Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim. 2 3 Canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için beslenmek zorundadır.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim. 2 3 Canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için beslenmek zorundadır."— Sunum transkripti:

1 1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim

2 2

3 3 Canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için beslenmek zorundadır.

4 4 Örneğin; Yakıtı biten bir araba çalışmaz. Canlılar da beslenemediklerinde yaşayamazlar.

5 Sinek kuşu bir günde kendi ağırlıklarının yarısından fazla yiyecek tüketir. Buna rağmen çok büyüyemezler. O halde canlılar, yalnız büyümek için beslenmezler. 5 Sinek Kuşu

6 6 Sağlığın ve vücut fonksiyonlarının korunması veya diğer bir deyişle yaşamın ve büyümenin sürdürülmesi için tüketilen bir maddedir (IOC Tıp Komisyonu, 1996).

7 7 ✔ Yaşamları için gerekli enerjiyi sağlamak ✔ Canlı hücrelerin bütün yapısal ve katalizleyici bileşenleri oluşturan temel maddeleri sağlamak. ✔ Hücre içindeki sentezleme süreçlerine katılan indirgenmiş koenzimlerin oluşabilmesi için gerekli olan indirgeyici maddeleri sağlamak. Besinlerin İnsan Vücudundaki Görevleri ?

8 İnsanın büyüme, gelişme ve üretken olarak uzun süre yaşaması için gerekli olan besin ögelerinin vücuda alınması, sindirimi, emilimi ve metabolize olmasıdır. 8

9 Sağlıklı büyüme, gelişme ve özellikle zeka gelişimi için yeterli ve dengeli beslenme şarttır. 9 Beslenme; dokuların yenilenmesini ve bağışıklık sisteminin sağlıklı bir şekilde çalışmasını sağlar.

10 10 Yeterli enerji alırken, gereksinimlerinde göz önünde bulundurulmasına ‘yeterli ve dengeli beslenme’ diyebiliriz.

11 Vücudun yaşam ve çalışmasının sürdürülebilmesi için gerekli enerjinin sağlanabilmesi yeterli beslenmedir. 11

12 Enerjinin yanı sıra tüm besin ögelerinin gereksinim kadar alınmasında dengeli beslenmedir. Dengeli Beslenme

13 13 Yeterli ve dengeli beslenmenin kurallarını, Performansı üst düzeye çıkarabilecek olan besinleri, Beslenme planlamasını, Enerji tüketimini ve alması gereken kaloriyi,

14 14

15 15 SİGARA STRESSALKOL BESİN TEMİZLİĞİ KALORİ ALIMI

16 16

17 17 - Genetik yapı, - Sporun zorluk derecesi, - Kullanılan teknikler (antrenman), - Coaching (yönetim), - Psikoloji ve şartlar, - Şans, - BESLENME gelmektedir. Performansını etkileyen temel faktörlerin başında

18 18 Beslenme, Sporcuların bilgi sahibi oldukları taktirde kontrol altında tutabilecekleri ve performanslarını etkileyen en önemli etkenlerden sayılmaktadır.

19 - Uzun süreli antrenman dönemi, - Yarışma ve antrenman program tipi, - Kısa süreli, uzun süreli, güç gerektiren - Hava şartları, - Değişkenlik, - Kişilere bağlı nedenler - Boy, kilo, yaş, cinsiyet, sağlık durumu 19

20 - Bir sporcunun genetik yapısını değiştirmek mümkün değildir, 20

21 21 Beslenme ve Performans - Ancak antrenörün antrenman sisteminde yapacağı gerekli bir takım değişikliklerle veya sporcunun beslenme konusunda bilgilenmesi ve yaptığı spor dalının gerektirdiği beslenme düzenini sağlaması sonucu,

22 22 Performansın artırılması ve yeni başarıların kazanılması mümkün olmaktadır. Beslenme ve Performans

23 - Unutulmaması gereken nokta; Sporcunun yetenek, taktik ve formu ile ilgili problemler varsa, en iyi diyet veya beslenme şekli bile onun başarılı olmasına yardımcı olmaktadır. 23

24 Her konuda iyi beslenen bir sporcunun iyi beslenmeyen veya besinlerine hiç dikkat etmeyen bir sporcuya göre elde ettiği bir takım avantajlar vardır. Bu avantajlar; 24

25 Sporcunun antrenman etkinliği maksimal düzeydedir. İyi bir beslenmeyle sporcu, antrenörün verdiği antrenmana kolay uyum sağlamakta ve her türlü antrenmanı yapacak güce kavuşmakta ve performansını artırmaktadır. 25 Avantaj 1;

26 26 İyi düzey mental konsantrasyon ve dikkate sahiptir: Her spor dalında dikkat ve oyuna konsantrasyon önemlidir. Bunun içinde temel etkenlerden bir tanesi de yeterli ve dengeli beslenmedir. Avantaj 2;

27 Beslenme bir bütündür ve sporcunun performansını en üst düzeye çıkaracak sihirli bir yiyecek veya içecek yoktur 27 Sonuç olarak;

28 28 Önemli olan, bir sporcuda sporcu beslenmesi kuralları içerisinde yeterli ve dengeli beslenmenin sağlanmasıdır Sonuç olarak;

29 29

30 30 Besinler sindirilmez ve emilmezse atılır, enerji sağlamazlar.

31 31 Besinlerin bileşimindeki Karbonhidratlar, Proteinler ve Yağlardan belirli enzimlerin düzenlediği ve hormonların denetlediği tepkimelerle enerji elde edilmektedir

32 32 Karbonhidratlar; 4 kcal / gram Yağlar; 9 kcal /gram Proteinler ; 4 kcal /gram Alkol; 7 kcal/ gram, fakat “besin öğesi” olarak kabul edilmez.

33 33 Sporcuların enerji gereksinimi günlük kcal. arasında değişmektedir. Çok yoğun antrenman yapan ve genellikle yarışlara hazırlanan dayanıklılık sporcularında (günde 4-5 saat) daha yüksek düzeylere de çıkmaktadır.

34 34 Yiyeceklerle alınan enerji ile harcanan enerjinin eşit olması durumuna enerji dengesi denilmektedir. Enerji dengesinde, vücut harcadığı kadar enerji almakta ve bu denge sağlandığında vücut ağırlığı değişmemektedir.

35 Sporcunun gerekli Enerjinin yiyeceklerle uzun süreli yetersiz alınması durumunda,  Gereksinimi olan enerji, vücuttaki yağ ve yağsız depolarından sağlanmaktadır.  Bu durumda ağırlık kaybı (kilo verme) ile birlikte, kas dokusunda da azalma görülmekte, kuvvet ve dayanıklılık kaybı ile birlikte performans düşmektedir.  Enerjinin yiyeceklerle uzun süreli fazla alınması durumunda ise ağırlık kazanımı (vücuttaki yağ miktarı artışı) görülmekte ve önerilen vücut ağırlığının üzerinde olan sporcularda; hareket yeteneği kısıtlanarak performans azalmaktadır.

36 Sporcularda enerji gereksinimi;  Bazal metabolizma hızına (alınan besinlerin sindirilmesinden sonra, mutlak dinlenme anında uyanık olarak harcanan enerji),  Günlük fiziksel aktivitenin (yapılan egzersizin türü, yoğunluğu ve süresi de dikkate alınarak) eklenmesiyle hesaplanmaktadır

37 37 Enerji gereksinimi; Cinsiyet, Yaş, Vücut cüssesi ve bileşimi (boy, ağırlık, vücuttaki yağ miktarı, yağsız doku miktarı), Yapılan egzersizin türü, şiddeti ve sıklığı gibi etkenlere bağlı olarak değişmektedir.

38 38 Enerjinin yiyeceklerle uzun süreli yetersiz alınması durumunda, Ağırlık kaybı (kilo verme) ile birlikte, kas dokusunda da azalma görülmekte, kuvvet ve dayanıklılık kaybı ile birlikte performans düşmektedir.

39 39 Ağırlık kazanımı (vücuttaki yağ miktarı artışı) görülmekte ve önerilen vücut ağırlığının üzerinde olan sporcularda; hareket yeteneği kısıtlanarak performans azalmaktadır. Enerji dengesi sağlanamazsa ne olur?


"1 Vücudumuz Bilmecesini Çözelim. 2 3 Canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için beslenmek zorundadır." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları