Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

/ 281 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1 10.11.2009, Erzurum Biyoistatistik Genel Bir Giriş +90 535 7140843

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "/ 281 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1 10.11.2009, Erzurum Biyoistatistik Genel Bir Giriş +90 535 7140843"— Sunum transkripti:

1 / 281 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem , Erzurum Biyoistatistik Genel Bir Giriş

2 / 282

3 3 Amaç ve Hedefler Bu dersin sonunda katılımcıların araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır. –Bir araştırmanın aşamalarını sayabilmeleri –Yanıtlanabilir bir klinik soru oluşturabilmeleri –Veri çeşitlerini sayabilmeleri –Bir veride aranması gereken özellikleri sayabilmeleri –Araştırma çeşitlerini sayabilmeleri –Kohort, vaka kontrol ve randomize kontrollü çalışmayı açıklayabilmeleri

4 / 284 Ne gerekiyor? İstek (Gerek var mı?) Zaman Fikir (Neyi araştırayım?) Beceri (Nasıl?) Destek (Proje, istatistik...) Para (?)

5 / 285 Hadi bir araştırma yapalım AÜ Tıp Fakültesi Öğrencileri ve Araştırma Aktürk Z. Erzurum. 10 Kasım 09

6 / 286 Bir literatür Askew, DA. et al. GPs involvement in and attitudes to research. Med J Aust 2002;177(2):74-77

7 / 287 Bir araştırmanın aşamaları 1.Yanıtlanabilir bir soru sormak 2.Sorunuz daha önce cevaplanmış mı? 3.Hipotez kurma 4.Yöntem belirleme 5.Uygulama 6.İstatistik 7.Yorum 8.Rapor yazımı Tyler CW, Epidemiyoloji

8 / 288 En değerlisi: Fikir Araştırma Panom SıradaYöntemUygulamaRapor 1.Halk arasında bitkisel ilaçların kullanma durumu 2.Kabızlığın zihinsel fonksiyonlara etkisi 3.Danışmanlığın ergenlerdeki riskli davranışlara etkisi Türkiye’de tıpta uzmanlık eğitimi Yapılandırılmış egzersizin kilo vermeye etkisi 2.Birinci basamak için bir ulusal kayıt yazılımı geliştirilmesi Edirne’li kadınlarda osteoporoz prevalansı 2.Tıp öğrencilerinin bitkileri tanıma durumu 3..

9 / 289 Fikir yakalamak için uyanık olmalıyız! Klinik uygulamalar Çalışma ortamı Hastalardan gelen fikirler Hastane koridorları Arkadaşlarımız Beklenmeyen sağlık sonuçları …

10 / 2810 Yanıtlanabilir klinik soru Patient/problemHasta/problem InterventionGirişim ComparisonKarşılaştırma OutcomesSonuç/Çıktı Örn.: Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark var mıdır? Centre for EBM

11 / 2811 Sorunuz Cevaplanmış mı? Literatür taraması Hocalarınız Diğer meslektaşlarınız Arkadaşlarınız Kitaplar İnternet …

12 / 2812 Hipotez kurma H 0 –Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark yoktur. H 1 –Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark vardır.

13 / 2813 Araştırma yöntemleri (Soruyu nasıl cevaplarız?) Gözlemsel –Vaka sunumu (case report) –Prevalans (yaygınlık) –Vaka kontrol (case control) –Kalitatif araştırmalar –Kohort çalışmaları Deneysel –Randomize kontrollü çalışmalar –Saha deneyleri Metodolojik –Geçerlilik, güvenilirlik çalışması

14 / 2814 Vaka-Kontrol Çalışması VakalarKontroller Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Z A M A N

15 / 2815 Kohort çalışması HastaSağlam Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Z A M A N HastaSağlam Toplum

16 / 2816 Randomize Kontrollü Çalışma Hastaİyileşti A tedavisi B tedavisi Z A M A N Hastaİyileşti Toplum Randomizasyon

17 / 2817 İstatistik Analiz Verilerde bulunması gereken özellikler –Güncel –Güvenilir –Doğru –Eksiksiz –Kullanıma uygun –Amaca uygun

18 / 2818 İstatistik Analiz Frekans dağılımları Önemlilik testleri (hipotez testleri) –Student t-test –ANOVA –Ki kare –Mann-Whitney U testi –McNemar testi –Wilcoxon –Fisher exact test –…–…

19 / 2819

20 / 2820 Birlikte bir örnek yapalım Bir araştırmanın aşamaları –Yanıtlanabilir bir soru sormak –Sorunuz daha önce cevaplanmış mı? –Hipotez kurma –Yöntem belirleme –Uygulama –İstatistik –Yorum –Rapor yazımı

21 / 2821

22 / 2822 Yanıtlanabilir soru Kekik bitkisini tanıma açısından tıp fakültesi dönem 1 ve dönem 6 öğrencileri arasında bir fark var mıdır?

23 / 2823 Soru daha önce cevaplanmış mı? Aktürk Z ve ark. –Tıp öğrencileri bitkileri yeterince tanımamaktadır. Altıncı sınıf öğrencilerinin bilgi düzeyi birinci sınıftakilerden fazladır. Genel Tıp Derg 2003;16(3):

24 / 2824 Hipotez H 0 : Dönem 1 ve dönem 6 öğrencileri arasında kekik bitkisinin resmini tanıma açısından fark yoktur. H 1 : Dönem 1 ve dönem 6 öğrencileri arasında kekik bitkisinin resmini tanıma açısından fark vardır.

25 / 2825 Yöntem Dönem 1 ve dönem 6 öğrencilerine aşağıdaki resim gösterildi

26 İstatistik. Frekans Dağılımları / 2826

27 İstatistik: Hipotez Testi / 2827

28 / 2828 Yorum Birinci sınıf öğrencilerinin %12’si kekik bitkisini tanırken altıncı sınıf öğrencilerinde bu oran %78’dir. Kekiği tanıma oranı 6. sınıfta daha fazla olmakla birlikte altıncı sınıf öğrencilerinin de %22’si tanımamaktadır. Dönem 1 ve 6 öğrencileri arasında kekik bitkisinin resmini tanıma açısından anlamlı bir fark vardır (p<0,001).


"/ 281 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1 10.11.2009, Erzurum Biyoistatistik Genel Bir Giriş +90 535 7140843" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları