Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Biz Sağlıkçılarda Tükenmişlik Sendromu (Burn-out) Doç. Dr. Gürkan ERSOY.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Biz Sağlıkçılarda Tükenmişlik Sendromu (Burn-out) Doç. Dr. Gürkan ERSOY."— Sunum transkripti:

1 Biz Sağlıkçılarda Tükenmişlik Sendromu (Burn-out) Doç. Dr. Gürkan ERSOY

2 AHEKON 2012, Antalya Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi, Acil Tıp Anabilim Dalı

3 AHEKON 2012, Antalya

4 Teşekkürlerim Hastanemiz başhekimi, Hastanemiz başhemşiresi, Sn. Nuray ÇAKAN, Sizler Emeği geçen arkadaşlarımız

5 Sunu Planı Giriş, ne demek?, Neden burnout oluyoruz? Stresör nedenler Klinik? Belirtiler? Korunma yöntemleri, Sonuç ve öneriler

6 AHEKON 2012, Antalya

7 Kaynaklar Text-booklar: Physician well-being. Stres, well-being and the impaired physician. Ulusal Travma Dergisi 2003; 9(2): Acil servis hekimlerinde “Tükenme Sendromu”. Uzmanlık tezi İnternet:

8 Neyi Konuşacağız?

9 AHEKON 2012, Antalya

10

11 Neden? Hangi Hakla?

12 Bazı Görüntüler (Gerçek hayat)

13 Asistanlık Yıllarım Fetret Devri (Acaba yaşamayan var mı?)

14 Do it Simple… Karışık formüller, algoritmalar, reçeteler? Hayır…

15 İçerik? Hayat felsefem… Akademik değil, Uygulanabilir, Basit, Şikayet: Hiç öneride bulunmadın…

16 Giriş Sözlük anlamı; İşimizi kendimize yük, İş heyecanını kaybetmek, Hasta bakımı yük Oran % Risk grubu? Acil, psikiyatri, şift çalışan… İnsan; Bio-psiko-sosyal varlık, Duyguları, ruhu var Bilgisayar değil,

17 Neden Tükeniyoruz? Kendi sorunlarımız Eş, çocuk, sevgili, kredi kartı borcu vs Çevre faktörleri Hastalar, hasta yakınları, İdareciler (TSM, Sağlık Bakanlığı, Müdürlüğü vs) İşimizin özelliği, Ortam, dünya, yaşam koşulları Haberleri artık seyredemiyorum 

18 Örnek var mı?

19 AHEKON 2012, Antalya

20

21 Yaşanan Duygular Ne hissediyoruz? Çıkmaz, açmaz, Yetersiz, değersiz, Kapana kısılmış Hayat anlamsız vs… Çok ağır, dayanılması güç

22 Genel Örnekler

23 AHEKON 2012, Antalya

24

25

26 Bizden Örnekler

27

28

29 Neden Tükeniyoruz ?

30 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Cinsiyet,  Malpraktis,  Destek ve feed-back,

31 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,  Mükemmelliyetçilik

32 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

33

34 AHEKON 2012, Antalya

35

36

37 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

38 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

39 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

40 Destek ve Geri Bildirim (olmayan) Üst yönetim; Başbakanlık Makamı, Bakanlık Makamı, İl Sağlık Müdürümüz, Toplum Sağlığı Merkezi vs, Yakınlarımız Gece hastamız arayınca 

41 AHEKON 2012, Antalya Bence Talihsiz Söz !

42

43 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

44

45 AHEKON 2012, Antalya

46

47

48

49

50

51

52 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

53 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

54 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

55 AHEKON 2012, Antalya

56 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

57 Kolaylaştıran Nedenler Nöbet listeleri, şiftler, Zor hastalar, Profesyonel iletişim, Bulaşıcı hastalıklar, Destek ve feed-back, Hasta grubu, Acil servis içi gürültü, Yetersiz kaynaklar, Zor kararlar, Cinsiyet,  Malpractice,

58 AHEKON 2012, Antalya

59

60 Semptomlar-I Yorgun, uykusuz, isteksiz, depresif, Sorgular: Neden buradayım, Hastaya iyi baksam ne olacak ki? Çalışma temposunda ↓ ↓ ↓, Hasta bakımından zevk almamak, Yemek, alkol, sigara tüketimi ↑ ↑ ↑, Yalnız? İnsanlardan kaçış? Aile içi, hasta ve ekip ile frotman ↑ ↑ ↑,

61 Semptomlar-II Daha fazla uyku, Neden? Uyanmak istemiyoruz… Konsantrasyon güçlüğü, Hasta hali, etrafa öfke, kin Kayıtlarda eksik, Reçetelerde polifarmasi, Görevde daha çok çay, sigara, Geç geliş, erken gitme,

62 Semptomlar-III Hastalardan daha sık şikayet, Marital sorunlar, Artan hayal kırıklığı, Kötümserlik, Gittikçe artan sayıda hata, Başarısızlığı rasyonalize etmek, Hep bahanemiz var…

63 Semptomlar-IV En önemlisi: Durumunu kabullenmemek, Şiddetle ret, Kendi kendine tedavi, tanı, antidepressif, Prozaq? Profesyonel yardımdan kaçınmak

64 Ortaya Çıkış Gelişimi yavaş ve sinsi, Ortaya çıkış; Ani…

65 Son Nokta mı? Hayır, keşke son olsa ! Alkol, Madde, İntihar…

66 Korunma Yöntemleri-I Uyku düzeni, Profesyonel davranış, Sosyal ilişkiler, Fiziksel sağlık, Kendini geliştirme ve rahatlama yöntemleri,

67 AHEKON 2012, Antalya

68

69 Sosyal Program

70 Korunma Yöntemleri-II Uyku düzeni: Ne şekilde nöbet listesi? Saat yönünde, Max 8-10 saatlik şiftler Ne kadar uyku? Telefon yok, karanlık oda, 3-4 saat Çay, kahve, beslenme

71 Korunma Yöntemleri-III Profesyonel davranış: Acil içi ekip ile, İletişim teknikleri (arkadaş, hasta vs), Post-travmatik stres debriefing, İş değişikliği (?), Rotasyon veya izin (tatil), Bireyin kararlılığı, çabası

72 Korunma Yöntemleri-IV Sosyal ilişkiler: Kendimize izin ve ödül, Sosyal ilişkiler, ziyaret ve yemekler, Tatil, Yatan hastaların takibi Sorun sadece mesleğimiz mi? Kendimiz, Çevremiz, Borçlarımız vs.

73 Korunma Yöntemleri-V Fiziksel sağlık: Formunda kalmak için spor, Aerobik, koşu, tenis vs Dr. Ülkümen RODOPLU, Dr. Oktay ERAY, Sağlıklı beslenme, Çok yiyoruz

74 Korunma Yöntemleri-VI Kendini geliştirme ve rahatlama yöntemleri; Yoga, Meditasyon, Reiki, Ne kadar etkili? Bilmiyorum, emin değilim… Aslında sarılma, sığınma yöntemleri mi?

75 Korunma Yöntemleri-VII Tek çatı altında birleşme, Gürkan, Nuray, Nil, Murat, … Kimse tanımaz, Sivil toplum örgütü

76 AHEKON 2012, Antalya

77 Hala Başarısız… Profesyonel yardım… Psikiyatrist, psikolog, yaşam koçu Hem de hiç tanımadığımız Arkadaş, komşu, prozaq değil… DO IT SIMPLE

78 Çok Önemli Nokta…

79 İyi ki Varsınız… Yaptığımız iş çok ama çok önemli, Ben, eşim, annem, babam güvende Yarının aile hekimi kızım

80 Özet İnsan; Bio-psiko-sosyal varlık, Bilgisayar değil, İşimiz, yolumuz zor, çetin, Seçerek geldiysek, en iyi yöntem korunma, Başaramazsak; profesyonel yardım, Çok hayatlar var… ÖYLEYSE…

81 Sonuç Burn-out olma lüks’ ümüz YOK…

82 AHEKON 2012, Antalya

83 Çok Teşekkür Ederim… https://www.facebook.com/gurkan.ersoy.5 https://twitter.com/ersoygurkan

84 AHEKON 2012, Antalya


"Biz Sağlıkçılarda Tükenmişlik Sendromu (Burn-out) Doç. Dr. Gürkan ERSOY." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları