Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 7. PATNOS RAM2 İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 7. PATNOS RAM2 İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?"— Sunum transkripti:

1 PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 7

2 PATNOS RAM2 İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?

3 PATNOS RAM3 Çocuğumuzla iletişim kuruyor musunuz?

4 PATNOS RAM4 İLETİŞİM NEDİR ? Tanım : İnsanlar arası; kişilerin birbirlerine bilinçli veya bilinçsiz olarak iletmek istedikleri duygu ve düşüncelerini aktardıkları bir süreçtir Tanım : İnsanlar arası; kişilerin birbirlerine bilinçli veya bilinçsiz olarak iletmek istedikleri duygu ve düşüncelerini aktardıkları bir süreçtir

5 PATNOS RAM5 ÇOCUĞUNUZLA İLETİŞİMİNİZİ ENGELLEYEN DAVRANIŞLAR NELERDİR ?

6 PATNOS RAM6 1. EMRETME, YÖNETME “Yapman gerekir ”, “Yapmak zorundasın ” “Yapman gerekir ”, “Yapmak zorundasın ” - Korku ya da aktif direnç yaratabilir; - Korku ya da aktif direnç yaratabilir; - Söylenenin tersini “denemeye” davet edebilir; - Söylenenin tersini “denemeye” davet edebilir; - İsyankar davranışa ya da misillemeye yol açabilir. - İsyankar davranışa ya da misillemeye yol açabilir.

7 PATNOS RAM7 2. UYARMA, TEHDİT ETME (GÖZDAĞI VERME) “ yapmazsan olur”, “Ya yaparsın, yoksa ” “ yapmazsan olur”, “Ya yaparsın, yoksa ” - Korku, boyun eğme yaratabilir; - Korku, boyun eğme yaratabilir; - Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini “denemeye” yol açar; - Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini “denemeye” yol açar; - Gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir. - Gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir.

8 PATNOS RAM8 Ahlak dersi, vaaz vermek iletişim midir?

9 PATNOS RAM9 3. AHLAK DERSİ, VAAZ VERME “ yapmalıydın”, “senin sorumluluğun”, “ şöyle yapmak gerekir” “ yapmalıydın”, “senin sorumluluğun”, “ şöyle yapmak gerekir” - Zorunluluk ya da suçluluk duyguları yaratır; - Zorunluluk ya da suçluluk duyguları yaratır; - Çocuğun durumunu daha şiddetle savunmasına yol açabilir; (Kim demiş?) - Çocuğun durumunu daha şiddetle savunmasına yol açabilir; (Kim demiş?) - Çocuğun sorumluluk duygusuna güvenilmediği izlenimi verir. - Çocuğun sorumluluk duygusuna güvenilmediği izlenimi verir.

10 PATNOS RAM10 4. ÖĞÜT VERME, ÇÖZÜM GETİRME “Ben olsam....”, “Neden yapmıyorsun?”, Bence.....”, “Sana şunu öneriyim.....” “Ben olsam....”, “Neden yapmıyorsun?”, Bence.....”, “Sana şunu öneriyim.....” - Çocuğun kendi sorunlarını çözmekten aciz olduğunu ima eder; - Çocuğun kendi sorunlarını çözmekten aciz olduğunu ima eder; - Çocuğun sorunu bütünüyle düşünüp, değişik seçenekler getirip seçenekleri denemesine engel olur. - Çocuğun sorunu bütünüyle düşünüp, değişik seçenekler getirip seçenekleri denemesine engel olur. - Bağımlılıkta da direnme yaratabilir. - Bağımlılıkta da direnme yaratabilir.

11 PATNOS RAM11 5. MANTIK YOLUYLA İNANDIRMA, TARTIŞMA “İşte şu nedenle hatalısın ”, “Olaylar gösterir ki......”, “Evet ama ”, “Gerçek şu ki....” “İşte şu nedenle hatalısın ”, “Olaylar gösterir ki......”, “Evet ama ”, “Gerçek şu ki....” - Savunucu tutumları ve karşı koymayı kışkırtır; - Savunucu tutumları ve karşı koymayı kışkırtır; - Çoğunlukla çocuğun aileyle iletişimi kesmesine ve artık dinlememesine yol açar; - Çoğunlukla çocuğun aileyle iletişimi kesmesine ve artık dinlememesine yol açar; - Çocuğun kendisini beceriksiz ve yetersiz hissetmesine yol açabilir. - Çocuğun kendisini beceriksiz ve yetersiz hissetmesine yol açabilir.

12 PATNOS RAM12 6. YARGILAMA, ELEŞTİRME, SUÇLAMA “Olgunca düşünmüyorsun....”, “Sen zaten tembelsin ” “Olgunca düşünmüyorsun....”, “Sen zaten tembelsin ” - Yetersiz, aptallık, yanlış değerlendirme anlamı taşır; - Yetersiz, aptallık, yanlış değerlendirme anlamı taşır; - Çocuğun olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar; - Çocuğun olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol açar; - Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar (Ben kötüyüm!) yada karşılık verir. (Siz de daha mükemmel değilsiniz!). - Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar (Ben kötüyüm!) yada karşılık verir. (Siz de daha mükemmel değilsiniz!).

13 PATNOS RAM13 7. ÖVME, GÖRÜŞÜNE KATILMA, TEŞHİS KOYMA “ Çok güzel ”, “Haklısın, o öğretmen berbat birine benziyor”, “Bence harika bir iş yapıyorsun.....” “ Çok güzel ”, “Haklısın, o öğretmen berbat birine benziyor”, “Bence harika bir iş yapıyorsun.....” - Ailenin beklentilerinin çok yüksek olduğunu ima eder; - Ailenin beklentilerinin çok yüksek olduğunu ima eder; - İstenilen davranışı yaptırabilmek için, söylenen içtenlikten yoksun bir manevra gibi algılanabilir. - İstenilen davranışı yaptırabilmek için, söylenen içtenlikten yoksun bir manevra gibi algılanabilir. - Çocuğun öz-imgesi (Kendini algılayışı) ile övgü uygun değilse çocukta kaygı yaratabilir. - Çocuğun öz-imgesi (Kendini algılayışı) ile övgü uygun değilse çocukta kaygı yaratabilir.

14 PATNOS RAM14 8. AD TAKMA, GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRME “Koca bebek....”, “Hadi bakalım süpermen”, “Geri zekalı”, “Hadi sende sulu göz - Çocuğun kendini değersiz hissetmesine, sevilmediği kanısına varmasına yol açabilir; - Çocuğun kendini değersiz hissetmesine, sevilmediği kanısına varmasına yol açabilir; - Çocuğun öz-imgesi üzerinde çok olumsuzdur; - Çocuğun öz-imgesi üzerinde çok olumsuzdur; - Genellikle karşılık vermeye iter. - Genellikle karşılık vermeye iter.

15 PATNOS RAM15 9. TAHLİL ETME, TEŞHİS, TANI KOYMA “Senin derdin nedir biliyor musun?”, “Herhalde çok yorgunsun” “Senin derdin nedir biliyor musun?”, “Herhalde çok yorgunsun” “Aslında sen öyle demek istemiyorsun” “Aslında sen öyle demek istemiyorsun” - Tehdit edici; tedirgin edici olabilir ve başarısızlık duygusu uyandırabilir; - Tehdit edici; tedirgin edici olabilir ve başarısızlık duygusu uyandırabilir; - Çocuk kendisini korumasız, kıstırılmış hisseder, kendisine inanılmadığı kanısına varabilir; - Çocuk kendisini korumasız, kıstırılmış hisseder, kendisine inanılmadığı kanısına varabilir; - Çocuk, yanlış anlaşılma endişesi ile iletişimi keser. - Çocuk, yanlış anlaşılma endişesi ile iletişimi keser.

16 PATNOS RAM GÜVEN VERME, TESKİN, TESELLİ ETME “Aldırma boş ver, düzelir......”, “Hadi biraz neşelen ” “Aldırma boş ver, düzelir......”, “Hadi biraz neşelen ” “Zamanla kendini daha iyi hissedersin ” “Zamanla kendini daha iyi hissedersin ” - Çocuğun kendini “anlaşılmamış” hissetmesine neden olur; - Çocuğun kendini “anlaşılmamış” hissetmesine neden olur; - Kızgınlık duyguları uyandırır (“Size göre kolay tabii”) - Kızgınlık duyguları uyandırır (“Size göre kolay tabii”) - Çocuk genellikle mesajı “kendini kötü hissetmen doğru değil” biçiminde algılar. - Çocuk genellikle mesajı “kendini kötü hissetmen doğru değil” biçiminde algılar.

17 PATNOS RAM İNCELEMEK, ARAŞTIRMAK, SORUŞTURMAK “Neden?....Kim?.....Sen ne yaptın?......Nasıl?.....” “Neden?....Kim?.....Sen ne yaptın?......Nasıl?.....” - Soruları cevaplama genellikle eleştiri veya zorunlu çözüm getirdiğinden çocuklar genellikle hayır demeye, yarı doğru cevap vermeye, kaçmaya yönelir veya yalan söyler; - Soruları cevaplama genellikle eleştiri veya zorunlu çözüm getirdiğinden çocuklar genellikle hayır demeye, yarı doğru cevap vermeye, kaçmaya yönelir veya yalan söyler; - Sorular genellikle soru soranın nereye varmak istediğini açıklamadığından, çocuk korku ve endişeye kapılabilir; - Sorular genellikle soru soranın nereye varmak istediğini açıklamadığından, çocuk korku ve endişeye kapılabilir; - Ailenin endişelerinden doğan sorulara cevap vermeye çalışan çocuk kendi sorununu, gözden kaçırabilir. - Ailenin endişelerinden doğan sorulara cevap vermeye çalışan çocuk kendi sorununu, gözden kaçırabilir.

18 PATNOS RAM18 12.KONU DEĞİŞTİRME, İŞİ ALAYA VURMA, ŞAKACI DAVRANMA “ Daha güzel şeylerden konuşalım...”, “sen neden dünyayı yönetmiyorsun?” “ Daha güzel şeylerden konuşalım...”, “sen neden dünyayı yönetmiyorsun?” - Yaşamın güçlükleriyle savaşmak yerine, onlardan kaçınmak mesajını ima edebilir; - Yaşamın güçlükleriyle savaşmak yerine, onlardan kaçınmak mesajını ima edebilir; - Çocuğa sorunların önemsiz, saçma ve geçersiz olduğu anlamını verebilir; - Çocuğa sorunların önemsiz, saçma ve geçersiz olduğu anlamını verebilir; - Çocuk bir güçlükle karşılaştığında açık davranmaktan çekinebilir. - Çocuk bir güçlükle karşılaştığında açık davranmaktan çekinebilir.

19 PATNOS RAM19 İletişim engelleri,kendini anlatmaya çalışan çocuğa yardımcı olmadığı gibi,onun ileriki sorunlarını da anlatmamsına,içine atmasına neden olur. İletişim engelleri,kendini anlatmaya çalışan çocuğa yardımcı olmadığı gibi,onun ileriki sorunlarını da anlatmamsına,içine atmasına neden olur.

20 PATNOS RAM20 Bir mekanı paylaşmak iletişim midir? İletişim birbirini anlamaktır.

21 PATNOS RAM21 PEKİ BUNUN YERİNE AİLELER OLARAK YAPILACAK DAVRANIŞLAR NELERDİR ?

22 PATNOS RAM22 1-SESSİZLİK: Sessizlik kadar kişiye konuşma olanağı tanıyan güçlü bir etken yoktur. Sessizlik kadar kişiye konuşma olanağı tanıyan güçlü bir etken yoktur. Sadece sessiz durarak karşıdaki kişiye,çocuğa konuşma alanı bıraktığımız için,çocuk konuşmaya yönelebilir. Sadece sessiz durarak karşıdaki kişiye,çocuğa konuşma alanı bıraktığımız için,çocuk konuşmaya yönelebilir.

23 PATNOS RAM23 2-EMPATİ: Empati kendini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun gözleriyle,onun dünyasından bakmaya çalışmaktır. Empati kendini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun gözleriyle,onun dünyasından bakmaya çalışmaktır. Kedisi öldüğü için ağlayan çocuğa :”Ne varmış bir kedi için üzülecek” gibi bir iletişim engeli yerine,kendini çocuğun yerine koyarak,kedinin onun yaşamında ne denli önemli olduğunu anlamaya çalışmak,”empati” kurmaktır. Kedisi öldüğü için ağlayan çocuğa :”Ne varmış bir kedi için üzülecek” gibi bir iletişim engeli yerine,kendini çocuğun yerine koyarak,kedinin onun yaşamında ne denli önemli olduğunu anlamaya çalışmak,”empati” kurmaktır.

24 PATNOS RAM24 Empatinin en önemli göstergesi; diz çökerek çocukların dünyayı görüş açılarına bakmaktır. Empatinin en önemli göstergesi; diz çökerek çocukların dünyayı görüş açılarına bakmaktır. Dolaysıyla küçük çocuklarla konuşurken diz çökerek onları anlamaya çalışmak veya kaldırıp kucağa almak,çocuğu anlamaya daha açık bir davranış şeklidir… Dolaysıyla küçük çocuklarla konuşurken diz çökerek onları anlamaya çalışmak veya kaldırıp kucağa almak,çocuğu anlamaya daha açık bir davranış şeklidir…

25 PATNOS RAM25 3-KABUL: Çocuğu sorunu ile yargılamadan kabul etmek. Çocuğu sorunu ile yargılamadan kabul etmek. Çocuğun hata yapabileceğini,yaşının icabı doğru yargılamayacağını düşünerek,çocuğu o anda (yani sorunu sırasında) günahı ve sevabıyla kabul ederek onu anlamaya çalışmaktır. Çocuğun hata yapabileceğini,yaşının icabı doğru yargılamayacağını düşünerek,çocuğu o anda (yani sorunu sırasında) günahı ve sevabıyla kabul ederek onu anlamaya çalışmaktır.

26 PATNOS RAM26 4-DÜRÜST OLMAK: Derdini anlatmaya çalışan bir çocuğa mutlaka yetişkin görüşü ve rolüyle yaklaşmak yerine,(yani anne/baba rolü yerine) insan olarak yaklaşmaya çalışmak ve onun duygularını anne/baba bakışı ile değil,bir insan bakışı ile algılamaya çalışmak gerekir. Derdini anlatmaya çalışan bir çocuğa mutlaka yetişkin görüşü ve rolüyle yaklaşmak yerine,(yani anne/baba rolü yerine) insan olarak yaklaşmaya çalışmak ve onun duygularını anne/baba bakışı ile değil,bir insan bakışı ile algılamaya çalışmak gerekir.

27 PATNOS RAM27 Dolaysıyla gereken cevapları vermek yerine,dürüst cevaplar vermeye çalışmak,çocuğa daha yakın,daha anlamlı bir yaklaşım oluşturur. Dolaysıyla gereken cevapları vermek yerine,dürüst cevaplar vermeye çalışmak,çocuğa daha yakın,daha anlamlı bir yaklaşım oluşturur.

28 PATNOS RAM28 5-KATILIMLI DİNLEME: Katılımlı Dinleme basit bir tekrardır. Katılımlı Dinleme basit bir tekrardır. Çocuğun söylediklerini duyduğumuza dair bir mesajdır. Çocuğun söylediklerini duyduğumuza dair bir mesajdır. Bu mesaj çocuğun söylediklerini özetleyebilir ve çocuğun sorun sırasında yaşamış olduğu duyguları dile getirebilir. Bu mesaj çocuğun söylediklerini özetleyebilir ve çocuğun sorun sırasında yaşamış olduğu duyguları dile getirebilir.

29 PATNOS RAM29 ÖRNEK: (5’inci kere) (5’inci kere) Çocuk: Anne,babam nerede kaldı? Anne: Baban geç kaldığı için merak ediyorsun,öyle mi? Veya: Çocuk: Yarın okula gitmek istemiyorum.Tarih öğretmeni keşke gelmese Anne: Tarih öğretmeninden çekiniyorsun. Çocuk: Evet,sürekli bağırıyor. Hiç sevmiyorum. Anne: Tarih öğretmeninin sürekli bağırması seni sıkıyor.

30 PATNOS RAM30 Çocuğun bir sorununu dile getirdiği sırada dikkat edilmesi gereken en önemli hususlar; Çocuğun bir sorununu dile getirdiği sırada dikkat edilmesi gereken en önemli hususlar; İletişim engellerini kaldırmak. İletişim engellerini kaldırmak. Çocuğa konuşabileceği bir ortam ve sessizlik alanı hazırlamak. Çocuğa konuşabileceği bir ortam ve sessizlik alanı hazırlamak. Çocuğun olaydan dolayı yaşamış olabileceği duyguları onun adına dile getirerek katılımlı dinlemektir. Çocuğun olaydan dolayı yaşamış olabileceği duyguları onun adına dile getirerek katılımlı dinlemektir.

31 PATNOS RAM31 Sonuç olarak; Çocuğun sorunu olduğu sırada,önemsenerek dinlenen çocuk yaşadığı olumsuz duyguları davranışlarına vurarak kendini olumsuz bir şekilde ifade etmeye yönelmez. Çocuğun sorunu olduğu sırada,önemsenerek dinlenen çocuk yaşadığı olumsuz duyguları davranışlarına vurarak kendini olumsuz bir şekilde ifade etmeye yönelmez. Kendini gerçekten dinleyen kişiye yakın hisseder ve sorunu ilk baştaki gibi önemli gözükmeyebilir. Kendini gerçekten dinleyen kişiye yakın hisseder ve sorunu ilk baştaki gibi önemli gözükmeyebilir.

32 PATNOS RAM32 Şunu çok iyi anlamalıyız ki, bir başkasını tehdit ettiğimizde, aşağıladığımızda, üzdüğümüzde, boş yere acıttığımızda, yaraladığımızda, bir başka insan üzerinde denetim kurduğumuzda ya da bir insanı reddettiğimizde, küçük de olsa hastalık yaratan güç kaynaklarına dönüşürüz; oysa ince, düşünceli, yardımcı, gerçek demokrat, düzgün, sıcak ve sevecen insanlar yine küçük ama iyileştirici güç kaynaklarıdır. Şunu çok iyi anlamalıyız ki, bir başkasını tehdit ettiğimizde, aşağıladığımızda, üzdüğümüzde, boş yere acıttığımızda, yaraladığımızda, bir başka insan üzerinde denetim kurduğumuzda ya da bir insanı reddettiğimizde, küçük de olsa hastalık yaratan güç kaynaklarına dönüşürüz; oysa ince, düşünceli, yardımcı, gerçek demokrat, düzgün, sıcak ve sevecen insanlar yine küçük ama iyileştirici güç kaynaklarıdır. Abraham MASLOW

33 PATNOS RAM33 TEŞEKKÜRLER…


"PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 7. PATNOS RAM2 İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları