Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Anne baba tutumuanne baba ve çocuk arasındaki etkileşim bütünüdür.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Anne baba tutumuanne baba ve çocuk arasındaki etkileşim bütünüdür."— Sunum transkripti:

1

2

3 Anne baba tutumuanne baba ve çocuk arasındaki etkileşim bütünüdür.

4 Çocukluk dönemi; özellikle erken çocukluk da denilen 0-6 yaş arasındaki dönem, çocukların çevreleri ile etkileşimlerinden en çok etkilendikleri dönemdir.

5 Anne, baba ve ailenin diğer bireylerinin çocukla olan etkileşimi, çocuğun ileride nasıl bir birey olacağını etkilemektedir. UNUTMAYALIM Kİ; Sosyalleşmenin ilk öğrenildiği yer aile ortamıdır.

6 5 Ailede; anne babanın çocukla nasıl iletişim kurduğu, istendik davranışları nasıl kazandırdığı, çocuğun aile içinde bir birey olarak kabul edilip edilmediği, sevginin nasıl ifade edildiği, eğitimde kullandığı disiplin yöntemleri anne baba tutumunun nasıl olduğunu belirler. MUTLULUĞUN RESMİ

7 Çocuğun aile içindeki yeri,ileri yaşamında toplum içindeki yerini belirler. Her ailede farklı tutum ve davranışlar gözlenmektedir. Bu tutum ve davranışları 6 maddede toplayabiliriz.

8 AİLE MODELLERİ TUTARSIZ AİLE MÜKEMMELİYETÇİ AİLE DEMOKRATİK AİLE AŞIRI OTORİTER VE REDDEDİCİ AİLE AŞIRI HOŞGÖRÜLÜ AİLE AŞIRI KORUYUCU AİLE

9  Anne-baba çocuğun söyleneni yapması için çocuk üzerinde güç kullanır ve istediğini zorla yaptırır.  Aşırı korumak,kontrol etmek,sürekli akıl vermek,bağırmak,tehdit etmek,sevgiyi esirgemek,ceza,maddi ödül baskıcı tutum yöntemleridir.  Baskıcı tutum sonucunda çocuk; korkar,üzülür,kendini değersiz hisseder,içine kapanabilir,isyankar davranabilir,baskıyı bir ödeşme aracı olarak görebilir  Baskıcı tutumun sonucunda anne-baba;çaresizlik,pişmanlık hissedebilir.Bir sonraki istenmeyen davranışta ilgisiz ya da tavizkar davranma olasılığı artar.

10  Düşünmeden itaat etmek ve bağımlılık,  Güvensizlik-tartışma- kavga ve saldırganlığa yatkın bir kişilik,  Duygularda kararsızlık- bencillik-başkalarını suçlama eğiliminde olmak,  Çekingen ve utangaç bir kişilik geliştiği

11  Çocuğun kendine güven duygusu oluşmaz.  Yaratıcılık engellenir.  Hata yapanlar mutlaka cezalandırılmalıdır görüşünü benimserler.  Rutin ve sınırları belli olan iş ve meslekleri seçerler.  En küçük bir hatada bile hoşgörüleri olmayabilir.  Okul yaşamlarında fazla başarılı olamazlar.

12  Çocuk fazlası ile özgürdür.  Hemen hemen tüm istekleri fazlası ile karşılanır.  Çocuk sürekli dikkat çekmek ve ona hizmet edilmesini ister.  Bu çocuklar gelecekte bencil,sosyal uyumu az ve doyumsuz olabilirler.  Bu tutum anne-babaya kendini yetersiz ve aciz hissettirir.Bir süre sonra çocuğa karşı öfke biriktirebilirler.

13 Hemen yediriyorum Alırım Şimdi döverim ablanı Hemen değiştirelim Tamam istemiyorsan gitme. Okula gitmek istemiyorum Bilgisayarımı değiştirin Ablamı dövün Bana tabanca alın Yemeğimi yedir

14  Ben merkezcidirler.  Asi ve saldırgan davranışlar sergilerler.  Sosyal ilişkilerinde başarısızdırlar.  Yaşamlarında sınırları öğrenmedikleri için başkalarıyla işbirliği yapamazlar.

15  Gereğinden fazla kontrollü ve özenlidir.  Çocuk gereksinim duymadığı halde bile müdahale eder.  Çocuğun kendi başına yapabileceği işler anne- baba tarafından yapılır.  Bu tutumla yetişen çocukta anne-baba bağımlılığı oluşur,ileri yaşlarda da etrafına bağımlı olarak yaşar.

16 1. Güvensizdir, 2. Aşırı bağımlıdır,( genellikle anneye ) 3. Duygusal kırgınlıkları vardır, 4. Ürkek-Çekingen-Endişelidir, 5. Sorumluluk almaktan kaçan bir KİŞİLİK geliştirir. Aynı koruyucu tutumu ileride eşinden de bekler.

17  Ebeveynlerden birisi veya her ikisi çocuğun gösterdiği aynı davranışı bir kere ödüllendirir,başka zaman aynı davranışı cezalandırır.  Ya da çocuğun davranışını anne ayrı baba ayrı değerlendirirse çocuk ikileme düşer.  Çocuk davranışın doğru ya da yanlışlığına değil “ Ne zaman yaparsam ceza alırım ?” diye düşünür.  Asi,hırçın ya da içine kapanık olur.  İzin verici olan ebeveyne yaklaşır.  Yalana başvurabilir.

18 Bu tutum genellikle Anne-baba arasındaki görüş ayrılığında görülür. Çocuğun ; 1. Kendine güveni yoktur. 2. Kararsız- çekingen olabilecekleri gibi 3. Başkaldıran-asi davranışlar sergileyen bir KİŞİLİK geliştirirler.

19  Anne-babanın çocuğu olumlu / uygun iletişim ve disiplin yöntemlerini kullanarak yetiştirdiği aile tutumudur.  Bu tutumda anne-baba çocuk üzerinde güç kullanmazlar  Birbirlerinin istek ve ihtiyaçlarına ilgisiz kalmazlar.  Anne-baba gücünü çocuğu güçlendirmek için kullanır.  Çocuklara uygun sorumluluklar verilir.

20  Sosyalleşmiş, işbirliğine yatkın çocuklardır.  Arkadaş canlısı ve duygusaldırlar.  Sosyal açıdan dengeli ve mutlu bireylerdir.  Özgüvenleri yüksektir, sorumluluk sahibidirler,  Kendine ve başkalarına güvenir.  Yaratıcı ve bağımsızdır,  Kurallara ve otoriteye saygı duyar.

21  1- Çocuklara doğru örnek olmak.  2- Çocukları korumak ve desteklemek  3- Kuralları ve sınırları öğretmek  4- Kuralları çocuklarla birlikte oluşturmak  5- Kuralların az,öz ve uygulanabilir olmasına dikkat etmek  6- Sürekli ve tutarlı bir anne babalık tutumu göstermek  7- Hem kendi isteklerini hem de çocuğun isteklerini dikkate alan bir ilişki geliştirmek.

22  Söyledikleri dikkate alınmayan,  Düşüncelerini belirtmesine izin verilmeyen ya da belirttiği zaman sürekli eleştirilen Çocuk ;  İçine kapanık,güvensiz-huysuz ve saldırgan olabilir.

23 KONUŞMA SUS AĞLAMA BAĞIRMA ZIRLAMA BANA KARŞI GELME CEVAP VERME UFFFF Bu sefer başka savunma mekanizmaları devreye girer. Tikler, tırnak yeme, parmak emme, kekemelik vb. davranış bozuklukları su yüzüne çıkar... Çocuk; anne baba korkusuyla ağlamayı terk ettiği zaman biriken iç sıkıntılarını boşaltamaz.

24  Söyledikleri dinlenen,  Önemsenen,  Fikrini belirtmesine izin verilen ve  Düşünceleri çok geçerli olmasa da eleştirilmeyen çocuk ise Daha güvenli-daha sosyal ve daha sağlıklı bir kişilik geliştirir.

25 ÇOCUKLAR KENDİLERİNİ SEVENLERE DEĞİL, KENDİLERİNE SAYGI DUYANLARA SAYGI GÖSTERİRLER... S A Y G I YETİŞKİNLERDEN AÇILAN BİR YOLLA ÇOCUĞA GİDER VE ÇOCUKTAN YETİŞKİNLERE GERİ DÖNER

26  Aile bireyleri arasında açık ve sık iletişim  Sıcak ve destekleyici bir ortam- ait olma duygusu  Bireylerin her birine saygılı yaklaşım  Stresli durumlarla başa çıkma yeteneği  Açık ve net olarak tanımlanmış roller ve sorumluluklar

27  ÇOCUĞUNUZA HATA DA YAPSA ONU SEVDİĞİNİZİ VE ONU ANLADIĞINIZI DAİMA HİSSETTİRİN. UNUTMAYIN ANLAŞILMAK VE SEVİLMEK HER YAŞTA ÖNEMLİDİR!!

28 Ama babam beni maça götüreceği ne söz vermişti…

29 Kendi başına bir iş yapmasını engelliyoruz. Onu çok sevdiğiniz için “aman o yorulmasın’’ diyerek tüm işlerini biz yapıyoruz. Yapabileceklerine bile “Sen yapamazsın!” deyip, girişkenliğini ve cesaretini kırıyoruz. Böyle davranarak ona karşı aşırı korumacı bir tutum sergiliyoruz...

30 ÇOCU K SEVGİ ÇOCUĞUNUZDAN SEVGİNİZİ ESİRGEMEYİN…

31 1) Çocuğunuza zaman ayırın. Çocuğunuzla geçmiş zaman asla boşa geçmiş zaman değildir. 2) Çocuğunuzla birlikte olduğunuz zaman tüm dikkatinizi ona yoğunlaştırın. ÖNERİLER 3) Çocuğu sevmek, ona bolca ve pahalı oyuncak almak değil onunla ortak faaliyetleri paylaşmak, ona zaman ayırmak, onunla oyun oynamaktır. Çocuğu sevmek sözle sevgiyi ifade etmenin ötesinde, eylemle bu duyguyu ona yaşatmaktır.

32 31 4) Aşağılamak, suçlamak, çocuk adına karar vermek yerine, çocuğu dinleyin. 5) Anne ve babasının kendisini dinlediğini gören çocuk duygularını ifade etme olanağı bulur. Aldığı tepkilerle “anlaşıldım” duygusunu yaşar. Böylelikle rahatlar. 6) Çocuğunuza karşı davranışlarınızda tutarlı olun 7) Çocuğunuzu başka çocuklarla karşılaştırmayın

33 KATILIMINIZDAN DOLAYI TEŞEKKÜR EDERİZ ZEYNEP YILMAZ 32


"Anne baba tutumuanne baba ve çocuk arasındaki etkileşim bütünüdür." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları