Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-4.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-4.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ."— Sunum transkripti:

1 Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-4.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ

2 Dizayn Şartları Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Motor parçalarına etki eden kuvvetlerin değişimi ( şiddeti ve büyüklüğü) motorun çalışma koşullarına bağlıdır. Bir motorun parçaları genellikle o motorun sert/ağır şartlarına göre dizayn edilir. nNnN n max Ne N Me max nMnM n min n d/d Ne Me Pz P z max Boşta ulaşabileceği maksimum devir DİESEL MOTORU İÇİN DİZAYN ŞARTLARI

3 Dizayn Şartları Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DİESEL Dizayn Şartları Yüksek devirli Diesel motorlarında yanma sonucu oluşan maksimum basınç daha çok karışım teşkiline bağlı olmakta ve herzaman maksimum momente karşı gelmemektedir. Basınç Otto motorlarına nazaran yükten çok daha fazla etkilenmektedir. En yüksek basınç nominal değerlerde ( Ne n, n N) ) elde edilir.

4 Dizayn Şartları Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Nominal güç Ne n ve nominal devir n N için gaz basınç kuvvetleri maksimum değere ulaşacağı için parçaların gaz ve atalet kuvvetlerinin bileşkesine dayanacak şekilde tasarlanır. Boşta çalışmada ulaşılabilan maksimum devir sayısında atalet kuvvetleri maksimum olur, bu nedenle; nbçmax= (1,04-1,07).nN

5 Motor Parçalarının Değişken Yük Durumuna Göre Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü İçten yanmalı motorların elamanları değişken yük altında çalıştıklarından, parçalarda periyodik olarak değişken gerilmeler meydana gelir. Bu parçalarda meydan gelen yükün ve gerilmelerin değişim periyodu, gaz basınçların ve atalet kuvvetlerin çalışma rejimine bağlı olarak değişimleri ile aynıdır. σmσm σ max σ min σaσa σaσa σ t Değişken yük

6 Motor Parçalarının Değişken Yük Durumuna Göre Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü σ min σaσa σ t Simetrik yük σaσa σ a = σ max =-σ min

7 Motor Parçalarının Değişken Yük Durumuna Göre Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü σ min σ max σ t Tekrarlı yük ve gerilme σmσm σ a = σ m = σ max /2

8 Motor Parçalarının Değişken Yük Durumuna Göre Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Asimetrik yük ve gerilme σ min σ max σ t σmσm σ m =( σ max+ σ min )/2 σaσa σaσa

9 Motor Parçalarının Değişken Yük Durumuna Göre Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü σ min σ max σ t Asimetrik yük ve gerilme σmσm σ a =( σ max- σ min )/2 σaσa σaσa σmσm

10 Motor Parçalarının Değişken Yük Durumuna Göre Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Deneysel çalışmaların ışığında; -Değişken yük altında çalışan motor parçalarına, dayanabilecekleri maksimum gerilmeden daha düşük yük ve buna bağlı olarak düşük gerilmeler sonucunda parçalanabilmektedir. Malzemenin bu şekilde parçalanması ise yorulma olarak açıklanmaktadır. Malzemenin yorulması, yalnızca ona gelen maksimum gerilmenin fonksiyonu değildir, bu aynı zamanda amplitüde (genliğin) de σa fonksiyonudur


"Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-4.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları