 KENDİNİZ VE ÇOCUKLARINIZ İÇİN NELER YAPABİLİRSİNİZ?

51 SİZ DE BAĞIMLILIKLARINIZI KONTROL EDİN

52

53 TEKNOLOJİ DİLİNİ ÖĞRENİN video7

54 TEKNOLOJİ EVİNİZİN BAŞ KÖŞESİNDE OLSUN Teknolojik aletlerin evin/okulun ortak kullanım alanlarında olmasına dikkat edin.

55 TEKNOLOJİYİ PAYLAŞIN İnternete zaman zaman beraber girin ya da o girdiğinde gidip yanına oturarak onunla internet ilgisini paylaşın. Bilmediğiniz program, site ya da yenilikleri sorun ve öğrenin. Teknoloji sohbetleri yapın.

56 TEKNOLOJİNİN DE KURALLARI OLDUĞUNU BİLİN & BİLDİRİN E-posta veya diğer elektronik belgelerde sahtekârlık yapmak veya yapmaya teşebbüs etmek yasaktır. Herkesin gizlilik hakkına saygı gösterilmeli, başkasının kimliği veya şifresi kullanılmamalıdır.

57 NEREDE OLDUĞUNUZU BİLİN Çocuğunuza, internet ortamında yeni tanışılan kişilerin her zaman kendileri ile ilgili doğru bilgiler vermeyebileceği, kimlikleri ve yaşlarıyla ilgili yanıltıcı bilgiler verebileceği gerçeğini anlatınız.

58 Çocuğunuzla bilinçli ve güvenli internet kullanımı kuralları konusunda konuşunuz. Bu kuralların neler olduğunu anlaşılır bir şekilde açıklayınız ve kuralları kesin olarak koyunuz

59 TEKNOLOJİ DEFTERİ OLUŞTURUN Hem sizin hem de çocuğunuzun teknolojik aletlerle ne kadar vakit geçirdiğini görebilmeniz ve sağlıksız kullanımı her ikinizin de kontrol edebilmeniz için teknolojik aletleri kullandığınız saatlerin yazıldığı bir teknoloji defteri tutmak faydalı olabilir.

60

61 ARADA TOPLUCA ARA VERİN

62 ZAMAN SINIRLAMASI ŞART Çocuğunuzun internette kalma süresine ve bilgisayar kullanma süresine mutlaka kısıtlama getiriniz. Çocuğunuzun yaşına uygun olacak kullanma süresini belirleyiniz.

63 HEDEF OLMADAN OLMAZ

64 ORTAK VAKİTLERİ ÇOĞALTIN Aile olarak geçirdiğiniz ortak vakitlerin olmasına ve bu vakitlerde herkesin birlikte olmasına özen gösterin.

65 ALTERNATİF OLUŞTURUN Çocukların internette çok vakit geçirmemesi için evde/okulda ya da ev/okul dışında severek yapabileceği alternatifler bulun. Dikkat etmeniz gereken nokta yaptığınız faaliyetten çocukların da zevk alması ya da onun sevdiği faaliyetleri yapmanızdır.

66 SİZİN ALTERNATİFLERİNİZ NELER? Çocuklarımıza teknolojiye karşı alternatif faaliyetler tavsiye ederken kendimiz için de mutlaka alternatif faaliyetler oluşturmamız gereklidir. Çünkü özellikle çocuklar için davranış sözün önündedir ve davranışın etkisi sözden fazladır.

67 OKUMADAN OLMAZ Okumak insanın düşünce yapısını, hayal dünyasını geliştirir; sözcük dağarcığını arttırır, insana bilgi ve birikim kazandırır.

68 SEBEPLERE DİKKAT EDİN Teknoloji bağımlılığına sebep olan diğer psikolojik problemlerin farkında olmak ve tedavisine gitmek teknoloji bağımlılığını önleme adına çok ciddi önem arz etmektedir.

69 BAŞA GELMEDEN BAŞTAN BAŞLAYIN Söz konusu bütün öneriler hiç şüphesiz teknoloji bağımlılığı ile karşılaşmadan/karşılaşmamak için yapılması gereken hazırlıklardır. Şayet bir bağımlılık durumu geliştiyse muhakkak bütün önerilerin yanında bir uzman desteği almak şarttır.

70 Çocuğunuzun arkadaşlarını ve onların ebeveynlerini tanıyın ve arkadaşlıklar kurun. Bağımlılık yapan şeyler ve etkileri hakkında korkularınıza değil, gerçek dayalı bilgilerle konuşun onun sorumluluklarını onun adına yüklenmeyin problemlerini paylaşmaya ve onu dinlemeye istekli olun sorumluluk almalarını destekleyin, onların sorumluluklarını siz üstlenmeyin boş zamanlarında spor veya sanatla uğraşmasını teşvik edin birey olarak fikirlerine saygı duyun kurallarınızda tutarlı olun daha çok ortak nokta bulup daha çok vakit geçirmeye çalışın

71 Birlikte KİTAP OKUMA ETKİNLİĞİ yapmaya ne dersiniz????

72


"Aysun BOR Psikolojik Danışman&Rehber Öğretmen. HAYAT TARZIMIZ DEĞİŞTİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları