Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ZEYNEP GÜLİN ÖNGÖR KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ REHBERLİK SERVİSİ REHBERLİK SERVİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ZEYNEP GÜLİN ÖNGÖR KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ REHBERLİK SERVİSİ REHBERLİK SERVİSİ."— Sunum transkripti:

1 ZEYNEP GÜLİN ÖNGÖR KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ REHBERLİK SERVİSİ REHBERLİK SERVİSİ

2 EYVAH!!! ÇOCUĞUM BÜYÜYOR  Doğduğunda size Dünyaları verdi,  İlk adımı attığı zaman,sevinçten uçtunuz,  İlk Anne veya Baba dediğinde ne yapacağınızı şaşırdınız,  Büyüdükçe problem yaşamaya başladınız, “ARTIK ÇOCUĞUMU ANLAYAMIYORUM” DEMEYE BAŞLADINIZ DEĞİL Mİ? DEMEYE BAŞLADINIZ DEĞİL Mİ? ** Korkmayın çocuğunuz kendini arıyor.

3 ERGENLİK DÖNEMİ  Ergenlik:Çocukluktan erişkinliğe geçiş dönemi olan,  Zaman sınırları kişiye göre değişebilen,  Genelde yaş arasını kapsayan,  Hızlı büyüme ve gelişmenin görüldüğü,  Fiziksel,sosyal,zihinsel ve psikolojik değişimlerin yaşandığı evredir.  “BİREYİN HEM KENDİSİ İLE HEMDE ÇEVRESİ İLE ÇATIŞMA YAŞADIĞI BİR DÖNEMDİR ”.

4 ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ  Değişkendirler.  Otoritelere karşı çıkarlar.  Karşı gelmesi saygısızlık değil,varlığını ispat etme çabasıdır.  Arkadaşları onun için önemlidir.  Dağınıktır, unutkandır,  Tepkileri anlaşılamaz.  Çok hassas ve kırılgandırlar,  Dünya görüşleri farklıdır ve çabuk değişir,  Hata yapma oranları yüksektir.

5  Yetişkin gibi davranılmasını isterler,  Emir almayı sevmezler, açıklama isterler,  Kısıtlama değil özgürlük isterler (sınırlı),  Düşüncelerine değer verilmesini isterler,  Kıyaslanmaktan nefret ederler,  Olduğu gibi kabul edilmek isterler,  Sevgi,anlayış,hoşgörü ve takdir beklerler,  Hayal kurar,yalnız kalmak ister,

6 Ergen arkadaş ilişkisi.  ARKADAŞLARI İLE DAHA YAKINDIRLAR.  BAŞLANGIÇTA KENDİ CİNSLERİNE SONRADA KARŞI CİNSE YÖNELİR.  ARKADAŞLARININ KENDİSİ HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ ÇOK ÖNEMLİDİR.  HER ERGEN BİR ARKADAŞ GRUBUNA AİT OLMAK İSTER.  AİLESİ İLE DENGESİZ VE OLUMSUZ İLİŞKİLERE SAHİP OLAN ERGENLER ARKADAŞ GRUPLARI İLE ÇETELEŞMEYE KADAR GİDEBİLİRLER.  ERGENLER EVDE ANNE VE BABA TARAFINDAN ANLAŞILAMAYACAKLARINI DÜŞÜNDÜKLERİNDEN ARKADAŞLARI İLE DAHA ÇOK PAYLAŞIM İSTERLER.  ANNE VE BABALARININ KENDİLERİ İLE KONUŞMADIKLARINDAN SIK SIK YAKINIRLAR.  ÖZGÜRLÜĞÜNE DÜŞKÜNDÜRLER.

7 ERGEN AİLE İLİŞKİSİ  Aile büyükleri ergenin büyüdüğünü fark etmez veya kabullenmezse çatışmalar başlayacaktır.  Ergen zamanla aileden uzaklaşıp arkadaşlarına yaklaşacaktır.  Arkadaşları onunla aynı sorunlara sahip kişilerdir.  Ailelerini beğenmezler.  Aile içinde yapılan eleştirilere ani tepkiler verirler.  Eleştiri kabul etmediği gibi kendisi sürekli ailesini eleştirir.  Anne ve babanın düşüncelerini eski kafalılık olarak görür.  Anne ve babanın beğenileri ile alay ederler.  BU DÖNEMDE ANNE VE BABALAR.; SABIRLI,ANLAYIŞLI,HOŞGÖRÜLÜ OLMALI AKSİ HALDE ERGEN AİLEDEN TAMAMEN UZAKLAŞABİLİR.SORUNLARIYLA BAŞEDEMEYEN ERGEN,AİLEDEN DESTEK GÖRMEZSE HERTÜRLÜ ZARARLI ALIŞKANLIKLARI EDİNEBİLİR. SABIRLI,ANLAYIŞLI,HOŞGÖRÜLÜ OLMALI AKSİ HALDE ERGEN AİLEDEN TAMAMEN UZAKLAŞABİLİR.SORUNLARIYLA BAŞEDEMEYEN ERGEN,AİLEDEN DESTEK GÖRMEZSE HERTÜRLÜ ZARARLI ALIŞKANLIKLARI EDİNEBİLİR.

8  Ergenlik çağındaki gençlerin olumsuz arkadaşlıklar kurarak kötü alışkanlıklara,suçlara yönelmeleri, kendilerini önemli görmeyen aile ortamlarına bir tepki olarak yorumlanabilir.”Ben değerliyim” duygusunu aile içinde elde eden birey kendisini kanıtlamak için aşırı davranışlarda bulunmaya gerek duymayacaktır.

9  Bu tür aile içinde olan bireyler kendilerine olduğu gibi çevresine de güvenirler. Eğer aile içinde güven ve dayanışma sağlanmamışsa bu insanlar yoğun stres ve gerginlik yaşarlar. Bu kişiler kendilerine dahi güvenemezler. Dolayısıyla çevresinde yakın ilişkiler kuramazlar Eğer aile içinde güven ve dayanışma sağlanmamışsa bu insanlar yoğun stres ve gerginlik yaşarlar. Bu kişiler kendilerine dahi güvenemezler. Dolayısıyla çevresinde yakın ilişkiler kuramazlar

10  ANNE BABALAR ERGENİN YAŞADIĞI TÜM BU DEĞİŞİMLER HAKKINDA ONLARI BİLGİLENDİRMELİ VE DESTEKLEMELİDİRLER.  ERGENİN AİLESİNE VE SEVDİKLERİNE BAĞLILIĞINI SÜRDÜREREK BAĞIMSIZLIĞINI KAZANMASI EN DOĞRU YOLDUR.  SORUNLAR;KARŞILIKLI DİNLEMEYLE KIZGINLIĞA VE KIRGINLIĞA YOL AÇMADAN HOŞGÖRÜ VE ANLAYIŞ İÇİNDE YAPICI TARTIŞMALARLA ÇÖZÜLMELİ.

11 “BAZI İPUÇLARI” Öfke,kızgınlık,sevinç,korku gibi,duygularının paylaşılması gerekir. Öfke,kızgınlık,sevinç,korku gibi,duygularının paylaşılması gerekir. Her konuda konuşmaya,dinlenilmeye ve büyükler tarafından anlaşılmaya ihtiyaçları vardır. Her konuda konuşmaya,dinlenilmeye ve büyükler tarafından anlaşılmaya ihtiyaçları vardır. Yeteneklerini fark etmede ve kendini gerçekleştirmede yardıma ihtiyaç duyarlar. Yeteneklerini fark etmede ve kendini gerçekleştirmede yardıma ihtiyaç duyarlar. Beslenme ve Zararlı alışkanlıklarla baş etmede bilgilendirilme gereksinimleri vardır. Beslenme ve Zararlı alışkanlıklarla baş etmede bilgilendirilme gereksinimleri vardır. Bilinçli fiziksel aktivitelere yönlendirilmelidirler. Bilinçli fiziksel aktivitelere yönlendirilmelidirler. (spor,tiyatro,folklor)gibi. (spor,tiyatro,folklor)gibi. Zaman zaman kendileri ile vakit geçirilmesini de isterler. Zaman zaman kendileri ile vakit geçirilmesini de isterler. UNUTULMAMALIDIR Kİ ONLARLA GEÇİRECEĞİNİZ ZAMAN BOŞA HARCANAN ZAMAN DEĞİL,ONLARIN İHTİYAÇ DUYDUKLARI BERABERLİKDİR. UNUTULMAMALIDIR Kİ ONLARLA GEÇİRECEĞİNİZ ZAMAN BOŞA HARCANAN ZAMAN DEĞİL,ONLARIN İHTİYAÇ DUYDUKLARI BERABERLİKDİR.

12 Çocuk aileyi yansıtır. Aile içindeki bireylerin kişilik yapısı çocuğun kişiliğini şekillendirir. Yani aile iletişim becerilerini kullanamıyorsa çocukta iletişim becerilerini kullanamaz. Dolayısıyla çocuk hem ailede hem de sosyal çevrede sürekli çatışma içine girer. Anne babasının kendisini dinlediğini gören çocuk önce, kendisine değer ve önem verildiğini, kabul edildiğini, buna bağlı olarak da sevildiğini düşünür. Çocuk aileyi yansıtır. Aile içindeki bireylerin kişilik yapısı çocuğun kişiliğini şekillendirir. Yani aile iletişim becerilerini kullanamıyorsa çocukta iletişim becerilerini kullanamaz. Dolayısıyla çocuk hem ailede hem de sosyal çevrede sürekli çatışma içine girer. Anne babasının kendisini dinlediğini gören çocuk önce, kendisine değer ve önem verildiğini, kabul edildiğini, buna bağlı olarak da sevildiğini düşünür.

13 Çocuklar dinlenmemeleri ve ciddiye alınmamaları konusunda aşırı duyarlıdırlar. Dinlenmediklerini hemen fark ederler. Uzun süre dinlenmeyen çocuklar savunmaya geçebilirler, işbirliğine yatkın olmazlar ve içlerine çekilebilirler. Çocuklar dinlenmemeleri ve ciddiye alınmamaları konusunda aşırı duyarlıdırlar. Dinlenmediklerini hemen fark ederler. Uzun süre dinlenmeyen çocuklar savunmaya geçebilirler, işbirliğine yatkın olmazlar ve içlerine çekilebilirler.

14 Sağlıklı ve etkin bir iletişimin iyi dinleyiciler ile kendi duygularını samimi ve dürüst ifade eden kişilere ihtiyacı vardır. Etkin İletişim ve Dinleme

15 KABUL ETME VE ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ  Kabul etme, bir ç ocuğu olumlu-olumsuz, iyi-k ö t ü, beğenilen-beğenilmeyen t ü m y ö nleriyle kabul etmektir ve onaylamaktan olduk ç a farklıdır.  Ç ocuğa kabul edildiğini iletmenin en iyi yolu da onunla kurulan iletişim bi ç imidir. 15

16 İLETİŞİMDE; Beden dili %60 Beden dili %60 Ses tonu %30 Ses tonu %30 Sözler %10 etkilidir Sözler %10 etkilidir

17 AİLE ve AKRANLARLA HATALI İLETİŞİM İyi dinlememe İyi dinlememe Öneri getirme, bir bilenmiş gibi davranma Öneri getirme, bir bilenmiş gibi davranma Yargılama Yargılama Analiz etme Analiz etme Teselli etme Teselli etme Alay etme, ad takma Alay etme, ad takma Konu değiştirme iletişimde görülen hatalı davranışlardır. Konu değiştirme iletişimde görülen hatalı davranışlardır.

18 Ben Dilini Kullanmak Ben Dilini Kullanmak 1- Sorun yaratan davranışın tanımlanması. 1- Sorun yaratan davranışın tanımlanması. 2- Olumsuzluğun, davranışın benim üzerimdeki kesin, gerçek ve somut etkisinin karşıdakine söylenmesi. 2- Olumsuzluğun, davranışın benim üzerimdeki kesin, gerçek ve somut etkisinin karşıdakine söylenmesi. 3- Duyguların dile getirilmesi. 3- Duyguların dile getirilmesi.

19 19 “ Anne yorgun, akşam yemeğini hazırlamış ve birkaç defa çağırdığı halde oğlu hâlâ masaya gelmemiş, nihayet geldiğinde anne (sen dili ile): “ Anne yorgun, akşam yemeğini hazırlamış ve birkaç defa çağırdığı halde oğlu hâlâ masaya gelmemiş, nihayet geldiğinde anne (sen dili ile):  - Bu evi lokanta zannediyorsun galiba, ben senin hizmetçin miyim? Genç, bu durumda ya karşılık verir ya da asık bir yüz ifadesi ile susar. Genç, bu durumda ya karşılık verir ya da asık bir yüz ifadesi ile susar.  Bunun yerine (ben dili ile); - "Oğlum yemeği hazırladım ve yorgunum seni sürekli çağırmak beni daha çok yoruyor, üzüyor." demek daha doğru ve yapıcıdır. - "Oğlum yemeği hazırladım ve yorgunum seni sürekli çağırmak beni daha çok yoruyor, üzüyor." demek daha doğru ve yapıcıdır.

20 20 - Ayakkabılarını kapının önünde bırakmandan rahatsız oluyorum, çünkü her seferinde takılıyorum, düşecek gibi oluyorum. GİBİ…. - Sinirleniyorum, kızıyorum, üzülüyorum, korkuyorum" gibi. Ben dili ile ifade edilen kızgınlıklar başkaları hakkında değerlendirme ve yorumlarımızı değil, bizim olay karşısındaki duygularımızı belirtir.

21 Bir insanın kendisini kar ş ısındaki insanın yerine koyarak,onun duygu ve dü ş üncelerini do ğ ru anlaması Bir insanın kendisini kar ş ısındaki insanın yerine koyarak,onun duygu ve dü ş üncelerini do ğ ru anlaması Empati kurdu ğ umuzda kar ş ımızdaki ki ş iye hak vermemiz gerekmez. Empati kurdu ğ umuzda kar ş ımızdaki ki ş iye hak vermemiz gerekmez.

22

23 23 Sevgide cömert ama sevdiklerimizi kırmada oldukca cimri olalım”

24

25 KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ


"ZEYNEP GÜLİN ÖNGÖR KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ REHBERLİK SERVİSİ REHBERLİK SERVİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları