Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Hakan ULUSOY KURS MODÜLLERİ BİLGİSAYAR KULLANMA KURSU 1.BİLGİSAYAR KULLANIMI 2.İŞLETİM SİSTEMİ TEMELLERİ 3.İŞLETİM SİSTEMİ GELİŞMİŞ ÖZELLİKLERİ 4.KELİME.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Hakan ULUSOY KURS MODÜLLERİ BİLGİSAYAR KULLANMA KURSU 1.BİLGİSAYAR KULLANIMI 2.İŞLETİM SİSTEMİ TEMELLERİ 3.İŞLETİM SİSTEMİ GELİŞMİŞ ÖZELLİKLERİ 4.KELİME."— Sunum transkripti:

1 Hakan ULUSOY KURS MODÜLLERİ BİLGİSAYAR KULLANMA KURSU 1.BİLGİSAYAR KULLANIMI 2.İŞLETİM SİSTEMİ TEMELLERİ 3.İŞLETİM SİSTEMİ GELİŞMİŞ ÖZELLİKLERİ 4.KELİME İŞLEMCİ PRROGRAMI (MS Word) 5. ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI (MS Excel) 6. SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI (MS Powerpoint) 7. İNTERNET VE E-POSTA YÖNETİMİ

2 BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni MODÜL 1 – BÖLÜM 1 BİLGİSAYAR KULLANMA

3 BİLGİ TEKNOLOJİSİNİN TEMEL KAVRAMLARI BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

4 BİLGİSAYAR NEDİR?  Bilgisayar; girilen verileri kullanıcının isteğine göre işleyebilen, veriler üzerinde aritmetiksel ve mantıksal işlemler yaparak kullanıcıya tekrar sunabilen ve gerektiğinde bunları saklayabilen elektronik bir aygıttır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

5 ÖZETLE BİLGİSAYAR ŞUNLARI YAPAR  Veriler üzerinde aritmetiksel ve mantıksal işlemler yapar.  Yaptığı işlemlerin sonucunu saklar.  Sakladığı bilgilere istenildiğinde erişilebilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

6 BİLGİSAYARIN BİLEŞENLERİ  Bilgisayar donanım ve yazılım olmak üzere iki ana bileşenden oluşur. Donanım ve yazılım birbirine bağlı kavramlardır. a. Donanım Bir bilgisayarın elle tutulup gözle görülebilen kısımlarına donanım denir. Örnek : Mouse, Klavye, Monitör… b. Yazılım Donanım elemanları dışında kalan, bilgisayarın açılmasını ve bilgisayarı yönetmemizi sağlayan kısımlara yazılım denir. Örnek : İşletim Sistemi (Win XP, Win 7), Messenger, Microsoft Word… BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

7 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ ÜRÜNLERİNİN TANITIMI BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

8 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ  Bilgisayar teknolojisinin gelişimi ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojileri de gelişmiştir. Bu gelişmeler kullanıcılara toplum hayatında eğitim, bilim, kültür ve sanat etkinlikleri, finansman, ticaret vb alanlarda önemli kolaylıklar sağlamaktadır.  Bilgi ve iletişim teknolojisi iki grupta incelenebilir: a. Bilgisayar teknolojileri Donanım ürünleri Yazılım ürünleri b. İletişim teknolojileri BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

9 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ  Bilimsel araştırmalarda kullanılan bilgisayar teknolojileri (donanım ve yazılımlar), araştırmaların güvenirliğini artırırken maliyetlerin düşmesini ve zamanın daha verimli kullanılmasını sağlamaktadır.  Kamu hizmetlerinde hizmet uygulamaları, vatandaşlara daha kaliteli hizmetler sunmakta, vatandaşlık numarası, vergi numarası gibi hizmetlerle daha kısa zamanda kişiler kendilerini tanıtmakta ve işlemlerini web ortamında takip edebilmektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

10 BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ  İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile bilgi alışverişi hızlanmış, zaman ve mekan kavramı önemini yitirmiştir.  Artık günümüzde Mobil İnternet bağlantıları ile bankacılık, ticaret, alışveriş vb. işlemler her yerden yapılabilmektedir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

11 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

12 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ  Bilgisayarları çeşitli şekillerde sınıflandırmak mümkündür. En genel sınıflandırması şöyledir;  Ana Bilgisayar  Mini Bilgisayar  Ağ (Network) Bilgisayarı  Kişisel Bilgisayar  Dizüstü (Laptop) Bilgisayar BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

13 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ ANA BİLGİSAYAR  Ana bilgisayar, bir ağ yapısında bütün bilgisayarların bağlı olduğu çok yüksek kapasiteye sahip makinedir. Aynı anda yüzlerce kullanıcı tarafından kullanılabilir. Yan birimleri ve işlemcileri diğer bilgisayarlara göre daha güçlü olduğundan maliyetleri yüksektir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

14 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ MİNİ BİLGİSAYAR  Bu bilgisayar türü Kişisel bilgisayarlar (PC) ve Ana bilgisayarlar arasında kalır. Mini bilgisayarları tanımlamak için kullanılan PDA (Personel Dijital Assitant) sözcüğü, dijital özel sekreter anlamına gelmektedir. Küçük bir bilgisayar gibi çalışan PDA’da genel olarak isim ve adreslerin saklanabildiği bir veri tabanı, not defteri ve iletişim kurmayı sağlayan programlar yer alır. Özel bir kalem ile ekrana dokunarak veri girmeyi sağlayan bu cihazlarda klavye yoktur. Handheld, Pocket PC ve Organizer gibi mini bilgisayar türleri bulunmaktadır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

15

16 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ AĞ (NETWORK) BİLGİSAYARI  Ağ bilgisayarları kişisel bilgisayarlar gibidir ancak bir ağa bağlı olarak çalışır. Ağa bağlı diğer bilgisayarlarla veri akışını sağlar. Bu şekilde bir ağa bağlı olarak çalışan bilgisayarlara terminal denir. Terminaller, ana bilgisayardan bağımsız olarak çalışabiliyorsa akıllı (intelligent), çalışamıyorsa akılsız (dumb) olarak tanımlanmaktadır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

17

18 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ KİŞİSEL BİLGİSAYAR (PC - Personal Computer)  Kişisel bilgisayar, en yaygın kullanıma sahip bilgisayarlardır. PC (personel computer- kişisel bilgisayar) olarak da adlandırılır. Genelde evlerde ve ofislerde kullanılan bilgisayarlardır. Tek kullanıcı için tasarlanmıştır ancak bir ağa bağlı olarak da çalışabilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

19

20 BİLGİSAYAR ÇEŞİTLERİ DİZÜSTÜ (LAPTOP) BİLGİSAYAR  Dizüstü bilgisayar, masaüstü bilgisayarlara yakın kapasitede olan ve çanta gibi elde taşınabilen bilgisayar türüdür. Yaklaşık bir kitap büyüklüğünde olmalarına rağmen kişisel bilgisayarların yaptığı tüm işlemleri yapabilirler. İçinde bulunan şarj edilebilir cihazlar sayesinde elektrik olmayan yer ve durumlarda da çalışması kullanıcıya büyük olanak ve kolaylık sağlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

21

22 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

23 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR Bilgisayarlar kapasite, hız ve maliyet gibi alanlarda karşılaştırılabilir. Aşağıda bilgisayarlar arasındaki farklar tablo kullanılarak açıklanmıştır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Bilgisayar TürüKapasite (Yaklaşık) Ana bilgisayar5 TB – 500 TB Mini bilgisayar60 MB – 1 GB Ağ bilgisayarı10 GB – 160 GB Kişisel bilgisayar40 GB – 1 TB Dizüstü bilgisayar40 GB – 1 TB a. Kapasite Bilgisayarın kapasiteleri byte (bayt) olarak ölçülür ve saklayabileceği veri miktarını belirtir.

24 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR Bilgisayar TürüHız Ana bilgisayar4 – 16 İşlemci bulunur (Çok Hızlı) Mini bilgisayar200 Mhz – 800 Mhz Ağ bilgisayarı1,2 Ghz – 3,1 Ghz Kişisel bilgisayar1,7 Ghz – 3,6 Ghz Dizüstü bilgisayar1,1 Ghz – 2,0 Ghz BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni b. Hız Bilgisayarın hızı merkezi işlem biriminin işlemci hızı ile işlemcilerin hızı hertz (frekans hızı) birimi ile ölçülür. Günümüzde bilgisayarlar 1.7 Ghz, 2,8 Ghz, 3,6 Ghz gibi hızlara sahiptir.

25 BİLGİSAYARLAR ARASINDAKİ FARKLILIKLAR BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Bilgisayar TürüMaliyet Ana bilgisayar1200 USD – 3500 USD Mini bilgisayar500 USD – 900 USD Ağ bilgisayarı400 USD – 1800 USD Kişisel bilgisayar600 USD – 2100 USD Dizüstü bilgisayar700 USD – 4000 USD c. Maliyet Bilgisayarların maliyetleri; hızlarına, kapasitelerine, ebatlarına, donanım birimlerinin kalitesine ve sayısına göre değişmektedir. Bilgisayarların özelliklerinde bir standart söz konusu olmadığından tam bir karşılaştırma yapmak mümkün değildir. Çeşitli türde bilgisayarların ortalama özellikler ve günümüz fiyatlarıyla yaklaşık maliyetleri şöyledir;

26 SONUÇ OLARAK BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni  Bilgisayarlar çok geniş bir kullanıcı yelpazesine sahiptir. Günümüzde ev hanımları da, büyük şirket yöneticileri de bilgisayar kullanmaktadır.  Ana bilgisayarlar genelde büyük işletmeler ve kamu kurumları tarafından kullanılır.  Ofis ve evlerde ise daha çok kişisel bilgisayarlar kullanılmaktadır.  Sabit olarak bir yerde çalışmayan ve sürekli olarak bilgisayarda işi olanların dizüstü bilgisayar kullanmaları daha uygundur.  Mini bilgisayarlar ise yanında sürekli bir ajanda veya not tutucu taşımak isteyenlerin tercihi olmaktadır.  Yeni kullanıcılar ihtiyaçlarını iyi karşılayacak bilgisayar türünü tercih etmektedirler. Bilgisayarın maliyetleri de bu tercihi büyük oranda etkilemektedir.

27 BİLGİ TEKNOLOJİSİ ve TOPLUM BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

28 BİLGİ TOPLUMU  Bilgi toplumu; bir toplumda her türlü bilgiyi üreten, bilgi ağlarına bağlanan, bilgiye erişen, erişilmiş bilgileri kolaylıkla yayabilen ve bilgileri her sektörde kullanan toplum olarak tanımlanmaktadır.  1980’li yıllardaki, bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler bilgi toplumunun oluşmasının başlangıç yılları olmuştur. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

29 BİLGİ TOPLUMU  Çağımızda gelişmiş ülkeleri, sanayi toplumu olmaktan çıkarak bilgi toplumu olma aşamasına ulaşmışlardır. İletişim teknolojisinde meydana gelen gelişmeler, bilgi toplumunun oluşturulmasında en önemli etken olmuştur.  Bilgi, yaşadığımız çağın bir simgesi olarak kabul edilmektedir. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

30 BİLGİ OTOYOLU  Son yıllarda meydana gelen bilgi patlaması araştırma-geliştirmeye verilen önemin bir sonucudur. Teknolojik gelişmenin bir ürünü olarak evlere kadar uzanan bilgi ağları bilgi çağının özelliği olarak algılanmaktadır.  Bu bilgiler bilgi otoyolu denen hızlı bilgi ulaşım ağları vasıtasıyla yapılmaktadır. Çağımızda bilginin değeri tüm diğer ekonomik araçların önüne geçmiştir. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

31 İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMI BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

32 İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMI  İnsanların iş verimlerini artırmak, olumlu çalışma şartlarının yaratılması ile sağlanır. Kötü bir çalışma ortamı bilgisayar kullanıcısının sağlığına zarar verir. Ayrıca zaman kaybına ve dolayısıyla maliyetlerin yükselmesine neden olur. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

33 İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMININ FAYDALARI  İyi bir çalışma ortamının en önemli yararlarından birisi, sağlık açısından oluşabilecek olumsuzlukları engellemesidir. İşler yapılırken ortaya çıkabilecek tehlikeli durumlar önceden belirlenmeli ve gerekli önlemler alınmalıdır. Gürültü, ışık, ısı vb. koşullar sağlığı bozacak derecede az veya fazla olmamalıdır. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

34 EKRAN (MONİTÖR) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

35 Monitörünüzü Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 1-) Monitörü güçlü manyetik alan yaratabilecek yüksek kapasiteli transformatörler, elektrik motorları ve harici hoparlörler veya fanlar gibi diğer aygıtlardan uzak tutun. 2-) Monitör açıkken yerinin değiştirilmesi görüntüde renk kaybına yol açabilir. Bunu düzeltmek için, monitörü kapatın ve tekrar açmadan önce dakika bekleyin. 3-)Isının düzgün olarak dağılması için, monitörün etrafında yeterli havalandırma alanı olmasına dikkat edin. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

36 Monitörünüzü Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 4-) Monitörün yüksekliğini ekran göz seviyesinde veya biraz altında olacak şekilde ayarlayın. Ekranın ortasına bakarken gözleriniz çok hafif aşağıya doğru bakmalıdır. 5-) Monitör gözlerinize 40 cm’den yakın ve 70 cm’den uzak olmamalıdır. En iyi mesafe 60 cm’dir. 6-) Gözlerinizi periyodik olarak en az 6 m. uzaktaki bir nesneye odaklayarak dinlendirin. Sık sık göz kırpın. 7-)Parlama ve yansımaları en aza indirmek için monitörü pencere ve diğer ışık kaynaklarına 90° açı ile yerleştirin. Monitörün eğimini ayarlayarak tavan ışıklarının ekranınıza yansımasını engelleyiniz. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

37 Monitörünüzü Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 8-) Eğer ışık yansımaları ekranınızı görmeyi zorlaştırıyorsa, parlama engelleyici filtre kullanın. 9-) Havalandırma boşluklarını kapatmayın ya da monitörü radyatör veya diğer ısı kaynaklarının yakınına yerleştirmeyin. Monitörün üzerine hiçbir şey koymayın. Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni BİLGİSAYAR KULLANIMI

38 KOLTUK VE OTURUŞ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

39 KOLTUK VE OTURUŞ Bilgisayarın karşısında otururken şunlara özen gösterilmelidir:  Masa yüksekliği cm.  Yüksekliği ayarlanabilir, sırtı bele uygun ve esnek bir ergonomik koltuk  Omuzlar rahat bırakılmış  Dik oturulmuş ve sırt desteklenmiş  Kollar yatay veya biraz yukarıda  Dirsek ve eller düz bir çizgide  Bacakların üst kısmı yatay  Dizler 90 veya 110 derece açıda olmalı BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

40

41 KLAVYE BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

42 KLAVYE BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

43 GÖZ SAĞLIĞI BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

44 GÖZLERİMİZİN SAĞLIĞI İÇİN:  Bilgisayar kullanmadan önce bir göz muayenesinden geçmeli, görme bozukluğu varsa mutlaka düzeltilmeli  Ekrandan cm. uzakta oturmalı  Ekranın üst kenarı ile göz hizasının aynı seviyede olmasına dikkat etmeli  Kağıt tutucu kullanıyorsak bunu ekranla aynı hizada tutmalı  Odanın loş ışıklı, aydınlatma mumluk ve indirekt olmalı  Işık ekrana dik açıyla gelmemeli  Işık yansıma ve parlamaları önlemeli  dakikada bir kısa süre gözleri uzağa odaklayarak göz kaslarının dinlenmesi sağlanmalı. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

45 Gözler:  Gözler uzun süre aynı mesafeye odaklanırsa zorlanabilir. Bu yüzden her on dakikada bir ekrandan başka bir yere bakın ve gözlerinizi daha uzaktaki bir şeye odaklayın.

46 Molalar:  Çalıştığınız her bir saat için on dakika mola vermeyi unutmayın. Bu gözlerinizi ve vücudunuzun diğer bölümlerini dinlendirecektir.

47 DONANIM BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

48 Bilgisayar: Dışarıdan gönderilen verileri alabilen, bunları hafızasında depolayabilen, bu verilerin aritmetiksel ve mantıksal işlemlerini yapabilen, gerektiğinde yazılı, çizili, görüntülü veya sesli çıktı verebilen elektronik aygıttır.

49

50 Bilgisayarın Basitçe Yapısı  Bilgisayarı yapısal olarak; Bilgilerin girilmesi, girilen bilgilerin belirtilen durumlara göre işlenmesi, işlem sonuçlarının alınması olarak üç temel fonksiyona sahip bir makine şeklinde tanımlayabiliriz. Bu üç temel fonksiyonu gerçekleştirebilmek için sahip olması gereken mimariyi; 1. Girdi Üniteleri, 2. Merkezi İşlem Birimi, 3. Bellek 4. Çıktı Üniteleri oluşturur.

51 Bilgisayarın Çalışma Mantığı Giriş Birimleri Bellek Merkezi İşlem Birimi Çıkış Birimleri BİLGİSAYAR KULLANIMI

52 DONANIM AYGITLARI  Giriş aygıtları  Merkezi İşlem Birimi (İşlemci)  Depolama aygıtları  Çıkış aygıtları  Çevresel aygıtlar BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

53  Klavye  Fare  Tarayıcı  Modem  Optik Okuyucu  Barkod Okuyucu  Mikrofon  Dokunmatik Ekran DONANIM AYGITLARI GİRİŞ AYGITLARI BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

54 KLAVYE (Keyboard)  Bilgisayarın en önemli giriş parçasıdır. Bilgisayara veri ve komut girişi klavye sayesinde olur.  Bilgisayara yazı yazmak ve komut vermek gibi işlemlerin yapılabilmesini sağlayan daktiloya benzer donanımdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI 1.gün Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

55 KLAVYE (Keyboard)  Klavyede bir devre vardır ve bu sayede basılan tuşun kodu İşlemciye iletilir.  Klavye üzerindeki tuşları, her program kendi amacı doğrultusunda kullanır.  Yani bir tuş bir programda farklı bir amaç için kullanılırken başka bir programda farklı bir amaç için kullanılabilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

56 FARE (Mouse)  Farenin iki önemli bileşeni vardır. 1. hareket ettirildiğinde, dönerek ekranda görünen fare imlecinin yerini değiştiren içi metal dışı plastik bir top; (optik farelerde top yoktur) 2. iki veya üç adet düğme. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

57 TARAYICI (Scanner)  Bir resim, bir fotoğraf veya kağıt üzerinde bir dokümanı bilgisayar ortamına aktarmayı sağlayan cihazdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

58 DONANIM AYGITLARI MERKEZİ İŞLEM BİRİMİ (Central Processor Unit – Merkezi İşlem Birimi) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Bilgisayarda bütün işlemlerin gerçekleşmesini sağlar. CPU yada MİB de denir.

59 MERKEZİ İŞLEM BİRİMİ Çeşitli donanım aygıtlarından gelen verileri işleyerek, aritmetiksel ve mantıksal işlemleri yaparak diğer aygıtların anlayabileceği dile çevirir ve bu verileri ilgili donanıma gönderir. İşlemcide gerçekleştirilen tüm işlemlerin zamanında yapılıp yapılmadığını belirlemek için bir ‘saat’ bulunmaktadır. Saatin salınımları saniyede bir milyon döngü (Megahertz) şeklinde ölçülür. Salınım sayısı arttıkça MİB’nin hızı da artar 800 Megahertz >700 Megahertz BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

60 DONANIM AYGITLARI ÇIKIŞ AYGITLARI  Monitör  Yazıcı  Modem  Çizici (Plotter)  Hoparlör  Projeksiyon Cihazı BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

61 EKRAN (Monitör) Bilgisayarın kullanıcının yaptığı işlemleri görebilmesini sağlayan görsel parçasıdır. Monitörde hareketli ya da sabit resim olarak algılananlar aslında tek karelik resimlerdir. Bu tek karelik resimler satır satır oluşturulmuştur ve saniyede bir çok kere yenilenirler. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

62  Ekrandan sonra en yaygın çıkış birimidir.  Bilgisayar kaydettiğimiz bilgileri, yapılan çalışmaları kısaca kağıda dökülebilecek her şeyi yazıcı aracılığıyla elde ederiz. YAZICI (Printer) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

63  Nokta vuruşlu yazıcılar. (Dot Matrix Printers)  Mürekkep püskürtmeli Yazıcılar (Inkjet Printers)  Lazer yazıcılar (Laser Printers) YAZICI (Printer) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

64 ANAKART BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

65 ANAKART  Anakart tüm sistem birimlerini üzerinde barındırır.  Diğer kartlar (ekran kartı, modem, ses kartı vb.) anakart üzerindeki genişleme yuvalarına takılır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

66 ANAKART  Tüm kartların kendi üzerine takılmasından ötürü de anakart olarak adlandırılırlar.  Ana kartlar destekledikleri mikroişlemci türlerine bağlı olarak adlandırılırlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

67 PCI (Diğer Kartlar) IDE(Harddisk, CD-ROM) Floppy RAM CPU (İŞLEMCİ) Socket AGP (Ekran Kartı) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

68 BELLEK (HAFIZA) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

69 Bellek  Bellek, bilgisayarda bir programla ilgili bütün komut ve verilerin işlem görmek üzere depo edildiği, değişik işlemler sırasında oluşan ara ve sonuç bilgilerinin saklandığı kayıt ortamlarıdır.  İki tip bellek vardır:  RAM  ROM BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

70 Bellek  İki tip bellek vardır:  RAM: Geçici Bellektir. Bilgisayar kullanırken elektrikler kesildiğinde yada Bilgisayar herhangi bir nedenle kapatıldığında üzerindeki veriler silinir.  ROM: Anakart üzerinde bulunur ve içinde anakarta ait bilgiler (program kodları) bulunur. Anakart fabrikada üretildiği zaman programlanır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

71 ÖLÇÜ BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

72 ÖLÇÜ BİRİMLERİ Bilgisayarda kullanılan ölçü birimlerinin en küçüğü BİTtir. (Binary digIT) Ölçü birimleri, işlemcideki, sabit diskteki ya da Ram’deki bilginin büyüklüğünü ifade eder. 1 ve 0’larla ifade edilir. Örneğin; klavyede K tuşuna bastığımızda, K’nın karakter karşılığı olan sayılarına başmış oluruz. Bu sayılar bilgisayarın anlayacağı sayılardır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

73 ÖLÇÜ BİRİMLERİ  Bit = En küçük ölçü birimi  8 BİT = 1 BAYT (8 Bit’in yanyana gelmesiyle oluşan ölçü birimidir.)  1024 BAYT = 1 KİLOBAYT (KB)  1024 KİLOBAYT = 1 MEGABAYT (MB)  1024 MEGABAYT = 1 GİGABAYT (GB)  1024 GIGABAYT = 1 TERABAYT (TB) BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

74 DEPOLAMA BİRİMLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

75 Bilgisayarda bilgileri nereye kaydederiz?  Disket (Flopy – FDD)  CD-ROM  Sabit disk (Hard Disk) DEPOLAMA ÖLÇÜLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

76 DİSKET (Flopy Disk)  Bir zamanlar en yaygın kullanılan depolama aygıtıydı. Günümüzde fazla kullanılmamaktadır.  Disketler, bilgilerin kalıcı olarak saklanabildiği birimlerdir. Fakat kapasiteleri çok düşüktür.  1971 yılında 80 KB olan disketlerin kapasitesi bugün 1.44 MB’a yükselmiştir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

77 CD ROM Sürücü  CD ROM Compact Disk ROM demektir. CD-ROM sürücüler, CD’leri okumak için kullanılırlar. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

78 CD Yazıcılar (CD-WR WRITER)  CD yazıcılar standart CD sürücülerden farklıdır, çünkü özel bir lazer ışını ile çalışırlar.  Bu lazer, cd-r diskler üzerindeki kimyasal madde tabakasına verileri yakarak yazar. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

79  Disketler 1,44 Megabaytlık veri saklayabilirler.  CD’ler 700 – 800 Megabaytlık veri saklayabilirler  DVD’ler Gigabaytlık veri saklayabilirler.  Sabit diskler 160 – 250 – 320 Gigabaytlık veri saklayabilirler. DEPOLAMA ÖLÇÜLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

80 SABİT DİSK (Hard Disk)  Bilgisayarın en önemli işlevlerinden biri bilgileri saklayabilmesidir.  Bilgisayarın bilgi saklanabilmesini sağlayan en önemli birimi hard diskidir.  Hard disk, kalıcı bir depolama ortamı, kullanıcının belgelerini, dosyalarını saklayabilmesini sağlayan bir depo işlevi görür. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

81 DİĞER DONANIM BİRİMLERİ

82 Kasa  Bilgisayarın monte edildiği birimdir.

83 Speaker :  Bilgisayarınızın ses kartından çıkan sesleri size aktaran birimdir. Speaker’ınız ne kadar güçlü olursa o kadar çok ses alırsınız.

84 WEB Kamerası  Hareketli görüntüyü bilgisayara aktaran birim.

85 İşlemci  Bilgisayarın beyni gibidir, mantıksal ve matematiksel işlemleri yapar, karar verir, donanımlararasıilişkiyi düzenler.

86 Ekran Kartı  Ekranda görüntülenecek grafikler için video sinyali yaratan adaptör. Bilgisayarın işlediği veriyi monitör, televizyon, video, projektör gibi görüntü aygıtlarında gösterime uygun hale getiren birim.

87 Ses Kartı  Analog ses dalgalarını dijitale, dijital ses bilgilerini ise analog bir yapıya dönüştürebilen birim.

88 Ethernet Kartı Bilgisayarı ağ ortamına ya da internete bağlamak için kullanılan donanım birimidir.

89 TV Kartı Bilgisayarda televizyon izleme imkanı sağlayan donanım birimidir.

90 Güvenlik Kartı Bilgisayarda yapılan yazılım değişikliklerini önlemek için kullanılan donanım birimidir. Devreye alındıktan sonra sabit disk üzerine veri kaydı yapılamaz.

91 YAZILIM ÇEŞİTLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

92 Yazılım Çeşitleri  Sistem Yazılımları : Bilgisayarı yöneten, denetleyen, kontrol eden yazılımlardır. Örnek: İşletim Sistemleri (Windows)  Uygulama Yazılımları: Kullanıcının özel gereksinimlerini karşıladığı yazılımlardır. Örnek: Office (Word, Powerpoint vb.), MSN Messenger gibi. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

93 GÜVENLİK, TELİF HAKLARI ve HUKUK BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

94 GÜVENLİK  Gizli bilgilere başkaları tarafından erişilebilmesi, virüs gibi zararlı verilerin bilgisayara girmesi gibi sorunlar üzerine güvenlik kavramı ortaya çıkmıştır.  Güvenlik en temelde, internet üzerinden gönderilen bilgilere izinsiz erişimin önlenmesidir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

95 GÜVENLİK  Bilgilere dışardan erişim olduğunda, verilerin silinmesi söz konusu olabilir. Bu durumda taşınabilir kayıt ortamlarına yedeklemek gerekir.  Aynı şekilde elektrik kesintilerinde de veri kaybı oluşabilir. Bunu önlemek için, verinin sabit diske yada taşınabilir kayıt ortamlarına kaydedilmesi gerekir.  Dosyalara dışardan erişimin engellenmesi için şifre (parola) belirlenmeli yada güvenlik duvarı kullanılmalıdır. Güvenlik duvarı, internetten gelen bilgilerin içeriğine bakarak hangilerinin geçmesi gerektiğine karar verir.  Kişisel bilgilerimize erişimi engellemek için de şifre kullanılmalıdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

96 BİLGİSAYAR VİRÜSLERİ BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

97

98 Bilgisayar Virüsü  Kullanıcının izni ya da bilgisi dahilinde olmadan bilgisayarın çalışma şeklini değiştiren ve kendini diğer dosyaların içerisinde gizlemeye çalışan aslında bir tür bilgisayar programıdır(Yazılımıdır).

99 Bilgisayar Virüsü  Terim genelde kötücül yazılım (malware) denilen geniş bir alanı ifade etmek için kullanılsa da, gerçek bir virüs aşağıda belirtilen iki görevi gerçekleştirmek durumundadır.kötücül yazılım (malware)  Kendini çoğaltmalı  Kendini çalıştırmalı (yürütmeli)

100 Kaç Çeşit Bilgisayar Virüsü Vardır?  Bilgisayar virüslerini, genel olarak 2 grupta toplamak mümkün: 1-Dosyalara bulaşan virüsler Bu gruba girenler, genellikle, kullanıcının çalıştırdığı programlara bulaşır. Programların virüslenmesi iki yolla olur: Ya virüs kodu bilgisayarın hafızasına yerleşmiştir ve her program çalıştırılışında o programa bulaşır; ya da hafızaya yerleşmeden sadece "virüslü program her çalıştırılışında" etkisini gösterebilir. Ancak, virüslerin çoğu kendini bilgisayarın hafızasına yükler. 2-Bilgisayarın sistem alanlarına bulaşan virüsler Bu gruba giren virüsler ise, bilgisayarın ilk açıldığında kontrol ettiği özel sistem alanlarına (boot sector) ve özel sistem dosyalarına (command.com gibi) yerleşirler.

101 Truva Atları  Truva atları ilgi çekici görünen ama aslında aldatmaya yönelik zararlı dosyalardır. Sistemde var olan dosyalara kod eklemektense ekran koruyucu yüklemek, epostalarda resim göstermek gibi bir işle iştigal oldukları izlenimi uyandırırlar. Ancak, aslında arka planda dosya silmek gibi zararlı etkinlikler gerçekleştirmektedirler. Truva atları bilgisayar korsanlarının bilgisayarınızdaki kişisel ve gizli bilgilerinize ulaşmalarına imkân tanıyan gizli kapılar da yaratırlar. Truva atları  Truva atları aslında sanılanın aksine virüs değillerdir çünkü kendilerini çoğaltamazlar. Bir Truva atının yayılması için saklı bulunduğu eposta eklentisinin açılması ya da Truva atını içerir dosyanın internet üzerinden bilgisayara indirilip yürütülmesi gerekir. Truva atları

102 Solucanlar  Bilgisayar solucanları çoğalan, bağımsız şekilde çalışabilen ve ağ bağlantıları üzerinde hareket edebilen programlardır. Bilgisayar solucanları  Virüs ve solucanlar arasındaki temel fark çoğalma ve yayılma yöntemleridir. Bir virüs çalışmak için konak ya da dosyalarına ihtiyaç duyarken, makineler arası yayılım için gene taşıyıcı dosyalara gereksinim duyar. Oysa solucanlar kendi başlarına bağımsız şekilde çalışabilir ve bir taşıyıcı dosyaya ihtiyaç duymadan ağ bağlantıları üzerinde yayılabilirler. Solucanların yarattığı güvenlik tehditleri bir virüsünkine eşittir. Solucanlar sisteminizdeki elzem dosyaları tahrip etmek, makinenizi büyük ölçüde yavaşlatmak ve bazı gerekli programların çökmesine neden olmak gibi bütün olası zararları yaratabilme yeteneğindedirler.

103 Casus Yazılımlar  Casus yazılımlar, reklam destekli yazılımları nitelemekte kullanılan diğer bir terimdir. Paylaşılan yazılımları üreten yazarlar, program içerisinde reklam yayınlatarak ürünü kulanıcıya satmadan da para kazanabilirler. Piyasadaki birçok büyük media şirketi yazarlara reklam bantlarını yazılımlarına yerleştirmelerini önerir ve reklam bantları sayesinde satılan her ürün için belirli bir oranda komisyon vermeyi vaat eder. Eğer kullanıcı yazılımdaki reklam bantlarını can sıkıcı buluyorsa, lisans ücretini ödediği takdirde banttan kurtulmanın imkânına erişir. Bu bantları üreten reklam şirketleri, ek olarak internet bağlantınızı sürekli kullanarak internet kullanımınıza ait istatistiki bilgileri sizin bilginiz dahilinde olmadan reklam verenlere gönderen bazı izleme programlarını sisteminize yüklerler. Yazılımlara ait gizlilik politikalarında hassas ve tanımlayıcı verilerin sisteminizden toplanmadığı ve kimliğinizin belli olmayacağı belirtilse de kişisel bilgisayarınızı bir sunucu gibi çalışarak size ait bilgileri ve internet kullanımınıza ait alışkanlıklarınızı 3. kişi ya da kurumlara göndermektedir. Casus yazılımlar

104 Bilgisayar Virüslerinin Etkileri  Bazı virüsler uygulamalara zarar vermek, dosyaları silmek ve sabit diski yeniden formatlamak gibi çeşitli şekillerde bilgisayara zarar vermek amacıyla programlanmışlardır.  Bazıları zarar vermektense, sadece sistem içinde çoğalmayı ve metin, resim ya da video mesajları göstererek fark edilmeyi tercih ederler. Bu zararsızmış gibi gözüken virüsler kullanıcı için problem yaratabilir. Bilgisayar hafızasını işgal ederek makineyi yavaşlatabilir, sistemin kararsız davranmasına hatta çökmesine neden olabilirler. Ek olarak birçok virüs, hata kaynağıdır ve bu hatalar sistem çökmelerine ve veri kaybına neden olabilir.

105 Neden Bilgisayar Virüsleri Yapılır ?  Virüs yazıcılarının, zararlıyı üretme ve yayma amacı çok çeşitli nedenlere dayandırılabilir.  Virüsler araştırma projeleri amaçlı, şaka amaçlı, belirli şirketlerin ürünlerine saldırmak amaçlı, politik mesajları yaymak amaçlı veya kimlik hırsızlığı, casus yazılım ve saklı virüs ile haraç kesme gibi yöntemlerle finansal kazanç sağlamak amaçlı yazılabilmektedir.  Bazı virüs yazıcılar ürettiklerini sanat yapıtı olarak görmekte ve virüs yazmayı bir tür yapıcı hobi olarak tanımlamaktalar.  Ek olarak birçok virüs yazıcısı, virüslerin sistemler üzerinde tahrip edici etkiler göstermesinden yana değildir. Çoğu yazıcı saldırdıkları işletim sistemini bir zihin egzersizi ya da çözümlenmeyi bekleyen bir mantık sorusu olarak görmekte ve anti virüs yazılımlarına karşı oynanan kedi fare kovalamacasının kendilerini cezbettiğini belirtmekteler.

106 Virüslerin Zararları  Bilgisayar virüsleri, Ekranınıza can sıkıcı mesajlar çıkararak çalışmanızı bölebilir/ engelleyebilir.  Bilgisayarınızın hafızasını ve/veya disk alanını kullanarak bu kaynaklara verimli olarak erişiminizi engelleyebilir.  Kullandığınız dosyaların içeriklerini bozabilir/silebilir.  Kullandığınız bilgisayar programlarını bozabilir, çalışmalarını yavaşlatabilir.  Sabit diskinizin tamamını ya da önemli dosyaların olduğu kısımlarını silebilir.

107 Yayılma Yolları  Eskiden en popüler virüs bulaşma yolu, bir bilgisayardan diğerine "disket" ile dosya aktarımı idi.  Günümüzde ise, bilgisayar ağlarının oldukça yoğun kullanılması, herkese açık dosya arşivleri ve internet üzerindeki popüler etkileşimli ortamlar virüslü programların yayılması için oldukça uygun ortamlardır.  Ayrıca, yoluyla gelen programların kontrolsüz çalıştırılması da bir başka potansiyel tehlike olarak karşımızdadır.

108 Virüslerden Korunmak *Virüs arama programı kullanın. Virüs tarama programınızı internetten bir kaç günde bir güncelleyin. *Birden fazla virüs programı kullanın. Her virüs programı bütün virüsleri tanımaz. *Disketleri ve elektronik postaları virüs tarama programından geçirmeden açmayın. *Bilmediğiniz dosyaları açmayın. *Tanımadığınız birisi tarafından gönderilen dosyaları açmayın. *Virüs uyarılarını dikkate alın. *Her zaman dosyalarınızın yedeğini alın.

109 TELİF HAKKI BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

110 TELİF HAKKI  Sahibinin izni olmadan ve telif hakkını ödemeden kopyalama, çoğaltma yada satış gibi işlemler, telif hakkı yasasına aykırıdır. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

111 YAZILIM TÜRLERİ  ÜCRETSİZ YAZILIM (Freeware) : Kişiler yada kurumlar tarafından üretilen, ücretsiz olarak kullanıma sunulan yazılımlardır.  PAYLAŞIM YAZILIMI (Shareware) : İzin verilen süre içerisinde ücretsiz olarak kullanılabilen yazılımlardır. Genellikle 15 yada 30 günlüktür.  LİSANSLI YAZILIM (Licenced): Tüm özellikleri çalışan ve satın alınarak kullanılabilen yazılımlardır. Programın özelliklerine göre ücreti değişebilir. BİLGİSAYAR KULLANIMI Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni


"Hakan ULUSOY KURS MODÜLLERİ BİLGİSAYAR KULLANMA KURSU 1.BİLGİSAYAR KULLANIMI 2.İŞLETİM SİSTEMİ TEMELLERİ 3.İŞLETİM SİSTEMİ GELİŞMİŞ ÖZELLİKLERİ 4.KELİME." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları