Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Dr. Leman Pınar Tosun Gençlerin Teknolojik ve Yüz Yüze İletişime Yönelik Tercihleri ve İletişim Davranışları Farkı Birlikte Yaşayalım Psikolojik Danışmanlar/

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Dr. Leman Pınar Tosun Gençlerin Teknolojik ve Yüz Yüze İletişime Yönelik Tercihleri ve İletişim Davranışları Farkı Birlikte Yaşayalım Psikolojik Danışmanlar/"— Sunum transkripti:

1 Dr. Leman Pınar Tosun Gençlerin Teknolojik ve Yüz Yüze İletişime Yönelik Tercihleri ve İletişim Davranışları Farkı Birlikte Yaşayalım Psikolojik Danışmanlar/ Rehber Öğretmenler Buluşması 14 Haziran 2012, Bursa İletişim için: Uludağ Üniversitesi Psikoloji Bölümü

2 TERCİHLER Günümüz gençleri, gündelik iletişimlerini ne şekilde kurmayı tercih ediyor: geleneksel yüz yüze yöntemle mi? teknolojik araçlar yoluyla mı? Yazılı teknolojik araçlar İşitsel teknolojik araçlar

3 TERCİHLER ve KİŞİLİK Gençlerin, gündelik iletişimde tercih ettikleri iletişim yolu (yüz yüze ya da teknolojik iletişim), onların kişilik özellikleri ile bağlantılı mı?

4 yüz yüze iletişimin destekleyicisi ve tamamlayıcısı olarak mı? yüz yüze kurulan “gerçek” ilişkilerden ve “gerçek” yaşam etkinliklerinden vazgeçip yerine teknolojik iletişim araçları ile kurulan “sanal” ilişkiler koymak için mi? İnternet’te yürütülen SOSYAL İLİŞKİLER Gençler, teknolojik iletişim araçlarını hangi sosyal amaçlarla kullanıyor:

5 Gençlerin, teknolojik iletişim araçlarını hangi tür sosyal ilişkiler için kullandıkları, onların kişilik özellikleri ile bağlantılı mı? İnternet’te yürütülen SOSYAL İLİŞKİLER ve KİŞİLİK

6 İnternet etkinliklerine yönelik TUTKU Gençlerin İnternet etkinliklerine yönelik tutkusu ne tür bir tutkudur ve ne yoğunluktadır? Uyumlu tutku mu? Takıntılı tutku mu?

7 Gençlerin, internet etkinliklerine yönelik ne yoğunlukta ve ne türde tutku hissettikleri, onların kişilik özellikleri ile bağlantılı mı? İnternet etkinliklerine yönelik TUTKU ve KİŞİLİK

8 Bir gencin Facebook’un hangi işlevlerini kullandığı, o gencin hangi kişisel özellikleri ile bağlantılıdır? Facebook kullanımı ve Kişilik Gençler, Facebook’u hangi amaçlarla kullanıyor?

9 Yüz yüze ve teknolojik iletişim üzerinden yürütülen arkadaşlıkların özellikleri kültürden kültüre farklılık gösterir mi? İnternet, arkadaşlık ve Kültür

10 BAŞLIYORUZ.

11 TERCİHLER Günümüz gençleri, gündelik iletişimlerini ne şekilde kurmayı tercih ediyor: geleneksel yüz yüze yöntemle mi? teknolojik araçlar yoluyla mı? Yazılı teknolojik araçlar İşitsel teknolojik araçlar

12 YÖNTEM (İlk Çalışma) Yaşları arasında değişen 178 ODTÜ öğrencisi YÖNTEM (2. Çalışma) Yaşları arasında değişen, 3 farklı üniversiteden 343 öğrenci

13 Olumlu durum senaryolarına örnekler:Olumsuz durum senaryolarına örnekler Arkadaşınız, kendisini çok sevindiren ve gururlandıran bir başarı kazandı. Bu başarısından ötürü onu tebrik edeceksiniz. Sizi çok mutlu eden ve gururlandıran bir başarı kazandınız. Bu sevincinizi ve gururunuzu arkadaşınıza anlatacaksınız Arkadaşınızı üzecek ya da kızdıracak bir hata yaptınız ve bu hatanızı ona itiraf edeceksiniz. Geçmişte yaşadığınız bir başarısızlığınızı ya da utandığınız bir olayı arkadaşınıza anlatacaksınız

14 İşitsel Yazılı Yüz yüze Birinci çalışmaİkinci çalışma Bu iki çalışmanın bulgularına göre, öğrenciler yüz yüze iletişimin mümkün olduğu her koşulda, yüz yüze iletişimi teknolojik iletişime tercih ediyorlar.

15 Deneyime açıklık, Dışadönüklük, Kendileşme Kavrama İhtiyacı yükseldikçe, yüz yüze iletişimi teknolojik iletişime tercih etme eğilimi artmaktadır. Birinci çalışma Kişisel özelliklerini ön plana çıkaran, kendine özgü bir birey olmak İletişim kurmaktan hoşlanma konuşkanlık girişkenlik risk almaktan hoşlanma arkadaş canlısı olma Farklı ilgi alanlarına sahip olma Hayal gücü gelişmiş olma Sezgisi, anlayışı gelişmiş olma Çaba gerektiren düşünsel etkinliklerde bulunmaktan hoşlanma İletişim durumunun algılanan zorluğu yükseldikçe, yüz yüze iletişimi teknolojik iletişime tercih etme eğilimi azalmaktadır.

16 Düşünsel Açıklık Kendileşme Kavrama İhtiyacı Dışadönüklük Deneyime Açıklık Sosyal Açıklık Yüz yüze- Yazılı  Yüz yüze- İşitsel  İletişim Kanalı Tercihi   İletişim Durumlarının Algılanan Zorluğu Birinci çalışma (χ 2 (11, 178) = 13.61, p =.000, χ 2 /df = 1.24, GFI =.98, AGFI =.94, CFI =.99, NFI =.96, RMSEA =.04, AIC= 47.6 Yapısal Model

17 Deneyime açıklık, Dışadönüklük, Kendileşme ve Kavrama İhtiyacı yükseldikçe; Utangaçlık ve Sosyal kaygı düştükçe yüz yüze iletişimi teknolojik iletişime tercih etme eğilimi artmaktadır. İkinci çalışma Olumsuz Durumlarla Baş Etme Güçlüğü yükseldikçe, yüz yüze iletişimi teknolojik iletişime tercih etme eğilimi azalmaktadır. Olumsuz Bedensel Tepkilere Aşırı Duyarlı Olma Yanıt Vermeden önce Hazırlanma İhtiyacı

18 Sosyal Açıklık Deneyime Açıklık Düşük Utangaçlık Dışadönüklük Düşük Sosyal Kaygı Kendileşme Kavrama İhtiyacı Düşünsel Açıklık Yüz yüze- Yazılı Yüz yüze- İşitsel Yüz yüze- Teknolojik Yanıt Vermeden önce Hazırlanma İhtiyacı Olumsuz Bedensel Tepkilere Aşırı Duyarlı Olma Olumsuz Durumlarla Baş Etme Güçlüğü İkinci çalışma (χ 2 (30, 343) = 73.86, p =.000, RMSEA =.07) Yapısal Model

19 İnternet üzerinden ne tür ilişkiler yürütülebilir? Hangi kişilik özellikleri? Tosun, L.P. and Lajunen, T. (2010). Does Internet use reflect your personality?: Relationship between Eysenck's personality dimensions, Computers in Human Behavior, 26, Bir gencin İnternet üzerinden ne tür ilişkiler yürüttüğü, onun kişilik özellikleri ile bağlantılı olabilir mi?

20 “Ne tür ilişkiler?” Yüz yüze ortama taşınabilecek yeni arkadaşlıklar kurmak için İnternet kullanımı Uzakta yaşayan tanıdıklarla ilişkileri sürdürmek için İnternet kullanımı Günlük yüz yüze ilişkileri destekleyici bir araç olarak İnternet kullanımı Yalnızca İnternet ortamında yürütülecek arkadaşlıklar kurmak için İnternet kullanımı GERÇEK YAŞAM ETKİNLİKLERİNİN DESTEKLEYİCİSİ VE TAMAMLAYICISI OLARAK İNTERNET KULLANIMI GERÇEK YAŞAM ETKİNLİKLERİNİN ALTERNATİFİ OLARAK İNTERNET KULLANIMI

21 “NE TÜR KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ?” DIŞADÖNÜKLÜK İnsanlarla iletişimi seven Girişken Yalnız olmaktansa başkalarıyla birlikte olmayı tercih eden DUYGUSAL TUTARSIZLIK Kaygılı Depresif Gergin Çekingen Aşırı duygusal Öz-güveni düşük NORMDIŞI ÖZELLİKLER (PSİKOTISIZM) Soğuk Saldırgan Güvensiz Duygusuz Tuhaf Empati kuramayan Diğer insanlara karşı duyarsız

22 Internet’teki “gerçek ben” Kişinin, öz benliğinin özelliklerini yüz yüze ortamlardan çok İnternet ortamında ifade etme eğilimi Kişinin İnternet’te iken yalnızca o an var olan özelliklerini değil, potansiyel olarak içinde taşıdığı birtakım özelliklerini de ifade edebilmesi “Arkadaşlarıma yüz yüzeyken söylemeye çekindiğim şeyleri onlara İnternet aracılığıyla söyleyebiliyorum.” Yüz yüze tanıdığım arkadaşlarıma söylemeye çekindiğim şeyleri “İnternet ortamındaki yabancılara ya da sanal arkadaşlarıma söyleyebiliyorum.” “Yüz yüze tanıdığım arkadaşlarımın benim hakkımda bilmediği pek çok şeyi İnternet arkadaş(lar)ım bilir.” “İnternet’teyken, yüz yüze ortamda ortaya çıkmayan bazı yönlerim ortaya çıkıyor.” “Eğer İnternet’teki bazı yazılarımı ( gruplarına gönderdiğim mesajları, chat odalarındaki yazışmalarımı...vb.) yüz yüze tanıdığım arkadaşlarım okusalar çok şaşırırlardı.”

23 KATILIMCILAR Yaşları arasında değişen 421 üniversite öğrencisi (278 kadın, 143 erkek)

24 Uzakta yaşayan tanıdıklarla ilişkileri sürdürmek için Günlük yüz yüze ilişkileri destekleyici bir araç olarak Yüz yüze ortama taşınabilecek yeni arkadaşlıklar kurmak için Dışadönüklük.13** Yalnızca İnternet ortamında yürütülecek arkadaşlıklar kurmak için İnternet kullanımı.18*** Dışadönüklük Normdışı özellikler Internet’teki “gerçek ben”.27***.65*** 1. adım:.18*** 2. adım:.00 Normdışı özellikler Internet’teki “gerçek ben”.27*** 1. adım:.23*** 2. adım:.06.64*** DESTEKLEYİCİ VE TAMAMLAYICI OLARAK İNTERNET KULLANIMI ALTERNATİF OLARAK İNTERNET KULLANIMI

25 Bir gencin İnternet etkinliklerine yönelik ne yoğunlukta ve ne türde tutku beslediği, onun kişilik özellikleri ile bağlantılı olabilir mi? İnternet etkinliklerine yönelik ne tür tutkular vardır? Hangi kişilik özellikleri? Tosun, L.P. and Lajunen, T. (2009). Why do young adults develop a passion for Internet activities?: The associations among personality, revealing "true self" on the Internet and passion for the Internet, Cyberpsychology and Behavior,12(4),

26 UYUMLU TUTKU İnternet, çok çeşitli tecrübeler yaşamamı sağlıyor. İnternet hakkında keşfettiğim yeni şeyler, İnternet’in kıymetini daha iyi bilmemi sağlıyor. İnternet, sevdiğim özelliklerimi sergilememi sağlıyor. TAKINTILI TUTKU Hayatımı İnternet olmadan düşünmek çok zor. İntenet’te yaptığım etkinlikler, bende duygusal bir bağımlılık oluşturuyor. İnternet’le ilgili neredeyse takıntılı duygularım var. “NE TÜR TUTKU?”

27 Takıntılı İnternet tutkusu Dışadönüklük.13** Normdışı özellikler Internet’teki “gerçek ben”.64***.20***

28 Bir gencin Facebook’un hangi işlevlerini kullandığı,onun hangi özelliği ile bağlantılıdır? Tosun, L.P (2012)."Motives for Facebook use and expressing "true self" on the Internet", Computers in Human Behavior,

29 Katılımcılar Bursa ve Ankara’dan 143 üniversite öğrencisi (37 erkek, 106 kız)

30 Facebook’u hangi amaçlarla kullanıyorsunuz? Eski arkadaşlarla ilişkiyi sürdürebilmek Eğlence-oyun- vakit geçirme Fotoğraf paylaşımı Etkinlik düzenleme Yeni arkadaşlar edinmek Romantik ilişkiler Pasif gözlemcilik Süregelen yaşam eylemlerini ve rutinlerini kolaylaştırma Yaşam eylemlerini ve rutinlerini değiştirme

31 Süregelen yaşam eylemlerini ve rutinlerini kolaylaştırma Yaşam eylemlerini ve rutinlerini değiştirme

32 Romantik ilişkiler Yeni arkadaşlıklar Pasif gözlemcilik Etkinlik düzenlemek Eğlence-oyun Fotoğraf paylaşımı Eski arkadaşlarla ilişkileri sürdürebilmek İnternet’teki “gerçek ben” eğiliminin düzeyleri

33 Yüz yüze ve teknolojik iletişim üzerinden yürütülen arkadaşlıkların özellikleri kültürden kültüre farklılık gösterir mi?

34 98 Türk öğrenci (61 kız, 37 erkek) 46 Japon öğrenci (20 kız, 23 erkek)

35 Arkadaşa duyulan yakınlık: < ? <

36

37 Arkadaşa tanıtımı: < Kişisel Sosyal/ ilişkisel > ? ?

38 Arkadaşa tanıtımı: < Kişisel İlişkisel > = >

39 Üniversite gençleri, yüz yüze iletişim imkanı olduğu sürece, arkadaşlarıyla yüz yüze iletişim kurmayı teknolojik iletişime tercih ediyor. Gençler, yüz yüze iletişimde güçlük yaşarlarsa arkadaşlarıyla teknolojik yoldan iletişim kurmayı tercih edebiliyorlar.Yüz yüze iletişimde güçlük yaşayanlar, sosyal ve düşünsel açıklık düzeyleri düşük olan gençler.

40 Dışadönük gençlerin İnternet’i kişilerarası ilişkilerde kullanması, daha çok yüz yüze ortamdaki ilişkilerini destekleme ve tamamlama amacını taşıyor. Normdışı özellikteki gençler, gerçek benliklerini, yüz yüze ortamdan ziyade, İnternet ortamlarında ifade edebiliyorlar ve İnternet’in yüz yüze ortamda tanıdıklarından farklı insanlarla tanışmak için kullanıyorlar.

41 Normdışı özellikteki gençler, gerçek benliklerini İnternet’te yüz yüze ortamdakinden daha iyi ifade edebilmenin bir sonucu olarak, İnternet etkinliklerine yönelik takıntılı tutku geliştirebiliyorlar. Gerçek benliklerini İnternet’te ifade etme eğilimi, Facebook kullanımlarını etkiliyor. Diğer gençler Facebook’u gerçek yaşam etkinliklerini kolaylaştırmak ve hızlandırmak için kullanırken, “gerçek ben”i İnternet’te ifade etme eğilimi olan gençler, İnternet üzerinden yeni bir sosyal yaşam arayabiliyor, ya da Faebook’u başkalarını gözlemek için kullanabiliyor.

42 İnternet kullanma davranışımız bizi bize anlatıyor: Onu ne için ve nasıl kullanacağımız, bireysel ve kültürel özelliklerimizle belirleniyor. Teknolojik iletişim kullanmayla ilgili sorunlu davranışlarla karşılaşıldığında, sorunun kaynağını teknolojide aramadan önce, davranışın sahibinin temel özelliklerine ve yüz yüz iletişimle ilgili yaşadığı güçlüklere bakmak atılacak uygun bir adım olarak gözüküyor.

43 Hepsi bu kadar. Dinlediğiniz için teşekkürler…

44 Kişilerarası ilişkilerde teknolojik iletişim araçları kullanımına yönelik TERCİH Gençler, teknolojik iletişim araçlarını hangi sosyal amaçlarla kullanıyor? TERCİH ve Kişilik Tosun, L.P. (2010). İletişim kanalı tercihleri: kullanıcıların ve iletişim durumlarının özellikleri, Yayınlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Verinin toplandığı yıl:

45 İnternet’te yürütülen SOSYAL İLİŞKİLER Gençler, teknolojik iletişim araçlarını hangi sosyal amaçlarla kullanıyor? İnternet’te yürütülen SOSYAL İLİŞKİLER ve KİŞİLİK Tosun, L.P. and Lajunen, T. (2010). Does Internet use reflect your personality?: Relationship between Eysenck's personality dimensions, Computers in Human Behavior, 26, Verinin toplandığı yıl: 2008

46 İnternet etkinliklerine yönelik TUTKU Gençlerin İnternet etkinliklerine yönelik tutkusu ne tür bir tutkudur ve ne yoğunluktadır? Facebook kullanımı ve Kişilik Tosun, L.P. and Lajunen, T. (2009). Why do young adults develop a passion for Internet activities?: The associations among personality, revealing "true self" on the Internet and passion for the Internet, Cyberpsychology and Behavior,12(4), Verinin toplandığı yıl: 2008

47 Facebook kullanımı Gençler, Facebook’u hangi amaçlarla kullanıyor? Facebook kullanımı ve Kişilik Tosun, L.P. (2012)."Motives for Facebook use and expressing "true self" on the Internet", Computers in Human Behavior, 28, Verinin toplandığı yıl: 2010

48 İnternet, arkadaşlık ve Kültür Tosun, L.P. (2002). Yüz yüze ortamda ve bilgisayar ortamında kültürün, cinsiyetin ve benliğin arkadaşlık ve yakınlık üzerine etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Verinin toplandığı yıl:


"Dr. Leman Pınar Tosun Gençlerin Teknolojik ve Yüz Yüze İletişime Yönelik Tercihleri ve İletişim Davranışları Farkı Birlikte Yaşayalım Psikolojik Danışmanlar/" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları