Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SURİYE ÜLKE SUNUMU ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Şam Ticaret Müşaviri.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SURİYE ÜLKE SUNUMU ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Şam Ticaret Müşaviri."— Sunum transkripti:

1 SURİYE ÜLKE SUNUMU ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Şam Ticaret Müşaviri

2 BAŞLIKLAR 1- Suriye Pazarı Hakkında Genel Bilgi 2- Türkiye-Suriye İkili Ticaret Verileri 3- Türkiye-Suriye Ortaklık Anlaşması 4- Firmalarımızca Karşılaşılan Sorunlar 5- Suriye’de Yatırım

3 SURİYE PAZARI HAKKINDA GENEL BİLGİ SURİYE PAZARI HAKKINDA GENEL BİLGİ

4 SURİYE GENEL BİLGİLER ÜLKE BİLGİLERİ ÜLKE BİLGİLERİ Devletin Adı Suriye Arap Cumhuriyeti Başkenti Şam Yönetim Biçimi Sosyalist Demokratik Halk Cumhuriyeti Resmi Dili Arapça Para Birimi Suriye Lirası (100 kuruş) Döviz Kuru 1 Dolar = Suriye Lirası Yüzölçümü km2 Nüfus (2008 Tahmini) 23,5 Milyon Yıllık Nüfus artışı (%) 2.5

5 SURİYE GENEL BİLGİLER ÜLKE BİLGİLERİ Mesai Saatleri – Mesai Günleri Pazar, Pazartesi, Salı, Çarşamba, Perşembe Büyük Kentler Şam, Halep, Homs, Hama, Lazkiye Tartous Limanlar Lazkiye, Tartus, Banias Resmi Tatil Günleri 1 Ocak, Ramazan Bayramı (3 gün), 8 Mart Devrim Bayramı, Kurban Bayramı (4 gün), 12 Nisan Paskalya Bayramı (Katolikler), 17 Nisan Kurtuluş Bayramı, 19 Nisan Paskalya Bayramı (Ortodoks), Hicri Yılbaşı, 1 Mayıs İşçi Bayramı, 6 Mayıs Şehitler Günü, Peygamberin Doğum Günü, 25 Aralık Noel Bayramı

6 SURİYE GENEL BİLGİLER

7 EKONOMİK DURUM GSMH (milyar $) 27,932,837,144,554,3 Reel GSMH Artış Oranı (%) 4,55,16,03,71.8 Kişi Başına (GSMH- MG)($) 1,4761,6901,8642, Enflasyon Oranı 7,210, İşgücü (faal nüfus) (Milyon)

8 SURİYE GENEL BİLGİLER EKONOMİK DURUM EKONOMİK DURUM Dış Ticaret Hacmi (Milyon $) İhracat (Milyon $) İhracat (Milyon $) İthalat (Milyon $) İthalat (Milyon $) Denge (Milyon $) Denge (Milyon $)

9 SURİYE GENEL BİLGİLER EKONOMİK DURUM EKONOMİK DURUM 2008 Dış Borç (Milyar $) 7,3 Petrol Üretim (Varil/gün) Petrol Tüketim (Varil/gün) Doğal Gaz Rezervi (milyar m3) Doğal Gaz Üretim (milyar m3/yıl) 4,1

10 SURİYE’NİN DÜNYA TİCARETİNDEKİ YERİ  1960’larda bağımsızlık sonrası SSCB ile yakınlaşma  1989’a kadar en önemli ticari partnerleri: SSCB, Doğu Bloku Ülkeleri ve Çin  1989’dan sonra SSCB’nin dağılması ile en önemli ticari partnerin kaybedilişi  Arap Ligi’ne yönelim, diğer Arap Ülkelerinden yardımlar

11 SURİYE’NİN DÜNYA TİCARETİNDEKİ YERİ  Ticaretle ilgili başka herhangi bir kuruluşa üye değil  17 Arap Ülkesi ile Serbest Ticaret Anlaşması  Ermenistan ve Güney Kıbrıs Cumhuriyeti ile Tercihli Ticaret Anlaşmaları  2005’te STA’lar GAFTA Great Arabic Free Trade Area  DTÖ üyelik başvurusu var ancak; Suriye Katılım Çalışma Grubu toplanmıyor  Dünya Ticaretinden aldığı pay oldukça düşük

12 SURİYE İTHALAT REJİMİ İTHALAT İŞLEMLERİNDE ARANAN BELGELER - Konşimento - Ticari Fatura - Paketleme Listesi - Menşe Şehadetnamesi (Tarım Ürünleri- Konsolosluk Onayı) - EUR 1 (TR-SR STA Kapsamı Ürünler için)

13 SURİYE İTHALAT REJİMİ İTHALAT YASAKLARI (TÜRKİYE İÇİN) - Narkotik Ürünler, silah, İsrail Malları - Bazı Tarım Ürünleri (buğday,pamuk, şeker pancarı tohumu) - Mücevherat

14 SURİYE İTHALAT REJİMİ STANDARTLAR - Gıda maddelerinde sağlık kontrolü - Bitkisel ve hayvansal mallar için Karantina Belgesi - Gıda maddeleri etiketlerinde üretim ve son kullanma tarihleri yer almak zorunda * Ana mal olarak tabir edilen malların kontrolü gümrüklerde görsel olarak yapılıyor

15 TÜRKİYE-SURİYE İKİLİ TİCARET

16 SURİYE İLE TİCARİ İLİŞKİLERİMİZİN GENEL YAPISI  Ticari ve Ekonomik İlişkileri Düzenleyen Uygun Yasal Altyapı - Serbest Ticaret Anlaşması (2007) - Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi Anlaşması (2005) - Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması (2006)  Dış Ticaret Hacminde Ülkemiz Lehine Durum  Türk Malı İmajının Çok İyi Olması  Coğrafi Yakınlık

17 SURİYE İLE İKİLİ TİCARETİN GELİŞİMİ (MİLYON USD)

18 İHRACATİTHALATHACİMDENGE YILLARDeğerDeğ.DeğerDeğ.Değer % % % % % % % % ,5% % ,8 % % ,11339,5 % ,6% , 42528% % 1,753+1,097

19 SURİYE İLE İKİLİ TİCARETİN GELİŞİMİ (MİLYON USD) İHRACATİTHALATHACİMDENGE YILLARDeğerDeğ.DeğerDeğ.Değer 2009 (Ocak-Mart) (Ocak-Mart) % % OCAK-MART DÖNEMİ

20 SURİYE’YE BAŞLICA İHRAÇ ÜRÜNLERİMİZ - Çimento - Taşıtlar, parça ve aksamları (Otomobil, beton karıştırıcılar ve itfaiye araçları, lastik, radyatör, akü) - İplik - Mermer - Demir Çelik Mamulleri - Elektrik ve telefon malzemeleri (Tablolar, trafolar, kablolar)

21 BAŞLICA İHRAÇ ÜRÜNLERİMİZ (DEVAM) - Gıda maddeleri (Bitkisel Yağlar- Sıvı ve margarin, çorba, gıda müstahzarları, biküvi, çikolata, şekerleme) - Makine ve ekipman (Tekstil-konfeksiyon, ambalaj, sıcak/soğuk hadde, harman, süt sağma, gıda, asansör, püskürtme ve döküm, enjeksiyon) - Kağıt ve kağıt ürünleri - Kimyasal ürünler - İnşaat malzemeleri - Elektrik - Mobilya

22 SURİYE’NİN BAŞLICA İTHAL ÜRÜNLERİ - Petrol Mamulleri (Fuel Oil, Benzin, Motorin, LPG) - Motorlu Kara Taşıt Araçları ve aksam ve parçaları - Makine ve Ekipman - Demir Çelik mamulleri - Plastik ve Plastikten mamul eşya - Çimento - Yağlı tohumlar,küspe, hububat (Mısır, arpa, pirinç) - Beyaz ve kahverengi eşya

23 SURİYE’NİN BAŞLICA İTHAL ÜRÜNLERİ (DEVAM) - Yüksek Teknoloji Ürünleri (Elektronik araçlar) - Gıda (Bitkisel yağlar, şeker) - Kozmetik ürünler - İnşaat Malzemeleri - Kağıt ve kağıt ürünleri - Boya ve vernik - Suni ve devamsız lifler - Aliminyum Ürünleri - Cam ve cam eşya

24 TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI TÜRKİYE VE SURİYE ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASI

25 ORTAKLIK ANLAŞMASI  Anlaşmanın Adı: Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşması  Yürürlüğe Giriş: 1 Ocak 2007  Yasal Dayanak: AB Gümrük Birliği YükümlülüklerimizAB Gümrük Birliği Yükümlülüklerimiz Avrupa Akdeniz Ortaklık Süreci-Ticari BoyutAvrupa Akdeniz Ortaklık Süreci-Ticari Boyut (Pan-Avrupa Akdeniz Menşe Kümülasyonu PAAMK) GATT XXIV GATT XXIV

26 ANLAŞMANIN AMACI  Azami 12 yıllık bir geçiş dönemi içerisinde tedricen bir serbest ticaret alanı kurulması  İktisadi işbirliğini artırmak  Mal ticaretindeki güçlükleri ve kısıtlamaları ortadan kaldırmak,  Taraflar arasındaki ticarette adil rekabet koşullarını sağlamak,  Ortak yatırımlar dahil, yatırımların desteklenmesi için uygun koşulları yaratmak,  Üçüncü ülke pazarlarına yönelik ticareti ve işbirliğini artırmak.

27 TÜRKİYE-SURİYE STA METNİ VE EKLER LİSTESİ 1. STA Metni 2.Protokol I- Temel Tarım, İşlenmiş Tarım Ve Balıkçılık Ürünleri Taviz Değişimi –Tablo A- Suriye’nin taviz verdiği ürün listesi –Tablo B- Türkiye’nin taviz verdiği ürün listesi 3.Ek I - 25 ila 97 fasıllar arasında yer alıp da Türkiye tarafından Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte tarifeleri sıfırlanmayacak olan ürünlerin listesi (tarım ve balıkçılık ürünleri)

28 TÜRKİYE-SURİYE STA METNİ VE EKLER LİSTESİ 4.Protokol II (Menşe Protokolü) –Ek I- Ek II’de Yer alan Liste İçin Giriş Notları –Ek II- İmal Edilen Ürünün Menşe Statüsü Kazanabilmesi İçin Menşeli Olmayan Ürünlere Uygulanması Gerekli İşçilik ve İşlemler Listesi Olmayan Ürünlere Uygulanması Gerekli İşçilik ve İşlemler Listesi –Ek IIIa- EUR.1 Dolaşım Belgesi ve EUR.1 Dolaşım Belgesi İçin Müracaat Örnekleri –Ek IIIb- EUR-MED Dolaşım Belgesi ve EUR-MED Dolaşım Belgesi İçin Müracaat Örnekleri –Ek IVa- Fatura Beyanı Metni –Ek IVb- EUR-MED Fatura Beyanı Metni 5.EK II- 3. ve 11. Maddelerde Atıfta Bulunulan Ürün Listesi (Suriye’nin Anlaşma imzalandığı tarihteki Gümrük Tarifesi - Anlaşmanın 3. maddesinde yer alan hükümler çerçevesinde sıfırlanacaktır).

29 Anlaşma Temel olarak aşağıdaki bölümleri içermektedir; Anlaşma Temel olarak aşağıdaki bölümleri içermektedir; - Genel ilkeler -Malların serbest dolaşımı -Sanayi ürünleri -Tarım ve balıkçılık ürünleri - Ticaret ile ilgili hükümler - Ekonomik işbirliği ve teknik yardım - Kurumsal, genel ve nihai hükümler. TÜRKİYE-SURİYE STA METNİ

30 Sanayi Ürünlerine İlişkin Hükümler –I Madde 3 Ek I’inde listelenen ürünler hariç tutulmak üzere, 25 ila 97’nci Fasıllar arasında yer alan Taraf ülkeler menşeli ürünleri kapsamaktadır. Ek I’inde listelenen ürünler hariç tutulmak üzere, 25 ila 97’nci Fasıllar arasında yer alan Taraf ülkeler menşeli ürünleri kapsamaktadır. Suriye menşeli malların Türkiye’ye ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kaldırılacaktır. Suriye menşeli malların Türkiye’ye ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kaldırılacaktır. Türkiye menşeli malların Suriye tarafından ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler ise, aşağıdaki takvime göre sıfırlanacaktır: Türkiye menşeli malların Suriye tarafından ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili vergiler ise, aşağıdaki takvime göre sıfırlanacaktır: a) Ek II’de yer alan %1, % 1.5, %1.7, %3 ve %3.5 oranlardaki bütün vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile birlikte, diğerleri ise bu tarihten itibaren aşağıdaki şekilde kaldırılacaktır: b) %5 ve %7 oranlarındaki vergiler üç yıl içerisinde. c) %10, %11,75 ve %14,5 oranlarındaki vergiler altı yıl içinde. d) %20 ve %23,5 oranlarındaki vergiler dokuz yıl içinde.

31 Sanayi Ürünlerine İlişkin Hükümler -II e) %29, %35 ve %47 oranlarındaki bütün vergiler on iki yıl içinde f) ve GTİP’li ürünler hariç, Ek II’de yer alan %50’nin üzerindeki tüm vergiler, Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile birlikte %50’ye indirilecek, yürürlük tarihinden itibaren on iki yıl içinde kaldırılacak g) 13 Aralık 1996’da Singapur’da imzalanan Bilgi Teknolojileri Ticaretine Dair Bakanlar Deklarasyonu’nun (Dünya Ticaret Örgütü Bilgi Teknolojileri Anlaşması) ekinde kapsanan ürünler bakımından Ek II’de yer alan vergiler işbu Anlaşmanın yürürlüğe girmesiyle birlikte kaldırılacaktır. (Makine ve elektrikli makineler) h) 28, 29, 30, 31, 35, 36, 37 ve 38 Fasıllarındaki tüm ürünler bakımından Ek II’de yer alan vergiler Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile birlikte kaldırılacaktır. (Kimyasallar ve patlayıcılar) i) Ek II’de gümrük tarife istatistik pozisyonu olarak belirtilen ürünün (1600 cc’den az olan otomobiller) vergisi, Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden itibaren üç yıl içinde %145’ten %65’e indirilecek ve geri kalan dokuz yıllık geçiş süreci içinde kaldırılacaktır. j) Ek II’de gümrük tarife istatistik pozisyonu olarak belirtilen ürünün (1600cc’den çok olan otomobiller) vergisi, Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden itibaren üç yıl içinde %255’ten %150’ye indirilecek ve geri kalan dokuz yıllık geçiş süreci içinde kaldırılacaktır.

32 STA Anlaşması gereği yıllara göre uygulanacak vergiler VERGİ ORANI 1. YIL 2. YIL 3. YIL 4. YIL 5. YIL 6. YIL 7. YIL 8. YIL 9. YIL 10. YIL 11. YIL 12. YIL % 1 - 3, % 5 – 7 % 5 3,332,221, % 6 4,002,671, % 7 4,673,112, %10- 14,5 % 10 8,577,145,714,292,681, % 11,75 10,78,396,715,043,361, % 14,5 12,4 3 10,3 68,296,214,142,

33 STA Anlaşması gereği yıllara göre uygulanacak vergi oranları VERGİ ORANI 1. YIL 2. YIL 3. YIL 4. YIL 5. YIL 6. YIL 7. YIL 8. YIL 9. YIL 10. YIL 11. YIL 12. YIL %20-23,5 % % 23,5 21,15 18,8 16,45 14,1 11,75 9,47,054,72, %29 – 47 % 29 26,7724,5422,3120,0817,8515,6213,3811,158,926,694,462,23 % 35 32,3129,6226,9224,2821,5418,8516,1513,4610,778,085,382,69 % 47 43,3839,7736,1532,5428,9225,3121,6918,0814,1610,857,233,62 %50'nin üzeri % 65,5 46,1542,3138,4634,6230,7726,9223,0819,2315,3811,547,693,85 % 71 46,1542,3138,4634,6230,7726,9223,0819,2315,3811,547,693,85 % 92,5 46,1542,3138,4634,6230,7726,9223,0819,2315,3811,547,693,85 % ,1542,3138,4634,6230,7726,9223,0819,2315,3811,547,693,85 % ,1542,3138,4634,6230,7726,9223,0819,2315,3811,547,693,85 % ,1542,3138,4634,6230,7726,9223,0819,2315,3811,547,693,85

34 İndirim Takvimi ListeKapsamıSüresiYıllık % indirim Sanayi Ürünleri İhracat 2005 Yılı Payları (%) A%1, %1.5, %1.7, %3 ve %3.5Yürürlükte10028,60% BBilgi Teknolojileri ÜrünleriYürürlükte1000,00% C 28,29,30,31,35,36,37 ve 38. FasıllarYürürlükte1003,30% Ara Toplam Yürürlükte 31,90% D%5 ve %73 yıl2528,30% Ara Toplam 3 yıl 60,20% E%10, %11.75ve %14.56 yıl14,38,40% Ara Toplam 6 yıl 68,60% F%20 ve %23.59 yıl105,10% Ara Toplam 9 yıl 73,70% G%29, %35 ve %4712 yıl8,320,20% H%50 üzeri12 yılİlk yıl %50 sonrasında %4.25,70% İGTİP: yıl İlk 3 yılda %65'e sonra 9 yılda sıfırlanacak0,00% JGTİP: yıl İlk 3 yılda %150'ye sonra 9 yılda sıfırlanacak0,00% Toplam100,00%

35 Temel ve İşlenmiş Tarım Ürünleri İle Balıkçılık Ürünlerine İlişkin Hükümler 1 ila 24’ncü Fasılları arasında yer alan ve bu Anlaşmanın Ek I’inde sayılan ürünleri kapsamaktadır. 1 ila 24’ncü Fasılları arasında yer alan ve bu Anlaşmanın Ek I’inde sayılan ürünleri kapsamaktadır. Taraflar bu ürünlere ilişkin olarak; sektörel hassasiyetleri dikkate alınarak seçilmiş ürünlerde belirli miktarlar için karşılıklı olarak gümrük vergisi muafiyeti/indirimleri tesis etmeyi öngörmüştür. Söz konusu düzenleme Anlaşmanın I nolu Protokolünü oluşturmaktadır. Taraflar bu ürünlere ilişkin olarak; sektörel hassasiyetleri dikkate alınarak seçilmiş ürünlerde belirli miktarlar için karşılıklı olarak gümrük vergisi muafiyeti/indirimleri tesis etmeyi öngörmüştür. Söz konusu düzenleme Anlaşmanın I nolu Protokolünü oluşturmaktadır.

36 Aşağıda yer alan Türkiye Cumhuriyeti menşeli ürünler, Suriye Arap Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -I

37 Aşağıda yer alan Türkiye Cumhuriyeti menşeli ürünler, Suriye Arap Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -II

38 Aşağıda yer alan Suriye Arap Cumhuriyeti menşeli ürünler, Türkiye Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -I

39 Aşağıda yer alan Suriye Arap Cumhuriyeti menşeli ürünler, Türkiye Cumhuriyeti’ne ithalatta aşağıdaki tavizlere tabi olacaktır -II

40 Tarım Ürünlerinde Daha İleri Taviz Tanınması Taraflar, Ortaklık Komitesi’nde kendi tarımsal politikalarını dikkate alarak birbirlerine tarım ürünlerinde daha ileri taviz tanınması imkanlarını inceleyeceklerdir.

41 İthalatta Yeni Gümrük Vergileri ve İhracat Vergileri Taraflar arasındaki ticarette, ithalata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır. Taraflar arasındaki ticarette, ithalata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Taraflar arasındaki ticarette, ihracattaki tüm gümrük vergisi veya eş etkili vergiler kaldırılacaktır. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Taraflar arasındaki ticarette, ihracattaki tüm gümrük vergisi veya eş etkili vergiler kaldırılacaktır. Taraflar arasındaki ticarette, ihracata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır. Taraflar arasındaki ticarette, ihracata hiçbir yeni gümrük vergisi veya eş etkili vergi konulmayacaktır.

42 İTHALAT VE İHRACATTA MİKTAR KISITLAMALARI VE YASAKLAMALAR 13. Madde  Taraflar arasındaki bütün ithalat ve ihracat miktar kısıtlamaları ve yasaklamaları ile eş etkili önlemler Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte kaldırılacaktır.  Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Taraflar arasındaki ithalat ve ihracata hiçbir yeni miktar kısıtlaması veya yasaklaması ve eş etkili önlem getirilemeyecektir.

43 MENŞE KURALLAR I  Menşe Kuralları Anlaşmanın II No’lu Protokolünde düzenlenmektedir.  Taraflar, aralarındaki ticarette, Pan-Avrupa- Akdeniz Menşe Kümülasyonu Sistemi kapsamındaki cari armonize tercihli menşe kurallarını uygulamayı kararlaştırmışlardır.  Suriye’nin Euro-Med kapsamındaki ülkelerle STA imzalaması halinde Euro-Med bölgesinde çapraz kümülasyon olanakları artacaktır.  Düzenlenecek belgeler EUR.1 veya EUR-Med.

44 İKİLİ MENŞE KÜMÜLASYONU Aralarında serbest ticaret anlaşması bulunan İKİ ÜLKENİN birbirleri menşeli girdileri üretimde serbestçe kullanabilmesi ve bu şekilde üretilen ürünün anlaşmaya taraf diğer ülkeye ihracatında tercihli ticarete konu olmasına imkan tanıyan sistemdirÖRNEK: SURİYE TÜRKİYE KUMAŞ EUR-1 GÖMLEK EUR.1

45 KAMU ALIMLARI Taraflar, ayrım gözetmeme ve mütekabiliyet temelinde, kamu ihalelerine serbestçe katılımın sağlanmasını, arzulanan bir amaç olarak mütalaa etmektedir. Taraflar, ayrım gözetmeme ve mütekabiliyet temelinde, kamu ihalelerine serbestçe katılımın sağlanmasını, arzulanan bir amaç olarak mütalaa etmektedir. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, ihalelere katılma konusunda, birbirlerinin firmalarına, diğer herhangi bir ülkenin firmalarına tanınandan daha az ayrıcalıklı muamelede bulunmayacaklardır. Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, ihalelere katılma konusunda, birbirlerinin firmalarına, diğer herhangi bir ülkenin firmalarına tanınandan daha az ayrıcalıklı muamelede bulunmayacaklardır.

46 TÜRKİYE-SURİYE ORTAKLIK KONSEYİ Dış ticaretten sorumlu Bakanlar başkanlık edecek Dış ticaretten sorumlu Bakanlar başkanlık edecek Yılda en az bir defa toplanacak Yılda en az bir defa toplanacakAmacı: Anlaşmanın uygulanması sürecinde ve Suriye’nin reform ve kalkınma gayretlerini desteklemeye yönelik işbirliğinde kaydedilen gelişmeleri gözden geçirecektir. Ayrıca, Anlaşmanın ekonomik ve sosyal etkisi dahil olmak üzere, Anlaşmadan kaynaklanan temel konuları ve karşılıklı çıkarları ilgilendiren ikili veya çok taraflı meseleleri de inceleyecektir. Anlaşmanın uygulanması sürecinde ve Suriye’nin reform ve kalkınma gayretlerini desteklemeye yönelik işbirliğinde kaydedilen gelişmeleri gözden geçirecektir. Ayrıca, Anlaşmanın ekonomik ve sosyal etkisi dahil olmak üzere, Anlaşmadan kaynaklanan temel konuları ve karşılıklı çıkarları ilgilendiren ikili veya çok taraflı meseleleri de inceleyecektir.

47 TÜRKİYE-SURİYE ORTAKLIK KOMİTESİ Ortaklık Konseyi’nin yetkisi altında olmak üzere, Anlaşmanın uygulanmasından sorumludur Ortaklık Konseyi’nin yetkisi altında olmak üzere, Anlaşmanın uygulanmasından sorumludur Ortaklık Konseyi yetkilerinin bir kısmını veya tamamını Ortaklık Komitesi’ne devredebilecektir. Ortaklık Konseyi yetkilerinin bir kısmını veya tamamını Ortaklık Komitesi’ne devredebilecektir.

48 FİRMALARIMIZCA KARŞILAŞILAN SORUNLAR

49 Serbest Ticaret Anlaşması’nın uygulamasında karşılaşılan sorunlar (Kurumlar arası koordinasyon eksikliği, vergi indirimi, tarım ürünleri yasakları) Serbest Ticaret Anlaşması’nın uygulamasında karşılaşılan sorunlar (Kurumlar arası koordinasyon eksikliği, vergi indirimi, tarım ürünleri yasakları) İhale sürecinin uzaması, iptalleri, teminat mektuplarının serbest bırakılması. İhale sürecinin uzaması, iptalleri, teminat mektuplarının serbest bırakılması. Bankacılık sisteminden kaynaklanan sorunlar (komisyon yüksekliği, STB’de teminat limitlerinin düşük olmasından dolayı aracı banka kullanımının maliyetleri artırması, Türk Bankası’nın bulunmaması) Bankacılık sisteminden kaynaklanan sorunlar (komisyon yüksekliği, STB’de teminat limitlerinin düşük olmasından dolayı aracı banka kullanımının maliyetleri artırması, Türk Bankası’nın bulunmaması) Hizmet sektörünün serbest olmaması (Özellikle müteahhitlik) Hizmet sektörünün serbest olmaması (Özellikle müteahhitlik) İkili veya transit ulaşımda geçiş ücretlerinin yüksekliği. İkili veya transit ulaşımda geçiş ücretlerinin yüksekliği. Uluslararası ticaretin kurallarına uymaksızın yapılan ticarette çıkan anlaşmazlıklar. (Sözleşmesiz veya maddi veya teknik ihtilafların nasıl çözümleneceğine dair sözleşmelerde hüküm bulunmaması) Uluslararası ticaretin kurallarına uymaksızın yapılan ticarette çıkan anlaşmazlıklar. (Sözleşmesiz veya maddi veya teknik ihtilafların nasıl çözümleneceğine dair sözleşmelerde hüküm bulunmaması)

50 SURİYE’DE YATIRIM 1- İKİLİ ANLAŞMALAR 2- SURİYE YATIRIM YASASI 3- YATIRIM ETKİLEYEN DİĞER MEVZUAT VE MALİYETLER

51 Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi Anlaşması Türkiye-Suriye Arasındaki Ekonomik ve Ticari İlişkilerin Hukuki Temeli Anlaşmanın İmza Tarihi 06/11/2004 Resmi Gazete Tarihi 28/06/2004 Resmi Gazete No Yürürlük Tarihi 21/08/2004 Uygulama Tarihi 01/01/2005

52 Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi Anlaşması Türkiye-Suriye Arasındaki Ekonomik ve Ticari İlişkilerin Hukuki Temeli AMAÇ  Gelir üzerinden alınan vergilerde çifte vergilendirmeyi önlemek  Vergi kaçakçılığına engel olmak KAPSAM  Akit Devletlerden birinin veya her ikisinin mukimi olan kişiler

53 Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması Türkiye-Suriye Arasındaki Ekonomik ve Ticari İlişkilerin Hukuki Temeli Anlaşmanın İmza Tarihi 06/01/2004 Karar Sayısı : 2005/9777 Yürürlük Tarihi 03/01/2006

54 Yatırımların Karşılıklı Teşviki ve Korunması Anlaşması Türkiye-Suriye Arasındaki Ekonomik ve Ticari İlişkilerin Hukuki Temeli AMAÇ  İstikrarlı bir yatırım ortamı sağlamak  Ekonomik kaynakların en etkin biçimde kullanılmalarını sağlamak  Yatırımların adil ve hakkaniyete uygun muameleye tabi tutulmasını sağlamak KAPSAM  Taraflardan her birinin yürürlükteki hukukuna göre vatandaşı sayılan gerçek kişiler

55 8 Sayılı Yatırım Yasası Yatırım için taşınmaz elde edebilme hakkı. Yatırım için taşınmaz elde edebilme hakkı. Yabancı-Yerli ayrımı yapılmaması. Yabancı-Yerli ayrımı yapılmaması. Kamu yararı olmadıkça kamulaştırma yasağı. Kamu yararı olmadıkça kamulaştırma yasağı. Çalışma ve ikamet izni Çalışma ve ikamet izni Kar transferi serbestliği (Yılda 1 defa vergilendirmeden sonra) Kar transferi serbestliği (Yılda 1 defa vergilendirmeden sonra) Anlaşmazlıklarda Tahkim İmkanı Anlaşmazlıklarda Tahkim İmkanı Gelir vergisi muafiyeti veya indirimi Gelir vergisi muafiyeti veya indirimi Proje için gerekli makine ve ekipmana gümrük muafiyeti Proje için gerekli makine ve ekipmana gümrük muafiyeti

56 YATIRIM ETKİLEYEN DİĞER MEVZUAT VE MALİYETLER YABANCI İŞÇİ ÇALIŞTIRMA YABANCI İŞÇİ ÇALIŞTIRMA - Toplam İşgücü’nün %10’unu aşamaz - Ülkede bulunmayan uzman vasfını taşımaları. Çalışma İzni Alınabilmesi İçin a) İşveren için yaklaşık ABD Doları İşçi içinse yıllık toplam ücretin %5 oranında ödeme yapılması, b) Suriye Emlak Bankası’na ABD Doları teminat yatırılması.

57 YATIRIM ETKİLEYEN DİĞER MEVZUAT VE MALİYETLER SOSYAL GÜVENLİK KESİNTİSİ SOSYAL GÜVENLİK KESİNTİSİ - Aylık Ücretin %24’ü (İşçi %7, İşveren %17) GELİR VERGİSİ* GELİR VERGİSİ* - Yerli-yabancı ayrımı yok - Üst Sınır %28 - %50’si halka açık Anomim Şirketler %14 (YYV muaf) - Diğer Şirketler %22 (Yatırım Yasası kapsamında faaliyet gösterenler YYV’den muaf) - Şirketin faaliyette bulunduğu yere (Organize Sanayi Bölgesi, Gelişmekte Olan Bölgeler) ve istihdam sayısına göre ilave indirim imkanı. *: %4 oranında İlave Yerel Yönetim Vergisi (YYV) Bulunmaktadır.

58 YATIRIM ETKİLEYEN DİĞER MEVZUAT VE MALİYETLER Gelir Vergisi Oranları (1 $ = SL) Gelir (SL)Oran % ve üstü28

59 YATIRIM ETKİLEYEN DİĞER MALİYETLER - Asgari Ücret : ABD Doları - Motorin: 50 Cent (ABD Doları)/Lt - Benzin: 80 Cent(ABD Doları)/Lt - LPG: 6,60 ABD Doları/12 Kg - Elektrik: 7 Cent (ABD Doları)/kw/saat

60 SURİYE’DE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR ! 1) Sözleşme yapın ve mutlaka Sözleşmede anlaşmazlıkların halli konusunda “Tahkim”e gidileceğine dair hüküm koyun! 2) Peşin veya bankalar aracılığıyla çalışın! 3) Kurumsallaşmamış tüm ülkelerde olduğu gibi burada da “Kişilerin” daha güçlü olduğunu unutmayın! 4) Ticaret veya başka bir ekonomik alanda faaliyet gösterecekseniz öncelikle güvenilir ve güçlü yerli bir Temsilci bulun! (bkz. 3. madde) 5) İhracatta veya ekonomik bir faaliyette karşılaşacağınız tüm sorunları siz veya temsilciniz aracılığıyla Ticaret Müşavirliği’ne iletin!

61 SURİYE’DE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR ! (DEVAM) 6) Özellikle inşaat, altyapı ve devlet ihaleleri konusunda gelecek yüksek meblağlı proje tekliflerine şüpheci yaklaşın ve Ticaret Müşavirliği’ne danışın! 7) Suriyeli temsilcinize mutlaka ithalatta veya pazarlamada hedef koyun ve teşvik edin! 8) Şirket kurma, mağaza açma ve yatırım yapma gibi konularda mutlaka yerli bir avukat/danışman bulun! 9) Sabırlı olun, “zaman” kavramının ortadoğuda farklı anlaşıldığını unutmayın! 10) Etnik, dini ve siyasi konularda hassas davranın! 11) Unutulmuş başka hususlar olabilir Ticaret Müşavirliğimizle iletişim kurun.....

62 SONUÇ OLARAK NEDEN SURİYE EKONOMİK VE TİCARİ İLİŞKİLERİN YASAL DAYANAĞINI OLUŞTURACAK İKİLİ ANLAŞMALARIN VARLIĞI (STA, ÇVÖ, YKKT) EKONOMİK VE TİCARİ İLİŞKİLERİN YASAL DAYANAĞINI OLUŞTURACAK İKİLİ ANLAŞMALARIN VARLIĞI (STA, ÇVÖ, YKKT) STA DİKKATE ALINARAK PAZARA GİRİŞTE İLK OLMA AVANTAJI VE SERBEST TİCARET ANLAŞMASI SAYESİNDE TÜRK YATIRIMI KAPSAMINDA SURİYE`DE ÜRETİLECEK ÖZELLİKLE SANAYİ ÜRÜNLERİNİN GÜMRÜK VERGİSİ OLMAKSIZIN TÜRKİYE`YE İHRAÇ EDİLEBİLMESİ, STA DİKKATE ALINARAK PAZARA GİRİŞTE İLK OLMA AVANTAJI VE SERBEST TİCARET ANLAŞMASI SAYESİNDE TÜRK YATIRIMI KAPSAMINDA SURİYE`DE ÜRETİLECEK ÖZELLİKLE SANAYİ ÜRÜNLERİNİN GÜMRÜK VERGİSİ OLMAKSIZIN TÜRKİYE`YE İHRAÇ EDİLEBİLMESİ, GAFTA ÇERÇEVESİNDE ARAP ÜLKELERİNE SURİYE MENŞEİ KAZANDIRARAK VERGİSİZ GİRİŞ İMKANI GAFTA ÇERÇEVESİNDE ARAP ÜLKELERİNE SURİYE MENŞEİ KAZANDIRARAK VERGİSİZ GİRİŞ İMKANI PİYASA EKONOMİSİNE HENÜZ GEÇMEKTE OLAN ÜLKE PAZARININ BAŞTA HİZMET SEKTÖRÜ OLMAK ÜZERE DIŞ YATIRIM İHTİYACI PİYASA EKONOMİSİNE HENÜZ GEÇMEKTE OLAN ÜLKE PAZARININ BAŞTA HİZMET SEKTÖRÜ OLMAK ÜZERE DIŞ YATIRIM İHTİYACI

63 SONUÇ OLARAK NEDEN SURİYE ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEMLERDE ÖZELLEŞTİRMENİN GÜNDEME GELMESİ ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEMLERDE ÖZELLEŞTİRMENİN GÜNDEME GELMESİ HEMEN HEMEN TÜM TÜKETİM MALLARI, MAKİNE VE EKİPMANDA VE ELEKTRONİK ÜRÜNLERDE İTHALATÇI KONUM HEMEN HEMEN TÜM TÜKETİM MALLARI, MAKİNE VE EKİPMANDA VE ELEKTRONİK ÜRÜNLERDE İTHALATÇI KONUM FİLİSTİN, LÜBNAN VE IRAK TAN GÖÇLER NEDENİYLE ALTYAPI VE KONUT SEKTÖRÜNDE YATIRIM İHTİYACI. FİLİSTİN, LÜBNAN VE IRAK TAN GÖÇLER NEDENİYLE ALTYAPI VE KONUT SEKTÖRÜNDE YATIRIM İHTİYACI. UCUZ HAMMADE- ENERJİ VE İŞGÜCÜ. UCUZ HAMMADE- ENERJİ VE İŞGÜCÜ. PAZARIN ÜLKEMİZE YAKINLIĞI. PAZARIN ÜLKEMİZE YAKINLIĞI.

64 FAYDALI WEB SAYFALARI DTM- DTM- Suriye Ekonomi ve Ticaret Bakanlığı Suriye Ekonomi ve Ticaret Bakanlığı Ticaret Müşavirliği Ticaret Müşavirliği Gümrük Müsteşarlığı Gümrük Müsteşarlığı Suriye Gümrükler Genel Müdürlüğü Suriye Gümrükler Genel Müdürlüğü

65 FAYDALI WEB SAYFALARI Suriye Ticaret Odaları Federasyonu Şam Ticaret Odası Şam Sanayi Odası Halep Ticaret Odası

66 FAYDALI WEB SAYFALARI Halep Sanayi Odası Hama Ticaret ve Sanayi Odası Homs Ticaret ve Sanayi Odası Lazkiye Ticaret ve Sanayi Odası Tartus Ticaret ve Sanayi Odası

67 TEŞEKKÜRLER ŞAM TİCARET MÜŞAVİRLİĞİ İLETİŞİM BİLGİLERİ Cep Tel : , Ofis Tel : , Fax: , ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Şam Ticaret Müşaviri


"SURİYE ÜLKE SUNUMU ŞABAN KAAN ÖZDEMİR Şam Ticaret Müşaviri." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları