Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TIBBİ TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ KONGRESİ 18-22 Şubat 2015 ANTALYA.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TIBBİ TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ KONGRESİ 18-22 Şubat 2015 ANTALYA."— Sunum transkripti:

1 TIBBİ TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ KONGRESİ Şubat 2015 ANTALYA

2 KAMU İLAÇ TEDARİKÇİLERİ DERNEĞİ Ecz. Tanıl DİNÇSOY

3 Sayın Müsteşarım, Sayın Müsteşar Yardımcım, Sayın Rektörüm, Sayın Dekanım, Sayın Oturum Başkanım, Değerli Bürokratlarımız ve Katılımcılar, Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

4 Tıbbi Tedarik Zinciri Yönetimi denilince oldukça geniş bir ufkun değerlendirilmesi ile karşılaşırız. Bu ufuk ülkemizde Sağlıkta Dönüşüm projesiyle değişen, yenilenen kavramların hepsini hatta şu an öngöremediğimiz bir çok konuyu da kapsayabilir. Benim konum ilaç olduğu için sadece bu konudaki saptamalarımı arz edeceğim.

5 Adım Tanıl Dinçsoy. Sektörle tanışmam 1970 yılına dayanır. Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi 1972 mezunuyum. İki yıl aynı Üniversitede’ ki çalışmalarımın ve sonra vatani görevimin dışında tüm çalışma hayatım, ilaç içinde geçmiştir.

6 1980’ den beri Dekim Ecza Deposu A.Ş. ‘ nin Yönetim Kurulu Başkanı ve 2009’ dan beri bu Kamu İlaç Tedarikçileri Derneği (KİTDER)’ nin Yönetim Kurulu Başkanı olarak çalışmaktayım. Kamu İlaç Tedarikçileri Derneği üyeleri; ülkemizde kamuya ilaç temin eden takriben 70’ e yakın Ecza Deposu’ nun adetsel anlamda yarısını; cirosal anlamda % 80’ ini temsil eder. Konuşmama; sağlıkta yapısal dönüşüm programı içinde, ilaç ile ilgili değişimlere kısaca göz atarak devam edeceğim.

7 Genel Sağlık Sigortası ve yeni kapsamı; -Artan ve yaşlanan nüfus, -Kullanım bilincinde değişim, -Kronik hastalıklardaki artış, -Sağlık hizmetlerine ulaşım kolaylığı - hastane başvurularındaki artış, -Ülkemizdeki yabancı konuklar vb. gibi …….diğer etmenler sonucu sağlık harcamalarının yükseltmiştir. (Bu yükseliş %20’ ler civarındadır) Bu evrede çok rakam vererek sizi yormayacağım. Zira bu değerlerin hepsine muhtelif kaynaklardan ulaşmak ve konuya değişik açılardan yaklaşmak da mümkündür. Devlet Hastanelerinde ki tespitlerimi 8 ana başlık içinde değerlendireceğim. Üniversite Hastanelerini bu sunumun dışında tuttum ve sunumun sonunda kişisel kanaatimi çözüm önerimle beraber ayrıca aktaracağım.

8 1) yıllarında ilaçta global bütçe uygulanmıştır. Keza, dönemi için de global bütçemiz bellidir. Global bütçenin yarattığı disiplin ilaç fiyatlarını ciddi bir baskı altına almıştır. Referans fiyat uygulamasında ilaç fiyatlarına kriter olan döviz kuru baz alınan 1 Euro = 1,9595 TL’ dir. (1 Euro’ nun 2,82 TL olduğu düşünülürse döviz kurlarında % - 44 fark vardır). İlaç fiyatları önemli bir düşme kaydetmiştir. 2) Sektördeki en büyük ilk on oyuncu toplam pazarın % 42,71’ dir. Düşük fiyat baskısı üreticilerin Ar-Ge, istihdam, yatırım, yeni molekül konularında ki stratejilerini etkilemiştir. Bu üreticilere ait birçok ilaç ülkeye Türk Eczacılar Birliği üzerinde hasta bazında temin edilerek ve daha pahalı bir yöntemle ithal edilmiştir yılı TEB üzerinden getirilen ilaç cirosu 1,2 milyar TL’ yi (!) aşmıştır. En büyük beş üreticinin ciroları incelenirse, (Aib 902, Novartis 819, Bilim 768, Pfizer 716, Bayer 635 Milyon TL iken) TEB Türkiye’ nin en büyük cirolu ilaç firması olmuştur. (!)

9 3) İlaç Takip Sistemi (ITS) ile üretici-depocu-hastane zinciri tamamlanarak, etkin şekilde kullanılır olmuştur. Üretici ve toptancı kademesinde Bakanlığımızın yoğun denetim ve koordinasyonu; Ecza Depolarının işlem kalitesini olumlu yönde etkilerken, maalesef hastane eczanelerine ve hastanelerin kendi ilaç depolarında önemli bir fark yaratmamıştır. Hastanelerdeki eczane ve ecza depolarının fiziki koşulları mutlaka yenilenmelidir. ITS sayesinde, sahte ilaçla mücadelede başarılı olunmuştur. 4) Sağlık harcamalarındaki tasarruf, ekonomik kullanım ve bilinçli alım gibi hedeflere çabuk ve etkili ulaşabilmek için doğru tespit ve yol seçimi birinci zorunluluktur.

10 Ben sayın konuşmacıların çoğundan farklı olarak, “giderler” den ziyade envanter – devir olan stoktan konuya yaklaşacağım. 5) Sağlık Harcamalarında Devreden Stok (Kaynakça: T.C. Sağlık Bakanlığı SGB, Ocak 2015) İLAÇ MEDİKAL MALZEME LABORATUAR MALZEMESİ …………..…………….………………………..MİO TL…………………………………………..…………………… Devir

11 DEVREDEN İLAÇ STOĞUNDAKİ DEĞİŞİM % - 55,65

12 DEVREDEN MEDİKAL MALZEME STOĞUNDAKİ DEĞİŞİM % - 40,37

13 DEVREDEN LABORATUAR MALZEME STOĞUNDAKİ DEĞİŞİM % - 40,98

14 * * Yani; Sağlıkta Dönüşüm Projesinin, bu son 5 yıl içindeki sonucu, genişleyen sosyal güvenlik yelpazesi kapsamı, kronik hastalıklardaki artış, uzayan ömür, nüfus artışı, sağlık hizmetlerine ulaşımın getirdiği kolaylık, bilinç artışı ve bunun gibi etmenlere rağmen ilaç harcamaları küçülmüştür. * Hastane ilaç stokları % - 55,65 küçülmüştür. * Diğer sarf unsurlarıyla mukayese edilirse ilaç stokları, medikal malzeme ve laboratuar malzemelerine oranla % - 37 daha da fazla küçülmüştür.

15 6) Bakanlığımızın ilaçta uyguladığı stok yönetimi; Hastane ilaç stokları; zamanında ve efektif ödeme yaparak, daha uygun koşullarla ilaç satın almak ana fikrinden hareketle önce 3, sonra 2 aylık stok seviyelerine düşürülmüştür. Ne var ki; 2 aylık stok seviyesinden beklenen; ödemelerde olumlu etki yapmamış, tersine şartnamelerdeki ödemeler 90 gün prensibinden 150 güne uzamıştır. Böylece bu ödeme vadeleri daha uygun koşullarla alım imkanını ortadan kaldırmıştır.

16 Cari Hesapİşlem Tar.Vade Tar. Vade Tarihine Göre GecikmeCari Hesapİşlem Tar.Vade Tar. Vade Tarihine Göre Gecikme ANKARA ATATÜRK EĞİTİM VE ARAŞTIRMA GİRESUN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ARNAVUTKÖY DEVLET HASTANESİ BAŞTABİPLİĞİ İZMİR BOZYAKA EĞİTİM VE ARAŞT.HASTANESİ BAŞT, GÜMÜŞHANE DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ AKSARAY İLİ KAMU HASTANELERİ BİRLİĞİ AKSARAY DEVLET HAST TRABZON KANUNİ EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ ZONGULDAK ATATÜRK DEVLET HASTANESİ BAŞTABÎB MANİSA DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ BANDIRMA DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ARDAHAN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ BURSA ZÜBEYDE HNM DOĞUMEVİ HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ TARSUS DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ İZMİR TEPECİK EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ MANİSA MERKEZEFENDS DEVLET HASTANESİ BOLU İZZET BAYSAL EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ TRABZON AHİ EVREN GÖĞÜS KALP DAMAR CERRAHİSİ KARAMAN İLİ KAMU HASTANELERİ BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ KELKİT DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ SİNCAN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ÇAN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ HİTİT ÜNİVERSİTESİ ÇORUM EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ ZEYNEP KAMİL KADİM HAST.HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ TOKAT DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ÇANAKKALE DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ KAĞIZMAN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ KARADENİZ EREĞLİ DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ TRABZON FATİH DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ KARS DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ HASEKİ DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ÇEŞME ALPER ÇİZGENAKAT DEVLET HAST. BAŞTABİBLİĞİ DİYARBAKIR EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ BAŞTABİBL TRABZON YAVUZ SELİM KEMİK HASTALIKLARI HASTANESİ ZONGULDAK KADIN DOĞUM VE ÇOÇUK HASTALIKLARI HAST ERZURUM BÖLGE EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ ARTVİN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ İZMİR ATATÜRK DEVLET PATNOS DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ İSKİLİP DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ANKARA ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI SARIKAMIŞ DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ KOZLUK DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ EDİRNE DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ÇUMRA DEVLET HASTANESİ ALACA DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ MUT DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ KONYA EĞİTİM ARAŞTIRMA HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ NAZİLLİ DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ MARDİN DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ ANKARA DIŞKAPI YILDIRIM BEYAZIT EĞT.ARŞ.HST UŞAK DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ SİLİFKE DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ İZMİR GÖĞÜS HASTALIKLARI HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ DİKİLİ DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ AĞRI DEVLET HASTANESİ BAŞTABİBLİĞİ BATMAN KADIN DOĞUM VE ÇOC. HAST. HASTANESİ GECİKEN ÖDEMELERDEN ÖRNEKLER

17 ŞARTNAMELERDE DEĞİŞEN BAZI ÖDEME VADELERİ KURUM ADI: Şartname Vade Gün Sayısı AĞRI KAMU HAST. BİRLİĞİ180 İZMİT SEKA DEVLET HASTANESİ180 MERSİN DOĞ. ÇOCUK HASTANESİ150 GAZİANTEP CENGİZ GÖKÇEK KAD. HAST. DOĞ. HASTANESİ120 SALİHLİ DEVLET HASTANESİ120

18 2 aylık stok koşulunun sonucu; kurumların az ve sık mal almaları, yüklenicilerin lojistik maliyetlerine ek getirmiştir. Böylece yukarıda belirtilen iki unsur “alım fiyatlarına yeni maliyet” olarak eklenmektedir.

19 AŞIRI STOK - EKSİK STOK – ETKİN STOK ? İlaçta; belirli bir raf ömrü olması, soğuk zincir gibi taşıma ve saklama özellikleri içermesi, uyuşturucu ve bunun gibi farmasötik kullanım farklılıkları göstermesi, stok konusunun önemini ortaya çıkarır. Aşırı stokların önlenmesi ve stok planlaması, finansal maliyetlerin düşürülmesi bağlamında tabii ki çok önemlidir. Ancak ilaç kullanımına bağlı stoklar da rutin bir istatistiksel tüketim özellikleri göstermeyebilir.

20 Nihayetinde olağan veya olağan dışı hastalıklar, salgın hastalıklar her an gündeme gelebilir. Bu nedenle; aşırı stok kadar, eksik stok da başka zorluklara neden olabilir. Sürekli sağlık için ilacın kolay ve zamanında erişilebilir miktarda olması güvenli bir limandır. Düşük stok seviyesi; ihale operasyonlarının birbirine bağımlı yavaş süreçleri nedeniyle, görevde aksama-durma ve isteklerin zamanında karşılanamamasına neden olabilir. Maliyetlerin düşmesi uğruna, sağlık kadar önemli bir konunun riske atılmasından mutlaka kaçınılması gerekir.

21 7) Sağlık Bakanlığı’ mıza bağlı, 698 yataklı tedavi kurumu gözükmektedir. Burada ki toplam yatak sayısı ’ dur. (Kaynakça: Ocak ) 2015 yılına devir olan ilaç stoku ,000 TL olarak gözükmektedir. (Kaynakça: Ocak 2015 – * ,000 / 698 = TL / hastane başına düşen TL ilaç miktarıdır. (Mütevazi bir semt eczanesinden az) * ,000/ = TL / yatak başına düşen TL ilaç miktarıdır.

22 - SGK ve Maliye Bakanlığını temsili kongreye daha çok katkı sağlardı. - Üniversite’ lerin durumu, YÖK’ ün yokluğu ve görev üstlenmemesi nedeniyle giderek çözümsüzlüğe sürüklenmiştir. - E-fatura / E-uygulama / iade ilaçlardaki karmaşa / soğuk zincir ve hastanelerdeki GSP durumu malumlarınızdır. - Tek-tip şartname sorunu; şartnamelerdeki idari ve teknik şartnamelerdeki çelişki / fiyat farkı konusu / hukukun geri duruşu! Hakim durumun kötüye kullanılması halen kamudaki ilaç ile ilgili sorunların başındadır. - Hastane genel giderlerin % 20-25’ ler oranını oluşturan ilaç ve tıbbi malzeme, 4 ana unsurun ilaç-malzeme / doktor maaşları / personel maaşları ve diğer giderler içinde sadece ilaç ödemede öncelikli olmayan giderleridir. Payı bu kadar düşmüş bir giderin üzerinde ekonomi yapma çabaları kolaycılıktan öte değildir. Hastaneler ekonomiyi başka kalemlerde aramalıdır.

23 SONUÇ: OECD verilerine göre Türkiye sağlık harcamalarında, ilaç tüketiminde ve ilaç çeşidinde geri sıralardadır. Akılcı ilaç kullanımı tabii ki hedeftir. Ancak, tasarruf ve ekonomi boyutunun düzenlenmesine geniş bir perspektifle bakmak yararlı olacaktır. İlaçta alınacak esas önlemler daha uzak ufuklara, dijital ilaç çağına göre olmalıdır. * Hastane stokları 3 aya çıkartılmalı,ödemeler düzeltilmelidir. * Global bütçe ve fiyat politikalarında yapılacak iyileştirmelerle ilaç pazarı çeşidinde yarar sağlanabilir. * Hasta ihtiyacına göre yapılan ithalat da baştan düzenlenmelidir. ATASÖZÜ : Dimyat’ a pirince giderken, evdeki bulgurdan olmayalım.

24 BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM. SAYGILARIMLA, Şubat 2015 Ecz. Tanıl DİNÇSOY Kamu İlaç Tedarikçileri Derneği Yön.Kur.Bşk. 24


"TIBBİ TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ KONGRESİ 18-22 Şubat 2015 ANTALYA." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları