Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EMPATİ VE İLETİŞİM İletişim bizim başkalarını anlamamıza, başkalarının da bizi anlamasına yardımcı olan bir süreçtir. İki kişinin duygu, düşünce ve bilgilerini.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EMPATİ VE İLETİŞİM İletişim bizim başkalarını anlamamıza, başkalarının da bizi anlamasına yardımcı olan bir süreçtir. İki kişinin duygu, düşünce ve bilgilerini."— Sunum transkripti:

1

2 EMPATİ VE İLETİŞİM

3 İletişim bizim başkalarını anlamamıza, başkalarının da bizi anlamasına yardımcı olan bir süreçtir. İki kişinin duygu, düşünce ve bilgilerini paylaşarak birbirlerini anlama sürecidir. İletişim Nedir?

4 İletişim kazası

5 İletişim sadece konuşma değildir. İletişim aynı zamanda: Ne söyleyeceğimizi bilmek, Bunu ne zaman söylemenin uygun olacağına karar vermek, Nerede söylemenin doğru olduğuna karar vermek, En iyi nasıl söyleneceği konusunda fikir yürütmek,(müneccim hikayesi)

6 İletişim sadece konuşma değildir. İletişim aynı zamanda: Akıcı bir dille ve karşımızdaki kişiyle göz teması kurarak konuşabilmek, Dikkati yoğunlaştırabilmek, Karşımızdaki kişinin mesajı anlayıp anlayamadığını kontrol etmektir.

7 NEDEN İLETİŞİM KURMAYA İHTİYAÇ DUYARIZ

8 Neden iletişim kurarız? Temelde… Var olmak için… Umursanmak Kabul görmek Sevilmek vb. Değerli olmak Yeterlilik

9 Kişiler Arası İletişimde Ses Tonu %30 Kelimeler %10 Beden Dili %60

10 Özel bölge: 50 cm Kişisel bölge: 120 cm Sosyal bölge: 360 cm Ortak bölge: = İLETİŞİM MESAFESİ

11 İletişim Neden Bu Kadar Zor?

12 Çünkü hayatımızda iletişim kurmamızı zorlaştıran çeşitli engeller bulunmaktadır

13 PEKİ BU ENGELLER PEKİ BU ENGELLER NELERDİR??? NELERDİR???

14 Önyargılı davranmayın İnsanların önyargılarını kırmak atomu parçalamaktan daha zordur… EİNSTEİN İLETİŞİM ENGELİ -1 Bakıcı hikayesi

15 Gereksiz soru sormayın İLETİŞİM ENGELİ -2

16 İLETİŞİM ENGELİ -3 Emretmeyin “…yapacaksın”

17 İLETİŞİM ENGELİ -4 Tehdit etmeyin “…ya yaparsın, ya da” “…ya yaparsın, ya da”

18 İLETİŞİM ENGELİ -5 Tartışmayın “…evet ama,…” “…evet ama,…”

19 İLETİŞİM ENGELİ -6 Suçlamayın Suçlamayın “sen zaten tembelsin…” “sen zaten tembelsin…”

20 İLETİŞİM ENGELİ -7 Alay etmeyin “Saçların Kirpi Gibi”

21 İLETİŞİM ENGELİ -8 Ad takmayın “Sarı kafa napıyon?” “Sarı kafa napıyon?”

22 İLETİŞİM ENGELİ -9 Utandırmayın “Senin kulaklarında kocaman”

23 İLETİŞİM ENGELİ -10 Konuyu değiştirmeyin “Daha güzel şeylerden konuşalım” “Şimdi zamanı değil”

24 İLETİŞİM ENGELİ -11 Kişileri karar vermeye, yorum yapmaya zorlamayın “Sen de söylesene ne kadar çirkin bir kız değil mi ?”

25 İLETİŞİM ENGELİ -12 Konuşmaları yarıda kesmeyin

26 İLETİŞİM ENGELİ -13 Öğüt Vermeyin Yapmalısın… etmelisin…

27 İLETİŞİM ENGELİ -14 Teşhis Koymayın Bence sen...(bu konuyu 3 kere de ancak anlarsın)

28 İletişim becerisi, insanlara doğuştan verilen bir yetenek değildir. Öğrenilebilir ve Geliştirilebilir Becerilerdir. İletişimimi Nasıl Geliştirebilirim?

29

30 EMPATİ

31 EMPATİ NE DEMEKTİR? Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine "empati" adı verilir. Empatinin en önemli basamakları sevmek, değer vermek ve paylaşmaktır.

32 Diğer Bir İfadeyle EMPATİ; Başkalarının inanç, arzu ve özellikle duygularını, onlara kendi inançlarımızı telkin etmeden anlayabilmek, başkalarının iç dünyalarını okuyabilmek, ötekini duymak, ötekinin acısını ruhunda hissetmek, hemhal olmak demektir.

33 Bir insanın karşısındaki kişi ile empati kurabilmesi için gerekli olan bu öğeleri şöyle sıralayabiliriz:

34 Empati kuracak kişi kendisini karşısındakinin yerine koymalı, olaylara bakış açısıyla bakmalıdır.Her insan gerek kendisini gerek çevresini, kendisine özgü bir biçimde algılar; bu algısal yaşantı özneldir; kişiye özgüdür. Yani her insan dünyaya, kendine özgü bir bakış tarzıyla bakar. Eğer bir insanı anlamak istiyorsak, dünyaya onun bakış tarzıyla bakmalı, gerçekleştirmek için de empati kurmak istediğimiz kişinin rolüne girmeli, onun yerine geçerek adeta olaylara onun gözlüklerinin gerisinden bakmalıyız.

35 Empati kurmuş sayılmamız için, karşımızdakinin yalnızca duygularını veya yalnızca düşüncelerini anlamış olmak yeterli değildir. Önemli olan, karşımızdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamamızdır. Karşımızdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini tam olarak anlasak bile eğer anladığımızı ifade etmezsek empati kurma sürecini tamamlamış sayılmayız.

36 Nasrettin Hoca bir gün eşeğinden düşer ve acıyla kıvranır. Başına toplananlar “Hemen bir doktor çağırın…” diye bağrışırken, Hoca, “Bana doktor değil, eşekten düşmüş birini bulun...” diye bağırır.

37 EMPATİYE NEDEN İHTİYACIMIZ VAR? Çünkü, Günlük hayatımızda birbirimize ve çevremizdeki insanlara karşı duyarlılık, hoşgörü ve yardımlaşma gibi değerlerden gittikçe uzaklaşmış olmamız önemli bir sorun! Çünkü, Egoist ve narsist eğilimlerimizi azaltarak,iletişim, sosyal ve düşünme becerilerimizi, duyarlılıklarımızı geliştirmeyi istiyoruz.

38 Çünkü, Okulda, işyerinde, sokakta bilerek veya bilmeyerek, arkadaşımıza, kardeşimize, çalışanımıza, eşimize ve diğer insanlara karşı acımasız, alaycı, kırıcı söz ve davranışlarda bulunabiliyoruz. Çünkü, Aslında insan yaratılışı gereği merhamet, yardımseverlik, hoşgörü, diğer insanları düşünme, sevgi gibi pozitif özelliklere yatkındır. Bu nedenle zayıflayan veya silikleşen bu özellikleri bulup çıkarmak hayati öneme sahiptir.

39 Karşındakinin Yerinde Olmak Judie Paxton isimli Amerikalı bir öğrenci ortaokul sıralarındayken bir arkadaşı ile tartışmaya başlar; kısa bir süre sonra bu tartışma büyür ve kavgaya dönüşür; "ben haklıyım, sen haksızsın" derken dövüşmeye başlarlar ve sınıf öğretmeni olaya el koyar. Tüm sınıf arkadaşlarının gözü önünde Judie'yi bir sıraya, diğer arkadaşını da tam karşısındaki diğer bir sıraya oturtur öğretmen. Aralarına bir masa ve masanın üzerine de bir nesne koyar ve sorar "bu nesne ne renk ?" Judie, siyah diye bağırır, karşısındaki çocuk beyaz diye...Tekrar bir tartışma başlar çocukların arasında; öğretmen sınıfa sessiz olmalarını işaret eder ve bir müddet Judie ile arkadaşının tartışmasını izler. Tartışma büyümeye başlayınca, Judie ve arkadaşının yerlerini birbirleriyle değişmesini isteyen öğretmen "şimdi söyleyin ne renk" diye tekrar sorar. Her iki çocuk da ağızları açık, şaşkınlıktan bir müddet konuşamazlar. Çünkü nesnenin bu sefer Judie'ye bakan kısmı beyaz; diğer tarafı siyahtır"

40 Empati kurmanın faydaları şunlardır: Bize yapılmasını istemediğimiz tutum ve davranışları başkalarına yapmamızı engeller. Örneğin, bir arkadaşımıza kötü lakaplar takarak alay etmeyiz, çünkü kendimizin o şekilde çağrıldığımızda nasıl olumsuz duygular içine girebileceğimizi düşünebiliriz. Böylece karşımızdakine karşı saygılı olur ve ona değer verdiğimizi göstermiş oluruz. Karşımızdaki kişiyle ilgilendiğimizi ve onu anladığımızı gösterir, böylece bizimle konuşmaktan hoşlanır ve bize daha çok açılırlar. O kişi ile olan samimiyeti, duygusal açıdan daha önemli noktalara çekebiliriz

41 Yanlış anladığımız bir durumda, kişiye yanlış edindiğimiz bilgileri düzeltme hakkını vermiş oluruz ve böylece muhtemel iletişim kazalarından korunmuş oluruz. Yardımseverlik davranışını ve toplumsal duyarlılığı artırır. Dinlerken, konuşan kişinin, olduğu gibi kabul edildiğini hissettirerek, güvenini kazanır ve kendini bize daha yakın hissetmesini sağlamış oluruz.

42 Önyargılarımız azalır, herkesin anlaşılabilir olduğunu fark ederiz. Bütün bunların sonucunda anlamlı ve daha samimi dostluklar kurarız. Toplumsal empati, hukuka güven ve saygıyı güçlendirir, böylece adaletsizlik ve kaostan uzak bir toplum içinde yaşama fırsatı doğar.

43 Empatiyi Gerektiren Meslekler Empatik kişiler, insanlara yardım etmenin önemli olduğu alanlarda daha başarılı olurlar. İletişim bilimci, sosyal bilimci, halkla ilişkiler, sosyal hizmet alanları ve öğretmenlik, hekimlik, hemşirelik gibi meslekler empatinin ve iletişimin öne çıktığı mesleklerdir. Empati yoksunu kişiler bu alanlarda başarılı olma ihtimalleri çok düşüktür.

44 Empatiyi Azaltan Meslekler İstihbaratın, savaşmanın, askerliğin, savcılığın, avukatlık, mücadelenin olduğu mesleklerde empati zarar görür. Bu mesleklerin doğasında şüphe, zarar verme ve görme gibi özellikler olduğundan bunlar empatiyi azaltır, bazen de yok eder. Savaşlarda merhametsizleşen, acıma duygusunu kaybeden, sadistleşen kişilerin olduğu bilinen bir durumdur.

45 Ana Fikir: Her insanın, hatta her canlının olaylara kendine özgü bir bakış açısı vardır. Dışarıdan bakarak bunu göremeyiz. Kendimizi karşımızdakinin yerine koyup olaylara onun gözüyle bakabilirsek onun duygularını, düşüncelerini anlayabiliriz.

46 “Bir anlaşmazlık olduğunda, muhatabınızın ayakkabılarını giyerek soruna bakın!” Kızılderili atasözü

47 TEBESSÜM BULAŞICIDIR ! Gülümsemek İçin : 12 Kas Kaşımızı Çatmak İçin : 103 Kas kullanırız. GÜLÜMSEYİN


"EMPATİ VE İLETİŞİM İletişim bizim başkalarını anlamamıza, başkalarının da bizi anlamasına yardımcı olan bir süreçtir. İki kişinin duygu, düşünce ve bilgilerini." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları