Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DENGELİ BESLENME DR.SÜLEYMAN DEŞDEMİR. Kilo alımının fizyolojisi Enerji alımıEnerji tüketimi Kontrol faktörleri Genetik etki Diyet Egzersiz Bazal.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DENGELİ BESLENME DR.SÜLEYMAN DEŞDEMİR. Kilo alımının fizyolojisi Enerji alımıEnerji tüketimi Kontrol faktörleri Genetik etki Diyet Egzersiz Bazal."— Sunum transkripti:

1 DENGELİ BESLENME DR.SÜLEYMAN DEŞDEMİR

2

3

4 Kilo alımının fizyolojisi Enerji alımıEnerji tüketimi Kontrol faktörleri Genetik etki Diyet Egzersiz Bazal metabolizma Termogenez

5 Yağ içeriği yüksek beslenme kilo artışına neden olur Yağlı besinler: u daha lezzetlidir u daha az çiğneme gerektirir u daha hızlı doyma hissi sağlar YAĞ PROTEİN ya da KARBONHİDRAT Enerji 9 kkal/g Enerji 4 kkal/g

6 Bel çevresi ölçümü viseral yağ göstergesidir Kadın >88 cm = Artmış risk 1 Erkek >102 cm = Artmış risk 1 1 Lean MEJ, et al. Lancet; 1998:351:853–6 cm

7 Obezite ve kardiyovasküler hastalıklar – Framingham Çalışması Hubert HB, et al. Circulation 1983; 67: 968–77 Obezite uzun süreli risklerin ön belirleyicisidir: Ön belirleyicilik değeri, yaş, kolesterol düzeyi, kan basıncı, sigara kullanımı, sol ventrikül hipertrofisi ya da glikoz intoleransından bağımsızdır. Obezite, kardiyovasküler hastalıklar için önemli ve bağımsız bir risk faktörüdür Artmış risk Ani ölüm 2.8 İnme 2.0 Konjestif kalp yetersizliği 1.9 Koroner kalp hastalığı 1.5

8 Obezite: Önde gelen ölüm nedeni (A.B.D.) UyuşturucuTrafik kazası YangınAlkolİnfeksiyon hastalıkları Beslenme/ Aktivite şekli Sigara McGinnis JM, Foege WH. JAMA 1993; 270: 2207–12 Ölümler/ yıl (bin)

9 BMI ile ilişkili yıllık maliyet (A.B.D.) Wolf and Colditz. Am J Clin Nutr 1996; 63(Suppl): 466S –9S Yıllık harcama (ABD$ milyar) Safra kesesi taşıHipertansiyonKoroner kalp hastalığı Tip 2 diyabet BMI (kg/m 2 ) 23– –28.9  29

10 Obezite ile ilişkili dolaylı harcama Narbro K, et al. Int J Obesity 1996; 20: 895 –903 İşe gitmeme (gün) Bakımevi (%) 30–3940–4950–5930–3940–4950–59 Yaş (yıl) Obez Obezite yok

11 ŞİŞMANLIK VÜCUTTA AŞIRI YAĞ DEPOLANMASI SONUCU VÜCUTTA YAĞ ORANININ ARTMASINA DENİR. SEBEBLERİ 1) AŞIRI YEMEK 2)HORMONAL BOZUKLUK 3)ALINAN İLAÇLAR 4) GIDALARDA KALORİ HESABININ BİLİNMEMESİ 5) GEBELİK 6) PSİKOLOJİK 7) HAREKETSİZ KALMA TEMBELLİK

12 TEHLİKELERİ 1) ÖMRÜ KISALTIR 2) ESTETİK VE GÖRÜNÜM AÇISINDAN BOZUKLUK 3) SOLUNUM SIKINTISI 4) KALP ŞİKAYETLERİ 5) AYAKLARA AŞIRI YÜKÜN BİNMESİ SONUCU HAREKET AZLIĞI 6) HORMONAL BOZUKLUKLAR 7) DAMAR SERTLİĞİ, TANSİYON YÜKSEKLİĞİ 8) HASTALIKLARA KARŞI DİRENCİN AZALMASI

13 NELER YAPILMASI GEREKİR 1) AZ YEME 2) SPOR YAPILMASI 3) VAKTİN DÜZENLENMESİ 4) KALORİ HESAPLANMASININ BİLİNMESİ 5) LİFLİ YİYECEKLERİN YENİLMESİ 6) HORMONAL BOZUKLUK VARSA TEDAVİ OLUNMASI 7) YAĞLI KIZARTMALI HAMURLU YİYECEKLERDEN KAÇINILMASI İDEAL KİLO KİLO\BOY*BOY NORMAL AZ ŞİŞMAN ŞİŞMAN TEN SONRASI ACİL TEDAVİ ÖRNEK 80\ =80\28.900= AZ ŞİŞMAN

14 DENGELİ BESLENME GÜNLÜK İHTİYAÇ KADAR DENGELİ BESİNLERİN ALINMASI 1) KORBONHİDRATLAR GÜNLÜK ENERJİ GEREKSİNİMİ İÇİN %50 –70 ŞEKER VE BUĞDAY TÜREVLERİ 2) PROTEİNLER GÜNLÜK İHTİYAÇ KİLOGRAM BAŞINA 1 GRAMDIR. HAYVANSAL (SÜT ÜRÜNLERİ YUMURTA ET) BİTKİSEL (KURU BAKLAGİLLER TAHIL SEBZE) 3) YAĞLAR GÜNLÜK ENERJİ GEREKSİNİMİN %30 –35 SAĞLAR GÜNLÜK İHTİYAÇ 30 GRAMDIR 4) VİTAMİN SEBZE VE MEYVELERDE VARDIR. 5) MİNARELLER 6) SU TERLE KAYIP VÜCUT AĞIRLIĞININ %2 SİNİ GEÇMEMELİDİR

15 GÜNLÜK KALORİ İHTİYACI İŞ DURUMUERKEKKADIN HAFİF ORTA ORTA ÜSTÜ AĞIR GRAM ET KALORİ BALIK KALORİ HİNDİ(ET)150 KALORİ TAVUK KALORİ KURUYEMİŞ KALORİ

16 BAKLAGİLLER KALORİ ELMA60 KALORİ PESTİL350 KALORİ LİMON25 KALORİ PORTAKAL50 KALORİ ÜZÜM70 KALORİ SALATALIK15 KALORİ KIVIRCIK20 KALORİ PATLICAN25 KALORİ PATATES80 KALORİ MANTAR30 KALORİ BEYAZ PEYNİR300 KALORİ KAŞAR PEYNİR400 KALORİ SÜT ( İNEK )50-60 KALORİ SÜT ( KOYUN )100 KALORİ

17 YOĞURT60 KALORİ YUMURTA70 KALORİ BAL300 KALORİ ÇİKOLATA500 KALORİ DONDURMA200 KALORİ REÇEL300 KALORİ ŞEKER400 KALORİ TAHİN-HELVA500 KALORİ SÜTLAÇ150 KALORİ BUĞDAY UNU350 KALORİ BİSKUVİ400 KALORİ BULGUR300 KALORİ EKMEK250 KALORİ MAKARNA350 KALORİ PİRİNÇ350 KALORİ

18 AYÇİÇEK YAĞI900 KALORİ TAHİN600 KALORİ 1 KUTU KOLA300 KALORİ 1 KÜP ŞEKER250 KALORİ ETLİ YEMEKLER KALORİ SEBZELİ YEMEKLER KALORİ ZEYTİN YAĞLILAR KALORİ

19 60 DAKİKA BASKETBOL600 KALORİ 60 DAKİKA FUTBOL500 KALORİ 60 DAKİKA YÜZME 400 KALORİ 60 DAKİKA BİSİKLET300 KALORİ 60 DAKİKA SAUNA 300 KALORİ 60 DAKİKA YÜRÜYÜŞ KALORİ 60 DAKİKA K- FİZİK HAREKETİ300 KALORİ 60 DAKİKA GÜNEŞTE ÇALIŞMA KALORİ 60 DAKİKA AYAKTA İŞ YAPMA100 KALORİ 60 DAKİKA BÜRODA OTURMA 50 KALORİ 60 DAKİKA UYKU 30 KALORİ

20

21

22

23

24 SPOR VUCUDUN DENGELİ VE ESTETİK GÖRÜNÜM VE SAĞLIKLI OLMASI İÇİN YAPILAN VÜCUTTA ORGANİK VE FİZYOLOJİK DEĞİŞİKLİKLER OLUŞTURAN HAREKETLER KOMPLEKSİNE DENİR. FAYDALARI 1) BESLENMEYİ DÜZENE SOKAR. 2) ESTETİK AÇIDAN VÜCUDU GÜZELLEŞTİRİR. 3) BÜTÜN SİSTEMLERE DİREK VE İNDİREK ETKİLERİ VARDIR. 4) RUHİ YÖNDEN İNSANLARI DİNLENDİRİR. 5) İNSANDAKİ ENERJİ YÜKÜNÜ AZALTIR. 6) YAŞLANMAYI GECİKTİRİR.(HÜCRE YENİLENMESİNİ ARTIRIR) 7) TOPLUMDA SOSYAL İLİŞKİLERİN ARTMASINA SEBEB OLUR. 8) BOŞ ZAMANLAR DEĞERLENDİRİLİR. 9) EKONOMİK YÖNDEN KAZANÇ SAĞLAR.

25 SİSTEMLERE ETKİSİ 1) KALP DOLAŞIM SİSTEMİ KALP ATIMI VE KAN VOLUMUNU ARTIRIR KALP KRİZİ VE KALP DAMARLARINDAKİ TIKANMAYI AZALTIR. KALP İLETİMİNİ DÜZENE SOKAR. 2) SOLUNUM SİSTEMİ DAHA FAZLA OKSİJEN ALINIP DAHA FAZLA KARBONDİOKSİT ATILARAK HÜCRESEL YENİLENMEYE SEBEBİYET VERİR. NEFES DARLIĞI VE SOLUNUM SIKINTISINI AZALTIR. AKCİĞER VOLUMUNU VE KAPASİTESİNİ ARTIRIR. 3) KAS SİSTEMİ ÇİZGİLİ KASLARDA GENİŞLEME VE HACİM ARTIŞINA SEBEBİYET OLUR. KAS MİKTARI ARTARKEN YAĞ MİKTARI AZALIR. KAS LİFLERİNDEKİ GENİŞLEMEYE BAĞLI OLARAK DAHA FAZLA GÜÇ VE AĞIRLIK KALDIRMAYA SEBEB OLUR. YORGUNLUĞU AZALTIR.

26 4) SİNDİRİM SİSTEMİ SİNDİRİMİ VE HAZMI KOLAYLAŞTIRIR. ŞİŞKİNLİK VE BAĞIRSAK DÜZENSİZLİKLERİNİ AZALTIR. ENZİM SALGILARINI DÜZENE SOKAR. 5) ÜREGENİTAL SİSTEM BÖBREKLERİN ÇALIŞMASINI HIZLANDIRDIĞI İÇİN BÖBREK TAŞI RİSKİNİ AZALTIR. İDRAR MİKTARINI ARTIRDIĞI İÇİN PROSTATİT ŞİKAYETLERİNİ AZA İNDİRİR. 6) SİNİR SİSTEMİ UYKUYU DÜZENE SOKAR. ENERJİ YÜKÜNÜ AZALTTIĞI İÇİN STRES PSİKOLOJİK BOZUKLUKLARI AZA İNDİRİR. BEYİN FAALİYETLERİNİ ARTIRARAK İNSANLARDA ZEKA GELİŞİMİNİ ARTIRIR. 7) GÖZ SİSTEMİ GÖRMEYİ DÜZENE SOKAR. GÖRME ŞİKAYETLERİNİ AZA İNDİRİR. 8) HORMONLAR (VÜCUDU DENGEDE TUTAR) 9) CİLT (CİLDİ GÜZELLEŞTİRİR VE KIRIŞMAYI AZALTARAK ESTETİK YÖNDEN MÜKEMMELLİK SAĞLAR.

27 SPOR ÇEŞİTLERİ 1) KONDİSYON KÜLTÜR FİZİK HAREKETLERİ GAYE : KASLARI ISINDIRARAK YAPILACAK HAREKETLERDE KOLAYLIK SAKATLIKLARIN AZA İNDİRİLMESİNİ SAĞLAR. GENELDE YAPILAN HAREKETLER KASLARA YÖNELİKTİR. KARIN KASLARI OMUZ KASLARI BACAK VE KALÇA KASLARI SIRT KASLARI GÖGÜS KASLARI KOL KASLARI BOYUN KASLARI 2) AĞIRLIK KALDIRMALAR VÜCUDUN MUKAVEMETİNİ ARTIRIR. TÜM VÜCUDU KAPSAR. 3) SPOR ÇEŞİTLERİ SPORUN CİNSİNE GÖRE SİSTEMİ VEYA SİSTEMLERİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİKTİR.

28 SAKATLIKLAR RREST İSTİRAHAT ETMEK İİCE BUZ TATBİKİ CCOMPRESS KOMPRES VE BANDAJ EELEVATE YÜKSEĞE KALDIRMAK 1 ) ŞİŞİ İNDİRİN ( 72 SAAT İÇİNDE AKUT İLTİHABI OLUŞUR.) BUZ VE KOMPRES 2 ) AĞRI 3 ) SPOR FAALİYETLERİNE DÖNÜŞ SPOR YARALANMALARI 1) YARALAR 2) KANAMALAR 3) KOPMA VE YIRTIKLAR 4) ÇIKIKLAR 5) KEMİK KIRIKLARI 6) ŞOK 7) ORGAN YARALANMALARI

29

30

31

32

33

34

35


"DENGELİ BESLENME DR.SÜLEYMAN DEŞDEMİR. Kilo alımının fizyolojisi Enerji alımıEnerji tüketimi Kontrol faktörleri Genetik etki Diyet Egzersiz Bazal." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları