Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Kay 235: Introduction to Management Lecture 9 Subject: Human Resource Management Reading: Starling, Chapter 10.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Kay 235: Introduction to Management Lecture 9 Subject: Human Resource Management Reading: Starling, Chapter 10."— Sunum transkripti:

1 Kay 235: Introduction to Management Lecture 9 Subject: Human Resource Management Reading: Starling, Chapter 10

2 Public Personnel System Why is it important? Align HR w/ mission and strategic goals Three primary goals Attract the workforce Develop the workforce Maintain the workforce

3 Types of Public Personnel Elected Appointed Political appointees General civil service Merit system (vs. Spoils System) Contracted

4 Merit System vs. Spoils System Spoils system People getting jobs in govt. because of who you know Widespread corruption Jobs are bought and sold Merit System People getting jobs in govt. based on what they can do, i.e. their merits/ abilities Written tests and oral examinations Nonpartisan/ Bipartisan Committees/ Boards

5 A Related Concept: Patronage Patronage: The power of elected or appointed officials to make partisan appointments to office or To confer contracts, honors or other benefits on their political supporters

6

7

8 Environmental Factors Organizational environment Organizational culture Legislation Social Trends

9 Environmental Factor 1: Organizational Culture Shared predominant value system in the organization It is internalized by the organization’s members Eases communication, decision-making and control Brings in a sense of unity and common purpose Higher levels of cooperation and commitment

10 Factor 1: Organizational Culture Encouraged through selection, socialization and role models It may increase adaptability to environment How to change the culture? Symbolic managers Signal values in actions Use of symbols, stories, slogans & ceremonies

11 Environmental Factor 2: Legislation Equality and diversity issues Income inequality between men & women Diversity in terms of Gender Race Religious beliefs Sexual orientation Etc.

12 Factor 2: Legislation Laws and court decisions Pendleton Act of 1886 Spoils vs. Merit system Civil Service Reform Act of 1978 Civil Service system vs. Career system Hatch Act of 1939 Removing public employees from partisan politics Civil Rights Act of 1964 Equal opportunity vs. Affirmative Action Lloyd-LaFollette Act Unionization & collective bargaining

13

14

15 Unionization in the U.S.

16 Legislation Continued Americans with Disabilities Act of 1990 Anti-discriminatory and enabling Intergovernmental Personnel Act of 1970 Sharing personnel and expertise Age discrimination Act of 1967

17 tarihli ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Madde Sendikalara üye olmak serbesttir. Kamu görevlileri çalıştıkları işyerinin girdiği hizmet kolunda kurulu bir sendikaya üye olabilirler. Madde Her üye üyelikten serbestçe çekilebilir. MADDE 18. – Kamu işvereni kamu görevlileri arasında sendika üyesi olmaları veya olmamaları nedeniyle bir ayırım yapamaz. MADDE 28. – Toplu görüşme; kamu görevlileri için uygulanacak katsayı ve göstergeler, aylık ve ücretler, her türlü zam ve tazminatlar, fazla çalışma ücretleri, harcırah, ikramiye, lojman tazminatı, doğum, ölüm ve aile yardımı ödenekleri, tedavi yardımı ve cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları ile bu mahiyette etkinlik ve verimlilik artırıcı diğer yardımları kapsar. MADDE 35. – Toplu görüşmenin tamamlanması için öngörülen süre içinde taraflar anlaşamazlarsa, taraflardan biri üç gün içinde Uzlaştırma Kurulunu toplantıya çağırabilir. Uzlaştırma Kurulu, Yüksek Hakem Kurulu Başkanının başkanlığında; Üniversitelerarası Kurul tarafından, fakültelerin çalışma ekonomisi, iş hukuku, idare hukuku ve kamu maliyesi bilim dallarından seçilecek birer üye olmak üzere dört öğretim üyesinden oluşur.

18 Sendika Üyesi Olamayacaklar 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu MADDE 15. – Bu Kanuna göre kurulan sendikalara; a) Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinde çalışan kamu görevlileri, b) Yüksek yargı organlarının başkan ve üyeleri, hâkimler, savcılar ve bu meslekten sayılanlar, c) Bu Kanun kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların müsteşarları, başkanları, genel müdürleri, daire başkanları ve bunların yardımcıları, yönetim kurulu üyeleri, merkez teşkilâtlarının denetim birimleri yöneticileri ve kurul başkanları, hukuk müşavirleri, bölge, il ve ilçe teşkilâtlarının en üst amirleri ile bunlara eşit veya daha üst düzeyde olan kamu görevlileri, 100 ve daha fazla kamu görevlisinin çalıştığı işyerlerinin en üst amirleri ile yardımcıları, belediye başkanları ve yardımcıları, d) Yükseköğretim Kurulu Başkan ve üyeleri ile Yükseköğretim Denetleme Kurulu Başkan ve üyeleri, üniversite ve yüksek teknoloji enstitüsü rektörleri, fakülte dekanları, enstitü ve yüksek okulların müdürleri ile bunların yardımcıları, e) Mülkî idare amirleri, f) Silahlı Kuvvetler mensupları, g) Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) çalışan sivil memurlar ve kamu görevlileri, h) Millî İstihbarat Teşkilâtı mensupları, ı) Bu Kanun kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların merkezi denetim elemanları, j) Emniyet hizmetleri sınıfı ve emniyet teşkilâtında çalışan diğer hizmet sınıflarına dahil personel ile kamu kurum ve kuruluşlarının özel güvenlik personeli, k) Ceza infaz kurumlarında çalışan kamu görevlileri, Üye olamazlar ve sendika kuramazlar.

19 Public Fiscal Management & Control Law Law Number 5018; December 10, 2003 The law: Closely ties performance management to strategic planning in Turkish government agencies Creates an explicit performance-based budgeting system in Turkish public administration for the first time

20 Public Fiscal Management & Control Law Article 9, government units are asked to: State their visions and missions explicitly, Define strategic organizational objectives, Measure their performance towards these objectives via predetermined performance criteria, Follow up and evaluate these processes by the help of strategic plans, which are prepared through participatory mechanisms.

21 Environmental Factor 3: Trends in Society Diversity Not only race, but age, gender, religion, cultural background, education, etc. How to manage diversity? Sensitivity, Tolerance and Discipline Example: Sexual Harassment Unwelcome advances Inappropriate verbal or physical conduct Hostile or abusive environment

22 Goals of a Public Personnel System 1. Attract and Effective Workforce Forecasting Matching people with expected vacancies Which new technologies will affect the workplace? Redefining jobs (if necessary) Testing and Recruiting

23 Goals of a Public Personnel System Merit recruiting Rule of three Permits the appointing official to choose among the top three individuals certified. Written vs. Performance tests Performance tests: Candidates actually perform the tasks they will be doing if hired More expensive and harder to administer; less objective

24 Test Validity vs. Test Reliability Test validity: The relationship between selection device score and one’s future job performance Test reliability: The employer can count on the test to measure the same factors in the same way each time it is given

25 Goals of a Public Personnel System 2. Training and Management Development Why? Skill deficiencies, increasing motivation On-the-job training (OJT) An individual without all the needed skills or experience is hired and then learns the job from another employee. Job rotation Systematically transferring employees from one job to another to provide them with variety and stimulation.

26 Training & Management Development Management development Selection: assessment center Selecting individuals with high managerial potential based on their performance on a series of simulated managerial tasks Advancement Performance appraisal

27 Goals of a Public Personnel System 3. Maintain an Effective Workforce Discipline/grievances Clarity of policies Impartial application Labor Relations Unionization Collective Bargaining Processes Dispute Resolution Procedures


"Kay 235: Introduction to Management Lecture 9 Subject: Human Resource Management Reading: Starling, Chapter 10." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları