Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DİSİPLİN NEDİR Davranışı yönlendirmeyi amaçlayan bir eğitimdir… Cezalandırma ile eş anlamlı değildir. Çocuğa istenilen davranışları ve alışkanlıkları öğretmek,kendi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DİSİPLİN NEDİR Davranışı yönlendirmeyi amaçlayan bir eğitimdir… Cezalandırma ile eş anlamlı değildir. Çocuğa istenilen davranışları ve alışkanlıkları öğretmek,kendi."— Sunum transkripti:

1 DİSİPLİN NEDİR Davranışı yönlendirmeyi amaçlayan bir eğitimdir… Cezalandırma ile eş anlamlı değildir. Çocuğa istenilen davranışları ve alışkanlıkları öğretmek,kendi kendini denetleme olan ahlak gelişimini sağlamaktır. Çocuğun kendi kendine yönetme yeteneği kazanmasını sağlamaktır Yapıcı ve iyi niyetli bir yardımdır. 1

2 DİSİPLİN, SORUMLULUĞU ÖĞRETMEKTİR… 2

3 DİSİPLİN, DÜZENLİ BİR YAŞAM SİSTEMİDİR 3

4 GERÇEK DİSİPLİN KİŞİNİN KENDİSİYLE BAŞLAR. 4

5 Disiplin için önemli ilkeler : 5

6 Tutarlılık; Disiplin için en önemli ilkelerden biridir. Çocuğunuzun uygun olmayan bir isteğine birkaç kez "Hayır" dedikten sonra sonunda "Evet" diyorsanız, çocuğunuz ısrar etmesinin işe yaradığını öğrenecektir. 6

7 Eşinizle sözbirliği ve işbirliği içerisinde olmanız, disiplin için gereklidir. Çocuğunuza ; "Dışarı çıkmadan önce oyuncaklarını topla" dediğinizde, eşiniz "Bırak gitsin, arkadaşları bekliyor" diyorsa çocuğunuz işine gelen kuralı dinleyecektir 7

8 Davranışlarınızla çocuğunuza örnek olduğunuzu unutmamalısınız. Öğrettiğiniz kuralları kendiniz de sergilemelisiniz. Kardeşine vurduğu için çocuğunu döven bir baba "kimsenin kimseye vurmaması gerekir" kuralını önce kendisi bozmuş olur. Çocuğunuz anne-babasının birbirlerine nasıl davrandıklarını gözlemler. Eşiniz size, sürekli eleştiren ya da alaycı bir şekilde yaklaşıyorsa çocuğunuzun, kardeşine olumlu ve saygılı davranmasını beklememelisiniz 8

9 Etkili bir disiplin oluşturabilmek için, çocuğa özgürlük sınırlarının neler olduğu önceden söylenmelidir. Disiplinin amacı düzenli, tutarlı ve sorumlu davranış alışkanlıkları kazandırmak olmalıdır. Aşırı hoşgörü ve disiplin eksikliği, çocukta bencillik ve anti-sosyal davranışların ortaya çıkmasına sebep olabilir. Aşırı otoriter ve baskılı katı disiplinde de, ana- babaya karşı korku ve öfke ile nefret duygularının oluşumuna, çocuğun bağımlı veya isyankar olmasın neden olabilir. 9

10 ANA BABALARIN UYGULADIKLARI CEZAYA DAYALI OLUMSUZ DİSİPLİN ŞEKİLLERİ * Fiziksel disiplin * Çocuğu sözle hor görmek * Sevgiyi esirgemek 10

11 Sevgi temeline dayanmayan bir disiplin gerçekleşmez. Onur kırıcı ve kendini savunma fırsatı verilmeden uygulanan ceza çocuğun özgüvenini sarsar ve bağımsızlaşmasını engeller. Yanlış kullanılan ceza rahatsız eden davranışı ortadan kaldırdığı halde çocuğa ceza veren kişilere karşı öfke duymasına neden olduğundan, onun benlik saygısını olumsuz yönde etkiler. 11

12 FİZİKSEL DİSİPLİN (DAYAK) 1- Çocuk bir yaramazlık yaptığı zaman dayak yerse bunun karşılığını ödemiş demektir. Yaptığını düzeltmek için başka bir şey yapmasına gerek kalmadığını düşünür. 2- Dayak yiyen çocukta ana- babaya karşı kızgınlık oluşur. Kendi yaptığının kötü bir şey olduğunu öğrenip kendini suçlu göreceğine, kendisini döveni suçlar. 12

13 Dayak ; çocukların ruhsal gelişimini yavaşlatıyor…. 13

14 Peki sürekli dayağa maruz kalan çocukların ruhsal durumu ne oluyor? araştırma sonuçları ne diyor : Amerikan New Hampshire Üniversitesi bilim adamlarının, sonuçlarını, San Diego kentinde şiddet ve travma üzerine düzenlenen uluslararası bir konferansta açıkladıkları araştırmaya göre, aile içinde şiddet gören çocukların zeka düzeyi yıllar sonra bile yaşıtlarına göre daha düşük oluyor. Yıllarca süren araştırmayı yapan ekibin başı Murray Straus, " Çocuklar ne kadar sık dövülürse ruhsal gelişimleri o kadar yavaş oluyor " demiştir. 14

15 ABD’de yaşları 2 ile 4 ve 5 ile 9 arasında değişen iki ayrı grupta toplam 1500 çocukla yapılan araştırma çerçevesinde, her iki grupta da çocukların 4 yıl arayla 2 kez sınava tabi tutulduğu, yaşları daha küçük olan çocuklarda dayak yiyen ve yemeyenler arasındaki zeka farkının çok daha fazla olduğu belirlendi. 15

16 “Dayak konusunu ele alırken şunu hatırlatmak gerekir ki; nadiren ve çok zorunlu durumda çocuğu fiziksel olarak cezalandırmakla onu dayakla terbiye etmek arasında fark vardır. Çocuk dayakla terbiye edilemez. Terbiye, uzun etkili bir eğitim verme, tutum ve davranış değiştirme biçimidir. 16

17 Oysa dövülen çocuk için, annesindeki öfkenin dinmesi önemlidir, aynı davranışları sonra yine tekrarlayabilir. Pek çok ‘’dayak arsızı’ ' denilen çocukların neden dövüldüklerine değil, dayağın sonucuna önem verdikleri görülür. ‘’Oh ya, acımadı işte’' sözüyle döveni açıkça tahrik ettikleri bile görülür.” 17

18 18 3- Çocuğun ana – babadan daha güçsüz ve aciz olduğunu bu şekilde yüzüne vurmak çocuğu utandırır ve kendine olan güvenini sarsar. 4- Çocuk ana babasının davranışını taklit edip problemlerini saldırganlıkla çözmeyi öğrenir, kızdığı zaman oda bir başkasını döver. Dayağa alışan çocuk başkalarıyla sürtüşmelerini konuşarak halledemez, oda şiddete başvurur.

19 19 Fiziksel ceza gören çocuk kaygı yaşamakta ve içine kapanmaktadır. Bu çocukların benlik kavramlarının da olumsuz etkilediği belirlenmiştir. · Fiziksel ceza ile öz saygının azalması ve psikolojik sorunlar arasında olumlu bir ilişki bulunmuştur. · Fiziksel ceza çocukta saldırganlık ve şiddet davranışlarına yol açmaktadır. · Şiddetli bir fiziksel ceza ile karşı karşıya kalan çocuk korkmakta ve kendisini çaresiz ve değersiz hissetmektedir.

20 20 Çocukluklarında fiziksel ceza görmüş üniversite öğrencilerinin yoğun kaygı ve depresyon yaşadıkları, sosyal ilişkilerinin olumsuz olduğu belirlenmiştir. · Şiddetli fiziksel cezaya maruz kalan çocuk bunu ebeveynliğin normal bir parçası olduğunu öğrenmekte ve bir yetişkin olarak aynı davranış kalıplarını kendi çocukları üzerinde uygulamaktadır. · Şiddetli cezaya maruz kalanların kendi çocuklarını istismar etme olasılığı, bu tür davranış görmemiş çocuklardan 5 kat daha fazladır.

21 Evde sürekli duvarlara resim yapan bir çocuk olduğunu düşünün. Ona vurmak sizce onu terbiye eder mi? ‘’Bir arkadaşımın kızı eline kalemi aldığı an hemen odasının duvarlarını boyuyordu. Arkadaşım önce ne yapacağını şaşırdı. Anlatmaya çalıştı ama çocuk daha 3 yaşındaydı. Sonuçta odasının bir duvarını kartonla kapladı. Ve kızına dedi ki “Bu duvar senin. İstediğin gibi yaz, çiz.” Çocuk da mutlu oldu, o da. Zaten bir süre sonra kızı resim yapmaktan da sıkılmıştı.’’ Onu dövse aynı sonucu alabilir miydi? Hiç sanmıyorum. 21

22 ÇOCUĞU SÖZLE HOR GÖRMEK 1. Korku ve Tehdit; Çocuklar korku konusunda çok hassastırlar. Hele pek anlamadığı kavramadığı şeylerle korkutulursa bu sözlere inanır ve çok sarsılır. 2. Alay, küçümseme; çocuk için onur kırıcıdır.. 3- Bağırma Beddua Etme; Bunlar çocuğun olumsuz davranışlarını düzeltmez, sadece ana babaların içini boşaltmasını sağlar. Çocuk kendini suçlayacağına ana babayı suçlar. 22

23 23

24 SEVGİ ESİRGEME Çocukla konuşmamak, küsmek, ona aldırmaz bir şekilde davranmak, onu artık sevmediğini söylemek, ! Sevgi esirgemenin de vicdan gelişimi üzerinde olumsuz etkileri vardır, Cezasını çeken çocuk burada da yaptığı yaramazlığın karşılığını ödemiş demektir. Pişmanlık duyarak yanlışını düzeltmek için bir şey düşünmesine gerek yoktur. 24

25 25 “ Yaramazlık yaparsan bir daha seni sevmem” gibi sözler çocuğu can evinden vurur. Çocuk ana-babasının sevgisine her zaman ihtiyaç duyar!..

26 OLUMLU DAVRANIŞLAR KAZANDIRMAK İÇİN; Pozitif ödüllendirme yöntemi Çocuk, anne ve baba arasındaki sözleşme 26

27 POZİTİF ÖDÜLLENDİRME YÖNTEMİ Doğru davranışları öğretmek için en etkili yöntemdir. Kazanılması istenilen davranışlar daima ödüllendirin, Bu sistemde çocuğunuzun davranışlarını ve duygularını ayrı ayrı değerlendirin, Ödüllendirmeyi gözle görülen şeyler için uygulamak gerekir, örneğin; elbiselerini katlaması gibi, 27

28 Çocuklarımıza bu hayatta öğretmek istediğimiz şeylerden biri öfke dürtülerimizi nasıl kontrol etmemiz gerektiği olmalıdır. Vurma eylemini bizzat gerçekleştirerek bunu elbette ki öğretemeyiz. 28

29 Çocuklarımıza bu davranışla öğrettiğimiz tek şey vurmanın kabul edilebilir bir davranış olduğudur. Onların algıladığı büyükler çocuklara veya güçlüler zayıflara vurabilirler mesajlarıdır. Çocuklar için büyükleri özellikle de doğruluk timsali olarak gördükleri anne babaları ne yaparsa doğrudur ve onlar anne babalarını taklit ederek büyür ve gelişirler.. 29

30 Hiçbir çocuk, hiçbir davranış vurulmayı haketmez. Mutlaka ve mutlaka doğruları öğretmek için vurmaktan başka bir yöntem her zaman vardır. Bir doğru asla bir yanlışla öğretilemez!!! 30

31 31

32 32


"DİSİPLİN NEDİR Davranışı yönlendirmeyi amaçlayan bir eğitimdir… Cezalandırma ile eş anlamlı değildir. Çocuğa istenilen davranışları ve alışkanlıkları öğretmek,kendi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları