Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının koordinasyonunda, trafik güvenliği alanında çalışma yapan kurum ve.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının koordinasyonunda, trafik güvenliği alanında çalışma yapan kurum ve."— Sunum transkripti:

1

2 Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının koordinasyonunda, trafik güvenliği alanında çalışma yapan kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde; trafik güvenliği ve bireysel sorumluluklar konusunda farkındalığı geliştirmek.

3 Paydaşlar T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü Karayolları Genel Müdürlüğü T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Jandarma Genel Komutanlığı T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü T.C. Orman ve Su İşleri Bakanlığı T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı T.C. Sağlık Bakanlığı Boğaziçi Üniversitesi Erzincan Üniversitesi Gazi Üniversitesi Hacettepe Üniversitesi Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ankara Büyükşehir Belediyesi İstanbul Büyükşehir Belediyesi Erzincan Belediyesi Türk Akreditasyon Kurumu Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Fed. IRU Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği TRT- Türkiye Radyo Televizyon Kurumu TÜVTÜRK

4 UDHB PAYDAŞ TOPLANTILARI TRAFİKTE SORUMLULUK HAREKETİ UDHB + MEB TEGM + TÜVTÜRK CAN DOSTLARI HAREKETİ UDHB + MEB OGM + TÜVTÜRK + GOODYEAR TRAFİKTE GENÇLİK HAREKETİ UDHB + J. Gn. K.lığı + TÜVTÜRK + Michelin İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA TAMAMLANAN PROJELER UDHB + MEB HBÖGM + TÜVTÜRK SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ TÜVTÜRK + TŞOF GÜVENLİ TAŞIT HAREKETİ PROJE MODELİ

5 TRAFİKTE SORUMLULUK HAREKETİ CAN DOSTLARI HAREKETİ İlkokul Öğrencileri Öğretmenler Veliler Servis Şoförleri TRAFİKTE GENÇLİK HAREKETİ Lise öğrencileri Öğretmenler Veliler Servis Şoförleri İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA Servis Şoförleri Öğrenciler, öğretmenler, veliler TAMAMLANAN PROJELER SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ Öğretmenler Kursiyerler GÜVENLİ TAŞIT HAREKETİ Şoförler Halk ALT PROJELER ve HEDEF GRUPLAR

6 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA AMAÇ Taşımalı eğitim sisteminde öğrenci taşımacılığı yapan şoförlerin trafik güvenliği, ilk yardım ve iletişim becerileri konusunda bilgi ve becerilerini artırarak, bu şoförlerin kapasitesinin geliştirmek.

7 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA HEDEF KİTLE Taşımalı eğitim sisteminde görev alan okul servis şoförleri Okul idarecileri Öğretmenler Öğrenciler Veliler

8 PROJE MEKANİZMASI Şoför Eğitimi Formatör Eğitimi İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA Eğitici Eğitimi İletişim ve Eğitim Faaliyetleri Öğrenci EğitimiAfiş Yarışması

9 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA PROJE ORTAKLARI Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü İçişleri Bakanlığı Jandarma Genel Komutanlığı TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları Michelin Lastikleri Ticaret A. Ş.

10 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA KAPSAM ( eğitim öğretim yılında) Balıkesir Edirne Gaziantep Isparta Karabük Kars Malatya Muğla Nevşehir Trabzon

11 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA HEDEFLER Okul servis şoförlerinin eğitimi için standart eğitim programı geliştirmek ve yaygınlaşması için proje ortakları ile iş birliği yapmak. Proje web sitesi aracılığıyla, hedef grupların gerekli belgelere ve kaynaklara ulaşmasını sağlayarak, güvenli öğrenci taşımacılığı konusunda ilgili taraflarda farkındalık ve bilinci geliştirmek. Jandarma Genel Komutanlığı personel formatörler aracılığıyla, seçilen illerde ilkokul öğrencilerine yönelik eğitimler vermek. Okul yönetimi, veliler, öğrenciler ve şoförlere yönelik, öğrenci taşımacılığı özelinde trafik güvenliği konusunda farkındalığı geliştirici iletişim çalışmaları yürütmek.

12 İYİ DERSLER ŞOFÖR AMCA YARARLAR Öğrenci taşımacılığına yönelik, özel bir eğitim programının geliştirilmesi, bu konudaki standart eğitim içeriği ihtiyacını karşılayacaktır. İlgili tüm paydaşların bir araya gelmesi sayesinde, bu alandaki sorunlar, ihtiyaçlar ve beklentiler kapsamlı bir şekilde ortaya çıkabilecektir. İlgili tüm paydaşların bir araya getirilmesi, öğrenci taşımacılığı alanında koordinasyon ve iş birliğini pekiştirecektir. Öğrenci taşımacılığı alanına özel bir eğitim programının geliştirilmesi sayesinde, bu eğitimi alan şoförlerin tercih edilir hale gelmesi sağlanacak, böylece okul servis şoförleri daha itibarlı bir konum elde edecektir.

13 10 Numara Şoför 1. Hız limitlerine uyar. 2. Emniyet kemerini takar. 3. Araç sürerken cep telefonu ile konuşmaz. 4. Yorgun araç kullanmaz, dinlenmeye özen gösterir. 5. Aracı güvenli kullanır, risk almaz. 6. Aracının teknik bakımını yaptırır. 7. Acil durumlara doğru müdahale eder. 8. Öğrencilerle, velilerle ve okul görevlileriyle iyi iletişim kurar. 9. Araç içinin hoş bir ortam olmasını ve disiplini sağlar. 10. Trafik kurallarına uyar.

14 10 Numara Şoför Kendinizi değerlendirmenizi istesek, kendinize şu anda 10 üzerinden kaç puan verirdiniz? Kimseyle paylaşmadan bir kenara ya da aklınıza yazınız

15 Hepimiz sorumluyuz Hemşire hastasından Anne çocuğundan Öğretmen öğrencisinden Sürücü taşıdığı yolcusundan

16 Trafik ve İnsan Kendi kendine yetebilen kişi - Taşıt sürücüleri - Bisikletliler - Motosikletliler - Yayalar - Yolcular Kendi kendine yetemeyen/ zorlanan kişi - Çocuklar - Engelliler - Yaşlılar Sorumluluğumuz var

17 Öğrenci Servisi Kazası Nevşehir’in Gülşehir ilçesine bağlı Yakatarla köyü yakınlarında servis aracının takla atması sonucu bir öğrenci hayatını kaybederken, 20’ye yakın öğrenci yaralandı. Edinilen bilgiye göre Nevşehir’in Gülşehir ilçesine bağlı Yakatarla köyü yakınlarında taşımalı eğitim uygulamasının yapıldığı köylerdeki öğrencileri taşıyan Mustafa A.’nın (46) kullandığı öğrenci servisi yoldan çıkarak takla attı. 13 yaşındaki Fatma Ö. olay yerinde hayatını kaybederken, 20’ye yakın öğrenci ise yaralandı. Yaralılar Nevşehir Devlet Hastanesi’ne kaldırıldı.

18 Alkol de yorgunluk gibi etki yaratır.

19 Araç Bakımı ve Trafik Güvenliği Bakımı ihmal edilmiş bir araç, güvenliğinden çok şey kaybetmiş demektir.

20 Araç Muayenesinin Trafik Güvenliğine Katkısı Hafif ticari ve ağır vasıtaların için, her yıl periyodik araç muayenesi zorunludur. Araç muayenesi, aracınızla ilgili sorunların tespit edilmesini sağlayarak, sizin ve yolcularınızın güvenliğine katkıda bulunur. Araç muayenesi, can ve mal güvenliğine katkıda bulunur. Siz de aracınızı zamanında yaptırın.

21 1. Aracınız için doğru lastiği seçin. 2. Düzenli olarak lastiklerin durumunu gözle kontrol edin. 3. Lastiklerin güvenli diş derinliğini kontrol edin (Yasa gereğince 1,6 mm) 4. Lastik basıncının doğru seviyede olduğundan emin olun (Araç üreticisinin tavsiye ettiği değerleri esas alın. Bu değerler genellikle kapı içlerinde, benzin depo kapağında ya da araç el kitabında yer alır). 5.Aracın ön düzen ayarlarını yaptırın. 6. Hava sıcaklığının 7 derecenin altında olduğu durumlarda kış lastiği kullanın. 7. Lastikleri iki veya dörtlü setler halinde takın. İdeal olan lastik değişimi esnasında tüm lastikleri birden değiştirmektir. Ancak lastikleri ikişer ikişer değiştirmeniz gerekirse, mutlaka yeni lastikleri arkaya takın. Lastik Bakımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

22 Güvenli Bir Sürüş İçin Ek Öneriler Kurallara uymayı alışkanlık haline getirin. Arkanızda kimse olmasa bile sinyal verin, kırmızı ışıkta durun, emniyet kemerinizi aracınızı hareket ettirmeden önce takın. Yol sizin hakkınız olsa bile, ısrar etmeyin. Eğer çarpışmayı önleyebilecek durumdaysanız önlemelisiniz. Bir çarpışmada kimse kazanmaz. Bazı sürücüler alkollü olabilir, bazıları kurallara uymaz ya da acemi olabilirler. Başkalarının davranışlarını doğrudan değiştiremeyiz, kontrol edebileceğimiz ve değiştirebileceğimiz tek şey kendi davranışlarımızdır.

23 Servis Sürücüleri İçin İletişim İşiniz çok zor ve önemli. Her gün trafiktesiniz, kar, yağmur, direksiyon sallıyor, zor şartlarda çalışıyorsunuz. Velilerle iletişimde zorluklar yaşanıyor. Çocuklar araç içinde disiplinsiz davranıyor. Veliye, okul idaresine hesap vermek gerekiyor. Tüm bu insanlarla birlikte hareket etmek için iyi ve etkili iletişim kurmak gerekiyor. Üstelik bu konu, trafik güvenliği ile ilişkili. ÇÜNKÜ

24 Rize’de Örek Servis Şoförü İkizdere Atatürk İlköğretim Okulundan Güneyce beldesinde 13 öğrenciyi her gün taşıyan servis şoförü Mehmet Kan, aracın ücretini aldığı her zaman taşıdığı 13 öğrenciye ziyafet veriyor. Aracın servis ücretini aldığım her ay bu çocuklara ziyafet veriyorum. Onlar da memnun ben de memnunum. Onların gülmesi, yemesi benim çok hoşuma gidiyor. Bu kez de çocuklarımı İlçemizin merkezinde bulunan Manle Şelalesine getirdim. Güzel manzarada kendilerinin istediği lahmacunla karınlarını doyuruyorlar» dedi. Öğrencileri taşımaktan memnun olduğunu söyleyen Mehmet Kan, «Çocukları çok seviyorum. Güneyce’den servis aracımla 13 öğrenci taşıyorum. Ben her gün bu 13 öğrenciyi getirip götürürken onlardan ayrılmaz bir parça oldum. Bana karşı çok saygılılar. Ben de bana bir emanet diye dikkatli taşıyorum. Onlardan tek isteğim derslerinde başarılı olmaları. Başarılı olmaları için kendilerinden söz aldım.

25 Servis Şoförünün Görevi 1. Mevcut koşullarda aracını güvenli kullanır. 2. Araç içinin hoş bir ortam olmasını ve disiplini sağlar. 3. Acil durumlara müdahale eder. 4. Yolcularla, velilerle ve okul görevlileri ile iletişim kurar. 5. Gerekli bildirimleri yapar. Taç takan baş akıllanır

26 Bu kazanın oluşmasında yolcuların payı olabilir mi? Kazada sürücünün hakimiyetini kaybetmesi sonucu otobüs devrilmiştir. Haberde bize verilen bilgiye göre, kazaya uğrayan aracın gezi otobüsü olması nedeniyle akıllara yorgunluk, uykusuzluk vb. faktörler gelmektedir. Kazanın saat 05:00 civarı olması Konya-Bursa arası uzun yol gezi amaçlı bir seyahat olması yorgunluk faktörünü akla getirir. Gezinin günübirlik olup olmadığı bilgisi verilmezken hakimiyet kaybının yolların kaza saatinde hava koşullarının da etkisiyle kayganlaşmış olması ihtimalini doğuruyor. Uykusuz bir yolculuk, otobüs içindeki öğrencilerin dikkat dağıtıcı gürültü yapma ihtimali, buna bağlı olarak şoförünün hakimiyetine zarar vermiş olabilir.

27 Çocukların gözünde Şoför amca güçlü birisidir. Siz onları taşıyan / ulaştıran bir büyük olarak, onların “kahramanısınız”. Kız çocukları sizi koruyan-kollayan bir “baba” gibi görür. Erkek çocukları için ise ileride davranışlarını taklit edebileceği, örnek alınan kişisiniz. Özellikle erkek çocukları sizin araç kullanma tarzınızı, trafikte diğerleri ile kurduğunuz ilişkiyi yakından gözlemektedir.

28 Bir servis sürücüsünün yakınması “ Benim köy sorunlu. Çocuk sürekli küfür ediyordu. Çocuğa küfür ediyor, bana küfür ediyor. Olduk mahkemelik. Yani çocuklarını terbiye etmiyorlar bizim başımızı belaya sokuyorlar. Okul müdürlerini dinlemiyorlar. Öğretmenlerle dalga geçiyorlar. Susmuyor, laf dinlemiyorlar. 13 seneden beri bunları taşıyorum, hakikaten sıkıntı yani. Benim onun kadar torunum var yahu, küfür ediyor. Velisi eğitimsiz, niye uslu durmuyorsun demiyor.” Baş etmek için iletişim bilgileri işe yarayacak

29 Şu soruları kendimize soralım: 1. Neden iletişim kurmaya ihtiyacım var? 2. Kiminle/kimlerle iletişim içinde olmalıyım? 3. Hangi tür iletişim biçimini kullanmam daha uygun olur? 4. İletişime geçmemi engelleyen faktörler nelerdir? 5. İletişim kurma becerimi nasıl geliştirebilirim? ?

30 SEN DİLİ BEN DİLİ

31 Bir çocuğa ya da bazı çocuklara, belli bir özelliği nedeniyle eşitsiz/farklı muamele yapılmamalıdır. “Bütün oğlanlar yaramazdır.” "Bütün kızlar aptaldır." "Sen sorumsuz bir insansın!" "Bu ne korkunç bir müzik!" Bütün çocuklar, korunup kollanmaya muhtaçtır, her biri ana babasının gözünün nurudur. Onları cinsiyetine, görünümüne, oturduğu yere vb. göre ayırmamak, eşit davranmak gerekir.

32 Servis sürücüsünün, çocukla şakalaşma amaçlı, ya da adını bilmediğinden başka bir şekilde hitap etmesi (‘dik saçlı’, ‘sarı kafa’ gibi) diğer çocukların da arkadaşlarına böyle hitap etmesine neden olur. Çocuklara isim takmayın, onlara adlarıyla hitap edin.

33 Söylediklerimiz dışında neler etkili olur? İnsanın yüzü, gözleri de bir şeyler söylüyor Davranışlar, kişilerarası iletişimde sözcüklerden daha fazla dikkate alınan bir ifade biçimidir

34 İletişimde Başarıyı Getiren Unsurlar Hangisi daha güven verici?

35 Bir öğretmenin gözlemi “ Böyle bir şeyi var çocukların. Kendilerine yakın olmasını istiyorlar, yardımcı olmasını istiyorlar. O zaman da çocuklar o kişiyi kırmama adına o kişinin sözlerini tutuyorlar. Ya geçin sıramıza oturun, sen şuraya ben buraya deyip oturuyorlar. Ama diğer şoför geldiğinde, suratsız dedikleri, hoşlanmadıkları şoför geldiğinde, onun dediğinin tam tersini yapıyorlar. Yani o oturun dese sana ne diyor oturmuyor çocuk. Yani karşılıklı iletişim.”

36 Çocukları dinlemek gerek Kendimizi iyi ifade etmek kadar, karşımızdakini dinlemek de, iyi münasebetin koşullarındandır. Karşımızdaki bize düşüncelerini aktarırken, onu yargılamaya değil, anlamaya çalışmalıyız. Karşımızdakini dinlerken; söyledikleri, bize aktardığı konu hakkında hissettikleri, aktardığı konu ile ilgili davranışlarına odaklanmamız gerekir.

37 Bunları yaparsanız çocuklara sözünüzü daha kolay dinletebilirsiniz Çocuğun adını öğrenmek. Çocuklar adıyla hitap edilince özel olduğunu hissediyor. Takdir edildiğinde çocuklar ne hissederler? Hoşlarına gider. Yaptığının onayını ve iyi şeyler duymayı isterler. Kişilere yönelmiş olumlu enerji iyi etki yapar, canlandırır, yöneltir, motive eder.

38 Çocukları tanımanız önemli 3-6 Yaş: Erken Çocukluk Dönemi 7-12 Yaş: Orta Çocukluk Dönemi Yaş grubu özellikleri Algısal beceriler Dikkat becerileri Tehlike kavrayışı Genelleme yetisi Hem tüm bu alanlarda, hem trafik ortamında güvenli davranışın ortaya çıkmasında yeterli gelişim ve olgunluk seviyesinde değildir.

39 Kuralları önceden koyun. Örneğin, davranış kuralları: Zamanında gelme, inme-binme, oturma-kalkma, servis içindeki hareketler, gürültü, temizlik, vs. Kuralları açıkça belirtin ve nedenlerini anlatın. Her bir kural için çocukların genel onayını alın. Onların itirazlarına kulak verin, haklı bulursanız onaylayın, haklı bulmazsanız neden onaylamadığınızı açıklayın. Koyduğunuz kurallara kendiniz de uyun, çocukları daha kolay ikna edersiniz. Kural Koyma

40 Temel İlk Yardım Uygulamaları KORUMA BİLDİRME (112) KURTARMA

41  Olay yerinde ikincil yaralanma ve kazalara neden olabilecek tehlike unsurlarını tespit ediniz.  Reflektörlerle güvenlik alanı oluşturulmadığı için ikincil trafik kazaları, yangın, düşme vb. olaylar meydana gelmektedir. Koruma Olay Yerinin Değerlendirilmesi

42  Güvenlik önlemleri alınmadan olaya müdahale etmeyiniz, ettirmeyiniz.  Önce kendi güvenliğiniz, sonra ortamın güvenliği sağlandıktan sonra kazazedeye yardım edilmelidir. Olay Yerinin Değerlendirilmesi Koruma

43  Ortamdakileri sakinleştiriniz, panik durumunu kişilere görevlendirmeler yaparak önleyiniz.  Bilmediğiniz konularda müdahale etmeyiniz, müdahale edilmesini engelleyiniz Olay Yerinin Değerlendirilmesi Koruma

44  Birden fazla yaralı varsa öncelikle bilinci kapalı olana yöneliniz.  112’yi (ambulans) hemen arayınız ya da aratınız. Koruma Olay Yerinin Değerlendirilmesi

45  Çocuklara daha önce bilgiler veriniz, görevlendirmeler yapınız.  Özellikle yaşça büyük olan çocuklar bir kaza durumunda hangi küçük çocuklardan sorumlu olacaklarını ve neler yapmaları gerektiğini öncesinde planlayınız.  Arada tatbikatlar yaparak öğrencileri acil durumlara hazırlayınız. Koruma Acil durum gerektiren durumlarla ilgili olarak;

46 Ne oldu? Nasıl oldu? Nerede oldu? Ne zaman oldu? Kaç yaralı var? Neresi yaralandı? Konularında bilgi verilir. Bilgilendirme 112 AMBULANS Komuta Merkezi Aranırken... Telefonu 112 Komuta Merkezi kapatmadan, siz kapatmayınız!

47 Ciddi tehlike durumu yoksa (yangın, patlama, kimyasal sızıntı gibi) kazazedeyi; Taşımayınız Yürütmeyiniz Sakinleştirip güven veriniz ve hareket etmesini engelleyiniz.

48 Sonuç Olarak... Moraliniz bozuk olabilir. Kafanız hayat gaileleri ile çok meşgul olabilir. Bir veliye, öğrenciye, diğer sürücüye ya da herhangi birine çok öfkelenmiş olabilirsiniz. Yol bozuk olabilir. Dar, yoğun trafiği olan, sizi zorlayan yollar güzergahınız olabilir… Önemli olan sağlıkla, esenlikle ulaşabilmektir. Bunun için reçete elinizde: Sizden istenenleri, sağduyulu ve gözlemci bir şekilde uygulamanız, sizi ve sorumlu olduklarınızı hayata bağlar.

49 10 Numara Şoför 1. Hız limitlerine uyar. 2. Emniyet kemerini takar. 3. Araç sürerken cep telefonu ile konuşmaz. 4. Yorgun araç kullanmaz, dinlenmeye özen gösterir. 5. Aracı güvenli kullanır, risk almaz. 6. Aracının teknik bakımını yaptırır. 7. Acil durumlara doğru müdahale eder. 8. Öğrencilerle, velilerle ve okul görevlileriyle iyi iletişim kurar. 9. Araç içinin hoş bir ortam olmasını ve disiplini sağlar. 10. Trafik kurallarına uyar.

50 10 Numara Şoför Bu eğitimin sonunda, şimdi kendinize 1-10 arasında bir puan veriniz. İlk puan ile şimdiki puan arasında fark oluştu mu? Fark oluştu ise farkı yaratan değişim konusu neydi? 1 10

51 Katıldığınız için teşekkürler, yolunuz açık olsun…


"Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının koordinasyonunda, trafik güvenliği alanında çalışma yapan kurum ve." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları