Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sümer İlköğretim Okulu VURGU VE VURGU ÇEŞİTLERİ Konuşurken ya da bir yazıyı okurken kimi heceleri, kelimeleri ya da kelime öbeklerini daha belirli,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Sümer İlköğretim Okulu VURGU VE VURGU ÇEŞİTLERİ Konuşurken ya da bir yazıyı okurken kimi heceleri, kelimeleri ya da kelime öbeklerini daha belirli,"— Sunum transkripti:

1

2 Sümer İlköğretim Okulu

3

4 VURGU VE VURGU ÇEŞİTLERİ Konuşurken ya da bir yazıyı okurken kimi heceleri, kelimeleri ya da kelime öbeklerini daha belirli, daha baskılı söyler, okuruz. Bu söyleniş özelliğine “vurgu”denir. Masa, masalar, Sakarya, Konya

5 Sümer İlköğretim Okulu Vurgu, konuşmaya anlam ya da duygu değeri katmaya yarar. Dinleyicilerin söylenenleri daha Kavramasını sağlar. Sesin değişmesi, alçalıp yükselmesi, konuşmayı daha canlı, daha güzel bir duruma getirir.Vurgusuz bir konuşma dinleyicileri sıkar. VURGU VE VURGU ÇEŞİTLERİ

6 Sümer İlköğretim Okulu Dilimizde iki çeşit vurgu vardır: 1. Sözcük vurgusu Hecelerden birinin daha sert, daha belirli ya da baskılı söylenmesidir. Sözcükte görülen vurgu şu özellikleri gösterir:

7 Sümer İlköğretim Okulu a) Tek heceli kelimeler vurgusuzdur b) Vurgu genellikle son hecededir Çiçek, ağaç, öğrenci, kitap, kalem.... gibi c) Özel yer adlarında ilk ya da orta hecelerdedir: Ankara, Kütahya, İzmir, Sakarya, Tokat, Yozgat

8 Sümer İlköğretim Okulu d) Soru ve pekiştirme sıfatlarında; belirteçlerde, bağlaç ve ünlemlerde de vurgu ilk heceye doğru kayar: Örnek: Hangi (Okul?) masmavi (deniz) yalnız (geldi.) biraz (uyudu.) Çünkü demek ki Fakat haydi! Yürüsene! vb.

9 Sümer İlköğretim Okulu Ek-fiilin geniş zaman ekleri: çalışkanım, çalışkandırlar; f) Bazı çekim eklerinin vurguyu üzerlerine çekmedikleri, kendilerinden önceki heceye aktardıkları görülür: Olumsuzluk eki - me (-ma) : gelme, çıkma;

10 Sümer İlköğretim Okulu CÜMLEDE VURGU Sevim yarın İzmir’e gidecek. Yarın İzmir’e Sevim gidecek Sevim İzmir’e yarın gidecek. Cümle içinde anlamca önemli olan kelime ya da kelime topluluklarının daha baskılı söylenmesidir.


"Sümer İlköğretim Okulu VURGU VE VURGU ÇEŞİTLERİ Konuşurken ya da bir yazıyı okurken kimi heceleri, kelimeleri ya da kelime öbeklerini daha belirli," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları