Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GÜVENLİ AİLE ORTAMI. Aile Özellikleri  Sıcak,  Destekleyeci,  Tutarlı,  Dengeli,  Düzenli aile ortamı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GÜVENLİ AİLE ORTAMI. Aile Özellikleri  Sıcak,  Destekleyeci,  Tutarlı,  Dengeli,  Düzenli aile ortamı."— Sunum transkripti:

1 GÜVENLİ AİLE ORTAMI

2 Aile Özellikleri  Sıcak,  Destekleyeci,  Tutarlı,  Dengeli,  Düzenli aile ortamı

3 İHMAL  Çocuğa, barınak, yiyecek, giyecek, eğitim, denetim, tıbbibakım, fiziksel, bilişsel ve duygusal yetilerinin gelişimi için gerekli olan gereksinimlerinin karşılanmasında yaşa uygun olan bakımın verilmemesi olarak tanımlanır.  En yaygın, kötüye kullanım şeklidir.

4 İhmalin Göstergeleri-I  Tıbbi bakım ve hijyen koşullarının yerine getirilmemesi,  Eksik ya da kötü beslenme,  Büyüme geriliği ( Bu gerilik organik bir nedene bağlanamıyorsa),  Sık sık kazaya uğruyorsa, ailesi çocuk hakkında soruları yanıtlayamıyorsa yada bilmiyorsa,

5  İletişim kurmada güçlüğü var ise (Uyaran eksikliğine bağlı olarak)  Zihinsel gelişme geriliği ve öğrenme güçlüğü var ise (Yetersiz beslenme ve uyaran eksikliğine bağlı olarak)  Sağlık kurumuna başvurmakta gecikiliyor ya da baş vurulmuyorsa,  Tedavi, bakım ve koruma önerilerine uyulmuyorsa,  Yeterli derecede denetlenmiyorsa,  Terkedilmiş ve evden kovulmuş ise ihmal var diyebiliriz. İhmalin Göstergeleri-II

6 Fiziksel İstismar  Fiziksel istismar, İstismarın en çok tanınan şeklidir.  ‘Bir kaza olmaksızın, fiziksel travma ya da yaralanmalarla sonuçlan herhangi bir davranış biçimi’ olarak tanımlanır.

7 Fiziksel istimar yaralanmaları  Çimdikleme, ısırma, vurma, tekmeleme, yakma herhangi başka bir şekilde çocuğun bedenine zarar vermektir.  Bu yaralanmaların bir kısmı, çocuk oyun oynarken, kaza ile olmuş olabilir, ancak yaraların yeri, yaralanmanın sıklığı istismardan şüphelenmeye yönlendirmelidir.

8 Fiziksel İstismarın Sonuçları KISA DÖNEMDE GÖRÜLENLER:  Morluklar,  yaralar,  kırıklar.

9 UZUN DÖNEMDE GÖRÜLENLER:  Düşük benlik saygısı  Saldırganlık  Bazen yasal olmayan davranışlar  Öfke ve intikam duyguları  Kendine yönelik zarar verici davranışlar  Kaygı, korku  Okul sorunları ve başarısızlık  Mutsuzluk ya da depresyonun diğer belirtileri  Madde bağımlılığı  Evden kaçma

10 Duygusal İstismar  Duygusal istismar sistemli bir şekilde çocuğun aşağılanması ya da görmezlikten gelinmesi gibi onun sağlıklı gelişmesini ciddi bir biçimde olumsuz etkileyen davranış kalıpları olarak kabul edilir.  En sık görülen ancak en zor anlaşılan istismar biçimidir.  Duygusal istismar, ihmal, fiziksel istismar ve cinsel istismar gibi tüm istismar türlerine eşlik eder.

11 Duygusal İstismarın Türleri  Reddetme  Umursamama (Aldırmazlık)  Yıldırma  Yoksun bırakma  Sözel olarak saldırganlık  Aşırı baskı  Davranış bozukluklarına göz yumma

12 Cinsel İstismar  Çocuğun, bir erişkinin cinsel gereksinim ya da isteklerinin doyumu için cinsel nesne olarak kullanılması ya da kullanılmasına göz yumulmasıdır.

13 Cinsel İstismara Uğrayan Çocuklarda Ortaya Çıkabilecek Belirtiler  Cinsel içerikli konulara aşırı ilgi ya da bunlardan aşırı kaçınma  Uyku sorunları, kabuslar  Depresyon ya da aile/arkadaş ilişkilerinde içe kapanma  Tahrik edici davranışlar  Bedeninin kirli ya da zarar gördüğü şeklindeki söylemler, ya da genital organlarında bir sorun olduğu düşünceleri  Okul devamsızlığı ya da kurallara uymama  Çizim, oyun ve fantazilerinde cinsel saldırganlık öğeleri  Aşırı sinirlilik, agresyon  İntihar düşünceleri / girişimleri

14 Cinsel İstismarın Belirtileri  DUYGUSAL  DAVRANIŞSAL  SOSYAL sorunlar bağlamında ortaya çıkar.

15 Neden Bazı Çocuklarda Belirti Görülmez ?  Yaşantı belirti çıkaracak düzeyde olmayabilir.  Bu çocuklar istirmara ilişkin güçlüklerle başedebilecek güçte, korunma düzeyi yüksek çocuklar olabilir.  Henüz klinisyenler ve araştırmacılar istismarın neden olabileceği sorunları nasıl ortaya çıkarabileceklerini tam olarak bilmiyor olabilirler.  Çocuklar ‘kaçınma savunma düzeyini’ kullanarak, istismara ilişkin çatışma ve sıkıntılarını başarılı bir şekilde bastırabilir ve bu yol kısa süreli de olsa işlevsel olmuş olabilir.

16 Etkilenme Derecesini Etkileyen Ara Değişkenler  Bireysel özellikler  Aile çevresi  Toplumun özellikleri  Çocuğun olaya ilişkin düşünceleri

17 Yeniden İstismara Uğrama Olasılığı  Araştırmalar, cinsel istismara uğramış bireylerin daha sonra yeniden istismara uğrama olasılıklarının yüksek olduğunu göstermektedir. Bunun nedenleri; Bireylerin yaşadığı cinsel davranış o zaman diliminde, kendi davranış repertuarına uymayan bir davranıştır. Yeterlilik duygusunun azalması ve kendini değersiz hissetmesi, Çaresizliğin öğrenilmesi.

18 İstismarı Önleme Adımları  Öğretin (Bedeninin özel olduğunu)  Dinleyin (özellikle bir şeyleri anlatmakta zorlanıyorsa)  Zaman ayırın ve ilgilenin  Tanıyın (Arkadaşlarını, bakıcıları, oynadığı alanları....)  İzleyin (İstismarı önleme programlarını)(başlatın)  Konuşun (İstismar hakkında)  Danışın (Çocuğunuzun ya da başka çocukların istismarından şüpheleniyorsanız)

19 Neler Yapılabilir ?  Çocuklar size bir şey söylemek istediğinde, ONLARI DİNLEYİN.  Çocukların başkaları hakkında anlattıklarını CİDDİYE ALIN.  Çocuğunuz okulda başka çocuklar tarafından hırpalanıyor,alay ediliyor ya da farklı davranılıyor ise bunu DİKKATE ALIN.

20  Çocuğunuzun etrafındaki güvenebileceğiniz büyüklerin çocuğunuzla ilgilenmesini İSTEYİN,  Çocuğunuzu güvenmediğiniz akraba, yetişkin ya da arkadaşlarla YALNIZ BIRAKMAYIN. Neler Yapılabilir ?

21  Aşırı tepki vermeyin. Sakin ve durumu tepkisel olmadan ele alın. Çocuklar böylece sizin geri bildiriminize GÜVENEBİLSİN.  Cezalandırmayın, bağırmayın,  Bilgilendirin. Neler Yapılabilir ?

22 Anne – Babalara Öneriler  Olağan davranın  Çocuğunuza inanın  Çocuğu suçlamayın  Suçlanacak olan yetişkindir  Doğru yerden yardım isteyin  Çocuğunuza güvende olduğu duygusu verin  Meraklı olmayın  Olanları tamamen unutmaya çalışmayın  Olayların iyi taraflarını anlatma fırsatı verin  Aşırı koruyucu olmayın, kısıtlamayın  Eskisi gibi sevgi gösterin  Cinsel istismar konusunda eğitin  Diğer çocuklarınızı ihmal etmeyin

23 Yapılmayacaklar – Yapılacaklar  Öğüt verme  Konuyu değiştirme  Önemsiz detayları sorma  Sorunu entellektüelize etme  Duygusal davranma  Onun yerine karar verme  Kaçamak baştansavıcı olma  Herşeyi kendi başına halletme  İlişki oluşturun  Dikkatli dinleyin  Duygularla başa çıkın  Konuşmaya teşvik edin  Sakin olun  Kendi kararlarını vermesine yardım edin  Güvenilir ve doğal olun  Kendi karar vermesine yardım edin

24 Yapılmayacaklar - Yapılacaklar  “Neden-Niçin” soruları sorma  Ona acıma  Espirilerle şımartma  Resmi, soğuk duyarsız olma  Sözünü kesme  Yargılama  Görüşmeyi kısa kesme  “Nasıl-Ne” soruları  Onunla birlikte hissedin  Espiriyi uygun kullanın  Sıcak, duyarlı, doğal olun  İletişimi açık bırakın  Birey olduğunu unutmayın  Kapınızın her zaman açık olduğunu hissettirin

25 Çok Önemli *****  Çocuğun çeşitli kişiler tarafından tekrar tekrar sorgulanmasını azaltın. İstismarın bir başka türüne aracı olmayın.

26 Ailelerin Çocuklarını Cinsel İstismardan Korumaları İçin Yapılması Gerekenler

27  Anne baba olarak, cinsel istismar konusunda bilgili ve bilinçli olmak  Çocuğun, anne baba tarafından cinsel istismar konusunda bilgilendirilmesi  Çocuğun cinsel gelişiminin yakından takip edilmesi  Çocukla açık iletişim kurulması  Çocuğa ilgi ve şefkat gösterilmesi, güven ve sevginin belirtilmesinden kaçınılmaması,

28 HAYIR ! !  Bu beden senindir ve senin iznin olmadan bedenine kimse dokunamaz. Hiç kimsenin seni, kendine dokundurtmaya da hakkı yoktur. Birisinin senden özel yerlerine dokunmanı istemesi ya da seninkilere dokunması saklayacağın bir sır değildir. Anlatmama sözü vermiş olsan bile, anlatırsan başına çok kötü şeyler geleceği söylenmiş olsa bile, böyle bir şey olursa anlatmalısın. Mutlaka söylemelisin. Sır saklaman gerektiği doğrudur. Ama bu bir sır değildir. Çünkü bu sana yapılan çok kötü bir davranıştır.

29 KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ


"GÜVENLİ AİLE ORTAMI. Aile Özellikleri  Sıcak,  Destekleyeci,  Tutarlı,  Dengeli,  Düzenli aile ortamı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları