Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HAZIRLAYAN: NUR ATEŞ YALOVA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME MBA PROGRAMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HAZIRLAYAN: NUR ATEŞ YALOVA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME MBA PROGRAMI."— Sunum transkripti:

1 HAZIRLAYAN: NUR ATEŞ YALOVA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME MBA PROGRAMI

2 Kalite Nedir? Kalite Çemberleri Nedir? Kalite Çemberleri Tarihçesi Kalite Çemberlerinin Amaçları Kalite Çemberlerinin Özellikleri Çember Örgüt Yapısıyla İlgili Organlar Kalite Çemberlerinin Faaliyet Alanı Dışında Kalan Konular Kalite Çemberlerinin Yararları Kalite Çemberlerinin İşleyişi Kalite Çemberlerinin Aşamaları Türkiye’de Gelişmemesinin Nedenleri

3  Kalite, kullanıma uygunluktur.  Kalite, ihtiyaçlara uygunluktur.  Kalite, bir ürünün ifade edilen ya da beklenen ihtiyaçları karşılama kabiliyetini oluşturan özelliklerin toplamıdır.  Kalite, müşteri memnuniyetidir.  Bir mal veya hizmetin belirli bir standardı karşılayabilmesini sağlayan özelliklerin tümüne denir.

4  Kalite, her şeyden önce bir “saygı” ve “nezaket” işidir. Bu saygı 3 şekilde gerçekleşir.  Kurum dışında vatandaşlara saygı  içinde, herkesin geliştirme ve iyileştirme faaliyetlerine yaptığı katkıya saygı  Çalışma grupları içinde, işgörenlerin yararlı faaliyetlerinden dolayı kendi kendilerine saygı

5  Kalite çemberleri: Aynı mesleki faaliyet içinde olan veya aynı üniteye bağlı olarak çalışan, sayıları 5 ila 10 kişi arasında değişen, gönüllü kişilerin oluşturduğu küçük bir gruptur.  Kalite çemberleri “TAKIM ÇALIŞMASI” dır.

6  İlk kalite çemberleri, Japonya’da 1962 yılında, Profesör Ishikowa’nın önderliğinde oluşturulmuş ve 1970’li yıllarda ABD’ye ve daha sonra Avrupa’ya girmiştir.  Ishikowa kalite kontrol etkinliğini, gönüllü olarak aynı işyerinde yürütülen küçük gruplar olarak tanımlamıştır. Bu kalite grupları, sürekli olarak firma çapında kalite kontrolünün bir parçası olarak bütün üyelerinin katılımıyla kendini geliştirme ve karşılıklı olarak geliştirme, atölye içinde denetim ve ilerleme, kalite kontrol etkinliklerinden yararlanma işini yürütür.

7  Dr. Ishıkowa, bir ülkede uygulanan kalite kontrol uygulamasının aynen bir başka ülkede uygulanmasının söz konusu olamayacağını, her ülkenin kendi sosyal ve kültürel yapısına göre uygulamaların değişebileceğini söylemektedir. Nitekim Japonlar da batılılardan aldıkları yönetim tekniklerini hiç bir zaman aynen uygulamamışlar, kendi bünyelerine adapte etmişlerdir.

8  Ishıkawa’ya göre firma çapında kalite kontrol etkinliklerinin bir parçası olarak yürütülen kalite kontrol çemberi etkinliklerinin arkasındaki temel fikirler şunlardır:  En mükemmel kaliteye ulaşmak  İnsana saygı duymak ve iş ortamını iyileştirmek  İnsanların becerilerini artırmak ve eldeki beyin gücünden yararlanmak

9  Kaliteyi geliştirmek  Çalışanların motivasyonunu ve katılımını artırmak  Ast-üst ilişkilerini geliştirmek  Maliyetleri düşürmek  İşgörenlerin kültürünü geliştirmek  Ekip ruhunu geliştirmek  Düşünce zenginliği oluşturmak  Verimi artırmak

10  Gönüllülük  Kendini geliştirme  Karşılıklı gelişme  Bütün üyelerin katılımı  Canlılık ve süreklilik  Grup etkinliği  Ödüllendirme

11  Kalite çemberlerine katılan çalışanların gönüllü kişilerden olması esastır. Başka bir deyişle, grubu oluşturan üyeler atama yoluyla gelmez, katılım konusunda üst yönetim tarafından bir baskı yapılmamalı, yalnızca üst yönetim bu konudaki kararlılığını, isteğini ve desteğini işletme çalışanlarına göstermelidir. Üyelerin çembere katılımlarında gönüllülük esası söz konusu iken, çember liderlerinin çemberlere katılımında gönüllülük esası aranmayabilir.

12  Yöneticiler ve kalite liderleri, daima eğitim ve yetiştirme yoluyla insanların yeteneklerini geliştirmeye önem vermektedir. Kişilerin kendilerini tanımalarına ve anlamalarına da önem verilmelidir.

13  İnsanlar birbiriyle etkileşimde olduğundan farklı departmandakiler ortak çalışma ile birbirini geliştirir.

14  Kalite kontrol çemberinde bütün üyelerin katılımı zorunludur. Bu, bir şirkette genel müdürden başlayarak herkesin belirli bir kalite kontrol çemberine ait olması demek de değildir. Bazıları, özel kalite kontrol çemberleri yaratarak şirketin toplam kalite kontrol programına katılacak, diğer taraftan bazı yöneticiler ve teknisyenler onlara verilen normal görevler yoluyla programa katılabilecektir. Bütün üyelerin katılımında üç aşama vardır. İlk aşama herkesin belirli bir kalite kontrol çemberine katılımın sağlanmasıdır. İkinci aşama, toplantılara devam etmesi sağlanmalıdır. Üçüncü aşama, her üyenin belli bir görevle katılmasıdır. Bu üç aşama tamamlandığında çember tam katılımcı hale gelir.

15  Çember üyeleri incelenen sorun ne olursa olsun aynı kalmalı, başka bir ifadeyle sorunları ele alan çember üyeleri çember var olduğu sürece birlikte çalışmalı ve çözümler üretmelidirler. Süreklilik kavramı çember üyelerinin belli bir ölçüde yenilenmesine mutlak anlamda karşı değildir. Ancak bu yenilenme, çemberin büyük bölümünü kapsayacak ölçüde ya da grubun çok sık yenilenmesi anlamında olmamalıdır.

16  Grup çalışması sonucu takım ruhu ortaya çıkar, çalışanlar kendilerine verilen değeri anlar.

17  Çember üyelerinin sorun çözme, öneri geliştirme ve çemberlere süreklilik kazandırma konularındaki katkılarının yönetim tarafından takdir edilmesi, ödüllendirilmesi gerekir. Böylelikle dinlendiğinin ve dikkate alındığının farkına varan çember üyelerinin çalışmalarına dinamizm kazandırılmış olunur.

18  Kalite çemberlerinin oluşturulmasında, normal ve düzenli bir emir komuta zinciri kullanılır. Hiyerarşinin dışına çıkılmaz. Bir kalite çemberinin organizasyon şemasında aşağıdaki organlar vardır.  Koordinasyon komitesi  Rehberler  Liderler  Çember üyeleri  Koordinatör

19  Çemberin yönetim kurulu olarak da düşünebileceğimiz yürütme komitesi, çember faaliyetleri için amaçlar ve hedefler saptamaktadır. Yürütme komitesi, şirketten şirkete değişmekle beraber çoğunlukla 5–12 üyeden oluşur. Şirketin genel müdürü ya da bazı durumlarda personel müdürü veya varsa kaliteden sorumlu müdür, yürütme kurulunun başkanlığını üstlenir. Komite üyeleri, şirket içindeki başlıca departman (üretim, kalite kontrol, maliyet, mühendislik, personel, pazarlama gibi) temsilcilerinden oluşur. Komite üyelerinden biride rehber olmaktadır.

20  Çember amaçlarının saptanması ve yürütme planının hazırlanması  Kalite kontrol çemberlerinin kurulması ve yürütülmesi için gerekli olacak finansal kaynakların sağlanması  Daha başlangıçta bir yönetmelik hazırlayarak kalite kontrol çemberi üyelerinin hangi konulara değinmemeleri gerektiğini belirtmelidir.  Uygun nitelikte rehberi seçerek rehberin kime rapor vereceğini belirtmek  Kalite kontrol çemberi politika ve organizasyonu ile ilgili çalışmaların yapılması

21  Pilot çemberlere ilişkin takvim belirleme, pilot bölge liderlerinin seçilmesi  Rehber ve lider için gerekli eğitim konusunda hazırlık yapma  En az ayda bir düzenli toplantı yapılması ve ayrıca çember toplantılarının sıklık ve sürelerini belirleme  sendika ile gerekli bağlantının sağlanması  Ödüllendirme ve özendirme çalışmalarının yapılması  Faaliyetleri gözden geçirmek, değerlendirme ve ölçüm kriterlerine uygunluğunu saptama

22  Sorumlulukları altındaki tüm faaliyetlerin aynı seviyede yürütülmesini sağlar ve idare ederler. Rehber sayısı işletmenin büyüklüğüne göre birden çok olabilir. Rehber işletmenin içinden seçilebileceği gibi, dışardan da olabilir.

23 Grup amaçlarına nasıl ulaşabileceklerini ve bunun için nelerin gerekli olduğunu belirlerler. Lideri yetiştirirler ve rol değişimleri sırasında psikolojik destek verirler. Lider ve yatırımcılara geri besleme sağlarlar. Liderlere işlerini daha kolay yapmaları için yardımcı olurlar. Çember üyesi olmayan kişiler arasında çeşitli bilgiler vererek, bir gönüllü grup oluşturmaya çalışırlar. Örgüt içinde kurulan birden çok çemberle ilişki kurup koordinasyon sağlarlar. Çember faaliyetlerine yönelik ilk plânlama çalışmalarını gerçekleştirmek.

24  Liderler çemberleri içerisindeki faaliyetlerin bir araya gelmesinden ve koordinasyonundan sorumludurlar. Her kalite çemberinin bir lideri vardır ve lider, atölyesinde veya servisinde çemberlere katılımı sağlamak ve gönüllü bulmak için bir kampanya ile işe başlar ve yeterli sayıda gönüllü bulunca çemberini kurar. Liderler rehberlerin gözetimi altında olup, çemberlerin liderleri, grup sürecini kolaylaştırıcı beceriler konusunda eğitim almaktadırlar.

25  Toplantıların tarihlerini ve gündemlerini saptamak  Çember üyelerini eğitmek  Grubu teşvik edici ve etkinliklere katılımı sağlayacak ortamı yaratmak  İlk toplantılarda üyeleri toplamak  Öneriler toplayarak, üyelerle birlikte çemberin üzerinde çalışacağı sorunu belirlemek  Sorunların analizinde uygun teknikleri belirlemek  Çemberin çalışmalarıyla ilgili olarak bağlı olduğu üstlere bilgi vermek

26  Çember üyeleri benzer işleri yapan, gönüllü kişilerden oluşur. Çember üyelerin temel görevi, grup tarafından seçilen sorunlarla ilgili olarak üzerine düşeni yapmak ve mümkün olan en yüksek başarıyı sağlamak üzere çabalamaktır. Çember üyeliği, kesinlikle isteğe bağlıdır ve herkese açıktır. Küçük grup niteliğinin korunabilmesi için üye sayısının 13’ü geçmemesine özen gösterilmelidir. Üyeler, grup önderinin yardımı ile rehber tarafından sorun çözme ve iletişim becerileri konusunda eğitim almaktadırlar.

27  Kendi faaliyet alanlarındaki işe, iş süreçlerine ve çalışma ortamlarına ilişkin iyileştirme alanlarının tespit edilmesi  Belirlenen sorunlara çözüm getirilmesi  Çözümler doğrultusunda önerilerin geliştirilmesidir.

28  Koordinatör, bir organizasyon içinde yürütülmekte olan kalite çemberleri faaliyetlerinin koordinasyonu ve yönlendirilmesinden sorumlu olan kişidir. Koordinatör rehberleri denetlemek ve yönetime destek sağlamakla birlikte esas görevi rehberle yönetim kurulu arasında iletişim kurmaktır. Kalite çemberleri iletişim kanalları yukarıdan aşağıya olduğu kadar, aşağıdan yukarıya doğru da olumlu bir şekilde çalışmaktadır. İletişim yalnızca çember üyeleri arasında kalmaz, üyeler ile yönetim arasında da doğrudan ilişki kurulur. İletişim kanallarının açık tutulması için önemli bir örgütsel ortamın yaratılması konusunda koordinatöre önemli görevler düşmektedir.

29 ÇEMBER LİDERİ ÜYE KALİTE YÜRÜTME KURULU REHBER DESTEK UZMAN

30  İstihdam ve işten çıkarma politikası  Disiplin, ceza ve şikayet konuları  Kişisel sorunlar ve sosyal ilişkiler  Sosyal yardım, ücretlendirme ve terfi konuları

31  Kalite, verimlilik ve iletişim düzeyindeki iyileşmelerdir. Çember içinde birbirleriyle ilişki kuran ve sorunlara çözüm bulmak amacıyla beraber çalışan üyeler arasında daha önceden kurulabilecek bazı iletişim sorunları ortadan kalkmaktadır.  Kalite çemberlerinin kurulması, sadece üyeler arasındaki iletişimin değil, çalışanların üst düzey yöneticilerle olan iletişiminin de daha etkili bir hale gelmesine yardımcı olmaktadır.

32  Kalite çemberleri sayesinde çemberlere katılan üyelerin bazı kişisel yeteneklerinin gelişmesi ve sorun çözme becerilerinin artması söz konusudur. Üyeler başlangıçta aldıkları eğitim sırasında öğrendikleri sorun çözme teknikleri sayesinde sorunlara yaklaşabilme, çözümler geliştirme, sorunlara başkalarının gözüyle bakabilme gibi becerilere sahip olmakta; bu da benlik ihtiyaçlarının giderilmesine yardımcı olmaktadır.

33  Kalite çemberlerinin işleyiş sürecinin son aşamasını oluşturan çözüm önerilerinin yönetime sunulması sayesinde alt düzey çalışanlar yönetim tarafından tanınmakta ve takdir edilmektedir. Çalışanlar ile yönetim arasındaki ilişkilerin artması sunucu da ekip felsefesine alan bağlılık artmaktadır.  Kalite çemberleri, işgücü devrinin ve işe devamsızlıkların azalması gibi olumlu sonuçları da doğurmaktadır. Ayrıca kalite çemberleri sayesinde çember üyeleri, daha üst pozisyonlara terfi etme şansını yakalayacak fırsatlar elde etmektedir. Kalite çemberleri genellikle diğer verimlilik geliştirme programlarına nazaran daha yüksek maliyet düşüşü sağlamaktadır.

34  PROBLEM TEŞHİSİ  PROBLEM SEÇİMİ  PROBLEMİN ANALİZİ  ÖNERİLEN ÇÖZÜM  YÖNETİME SUNMA  ÇÖZÜMÜN UYGULANMASI

35  Kalite çemberleri, sorunları teşhisi ederken kendi çember üyelerinden, yönetimden, fonksiyonel servislerden ve diğer ekiplerden yararlanabilir. Sorunlar teşhis edilirken çeşitli teknikler kullanılır. Fakat içlerinden en etkilisinin “beyin fırtınası” olduğu söylenebilir.

36  Bu sorunların hangisinin, kalite çemberleri tarafından üzerinde tartışmak için seçileceğine ise çember üyeleri karar verir.

37  Bir sorunun analizinde “beyin fırtınası” ve “neden sonuç analizi” kullanılır. Lider, genellikle üyelere, nedenlerle ilgili fikirlerini sorar ve bu nedenleri bir kağıda liste halinde sıralar. Esas neden, grubun onayı ile saptandıktan sonra, üyeler bu nedene çözüm aramaya devam edebilirler.

38  Sorunun gerçek nedeni belirlendikten sonra, üyeler bu nedenin ortadan kaldırılması için değişik öneriler ileri sürebilirler. Üyeler bu önerileri inceleyerek çözüm için bir karara varırlar.

39  Çember, etkili bir çözüm bulunduğunda üst yönetime çalışmaların sonucu göstermeyi arzuladığını bildirir. Böyle bir sunuşun yapılabilmesi için, önce olayın bir raporla anlatılması gerekir. Çok özenle hazırlanması gereken bu rapor, üyeler arasında görev dağılımı yaparak sonuçlandırılır.

40  Sunuştan sonra, konunun incelenmesi ve çözümün uygulanması, yönetimin görevidir. Eğer yönetim projeyi onaylarsa uygulamaya geçer.

41  Başlangıç  Pilot plan  Genişleme  Büyüme  Olgunluk

42  Bu aşamada işletmeler benzer sektörde faaliyet gösteren diğer firmaların uyguladıkları kalite kontrol çemberi programlarını inceleyerek, programın sonuçlarını ve performansını değerlendirir. Bu aşamanın en önemli riskleri kalite çemberlerine katılımcıların azlığı, yetersiz mali destek ve grup üyelerinin grup işleyişini ve problem çözme becerilerini öğrenememesidir.

43  Belirlenmiş program küçük ölçekte uygulamaya konulur. Burada; amaç uygulamada ortaya çıkan veya ileride ortaya çıkabilecek olası problemleri belirleyerek, programın uzun dönemde uygulanabilirliğinin araştırmasını yapmaktır.

44  Bu aşamada işletmede çalışan tüm personelin kalite kontrol çemberi programına uyumlu ve gönüllü bir şekilde katılımın sağlanmasına çalışılır.

45  Büyüme aşamasının temel özelliği; işletme içinde yeni çemberlerin geliştirilmesine ağırlık verilmelidir. Bu amaçla iş programlarının geliştirilerek mamul kalitesinin iyileştirilmesi için gerekli kaynaklar tahsis edilmelidir.

46  Bu aşamaya ulaşan kalite kontrol çemberi programlarının daha da etkinleştirilmesi amacıyla mevcut eğitim programları iyileştirilerek motivasyon artırıcı ödüllendirme sistemi geliştirilir.

47  Ekonomik şartların yetersiz olması,  İşgörenlerin yeterince eğitimli olmayışı,  Yetki devri mekanizmasının olmayışı,  Koordinasyon eksikliği,  Motivasyon eksikliği,  Kalite çemberlerini yöneten kişilerin vasıfsız olması.

48  İyi kurulmuş bir iç iletişim sistemine  Çalışanlar,tedarikçiler ve müşterilerden gelen eleştirileri içtenlikle dinleyen, benimseyip gereğinin yapabilecek bir yönetime  Etkinliği yükseltmeye yönelik öneriler getiren bir denetleme sistemine  Yöneticilerin risk üstlenebilen, yeni düşüncelere açık, denemekten korkmayan ve örgütün etkinliğini artırmak için yenileşmeyi arayan kişiler olmasına ihtiyaç vardır.

49


"HAZIRLAYAN: NUR ATEŞ YALOVA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME MBA PROGRAMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları