Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİLGİSAYAR KULLANIMI MODÜL 1 – BÖLÜM 1 BİLGİSAYAR KULLANMA.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİLGİSAYAR KULLANIMI MODÜL 1 – BÖLÜM 1 BİLGİSAYAR KULLANMA."— Sunum transkripti:

1 BİLGİSAYAR KULLANIMI MODÜL 1 – BÖLÜM 1 BİLGİSAYAR KULLANMA

2 BİLGİ TEKNOLOJİSİNİN TEMEL KAVRAMLARI BİLGİSAYAR KULLANIMI

3 BİLGİSAYAR NEDİR?  Bilgisayar; girilen verileri kullanıcının isteğine göre işleyebilen, veriler üzerinde aritmetiksel ve mantıksal işlemler yaparak kullanıcıya tekrar sunabilen ve gerektiğinde bunları saklayabilen elektronik bir aygıttır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

4 ÖZETLE BİLGİSAYAR ŞUNLARI YAPAR  Veriler üzerinde aritmetiksel ve mantıksal işlemler yapar.  Yaptığı işlemlerin sonucunu saklar.  Sakladığı bilgilere istenildiğinde erişilebilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

5 Diğer Kavramlar  Veri: İşlenmemiş ham bilgidir.  Bilişim: Bilgi ve Teknolojinin birlikte kullanılarak üretilen sonuçlardır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

6 Sizce bu nedir?

7 BİLGİSAYAR KULLANIMI İlk Bilgisayar ENİAC

8 BİLGİSAYAR KULLANIMI İlk Bilgisayar ENİAC

9 BİLGİSAYAR KULLANIMI İlk Bilgisayar ENİAC 5 mb lık hard disk

10 BİLGİSAYARIN GELİŞİMİ  İlk bilgisayar 30 ton ağırlığında ve kocaman bir odayı kaplayan bir bilgisayardı.  İlk bilgisayara verilen ad Eniac idi.(1946) Ve yapabildiği sadece basit işlemlerdi ( toplama, çıkarma, çarpma, bölme ).  Klavyesi yoktu.  İlk kişisel bilgisayar, 1981 yılının ağustos ayında IBM firması tarafından satışa sunuldu. BİLGİSAYAR KULLANIMI

11 BİLGİSAYARIN GELİŞİMİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

12 BİLGİSAYARIN GELİŞİMİ BİLGİSAYAR KULLANIMI  Compenion Laptop Bilgisayar  Alman Felix Schmidberger tarafından tasarlanan Compenion, 2015 yılının dizüstü bilgisayarlarını teknolojisi dünyasına tanıttı.

13 BİLGİSAYARIN BİLEŞENLERİ  Bilgisayar donanım ve yazılım olmak üzere iki ana bileşenden oluşur. Donanım ve yazılım birbirine bağlı kavramlardır.  Bilgisayarın fiziki parçalarına donanım denir. Yani dokunabildiğimiz bütün parçaları “Bilgisayar Donanımı” olarak adlandırılır.  Bilgisayar kasası ve içindekiler ; ekran, klavye, fare, yazıcı, tarayıcı, hoparlör ve mikrofon gibi birimler bilgisayarın donanım bileşenini oluştururlar.  Yazılım ise uzman kişiler tarafından hazırlanan, kullanıcıya bilgisayar ile yapacağı işlemlerde büyük kolaylıklar sunan programlardır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

14 BİLGİSAYARI OLUŞTURAN DONANIM BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Ekran(monitör) Klavye Kasa Fare(Mouse)

15 BİLGİSAYARI OLUŞTURAN DONANIM BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

16 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ ÜRÜNLERİNİN TANITIMI BİLGİSAYAR KULLANIMI

17 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ  Bilgisayar teknolojisinin gelişimi ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojileri de gelişmiştir. Bu gelişmeler kullanıcılara toplum hayatında eğitim, bilim, kültür ve sanat etkinlikleri, finansman, ticaret vb. alanlarda önemli kolaylıklar sağlamaktadır.  Bilgi ve iletişim teknolojisi iki grupta incelenebilir: a. Bilgisayar teknolojileri Donanım ürünleri Yazılım ürünleri b. İletişim teknolojileri BİLGİSAYAR KULLANIMI

18 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ  Bilimsel araştırmalarda kullanılan bilgisayar teknolojileri (donanım ve yazılımlar), araştırmaların güvenirliğini artırırken maliyetlerin düşmesini ve zamanın daha verimli kullanılmasını sağlamaktadır.  Kamu hizmetlerinde hizmet uygulamaları, vatandaşlara daha kaliteli hizmetler sunmakta, vatandaşlık numarası, vergi numarası gibi hizmetlerle daha kısa zamanda kişiler kendilerini tanıtmakta ve işlemlerini web ortamında takip edebilmektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

19 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ  İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile bilgi alışverişi hızlanmış, zaman ve mekan kavramı önemini yitirmiştir.  Artık günümüzde Mobil İnternet bağlantıları ile bankacılık, ticaret, alışveriş vb. işlemler her yerden yapılabilmektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

20 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

21 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ  Bilgisayarları çeşitli şekillerde sınıflandırmak mümkündür. En genel sınıflandırması şöyledir;  Ana Bilgisayar  Mini Bilgisayar(PDA)  Ağ (Network) Bilgisayarı  Kişisel Bilgisayar  Dizüstü (Laptop) Bilgisayar BİLGİSAYAR KULLANIMI

22 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ ANA BİLGİSAYAR  Ana bilgisayar, bir ağ yapısında bütün bilgisayarların bağlı olduğu çok yüksek kapasiteye sahip makinedir. Aynı anda yüzlerce kullanıcı tarafından kullanılabilir. Yan birimleri ve işlemcileri diğer bilgisayarlara göre daha güçlü olduğundan maliyetleri yüksektir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

23 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ MİNİ BİLGİSAYAR  Bu bilgisayar türü Kişisel bilgisayarlar (PC) ve Ana bilgisayarlar arasında kalır. Mini bilgisayarları tanımlamak için kullanılan PDA (Personel Dijital Assitant) sözcüğü, dijital özel sekreter anlamına gelmektedir. Küçük bir bilgisayar gibi çalışan PDA’da genel olarak isim ve adreslerin saklanabildiği bir veri tabanı, not defteri ve iletişim kurmayı sağlayan programlar yer alır. Özel bir kalem ile ekrana dokunarak veri girmeyi sağlayan bu cihazlarda klavye yoktur. Handheld, Pocket PC ve Organizer gibi mini bilgisayar türleri bulunmaktadır.  BİLGİSAYAR KULLANIMI

24 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ AĞ (NETWORK) BİLGİSAYARI  Ağ bilgisayarları kişisel bilgisayarlar gibidir ancak bir ağa bağlı olarak çalışır. Ağa bağlı diğer bilgisayarlarla veri akışını sağlar. Bu şekilde bir ağa bağlı olarak çalışan bilgisayarlara terminal denir. Terminaller, ana bilgisayardan bağımsız olarak çalışabiliyorsa akıllı (intelligent), çalışamıyorsa akılsız (dumb) olarak tanımlanmaktadır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

25 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ KİŞİSEL BİLGİSAYAR (PC - Personal Computer)  Kişisel bilgisayar, en yaygın kullanıma sahip bilgisayarlardır. PC (personel computer- kişisel bilgisayar) olarak da adlandırılır. Genelde evlerde ve ofislerde kullanılan bilgisayarlardır. Tek kullanıcı için tasarlanmıştır ancak bir ağa bağlı olarak da çalışabilir.  1970’ li yıllardan sonra kullanımı yaygınlaşmıştır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

26 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ DİZÜSTÜ (LAPTOP) BİLGİSAYAR  Dizüstü bilgisayar, masaüstü bilgisayarlara yakın kapasitede olan ve çanta gibi elde taşınabilen bilgisayar türüdür.  Yaklaşık bir kitap büyüklüğünde olmalarına rağmen kişisel bilgisayarların yaptığı tüm işlemleri yapabilirler. İçinde bulunan şarj edilebilir cihazlar sayesinde elektrik olmayan yer ve durumlarda da çalışması kullanıcıya büyük olanak ve kolaylık sağlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI

27 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR BİLGİSAYAR KULLANIMI

28 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR Bilgisayarlar kapasite, hız ve maliyet gibi alanlarda karşılaştırılabilir. Aşağıda bilgisayarlar arasındaki farklar tablo kullanılarak açıklanmıştır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Bilgisayar TürüKapasite (Yaklaşık) Ana bilgisayar5 TB – 500 TB Mini bilgisayar60 MB – 1 GB Ağ bilgisayarı10 GB – 160 GB Kişisel bilgisayar40 GB – 1 TB Dizüstü bilgisayar40 GB – 1 TB a. Kapasite Bilgisayarın kapasiteleri byte (bayt) olarak ölçülür ve saklayabileceği veri miktarını belirtir.

29 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR Bilgisayar TürüHız Ana bilgisayar4 – 16 İşlemci bulunur (Çok Hızlı) Mini bilgisayar200 Mhz – 800 Mhz Ağ bilgisayarı1,2 Ghz – 3,1 Ghz Kişisel bilgisayar1,7 Ghz – 3,6 Ghz Dizüstü bilgisayar1,1 Ghz – 2,0 Ghz BİLGİSAYAR KULLANIMI b. Hız Bilgisayarın hızı merkezi işlem biriminin işlemci hızı ile işlemcilerin hızı hertz (frekans hızı) birimi ile ölçülür. Günümüzde bilgisayarlar 1.7 Ghz, 2,8 Ghz, 3,6 Ghz gibi hızlara sahiptir.

30 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR Bilgisayar TürüMaliyet Ana bilgisayar1200 USD – 3500 USD Mini bilgisayar500 USD – 900 USD Ağ bilgisayarı400 USD – 1800 USD Kişisel bilgisayar600 USD – 2100 USD Dizüstü bilgisayar700 USD – 4000 USD BİLGİSAYAR KULLANIMI c. Maliyet Bilgisayarların maliyetleri; hızlarına, kapasitelerine, ebatlarına, donanım birimlerinin kalitesine ve sayısına göre değişmektedir. Bilgisayarların özelliklerinde bir standart söz konusu olmadığından tam bir karşılaştırma yapmak mümkün değildir. Çeşitli türde bilgisayarların ortalama özellikler ve günümüz fiyatlarıyla yaklaşık maliyetleri şöyledir;

31 SONUÇ OLARAK  Bilgisayarlar çok geniş bir kullanıcı yelpazesine sahiptir. Günümüzde ev hanımları da, büyük şirket yöneticileri de bilgisayar kullanmaktadır.  Ana bilgisayarlar genelde büyük işletmeler ve kamu kurumları tarafından kullanılır.  Ofis ve evlerde ise daha çok kişisel bilgisayarlar kullanılmaktadır.  Sabit olarak bir yerde çalışmayan ve sürekli olarak bilgisayarda işi olanların dizüstü bilgisayar kullanmaları daha uygundur.  Mini bilgisayarlar ise yanında sürekli bir ajanda veya not tutucu taşımak isteyenlerin tercihi olmaktadır  Yeni kullanıcılar ihtiyaçlarını iyi karşılayacak bilgisayar türünü tercih etmektedirler. Bilgisayarın maliyetleri de bu tercihi büyük oranda etkilemektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

32 BİLGİ TEKNOLOJİSİ ve TOPLUM BİLGİSAYAR KULLANIMI

33 BİLGİ TOPLUMU  Bilgi toplumu; bir toplumda her türlü bilgiyi üreten, bilgi ağlarına bağlanan, bilgiye erişen, erişilmiş bilgileri kolaylıkla yayabilen ve bilgileri her sektörde kullanan toplum olarak tanımlanmaktadır.  1980’li yıllardaki, bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler bilgi toplumunun oluşmasının başlangıç yılları olmuştur. BİLGİSAYAR KULLANIMI

34 BİLGİ TOPLUMU  Çağımızda gelişmiş ülkeleri, sanayi toplumu olmaktan çıkarak bilgi toplumu olma aşamasına ulaşmışlardır. İletişim teknolojisinde meydana gelen gelişmeler, bilgi toplumunun oluşturulmasında en önemli etken olmuştur.  Bilgi, yaşadığımız çağın bir simgesi olarak kabul edilmektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

35 BİLGİ OTOYOLU  Son yıllarda meydana gelen bilgi patlaması araştırma-geliştirmeye verilen önemin bir sonucudur. Teknolojik gelişmenin bir ürünü olarak evlere kadar uzanan bilgi ağları bilgi çağının özelliği olarak algılanmaktadır.  Bu bilgiler bilgi otoyolu denen hızlı bilgi ulaşım ağları vasıtasıyla yapılmaktadır. Çağımızda bilginin değeri tüm diğer ekonomik araçların önüne geçmiştir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

36 İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMI BİLGİSAYAR KULLANIMI

37 İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMI  İnsanların iş verimlerini artırmak, olumlu çalışma şartlarının yaratılması ile sağlanır. Kötü bir çalışma ortamı bilgisayar kullanıcısının sağlığına zarar verir. Ayrıca zaman kaybına ve dolayısıyla maliyetlerin yükselmesine neden olur. BİLGİSAYAR KULLANIMI

38 İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMININ FAYDALARI  İyi bir çalışma ortamının en önemli yararlarından birisi, sağlık açısından oluşabilecek olumsuzlukları engellemesidir.  İşler yapılırken ortaya çıkabilecek tehlikeli durumlar önceden belirlenmeli ve gerekli önlemler alınmalıdır. Gürültü, ışık, ısı vb. koşullar sağlığı bozacak derecede az veya fazla olmamalıdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

39 EKRAN (MONİTÖR) BİLGİSAYAR KULLANIMI

40 Monitörünüzü Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 1-) Monitörü güçlü manyetik alan yaratabilecek yüksek kapasiteli transformatörler, elektrik motorları ve harici hoparlörler veya fanlar gibi diğer aygıtlardan uzak tutun. 2-) Isının düzgün olarak dağılması için, monitörün etrafında yeterli havalandırma alanı olmasına dikkat edin. BİLGİSAYAR KULLANIMI

41 Monitörünüzü Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 3-) Monitörün yüksekliğini ekran göz seviyesinde veya biraz altında olacak şekilde ayarlayın. Ekranın ortasına bakarken gözleriniz çok hafif aşağıya doğru bakmalıdır. 4-) Monitör gözlerinize 40 cm’den yakın ve 70 cm’den uzak olmamalıdır. En iyi mesafe 60 cm’dir. 5-) Gözlerinizi periyodik olarak en az 6 m. uzaktaki bir nesneye odaklayarak dinlendirin. Sık sık göz kırpın. 6-)Parlama ve yansımaları en aza indirmek için monitörü pencere ve diğer ışık kaynaklarına 90° açı ile yerleştirin. Monitörün eğimini ayarlayarak tavan ışıklarının ekranınıza yansımasını engelleyiniz. BİLGİSAYAR KULLANIMI

42 Monitörünüzü Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 7-) Eğer ışık yansımaları ekranınızı görmeyi zorlaştırıyorsa, parlama engelleyici filtre kullanın. 8-) Havalandırma boşluklarını kapatmayın ya da monitörü radyatör veya diğer ısı kaynaklarının yakınına yerleştirmeyin. Monitörün üzerine hiçbir şey koymayın. BİLGİSAYAR KULLANIMI

43 KOLTUK VE OTURUŞ BİLGİSAYAR KULLANIMI

44 KOLTUK VE OTURUŞ Bilgisayarın karşısında otururken şunlara özen gösterilmelidir:  Masa yüksekliği cm.  Yüksekliği ayarlanabilir, sırtı bele uygun ve esnek bir ergonomik koltuk  Omuzlar rahat bırakılmış  Dik oturulmuş ve sırt desteklenmiş  Kollar yatay veya biraz yukarıda  Dirsek ve eller düz bir çizgide  Bacakların üst kısmı yatay  Dizler 90 veya 110 derece açıda olmalı BİLGİSAYAR KULLANIMI

45 KLAVYE BİLGİSAYAR KULLANIMI

46 KLAVYE BİLGİSAYAR KULLANIMI

47 GÖZ SAĞLIĞI BİLGİSAYAR KULLANIMI

48 GÖZLERİMİZİN SAĞLIĞI İÇİN:  Bilgisayar kullanmadan önce bir göz muayenesinden geçmeli, görme bozukluğu varsa mutlaka düzeltilmeli  Ekrandan cm. uzakta oturmalı  Ekranın üst kenarı ile göz hizasının aynı seviyede olmasına dikkat etmeli  Kağıt tutucu kullanıyorsak bunu ekranla aynı hizada tutmalı  Odanın loş ışıklı, aydınlatma mumluk ve indirekt olmalı  Işık ekrana dik açıyla gelmemeli  Işık yansıma ve parlamaları önlemeli  dakikada bir kısa süre gözleri uzağa odaklayarak göz kaslarının dinlenmesi sağlanmalı. BİLGİSAYAR KULLANIMI

49 DONANIM BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

50 Bilgisayarın Çalışma Mantığı Giriş Birimleri Bellek Merkezi İşlem Birimi Çıkış Birimleri BİLGİSAYAR KULLANIMI

51 DONANIM AYGITLARI  Giriş aygıtları  Merkezi İşlem Birimi (İşlemci)  Depolama aygıtları  Çıkış aygıtları  Çevresel aygıtlar BİLGİSAYAR KULLANIMI

52  Klavye  Fare  Tarayıcı  Modem  Optik Okuyucu  Barkod Okuyucu  Mikrofon  Dokunmatik Ekran DONANIM AYGITLARI GİRİŞ AYGITLARI BİLGİSAYAR KULLANIMI

53 KLAVYE (Keyboard)  Bilgisayarın en önemli giriş parçasıdır. Bilgisayara veri ve komut girişi klavye sayesinde olur.  Bilgisayara yazı yazmak ve komut vermek gibi işlemlerin yapılabilmesini sağlayan daktiloya benzer donanımdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

54 KLAVYE (Keyboard)  Klavyede bir devre vardır ve bu sayede basılan tuşun kodu İşlemciye iletilir.  Klavye üzerindeki tuşları, her program kendi amacı doğrultusunda kullanır.  Yani bir tuş bir programda farklı bir amaç için kullanılırken başka bir programda farklı bir amaç için kullanılabilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

55 KLAVYE (Keyboard) BİLGİSAYAR KULLANIMI Harf Tuşları Fonksiyon TuşlarıRakam Tuşları Özel Görevli Tuşlar Multimedia Tuşları

56 FARE (Mouse)  Farenin iki önemli bileşeni vardır. 1. hareket ettirildiğinde, dönerek ekranda görünen fare imlecinin yerini değiştiren içi metal dışı plastik bir top ; (optik farelerde top yoktur) 2. iki veya üç adet düğme. BİLGİSAYAR KULLANIMI Tekerlek Sağ tuş Sol tuş

57 TARAYICI (Scanner)  Bir resim, bir fotoğraf veya kağıt üzerinde bir dokümanı bilgisayar ortamına aktarmayı sağlayan cihazdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

58 Dokunmatik Altlık  Dokunmatik Altlık ( Touchpad ) : Dokunmatik altlık üzerinde parmağın hareketi ile ekranda okun hareket ettirilmesine yarayan bir aygıttır. Genellikle dizüstü bilgisayarlarda kullanılır. Farenin görevini yapar. Alanı yaklaşık 50 cm2’ dir BİLGİSAYAR KULLANIMI

59 DONANIM AYGITLARI MERKEZİ İŞLEM BİRİMİ (Central Processor Unit – Merkezi İşlem Birimi) Bilgisayarda bütün işlemlerin gerçekleşmesini sağlar. CPU yada MİB de denir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

60 MERKEZİ İŞLEM BİRİMİ Çeşitli donanım aygıtlarından gelen verileri işleyerek, aritmetiksel ve mantıksal işlemleri yaparak diğer aygıtların anlayabileceği dile çevirir ve bu verileri ilgili donanıma gönderir. Aritmetik Mantık Birimi: Aritmetik işlemler ve mantıksal karşılaştırmalar burada yapılır. İşlemcinin yapısı gereği sadece toplama yapılır. Diğer aritmetik işlemler toplamaya dönüştürülür. Örneğin çarpma işlemi üst üste toplama yöntemiyle yapılır. Kontrol Birimi: İşlem akışını düzenler, komutları yorumlar ve bu komutların yerine getirilmesini sağlar. Ön Bellek(Cache memory) ve Hız Hafıza Erişimi:Bilgisayarda işlemcinin hızı, bellek ile bilgileri ileten yollardan daha hızlıdır. Program kodlarına ve verilere daha hızlı ulaşmak için bunların hızlı bir şekilde ulaşılabileceği bir ortamda hazır bekletilmesi bilgisayarın hızını artırır. Bu amaçla erişimi hızlı olan ön bellekler geliştirilmiştir BİLGİSAYAR KULLANIMI

61 DONANIM AYGITLARI ÇIKIŞ AYGITLARI  Monitör  Yazıcı  Modem  Çizici (Plotter)  Hoparlör  Projeksiyon Cihazı BİLGİSAYAR KULLANIMI

62 EKRAN (Monitör) Bilgisayarın kullanıcının yaptığı işlemleri görebilmesini sağlayan görsel parçasıdır. Monitörde hareketli ya da sabit resim olarak algılananlar aslında tek karelik resimlerdir. Bu tek karelik resimler satır satır oluşturulmuştur ve saniyede bir çok kere yenilenirler. BİLGİSAYAR KULLANIMI CRT Monitör LCD Monitör

63 YAZICI (Printer)  Monitörden sonra en yaygın çıkış birimidir.  Bilgisayara kaydettiğimiz bilgileri, yapılan çalışmaları kısaca kağıda dökülebilecek her şeyi yazıcı aracılığıyla elde ederiz. BİLGİSAYAR KULLANIMI

64 YAZICI (Printer) Türleri  Nokta vuruşlu yazıcılar. (Dot Matrix Printers)  Mürekkep püskürtmeli Yazıcılar (Inkjet Printers)  Lazer yazıcılar (Laser Printers) BİLGİSAYAR KULLANIMI

65 Çizici(Plotter)  Plan ve grafikleri kağıt üzerine aktaran çıkış birimidir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

66 Hoparlör  Hoparlör : Kaydedilmiş sesler ve müzik parçalarının insan kulağının duyabileceği sesler şeklinde çıkışını sağlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI

67 ANAKART BİLGİSAYAR KULLANIMI

68 ANAKART  Anakart tüm sistem birimlerini üzerinde barındırır.  Diğer kartlar (ekran kartı, modem, ses kartı vb.) anakart üzerindeki genişleme yuvalarına takılır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

69 ANAKART  Tüm kartların kendi üzerine takılmasından ötürü de anakart olarak adlandırılırlar.  Ana kartlar destekledikleri mikroişlemci türlerine bağlı olarak adlandırılırlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI

70

71 BELLEK (HAFIZA) BİLGİSAYAR KULLANIMI

72 Bellek  Bellek, bilgisayarda bir programla ilgili bütün komut ve verilerin işlem görmek üzere depo edildiği, değişik işlemler sırasında oluşan ara ve sonuç bilgilerinin saklandığı kayıt ortamlarıdır.  İki tip bellek vardır:  RAM  ROM BİLGİSAYAR KULLANIMI

73 Bellek  İki tip bellek vardır:  RAM: Geçici Bellektir. Bilgisayar kullanırken elektrikler kesildiğinde yada Bilgisayar herhangi bir nedenle kapatıldığında üzerindeki veriler silinir.  ROM: Anakart üzerinde bulunur ve içinde anakarta ait bilgiler (program kodları) bulunur. Anakart fabrikada üretildiği zaman programlanır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

74 ÖLÇÜ BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

75 ÖLÇÜ BİRİMLERİ Bilgisayarda kullanılan ölçü birimlerinin en küçüğü BİTtir. (Binary digIT) Ölçü birimleri, işlemcideki, sabit diskteki ya da Ram’deki bilginin büyüklüğünü ifade eder. 1 ve 0’larla ifade edilir. Örneğin; klavyede K tuşuna bastığımızda, K’nın karakter karşılığı olan sayılarına başmış oluruz. Bu sayılar bilgisayarın anlayacağı sayılardır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

76 ÖLÇÜ BİRİMLERİ  Bit = En küçük ölçü birimi  8 BİT = 1 BAYT (8 Bit’in yanyana gelmesiyle oluşan ölçü birimidir.)  1024 BAYT = 1 KİLOBAYT (KB)  1024 KİLOBAYT = 1 MEGABAYT (MB)  1024 MEGABAYT = 1 GİGABAYT (GB)  1024 GIGABAYT = 1 TERABAYT (TB) BİLGİSAYAR KULLANIMI

77 DEPOLAMA BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

78 Bilgisayarda bilgileri nereye kaydederiz?  Disket (Flopy – FDD)  CD-ROM  Sabit disk (Hard Disk)  Bellek Kartları  Flaş Bellekler DEPOLAMA ÖLÇÜLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

79 DİSKET (Floppy Disk)  Bir zamanlar en yaygın kullanılan depolama aygıtıydı. Günümüzde fazla kullanılmamaktadır.  Disketler, bilgilerin kalıcı olarak saklanabildiği birimlerdir. Fakat kapasiteleri çok düşüktür.  1971 yılında 80 KB olan disketlerin kapasitesi bugün 1.44 MB’a yükselmiştir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

80 CD ROM Sürücü  CD ROM Compact Disk ROM demektir. CD-ROM sürücüler, CD’leri okumak için kullanılırlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI

81 CD Yazıcılar (CD-RW WRITER)  CD yazıcılar standart CD sürücülerden farklıdır, çünkü özel bir lazer ışını ile çalışırlar.  Bu lazer, cd-r diskler üzerindeki kimyasal madde tabakasına verileri yakarak yazar. BİLGİSAYAR KULLANIMI

82  Disketler 1,44 Megabaytlık veri saklayabilirler.  CD’ler 700 – 800 Megabaytlık veri saklayabilirler  DVD’ler Gigabaytlık veri saklayabilirler.  Sabit diskler 160 – 250 – 320 Gigabaytlık veri saklayabilirler. DEPOLAMA ÖLÇÜLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

83 SABİT DİSK (Hard Disk)  Bilgisayarın en önemli işlevlerinden biri bilgileri saklayabilmesidir.  Bilgisayarın bilgi saklanabilmesini sağlayan en önemli birimi hard diskidir.  Hard disk, kalıcı bir depolama ortamı, kullanıcının belgelerini, dosyalarını saklayabilmesini sağlayan bir depo işlevi görür. BİLGİSAYAR KULLANIMI

84 Bellek Kartları  Bellek Kartları(SD, MMC, Memory stick): Elektirik darbeleri ile bilgiler kayıt edilir, silinip yeniden kayıt yapılabilir. Bunların tekrar kayıt yapılma sayısı milyon civarında tahmin edilmektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

85 Taşınabilir Bellek(Flaş Bellek)  Taşınabilir Bellek(USB flash Disk): Bellek kartları ile aynı özellikledir fakat bunlar direk olarak USB girişine takılabilirler BİLGİSAYAR KULLANIMI

86 YAZILIM ÇEŞİTLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

87 Yazılım Belirli uygulamaları bilgisayarla yapabilmek için gereken programların hazırlanması ve işletim sistemlerinin düzenlenmesidir.

88 Yazılım Çeşitleri  Sistem Yazılımları : Bilgisayarı yöneten, denetleyen, kontrol eden yazılımlardır. İşletim sistemi olarak da bilinir. Bilgisayardaki donanımları yöneten, çalışmasını denetleyen ve diğer tüm yazılımların çalışmasını sağlayan temel yazılımdır. Örnek: İşletim Sistemleri (Windows, Linux)  Uygulama Yazılımları: Kullanıcının özel gereksinimlerini karşıladığı yazılımlardır. Örnek: Office (Word, Powerpoint vb.), MSN Messenger gibi. BİLGİSAYAR KULLANIMI

89 YAZILIM TÜRLERİ  ÜCRETSİZ YAZILIM (Freeware) : Kişiler yada kurumlar tarafından üretilen, ücretsiz olarak kullanıma sunulan yazılımlardır.  PAYLAŞIM YAZILIMI (Shareware) : İzin verilen süre içerisinde ücretsiz olarak kullanılabilen yazılımlardır. Genellikle 15 yada 30 günlüktür.  LİSANSLI YAZILIM (Licenced): Tüm özellikleri çalışan ve satın alınarak kullanılabilen yazılımlardır. Programın özelliklerine göre ücreti değişebilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

90 GÜVENLİK, TELİF HAKLARI ve HUKUK BİLGİSAYAR KULLANIMI

91 GÜVENLİK  Gizli bilgilere başkaları tarafından erişilebilmesi, virüs gibi zararlı verilerin bilgisayara girmesi gibi sorunlar üzerine güvenlik kavramı ortaya çıkmıştır.  Güvenlik en temelde, internet üzerinden gönderilen bilgilere izinsiz erişimin önlenmesidir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

92 GÜVENLİK  Bilgilere dışardan erişim olduğunda, verilerin silinmesi söz konusu olabilir. Bu durumda taşınabilir kayıt ortamlarına yedeklemek gerekir.  Aynı şekilde elektrik kesintilerinde de veri kaybı oluşabilir. Bunu önlemek için, verinin sabit diske yada taşınabilir kayıt ortamlarına kaydedilmesi gerekir.  Dosyalara dışardan erişimin engellenmesi için şifre (parola) belirlenmeli yada güvenlik duvarı kullanılmalıdır. Güvenlik duvarı, internetten gelen bilgilerin içeriğine bakarak hangilerinin geçmesi gerektiğine karar verir.  Kişisel bilgilerimize erişimi engellemek için de şifre kullanılmalıdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

93 BİLGİSAYAR VİRÜSLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI

94 VİRÜS  Çalıştığında bilgisayara zarar veren ve çoğalma (diğer dosyalara ve bilgisayarlara yayılma, bulaşma) özelliğine sahip bilgisayar programlarıdır.  Virüslerin bilgisayarlara vereceği zarar, programlanma biçimine göre değişir. Bir kısmı dosyalara bulaşırken bir kısmı doğrudan bilgisayarın sistem alanına yayılır. Bazıları belli bir tarihin gelmesi, sabit diskin belli bir alanının dolması gibi bir koşula bağlı olarak çalışır. BİLGİSAYAR KULLANIMI

95 VİRÜS  Virüsler eskiden disketler yoluyla bulaşır ve yayılırdı. Günümüzde ise genellikle e-posta, herkese açık dosya arşivleri ya da internet aracılığıyla yayılmaktadır.  Virüslerden korunmanın en etkili yolu, AntiVirüs programları kullanmaktır. Bu programlar virüsleri bulur, temizler ve virüslere karşı koruyucu bir kalkan (karantina) oluşturur. BİLGİSAYAR KULLANIMI

96 VİRÜS  Her gün yeni virüsler ortaya çıktığı için bu programlar sürekli güncellenmelidir.  Şüpheli kişilerden gelen ekli e-postaları açmadan silmek, e-postayla ya da internetteki çeşitli ortamlardan veya başka bilgisayarlardan, disket ya da CD’lerden alınan dosya ve programları kullanmadan önce, virüs taramasından geçirmek gerekir. BİLGİSAYAR KULLANIMI

97 TELİF HAKKI BİLGİSAYAR KULLANIMI

98 TELİF HAKKI  Sahibinin izni olmadan ve telif hakkını ödemeden kopyalama, çoğaltma yada satış gibi işlemler, telif hakkı yasasına aykırıdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI


"BİLGİSAYAR KULLANIMI MODÜL 1 – BÖLÜM 1 BİLGİSAYAR KULLANMA." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları