Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SEVGİLİ VELİLER, SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ REHBER ÖĞRETMEN CİHAN BAYKAL.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SEVGİLİ VELİLER, SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ REHBER ÖĞRETMEN CİHAN BAYKAL."— Sunum transkripti:

1 SEVGİLİ VELİLER, SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ REHBER ÖĞRETMEN CİHAN BAYKAL

2 1. Aşırı Otoriter ve Reddedici Aile Tutumu Çocuğun bedensel ve ruhsal gereksinmelerini karşılamayacak kadar çocuğa karşı olumsuz duygular beslenilir, Çocuğa şefkat, sevgi, sıcaklık verilmez, Her yaptığı eleştirilir, Çocuğun iyi yönleri değil olumsuz yönleri ortaya çıkarılır, Evde söz hakkı, özgürlük ve otorite anne babanındır, Çocuğun yaptığı herşey göze batar ve çocuk sürekli ceza alır, Yaptıkları olumlu olsa da, ceza almak korkusu ile bunları söyleyemez.

3 Aşırı Otoriter ve Reddedici Aile Tutumunun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri Çocuğun özgüveni gelişmez, Çocuğun özgüveni gelişmez, Pasif,silik,çekingen ve kolay etki altında kalan, kibar ve dürüst olmalarına karşın küskün,huysuz ve aşırı hassas bir yapıya sahip olabilmektedirler, Pasif,silik,çekingen ve kolay etki altında kalan, kibar ve dürüst olmalarına karşın küskün,huysuz ve aşırı hassas bir yapıya sahip olabilmektedirler, Sürekli eleştirilme veya dayak çocuğun ruhsal yapısını bozar, Sürekli eleştirilme veya dayak çocuğun ruhsal yapısını bozar, Çocuk kolayca ağlamaya başlar. Arkadaşları ile uyumsuz ve kavgacı olabilir, Çocuk kolayca ağlamaya başlar. Arkadaşları ile uyumsuz ve kavgacı olabilir, İleri yaşlarda sıkıntılar karşısında dayanaksız ve çaresiz kalır, İleri yaşlarda sıkıntılar karşısında dayanaksız ve çaresiz kalır,

4 Bu çocuklar kötü muameleye maruz kalmaktan korktukları için anne ve babaya karşı uysal olmaktadır. Fakat içten içe anne babaya karşı düşmanlık duyguları geliştirirler, ‌Kendi dışındaki insanlarla yeterli iletişimi kuramadıkları için saldırganlığı kendisine yönlendirebilirler, Yeniliklere açık değildirler, yeni şeyler üretmeleri zordur, Sürekli kusurları aranan çocuk streslidir ve stresliyken hata yapma olasılığı artar, ‌Hata yapan kişilere hoşgörüsüzdürler.

5 Çocuk merkezli bu tür ailelerde çocuğun yaptığı herşey hoşgörülür ve çocuk aşırı özgür bırakılır, Çocuğa neyi yapıp neyi yapmaması gerektiği anlatılmaz. Hiçbir zaman kesin kurallar belirtilmez. Çocuk kendisine zarar verebilecek davranışlarda bile etkili denetimden uzaktır, uyarılmaz, Anne babalar sadece çok büyük bir problem olduğunda sert çıkışlarda bulunur, göz dağı verirler. Bazen ceza da verirler ama nedenini açıklamazlar. 2. Aşırı Hoşgörülü Aile Tutumu

6 Aşırı Hoşgörülü Aile Tutumunun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri Çocuklar bir süre sonra anne babasını denetim altına alır, onları tehdit ederler. Dedikleri olmayınca da tehditlerini uygularlar, Eleştiriye açık olmadıkları için kendilerini geliştiremezler, Kuralsızlığa alışan çocuklar, okuldaki kurallarla karşılaşınca okula ve arkadaş çevresine uyum sağlamakta zorluk çekebilirler, Her istediğini elde ettikleri için belli bir süre sonra doyumsuzluk yaşamaya başlarlar. Doyumsuzlukları, ileride zararlı alışkanlıklar edinmelerine sebep olabilir,

7 Bencil, sorumsuz, kırılgan, her dediğinin anında olmasını isteyen, sabırsız, şımarık, antisosyal olabilirler, Sosyal ortama girdiğinde ve her dediğinin olmadığını görünce hayal kırıklığına uğrar, kendi iç kabuğuna çekilebilir ya da agresif olabilirler, Her isteklerini yaptırmayı alışkanlık haline getirir ve zamanla kural tanımazlar.

8 3. Aşırı Koruyucu Aile Tutumu Otoriter aile tipine çok benzer. Aralarındaki fark bu aile tipinde şefkat, koruma güdüsü disiplinin önünde gelir, Otoriter aile tipine çok benzer. Aralarındaki fark bu aile tipinde şefkat, koruma güdüsü disiplinin önünde gelir, Çocuğa gereğinden fazla özen ve kontrol gösterilir, Çocuğa gereğinden fazla özen ve kontrol gösterilir, Çocuğun kendi yapması gereken işler bile anne babalar tarafından yapılır, Çocuğun kendi yapması gereken işler bile anne babalar tarafından yapılır, Kazandırmak istedikleri davranışları duygu sömürüsü ve aşırı şefkat yöntemini kullanarak geliştirirler, Çocuğa bir bebek gibi bakıldığı halde, kendisinden beklenenler çoktur. Çocuğa bir bebek gibi bakıldığı halde, kendisinden beklenenler çoktur. Hiçbir şey esirgenmez; özel dersler aldırılır, çeşitli olanaklar sağlanır. Buna karşılık çocuktan ileri düzeyde başarı beklenir. Hiçbir şey esirgenmez; özel dersler aldırılır, çeşitli olanaklar sağlanır. Buna karşılık çocuktan ileri düzeyde başarı beklenir.

9 “Bu tutumla yetiştirilen çocukların nevrotik olma olasılıkları çok yüksektir. Bu beklenti, sevgi ile beraber sunulduğundan çoğunlukla çocuklar tarafından kolay benimsenir ve benliğe sindirilir.” “Bu tutumla yetiştirilen çocukların nevrotik olma olasılıkları çok yüksektir. Bu beklenti, sevgi ile beraber sunulduğundan çoğunlukla çocuklar tarafından kolay benimsenir ve benliğe sindirilir.”

10 Aşırı Koruyucu Aile Tutumunun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri Çocuk aşırı duygusal olur, Çocuk aşırı duygusal olur, İleri yaşlarda bile etrafına bağımlı olur, İleri yaşlarda bile etrafına bağımlı olur, Toplum içinde kendi başına iş yapma cesaretini bulamaz,çekingen,sakar olabilir, Toplum içinde kendi başına iş yapma cesaretini bulamaz,çekingen,sakar olabilir, Çocuk anne babasından ayrı kalamaz ileri yaşlarda bile sürekli anne babasının yanında olmak ister. Çocuk anne babasından ayrı kalamaz ileri yaşlarda bile sürekli anne babasının yanında olmak ister.

11 4.İlgisiz Ve Kayıtsız Aile Tutumu Bu durum yoksul ve kalabalık ailelerde gözlenir.Çocuğa düşen sevgi ve ilgi payı azdır. Çocuğun eğitimi de yetersizdir( ‘saldım çayıra, mevlam kayıra’ anlayışı), Bu durum yoksul ve kalabalık ailelerde gözlenir.Çocuğa düşen sevgi ve ilgi payı azdır. Çocuğun eğitimi de yetersizdir( ‘saldım çayıra, mevlam kayıra’ anlayışı), Çocuk kendi yolunu bulmaya çalışır, Çocuk kendi yolunu bulmaya çalışır, Çocuk pasif ve donuktur, Çocuk pasif ve donuktur, Bu tutumda da disiplinsizlik söz konusudur, ancak disiplinsizliğin buradaki nedeni sorumsuzluk ve ilgisizliktir. Hazır olmadığı çağlarda bağımsızlığa zorlama vardır, Bu tutumda da disiplinsizlik söz konusudur, ancak disiplinsizliğin buradaki nedeni sorumsuzluk ve ilgisizliktir. Hazır olmadığı çağlarda bağımsızlığa zorlama vardır, Çocuğun sorumluluklarından kaçma vardır, Çocuğun sorumluluklarından kaçma vardır, Ana baba çocuğa örnek bir model olamaz, Ana baba çocuğa örnek bir model olamaz, Çocuğun dünyasına girmek gibi bir kaygıları yoktur. Çocuğun dünyasına girmek gibi bir kaygıları yoktur.

12 İlgisiz,Kayıtsız Aile Tutumunun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri Anne babasının dikkatini çekmek için alışılmadık davranışlar sergiler, Anne babasının dikkatini çekmek için alışılmadık davranışlar sergiler, Aile çocuğa model olamadığı için çocuk kendine başka modeller seçer. Çocuk vaktinin tümünü arkadaşlarıyla geçirir, Aile çocuğa model olamadığı için çocuk kendine başka modeller seçer. Çocuk vaktinin tümünü arkadaşlarıyla geçirir, Erken yaşta çocuk zararlı alışkanlıklar edinmeye meyilli olur. Erken yaşta çocuk zararlı alışkanlıklar edinmeye meyilli olur.

13 5. Tutarsız Aile Tutumu Genellikle genç ebeveynlerde ve ilk çocuğun yetiştirilmesinde görülür, Genellikle genç ebeveynlerde ve ilk çocuğun yetiştirilmesinde görülür, Eşlerin çocuk yetiştirmeye farklı bakmaları ve bunu çocuğa yansıtmaları temel sebeptir, Eşlerin çocuk yetiştirmeye farklı bakmaları ve bunu çocuğa yansıtmaları temel sebeptir, Çocuğun yaptığı bir davranış bazen çok sert bir tepki alabilirken, bazen de çok olumlu karşılanabilmektedir,

14 Tutarsız Aile Tutumunun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri Bir davranışının kimi zaman ödüllendirilmesi kimi zamanda cezalandırılması çocukta cezanın anlamı ve suçun niteliği hakkında kuşkular uyanmasına neden olur. Ne zaman, nerede, ne yapacağını bilemezler, Kendi görüş ve düşüncelerini aktaramazlar, Çocuk inatçı, asi ve hırçın olabileceği gibi içine kapalı ve pısırık olabilir, Çocuk inatçı, asi ve hırçın olabileceği gibi içine kapalı ve pısırık olabilir, Zamanla çevrelerindeki insanlara güvenmeyen, herşeyden şüphelenen, kararsız bir kişilik yapısı geliştirebilirler, Çocukta dikkat eksikliği olabilir, Çocukta dikkat eksikliği olabilir, Çocukta yalan söyleme gibi hastalıklar başlayabilir, Çocukta yalan söyleme gibi hastalıklar başlayabilir, Çocuk anne veya babadan birisine çok yaklaşırken diğerinden uzaklaşabilir. Çocuk anne veya babadan birisine çok yaklaşırken diğerinden uzaklaşabilir.

15 6. Kabul Edici, Güven Verici ve Demokratik Aile Tutumu Çocuk tüm yönleriyle kabul edilir, Çocuğa yol gösterir ama alacağı kararlar konusunda serbest bırakır, Aile içinde kurallar ve sınırlar herkes için ve hep birlikte belirlenir ve bu sınırlar içinde çocuk özgürdür, Kuralların mantıklı açıklaması yapılır, Aileyi ilgilendiren kararlar birlikte alınır. Her konuda çocuğun düşünce ve fikirleri dinlenir, Anne-baba birbirlerine ve çocuklarına karşı olan duygularında net ve açıktır.

16 Demokratik Anne Baba Tutumunun Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri Demokratik ve güven verici bir ortam da yetişen çocuk, kendine ve çevresine saygılı, sınırları bilen, yaratıcı, aktif, fikirlere saygı duyan, fikirlerini rahatlıkla söyleyebilen, kişilik ve davranışları açısından dengeli, sorumluluk duyguları gelişmiş, hoşgörülü ve mutludur, Anne babanın tutarlı ve kararlı tutumu çocuğun kendisine ve çevresindekilere güven duygusunu geliştirir, Karar vermeye ve kendi başına işler yapmaya alışan çocuk, ilerde rahatlıkla kendi adına kararlar alır, Kendi haklarını savunurken başkalarının haklarına da saygı duyar.

17 İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Öğretim Üyelerinin; yaptığı bir araştırmaya göre yaş arası gençlerin %30’u depresyona giriyor.Bunlarında %5’i intiharı deniyor. İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Öğretim Üyelerinin; yaptığı bir araştırmaya göre yaş arası gençlerin %30’u depresyona giriyor.Bunlarında %5’i intiharı deniyor. Her 5 ergenden 1 tanesi bu dönemi bunalımlı ve sorunlu geçiriyor. Her 5 ergenden 1 tanesi bu dönemi bunalımlı ve sorunlu geçiriyor.

18 Ergenlik dönemi intihar girişimi için büyük bir risktir. NEDENLERİ ise Kural çokluğu Kural yokluğu Azalmış sosyal ilişki

19 HER ANA BABA ÇOCUĞUNUN BAŞARILI OLMASINI İSTER HER ANA BABA ÇOCUĞUNUN BAŞARILI OLMASINI İSTER Her ana baba çocuğunu başarılı olmasını ister. Bu nedenle elinden geleni yapar maddi durumu el vermese de tüm olanaklarını seferber eder kendi olanaklarından kısar ve çocuğunu eğitimi için olanaklar yaratır.

20 Neden böyle yaparlar? Çünkü iyi bir eğitim çocuklarını başarılı kılacağını umarlar, bu umut ve beklenti, onların yaptığı fedakarlıkları anlamlı ve değerli kılar Çünkü iyi bir eğitim çocuklarını başarılı kılacağını umarlar, bu umut ve beklenti, onların yaptığı fedakarlıkları anlamlı ve değerli kılar Çünkü başarı anlayışı, ana babanın çocuktan beklentisinin temelini oluşturur. Çocuktan beklenen şeyler, ana babanın çocukla etkileşimine 24 saat yön verir. Çünkü başarı anlayışı, ana babanın çocuktan beklentisinin temelini oluşturur. Çocuktan beklenen şeyler, ana babanın çocukla etkileşimine 24 saat yön verir.

21 ÇOCUĞUNUZ YAŞAMINDA KEŞKELERİ DEĞİL ÇOCUĞUNUZ YAŞAMINDA KEŞKELERİ DEĞİL İYİ KİLERİ ÇOK OLSUN İYİ KİLERİ ÇOK OLSUN

22 İZİN VERİN ÇOCUĞUNUZ YAŞAMINI TRİBÜNLERDE SEYİRCİ OLARAK DEĞİL SAHADA OYUNCU OLARAK GEÇİRSİN. İZİN VERİN ÇOCUĞUNUZ YAŞAMINI TRİBÜNLERDE SEYİRCİ OLARAK DEĞİL SAHADA OYUNCU OLARAK GEÇİRSİN.

23 SİZİN ÇOCUĞUNUZ EVRENDE TEKTİR. VE MUHTEŞEM BİR POTANSİYELLE DOĞMUŞTUR. ÇOCUĞUNUZLA ÇİFTÇİNİN YETİŞTİRDİĞİ AĞAÇLA KURDUĞU İLİŞKİ GİBİ BİR İLİŞKİ KURUN.

24 ÇİFTÇİ, AĞACIN ÖZÜNÜN NE OLDUĞUNU BİLİR. VE O ÖZE SAYGISI VARDIR. ÇİFTÇİ O ÖZÜN GELİŞMESİ İÇİN UYGUN ORTAM HAZIRLAR. ÇİFTÇİ ELMA AĞACINI MUZ AĞACI YAPMAYA ÇALIŞMAZ. ÇİFTÇİ ELMA AĞACINI MUZ AĞACI YAPMAYA ÇALIŞMAZ.

25 PEKİ, NE YAPALIM?

26 Anne-baba olarak sağlıklı,huzurlu,anlayışlı bir ev ortamı sağlayın. Anne-baba olarak sağlıklı,huzurlu,anlayışlı bir ev ortamı sağlayın. Evde çocuğunuzun kendine ait çalışma mekanının olmasını sağlayın. Evde çocuğunuzun kendine ait çalışma mekanının olmasını sağlayın. Zamanı etkili kullanma konusunda olumsuz model olmayın. Zamanı etkili kullanma konusunda olumsuz model olmayın. Çocuğunuzun kapasitesini tanıyın ve gerçekçi olmayan beklentiler içinde olmayın. Çocuğunuzun kapasitesini tanıyın ve gerçekçi olmayan beklentiler içinde olmayın.

27 Çocuğunuzun ders çalışmaktan başka sorumluluğu yokmuş gibi davranmayın. Çocuğunuzun ders çalışmaktan başka sorumluluğu yokmuş gibi davranmayın. Çocuğunuza karşı her zaman tutarlı davranın. Çocuğunuza karşı her zaman tutarlı davranın. Ödül verme yöntemini doğru kullanın.(Başarıyı başlı başına bir ödül olarak görmesini sağlayın) Ödül verme yöntemini doğru kullanın.(Başarıyı başlı başına bir ödül olarak görmesini sağlayın) Bilgisayar oyunları ve TV izlemeye sınır getirin. Bilgisayar oyunları ve TV izlemeye sınır getirin. Çocuğunuza değer verin ve ilgilenin. Çocuğunuza değer verin ve ilgilenin.

28 Çocuğunuzun kendine olan güvenini zedelemeyin!

29 SONUÇ OLARAK; Çocuğunuzla sürekli iletişim içinde olun. Çocuğunuzla sürekli iletişim içinde olun. Bütün bu söylenenleri ana baba olarak kendi yaşamınızda uygulayın. Bütün bu söylenenleri ana baba olarak kendi yaşamınızda uygulayın.

30 TEŞEKKÜRLER HOPA METEM REHBERLİK SERVİSİ


"SEVGİLİ VELİLER, SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ REHBER ÖĞRETMEN CİHAN BAYKAL." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları