Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ETKİLİ KONUŞMA VE SUNUM YAPMA TEKNİKLERİ. Eğitimlerin her düzeyinde sunumun önemi; Okuma-Yazma-Konuşma-Dinleme Araştırma-Yorumlama Becerilerinin geliştirilmesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ETKİLİ KONUŞMA VE SUNUM YAPMA TEKNİKLERİ. Eğitimlerin her düzeyinde sunumun önemi; Okuma-Yazma-Konuşma-Dinleme Araştırma-Yorumlama Becerilerinin geliştirilmesi."— Sunum transkripti:

1 ETKİLİ KONUŞMA VE SUNUM YAPMA TEKNİKLERİ

2 Eğitimlerin her düzeyinde sunumun önemi; Okuma-Yazma-Konuşma-Dinleme Araştırma-Yorumlama Becerilerinin geliştirilmesi. Sözel-Görsel-İşitsel etkileşimin sağlanması.

3 HAZIRLANMAYI BAŞARAMAMAK, BAŞARISIZLIĞA HAZIRLANMAKTIR.

4 1-Sunumun analizinin yapılması, 2- Gerekli verilerin toplanması ve düzenlenmesi, 3- Sunumun plânının yapılması, 4- Konuyla ilgili metinlerin hazırlanması 5- Yazılan metinlerin konuşmaya dökülmesi, 6- Sunumun genel bir provası, 7- Sunumun yapılması.

5 UYGULAMALAR HAZIRLIKLI SUNUM HAZIRLIKSIZ SUNUM DOĞAÇLAMA SUNUM KAMERA ÖNÜNDE SUNUM

6 ANLATTIKLARINIZA SİZ İNANIYORSANIZ, KARŞINIZDAKİ İNSANLARDA İNANIR.

7 ETKİLİ SUNUM YAPMAK İSTEYEN KONUŞMACI DİNLEYİCİSİNİN; GÖZÜNÜ, Görsel KULAĞINI, İşitsel GÖNLÜNÜ, Ruhsal Etkilemek durumundadır.

8 ÖZEN GÖSTERİLMESİ GEREKEN 3 TEMEL DURUM; 1- VERİLECEK MESAJ, 2- ORTAMDA BULUNAN DİNLEYİCİ, 3- KONUŞMAYI YAPAN SİZ.

9 KONUŞMACI HANGİ UNSURLARI GÖZ ÖNÜNE ALMALIDIR ? BİR DİNLEYİCİ: NELERİ ! 1- MUTLAKA BİLMELİ, 2- BİLMESİ YARARLI, 3- ZAMAN KALIRSA ANLATILMALI.

10 ANA MESAJIN FORMÜLÜ; KONUŞMANIN AMACI + DİNLEYİCİYE YARARI = ANA MESAJ

11 KONUŞMA PLÂNI AÇILIŞ ANA GÖVDE KAPANIŞ MODELLEME-YARATICILIK KONSANTRASYON

12 SUNUM ÖNCESİ SORU ? NE TÜR BİLGİ ? NEDEN ? KİMLERE ? NEREDE ? NE ZAMAN ? HANGİ DESTEK ARAÇLARLA ? NASIL ?

13 ETKİLİ SUNUM YAPMAK İÇİN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN DURUMLAR KONUŞMA ÖNCESİNDE SIRASINDA KONUŞMA SIRASINDA KONUŞMA SONRASINDA

14 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Gönüllü olmak gerekiyor,  Konuşma nerede, kimlere yapılacak,neden dinlenecek?  Detaylı mı?, Yüzeysel mi? (Hedef kitleye göre )  Kitle homojen mi? (Benzer) Heterojen mi? (Ayrı cins)

15 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Grubun ağırlığını kimler oluşturuyor ?  Grup deneyimli mi? Deneyimsiz mi? Ona göre düzenleme yapılmalı.  Kitlenin bilgi düzeyi nasıl?  Salon düzenini önceden bilmek lâzım,önceden test edilmeli, gidip görülmeli,  Sunum ne kadar zaman alacak ? Bilinmeli.  Katılımcı sayısı ne ?  Beklentiler, ilgi alanları, uzmanlık konuları,?

16 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Sunumda kullanılacaklar (Multivizyon, projektör,  tepegöz,slaytlar,teknoloji)  Konuşmanın kalitesi, saygı gösterilmesi.  Konuşmanın plânlanması, yeterli hazırlık safhası,

17 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Kaynakları doğru değerlendirmek, bilgileri paylaşmak önemli.  Konuşma kısa ve basit, anlaşılabilir tutulmalı.  Konu başlıkları kafamızda hazır olmalı.

18 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Zaman ayrımı mutlaka yapılmalı; Giriş % 10 zaman Anlatma % 80 zaman Sonuç % 10 zaman

19 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Eğer varsa görsel yardımcı seçilmeli.  Tek mesajı tek slaytta verelim.

20 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Renk ve zemin seçimi; Koyu mavi, lâcivert zemin, parlak sarı başlık, beyaz yazı, arada parlak yeşil yazılar

21 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Harfler ayrık ve büyük olmalı,  Kısaltma ve sembol kullanmayalım, (insanlar çözemiyor! )  Tablolar sakıncalı olabilir, anlaşılmaz (ilk defa görenler için)

22 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Slaytları bozmamak kaydıyla “süsleme” yapılabilir,  Grafik ve diyagram kullanmalı, tablolar  Haritalar, resimler  Posterler,müzik

23 KONUŞMA ÖNCESİNDE ETKİLEŞİM GERÇEKLEŞTİRECEK ÇALIŞMALARA ÖRNEKLER SORU-ANKET-TEST PROBLEM ANALİZİ VE ÇÖZÜMÜ BEYİN FIRTINASI SIRALAMA-GRUPLAMA EŞLİ ÇALIŞMA-GRUP ÇALIŞMASI

24 KONUŞMA ÖNCESİNDE  Sunumda KARE KURALI, 36 kelime 1. SATIR 2. SATIR 3. SATIR 4. SATIR 5. SATIR 6. SATIR 1.BOŞLUK 2.BOŞLUK 3.BOŞLUK 4.BOŞLUK 5.BOŞLUK 6.BOŞLUK 6 SATIR 6 ARALIK 6 X 6 = 36

25 KONUŞMA SIRASINDA  Konuşmacıya ait kriterler, genç,yaşlı ve görüntüsü. (Dış görünüm, kılık kıyafet jestler, mimikler,bayanlarda şuh giyim)  Tanıtım, Pozisyon, Unvan.  Kurumsal, bireysel başarı  Akademik başarı

26 KONUŞMA SIRASINDA  Konuşma yeteneği dil ve doğru sözcükler, konuşma ve yazım dili farklı  Konuyla ilgisi,konuşmanın kalitesi  İletişim elementleri, göz teması çok önemli !, Beden dili, görüntü, duygular  Göz teması süresi genelleştirilmeli (sözü göz dinler)

27 KONUŞMA SIRASINDA  Ses tonu ve anlaşılabilirlik, duyulabilirlik, yükselt, alçalt, renklendir, cümle yapıları Vurgulama, tonlama, diksiyon, fonetik, yavaş ve hızlı konuşma, yumuşak geçişler,  El ve kol hareketleri ne kadar ve nasıl olmalı ? (Karşısındakini yormamalı.)

28 KONUŞMA SIRASINDA  Duruş, vücut pozisyonları, doğallık,  El, cep pozisyonu yapılmamalı (laubâli davranış olarak algılanıyor),  Konuşurken sallanmak,sarkaç duruşu,  Kürsü arkasında durmak ve oradan konuşmak (boyumuza göre dikkat etmeliyiz.),  Kitleye sırtı dönük konuşmak yanlış

29 KONUŞMA SIRASINDA  İlk intibaya dikkat (8 saniye); Kelime ve cümleler % 7-10 Vücut dili % Ses % 28

30 KONUŞMA SIRASINDA  Sunum yapılacak salona mutlaka gelinmeli, kontrol yapılmalı,  Işık, ses, oturma düzeni kontrol edilmeli,

31 KONUŞMA SIRASINDA  Etkileyici başlangıç için 10 saniye çok önemli !  Çarpıcı bir başlangıç, hikâye, anektod olmalı…  Ne konuşacağının bilinmesi önemli, zamanı doğru plânlamak lâzım.

32 KONUŞMA SIRASINDA  Konuşmacı kendini abartmadan tanıtmalı, /övünmeden/  Sunum başında başlıklar,süre açıklanmalı,  Slayttan okuma olmamalı, çabuk çabuk aceleyle geçilmemeli,  Kağıttan okuma yanlış !!

33 KONUŞMA SIRASINDA  Anlatılanlar ile slaytlar arasındaki bağlantı çok önemli!!  Yeterli zaman ayrılmalı, 40 dakika 20 slayt gibi…  Slaytlar atlanmamalı, ileriye gidelim veya geri dönelim  Slayt sırası ezbere bilinmeli,

34 KONUŞMA SIRASINDA  Lazer tekniği çok önemli dikkatli olalım, slayt üzerinde kullanalım,  Zaman ayarlama (masaya saat konulmaz farkettirmeden zaman kontrolü yapalım)  Kullandığımız kelimelerin anlamını bilmek lâzım.  Fıkra, espri, korsan slaytlar kullanılabilir,

35

36 KONUŞMA SIRASINDA  İnsanları sıkmadan, şaka dozunu kaçırmadan ikna ederek anlatmak lâzım.  Denetim sağlanmalı. Sıcak, samimi, ölçülü bir ortam yaratılmalı,  Bilgilerin açık ve anlaşılır biçimde iletilmesi,

37 KONUŞMA SIRASINDA  Dinleyici ile temas kaybedilmemeli (Empati kurulmalı), davranış kontrolünün sağlanması. İzleyicin aktif katılımı.  İlgi düzeyi yavaş yavaş azalır, son 5-10 dakika Kendine gelme zamanıdır.

38 KONUŞMA SIRASINDA  Son bölümde ÖZETLE diye kısa bir toparlama yapılabilir,  Topluluk karşısında konuşma korkusu, heyecan utangaçlık, endişe ve kaygılar kontrol altına alınmalıdır. (Nefes alma teknikleri v.b.) çalışmalar yapılmalıdır.

39 KONUŞMA SONRASINDA  Sorular için yeterli zaman ayrılmalı,  Soruları soranları yargılamamak lâzım!!  Gereksiz iltifatlarda bulunmamalıyız..!!!

40 KONUŞMA SONRASINDA  Soruların tüm salon tarafından duyulması sağlanmalı,  Soru soran özel bireylere cevap verme, yönlendirme önemli. (Çökertirim, mahvederim, benden kaçmaz)  Göz göze gelmemeye çalışıp başka kişilere odaklanmalıyız.

41 KÖTÜ BİR SUNUM İYİ BİR ÇİN İŞKENCESİDİR İŞKENCESİDİR!

42 ETKİLİ BİR SUNUM YAPABİLMENİZ İÇİN ÖNEMLİ İPUÇLARI

43 İyi bir sunucu olmanın %10’u yeteneğe, %90’ı ise çok çalışmaya ve etkili teknikleri bilmeye bağlıdır. Bu İP UÇLARININ amacı; Sunuş becerilerinin geliştirilmesini sağlamaktır.

44 Sunduğunuz konu ne olursa olsun; Dikkatinizi iki nokta üzerinde toplamanız gerekiyor : NE söylüyorsunuz ? NASIL söylüyorsunuz ?

45 NE : Söyledikleriniz mantıklı bir sıra içinde olmalı, izleyenler bütün konuşma boyunca sizi takip edebilmelidir. NASIL : Söyleyiş biçiminiz inandırıcı ve etkileyici olmalı, ses tonu, jestler ve mimikler, göz teması gibi çeşitli iletişim teknikleri ile izleyenler ikna edilebilmelidir.

46 Eğer bir sunucu anlattığı konudan kendisi heyecan duymuyorsa veya duyduğu heyecanı gösterme konusunda isteksiz veya yetersiz ise, izleyenler de anlatılanlardan etkilenmezler.

47 Ördekler ve Kuğular Sunucular genel olarak iki tiptir : Ördekler ve Kuğular ! Küçük bir gölün kenarında durun. Ördeğin suya dalıp nereden ne zaman çıkacağını bilemezsiniz. Ancak;Kuğuların süzülerek gölün üzerinde yaptığı her hareketi takip edebilirsiniz. İnsanlarda böyledir.

48 Görsel Anlatım İçin Öneriler İNSANLAR

49 ZAMAN

50 Toplantı ya da sunuş öncesinde: 1.Çok yemeyin, çok yemek nefes almanızı güçleştirir. 2.Bir süre çok derin nefes alıp verin, bu şekilde solunum ritminiz önemli ölçüde normalden daha sakin düzeye gelecektir. 3.Omuz alıştırmaları yapın ve gevşeklik hissini muhafaza edin. 4.Boğaz kaslarınıza ellerinizle ısınma hareketi yapın. 5.Çenenizi rahatlatın, bunu esneyerek yapabilirisiniz. Çenenizin yanaklarınıza asılı olduğu hissini muhafaza edin ve ağzınız kapalıyken dişlerinizin biraz aralık kalmasına dikkat edin.

51 Toplantı ya da sunuş sırasında: 1.Düz ve dik duruşu unutmayın. 2.Toplantı öncesindeki kadar yavaş ve derin olmasa da derin soluk almayı, birini dinlerken, solunum ritminizi düşürmeyi unutmayın. 3.Omuzlarınızda ve çenenizde gevşeme hissini muhafaza edin. Birini dinlerken kendinizi kontrol edin. 4.Kendi sesinizi dinleyin, sert/boğuk mu, ince/keskin mi ve ritmi genellikle hızlı mı bunlara bakın. 5.Eğer 4. maddede belirtilen durumdaysanız çenenizle büyük hareketler yapmalı, omuzlarınızı indirmeli, solunum hızınızı azaltmaya başlamalısınız. Bu şekilde durumun kontrolünü yeniden kazanabilirsiniz.

52 Salon İdeal salon  Aydınlatma  Akustik düzen  Havalandırma  Sıcak, soğuk  Gürültü  Su bardağı-su Salon düzeni  Hareket alanı  Balık sırtı  U - biçimi  Yuvarlak masa Teknik gereçler  Tepegöz  Ekran  Slayt projektörü  Mikrofon  Donanım

53 Balık sırtı oturma düzeni Çöp kovası Malzeme masası Tepegöz ve masası Ekran Flip-chart Koridor

54 Salon Düzeni U - biçimi oturma düzeni En çok kullanılan masa düzenidir, katılımcı sayısı 25 – 30 ile sınırlıysa bu en iyi oturma şeklidir. Bu düzenin faydası katılımcıların herhangi bir konu tartışması sırasında birbirlerini görebilmeleridir. Sunucunun da her bir katılımcıyla direk göz teması iletişim kurabilmesine olanak sağlar. Tek kötü yanı sahnede yapılacak bir aktivite için izleyicilerin başlarını çevirmelerinin gerekmesidir.

55 U - biçimi oturma düzeni. Koridor Çöp kovası Malzeme masası Tepegöz ve masası Ekran Flip-chart

56 Salon Düzeni Yuvarlak masa oturma düzeni Sunuşların çoğunda bu masa düzeninden kaçınmak gerekir! Bu düzende sunucu üzerindeki dikkat tamamen kaybolur. Sadece yuvarlak masa toplantıları için uygundur.

57 Salon Düzeni Sinema düzeni İzleyicilerin not almaları ve/veya herhangi bir yazılı malzeme kullanmaları gerekmediği kısa süreli sunuşlarda uzun sıralar halinde koltuklardan oluşan bu düzen uygun olabilir.

58 İNSANLAR, ONLARA NE SÖYLEDİĞİNİZİ VE NE YAPTIĞINIZI UNUTABİLİRLER AMA İNSANLAR, ONLARA KENDİLERİNİ NASIL HİSSETTİRDİĞİNİZİ ASLA UNUTMAZLAR.

59 SUNUMDA ETKİLİ VE GÜZEL KONUŞMA Etkili konuşma neden zordur ? Konuşma; iki yönlü bir eylem olduğu için zordur. İyi bir konuşmacı beynimizde bir resim çizer

60 Konuşma; insanın duygu ve düşüncelerini çeşitli sesler aracılığıyla karşısındaki kişi yada kişilere aktarmasıdır. Amaç; Konuşmayı tek sesten kurtarıp çok sesli hâle getirmek, ona bir derinlik kazandırmaktır.

61 İYİ BİR KONUŞMACI Zengin bilgi birikimi, Sosyal Kültürel donanım, Okumak, anlayabilmek Dinlemek, anlayabilmek İzleyip gözlemlemek DİNLEMEK-DUYMAK BAKMAKLA-GÖRMEK ETKİLİ DİNLEMEK İLETİŞİMİ ZENGİNLEŞTİRMEK

62 İNSANIN ÖNEMLİ AYRICALIĞI Kendi bedenindeki müzik âletini kendinin çalabilme yeteneğidir. Konuşmaya başlamadan evvel ! Çok heyecanlıyım, heyecanımdan dolayı bir yanlışlık yaparsam beni bağışlayın Cümlesinden kaçınalım. !!!!!!!!!!!!!!

63 TOPLULUK ÖNÜNDE YAPILAN KONUŞMALAR SORU SORMA TEKNİKLERİ ! Genel soru Direk soru Dolaylı soru Teyit sorusu Açık ve kapalı uçlu sorular.

64 TOPLULUK ÖNÜNDE YAPILAN KONUŞMALAR 1-Katılımcı cevaplarının yorumlanması 2-Cevabın eksik yada yanlış olması 3-Cevabın karışık ancak doğru olması 4-Gruptan cevap alınamaması 5-Cevabın hemen alınması

65 KONUŞMADA PSİKOLOJİK SORUNLAR Korku-Utangaçlık-Heyecan Hızlı ve Yavaş konuşma KONUŞMADA FİZİKSEL SORUNLAR Yüksek ve alçak Ses tonu-Ritim Nefes-Beden duruşu-Baş,Ense,Sırt Gözler-Parmaklar-Kollar-Bacaklar Jestler-Mimikler-İmaj yaratma

66 SES VE NEFES Ses; Bir cismin başka bir cisme çarpması, değmesi yada sürtünmesi sonucu oluşan titreşimin yarattığı gürültüdür. Akciğerlerimizdeki belirli yoğunluktaki havanın ses tellerimize çarpıp bunları titretmesidir. -İnsan sesi; Seda-Selen -Ses ya da gürültü Nefes; Soluk almak

67 SES VE NEFES NEDEN KONUŞMAKTA ZORLUK ÇEKERİZ ? SORUN EZBERCİLİKTE !!!!!!!!! Sesi tek düze yapar, monotonlaştırır. Burun-Boğaz-Dil-Gırtlak-Ağız boşluğu-Dudaklar Dil ve Dudak tembelliği Sesimizi canlı ve enerjik kullanmak.

68 SES VE NEFES DURAĞAN NEFES; Akciğerlerin nefes alması HAREKET HALİNDE NEFES; Konuşurken, zorunlu hareketler yaparken, koşarken aldığımız nefestir. Güldüğümüzde yüzümüzde 17 kas Mimik yaptığımızda 28 kas çalışır.

69 DUYULABİLİRLİK Sesin doğru bir biçimde kullanılmasıyla sağlanır. ANLAŞILABİLİRLİK Ağız organları aracılığıyla seslerin doğru yerden ve doğru zamanlamayla çıkmasıdır. B-A-Ş-T-R-S-Z-

70 DİKSİYON Konuşma sanatıdır. Seslerin değişik boyutlarda çeşitli sesler aracılığıyla vurgulama, tonlama, hız özelliklerinin birlikte kullanılmasıdır. VURGU Bir sözcükte ya da cümlede hece yada sözcüklerin diğerlerinden ağırlı olarak farklı söylenmesidir. Oturmaz mısınız ?- Gitmez misiniz ?

71 TONLAMA Değişik ses renkleri kullanarak konuşmayı renklendirmektir. Tonlama; Söylenen düşüncelerin mantığı ile uyumlu olmalıdır. FONETİK Dillerin seslendiriliş biçimini inceler.Dilin matematiğidir. Kar-kâr, Hala-hâlâ-lâcivert Lâle-İkametgâh

72 ULAMA Konuşmayı tek düzelikten kurtaran akıcılık sağlayan bir kuraldır. Yaptıklarınız için teşekkür ederim. Ğ Yumuşak G Sesin estetiğini bozar Kağnı-Rağbet-Ağlama-Ağrı- Sağlamak-Soğan-Kağıt

73 ACAK-ECEK- EKLERİ Kanacak-Yapacak-Gelecek-Gülecek Kanıcak-Yapıcak-Gelicek-Gülücek CÜMLE VURGUSU Cümle vurgusu o cümlenin işaret parmağıdır.Amacı gösterir. Önem verilen sözcük, güçlü bir vurguyla söylenir. Dikkat çekmek gibi !!!

74 CÜMLE VURGUSU Ahmet, yarın uçakla Ankara’dan geliyor. Kim yarın uçakla Ankara’dan geliyor ? AHMET Ahmet ne zaman uçakla Ankara’dan geliyor ? YARIN Ahmet yarın neyle Ankara’dan geliyor ? UÇAKLA

75 SÖYLEYİŞ YANLIŞLARI Akabinde Dâhi, üstün zekâ, yetenek- Dahi Azametli-Hakem-Hamal-Hayır Mütevazı= Alçak gönüllü Mütevazi= Birbirine paralel Elçilik- Açık e değil. Elma- Açık e değil.

76 BAŞARILAR


"ETKİLİ KONUŞMA VE SUNUM YAPMA TEKNİKLERİ. Eğitimlerin her düzeyinde sunumun önemi; Okuma-Yazma-Konuşma-Dinleme Araştırma-Yorumlama Becerilerinin geliştirilmesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları