Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OPTİMAL BESLENME VE HAREKETLİ YAŞAM KOZAN FEN LİSESİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OPTİMAL BESLENME VE HAREKETLİ YAŞAM KOZAN FEN LİSESİ."— Sunum transkripti:

1 OPTİMAL BESLENME VE HAREKETLİ YAŞAM KOZAN FEN LİSESİ

2

3 SAĞLIKLI BESLENMEDE İLK HEDEF 4 BESİN GRUBUNDAN HER ÖĞÜN TÜKETİLMESİDİR.

4 SÜT GRUBU Bu grupta bulunan besinler Süt Yoğurt Peynir Sütlü tatlılar Ayran

5 SÜT GRUBU Sağladığı önemli besin öğeleri ve yararları Kemik ve dişlerin sağlığı (Kalsiyum) Sinir sistemi ve kasların düzenli çalışması (B2 vitamini) Büyüme ve gelişme Doku onarımı

6 SÜT GRUBU Tüketilmesi önerilen miktar 3 PORSİYON 2 PORSİYON 3-4 PORSİYON

7 SÜT GRUBU = = 1 su bardağı süt = 1 kase yoğurt= 2 dilim peynir

8 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Bu grupta bulunan besinler Kırmızı etler Beyaz etler Yumurta Kurubaklagiller

9 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Sağladığı önemli besin öğeleri ve yararları Kan yapımı (Demir, B12, B2) Büyüme ve gelişme ( Protein, Çinko) Cinsiyet organlarının gelişimi (Çinko) Yaraların iyileşmesi (Protein, Çinko) Bağırsak hareketlerinin düzenlenmesi (Posa)

10 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Tüketilmesi önerilen miktar 3 PORSİYON 2 PORSİYON 3 PORSİYON

11 SEBZE VE MEYVE GRUBU Bu grupta bulunan besinler Bütün sebzeler (domates, salatalık, taze fasülye) Bütün meyveler ( elma, portakal, armut, şeftali)

12 SEBZE VE MEYVE GRUBU Sağladığı önemli besin öğeleri ve yararları Hücre yenilenmesi Doku onarımı Deri ve göz sağlığı Diş ve diş eti sağlığı Kan yapımı Hastalıklara karşı direncin artması Bağırsak faaliyetlerinde

13 SEBZE VE MEYVE GRUBU Tüketilmesi önerilen miktar Günlük en az 5 porsiyon tüketilmelidir.

14 EKMEK VE TAHILLAR Bu grupta bulunan besinler Buğday, yulaf, çavdar ve mısırdan yapılmış ekmekler Makarna Şehriye Bulgur Pirinç

15 EKMEK VE TAHILLAR Sağladığı önemli besin öğeleri ve yararları Enerji verirler Deri sağlığı Sinir ve sindirim sisteminde görevlidirler

16 EKMEK VE TAHILLAR Tüketilmesi önerilen miktar Vücut ağırlığı dikkate alınarak tüketim sağlanmalıdır.Olması gereken ağırlığa sahip bireyler günlük; 6 porsiyon tüketebilirler. 6 dilim ekmek veya 3 dilim ekmek+1 kepçe çorba+4 yemek kaşığı pilav/makarna

17 YETERLİ VE DENGELİ BESİN TÜKETİMİ KADAR SATIN ALMA, SAKLAMA, HAZIRLAMA VE PİŞİRME KOŞULLARINA DA DİKKAT EDİLMELİDİR.

18 Güvenli(sağlıklı) besin; besleyici değerini kaybetmemiş, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik açıdan bozulmamış besinlerdir. Besinlerin güvenliği tüm besin zinciri boyunca kişinin kendi sorumluluğundadır.

19 ► ÜRETİMDEN TÜKETİME KADAR GÜVENLİ BESİN

20 PEKİ, SATIN ALMA AŞAMASINDAN TÜKETİME KADAR GEÇEN SÜREÇTE DİKKAT ETMEMİZ GEREKEN KURALLAR NELERDİR? İhtiyaçları listeleyin Depolama koşullarınızı gözden geçirin Besin alış-verişinizi en sona bırakın Ambalajlı ürün almaya özen gösterin

21 Etiket okuyun İmal ve son kullanma tarihi Besin adı Firma adı ve adresine Üretildiği yere Miktarına Hazırlama ve kullanma talimatına Depolama ve saklama koşullarına dikkat ediniz.

22 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Dondurulmuş besinlerin çözdürülme işlemi; Buz dolabında Akan soğuk su altında Mikrodalga fırında yapılmalıdır.

23 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Etler pişirilirken; Aleve yakın olmamalı Yağda kızartılmamalı Ekstra yağ eklenmemeli Haşlama Izgara Buğulama Fırında pişirme DOĞRU PİŞİRME YÖNTEMLERİDİR.

24 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Kurubaklagiller pişirilirken; Haşlama suları dökülmemeli Soda eklenmemeli

25 ET-YUMURTA-KURUBAKLAGİL GRUBU Yumurta;  Kirli, kırık, çatlak olmamalı  Kullanılmadan önce yıkanmalı  Çiğ olarak tüketilmemeli  Kaynamaya başladıktan sonra 8-12 dakika pişirilmeli

26 SÜT GRUBU UHT (uzun ömürlü süt) Pastörize süt DOĞRU TERCİHTİR

27 SÜT GRUBU Sütlü tatlılarda;  Şeker tatlı piştikten hemen sonra yada indirmeye yakın eklenmelidir.

28 SÜT GRUBU Tarhana; Gölgede kurutulmalıdır.

29 SÜT GRUBU Yoğurt; Yoğurdun yeşilimsi suyu dökülmemelidir. Yoğurt kapları boşaldıktan sonra tekrar besin saklamada kullanılmamalıdır.

30 TAHIL GRUBU Ekmek;  2 günden uzun süre bekleyecekse buzlukta saklanmalı.  İnce dilimlenip kızartılmamalı  Bayat ekmekler su buharı

31 TAHIL GRUBU Makarna, erişte, şehriye----çektirme işlemi Şehriye, pirinç, un--- kavrulmamalı

32 MEYVE- SEBZE GRUBU Mevsimine uygun sebze ve meyve

33 MEYVE- SEBZE GRUBU 1.Basamak----ayıkla 2. Basamak----yıka 3. Basamak----doğra 4. Basamak----pişir

34 MEYVE- SEBZE GRUBU Sebzelerin;  Haşlama, pişirme sularını dökme  Kavurarak pişirme  Kabuğunu derin soyma  Soda ekleme  Limon, sirke ekleyerek bekletme

35 MEYVE- SEBZE GRUBU Konserve;  Suyu dökülmemeli Taze sıkılmış meyve suları;  Uzun süre bekletmeden hemen tüketilmeli

36 DİKKAT Fazla miktarda katkı maddesi içeren besinlerden kaçının Dondurulmuş gıda alırken taş gibi sert olanları tercih ediniz. Üzerinde buz kristali olanları kesinlikle satın almayın. Buzdolabı sıcaklığınız 4 derecenin üzerinde olmasın Besinleri buzdolabında nem ve hava geçirmeyen kaplar içinde saklayın Buzdolabınızı tıka basa doldurarak içerisindeki hava akımını engellemeyin

37 DİKKAT Yağlar yakıldıktan sonra yemeğe eklenirse( örneğin; mantı, iskender gibi) kanserojen öğeler içerirler. Tuzun ışık almayan, kuru ve serin yerde muhafaza edilmesi gerekir. Tercihen iyotlu tuz kullanılmalı ve 3 ay içerisinde tüketin Üzerinde salata veya sebze doğradığınız tahtada kesinlikle et kesmeyin Pişmiş ve çiğ besinleri yan yana getirmemeye özen gösterin Kendi topladığınız yada pazarda açık olarak satılan üretim yeri, son kullanma tarihi belli olmayan mantarlar zehirlenmelere neden olabileceği için tüketmeyin

38 İDEAL AĞIRLIĞIMIZI NASIL BELİRLERİZ ? Boya göre uygun beden ağırlığınızı koruyunuz. Ağırlık(Kg.) BKI = Boy (m2)

39 İDEAL AĞIRLIĞIMIZI KORUMAK İÇİN ALINAN VE HARCANAN ENERJİYİ DENGELEMELİYİZ BKI(kg/m2) Vücut Ağırlığının Durumu 18.5’dan az Zayıf Normal kabul edilebilir Normal Toplu(hafif şişman) I.Derece şişman II.Derece şişman 40 ve üzeri III.Derece şişman

40 İdeal ağırlığımızı korumak için alınan ve harcanan enerjiyi dengelemeliyiz

41 DÜZENLİ FİZİKSEL AKTİVİTENİN ÖNEMİ Kas ve eklemlerin sağlığı Kemik yapısı sağlığının korunması Kalp sağlığı Kan şekeri kontrolü Menopozu geciktirme Kanser riskini azaltma

42

43 EGZERSİZ YAPARKEN NELERE DİKKAT EDELİM ? Sağlıklı bir beslenme ile destekleyin Egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında su içmeyi unutmayın Aç yada tok olarak egzersize başlamayın Egzersizden 4 saat önce ana öğününüzü tüketmiş olun Yapmaktan hoşlandığınız, yaşam şeklinize uygun ve uzun süre devam ettirebileceğiniz bir aktivite seçin Egzersiz yaparken uygun kıyafet ve ayakkabı giyin

44 EGZERSİZİ NASIL HAYATIMIZIN BİR PARÇASI HALİNE GETİREBİLİRİZ ? Tv izlerken, bilgisayar karşısında çalışırken veya sadece dinlenirken bir defada 30 dakikadan fazla oturmayın Egzersize birden yüklenerek çok zorlanmayın. Aşamalandırın. Eve veya iş yerine giderken otobüsten birkaç durak önce inerek yürüyün Asansör yerine merdiven kullanın Arkadaşlarınızla beraber yapabileceğiniz aktivitelere katılın Ev işlerinizi yapmak için birini tutmak yerine kendiniz yapın. İşyerinizde, okulunuzda düzenlenen spor turnuvalarına katılın

45 Fiziksel aktivite + Yeterli /dengeli beslenme Sağlıklı yaşam

46 Okul Çağı Dönemi; Büyüme ve gelişmenin çok hızlı olduğu bir dönemdir.

47 OKUL ÇOCUKLARINDA BESLENME BOZUKLUKLARININ NEDEN OLDUĞU SORUNLAR  Vitamin yetersizliği  Diş çürükleri  Bağırsak parazitleri  Demir yetersizliğine bağlı kansızlık  Gelişim geriliği ve kısa boyluluk  İştahsızlık ve zayıflık  Dikkat süresinin azalması ve algılama sorunu  Öğrenmede güçlük  Okulda devamsızlık  Şişmanlık

48 OKUL ÇAĞI ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR &Evinize hazır meyve suları, gazlı içecekler, cips gibi yiyecekler almayın &Okul menülerini kontrol edin &Okul yönetimini kantinde satılan yiyecekler konusunda uyarın &Ara öğün alışkanlığı kazandırın (beslenme çantalarına uygun besinler koyarak)

49 OKUL ÇAĞI ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR & Diyet için ısrarcı olmayın & Hep beraber yemek yemeye özen gösterin & Yemek tabakları ayrı olsun

50 ÇOCUKLARINIZI HAREKETE TEŞVİK EDİN

51 OKUL ÇAĞI ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR & Fast-food restoranlarına mümkün olduğunca az götürün. Gittiğiniz zamanlarda ise; Hamburger, ayran, meyve Çizburger, patates tava, taze sıkılmış meyve suyu Lahmacun, ayran, salata Peynirli tost, taze meyve suyu Dürüm, salata ayran gibi menüler oluşturun.

52 OKUL ÇAĞI ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR & Sabah kahvaltısı günün en önemli öğünüdür. ::: 1 bardak süt,yumurta, ekmek, sebze yada meyve ::: Peynirli omlet, taze sıkılmış meyve suyu, ekmek ::: Peynirli tost yada sandviç, taze sıkılmış meyve suyu ::: Süt, 2-3 kaşık tahin-pekmez, ekmek, meyve Kahvaltıya örnek menülerdir

53 OKUL ÇAĞI ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR  Oluşabilecek kansızlık büyümeyi engeller, dikkat ve algılamayı azaltır, hastalık oluşma riskini arttırır.  Demirden zengin gıdalar çocukların beslenmesinde mutlaka olmalıdır.  Bunlar et, tavuk, balık, yumurta, kurubaklagiller, pekmez, kuru meyveler gibi besinlerdir.


"OPTİMAL BESLENME VE HAREKETLİ YAŞAM KOZAN FEN LİSESİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları