Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ"— Sunum transkripti:

1

2 Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının koordinasyonunda, trafik güvenliği alanında çalışma yapan kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde; trafik güvenliği ve bireysel sorumluluklar konusunda farkındalığı geliştirmek.

3 Paydaşlar T.C. Sağlık Bakanlığı
T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Boğaziçi Üniversitesi Erzincan Üniversitesi Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü Gazi Üniversitesi Karayolları Genel Müdürlüğü Hacettepe Üniversitesi T.C. İçişleri Bakanlığı Orta Doğu Teknik Üniversitesi Emniyet Genel Müdürlüğü Ankara Büyükşehir Belediyesi Jandarma Genel Komutanlığı İstanbul Büyükşehir Belediyesi T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Erzincan Belediyesi Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Türk Akreditasyon Kurumu Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Fed. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü IRU Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü TRT- Türkiye Radyo Televizyon Kurumu T.C. Orman ve Su İşleri Bakanlığı TÜVTÜRK T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı

4 PROJE MODELİ UDHB PAYDAŞ TOPLANTILARI TRAFİKTE SORUMLULUK HAREKETİ
UDHB + MEB TEGM + TÜVTÜRK CAN DOSTLARI HAREKETİ UDHB + MEB OGM + TÜVTÜRK + GOODYEAR TRAFİKTE GENÇLİK HAREKETİ UDHB + J. Gn. K.lığı + TÜVTÜRK + Michelin İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA TAMAMLANAN PROJELER UDHB + MEB HBÖGM + TÜVTÜRK SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ TÜVTÜRK + TŞOF GÜVENLİ TAŞIT HAREKETİ PROJE MODELİ

5 ALT PROJELER ve HEDEF GRUPLAR
TRAFİKTE SORUMLULUK HAREKETİ CAN DOSTLARI HAREKETİ İlkokul Öğrencileri Öğretmenler Veliler Servis Şoförleri TRAFİKTE GENÇLİK HAREKETİ Lise öğrencileri İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA Öğrenciler, öğretmenler, veliler TAMAMLANAN PROJELER SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ Kursiyerler GÜVENLİ TAŞIT HAREKETİ Şoförler Halk ALT PROJELER ve HEDEF GRUPLAR

6 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA AMAÇ Taşımalı eğitim sisteminde öğrenci taşımacılığı yapan şoförlerin trafik güvenliği, ilk yardım ve iletişim becerileri konusunda bilgi ve becerilerini artırarak, bu şoförlerin kapasitesinin geliştirmek.

7 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA HEDEF KİTLE
Taşımalı eğitim sisteminde görev alan okul servis şoförleri Okul idarecileri Öğretmenler Öğrenciler Veliler

8 İletişim ve Eğitim Faaliyetleri
PROJE MEKANİZMASI Şoför Eğitimi Formatör Eğitimi İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA Eğitici Eğitimi İletişim ve Eğitim Faaliyetleri Öğrenci Eğitimi Afiş Yarışması

9 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA PROJE ORTAKLARI
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü İçişleri Bakanlığı Jandarma Genel Komutanlığı TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları Michelin Lastikleri Ticaret A. Ş.

10 KAPSAM (2014-2015 eğitim öğretim yılında)
İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA KAPSAM ( eğitim öğretim yılında) Edirne Karabük Kars Trabzon Balıkesir Nevşehir Malatya Isparta Muğla Gaziantep

11 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA HEDEFLER
Okul servis şoförlerinin eğitimi için standart eğitim programı geliştirmek ve yaygınlaşması için proje ortakları ile iş birliği yapmak. Proje web sitesi aracılığıyla, hedef grupların gerekli belgelere ve kaynaklara ulaşmasını sağlayarak, güvenli öğrenci taşımacılığı konusunda ilgili taraflarda farkındalık ve bilinci geliştirmek. Jandarma Genel Komutanlığı personel formatörler aracılığıyla, seçilen illerde ilkokul öğrencilerine yönelik eğitimler vermek. Okul yönetimi, veliler, öğrenciler ve şoförlere yönelik, öğrenci taşımacılığı özelinde trafik güvenliği konusunda farkındalığı geliştirici iletişim çalışmaları yürütmek.

12 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA YARARLAR
Öğrenci taşımacılığına yönelik, özel bir eğitim programının geliştirilmesi, bu konudaki standart eğitim içeriği ihtiyacını karşılayacaktır. İlgili tüm paydaşların bir araya gelmesi sayesinde, bu alandaki sorunlar, ihtiyaçlar ve beklentiler kapsamlı bir şekilde ortaya çıkabilecektir. İlgili tüm paydaşların bir araya getirilmesi, öğrenci taşımacılığı alanında koordinasyon ve iş birliğini pekiştirecektir. Öğrenci taşımacılığı alanına özel bir eğitim programının geliştirilmesi sayesinde, bu eğitimi alan şoförlerin tercih edilir hale gelmesi sağlanacak, böylece okul servis şoförleri daha itibarlı bir konum elde edecektir.

13 10 Numara Şoför Hız limitlerine uyar. Emniyet kemerini takar.
Araç sürerken cep telefonu ile konuşmaz. Yorgun araç kullanmaz, dinlenmeye özen gösterir. Aracı güvenli kullanır, risk almaz. Aracının teknik bakımını yaptırır. Acil durumlara doğru müdahale eder. Öğrencilerle, velilerle ve okul görevlileriyle iyi iletişim kurar. Araç içinin hoş bir ortam olmasını ve disiplini sağlar. Trafik kurallarına uyar.

14 10 Numara Şoför Kendinizi değerlendirmenizi istesek, kendinize şu anda 10 üzerinden kaç puan verirdiniz? Kimseyle paylaşmadan bir kenara ya da aklınıza yazınız. Eğitim boyunca birkaç kaza/olay örnek çalışmaları yapılacaktır. Örnekleri incelerken olaylardaki şoför arkadaşlara 1-10 arasında puan vererek değerlendirmeyi unutmayınız diyerek «10 numara şoför» listesindeki konuların trafik güvenliğine etkisini eğitim boyunca konuşulacağını belirtir. Eğitici burada bir de yadırgatıcı egzersiz (Sürücülere saatini ters kola taktırma veya yüzüğü takmadığı parmağına takma) yaptırır. Bu egzersiz emniyet kemeri konusuna girerken kullanılacaktır. Eğitici burada bir açıklama yapmamalı, az sonra bununla ilgili konuşulacağını katılımcılara söylemekle yetinmelidir. Bu egzersiz otomatikleşme ve alışkanlık oluşumu ile ilgilidir. 1 10

15 Öğretmen öğrencisinden Sürücü taşıdığı yolcusundan
Hepimiz sorumluyuz Hemşire hastasından Anne çocuğundan Öğretmen öğrencisinden Sürücü taşıdığı yolcusundan Trafik ortamında da kendi kendine yetebilen yayalar, yolcular ve özellikle de sürücüler, kendilerine yetemeyen veya trafik ortamında yalnız başına güvende olması zor olan bireylere karşı sorumludurlar. Hassasiyet gösterilerek korunup kollanması gereken bu kişiler, çocuklar, engelli bireyler ve yaşlılardır.

16 Trafik ve İnsan Sorumluluğumuz var Taşıt sürücüleri
Kendi kendine yetebilen kişi Taşıt sürücüleri Bisikletliler Motosikletliler Yayalar Yolcular Kendi kendine yetemeyen/ zorlanan kişi - Çocuklar - Engelliler - Yaşlılar Trafik ortamında da kendi kendine yetebilen yayalar, yolcular ve özellikle de sürücüler, kendilerine yetemeyen veya trafik ortamında yalnız başına güvende olması zor olan bireylere karşı sorumludurlar: Hassasiyet gösterilerek korunup kollanması gereken bu kişiler, çocuklar, engelli bireyler ve yaşlılardır. Sorumluluğumuz var

17 Öğrenci Servisi Kazası
Nevşehir’in Gülşehir ilçesine bağlı Yakatarla köyü yakınlarında servis aracının takla atması sonucu bir öğrenci hayatını kaybederken, 20’ye yakın öğrenci yaralandı. Edinilen bilgiye göre Nevşehir’in Gülşehir ilçesine bağlı Yakatarla köyü yakınlarında taşımalı eğitim uygulamasının yapıldığı köylerdeki öğrencileri taşıyan Mustafa A.’nın (46) kullandığı öğrenci servisi yoldan çıkarak takla attı yaşındaki Fatma Ö. olay yerinde hayatını kaybederken, 20’ye yakın öğrenci ise yaralandı. Yaralılar Nevşehir Devlet Hastanesi’ne kaldırıldı. Gazete ve TV haberlerinde, Kazaların nedenleri incelendiğinde, “direksiyon hakimiyetini kaybetti”, “dikkatsizlik sonucu öğrenci servisi dereye uçtu”, “servis devrildi”, “araç yoldan çıktı” şeklinde nedenler sıralandığını görüyoruz. Aslında bunların arkasında yatan başka nedenler var mı? Burada yoldan çıkmanın ne olabileceğinin sebepleri konuşulacak. Sürücülerden tahmin yürütmesi istenecek. Genel ifadeler yerine daha spesifik sebepler üzerinde durulmalı, “kural ihlali” denirse “hangi kuralın ihlali” diye sorulmalı. Söylenenler arasında bunlar yoksa eğitimci eklemeli: Hız ihlali, emniyet kemeri takmamış olma (savrulmasından kaynaklanan direksiyon hakimiyetinin kaybı), cep telefonu ile konuşma, yorgun, uykusuz alkollü olma, araç bakımı ve lastiklerdeki eksiklikler. Bu genel ifadelerin aslında bize gerçek nedenler hakkında bilgi vermediğini eğitimci belirtir ve gerçek kaza nedenlerine geçer.

18 Alkol de yorgunluk gibi etki yaratır.
Alkol çok çabuk kana karıştığı için, sinir sistemine anında etki eder. Kandaki alkol oranı dakikada maksimum seviyeye ulaşır. Ancak vücuttan atılması saatleri alır. Alkolün vücuttan atılmasını hızlandırmak imkansızdır. Ne duş, ne bir fincan kahve, ne de başka yöntemler bunu hızlandıramaz. Sabah çevirmelerinde sürücülerin alkollü çıkması bu nedenle olabilmektedir. Gece aldığınız alkol miktarına bağlı olarak sabah hala alkollü olabilirsiniz.

19 Araç Bakımı ve Trafik Güvenliği
Bakımı ihmal edilmiş bir araç, güvenliğinden çok şey kaybetmiş demektir. Servis sürücülerinin önemli sorumluluklarında biri de araçlarının tamir ve bakımlarını düzenli yaptırmalarıdır. Düzenli araç bakımı can, zaman ve para kaybını önler. Aracınızın güvenliğini sağlamak sizin sorumluluğunuzdur. Yola çıkmadan önce aracınızı kontrol edin. Aracınızın muayene tarihini hatırlayın. Aracınızın muayenesini zamanında yaptırın.

20 Araç Muayenesinin Trafik Güvenliğine Katkısı
Türkiye’de uluslararası standartlarda muayene hizmetinin başladığı tarih:11 Ocak 2008 11 Ocak Temmuz 2012: 21 milyon 350 bin adet periyodik muayene yapıldı. Ücretsiz muayene tekrarları, egzoz gazı emisyon ölçümleri ve tespit işlemleri ile birlikte 34 milyona yakın muayene gerçekleştirildi. Periyodik muayenesi yapılan 21 milyon 350 bin aracın %38’i (8,2 milyon), trafik ve taşıt güvenliği açısından tehlike arz edecek nitelikte kusur veya eksiklik nedeniyle “ağır kusurlu” ya da “emniyetsiz” raporu aldı. İkinci muayenesine gelen yaklaşık 8,1 milyon araçtan %97,5’i, eksiklik ve kusurlarını gidererek muayeneden başarı ile geçti. Bu demektir ki; 8 milyonun üzerindeki araç, var olan kusurlarını gidermiş, daha önce güvensiz bir şekilde yollarda dolaşırken güvenli hale getirilmiştir. Hafif ticari ve ağır vasıtaların için, her yıl periyodik araç muayenesi zorunludur. Araç muayenesi, aracınızla ilgili sorunların tespit edilmesini sağlayarak, sizin ve yolcularınızın güvenliğine katkıda bulunur. Araç muayenesi, can ve mal güvenliğine katkıda bulunur. Siz de aracınızı zamanında yaptırın.

21 Lastik Bakımında Dikkat Edilmesi Gerekenler
1. Aracınız için doğru lastiği seçin. 2. Düzenli olarak lastiklerin durumunu gözle kontrol edin. 3. Lastiklerin güvenli diş derinliğini kontrol edin (Yasa gereğince 1,6 mm) 4. Lastik basıncının doğru seviyede olduğundan emin olun (Araç üreticisinin tavsiye ettiği değerleri esas alın. Bu değerler  genellikle kapı içlerinde, benzin depo kapağında ya da araç el kitabında yer alır). 5.Aracın ön düzen ayarlarını yaptırın. 6. Hava sıcaklığının 7 derecenin altında olduğu durumlarda kış lastiği kullanın. 7. Lastikleri iki veya dörtlü setler halinde takın. İdeal olan lastik değişimi esnasında tüm lastikleri birden değiştirmektir. Ancak lastikleri ikişer ikişer değiştirmeniz gerekirse, mutlaka yeni lastikleri arkaya takın. Dikkat: 7.maddede yer alan konu (Lastikleri iki veya dörtlü setler halinde takın. İdeal olan lastik değişimi esnasında tüm lastikleri birden değiştirmektir. Ancak lastikleri ikişer ikişer değiştirmeniz gerekirse, mutlaka yeni lastikleri arkaya takın.) tartışmaya yol açabilir çünkü genelde önden ve arkadan çekişli araçlarda farklı davranılması gerektiğine dair bir inanış vardır ancak bu inanış doğru değildir. Ön lastikler direksiyona bağlı hareket ettiğinden sürücü tarafından kontrol edilmeleri her zaman daha kolaydır. Arka lastiklerin ise kontrolü daha zordur bu yüzden iyi durumda olmaları gerekir. Video bu konuda gerekli açıklamayı yapmaktadır.

22 Güvenli Bir Sürüş İçin Ek Öneriler
Kurallara uymayı alışkanlık haline getirin. Arkanızda kimse olmasa bile sinyal verin, kırmızı ışıkta durun, emniyet kemerinizi aracınızı hareket ettirmeden önce takın. Yol sizin hakkınız olsa bile, ısrar etmeyin. Eğer çarpışmayı önleyebilecek durumdaysanız önlemelisiniz. Bir çarpışmada kimse kazanmaz. Bazı sürücüler alkollü olabilir, bazıları kurallara uymaz ya da acemi olabilirler. Başkalarının davranışlarını doğrudan değiştiremeyiz, kontrol edebileceğimiz ve değiştirebileceğimiz tek şey kendi davranışlarımızdır. Eğer siz bir hata yaptıysanız, özür dilediğinizi gösterin. Size yol veren birine teşekkür edin. Gözleri üzerinizde olan, taşıdığınız çocukların bir gün sizin gibi araç kullanacağını unutmayın. Onlara iyi bir model olarak gelecekte zarar görmemelerine önemli bir katkı sağlayabilirsiniz.

23 Servis Sürücüleri İçin İletişim
İşiniz çok zor ve önemli. Her gün trafiktesiniz, kar, yağmur, direksiyon sallıyor, zor şartlarda çalışıyorsunuz. Velilerle iletişimde zorluklar yaşanıyor. Çocuklar araç içinde disiplinsiz davranıyor. Veliye, okul idaresine hesap vermek gerekiyor. Tüm bu insanlarla birlikte hareket etmek için iyi ve etkili iletişim kurmak gerekiyor. Üstelik bu konu, trafik güvenliği ile ilişkili. ÇÜNKÜ Taşımalı eğitimde görevli sürücü hem öğrencileri güvenli olarak okula ve eve ulaştırmaktan hem de öğrencilerle, velilerle, okul yönetimiyle iyi iletişim kurmak zorunda. Bu oldukça zor ve önemli bir iş. Anne babalar en değerli varlıklarını önce servis sürücüsüne, sonra okuldaki öğretmenlerine emanete ediyorlar. Uzun yolculuklar nedeniyle pek çok sürücü, gidiş gelişlerde öğrencilerle neredeyse öğretmenler kadar zaman geçiriyor. Servis içinde öğrencilerin düzen ve disiplininin sağlanması servis sürücüsünün sorumluluğunda ve bu durum trafik güvenliğini doğrudan etkileyebiliyor.

24 Rize’de Örek Servis Şoförü
İkizdere Atatürk İlköğretim Okulundan Güneyce beldesinde 13 öğrenciyi her gün taşıyan servis şoförü Mehmet Kan, aracın ücretini aldığı her zaman taşıdığı 13 öğrenciye ziyafet veriyor. Öğrencileri taşımaktan memnun olduğunu söyleyen Mehmet Kan, «Çocukları çok seviyorum. Güneyce’den servis aracımla 13 öğrenci taşıyorum. Ben her gün bu 13 öğrenciyi getirip götürürken onlardan ayrılmaz bir parça oldum. Bana karşı çok saygılılar. Ben de bana bir emanet diye dikkatli taşıyorum. Onlardan tek isteğim derslerinde başarılı olmaları. Başarılı olmaları için kendilerinden söz aldım. Servis sürücülüğü her zaman gündeme kaza gibi kötü haberlerle gelmiyor, kimi zaman da bu örnekte olduğu gibi işini severek yapan, taşıdığı öğrencilerle iyi iletişim kurmuş kişiler hakkında haberler de alabiliyoruz. Haber incelendiğinde, servis sürücüsü ile öğrencilerin karşılıklı iyi ilişki içinde oldukları, öğrencilerin servisi sürücüsünü saydığı, sürücünün de öğrencileri sevdiği, kendisine emanet gördüğü anlaşılıyor. Aracın servis ücretini aldığım her ay bu çocuklara ziyafet veriyorum. Onlar da memnun ben de memnunum. Onların gülmesi, yemesi benim çok hoşuma gidiyor. Bu kez de çocuklarımı İlçemizin merkezinde bulunan Manle Şelalesine getirdim. Güzel manzarada kendilerinin istediği lahmacunla karınlarını doyuruyorlar» dedi.

25 Servis Şoförünün Görevi
1. Mevcut koşullarda aracını güvenli kullanır. 2. Araç içinin hoş bir ortam olmasını ve disiplini sağlar. 3. Acil durumlara müdahale eder. 4. Yolcularla, velilerle ve okul görevlileri ile iletişim kurar. 5. Gerekli bildirimleri yapar. Yetişkin kimseler olarak bizlerin deneyimlerimiz var, üstlendiğimiz görevlerle ilgili rollerimiz var. Saygı görmek isteriz. Kişisel kaygılarımız var, uğraştığımız işe katkı sağlamak, söz sahibi olmak isteriz. Birey olarak görülmek isteriz. Her kişi yaşadığı toplumda bir yere sahiptir. Kişilerin toplumda bulundukları bu yer veya mevkiye toplumsal statü, bu statüye bağlı olarak elde ettikleri hak ve görevlere de toplumsal rol denir. Üstlendiğimiz görev olan servis sürücülüğü hem güvenli biçimde öğrencilerin ulaşımını sağlamayı, hem acil durumlara hazırlıklı olmayı, hem de öğrenci, veli ve idare ile iletişim kurmayı gerektiriyor. Taç takan baş akıllanır

26 Bu kazanın oluşmasında yolcuların payı olabilir mi?
Kazada sürücünün hakimiyetini kaybetmesi sonucu otobüs devrilmiştir. Haberde bize verilen bilgiye göre, kazaya uğrayan aracın gezi otobüsü olması nedeniyle akıllara yorgunluk, uykusuzluk vb. faktörler gelmektedir. Kazanın saat 05:00 civarı olması Konya-Bursa arası uzun yol gezi amaçlı bir seyahat olması yorgunluk faktörünü akla getirir. Gezinin günübirlik olup olmadığı bilgisi verilmezken hakimiyet kaybının yolların kaza saatinde hava koşullarının da etkisiyle kayganlaşmış olması ihtimalini doğuruyor. Uykusuz bir yolculuk, otobüs içindeki öğrencilerin dikkat dağıtıcı gürültü yapma ihtimali, buna bağlı olarak şoförünün hakimiyetine zarar vermiş olabilir. Servis sürücülerinin yaşayabileceği en kötü olaylardan biri, trafik kazasına karışmaktır. Kazaların oluşumunda pek çok faktör etkili olabilir, bunlardan bazıları yolcuların davranışlarıyla ilgili olabilir. Yolcu kusurları; taşıtın dışında seyahat etmek, taşıttan yere atlamak, habersiz inmek-binmek, üzeri açık taşıtlarda ve yük üzerinde yolculuk etmek, taşıt içinde gayri nizami hareket etmek, taşıttan sarkmak olarak sıralanmaktadır.

27 Çocukların gözünde Şoför amca güçlü birisidir.
Siz onları taşıyan / ulaştıran bir büyük olarak, onların “kahramanısınız”. Kız çocukları sizi koruyan-kollayan bir “baba” gibi görür. Erkek çocukları için ise ileride davranışlarını taklit edebileceği, örnek alınan kişisiniz. Özellikle erkek çocukları sizin araç kullanma tarzınızı, trafikte diğerleri ile kurduğunuz ilişkiyi yakından gözlemektedir. İyi örnek olmak için: Öfkelenseniz bile küfürlü konuşmayın. Hem araçta çocuklara karşı, hem trafikte diğerlerine karşı sakin ve kontrollü davranın. Tüm bunları gerçekleştirmekte güçlük çekiyorsanız yardım alın/okul müdürleri, öğretmenler ya da rehber öğretmenlere başvurun, sizi yönlendirip yol gösterici olacaklardır. Çocukların görebileceği ortamlarda sigara içmeyin. Trafikte kural ihlali yapmayın. Saldırganca araç kullanmayın, yol kesmeyin, ani manevralar yapmayın, önünüzdekine çok yaklaşmayın ve korna ya da selektör ile taciz etmeyin.

28 Bir servis sürücüsünün yakınması
“ Benim köy sorunlu. Çocuk sürekli küfür ediyordu. Çocuğa küfür ediyor, bana küfür ediyor. Olduk mahkemelik. Yani çocuklarını terbiye etmiyorlar bizim başımızı belaya sokuyorlar. Okul müdürlerini dinlemiyorlar. Öğretmenlerle dalga geçiyorlar. Susmuyor, laf dinlemiyorlar. 13 seneden beri bunları taşıyorum, hakikaten sıkıntı yani. Benim onun kadar torunum var yahu, küfür ediyor. Velisi eğitimsiz, niye uslu durmuyorsun demiyor.” Baş etmek için iletişim bilgileri işe yarayacak

29 Şu soruları kendimize soralım:
Neden iletişim kurmaya ihtiyacım var? Kiminle/kimlerle iletişim içinde olmalıyım? Hangi tür iletişim biçimini kullanmam daha uygun olur? İletişime geçmemi engelleyen faktörler nelerdir? İletişim kurma becerimi nasıl geliştirebilirim? ? Zamana bağlı olarak bu bölümde sorular katılıcılarla birlikte gözden geçirilebilir. Bireylerin birbirlerini anlamaları, düşünceleri algılamaları ve bilgi değişimi etkin iletişim ile mümkündür. İnsanlar arasındaki anlaşmazlıklar kişilerin birbirlerinin ne söylediğini anlamamasından, yanlış anlamasından, karşısındakinin yerine düşünüp karar vermesinden, bilgi boşluklarını kendisinin doldurmasından, önemsenmediğini düşünmesinden, engellendiğini düşünmesinden kaynaklanmaktadır. Amaç, sadece kendi isteğimiz ya da sadece karşımızdaki kişinin isteğinin yerine getirilmesi olmamalıdır. İki tarafın da kabul edebileceği ve iki tarafın da ihtiyaçlarını karşılayacak, ortaklaşa belirlenmiş bir çözüm bulunursa kimse kaybetmez.

30 SEN DİLİ Örneğin, servis içinde kavga çıkaran çocukla hangi biçimde konuşmak daha yararlı olur? BEN DİLİ

31 Bir çocuğa ya da bazı çocuklara, belli bir özelliği nedeniyle eşitsiz/farklı muamele yapılmamalıdır.
“Bütün oğlanlar yaramazdır.” "Bütün kızlar aptaldır." "Sen sorumsuz bir insansın!" "Bu ne korkunç bir müzik!" Bu sözleri kim duymak ister? Bu sözleri duyan sizinle iyi iletişim kurar, sözünüzü dinler mi? Öğrencilerle tatlı dille konuşmak, onlara söz dinletebilmenin bir yoludur. Bütün çocuklar, korunup kollanmaya muhtaçtır, her biri ana babasının gözünün nurudur. Onları cinsiyetine, görünümüne, oturduğu yere vb. göre ayırmamak, eşit davranmak gerekir.

32 Servis sürücüsünün, çocukla şakalaşma
amaçlı, ya da adını bilmediğinden başka bir şekilde hitap etmesi (‘dik saçlı’, ‘sarı kafa’ gibi) diğer çocukların da arkadaşlarına böyle hitap etmesine neden olur. Çocuklara isim takmayın, onlara adlarıyla hitap edin. Bu tür olayların yaşanmış örnekleri mevcuttur. Öğrencilere saygı göstermenin bir yolu da onlara adlarıyla hitap etmektir.

33 Söylediklerimiz dışında neler etkili olur?
Davranışlar, kişilerarası iletişimde sözcüklerden daha fazla dikkate alınan bir ifade biçimidir İnsanın yüzü, gözleri de bir şeyler söylüyor

34 İletişimde Başarıyı Getiren Unsurlar Hangisi daha güven verici?
Yüz ifadeleri, jestler, mimikler, beden duruşu, zaman zaman susma, sesin yüksekliği, aracın içi, giyim kuşam ve fiziksel görünüm sözsüz iletişimin sembolleridir. İletişim içinde olduğumuz herkes bunlardan iyi veya kötü bir anlam çıkarır. Hangisi daha güven verici?

35 Bir öğretmenin gözlemi
“ Böyle bir şeyi var çocukların. Kendilerine yakın olmasını istiyorlar, yardımcı olmasını istiyorlar. O zaman da çocuklar o kişiyi kırmama adına o kişinin sözlerini tutuyorlar. Ya geçin sıramıza oturun, sen şuraya ben buraya deyip oturuyorlar. Ama diğer şoför geldiğinde, suratsız dedikleri, hoşlanmadıkları şoför geldiğinde, onun dediğinin tam tersini yapıyorlar. Yani o oturun dese sana ne diyor oturmuyor çocuk. Yani karşılıklı iletişim.” Eğitici, taşımalı serviste gidip gelen öğrenciler hakkında bir öğretmenin görüşlerini paylaşır. Servis sürücüleri taşıdıkları öğrencilerle bir ilişki geliştiriyor. Eğer bu ilişki olumlu olursa, öğrencileri idare etmek daha kolay olacaktır.

36 Çocukları dinlemek gerek
Kendimizi iyi ifade etmek kadar, karşımızdakini dinlemek de, iyi münasebetin koşullarındandır. Karşımızdaki bize düşüncelerini aktarırken, onu yargılamaya değil, anlamaya çalışmalıyız. Karşımızdakini dinlerken; söyledikleri, bize aktardığı konu hakkında hissettikleri, aktardığı konu ile ilgili davranışlarına odaklanmamız gerekir. Çocukların sözlerine önem vermek, onları dinlemeye zaman ayırmak, onların da bizi dinlemesi için yapılması gereken bir davranıştır. Siz çocukları dinlemezseniz onlar da sizi dinlemeyeceklerdir.

37 Bunları yaparsanız çocuklara sözünüzü daha kolay dinletebilirsiniz
Çocuğun adını öğrenmek. Çocuklar adıyla hitap edilince özel olduğunu hissediyor. Takdir edildiğinde çocuklar ne hissederler? Hoşlarına gider. Yaptığının onayını ve iyi şeyler duymayı isterler. Kişilere yönelmiş olumlu enerji iyi etki yapar, canlandırır, yöneltir, motive eder.

38 Çocukları tanımanız önemli
3-6 Yaş: Erken Çocukluk Dönemi 7-12 Yaş: Orta Çocukluk Dönemi Yaş grubu özellikleri Çocuklarla kurulacak iletişimde, onlara sözünü dinletme, saygı ve sevgi ilişkisi içinde olma servis sürücülerinin elindedir. Bunun için çocukları yaşlarına göre içinde bulundukları gelişimsel evreye göre tanımak çok yararlı olacaktır. Bu bilgiler öğrencilerin trafik güvenliğini sağlamak açısından da önemlidir. Trafikte bulunmak özellikle çocuklar, gençler, yaşlılar ve engelli bireyler için oldukça tehlikelidir. Bu tehlike, yaya olarak trafikte bulunulduğunda ve caddelerden karşıdan karşıya geçişlerde daha da artar. İlköğretim öğrencileri yaşları gereği, ortaöğretim öğrencileri ise çevre ve arkadaşlarıyla diyalogları gereği karşıdan karşıya geçerken gereken yoğun konsantrasyonu sıklıkla sağlayamazlar. Servise öğrenci almak ve servisten indirmek ile ilgili kuralları çocuklara anlatılması gerekir. Servis araçlarının her dört tarafından yaklaşık 3’er metrelik mesafeler, araçla ilgili potansiyel tehlike alanlarıdır. Kaldırım üzerinde, güvenli bir yerde servisi bekleyen çocuklar dahi hızla ve dikkatsizce yoldan geçmeye çalışabilir. Çoğunlukla da servisi yakalamak için hızla, dikkatsizce karşıya geçerler. O sırada aniden geçen bir başka aracın yaratacağı tehlikeler çok açıktır, öğrencileri zamanında hazır olmaları için uyarınız, acele etmeden inip binmelerini sağlamanız gerekir. Yapılan özel uyarı ve bilgilendirmenin sıklığı güvenli davranışların kazandırılması için gereklidir. Hem tüm bu alanlarda, hem trafik ortamında güvenli davranışın ortaya çıkmasında yeterli gelişim ve olgunluk seviyesinde değildir. Algısal beceriler Dikkat becerileri Tehlike kavrayışı Genelleme yetisi

39 Kural Koyma Kuralları önceden koyun. Örneğin, davranış kuralları: Zamanında gelme, inme-binme, oturma-kalkma, servis içindeki hareketler, gürültü, temizlik, vs. Kuralları açıkça belirtin ve nedenlerini anlatın. Her bir kural için çocukların genel onayını alın. Onların itirazlarına kulak verin, haklı bulursanız onaylayın, haklı bulmazsanız neden onaylamadığınızı açıklayın. Koyduğunuz kurallara kendiniz de uyun, çocukları daha kolay ikna edersiniz.

40 Temel İlk Yardım Uygulamaları
KORUMA İlk Yardım Uygulamaları 3 ana grupta toplanır. «KBK» olarak kısalttığımız koruma – bildirme –kurtarma basamaklarından en önemli ve etkili olan başlıklar koruma ve bildirmedir. Koruma güvenlik önlemlerinin alınmasını kapsarken bildirme ise bir an önce ambulansın olay yerine gelmesini sağlamak için gereklidir. Kurtarma ilk yardım becerilerinin sergilendiği kazazedeye müdahale basamaklarını kapsar. KURTARMA BİLDİRME (112)

41 Olay Yerinin Değerlendirilmesi
Koruma Olay Yerinin Değerlendirilmesi Olay yerinde ikincil yaralanma ve kazalara neden olabilecek tehlike unsurlarını tespit ediniz. Reflektörlerle güvenlik alanı oluşturulmadığı için ikincil trafik kazaları, yangın, düşme vb. olaylar meydana gelmektedir. Bu slayt üzerinden katılımcıların yaşadığı / şahit olduğu olayların neler olduğu sorularak güvenliğin önemine yeniden vurgu yapılır. Güvenlik önlemleri alınmadan olaya müdahale etmeyiniz, ettirmeyiniz. Önce kendi güvenliğiniz, sonra ortamın güvenliği sağlandıktan sonra kazazedeye yardım edilmelidir.

42 Olay Yerinin Değerlendirilmesi
Koruma Olay Yerinin Değerlendirilmesi Güvenlik önlemleri alınmadan olaya müdahale etmeyiniz, ettirmeyiniz. Önce kendi güvenliğiniz, sonra ortamın güvenliği sağlandıktan sonra kazazedeye yardım edilmelidir.

43 Olay Yerinin Değerlendirilmesi
Koruma Olay Yerinin Değerlendirilmesi Ortamdakileri sakinleştiriniz, panik durumunu kişilere görevlendirmeler yaparak önleyiniz. Bilmediğiniz konularda müdahale etmeyiniz, müdahale edilmesini engelleyiniz Kaza yerinde panik halinde olan kişilere basit dahi olsa görevlendirmeler yapmak kaos ortamını düzenlemekte yardımcı olacaktır. Burada yüksek sesle konuşmak, olay yerindeki kişileri sakin olmaya davet etmek oldukça önemlidir.

44 Olay Yerinin Değerlendirilmesi
Koruma Olay Yerinin Değerlendirilmesi Sıklıkla bağıran ve yardım isteyen kişilere yöneliriz. Oysa sesi çıkmayan bilinci kaybolmuş kişilerin ilk yardıma öncelikle ihtiyaçları vardır. Başında durunuz ve ambulansla ilk olarak bu tip kazazedeleri buluşturunuz. Birden fazla yaralı varsa öncelikle bilinci kapalı olana yöneliniz. 112’yi (ambulans) hemen arayınız ya da aratınız.

45 Koruma Acil durum gerektiren durumlarla ilgili olarak;
Çocuklara daha önce bilgiler veriniz, görevlendirmeler yapınız. Özellikle yaşça büyük olan çocuklar bir kaza durumunda hangi küçük çocuklardan sorumlu olacaklarını ve neler yapmaları gerektiğini öncesinde planlayınız. Arada tatbikatlar yaparak öğrencileri acil durumlara hazırlayınız. Bu aşamada, olası kaza durumlarında/acil durumlarda daha kontrollü ve geliştirilmiş reflekslerle hareket ederek olay sonucunun şiddetini azaltan yaklaşımlar oluşturabilmek için mutlaka planlama yapmak gerekmektedir.

46 Bilgilendirme 112 AMBULANS Komuta Merkezi Aranırken... Ne oldu?
Nasıl oldu? Nerede oldu? Ne zaman oldu? Kaç yaralı var? Neresi yaralandı? Konularında bilgi verilir. Bildirme aşamasında özellikle olay yeri tarifi verirken, açık adres ile birlikte nitelikli referans noktaları söyleyerek tarif etmek uygun olacaktır. Örneğin camiinin yanından benzin istasyonun solundan gibi. Arama aşamasında kritik durumlardan biri de «Biri ambulansı arasın» diye ortaya söylenen ve herkesin birbirine bıraktığı bir iş olması nedeniyle ambulansın gecikmesidir. Bu nedenle mutlaka seçilen biri görevlendirilmeli ve 112 numarası telaffuz edilmelidir. Örneğin «Siz kırmızı gömlekli hanım lütfen 112 ‘yi arayarak olay bilgisi veriniz» gibi. Etrafta kimse yoksa mutlaka 112’yi siz aramalısınız. Bir diğer kritik nokta ise arayan kişinin telefonu en son kapatmasıdır. Alınması gereken bilgileri ambulans komuta merkezindeki görevli alıp tel kapatıncaya kadar ASLA TELEFON KAPATILMAMALIDIR. Telefonu 112 Komuta Merkezi kapatmadan, siz kapatmayınız!

47 Önemli Uyarı!!! Ciddi tehlike durumu yoksa (yangın, patlama, kimyasal sızıntı gibi) kazazedeyi; Taşımayınız Yürütmeyiniz Sakinleştirip güven veriniz ve hareket etmesini engelleyiniz. Olay/kaza trafiğin aktığı bir yerde olabilir. Bunun için mutlaka kaza yerini çevreleyecek ve trafiği bir şerit akacak şekilde durdurarak olay yeri güvenliğini sağlanmalıdır. Ancak yaralılar tehlike yoksa yerinden kımıldatılmamalıdır.

48 Sonuç Olarak... Moraliniz bozuk olabilir.
Kafanız hayat gaileleri ile çok meşgul olabilir. Bir veliye, öğrenciye, diğer sürücüye ya da herhangi birine çok öfkelenmiş olabilirsiniz. Yol bozuk olabilir. Dar, yoğun trafiği olan, sizi zorlayan yollar güzergahınız olabilir… Önemli olan sağlıkla, esenlikle ulaşabilmektir. Bunun için reçete elinizde: Sizden istenenleri, sağduyulu ve gözlemci bir şekilde uygulamanız, sizi ve sorumlu olduklarınızı hayata bağlar. Eğitici son sözler olarak, önerilen konulara uygun davranmanın alışmayla ilgisi olduğuna vurgu yapar. Eğitimin başında kol saatine ters koluna takan kişilere biraz alışıp alışmadıklarını sorar, yarın, öbür gün ve bir sonraki gün de saat diğer kolda tutulursa buna alışacaklarını, saati fark etmeyeceklerini belirtir. Önerilen trafik kurallarına ısrarla uymanın da aynı etkiyi yapacağını, zamanla yapa yapa kurallara uymaya alışacağımızı belirtir.

49 10 Numara Şoför Hız limitlerine uyar. Emniyet kemerini takar.
Araç sürerken cep telefonu ile konuşmaz. Yorgun araç kullanmaz, dinlenmeye özen gösterir. Aracı güvenli kullanır, risk almaz. Aracının teknik bakımını yaptırır. Acil durumlara doğru müdahale eder. Öğrencilerle, velilerle ve okul görevlileriyle iyi iletişim kurar. Araç içinin hoş bir ortam olmasını ve disiplini sağlar. Trafik kurallarına uyar.

50 10 Numara Şoför Bu eğitimin sonunda, şimdi kendinize 1-10 arasında bir puan veriniz. İlk puan ile şimdiki puan arasında fark oluştu mu? Fark oluştu ise farkı yaratan değişim konusu neydi? Eğitici eğitimi kapatırken, «10 numara şoför» listesine geri döner, eğitim biterken katılımcıların şimdi kendine tekrar bir not vermelerini ister.

51 Katıldığınız için teşekkürler, yolunuz açık olsun…


"Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları