Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ERGENLİK DÖNEMİ ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN VAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ERGENLİK DÖNEMİ ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN VAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ."— Sunum transkripti:

1 ERGENLİK DÖNEMİ ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN VAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

2 ERGENLİK NEDİR? Ergenlik dönemi ortalama olarak kızlarda 9 – 10 erkeklerde ise yaşlarında başlayıp 20’li yaşların başlangıcına kadar süren, hızlı bedensel, ruhsal, sosyal değişiklikleri içeren dönemin genel adıdır. Dönem içinde çeşitli yaşlar, farklı gelişim ataklarını içerir. Bu nedenle bu uzun dönemi çeşitli gelişim özelliklerini göz önünde bulundurarak üç alt evreye ayırmak mümkündür.

3 ERGENLİK DÖNEMİNİN EVRELERİ  BULUĞ DÖNEMİ: Kız Çocuklarında 9-10 Yaş,Erkeklerde  ERGENLİĞİN ORTA DÖNEMİ: 13,15-17  SON DÖNEM:18-20

4 Fiziksel Değişme Kız Çocuklarında Kız Çocuklarında - En hızlı boy uzamasının ve kilo alımının olduğu dönemdir. - En hızlı boy uzamasının ve kilo alımının olduğu dönemdir. - Göğüslerin belirginleşmesi ve büyümesi - Göğüslerin belirginleşmesi ve büyümesi - Kalçaların genişlemesi - Kalçaların genişlemesi - Kadın cinsiyet hormonu olan östrojenin hızlı salgılanmaya başlaması - Kadın cinsiyet hormonu olan östrojenin hızlı salgılanmaya başlaması - Koltuk altında ve genital bölümde tüylenme olması - Koltuk altında ve genital bölümde tüylenme olması - Yüzde aknelerin belirginleşmesi - Yüzde aknelerin belirginleşmesi - Yumurtaların olgunlaşıp regl döneminin başlaması(16 yaşına kadar ertelenebilir) - Yumurtaların olgunlaşıp regl döneminin başlaması(16 yaşına kadar ertelenebilir)

5 Erkek çocuklarda Erkek çocuklarda - En hızlı boy uzamasının ve kilo alımının olduğu dönemdir. - En hızlı boy uzamasının ve kilo alımının olduğu dönemdir. - Yüzde önce çene ve burun büyür. - Yüzde önce çene ve burun büyür. - Sesleri önce çatlar sonra kalınlaşır. - Sesleri önce çatlar sonra kalınlaşır. - Omuzları genişler. - Omuzları genişler. - Testislerde ve cinsel organda büyüme olur. - Testislerde ve cinsel organda büyüme olur. - Koltuk altında, cinsel organda tüylenme olur. - Koltuk altında, cinsel organda tüylenme olur. - Bıyıkları terler daha sonra sakalları çıkmaya başlar. - Bıyıkları terler daha sonra sakalları çıkmaya başlar. - Erlik hormonu salgısı hızlanır. - Erlik hormonu salgısı hızlanır. - Güçlerini kontrol etmekte zorlanırlar. - Güçlerini kontrol etmekte zorlanırlar.

6 Bilişsel Gelişim Bir sorunu farklı bir biçimlerde ele almaya başlarlar. Bir sorunu farklı bir biçimlerde ele almaya başlarlar. Resim, müzik, dans, şiir gibi duygu ve düşüncelerin sembollerle aktarıldığı etkinliklere ilginin artması ve bunların uğraşı alanı olarak seçilmesi. Resim, müzik, dans, şiir gibi duygu ve düşüncelerin sembollerle aktarıldığı etkinliklere ilginin artması ve bunların uğraşı alanı olarak seçilmesi. Bir konu yada olayı genelleyebilir. Bir konu yada olayı genelleyebilir. Ben merkezci düşünce ortaya çıkar. Ben merkezci düşünce ortaya çıkar. Bilimsel düşünce başlar. Bilimsel düşünce başlar. Soyut problemler üzerinde fikir yürüterek,problem çözme becerisi gelişir. Soyut problemler üzerinde fikir yürüterek,problem çözme becerisi gelişir.

7 DAVRANIŞLARINDAKİ DEĞİŞİKLİKLER 1) Yalnızlık isteği 2) İsteksizlik oluşması 3) Akademik Başarıda düşme 4) Toplumsal zıtlık durumu 5) Duygusallığın artması 6) Karşı cinse olan zıtlık 7) Otoriteye karşı direniş eğilimleri

8 Otoriteye Karşı Gelinemediği Durumlarda Oluşan Davranış Bozuklukları: Olay yaratmak Olay yaratmak İnsanları kızdırmak İnsanları kızdırmak Yerli yersiz ıslık çalmak Yerli yersiz ıslık çalmak Dikkatsizlik Dikkatsizlik Kabalık Kabalık Sabırsızlık Sabırsızlık Dalgınlık, aldırmazlık Dalgınlık, aldırmazlık İnatçılık İnatçılık Şüphecilik Şüphecilik

9 ERGENİN KAYGILARI  CİNSİYET ROLLERİNE İLİŞKİN KAYGILAR  SAĞLIKLA İLGİLİ KAYGILAR  KİŞİLİK İLE İLGİLİ KAYGILAR  AİLE VE EV YAŞAMINA İLİŞKİN KAYGILAR  SOSYAL İLİŞKİLERİNE YÖNELİK KAYGILAR  DİN AHLAK KONULARINDAKİ KAYGILARI  OKULLA İLGİLİ KAYGILARI  MESLEK SEÇİMİ İLE İLGİLİ KAYGILARI

10 ERGENLERİN ÇELİŞKİLERİ  YA AŞIRI BENCİLDİRLER YA DA AŞIRI FEDAKAR  OTORİTEYE KARŞI DİRENİRLER AMA BİR KİŞİYE SONUNA KADAR BAĞLANIRLAR  KENDİSİNE KARŞI NAZİK, KİBAR ANLAYIŞLI DAVRANILMASINI İSTER AMA KENDİSİ BAŞKALARINA KABA VE SERT DAVRANABİLİR  ÇOK İYİMSER HER ŞEYE DÖRT ELLE SARILAN OLMASINA KARŞIN, KÖTÜMSER, İÇE KAPANIK, UYUMSUZ OLABİLİR

11 ERGENİN İLGİLERİ İlgilerinde bir ölçüsüzlük vardır İlgilerinde bir ölçüsüzlük vardır Duygu,düşünce ve davranışlarında bir aşırılık vardır Duygu,düşünce ve davranışlarında bir aşırılık vardır İlgiler çabuk söner ve yenileri ortaya çıkar İlgiler çabuk söner ve yenileri ortaya çıkar İlgiler çeşitlenir İlgiler çeşitlenir Ergenlik döneminin başında ilgilerde bir dengesizlik vardır, yıllar geçtikçe yerine oturur. Ergenlik döneminin başında ilgilerde bir dengesizlik vardır, yıllar geçtikçe yerine oturur.

12 KİMLİK OLUŞUMU Eğer birey daha önceki gelişimsel dönemlerini sağlıklı bir biçimde atlattıysa sağlıklı bir kimlik oluşturur. Kimlik oluşumu özdeşleşme ile başlar. Bu aşırıya kaçmadıkça doğal bir süreçtir. Bu davranışlar görüldüğünde ergenle alay edilmemeli, dalga geçilmemelidir.

13 YAŞAM UZUN BİR YOLCULUK. BU YOLCULUKTA AYAKTA DURABİLMEM İÇİN GÜÇLÜ BİR ŞEYE İHTİYACIM VAR: KİŞİLİĞİME! YAŞAM UZUN BİR YOLCULUK. BU YOLCULUKTA AYAKTA DURABİLMEM İÇİN GÜÇLÜ BİR ŞEYE İHTİYACIM VAR: KİŞİLİĞİME!

14 MOROTORİUM Ergenlik dönemindeki duraklama dönemidir. Bu durum bireyin çocuk rollerinibırakıp yeni bir rol edinme yani genç rollerini üstlenmedeki durumundan kaynaklanır.En hassas ve stresli dönemdir. Ergenlik dönemindeki duraklama dönemidir. Bu durum bireyin çocuk rollerini bırakıp yeni bir rol edinme yani genç rollerini üstlenmedeki durumundan kaynaklanır.En hassas ve stresli dönemdir.

15 ERGENLİKTE GURUP KİMLİĞİ Ergenin arkadaşları ve arkadaşları ile yaptıkları şeyler önemlidir.Arkadaşlarını gözlemleyerek onun ruhsal problemlerinin farkına varabiliriz. Kısacası arkadaşlık ruh sağlığının belirleyicisidir. Bu dönemde olumsuz arkadaş guruplarından en çarpıcı örnek çetelerdir.

16 ERGENLERİN KURDUKLARI ÇETELER Çete kuran gençlerin %90 nının aile içinde problemleri olduğu tespit edilmiştir. Çete kuran gençlerin %90 nının aile içinde problemleri olduğu tespit edilmiştir. Ailede bulamadıkları ilgi ve sevgiyi olumsuz bir takım faaliyetlere girip çevrenin ilgisini çekme niyetiyle çeteleşiyorlar. Çetelerin kurulma yaşı yaş arasıdır.

17 ÇETELERİN OLUŞTURULMA NEDENİ -Dil güçlükleri(konuşulan dilin anlaşılmaması) -Okulda karşılaşılan güçlükler -Her türlü ayrımcılık(Din,dil, ırk, mezhep) -Düşük ekonomik durum -Aile ocağındaki yıkıntı -Çocuğun içinde bulunduğu guruptan dışlanması -Güvensizlik duygusu, -Yalnızlık duygusu, çünkü aşırı dayanışma vardır -Suçluluk duygusunun olmaması

18 ERGENLİKTE İNTİHAR Ergenlikte yoğun olarak görülen bir durumdur. Ergenlikte yoğun olarak görülen bir durumdur.NEDENLERİ: Moda olması Moda olması Ailevi sorunların çok yoğun olması Ailevi sorunların çok yoğun olması Aile geçmişinde böyle bir olayın yaşanmış olması Aile geçmişinde böyle bir olayın yaşanmış olması Ergenin yaşadığı depresyon Ergenin yaşadığı depresyon Çözülmemiş hastalıklar depresyona neden olur ve depresyonun son noktası İNTİHARDIR

19 ERGENLİK DÖNEMİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ NELERDİR? Buluğ çağı olan 13 yaş ile başlar. En az birkaç hafta devam eden, olağan dışı; Buluğ çağı olan 13 yaş ile başlar. En az birkaç hafta devam eden, olağan dışı; -Keyifsizlik, neşesizlik -huzursuzluk, hırçınlık -Uyku ve yeme alışkanlıklarında bozulma -Arkadaşlarına ilgisinin azalması ders başarısında düşme -Sevdiği ve hoşlandığı etkinliklere ilgisizlik -Ölme ya da yaşamama isteğini dile getirme ya da notlar yazma -Tanımlayamadığı bir sıkıntı hali

20  Yanlış davranışlara yönelim riski artmıştır  Tepkisel özelliği sonucu çoğunlukla kendi ve başkalarına zarar verici davranışlara yönelebilir  Kaygı ve huzursuzluğunu gidermek için sağlıksız çözümler arayabilir(Alkol, sakinleştirici vb)

21 Nedenleri nelerdir? a) Aile veya kan bağı olan tüm akrabalarda bu ve benzeri bir durumun olması, b) Genelde düşünce biçiminin kötümser, evhamlı, hassas alıngan olması c) Çevresel stresler d) Yaşamında önemli bir yeri olan kişiyi ya da ilgisini kaybetmesi e) Onarıcı, düzeltisi sosyal destek sistemlerinin yetersizliği

22 NE YAPMAK GEREKİR Ergenlik dönemi özelliklerini dikkate alarak yaklaşın Belirtilerden bir ya da bir kaça varsa konunun uzmanına başvurun Öğretmeni ile konuşup okul ve arkadaş ilişkilerindeki değişiklikleri değerlendirin Sakin olup, şefkatle ve güven sağlayıcı bir şekilde yaklaşın Fazla bunaltmadan gözetim altında tutun

23 TEDAVİ EDİLEBİLİR Mİ?  Tedavi edilir ve tamamen eski haline döner  Her türlü tedavide hekim ile işbirliği tedavinin etkinliğini yakından etkiler  Depresyon bir akıl hastalığı değildir, kalıcı değildir ancak ailede varsa tekrarlayıcı olabilir.

24 Düşünce ve duygularımı anlatabilmem için konuşmam gerek; Düşünce ve duygularımı anlatabilmem için konuşmam gerek; Eğer beni dinler ve sözümü kesmezseniz… Eğer beni dinler ve sözümü kesmezseniz…

25 BU DÖNEMDE ERGENLERE NASIL DAVRANILMALIDIR? Aile kurallarında bir takım değişiklikler yapılmalı, bir miktar esneklik sağlanmalıdır. Aile kurallarında bir takım değişiklikler yapılmalı, bir miktar esneklik sağlanmalıdır. Ergenin kendisi ve ailevi durumlarda kendi adına karar verebilmesi ve sonuçlarını yaşayabilmesi için olanak sağlanmalıdır. Ergenin kendisi ve ailevi durumlarda kendi adına karar verebilmesi ve sonuçlarını yaşayabilmesi için olanak sağlanmalıdır. Kendi sorumluluklarını üstlenebilmesi ve daha fazla sorumluluklar alabilmesi sağlanmalıdır. Kendi sorumluluklarını üstlenebilmesi ve daha fazla sorumluluklar alabilmesi sağlanmalıdır. Sosyal ilişkilerinin gelişimi için anlayışlı davranılmalıdır. Sosyal ilişkilerinin gelişimi için anlayışlı davranılmalıdır. Fikirlerine saygı duyulduğu hissettirilerek dinlenilmelidir. Fikirlerine saygı duyulduğu hissettirilerek dinlenilmelidir. Ergenlerin ruh durumları göz önünde tutularak üzüntüleri, asabi davranışları, yalnız kalma isteği,vb. davranışlarının geçici olduğunun bilinci ile sakin karşılanmalıdır. Ergenlerin ruh durumları göz önünde tutularak üzüntüleri, asabi davranışları, yalnız kalma isteği,vb. davranışlarının geçici olduğunun bilinci ile sakin karşılanmalıdır. Yaşadığı sıkıntılı zamanların normal ve geçici bir süreç olduğu noktasında ergen ile konuşulmalıdır. Yaşadığı sıkıntılı zamanların normal ve geçici bir süreç olduğu noktasında ergen ile konuşulmalıdır. İstediği, ihtiyaç duyduğu anlarda anne babalar olarak her zaman yanlarında olduğunuzu hissetmeleri sağlanmalıdır. İstediği, ihtiyaç duyduğu anlarda anne babalar olarak her zaman yanlarında olduğunuzu hissetmeleri sağlanmalıdır.

26 GENÇLERLE İLETİŞİM NASIL KURULUR? İletişim, nitelikleri ne olursa olsun iki sistem arasındaki bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir. İletişim, nitelikleri ne olursa olsun iki sistem arasındaki bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir. Anne babaların çocuklarına, öğretmenlerin öğrencilerine birtakım emirler vererek, karşı tarafın tepkilerini dikkate almamaları iletişim olarak kabul edilemez. Oysa ki anne baba ve öğretmenler çocukla iletişim kurduklarını sanırlar.Ancak gençler konuşma sırasında önerilerle, ikaz edilmekle, yargılanma ile karşı karşıya kaldıkları için aslında dinlenmediklerinin farkına varırlar ve kendilerini anlaşılmamış, kendisi ile ilgilenilmemiş hissederler.

27 Peki Genci Dinlerken Ne Yapmalıyız? Öncelikle bedensel olarak ergeni dinlemeye hazır olduğumuza inandırmalıyız. Öncelikle bedensel olarak ergeni dinlemeye hazır olduğumuza inandırmalıyız. Sessizce, yorum yapmadan dinlemeli ve onu kabul ettiğimizi kendisine hissettirmeliyiz. Sessizce, yorum yapmadan dinlemeli ve onu kabul ettiğimizi kendisine hissettirmeliyiz. Ergeni dinlerken sağlıklı iletişim kurulmasına engel olan bazı davranışları sergilememeye dikkat etmeliyiz. Ergeni dinlerken sağlıklı iletişim kurulmasına engel olan bazı davranışları sergilememeye dikkat etmeliyiz.

28 İLETİŞİM ENGELLERİ Öğüt verme Öğüt verme Çözüm getirme Çözüm getirme Yönlendirme Yönlendirme Yargılama Yargılama Eleştirme Eleştirme Ad takma Ad takma Tanı koyma Tanı koyma Teşhiste bulunma Teşhiste bulunma Tahlil etme Tahlil etme Teskin etme Teskin etme Teselli etme Teselli etme Konuyu değiştirme Konuyu değiştirme

29 Sağlıklı Ailede Sorunları Çözmek İçin Kullanılan Yöntemler Duygu ve düşünceler abartılmadan, dürüstçe ortaya konulur. Duygu ve düşünceler abartılmadan, dürüstçe ortaya konulur. Sorunlar o andaki konular için ele alınır, eski defterler ortaya çıkarılmaz. Sorunlar o andaki konular için ele alınır, eski defterler ortaya çıkarılmaz. Kesinlikle öğüt vermeye kalkışılmaz. Kesinlikle öğüt vermeye kalkışılmaz. Birinin haklı çıkması yerine, her iki tarafında anlaşmasına yönelik çözümlere ulaşılmaya çalışılır. Birinin haklı çıkması yerine, her iki tarafında anlaşmasına yönelik çözümlere ulaşılmaya çalışılır. İletişimde ergenin en fazla ihtiyaç duyduğu güven duygusu mevcuttur. İletişimde ergenin en fazla ihtiyaç duyduğu güven duygusu mevcuttur.

30 Öğüt, bayatlamış bir ekmeği, zamanında yemeyip başkalarına yedirmeye çalışmaktır Öğüt, bayatlamış bir ekmeği, zamanında yemeyip başkalarına yedirmeye çalışmaktır

31 ÇOCUKLARIN KALEMİ İLE ÇOCUK HAKLARI Türk Psikologlar Derneği Bursa şubesi tarafından düzenlenen “Çocuk Hakları” konulu kompozisyon yarışmasında, yarışmaya katılarak derece almış bazı öğrencilerin yazılarını paylaşmak istiyoruz sizlerle, bizim anlatmak istediklerimi kendileri özetlesinler ve tüm gençlerin bu konudaki sözcüleri olsunlar diye; Türk Psikologlar Derneği Bursa şubesi tarafından düzenlenen “Çocuk Hakları” konulu kompozisyon yarışmasında, yarışmaya katılarak derece almış bazı öğrencilerin yazılarını paylaşmak istiyoruz sizlerle, bizim anlatmak istediklerimi kendileri özetlesinler ve tüm gençlerin bu konudaki sözcüleri olsunlar diye;

32 5. Sınıf öğrencisi bir çocuğumuzun düşünceleri “ Öğretmenim insan haklarını uzun uzun anlattı, düşündüm ben de insanım. Öyleyse bu haklar benim de hakkım. Eve geldim, anneme anlattım, bana çok haklı olduğumu söyledi. Sıra bu hakları yaşamaya geldi. “ Öğretmenim insan haklarını uzun uzun anlattı, düşündüm ben de insanım. Öyleyse bu haklar benim de hakkım. Eve geldim, anneme anlattım, bana çok haklı olduğumu söyledi. Sıra bu hakları yaşamaya geldi. Arkadaşımla oynamak istediğimi söyledim, annem: O sana göre değil, dedi. Arkadaşımla oynamak istediğimi söyledim, annem: O sana göre değil, dedi. TV seyretmek istedim, sana göre bir program değil, dendi. TV seyretmek istedim, sana göre bir program değil, dendi. Yemekte fasulyeyi yemek istemedim, sana yararlı yemen lazım dendi. Oysa babam yemiyor, ona yaramıyor mu? Yemekte fasulyeyi yemek istemedim, sana yararlı yemen lazım dendi. Oysa babam yemiyor, ona yaramıyor mu? Uykum gelmediği halde erken yatmam gerektiği söyleniyor, uyuyamayacaksam neden yatıyorum söyler misiniz? Uykum gelmediği halde erken yatmam gerektiği söyleniyor, uyuyamayacaksam neden yatıyorum söyler misiniz? Lütfen çocuk haklarını anneme babama anlatıp uygulamalarını sağlar mısınız? O zaman tüm harçlıklarımı biriktirip size verir, büyüyene kadar da dua ederim. Yapacağınıza inanıyor, umutla bekliyorum.Hoşçakalın…” Lütfen çocuk haklarını anneme babama anlatıp uygulamalarını sağlar mısınız? O zaman tüm harçlıklarımı biriktirip size verir, büyüyene kadar da dua ederim. Yapacağınıza inanıyor, umutla bekliyorum.Hoşçakalın…”

33 8. Sınıf öğrencisi bir gencimizin düşünceleri: 8. Sınıf öğrencisi bir gencimizin düşünceleri: “Her çocuk saygı görmeyi hak eder. Fikirleri dinlenmeyen ve saygı görmeyen çocuklar nasıl mutlu olabilirler? İsteklerini, dertlerini büyüklerine nasıl anlatabilirler? İnsan yedisinde ne ise yetmişinde de odur. Kendilerini ifade etmesine izin verilmeyen gençlerin kişilikleri gelişemez ve ileride büyük zorluklar çekerler. “Her çocuk saygı görmeyi hak eder. Fikirleri dinlenmeyen ve saygı görmeyen çocuklar nasıl mutlu olabilirler? İsteklerini, dertlerini büyüklerine nasıl anlatabilirler? İnsan yedisinde ne ise yetmişinde de odur. Kendilerini ifade etmesine izin verilmeyen gençlerin kişilikleri gelişemez ve ileride büyük zorluklar çekerler. Şunu unutmamalıyız ki çocukların dünyaya gelip gelmemeyi seçme hakları yoktur.Burada büyüklere düşen en büyük görev onları dünyaya geldiklerine pişman etmemektir.” Şunu unutmamalıyız ki çocukların dünyaya gelip gelmemeyi seçme hakları yoktur.Burada büyüklere düşen en büyük görev onları dünyaya geldiklerine pişman etmemektir.”


"ERGENLİK DÖNEMİ ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN ERİNÇ ÇELİK YASEMİN ARISAMAN VAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları