Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 ÇOCUK NEDİR ?. 2 ÇOCUK TBMM’nin 1994’te onayladığı B.M. Çocuk Hakları Sözleşmesinin birinci maddesi 0-18 yaş arası insanın çocuk olarak kabul edildiğini.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 ÇOCUK NEDİR ?. 2 ÇOCUK TBMM’nin 1994’te onayladığı B.M. Çocuk Hakları Sözleşmesinin birinci maddesi 0-18 yaş arası insanın çocuk olarak kabul edildiğini."— Sunum transkripti:

1 1 ÇOCUK NEDİR ?

2 2 ÇOCUK TBMM’nin 1994’te onayladığı B.M. Çocuk Hakları Sözleşmesinin birinci maddesi 0-18 yaş arası insanın çocuk olarak kabul edildiğini söyler. TCK’ye göre ; göre de çocuk daha erken yaşta ergin olsa bile; 18 yaşını doldurmamış olan kişiyi ifade eder.

3 Çocuk ihmali Çocuğun ruhsal ve bedensel gelişimi için gerekli olan ihtiyaçların karşılanmamasıdır. 3

4 Çocuk istismarı 1985 Dünya Sağlık Örgütü tarafından yapılan tanımda çocuk istismarı, çocuğa yönelik bir yetişkin, toplum yada ülkesi tarafından çocuğun sağlığını, fiziksel ve psikososyal gelişimini olumsuz yönde etkileyen, bilerek ya da bilmeyerek yapılan davranışlar olarak kabul edilmiştirDünya Sağlık Örgütü 4

5 İstismar Türleri 1)Fiziksel İstismar 2)Cinsel İstismar 3)Duygusal İstismar 5

6 6 CİNSEL İSTİSMAR

7 7 Cinsel İstismar; Çocuğun, kendisinden büyük bir yetişkin tarafından cinsel uyarı ve doyum için zorla ya da ikna edilerek cinsel doyum için kullanılması veya kullanılmasına göz yummadır.

8 ÇOCUKLARIN EVLENDİRİLMESİ CİNSELSÖMÜRÜ KAPSAMINA GİRER Mİ?

9 9 Cinsel İstismar Eylemleri 1) Temas İçermeyen Cinsel İstismar: A)Müstehcen Konuşma: İstismarcının, çocuğun cinsel özelliklerine yönelik veya çocuk üzeirnde gerçekleştirmek istediği cinsel faaliyetleri anlattığı, başka cinsel öneri ve yorumlarda bulunduğu konuşma türüdür.

10 10 Cinsel İstismar Eylemleri B) Teşhir: istismarcının, çocuğa ğögüs, penis, vajina, anüs gibi özel bölgelerini gösterdiği veya çocuğun önünde mastürbasyon yapmasıdır.

11 11 Cinsel İstismar Eylemleri C) Röntgencilik : İstismarcının açıkça veya gizli olarak soyunurken veya istismarcıyı cinsel olarak tatmin edecek aktiviteleri gözlemesidir. Bu “izleme” davranışı sırasında veya sonrasında mastürbasyon görülür.

12 12 Cinsel İstismar Eylemleri 2) Cinsel Dokunma Vücudun özel bölgelerine yapılan herhangi bir dokunmadır. Bu özel bölgeler; penis, vajina, anüs, göğüsler, kalçalar ve perinal bölgedir. İsitsmarcı çocuğu okşayabilir, çocuğunda kendisine dokunmasını sağlayabilir. İstismarcı ve çocuk karşılıklı okşama ve mastürbasyonda bulunabilirler. Okşama ve dokunma davranışları giysilerin üzerinden olabileceği gibi direk cilt üzerine de uygulanabilir

13 13 Cinsel İstismar Eylemleri B) Objelerle Penetrasyon: Daha az rastlanan bir cinsel istismar türüdür. İstismarcı çocuğun vajina, anüs veya duruma göre ağzına bir obje yerleştirir. En sık görüleni vajinal penetrasyondur. Objeler çok çeşitli olabilir. Elektrikli vibratörler, cetvel, makas, boya kalemi, havuç, salatalık rastlanan objelerdir.

14 Cinsel İstismar Eylemleri 6) Cinsel Sömürü Sömürüden sorumlu olan kişilerin çocukla direkt cinsel kontağa girmedikleri cinsel olarak kurban seçilmeyi içerir. Sıklıkla bu sömürüden sorumlu olan kişi cinsel tatminden çok parasal kazanç için bu tür bir faaliyette bulunur. İki türde görülmektedir : 14

15 Cinsel İstismar Eylemleri A)Çocuk Pornografisi: Çocukları görüntülemeyi içerir, bu görüntüler, fotoğraflar, filmler veya video kasetler olabilir. İstismarcının özel kullanımına ait olabileceği gibi, pornografi pazarında ticareti de yapılabilir. Fotoğraflar, etkiyi arttırıcı küçük bir hikaye ile porno magazinlerinde yer alabilir. Cinsel doyum diğer cinsel istismar türlerinden farklı olarak cinsel bir aktivitede bulunmak yerine, çocuklarla ilgili materyale bakmak veya izlemekle sağlanır. Söz konusu pornografik materyal şimdiye kadar anlatılan cinsel istismar türlerini sergileyebilir. Çocukların baştan çıkarıcı bir pozda görüntülendiği veya banyo yapmak gibi aslında normal olan ama cinsel yönden heyecanlandırıcı bulunabilecek görüntüleri de içerebilir. 15

16 Cinsel İstismar Eylemleri B) Çocuk Fuhuşu: Hem erkek hem de kız çocuklar fuhuşta kullanılabilir. Kurbanın cinsiyetinden bağımsız olarak, müşteriler hemen hemen her zaman erkektir. Olguların çoğunda kurbanlar latent dönemde veya adolesan dönemdedirler. Daha küçük yaşlardaki çocuklara da rastlanır. Fuhuşta yakalananların çoğu evden kaçmış çocuklardır. Dayanılmaz olarak gördükleri ev ortamlarından kaçarlar ve geçinebilmek için fuhuşa yönelirler. Çocuklar çok ender kendileri için “işe çıkarlar”. Genellikle bir yetişkin onları bu işe sokar ve çocuğu pazarlar veya çocuğu fuhuşun para kazanmak için iyi bir yol olduğu konusunda ikna eder. 16

17 Cinsel İstismar Yaşlara göre dağılım:0-3 yaş: % yaş: % yaş: %25 12 yaş ve üstü: %35 Cinsiyete göre dağılım:Erkek/Kız: 1/3 İstismarcının özellikleri:%96’sı erkek %80’i çocuğu tanıyan biri 17

18 İstismarcı Kimdir? Çocuğa cinsel taciz; anne, baba, üvey anne- baba, kardeş akraba, öğretmen, komşu veya herhangi bir yabancı kişi tarafından yapılabilir. 18

19 Cinsel İstismara neden olan etkenler: 19

20 A. Psikososyal ve Kültürel Risk Etkenler: Geleneksel erkek egemenliğini romantikleştiren ve popüler yapan medya programları, Medya yolu ile çocuklara gösterilen cinsel ilgiye toplumsal tolerans gösterilmesi, Cinsel saldırganlara yönelik hukuki yaptırımların zayıf ve yetersiz olması, Duygularını cinsel bir yolla ifade etmeyi öğreten kültürel normlar, Mastürbasyonu bastıran normlar, Pornografi gibi aşırı uyaranların kolay ulaşılır olması ve seyredilmesi, Sosyal açıdan izole olmuş aile, aile bireyleri arasındaki sınırların ve mahrumiyetin erozyona uğraması,

21 B. Kişisel ve Psikolojik Risk Etkenleri Saldırganların güçlü olma ve kontrol etme ihtiyaçları, Karşı cinsle sağlıklı iletişim kurabilme düzeyinde cinsel olgunlaşmaya ulaşmamış olması, Reddedilme veya yetersiz olma korkusu, Alternatif cinsel doyum kaynaklarının ulaşılmaz olması veya tam tatmin etmemesi, Saldırganın kendine özgüvenini tehdit eden stres durumları, Evlilik ilişkisinin işlevselliğini kaybetmesi, evlilik sorunları ve cinsel işlev problemleri, Aile içi şiddet, ebeveyn-çocuk bağlılığının uzak olması, anne yoksunluğu veya hasta olması, Alkol ya da madde kullanımı, Psikopatolojik rahatsızlıklar. 21

22 22 İstismar Sürecinin Aşamaları

23 HAZIRLIK Çocuk ile yalnız kalma, kandırma, güven sağlama, çocuktan yardım isteme çocuğa cinsel ilişkiyi oyun gibi doğal bir etkinlik içersinde, sevginin bir biçimi olarak sunma, şiddet ya da tehdit kullanma.

24 CİCİNSEL ETKİLEŞİM: Çıplaklığa maruz bırakma, dokunma, müstehcen konuşma, okşama, cinsel ilişki.

25 AÇILMA ORTAYA ÇIKMA Görülme….. İhbar İstenmeyen Gebelik Cinsel ilişki ile bulaşan hastalıklara yakalanma gibi nedenlerle istismar ortaya çıkabilir.

26 CİNSEL İSTİSMAR TÜRLERİ 26

27 1) AİLE DIŞINDA MEYDANA GELEN CİNSEL TACİZLER Aile çevresinde yer alan, çocukların güvendiği,komşular, çocuk ve ergenler, yakınlaşabilen kişiler tarafından gerçekleşebilmektedirler. Toplum tarafından çok iyi bilinen cinsel tacizleri ise oransal olarak aslında aile içindeki cinsel tacizlere göre daha seyrek olmaktadır. 27

28 Örnek olay; 12 yaşındaki E.A., annesiyle birlikte sulama kanalı kenarında saat sıralarında gezmeye çıktı. Gezerken annesinden biraz daha önde giden E.A., bankta oturan 66 yaşındaki Osman S.'ye saatin kaç olduğunu sordu. Bir süre çocukla sohbet eden yaşlı adam, E.A.'dan kendisine kibrit almasını istedi. Çocuk bakkala gidip kibrit aldıktan sonra yaşlı adam çocuğun yanına oturmasını istedi. Çocuk yanına oturduktan bir süre sonra Osman S., çocuğu elle taciz edip öpmek istedi. Bunun üzerine çocuk bağırarak annesinin yanına kaçtı. Çocuk bağırınca yaşlı adam da olay yerinden kaçarak kayboldu. 28

29 2)Kurumlarda Cinsel Taciz Okullarda, cezaevlerinde, çocuk esirgeme kurumlarında vb. yerlerde meydana gelen cinsel istismar vakalardır. Bu tür durumlar sık sık dile getirilmektedir. 29

30 Örnek olay; 1) Samsun Kapalı Cezaevi D 16 Çocuk 2 Koğuşu'nda yaklaşık 3.5 yıl önce meydana gelen olayda, olay tarihinde 17 yaşında olan S.A. adlı genci darp ederek götürdükleri merdiven altında cinsel istismarda bulundukları iddia edilen aynı cezaevinde tutuklu sanıklar A.Ç. (19), A.Ç. (20), E.Ö. (20) ve Ö.K.'nin (20) yargılanması sona erdi. Samsun 2. Ağır Ceza Mahkemesi'nde görülen davada, 4 genç haklarındaki suçlamaları kabul etmeyerek kendilerini savundular. Mahkeme heyeti, A.Ç., A.Ç., E.Ö. ve Ö.K.'yi cinsel istismar suçundan 10'ar yıl hapis cezasına çarptırdı. 30

31 Örnek olay; 2) Düzce’de bir ilköğretim okulunda, 7 yaşındaki erkek öğrenciye cinsel tacizde bulunduğu iddia edilen müstahdem tutuklanmıştır. 3) İlköğretim öğrencisi yaşları arasındaki 3 kız çocuğuna, okul bahçesindeki yangın merdiveni altında cinsel istismarda bulunan A.Y adlı öğretmen hakkında, mağdur çocukların açık kimlik bilgileri tespit edilmeden, görgü tanıklarının ifadeleri ve olay yerinde bulunan meni örnekleriyle dava açıldı. 31

32 3) Reddedilen gerçek : Ailede Cinsel Taciz Ensest; evlenmeleri hukuksal, ahlaki ve dini açılardan yasaklanmış yakın akraba olan kadın ile erkeğin cinsel ilişkide bulunmaları anlamında kullanılmaktadır. Cinsel sapkınlık olan ensest “akraba aşkı” olarak da tanımlanmaktadır. 32

33 Cinsel taciz tabudur ve gizli kalmak zorundadır. Yaşanan cinsel tacizle ilgili hiçbir şekilde konuşmaya izin verilmemektedir. Cinsel tacizci ve kurbanın yanı sıra olaya dolaylı katılan diğer aile üyeleri de bu aile sırrının ortaya çıkmasından korkmaktadırlar. 33

34 Bunun farklı nedenleri olabilir; Tacizciye göre; Mahkemeye çıkma, cezaevinde yatma, işini kaybetme korkusu, Çatışmalardan, suçlamalardan ve ailenin dağılmasından korkma; Kendi suçunu ifade etme,utancını ve değersizlik duyguları ve bunları takip eden tabuları çiğnemekten kaygı duyma 34

35 Ülkemizde özellikle aile içi tecavüz ve cinsel taciz gibi tabu niteliğindeki suçlar cezaevlerinde diğer hükümlüler tarafından ölümle cezalandırılabilmekte ve birçok tacizcide bu gerçeği bilmektedirler. 35

36 Çocuğa göre; Tacizcinin çocuğu açık ve şiddetli bir biçimde tehdit etmesi Kendisine inanılmayacağı ve yalancı olarak damgalanacağı korkusu Kendisine neler olduğunu anlamayacak kadar kafasının karışması Kendi bedeni üzerinde denetim hakkının olduğunu bilmemesi 36

37 Yasak olan davranışların içine girmekten utanç duyma, Cinsel tabunun etkili bir biçimde içselleştirilmesi Yetişkinin cinsel amaçlarının olacağını düşünememesi ve dolayısıyla kendini savunamamasıdır. 37

38 Örnek olay; “Mağdur, 8. sınıf kız öğrencisidir. Okula devamsızlık yapan öğrenci,daha önce bir kız arkadaşıyla evden kaçmıştır. Bir gece eve gelmeyen öğrenciyi polisler bulup getirmiştir. Rehber öğretmen öğrenciyi neden okula devamsızlık yaptığını öğrenmek için görüşmeye almıştır. Rehber öğretmen, görüşme süreci ilerlediğinde konuyu öğrencinin anne ve babasıyla ilişkilerine getirmiştir. Anne çalışmaktadır, gündüzleri evde yoktur. Baba evdedir, çalışmamaktadır ve sürekli alkol kullanmaktadır,ayrıca evde çırıl çıplak bir vaziyette dolaşmaktadır. Baba, evde sürekli olarak açık saçık yayın yapan kanallar izlemektedir. Öğrencinin, okula devam eden küçük bir kardeşi vardır. Öğrenci, okul çıkışı onunla eve gitmekte ve ona bakmaktadır. Yaşadıkları ev gecekondudur. Ev küçük olup bütün yaşantı bir odada geçmektedir. Baba öğrenciyi yanına çağırmakta birlikte film izlemek istediğini belirtmektedir. 38

39 Görüşmelerde, rehber öğretmen dolaylı olarak babasının kendisine dokunup dokunmadığını sormuştur. Öğrenci “hayır” yanıtını verse de alınan yanıt öğretmeni ikna etmemiştir. Rehber öğretmen yine bir görüşmede öğrenciye aynı soruyu tekrarlamıştır. Öğrenci, bu soruyu karşısında herhangi bir yanıt vermemiş ve ağlamıştır.Rehber öğretmen, bu durumda ne olduğunu anlamıştır. Ne yapabilirim? sorusunun yanıtını aramaya başlamıştır. Sosyal hizmetlerden yardım almayı düşünmüş, ancak öğrenci bunu kabul etmemiştir.Ardından anne okula davet edilmiştir. Anneyle yapılan görüşmede uygun bir dille konu kendisine aktarılmıştır. Anne durumu kabullenmemiştir. Öğrenci, o günden sonra okula gelmemiştir. Rehber öğretmen okul idaresini de yanına alarak öğrencinin evine gitmiş, ancak anne ile yapılan görüşmenin ardından ailenin yaşadıkları evden taşındıklarını ve nereye gittiklerini kimsenin bilmediğini öğrenmiştir.” 39

40 Örnek olay 2) Aralarında ilişki bulunan kadının 12 yaşından küçük kızı. "Annene müzik seti vereceğim" diyerek kandıran 45 yaşındaki C.Ç, daha sonra küçük kıza cinsel tacizde bulundu. Küçük kıza tabancasını gösteren C.Ç olanları kimseye anlatmaması için kızı tehdit etti. Daha sonra küçük kızın annesiyle aynı evde birlikte yaşamaya başlayan C.Ç, 2 yıllık süre boyunca kızla birçok kez ilişkiye girdi. Kızın hamile kalması ardından ortaya çıkan olay üzerine gözaltına alınan C.Ç, yapılan DNA testi ile suçlu olduğu kanıtlanarak sevk edildiği mahkeme tarafından tutuklandı. 40

41 Örnek olay ; 3) Mağdur; 3 yaşında bir kız çocuğudur. Yaşları 12 ve 13 olan amcasının oğulları küçük kızı evin bodrumuna götürüp küçük kıza cinsel istismarda bulunuyorlar. Ardından çocuğu tekrar yukarı çıkarıyorlar. Bir süre sonra anne çocuğun anal bölgesindeki kanamayı fark ediyor ve doktora götürüyor. Yapılan muayene sonucu durum ortaya çıkıyor. Yapılan soruşturma sonucunda kuzenlerinin yaptığı ortaya çıkıyor. 41

42 42 Almanya bu ensest ilişkiyi konuşuyor.18 yaşındaki çocuk annesiyle erkek kardeşini yatakta sevişirken yakaladı.

43 43 Kolombiya'da basının "Mariquita Canavarı" adını verdiği Arcedio Alvarez (58) adlı bir kişinin, şimdi 30'lu yaşlarda olan kızını yaklaşık 10 yaşından itibaren suistimal ettiği ve ondan 8 çocuğu olduğu belirtildi

44 44 Avusturya'da 24 Yıl Evinin Bodrumuna Kapattığı Kızından 7 Çocuk Sahibi Olan Baba, Tüm Suçlamaları Kabul Etti

45 Ensest İçin Risk Faktörleri; Alkolik baba, Annenin hasta olması veya evi terk etmesi, Yetişkinlerin çocukla aynı odayı ya da yatağı paylaşmaları, Kız çocuklarının babalarından ayrı yaşamaları, Aile bireylerinde görülen psikiyatrik bozukluklar, 45

46 Annenin gece çalışmak zorunda olması nedeni ile çocuklara baba ya da üvey babanın bakması, Anne veya babanın ya da her ikisinin ailesinde daha önce ensest ilişkinin varlığı, İktidarsızlık ve psikopatidir 46

47 Cinsel istismarın sık görüldüğü aileler genel olarak işlevselliği bozuk aileler olarak tanımlanmakta ve bu ailelerde; a.Baskın ve koşulsuz söz tutma isteyen ana baba modeli: En sık gözlenen katı babanın güç ve kararlarda baskın olduğu aile modelidir. Aile sistemi kapalıdır. Babaların bir kısmı güç ve kontrol sağlamak için şiddete başvurmaktadır. b. Cinsel sorunlar: Cinsel istismarın gözlendiği ailelerde, ana babalarda cinsel sorunlar daha sıktır. c. Sosyal izolasyon: Ana babaların çoğunda aile dışı sosyal ilişkilerde kısıtlılık ve zorlanma vardır. 47

48 d. Rol çatışması: Cinsel istismar uygulanan ailelerde rol çatışmalarına sık rastlanır. Anne genellikle eşlik ve ev kadınlığı rollerini kızına bırakmaktadır, babada bakım vermeyi ensest yoluyla yapmaktadır. e. Alkol ve madde bağımlılığı.: f. Yadsıma: Aile üyelerinde en sık kullanılan savunmadır. Baba, olayı “seks eğitimi” olarak savunabilir, anne ise kocası ile ilişkisini bozabileceği için reddedip görmezlikten gelebilir. Çocuk utanma ve suçluluk duygularını bastırmak ve aile düzeninin bozulmasını önlemek amacıyla durumu yadsıyabilir. 48

49 Cinsel İstismara Uğramış Çocuk Nasıl Fark Edilir Cinsel istismarın tanınmasında fizik muayene önemli bir rol oynamaktadır. Ancak tek başına nadiren tanı koydurucudur. Çünkü olay okşama veya oral temas şeklinde olabilir ve istismarın herhangi bir fiziksel bulguya yol açmadığı sanılabilir. Çocukluk çağı cinsel istismarları çoğu zaman hiç kimseye söylenmez. Çoğunlukla günahından dolayı cezalandırılacağı ya da terk edileceğine dair korku yaşanır, utanç ve suçluluk duyguları ile bu şiddet saklanır. Ancak çocuk, cinsel istismar sırasında fiziksel olarak zarar görmüşse ortaya çıkar. Cinsel tacize uğrayan çocuklar sıklıkla birine açılmakta çekingen davranırlar. Bazen kendileri yerine bir başka çocuktan söz ederler. Çocukta davranış değişikliği tacizin diğer bir ifade biçimidir. 49

50 İstismarın fark edilmesi çoğu zaman tesadüfidir. Çocukta anormal davranışların fark edilmesi, çocuğun fiziksel bir yaralanma sebebiyle doktora getirilmesi, daha nadir olarak çocuğun üçüncü bir şahsa bunun hakkında bir şeyler söylemesi veya hamilelik sonucu ortaya çıkabilir. Bu nedenle çocukların, cinsel istismarı tanımlama veya gösterme yeteneğinde olduklarına inanılmalı ve ciddiye alınmalıdır. Çünkü çocuklar, böyle bir hikaye uydurmak için gereken entelektüel ve cinsel deneyime sahip değildir. 50

51 Cinsel tacizler, birbirinden farklı çok sayıda kısa veya uzun vadeli sonuçlar ve zararlar oluşturabilmektedir. Cinsel istismara uğrayan kişilerin büyük bir bölümü yaşamları boyunca yaşadıkları cinsel istismarın etkisinden kurtulamamaktadırlar. Cinsel istismarların verdiği zararlar bazı durumlarda daha da ağırlaşabilmektedir. 51

52 Bunlar ; Cinsel istismarcı ve kurban arasındaki yaş farkı çok büyükse, Akrabalık derecesi nen kadar yakınsa, özellikle otorite ve baba figürleri söz konusu ise, Cinsel istismar uzun süre devam etmişse, Cinsel istismara başlandığında çocuğun yaşı ne kadar küçükse, Şiddetle tehdit ediliyorsa veya şiddet kullanıyorsa Çocuğu koruyabilecek diğer güven dolu ilişkileri yoksa Tamamen gizli kalıyorsa, Cinsel istismarın etkileri daha uzun süreli ve kalıcı olabilir. 52

53 Saptanması en zor olan ve çoğunlukla gizli kalan bu istismar tipi kısa ve uzun dönem etkileri açısından önemlidir. 53

54 Cinsel istismar çocukları nasıl etkiler? 54

55 Çocukların aile içi veya aile dışı cinsel istismara maruz kalmaları psikolojik, sosyal ve bilişsel gelişimlerini olumsuz etkiler. İhmal edilen ve istismara uğrayan çocukların, istismar yaşantısına özgü tipik davranım bozuklukları gösterdikleri ve hem travmayı izleyen kısa dönemde hem de travma sonrasındaki uzun bir dönemde ağır ruhsal sorunlar yaşama riskine sahip oldukları gözlenir 55

56 a. Fiziksel Etkiler : Baş ve karın ağrısı, kusma, iştah azalması, Çocuklarda açıklaması olmayan dudak/ağız ve genital/anal çevresinde ağrı, şişme, kızarma, kanama, iltihap kapmaları, ürinary iltihaplar ve cinsel yoldan transfer edilmiş hastalıkların olması. 56

57 b. Psikolojik Etkileri : Dikkat eksikliği, Öfke nöbetleri, Depresyon ve kaygı, Kendine saygıda düşüş, güven eksikliği, Disosiyatif bozukluklar (unutkanlık, amneziler, aşırı hayal kurma, trans benzeri durumlar, hayali arkadaşın olması ve uykuda yürüme), Uyku rahatsızlıkları, yeme bozuklukları. 57

58 c. Davranışsal Etkileri : Aşırı temizlenme ihtiyacı veya temizliğin ihmali, Daha bebekçe davranışlar geliştirme, İnsanlardan veya bazı yerlerden korkmak ve kaçmak, Okul ve disiplin problemleri, suça yönelme, Madde bağımlılığı, kendine zarar, intihar girişimleri, Cinsel eylemlerin çoğalması ve erken yaşta hamile kalma, 58

59 Yetişkinlerin cinsel davranışlarını taklit etmek, Kendileri, başka çocuklar ve oyuncakları ile cinsel içerikli oyunlar oynamak, Kendi yaşlarının üzerinde olan cinsel bilgiyi dolaylı yoldan yapılan konuşmalar, sözler, ifadeler ve davranış yolu ile göstermek. 59

60 Altı yaşında bir çocuğun yaptığı memeli bir figür

61 Çocuklar cinsel istismara maruz kaldığını ne zaman ve nasıl söyler? 61

62 İstismarın derecesi, sıklığı artar ve çocuğu korkutursa, Cinsel istismardan korunmayla ilgili bilgi alırsa ve kendisine yapılanın doğru olmadığını fark ederse ve söylenmesi gerektiğini öğrenirse, Kardeşleri kendisinin ilk istismar edildiği yaşa gelmişse onları korumak maksadıyla, Ergenliğe gelip hamilelikten korkarsa, 62

63 İstismarcının baskısından kurtulmak istediğinde, Çocuk güvenebileceği ve kendisi ile yakından ilgilenen bir yetişkinle karşılaşırsa, Fiziksel bir yakınması (üriner enfeksiyon vb.) sonrası doktora gittiğinde, Ayrıca çocuklar sırlarını en yakın arkadaşları ile paylaşmak istediklerinde. 63

64 Çocuğun Cinsel İstismara Maruz Kaldığını Nasıl Anlarız? 64

65 Eğer bir çocuk; Sık sık baş ve karın ağrısı, kusma, iştah azalması, genital şikayetler ve cinsel enfeksiyonlar yaşıyorsa, Dikkat eksikliği, öfke, depresyona benzeyen donuklaşma, olağan aktivitelerden geri çekilme ve insanlar yanında yoğun kaygı ve kaçma eğilimleri gösteriyorsa, Aşırı temizlenme ya da temizliği ihmal etme, cinsel ilişkiye dayalı bilgiyi sözel ve davranışsal olarak sergiliyor ve oyunlarda sık oynuyorsa ve okul ve sosyal becerilerde gerileme yaşıyorsa istismara maruz kaldığını söyleyebiliriz. 65

66 Çocuk Cinsel İstismara Uğradığını Söylediğinde Ne Yapmak Gerekir? 66

67 Güvende olma, dinlenme ve beslenme gibi fiziksel ihtiyaçlarını her daim karşılayın. İhtiyacı olan sevgi, şefkat ve ilgiyi verme konusunda her zaman sürekli ve istikrarlı olun. Yaşadığı olayla ilgili tepkilerin (sizin ve başkalarının) her zaman yargılayıcı ve suçlayıcı olmamasına dikkat edin. Ev ve okula ilişkin sorumluluklarını aksatıyorsa bu konularda beklentileri geçici bir süre erteleyin. Çocuğu duygularını ifade edebilmesi, normal bir hayat uyumu yakalayabilmesi için yapılandırılmış ama basit ev ve rehabilitasyon uğraşlarına yönlendirin. Sık sık düşünce ve duyguların sözel ve oyunla ifadesini teşvik edin. Yaşadığı olayı anlatmak isterse konuşmasına izin verin ve dinleyin. 67

68 Çocuğun olay sonunda içinde olacağı ruhsal ve yasal süreç içinde her daim destekleyin, yanında olun. Cinsel istismarla ilgili yanlış anlama ve çarpıtmalarını düzeltin. İstismarın etkisiyle bazı çocuklar duygusal, sosyal ve zihinsel olarak gerileme gösterebilirler. Bu durumu anlayışla karşılamanız ve çocuğu eleştirmemeniz çok önemlidir. Bazı çocuklar yaşlarının çok ötesinde cinsel biligiyi sözel olarak gündeme getirip cinsel içerikli oyunlar oynamaya devam edebilirler. Fazla tepki vermeden uygun bir yerde çocukla birebir bu yaptığının yaşadığı olaydan kaynaklandığını, diğer çocuk ve erişkinlerden olumsuz tepki almaması için bu davranışlara dikkat etmesi gerektiğini söyleyin. 68

69 CİNSEL İSTİRMARA UĞRAMIŞ ÇOCUĞA; 69

70 Yaşadıklarını anlatması konusunda onu cesaretlendirirken, olmayan şeyleri anlatmaması konusunda uyarın. Çocuğunuza inanın Yanlış bir şey yapmadığı konusunda ona güvence verin.

71 Çocuğunuzun istismara uğradığını düşünüyorsanız Çocuğunuza güvende olduğu duygusu verin. Artık kimsenin ona zarar veremeyeceği ve onu koruyacağınız konusunda güvence verin.

72 İstismar sonrasında; Tekrar olmaması için cinsel istismar konusunda eğitin

73 Bazı çocuklar yaşadıkları olayı neden söylemezler? 73

74 Kendilerine inanılmayacağından korkarlar Başlarının belaya gireceğinden korkarlar İstismarcının tehditlerinden korkarlar İstismarcıyı korumak isteyebilir, sevebilir ama yaptığını sevmezler Nasıl anlatacaklarını bilemeyebilirler Cinsel davranışın yanlış olduğunu bilmeyebilirler. 74

75 Çocuğu Cinsel İstismardan Korumak İçin Neler Yapılmalı?

76 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Çocuklara “iyi” ve “kötü” dokunma arasındaki farkı öğretin. Örn.’’Eğer birisi (bu tanıdığın biri dahi olsa!!!) sana, seni rahatsız edecek biçimde dokunuyorsa (özellikle de özel bölgelerine) bu kötü dokunmadır, buna izin vermemelisin, hemen oradan uzaklaşıp bir yetişkinden yardım istemelisin’

77 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Onlara bedeninin özel bölgelerini ve hiç kimsenin bedeninin özel yerlerine dokunulmaması gerektiğini öğretin. Çocuklarınıza bedenlerinin kendilerine ait olduğunu öğretin ki, kendilerine dokunulmasını istemiyorlarsa rahatlıkla söyleyebilsinler.

78 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Çocuklarınıza “hayır” demeyi öğretin. ’’ birisi sana istemediğin şeyler yaptığında ya da yaptırmaya çalıştığında ona hayır diyebilirsin. Bu yanlış bir şey değildir’’ Öncesinde de Çocuklara; insanları öpmesi, sarılması ya da kendisini öptürmeye izin vermesi konusunda baskı yapılmaması gerekir.

79 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Çocuğa rahat konuşabileceği, güvenilir, koruyucu ve koşulsuz sevgi sunulan bir ortam sağlayın. Çocuğun cinsellikle ilgili soruları cevapsız bırakılmamalıdır.

80 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Onları soru sormak ya da kendi deneyimlerini anlatmak konusunda cesaretlendirin. İstismar konusundan size ya da bir erişkine söz etmesinin öneminden bahsedin.

81 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Onlara istismar girişimde bulunan bir erişkine karşı, çocuğunuzu sonuna kadar destekleyeceğiniz ve koruyacağınız konusunda güvence verin. Çünkü istismarcı bu konuyu kimseye anlatmaması konusunda tehdit edip çocuğu susturabilir. 81

82 Çocuğu Cinsel İstismardan Koruma Çocuklarınızın arkadaşlarını ve ailelerini iyi tanıyın. İzniniz olmadan kimsenin arabasına binmemesi gerektiğini öğretin.

83 83 Cinsel istismarla ilgili doğru ve yanlışlar;

84 YANLIŞ 1 Çocuklar cinsel istismarı hayal güçlerinin genişliği nedeniyle uydururlar... zannedilir... 84

85 HAYIR! Çocuklar bu konuda ASLA yalan söylemezler! Çocuğunuza inanın! 85

86 YANLIŞ 2 Yaşanmış bir-iki ufak olay önemli değildir. Çocuklar olan biteni çabucak unuturlar... zannedilir... 86

87 HAYIR! TEK bir kez bile olsa... Cinsel istismar, çocuğun ruhsal ve fiziksel sağlığı açısından ciddi derecede zarar vericidir! 87

88 YANLIŞ 3 Potansiyel kurban çocuklar : Olayı provoke eden Şirin ve cazip Evden kaçan İhmal edilmiş çocuklar zannedilir... Hem öyle olsa ne fark eder, Çocuk çocuk değil midir? 88

89 HAYIR! İstismar ve ihmalin bir coğrafyası yok! Mağdurlar her sosyo-ekonomik ve her sosyo-kültürel gruptan gelen kız ve erkek çocuklar olabilir. 89

90 YANLIŞ 4 Tehlikeli yerler hep: Parklar Genel tuvaletler Issız sokaklar Karanlık yerler Boş inşaat sahaları zannedilir... 90

91 OYSA… Cinsel İstismar için en uygun yer genellikle: Ev Okul veya Ev ile okul arasındaki yol gibi İçinde bulunduğunuz Tanıdık yakın çevredir! 91

92 YANLIŞ 5 İstismarcılar genellikle yaşlı ve yabancı erkeklerle sokaktaki serserilerdir. zannedilir... 92

93 OYSA… Olguların %80-95’inde fail yaşları arasında Kurban tarafından tanınan EVLİ ve ÇOCUKLU erkeklerdir! 93

94 Sanmayalım ki Ayşe’nin ya da Fatma’nın böyle bir hikâyesi yok. Yanlış öpülmüş bir çocukluğun şaşkınlığıyla örülmüş, iç sızısıyla devam eden kaç ömür var kim bilir? … 94

95 BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM… »REHBERLİK SERVİSİ »ELİF ÖZEN »MEHMET ONUTÇU 95


"1 ÇOCUK NEDİR ?. 2 ÇOCUK TBMM’nin 1994’te onayladığı B.M. Çocuk Hakları Sözleşmesinin birinci maddesi 0-18 yaş arası insanın çocuk olarak kabul edildiğini." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları