Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EMPATİ Amaç Bu oturum sonunda katılımcılar, hekim hasta iletişiminde empati tekniklerini kullanır Öğrenim Kazanımları Bu oturumun sonunda katılımcılar.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EMPATİ Amaç Bu oturum sonunda katılımcılar, hekim hasta iletişiminde empati tekniklerini kullanır Öğrenim Kazanımları Bu oturumun sonunda katılımcılar."— Sunum transkripti:

1

2 EMPATİ Amaç Bu oturum sonunda katılımcılar, hekim hasta iletişiminde empati tekniklerini kullanır Öğrenim Kazanımları Bu oturumun sonunda katılımcılar Hekim-Hasta iletişiminde;  Hastayı görebilmeli,  Hastayı duyabilmeli,  Hastayı kabul edebilmeli  Hastayı önemsediğini hissettirebilmelidir.

3 EMPATi  Empati, Kişinin;  Olaylara karşısındakinin bakış açısıyla bakabilmesi,  Karşısındaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,  Anladığını karşısındaki kişiye ifade etmesidir.

4 EMPATİ  Karşıdaki kişinin duygu ve düşüncelerini farketmesi, onun yaşadıklarını anlaması ve tekrar ona iletmesidir  Hem başkalarının hem de kendi duygularımızı fark etmek için önemli bir beceridir (Dökmen, 1995).

5 İnsanlar   Farkına varılmak,   Dinlenmek,   Kabul edilmek ister.

6 EMPATİ   “Ben onun yerinde olsaydım, ……….. duygular içinde olurdum”.   Empati, yukarıdaki cümleyi tamamlama niyeti ve becerisidir.

7 EMPATİNİN AŞAMALARI 1.Farkına Vardığını Bildirme 2.Etkin Dinlenme 3.Kabul Ettiğini Farkettirme

8 ÖĞRENİLEBİLİR… ÖĞRENİLEBİLİR…  Tıpkı diğer özellik ve beceriler gibi empati becerisi de her insanda farklı düzeyde bulunur.  Bazı insanlar bu beceriye daha ileri düzeyde sahipken, bazıları daha az düzeyde sahip olabilir.  Çaba ve eğitimle herkes iletişim için gerekli olan bu beceriyi arttırabilir (Pişkin, 1999).

9 Empati İçin Gerekli Olan Öğeler 1. Empati kuracak kişi kendisini karşısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısı ile bakmalıdır. Bunu gerçekleştirmek için de o kişinin rolüne girmeliyiz, olaylara onun gözlüklerinin gerisinden bakmalıyız.

10 Empati İçin Gerekli Olan Öğeler 2. Karşımızdaki kişinin rolüne girerek empati kurduğumuzda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalmalı, daha sonra bu rolden çıkarak kendi yerimize geçebilmeliyiz. Aksi halde empati kurmuş sayılmayız. Karşımızdaki ile özdeşim kurmak veya ona sempati duymak, empatiden farklı şeylerdir.

11 Empati İçin Gerekli Olan Öğeler Empati tanımındaki son öğe ise, empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın karşıdaki kişiye iletilmesidir. Karşımızdaki kişinin duygularını ve davranışlarını tam olarak anlasak bile, anladığımızı ona ifade edemezsek empati kurma sürecini tamamlamış sayılmayız. Karşımızdaki insanlara empatik tepki vermek yüzümüzü ve bedenimizi kullanarak onu anladığımızı ifade etmektir.

12 SÖZCÜKLER Mİ? DUYGULAR MI?  İnsanlar genelde söylenenlere o kadar odaklanırlar ki, çoğu zaman sözcüklerin arkasında yatan duygular ikinci plana itilir, hatta bazen tamamen gözden kaçırılır.  Böylece iletişim, gerçek duygusal iletişim anlaşılmadığından başarısız bir biçimde devam eder (Pişkin, 1999).

13 DERİN ANLAM!   Empatik tepkide "söylediklerinin sadece görünen yönünü değil, senin için önemi olan derindeki nedeni de anladım" mesajı verilir.   Empati karşıdaki kişiyi yoğun ve etkili bir şekilde dinlemeyi, duygu ve düşüncelere özel dikkat sarf etmeyi gerekli kılar.   Karşıdaki kişinin verdiği bilgiyi anlama, akılda tutma ve daha önce verilen bilgiler arasında ilişki kurabilme yeteneğini kapsar (Eisenberg ve Delaney, 1993).

14 Aynı Düşünmek veya Duymak?   Karşımızdakini anladığımızı göstermek her zaman onunla aynı düşünmek veya duymak anlamına gelmez.   Empati, karşımızdaki kişiyi anlama ve anladığımız şeye saygı duyma sürecidir (Kasatura, 2003).

15 1. Hasta Farkına Varıldığını Hissetmeli  Yeni hastaları muayeneye geçmeden önce görün,  Hastayı kabullenin,  Yüz ve vücut ifadelerini,  Giyiniş ve fiziksel görünümünü,  Belirgin fiziksel özelliklerini,  Hasta ile aranızdaki fiziksel engel olmasın,  Aynı anda dinleyip yazmayın,  Başlar aynı hizada olsun.

16 2. Hasta Dinlenildiğini Hissetmeli  Öyküyü dinleyin,  Hastanın duygularını,  Değer yargılarını,  Düşünce yapısını anlamaya çalışın,  Anladığınızı belli edin,  Kelimelerle,  Vücut dilinizle,  Hastanın sizin anladıklarınızı düzeltmesine izin verin.

17 3. Hasta Kabul Edildiğini Hissetmeli  Kişiyi değil davranışı değerlendirin  Hastanın içinde bulunduğu durumun hastalığı için normal olduğunu belirtin  Uygun bir şekilde açıklama yapın

18 Başarılı Bir Empatinin Faydaları Nelerdir?

19 Başarılı Bir Empati Sonucu  Hekim hasta bağı artar ve karşılıklı tatmin oluşur  Hekimin ve hastanın beklentileri karşılanır  Hastanın endişesi azalır

20  Derslerden bunaldığını, derslerin çok yüklü olduğunu, sosyal yaşamına hiç vakit ayıramadığını söyleyen bir arkadaşınıza onun duygularını anlamaya çalışmadan şu yanıtların verildiğini düşünelim: Sen öğrencisin. Öğrenciler çalışmadan nasıl geçebilirler? Sosyal yaşamı düşünmenin sırası mı şimdi?  Hiçbir çözüm getirmeyen bu akıl vermeler onu rahatlatmayacaktır. Bunların yerine onun anlaşıldığını ortaya koyan yanıtlar vermek ona daha iyi gelecektir. Bu ara çok çalışmak zorunda kaldın. Çalışmaya bu kadar odaklaşmak seni yoruyor. Ders çalışmaktan sosyal yaşamına hiç vakit ayıramamak sanırım seni öfkelendiriyor.

21   Başkalarının duygularını anlamak özellikle de düşünceyi duygudan ayırmak bazen çok güç olabilmektedir.   Kişinin ifade etmediği duygusunu anlayabilmek için önce ifadelerinin içeriğini anlamak gerekir.   Bu nedenle karşıdaki kişi dikkatle dinlenmeli ve yalnızca ne söylediği değil, nasıl söylediğine de dikkat edilmelidir.   Ses tonuna, konuşma temposuna, duruşuna, jest ve mimiklerine de dikkat etmek gerekir.

22 Etkili Empatinin Basamakları   Birinci basamak ifade edilen duyguyu belirleyebilmektir.   Bu belirleme sürecinde sözsüz davranışlar ve sesin kalitesi genellikle bazı ipuçları verirler.   Aynı durumda biz ne yaşardık ne hissederdik, anlamaya çalışmak gerekir. Başlangıç olarak sadece ifade edilen duyguya odaklanılır. Örnek; Nihayet istediğim işi elde ettim. Yarın başlıyorum. Duygu: Heyecan Önümüzdeki yıl beni işten çıkaracaklarını söylediler. Duygu: Korku

23   İkinci basamakta ise belirlenen duygular cümleye dönüştürülür, bunu yaparken de geçici bir giriş ifadesi kullanılır. Örnek; Nihayet istediğim işi elde ettim. Yarın başlıyorum. Tepki: İşe başlayacağın için heyecanlı görünüyorsun. Önümüzdeki yıl beni işten çıkaracaklarını söylediler. Tepki: Sanırım senin için önemli olan bir şey kaybedeceğinden korkuyorsun

24 EMPATİDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Karşıdaki kişinin ifade ettiği duygu tepkisine uygun duygu tepkisi verilmektedir. Çok güçlü ya da çok zayıf duygu tepkisinde bulunmak karşıdaki kişinin kendini anlaşılmamış hissetmesine yol açabilir. Sınavım iyi geçmedi. YANLIŞ - Kendini çok kötü hissediyor olmalısın. DOĞRU - Sınavdan dolayı biraz canın sıkılmış.

25 2. Verilen tepkiler başka bir kişinin duygularına değil, iletişim içinde olunan kişinin duygularına yönelik olmalıdır. Ahmet bana kızdığında bozuldum. YANLIŞ- Ahmet senin davranışından çok rahatsız olmuştu. DOĞRU - Sana kızmasından rahatsızlık duyuyorsun.

26 3. Duyguları kişiselleştirme genellikle “hissediyorsun" diye tamamlanır. Ancak bunun bir duygu tepkisi olabilmesi için bir duygu kelimesi ile tamamlanması gerekmektedir. Düşünmek ve inanmak kelimeleri hissetmek yerine kullanılıyorsa ve tepkinin anlamını değiştirmiyorsa, bir duygu tepkisi değildir. Her şeyi yapabilmek için hiçbir zaman yeterli zamanım olmuyor. YANLIŞ - Öyle hissediyorsun ki yapman gereken çok şey var. DOĞRU - Bütün bu işlerin altında ezildiğini hissediyorsun.

27  Empati kurduğumuz zaman karşımızdaki kişinin o güne kadar yeterince önem vermediği yönüne dikkatini çekmiş ve onun üzerinde düşünmesini sağlamış oluruz.  Yoruma kaçmadan verilen empatik tepkiler kişiler arası ilişkilerimizi olumlu etkiler.


"EMPATİ Amaç Bu oturum sonunda katılımcılar, hekim hasta iletişiminde empati tekniklerini kullanır Öğrenim Kazanımları Bu oturumun sonunda katılımcılar." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları