Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM Kültür, Kültürlerarası Etkin İletişim, Kültür Şoku.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM Kültür, Kültürlerarası Etkin İletişim, Kültür Şoku."— Sunum transkripti:

1 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM Kültür, Kültürlerarası Etkin İletişim, Kültür Şoku

2 KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM

3 DERS ÖNCESİ SORULAR 1. KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM’İN ÖNEMİ NEDİR? 2.“KÜLTÜR” SİZCE NE ANLAMA GELİYOR? 3. İÇİNDE YAŞADIĞIMIZ KÜLTÜRDEN NASIL ETKİLENİYORUZ?

4 KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM FARKLI KÜLTÜRLERDEN KİŞİLERLE BİLGİ ALIŞVERİŞİNDE BULUNMAK KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM KURMA NEDENLERİ? TEKNOLOJİK GELİŞMELER GÖÇ VE NÜFÜS HAREKETLERİ İŞ VE TİCARİ İLİŞKİLER ÇATIŞMALAR ve SAVAŞLAR ETİK DAVRANIŞ KURALLARI KÜLTÜREL ÖGELERİMİZİN FARKINA VARMAK YARATICI PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANMAK

5 KÜLTÜRLER ARASI ILETIŞIMDE ORTAK SORUNLAR  INSANLARI BELLI KALIPLARA YERLEŞTIRME (STEREOTYPING)  DIĞERLERI HAKKINDAKI ÖN YARGILAR VE FARAZIYELERDE BULUNMA,  CINSIYET, YAŞ, IRK, DIN GIBI FARKLARIN GETIRDIĞI YANLIŞ ANLAMALAR,  KÜLTÜREL DEĞERLERI TAŞIYAN INSANIN HOŞ GÖRÜDEN YOKSUN OLMASI,  KÜLTÜRÜN DIŞA KAPALI, DIŞA KARŞI ŞÜPHECI OLMASI,  KENDINI BEĞENMIŞLIK VE DIĞER KÜLTÜRLERE SAYGI EKSIKLIĞI,  KÜLTÜREL EMPATI YOKLUĞU,  GELENEKSEL KÜLTÜREL DEĞERLERE SAHIP OLMA. Kenan BAŞARAN

6 KÜLTÜR NEDİR? Kültürü bir buzdağına benzetebiliriz.

7 Kenan BAŞARAN

8 BUZDAĞI’NIN SU ÜZERİNDEKİ KISIMDA: YEMEK, KIYAFET GİBİ GÖRÜNEBİLEN ÖGE VE DAVRANIŞLAR BUZDAĞI’NIN SU ALTINDAKİ KISIMDA: DEĞERLER – İNAÇLAR – DAVRANIŞ KALIPLARI GİBİ GÖRÜNMEYEN ÖGELER VARDIR.

9

10

11 Kenan BAŞARAN KÜLTÜR BİR TOPLUMUN YAŞAM TARZI VE ÖĞRENİLMİŞ DAVRANIŞ KALIPLARIDIR. KÜLTÜR TOPLUMDAKİ PAYLAŞILAN ORTAK ÜRÜNLERDEN OLUŞUR. KÜLTÜR BİR NESİLDEN BİR BAŞKA NESİLE AKTARILAN MADDİ (SOMUT) VE MADDİ OLMAYAN (SOYUT) ÖGELERDEN OLUŞUR MADDİ ÖGELER: TEKNOLOJİK İLERLEME, ÜRETİM VE BECERİLER MANEVİ ÖGELER: TOPLUMU DÜZENLEYEN GELENEK, GÖRENEK, YASA VE AHLAK KURALLARI

12 Kenan BAŞARAN KÜLTÜR’ÜN BİLEŞENLERİ DEĞERLER (VALUES), İNANÇLAR (BELIEFS), DAVRANIŞ KALIPLARI (NORMS), ÖRF- ADET- GELENEKLER, DİL, DÜŞÜNCE KALIPLARI, İLETİŞİM TARZLARI

13 KÜLTÜR’ÜN KAPSAMINA GİRENLER: DEĞERLER/VALUES : BELLİ BİR KÜLTÜRE GÖRE BELİRLENMİŞ İYİ – GÜZEL – DOĞRU OLAN VE SOSYAL YAŞAMA YÖN VEREN STANDARTLAR. DEĞERLER SOYUT VE GENEL KAVRAMLARDIR KÜLTÜREL DEĞERLER: BAŞARI, DİSİPLİN, EŞİTLİK, SAYGI, MİLLİYETÇİLİK, DEMOKRASİ, KENDİNİ GELİŞTİRME,AİLEYE BAĞLILIK DEĞERLER ZAMANLA DEĞİŞEBİLİR, BİREYLER HER ZAMAN DEĞERLERE UYGUN HAREKET ETMEYEBİLİR. KUŞAKLAR ARASINDAKİ DEĞER ÇATIŞMALARI BURADAN KAYNAKLANIR

14 GÜNÜMÜZDE KÜLTÜRÜMÜZE EKLENEN YENİ DEĞERLER? ÇEVREYE SAYGI SAĞLIKLI YAŞAM – VÜCUT SAĞLIĞI BOŞ ZAMAN ETKİNLİKLERİ ? Kenan BAŞARAN

15 KÜLTÜR’ÜN KAPSAMINA GİRENLER: İNANÇLAR / BELIEFS: YAŞAMDA ‘DOĞRU’ OLDUĞUNA İNANDIĞIMIZ HERŞEY HİNTLİLERİN İNEĞİ KUTSAL SAYMASI KURALLAR / NORMS: TOPLUM TARAFINDAN UYMAK ZORUNDA OLDUĞUNUZ BEKLENILEN KURAL VE DAVRANIŞ KALIPLARINIZ. 1. Yapmamanız gerekenler (Evlilik öncesi beraberlik). 2. Yapmanız gerekenler (Yaşlılara saygı) Kenan BAŞARAN

16 NORM HER TOPLUMDA BİREYLERİN TUTUM VE DAVRANIŞLARINI BELİRLEYEN, NASIL GİYİNECEĞİMİZDEN NASIL YEMEK YİYECEĞİMİZE, BELİRLİ YERLERDE NASIL DAVRANMAMIZ GEREKTİĞİNE İLİŞKİN ÇEŞİTLİ KURALLAR, DAVRANIŞ KALIPLARI VARDIR. YAPTIRIMI OLAN KURALLAR SİSTEMİDİR ÖDÜL VE CEZA İLE GÜVENCE ALTINA ALINIR RESMİ VE GAYRI-RESMİ OLABİLİR TOPLUMDAN TOPLUMA FARKLILIK GÖSTERİR TOPLUM İÇİNDE DE ZAMAN İÇİNDE DEĞİŞİR BİREYİN TOPLUMSALLAŞMA SÜRECİ İÇERİSİNDE ÖĞRENİLİR (BİLET ALIRKEN KUYRUĞA GİRMEK) Kenan BAŞARAN

17 KÜLTÜREL NORM ve DEĞERLERİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

18 KÜLTÜREL NORMLAR DERİN SOSYAL KURALLAR İÇEREBİLİR BU NEDENLE AŞAĞIDAKİ KONULARA HASSASİYET GÖSTERMELİYİZ: KİŞİLERARASI MESAFE (PERSONAL SPACE) KİŞİLERİ TANITMA VE SELAMLAMA DOĞRU – YANLIŞ – HATA – UTANMA KAVRAMLARI YEMEK YEME ZAMAN VE KURALLARI, BESLENME ALIŞKANLIKLARI VE TABULAR ARKADAŞLIK- AİLE VE AKRABA İLİŞKİLERİ HEDİYE ALIŞ – VERİŞİ ETİKETİ / KURAL VE GELENEKLERİ İŞ ARKADAŞLARINI MİSAFİR ETME VE EĞLENDİRME ETİKETİ / KURAL VE GELENEKLERİ YASAKLAR – KISITLAMALAR, DİNİ GELENEK VE UYGULAMALAR, KUTSAL EŞYA, KİŞİ VE HAYVANLAR, ÖNEMLİ GÜN VE TATİLLER

19 KÜLTÜR – DİL İLİŞKİSİ KÜLTÜR İNSANLARIN TOPLUMSAL MİRASIDIR KÜLTÜRÜN YARATILMASI VE AKTARILMASI SEMBOLLER İLE OLUR SEMBOL, İNSANLARIN İLETİŞİMDE KULLANDIKLARI ANLAM İFADE EDEN HER ŞEYDİR DİL İNSANLARIN İLETİŞİM İÇİN KULLANDIKLARI SEMBOLLER SİSTEMİDİR DİL AYNI ZAMANDA BİR KÜLTÜRÜ VE O KÜLTÜRE AİT ÖZELLİKLERİ KUŞAKTAN KUŞAĞA AKTARMA ARACIDIR Kenan BAŞARAN

20 KÜLTÜR – DİL İLİŞKİSİ

21

22

23 Kenan BAŞARAN KÜLTÜR – KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ 1. DİNAMİKTİR 2. YAYILIR - NÜFUZ EDER – KAPSAMI İÇİNE ALIR 3. ÖĞRENİLİR 4. PAYLAŞILIR

24 KÜLTÜR ÖĞRENİLİR

25 KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ KÜLTÜR ÖĞRENİLİR İLETİŞİM – İŞBİRLİĞİ... GÖZLEM İLE TAKLİT EDEREK……

26 KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ KÜLTÜR DİNAMİKTİR ZAMAN İÇİNDE GELİŞİR -DEĞİŞİR  DEĞİŞİM YAVAŞ VE ZORDUR, ACI VEREBİLİR  DEĞİŞİM ‘GELENEKSEL’ DEN ‘SEKÜLER’ DEĞERLERE DOĞRU OLUR

27 KÜLTÜR DİNAMİKTİR

28 KÜLTÜR PAYLAŞILIR

29 KÜLTÜR YAYILIR-KUŞATIR- NUFUZ EDER

30 Kenan BAŞARAN KÜLTÜR = İLETİŞİM ‘FARKLI KÜLTÜRLERİN (YA DA ALT KÜLTÜRLERİN) ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMDİR’ (Jelleis Hansson,2008)

31 Kültürlerarası İletişimin Önemi?

32 Kenan BAŞARAN FARKLI KÜLTÜRLERLE ETKİLİ İLETİŞİM KÜLTÜREL FARKLILIKLARI KABUL ETMEK YARGIDA BULUNMADAN DİNLEMEK EMPATİ KURMAK, HOŞGÖRÜLÜ OLMAK ‘BEDEN DİLİ’ FARKLILIKLARINI ÖĞRENMEK DEĞİŞEN KOŞULLARA; FARKLI TUTUM, DAVRANIŞ ve ALIŞKANLIKLARA HAZIRLIKLI OLMAK FARKLI GİYİM ve GÖRÜNÜŞÜ YADIRGAMAMAK

33 Kenan BAŞARAN FARKLI KÜLTÜRLERLE ETKİLİ İLETİŞİM ORTAK GÖRÜŞ PAYLAŞTIĞINIZ HİSSİNİ KARŞI TARAFA BELLİ ETMEK YÜZEYSEL BAKIŞ AÇISI OLUŞTURMAK KİŞİSEL ANLAŞMALARA VE UYUMA ÖNEM VERMEK GENELLEŞMİŞ VE BASMAKALIP BİR YARGIDAN KAÇINMAK

34 Janet & Fatima : University Students in U.K.  Fatima: My younger sister is getting married next week !  Janet: Wow! How did they meet?  Fatima: Well.. Actually, they haven’t met yet.  HOW DO YOU ACCOUNT FOR THEIR DIFFERENT IMPRESSION?  DOES CULTURE PLAY A ROLE IN THE COMMUNICATION BETWEEN THESE TWO WOMEN?

35 Kenan BAŞARAN KÜLTÜR ŞOKU FARKLI BİR KÜLTÜRE GİRİLDİĞİNDE GEÇİRİLEN TRAVMA ‘SUDAN ÇIKMIS BALIK’ SENDROMU EVRELERİ (4H): – ‘HONEYMOON’ – ‘HORROR’ – ‘HUMOR’ – ‘HOME’

36 EVRELER 1.HONEYMOON (BALAYI) = YENİ TANIŞILAN KÜLTÜRDEKİ HERKES/HERŞEY GÖZE KULAĞA HOŞ GELİR SÜRESİ: GENELDE 2 HAFTA KADAR 2.HORROR (KORKU/ENDİŞE) = YABANCI ÇEVREYE UYUM SAĞLAMADAKİ SIKINTILAR, ENDİŞE, KARARSIZLIK, EV ÖZLEMİ, UYULMASI GEREKEN KURALLARDAKİ FARKLILIKLAR SÜRESİ: BAZI KİŞİLER İÇİN ÖMÜR BOYU

37 EVRELER 3.HUMOR (KABULLENME) = O TOPLUMUN KÜLTÜRÜNE, DİLİNE, İNSANLARINA ALIŞMAK, YAKINLIK DUYUP KABULLENMEK SÜRESİ: BİRKAÇ AY YADA DAHA FAZLA 4.HOME (UYUM) = KENDİ KÜLTÜRÜ İLE İÇİNDE YAŞADIĞI YENİ KÜLTÜRÜN ÖZELLİKLERİNİ DAHA OBJEKTİF GÖZLE GÖRME, FARKLILIKLARA SAYGI DUYMA SÜRESİ: YAŞAM BOYU ÖĞRENME, UYUM SAĞLAMA Kenan BAŞARAN

38 TERSİNE KÜLTÜR ÇATIŞMASI BİR SÜRE BAŞKA ÜLKEDE YAŞAYIP KENDİ ÜLKESİNE GERİ DÖNÜNCE KARŞILAŞILAN KÜLTÜR ŞOKU KÜLTÜR ÇATIŞMASI DEĞERLER ÇATIŞMASI

39 Kenan BAŞARAN KÜLTÜR ÇATIŞMASI ‘DEĞER’LER UYUŞMAZLIĞI ‘CANLI HAYVAN PAZARI’ -ÇİN, SİNGAPUR, HONG-KONG ‘PULYA’ – KIBRIS ‘KIMIZ’ – KIRGIZİSTAN ‘YENİ KUŞAK’ – ALMANYA ‘KKTC’DE 4,5 YIL OKUYAN TC’Lİ ÖĞRENCİLER’

40 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM BENZERLİKLER ENGELLER FARKLILIKLAR ZORLUKLAR

41 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI FARKLAR KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM: FARKLI KÜLTÜRLERİN YA DA ALTKÜLTÜRLERİN ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMDİR. ALTKÜLTÜR: AYNI TOPLUM İÇİNDE BULUNAN KENDİLERİNE HAS KONUŞMA DİLİ, ALIŞKANLIKLARI OLAN FARKLI ETNİK VE/VEYA DİNİ GRUPLARDIR.

42 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARSI FARKLAR DAVRANIŞ KALIPLARI TOPLUMDAN TOPLUMA, KÜLTÜRDEN KÜLTÜRE FARKLILIKLAR GÖSTERİR. FARKLILIKLAR BİLİNMEZSE İLETİŞİMDE YANLIŞ ANLAMALAR, YORUMLAR ORTAYA ÇIKABİLİR. YABANCI BİR DİL ÖĞRENİRKEN,O DİLİ KULLANAN TOPLUMUN, KÜLTÜREL DAVRANIŞ MODELLERİNİ DE ÖĞRENMEK GEREKİR…

43 Kenan BAŞARAN

44 ‘High/low context’ Kültürleri High Low China Turkey America Japan Germany

45 High/low context ‘Low context’ kültürlerde iletişim: Mesaj kullanılan dil ile verilir. örn. TV, kitap, yabancı biri ile konuşma High context kültürlerde iletişim : Mesaj bulunulan ortam, durum, mekan ile aktarılır. örn. Bir arkadaşınıza ruh halinizi aktarmanız

46 Bir arkadaşınızla konuşurken: Arkadaşınız sizin ne söylediğinizi dinleyecek ve Mesajınızı yorumlarken: – El-kol hareketleriniz, yüz ifadeleriniz – Eski davranışlarınız, ve – Şu anki durumunuzu göz önüne alacaktır. Eğer sözlü mesajınız, şu an içinde bulunduğunuz durum ve ifadelerinizle çelişirse, hangisine inanacaktır?

47 ‘Low Context’ Kültürde eğitime gidiş Amerika da Üniversite eğitimine gidiyorsunuz. Büyük ihtimalle Türkiye den ayrılmadan önce elinize birçok yazılı belge ve broşür geçecek: – Uluslararası Öğrenci Elkitabı – Pasaport ve Vize bilgileri – Havaalanından Üniversite kampüsüne nasıl gidileceğine ait bilgiler Havaalanında sizi karşıklayacak kimse olmayacak

48 Örnek olay: ‘Low context’ kültür Batılılar (Low Context Kültürler) Broşür, kitap, internet, resmi kişilerden alınan bilgilere güvenir ve ihtiyaç duyarlar. Biri tarafından karşılanmayan ve kendisine yardım edecek birini bulamayan Türk öğrenci Amerika daki ortamı ‘soğuk’ bulacaktır. Benzer durumda, Türkiye de Üniversite eğitimine gelecek olan Amerikalı öğrenciye ‘İhtiyaç duyduğunuz tüm bilgiler size havaalanında verilecektir’ dendiğinde kendisini rahatsız hissedecektir.

49 Low Context / High Context Kültürler Batılılar (Low Context Kültürler) kişilerle iletişimin en iyi yolunun onlarla (direk) birebir /yüzyüze konuşmak olduğuna inanırlar. ‘Tüm bilgi paylaşılınca, kolayca karar verilebilir’ olduğuna inanırlar. Duruma, bağlam ve ortama değil sözcüklere önem verirler. Oysa ‘High Context’ kültürden gelenler iletişimi (indirek) bağlam içinde, dolaylı olarak yapmayı tercih ederler.

50 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARSI FARKLAR HER TOPLUMUN: SELAMLAŞMA VEDALAŞMA HİTAP ŞEKİLLERİ PROTOKOL, ETİKET, NEZAKET KURALLARI KENDİNE ÖZGÜ FARKLILIKLAR GÖSTEREBİLİR…

51 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARSI FARKLAR SOSYAL YAŞAMIN İLETİŞİM RUTİNLERİ,DİLSEL YAPILAR, SERGİLENEN TUTUM VE DAVRANIŞLAR,DOĞAL BİR REFLEKS OLARAK İLETİŞİME YANSIR… İLETİŞİM ŞEKLİ, KİŞİLERİN ÇEŞİTLİ ÖZELLİKLERİNE GÖRE FARKLILIK GÖSTERİR: YAŞ, CİNSİYET EĞİTİM DÜZEYLERİ SOSYAL KONUMLARI ÖZEL İLİŞKİLER SAMİMİYET DERECELERİ

52 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARSI FARKLAR YABANCI ÜLKELERIN KÜLTÜRLERİNİ ÖĞRENİRKEN İKİ TEMEL YAKLAŞIM: 1) O KÜLTÜRÜN, DİL, KÜLTÜREL GEÇMİŞİ, TARİHİ, SOSYAL KURALLARINI, BEKLENTİLERİNİ ÖĞRENMEK. BU YAKLAŞIMIN İKİ DEZAVANTAJI VAR *YABANCI KÜLTÜRÜ HİÇBİR ZAMAN TAM ANLAMIYLA ANLAMAYACAK OLMAMIZ (ONLAR GİBİ DÜŞÜNEMEYECEĞİZ) *KAVRAMI GENELLEŞTİRMEK: KÜLTÜRLER SINIFLANDIRILACAK, BIREYSEL FARKLILIKLAR GÖZ ARDI EDİLECEKTİR. 2) ADAPTASYON SAĞLAYACAK İLETİŞiM YETENEKLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ. BU DURUMDA ALT KÜLTÜRLER DE GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULMALIDIR.

53 Kenan BAŞARAN YABANCILARLA ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN: KÜLTÜREL FARKLILIĞI KABUL ETMEK; YARGIDA BULUNMADAN DİNLEMEK; GÖZ KONTAĞI, EL-KOL HAREKETLERİ GİBİ FARKLILIK GÖSTEREN EYLEMLERİ ÖĞRENMEK, BUNLARA SAYGI GÖSTERMEK; DEĞİŞEN KOŞULLARA, FARKLI TUTUMLARA, ALIŞKANLIKLARA, DAVRANIŞLARA HAZIRLIKLI OLMAK; EMPATİ KURMAK, HOŞGÖRÜLÜ OLMAK.

54 Kenan BAŞARAN YABANCILARLA ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN: ORTAK GÖRÜŞÜ PAYLAŞTIĞIMIZ HİSSİNİ KARŞI TARAFA BELLİ ETMEK; FARKLI GİYİM, GÖRÜNÜŞÜ YADIRGAMAMAK; DERİNLEMESİNE İNMEDEN, YÜZEYSEL BAKIŞ AÇISI OLUŞTURMAK; SÖZLÜ VE EL-KOL HAREKETLERİMİZLE İLETMEYE ÇALIŞTIĞIMIZ MESAJLARIMIZI ANLAŞILIR KILMAK;

55 Kenan BAŞARAN YABANCILARLA ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN: YENİ ALIŞKANLIK VE UYGULAMALARI PAYLAŞMAK; KİŞİSEL ANLAŞMALARA VE UYUMA ÖNEM VERMEK; BASMAKALIP VE GENELLEŞMİŞ BİR YARGIDAN KAÇINMAK.

56 ULUSLARARASI BEDEN DİLİ: JESTLER & EL HAREKETLERi

57 BEDEN DiLi

58 FARKLI ANLAMA GELEN JEST ve MİMİKLER Kenan BAŞARAN

59 İTALYA

60 YUNANİSTAN

61 MISIR

62 KKTC Kültüründeki anlamı?

63 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMİN ZORLUKLARI DİL YAZILI İLETİŞİM ENGELLERİ SÖZLÜ İLETİŞİM ENGELLERİ KÜLTÜREL FARKLILIKLAR DİN VE DEĞERLER ROL VE STATÜ KARAR VERME ALIŞKANLIKLARI

64 Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMİN ZORLUKLARI ZAMAN KAVRAMI VÜCUT DİLİ GÖZ KONTAĞI GÜLÜMSEME EL-KOL HAREKETLERI SOSYAL DAVRANIŞ VE YÖNTEMLER KİŞİSEL ALAN KAVRAMI

65 KİŞİSEL ALAN (İletişimde duruş mesafesi) GENEL ALAN (Public Zone) (Konuşmacı - Dinleyiciler) SOSYAL ALAN (Social Zone) (Sınıf arakadaşları) KiŞİSEL ALAN (Personal Zone)(Dersten sonra öğretmene soru soran öğrenci) ÖZEL/MAHREM ALAN (Intimate Zone) (fısıldaşanlar) Geleneksel Selamlama Şekilleri

66

67 KİŞİSEL ALAN Oturma Planı Western officesJapanese offices

68 GÖZ TEMASI Çinliler ve Japonlar kalabalıkta ve halka açık alanlarda birbirleriyle göz teması kurmaktan kaçınırlar

69 GÖZ TEMASI ASYALILAR, PUERTO RICA’LILAR, AFRİKA KÖKENLİ VE YERLİ AMERİKALILAR Direk göz teması kurmayı saldırganlık,kaba bir davranış ve saygısızlık sayarlar. Avrupalılar ise açıklık ve dürüstlük olarak algılarlar.

70 Kenan BAŞARAN YAZILI ÖRNEKLER: * BAZEN AYNI KELIMELER FARKLI ÜLKELERDE FARKLI ANLAMLARA GELIR: PETROL: AMERIKAN İNGILIZCESINDE “YAKIT” ANLAMINDA İNGILIZ İNGILIZCESINDE “IŞLENMEMIŞ YAKIT – GAZ” * BIR ÜRÜNÜN MARKA ADI BILE, SATILACAĞI YABANCI BIR ÜLKEDE YANLIŞ BIR MANA TAŞIMAMASI IÇIN DEĞIŞTIRILEBILIYOR. ÜLKER -> ALBENI-> ARABISTAN’DA BU ISIMLE SATILMASI FIRMA ADINA OLUMSUZ SONUÇLAR DOĞURABILIR.

71 Kenan BAŞARAN SÖZLÜ ÖRNEKLER * KIMI ŞIVE FARKLILIKLARI YA DA SES TONLARI ÜLKELER ARASINDA DEĞIŞMEKTEDIR. RUSLARIN İNGILIZCESI: SIKKIN, KABA BIR ANLAM IÇEREBILIR. * ORTA ASYA ÜLKELERI BATIYA GÖRE DAHA SERT VE HIZLI BIR KONUŞMA TONUNA SAHIPKEN, DAHA YUMUŞAK BIR DILE SAHIP FRANSIZLARLA ILETIŞIM ZOR OLACAKTIR. Hold my baby! How rude! Who does she think she is?

72 Kenan BAŞARAN DIN VE SOSYAL DEĞERLER İÇIN ÖRNEKLER * HINDULAR INEK ETI MÜSLÜMANLAR VE YAHUDILER DOMUZ ETI YEMEZ * ÜLKELERIN DINI VE ÖZEL GÜNLERI GÖZ ARDI EDILMEMELIDIR. * ÇINLI BIRINE SAAT HEDIYE ETMEK DOĞRU DEĞILDIR. ÇIN’DE SAAT UĞURSUZLUĞUN SEMBOLÜDÜR. DIN VE SOSYAL DEĞERLER İÇIN ÖRNEKLER * AVRUPALILAR SOYADLARINI * ASYALILAR ADLARINI KULLANIRLAR.

73 Kenan BAŞARAN YABANCILARA, ONLARIN KENDI DEĞER YARGILARI VE DINI INANÇLARINA GÖRE DAVRANMAK “SAYGI” YARATACAK BIR INCELIKTIR. ZAMAN ALGISI-ÖRNEK * KUZEY AMERIKALI ŞIRKETLERE GÖRE ZAMAN=PARA BEŞ DAKIKALIK BIR GECIKME O ANA KADAR OLUŞMUŞ BÜTÜN OLUMLU HAVAYI DEĞIŞTIREBILIR. * AMERIKALI BIR MÜŞTERI 30 DK. BEKLETILIRSE, BU ONA YAPILMIŞ BIR HAKARETTIR. ORTADOĞU, İÇ AFRİKA ve LATIN AMERIKA’DA 30 DK. BEKLETILMEK DOĞAL KARŞILANIR.

74 Kenan BAŞARAN RANDEVULARDA ZAMAN ALGISI-ÖRNEK BIR IŞ IÇIN; - ARAP ÜLKELERINDE RANDEVULARIN 3-4 GÜN ÖNCE ALINMASI YETERLIYKEN - JAPONYA GIBI UZAKDOĞU ÜLKELERINDE BIR-IKI HAFTA ÖNCEDEN HABERDAR EDILMELIDIR.

75 JAPON VE ORTADOĞU KÜLTÜRÜNDE İŞE YAKLAŞIM TARZI JAPONLAR: “EĞER O İŞİ BİRKİŞİ YAPABİLİYORSA, BEN DE YAPARIM.’’ “EĞER O İŞİ HİÇKİMSE YAPAMIYORSA, BEN MUTLAKA YAPMALIYIM.’’ ORTADOĞU: “EĞER O İŞİ BİRKİŞİ YAPABİLİYORSA, "Wallahi BIRAK YAPSIN “EĞER O İŞİ HİÇKİMSE YAPAMIYORSA, ya-habibi BEN NASIL YAPAYIM..?" Kenan BAŞARAN

76 FARKLI KÜLTÜRLERDE BEDEN DİLİ - GÖZ TEMASI- GÖZ KONTAĞI-ÖRNEK KUZEY AMERIKA’DA GÖZ KONTAĞI: SAYGI BELIRTISI, DOĞRUNUN SIMGESI KORE’DE GÖZ KONTAĞI: SAYGISIZLIK, KABALIK ORTADOĞU ÜLKELERİNDE GÖZ KONTAĞI KURULMAMASI KABALIKTIR. FAKAT ORTADOĞUDA BIR BAYAN ILE ERKEĞIN GÖZ KONTAĞINA GIRMESI DOĞRU KARŞILANMAZ.

77 FARKLI KÜLTÜRLERDE GÖZ TEMASI CultureSocial Behavior Arab A lot of eye contact: too little could be disrespectful, but unrelated men and women may avoid eye contact with each other as this could be seen as flirtatious. White British The speaker makes eye contact but periodically looks away to avoid ‘staring’; a speaker who does not make eye contact may be seen as untrustworthy. A listener is expected to look at the speaker: not to do so is seen as disrespectful, or implies the person is not listening. South AsianDirect eye contact can be seen as aggressive and disrespectful. Japanese and Chinese Direct eye contact for more than a couple of seconds is disrespectful, especially towards people seen as social ‘superiors’. Afro-CaribbeanThe speaker looks at the listener and the listener looks away: looking at the speaker may imply challenge and disrespect.

78 Kenan BAŞARAN EL-KOL HAREKETLERI İNGILTERE’DE BIR KAFEDE GARSON BIR ŞEY ALIP ALMAYACAĞINIZI SORUYOR: SIZ “HAYIR” ANLAMINDA KAFANIZI ASAGI-YUKARI SALLARSANIZ, GARSON BUNU “EVET” ANLAYACAKTIR. AMERIKA’DA VE ÇOĞU AVRUPA ÜLKESINDE BAŞ PARMAĞINIZI YUKARI DOĞRU KALDIRMAK “BRAVO, ÇOK IYI” ANLAMINA GELIRKEN, AYNI HAREKET YUNANISTAN’DA ÇOK KABA BIR ANLAM TAŞIR.

79 Kenan BAŞARAN FARKLI KÜLTÜRLERDEN DİĞER ÖRNEKLER ARAPLARA LIKÖR HEDIYE EDILMEZ. AFRIKALILAR HIZLI KONUŞMA VE HAREKETLERDEN HOŞLANMAZLAR, BÖYLE DAVRANANLARA ŞÜPHEYLE BAKARLAR. HINDISTAN’DA VERILEN BIR YIYECEK ASLA GERI ÇEVRILMEMELIDIR. YEMEK YERKEN VEYA BIR ŞEY IKRAM EDERKEN SADECE SAĞ EL KULLANILIR. (SOL EL AHLAKEN UYGUN DEĞILDIR) HINDISTAN’DA UNVANLAR ÇOK ÖNEMLIDIR. DOKTOR, PROFESÖR GIBI UNVANLAR SIKÇA TELAFFUZ EDILIR. ÇINLILERIN IŞ ILIŞKILERINDE EN ÇOK ÖNEM VERDIĞI KONULAR GÜVEN, KOLLEKTIVIZM VE DOĞRULUKTUR.

80 Kenan BAŞARAN TEŞEKKÜRLER Kaynakça:© 2008 JELLEIS HANSSON


"Kenan BAŞARAN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM Kültür, Kültürlerarası Etkin İletişim, Kültür Şoku." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları