Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SEMİRAMİS PIJNENBURG 75.YIL TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SEMİRAMİS PIJNENBURG 75.YIL TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI."— Sunum transkripti:

1 SEMİRAMİS PIJNENBURG 75.YIL TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI

2 Ergenlik dönemini “ bireyin içinde bulunduğu toplumun onu artık bir çocuk gibi görmeyi bıraktığı, fakat ona henüz yetişkin statüsünü, rolünü ve işlevini tümüyle vermediği yaşam dönemi” olarak da tanımlayabiliriz.

3 ERGENLİK DÖNEMİ

4 Bu dönemde fiziksel değişimler diğer dönemlere göre daha hızlıdır. Özellikle buluğ çağında hızlı hormonal değişiklikler meydana gelmektedir. Gençlik çağının başlangıcında hızla ilerleyen bedensel değişme ve gelişme zamanla yavaşlar ve durur.

5 ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ

6 Önce bedensel değişmenin doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak yarattığı ruhsal değişmeler görülür. Mutlu, uysal, dengeli çocuğun yerini kaygılı, tedirgin, dengesiz, uyumsuz genç alır. Genç, bocalama ve kararsızlık içindedir. Duyguları, ilgileri çabuk değişir. Coşkuları ölçüsüz, sınırsız ve dengesizdir. Ruhsal bakımdan duyguların egemen olduğu, çelişkili düşüncelerin ve davranışların bulunduğu bir geçiş dönemidir.

7 ERGENLİK DÖNEMİ

8 Ergen, toplumda saygınlık kazanmaya ve statü sahibi olma ya gereksinim duyar. Ergenlik yılları bir anlamda, toplumsal gelişim ve uyum yılları olarak da nitelenebilir. Toplumsal uyum zamanla kazanılır. Bu evrede birey kendi cinsinden oluşturduğu grup içinde faaliyetlerini düzenlemeye çalışır.

9 ERGENLİK DÖNEMİ

10 Ergenlik döneminde soyut düşünebilme özelliği ön plandadır. Varsayımlar oluşturur, farklı düşünceler ve seçenekler üretir, soyut problem çözmeyi öğrenir. Bu dönemde ergenler ilkeleri, ideal olanı tartışır, kendi doğrularını ortaya koymaya yönelirler, ideolojik sorunlarla ilgilenirler. Her ergen aynı yaşlarda soyut düşünceye ulaşamamaktadır. Ergenliğe ulaşma ile birlikte gencin dilinde ve dil kullanımında önemli gelişmeler olur. Mecaz anlamı da kavramakta ve mizahı kavrama ve kullanma becerisi gelişmektedir.

11 ERGENLİK DÖNEMİ

12 “Ben kimim?” “Yaşamdaki amaçlarım neler olmalı?” gibi sorularla kendini sorgular. Ergen bu dönemde kendisini çok eleştirir. Kendisini çok eleştirdiği içinde herkes tarafından eleştirildiğini sanır. Sanki herkesin dikkati onun üzerindedir, herkes onun dış görünümüne çok önem verir. Ergen ben merkezci düşünce biçimi nedeniyle kendi inançlarının en doğru olduğunu sanmaktadır. Kendisini herkesten daha akıllı olarak görmektedir. Ergenin kimliğini kazanması, bir yetişkin olabilmesi için bir yetişkin modele ihtiyacı vardır.

13 ERGENLİK DÖNEMİ

14 Bedensel özelliklerini kabul etmek ve bedeni olumlu kullanmak. Cinsel rolünü kabul etme ve bu role uygun davranışlar geliştirme. Her cinsten yaşıtlarıyla yeni ve daha olgun ilişkiler kurmak.

15  Ana-babadan ve diğer yetişkinlerden duygusal bağımsızlığı gerçekleştirme,kendisi ile ilgili önemli kararlar verebilme.  Meslek seçimi için gerekli ön hazırlıkları yapma ve kendisine en uygun olan mesleği seçebilme.  Evliliğe ve aile yaşamına hazırlanmak.

16 ERGENLİK DÖNEMİ

17  Gelişim görevlerinin zamanında başarılmasında; kişinin kendine duyduğu güven ve saygı,bunun yanında sosyal çevrenin kişiye sunacağı güven ve ön yaşantıların çeşitliliği önemlidir.  Gelişim çağına özgü gelişim görevlerinin zamanında yerine getirilmesi kişinin çevresi ile uyumlu bir ilişki kurmasına,başarılamayan her gelişim görevi ise kişiliğin uyumunda bir soruna ve güvensizlik durumunun oluşmasına neden olmaktadır.

18

19  Konuşma ‘zorlama ile yapılan bir iş’ ise biraz direnişe hazır olun!!!!  O anda konuşmak isteniyorsa,onun konuşmak isteyeceği herhangi bir zamanda sizin de hazır olacağınızı söyleyin.  Tabii ki işin peşini bırakmayın!!!!!!!!!!

20  Ortamın rahat ve resmiyetten uzak olmasına dikkat edin!!!!!  Ergen,dengeli ve olumlu davranan yetişkini izlediğinde;erişkinliğe geçiş için ihtiyaç duyduğu erişkin modelini deneyimlemiş olur.  Doğal olun,ama en önemlisi kendiniz olun!!!!!

21 Yalan yanlış söylenmiş sözler Çalmak eşyaları bir süre için almak Olarak tanımlanmamalıdır. ‘Sen mi yaptın?’ YERİNE ‘Senin yaptığını biliyorum.Bir daha yapma yoksa ceza alırsın’. Durumu olduğu gibi anlatan dürüst bir ifade kullanın!

22  ‘……… hakkında ne hissediyorsun?’  ‘Senin fikrine göre …….’nın sebebi ne?’  ‘…………..’yı nasıl yaptın?’  ÖRNEK: Annene verdiğin sözü tutmayınca ne hissettin?

23 Ebeveyn durmaksızın konuşursa,ergen hiç konuşmayacaktır.Bunun yerine;  ‘Bakalım söylediğini anlamış mıyım.’  ‘Eğer doğru anladıysam,.....söylemek istiyorsun.  Hepsi bu mu? Bana anlatman gereken başka bir şey var mı?,diye sorun.

24 Onlara neye kızdığınızı ve ne hissettiğinizisöyleyin.  ‘……………..yaptığında kızıyorum.’  ‘…………..’yı bir daha yapmazsan sevinirim.’  ‘Beni ciddiye almazsan inciniyorum.’

25 Doğru bulmadığınız bir davranıştan söz edecekseniz,bunu çocuğunuzun beğendiğiniz özellikleri ile karşılaştırarak yapın. Kardeşine böyle davrandığın için utanmalısın!!!!! YERİNE ‘Sen,her zaman, herkese karşı dikkatli ve düşüncelisin. Kardeşine davranışın beni şaşırttı. Bu sen değilsin sanki.’

26  Yorumları radikal denecek kadar açık fikirli,düzene karşı,garip ise paniklemeyin.Böyle fikirleri öne sürmelerinin sebebi tepkimizi ölçmektir.  Öne sürülen fikirlerle, davranışlar aynı değildir.Davranışı gözlemleyin.

27  Çocuğunuzun sorunlarını başkalarıyla paylaşmayın(kardeş,kuzen vb.).  Anne ve baba ergenle ilgili olan sorunları birbirleriyle açıkça paylaşmalıdırlar.  Eğer ergen, diğer ebeveyne sorununu anlatmak konusunda isteksiz ise; ‘Babana söylemekten çekiniyorsan,o zaman ben söylemek zorundayım,ama ben söylerken sende yanımda olmak zorundasın.’

28  Saldırgan olmamaya çalışın.  Araya mesafe koymalarına izin verin.  Her şeyi bilmeniz gerekmez.  Çok fazla çabalamak iletişimi durdurabilir.  Hiçbirimiz bütün sırlarımızın elimizden alınmasını istemeyiz.

29

30  Uygun bir ders çalışma ortamı hazırlanmalıdır: Yeterince havalandırılmalı,ışık alan,fazla sıcak ya da soğuk olmayan sessiz bir ortam olmalıdır. Çalışma masasında,sadece çalışma malzemelerinin olmasına dikkat edilmelidir. Dikkatini dağıtacak uyaranlar bulunmamalıdır.

31  Sorumluluk duygusunu kazanmasını destekleyin. Yaşına ve yeteneklerine uygun sorumluluklar verin. Sorunu çözmek yerine,kendi sorununu çözmesine fırsat verin. Evde bazı sorumlulukları olan çocuklar,okuldaki sorumluluklarını da yerine getirmeyi öğrenmiş olacaklardır.

32  Kendine güvenmesini sağlayın!!!! Olumlu davranışlarını takdir edin. Başkaları ile kıyaslamayın. Gelişimini kendi performansı içinde değerlendirin. İlgi ve yetenek alanlarını fark edin. Başkalarının önünde onu küçük düşürmeyin.

33  Yapamadıkları değil yapabildikleri üzerinde yoğunlaşın; Sürekli olumsuz ve eleştirel ifadeler kullanmak yerine,onu ders çalışırken gördüğünüzde, ‘Ders çalışman hoşuma gitti,seninle gurur duydum ‘ gibi ifadeler kullanın.

34  Sürekli ‘ders çalış’ uyarısı yapmayın; Bu durum ergenle olan ilişkinizi bozar.Gerginlik yaratır. İlişkiniz genel olarak iyi ve yumuşak ise,ölçülü miktarda ‘çalış’ uyarısı biraz sıkıcı da olsa sorumluluğunu hatırlatacaktır.

35  Beslenme ve uyku düzenine dikkat edin; Yetersiz beslenme enerjisinin düşmesine neden olacaktır.Özellikle ergenlik döneminde fiziksel görünüme olan odaklanma sağlıklı beslenmeme yönünde eğilimler doğurabilir. Geç saatlere kadar yatmamak,ertesi gün dikkatini toparlamasına ve motive olmasına engel olacaktır.

36  Başarılı olmuş insanları örnek gösterin, Başarıya ulaşmak için nasıl bir yol izlemeleri gerektiği konusunda model alacakları birisinin olması onlara rehberlik edecektir. Çevrenizde veya ailenizde başarılı olan kişilerin desteğini alabilirsiniz.

37  Planlı çalışma, Düzenli ve uygun bir ders çalışma sistemi hem izlenecek yolu açık kılar,hem omuzlarda ki yükü azaltır. Ders planı yaparken günlük aktiviteler,eğlence,arkadaşlarla geçirilecek zamanda planlanmalıdır.

38  Televizyon ve bilgisayar, Televizyon izleme ve bilgisayar başında zaman geçirme süreleri önceden düzenlenmelidir. Bu sürelerin uzun olmaması konusunda dikkatli olun ve taviz vermeyin. Bilgisayar kullanımı sorun haline geldiyse,bilgisayarı herkesin ulaşabileceği bir yere koyup denetimi sağlayın. Unutmayın internet kullanımı da bir BAĞIMLILIK’tır.

39  Okul-aile işbirliği, Veli toplantılarını beklemeyin,belli aralıklarla çocuğunuz ilei ilgili okuldan bilgi alın. Öğretmenleri ile görüşün,çocuğunuza ‘okulunu önemsiyorum’ mesajını verin. Sorunların çözümünde okulla ortak adımlar atın,gerekli durumlarda birlikte hareket edin.


"SEMİRAMİS PIJNENBURG 75.YIL TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları