Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN M.SİNAN AÇA.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN M.SİNAN AÇA."— Sunum transkripti:

1 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN M.SİNAN AÇA

2 1. Öğrenme veriminin üst düzeye ulaştırmanın anahtarları 2. Alternatif ve etkili öğrenme yöntemleri 3. Etkili bellek kullanımı 4. Etkili zaman kullanımı ve plan 5. Okul Sınavlarında Başarılı olmak için gerekenler ve çalışma ortamı Temel çalışma adımları 6. Rahatlama egzersizi

3 Okul ve sınav başarısı öğrencilerin zekâsıyla, hızıyla, hırsıyla veya bunlara benzer diğer özellikleriyle doğrudan doğruya ilişkili değildir.Okul ve sınav başarısı öğrencilerin zekâsıyla, hızıyla, hırsıyla veya bunlara benzer diğer özellikleriyle doğrudan doğruya ilişkili değildir.

4 Bunların başında en önemli faktör zamandır.Bunların başında en önemli faktör zamandır. «Daha başarılı olan ve daha fazla gelişme gösteren öğrenciler acaba bu farkı nasıl gerçekleştirir? »«Daha başarılı olan ve daha fazla gelişme gösteren öğrenciler acaba bu farkı nasıl gerçekleştirir? »

5 Dinleme becerisi ile iyi bir dinleyici olarak, konunun özümsenmesi gerçekleştirilebilir bir yandan da çalışma zamanından büyük oranda tasarruf sağlayabiliriz.Dinleme becerisi ile iyi bir dinleyici olarak, konunun özümsenmesi gerçekleştirilebilir bir yandan da çalışma zamanından büyük oranda tasarruf sağlayabiliriz. 1)Dinleme Becerisi

6 Etkili dinleme becerisinin temelinde öncelikle dinlemeye hazır olma, sonra aktif bir şekilde dinleme ve en sonunda da anlatılanları özetleme adımları bulunur.Etkili dinleme becerisinin temelinde öncelikle dinlemeye hazır olma, sonra aktif bir şekilde dinleme ve en sonunda da anlatılanları özetleme adımları bulunur.

7 Hazırlanma isteğiniz yoksa kazanma isteğiniz pek işe yaramaz.Hazırlanma isteğiniz yoksa kazanma isteğiniz pek işe yaramaz. J. İkangaa J. İkangaa

8 Derse girmeden önce yapılan ön hazırlık anlatılanları uzun süre hatırlamanın sırrıdır. Neyi duyacağınızı az-çok tahmin edebilirseniz, beyniniz gelen bilgileri otomatik olarak bütünleştirecek ve sınıflandıracaktırDerse girmeden önce yapılan ön hazırlık anlatılanları uzun süre hatırlamanın sırrıdır. Neyi duyacağınızı az-çok tahmin edebilirseniz, beyniniz gelen bilgileri otomatik olarak bütünleştirecek ve sınıflandıracaktır A)Dinlemeye Hazır Olma:

9 Aktif dinleyiciler anlatılanlara yoğunlaşıp odaklanabilen ve eleştirel düşünebilen kişilerdir. Eleştirel olmak, anlatılanlarla daha önce bildikleri arasında ilişkiler çalışmak bu tür kişilerin temel özelliklerindendir.Aktif dinleyiciler anlatılanlara yoğunlaşıp odaklanabilen ve eleştirel düşünebilen kişilerdir. Eleştirel olmak, anlatılanlarla daha önce bildikleri arasında ilişkiler çalışmak bu tür kişilerin temel özelliklerindendir. B)Dinlerken Aktif Olabilme :

10 Dersi dinlerken ve dersten hemen sonra anlatılan konunun ana noktalarının ve bilgi parçalarının hem zihinsel olarak hem bir kağıda özetlenmesini gerekir.Dersi dinlerken ve dersten hemen sonra anlatılan konunun ana noktalarının ve bilgi parçalarının hem zihinsel olarak hem bir kağıda özetlenmesini gerekir. C)Özetlemeler Yapma:

11 Şu sorular özetlemede bize yardımcı olabilir; ne anlatıldı?, öğretmenin söyledikleri ne anlama geliyor?, anlatılanları başka bir biçimde nasıl ifade edebilirim?Şu sorular özetlemede bize yardımcı olabilir; ne anlatıldı?, öğretmenin söyledikleri ne anlama geliyor?, anlatılanları başka bir biçimde nasıl ifade edebilirim?

12 Tally Yöntemi

13 Örümcek Yöntemi

14 Öğretmenin anlattığı her şeyi not almaya çalışmanın, dinleme becerisini olumsuz yönde etkilemesi nedeniyle, yanlış bir strateji olduğu belirtilmiştir.Öğretmenin anlattığı her şeyi not almaya çalışmanın, dinleme becerisini olumsuz yönde etkilemesi nedeniyle, yanlış bir strateji olduğu belirtilmiştir. 2)Not Tutma Becerileri

15 Tutulan notların gözden geçirilmesi unutmayı azaltır. Tutulan notların gözden geçirilmesi unutmayı azaltır. Derste aktif bir dinleyici olsanız bile, öğrendiklerinizi kısa bir süre sonra unutursunuz. Derste aktif bir dinleyici olsanız bile, öğrendiklerinizi kısa bir süre sonra unutursunuz.

16

17 ETKİLİ NOT TUTMA ADIMLARI

18 Dersten önce, ders kitabından anlatılacak konuyu bir defa genel hatlarıyla gözden geçirmek, önceki dersinde tutulan notların gözden geçirmek Fiziksel hazırlık A)Not Tutmaya Hazırlık:

19 Etkili not tutma da ikinci adım yazmadır. Not tutmaya başladığınızda tüm dikkatinizi öğretmene vermeniz, ana fikirlerin, olguların, örneklerin vb. bilgilerin not alınması gerekebilir.Etkili not tutma da ikinci adım yazmadır. Not tutmaya başladığınızda tüm dikkatinizi öğretmene vermeniz, ana fikirlerin, olguların, örneklerin vb. bilgilerin not alınması gerekebilir. B)Yazma:

20 Kişinin anlayabileceği şekilde bazı kısaltmalar ve ya semboller kullanması da dersi dinlemeye ayrılan zamanı artırır ve dinlerken oluşabilecek kopuklukları önlemek açısından yaralı olur.Kişinin anlayabileceği şekilde bazı kısaltmalar ve ya semboller kullanması da dersi dinlemeye ayrılan zamanı artırır ve dinlerken oluşabilecek kopuklukları önlemek açısından yaralı olur.

21 Not tutarken kaçırdığınız bazı sözcükleri yazabilir ve ya gözden geçirip, gerektiğinde bilmediklerinizi öğretmene sorabilir ve doğruluğunu sağlayabilirsiniz.Not tutarken kaçırdığınız bazı sözcükleri yazabilir ve ya gözden geçirip, gerektiğinde bilmediklerinizi öğretmene sorabilir ve doğruluğunu sağlayabilirsiniz. C)Kontrol ve Düzeltmeler Yapmak;

22 Kendinizi bir öğretmenin yerine koyup aktif olarak kendi kendinize kim, ne, nerede, niçin ve nasıl sorularını sorup cevaplandırmaya çalışmalısınız.Kendinizi bir öğretmenin yerine koyup aktif olarak kendi kendinize kim, ne, nerede, niçin ve nasıl sorularını sorup cevaplandırmaya çalışmalısınız. D)Soru Sorma:

23 Öğrenciler tarafından yapılan; okunacak kitap ve ya notların ilk kelimesinden başlanıp son kelimesine kadar okunması, en fazla bazen notlar alınması ve ya tekrar tekrar okunarak anlatılmasıdır.Öğrenciler tarafından yapılan; okunacak kitap ve ya notların ilk kelimesinden başlanıp son kelimesine kadar okunması, en fazla bazen notlar alınması ve ya tekrar tekrar okunarak anlatılmasıdır. 3) Okuma

24 İyi bir okuma için ; önce ne okunacağını gözden geçirmek, daha sonra okunacakları aktif bir şekilde okumak ve en sonunda da okunanları özetlemeyi önerir.İyi bir okuma için ; önce ne okunacağını gözden geçirmek, daha sonra okunacakları aktif bir şekilde okumak ve en sonunda da okunanları özetlemeyi önerir.

25 Etkili okumada ilk adım okunacakların önce genel olarak gözden geçirilmesidir.Etkili okumada ilk adım okunacakların önce genel olarak gözden geçirilmesidir. A)Gözden Geçirme;

26 Gözden geçirdiğiniz bir materyalin önce ilk paragrafı dikkatlice okunur, sonra ilk paragrafı izleyen her paragrafın ilk cümleleri ve son olarak da en son paragrafın tümü okunur..Gözden geçirdiğiniz bir materyalin önce ilk paragrafı dikkatlice okunur, sonra ilk paragrafı izleyen her paragrafın ilk cümleleri ve son olarak da en son paragrafın tümü okunur.. B)Hızlı Tarama;

27 Konunun %50’sini anlamanızı sağlayacaktır. Bu işlemi yaptıktan sonra gerçekten konu hakkında sizin de şaşıracağınız düzeyde bilgi sahibi olduğunuzu fark edeceksinizKonunun %50’sini anlamanızı sağlayacaktır. Bu işlemi yaptıktan sonra gerçekten konu hakkında sizin de şaşıracağınız düzeyde bilgi sahibi olduğunuzu fark edeceksiniz

28 Okuma anında kendi kendinize sorular sormanız, okuduğunuz yerlerde önemli noktaları işaretlemeniz ve kitap ve ya materyalde ki boşlukları not almanız oldukça yaralı tekniklerdir.Okuma anında kendi kendinize sorular sormanız, okuduğunuz yerlerde önemli noktaları işaretlemeniz ve kitap ve ya materyalde ki boşlukları not almanız oldukça yaralı tekniklerdir. C)Aktif ve Ayrıntılı Okuma;

29 Materyali genel hatlarıyla gözden geçirildikten ve sayfalar kısaca taranıp, dikkatlice okunup gerekli notlar alındıktan sonra konunun hemen hemen %90’nından fazlasını anlamış olursunuz.Materyali genel hatlarıyla gözden geçirildikten ve sayfalar kısaca taranıp, dikkatlice okunup gerekli notlar alındıktan sonra konunun hemen hemen %90’nından fazlasını anlamış olursunuz. D)Özetleme;

30 Her gün yürüyüş yaparsak bir süre sonra daha önce zorlandığımız mesafeleri kolayca geçtiğimizi anlarız.Her gün yürüyüş yaparsak bir süre sonra daha önce zorlandığımız mesafeleri kolayca geçtiğimizi anlarız. Okuduklarınızı nasıl daha iyi anlayabilirsiniz?

31 Verimli okuma adımlarını şöyle sıralayabiliriz;Verimli okuma adımlarını şöyle sıralayabiliriz;

32 1) Gözden Geçirme( 5 dakika ; %10-20 anlama)

33 İlk paragrafı dikkatlice oku İlk paragraftan sonraki her paragrafın ilk cümlesini oku En son paragrafı oku Varsa özeti tekrar oku 2) Tarama “İİS Yöntemi” ( 5-10 dakika; %50 anlama)

34 3) Aktif ve Ayrıntılı Okuma ( dakikalık bölümler, %90 dan fazla anlama)

35 4) Özetleme ( % arasında anlama )

36 Okumada %100 anlamayı sağlayan aşamalar

37 Sistem, eğitim gören askeri personelin belirli konularda okuduklarını daha hızlı ve daha iyi öğrenebilmelerine yardımcı olabilmek için tasarlanmıştırSistem, eğitim gören askeri personelin belirli konularda okuduklarını daha hızlı ve daha iyi öğrenebilmelerine yardımcı olabilmek için tasarlanmıştır 1) Robinson’ un yöntemi ( GSOAT)

38

39 Gibbon a göre kişi ön çalışmalarından sonra önceden bildikleriyle, üzerine yoğunlaştığı yeni konu arasında bağlar oluşturarak daha kalıcı öğrenebilir.Gibbon a göre kişi ön çalışmalarından sonra önceden bildikleriyle, üzerine yoğunlaştığı yeni konu arasında bağlar oluşturarak daha kalıcı öğrenebilir. Edward Gibbon’ ın yöntemi ( var olan bilgiler yöntemi )

40 Kesinlikle karmaşık bir formül önermemektedir. Yapacağımız iş sadece her sayfanın sonunda durup kendi kendimize; “kısaca bu sayfada ne anlatılmak istendi? Diye sormanızla sınırlıdır.Kesinlikle karmaşık bir formül önermemektedir. Yapacağımız iş sadece her sayfanın sonunda durup kendi kendimize; “kısaca bu sayfada ne anlatılmak istendi? Diye sormanızla sınırlıdır. Thomas B. Macaulay’ ın yöntemi ( her sayfa sonunda ara verme yöntemi )

41 ETKİLİ BELLEK KULLANIMI

42 1) Öğrenmeye ve öğrenilenleri en iyi şekilde hatırlamaya istekli ve aktif olmak 2) Önce bütüne bakmak ayrıntıya inip sonra tekrar bütüne bakmak 3) Öğrenilecek olanları anlamlı kümelere ayırma

43 4) Önemli ve temel olan içeriği ayrıntılı içerikten ayırmak 5) Bağlantılar oluşturmak ( akronimler kullanmak) 6) Hayalinde canlandırmak

44 7) “Hikayeler üretme” tekniğini kullanmak 8) Aralıklı olarak tekrarlar yapmak 9) Öğrenilenleri genel olarak tekrar gözden geçirmek; daha çok duyu organını kullanarak öğrenmeyi pekiştirmek

45 Tekrar öğrenmenin anasıdır. Latin atasözü

46 %30 unu sadece dakika sonra %50 sini bir saat sonra %60 ını 9 saat sonra %65 ini 1 gün sonra %75 ini 2 gün sonra %80 ini ise 6 gün sonra unuturuz Kısaca her tekrar unutma ile mücadele stratejisidir.

47 okudukl arımızın bir süre sonra %20 sini duydukl arımızın %30 unu gördükle rimizin %40 ını söyledikl erimizin %50 sini yaptıklar ımızın %60 ını tüm etkinlikleri beraberce yaptığımız da bilgilerin %90 ını hatırlarız. Öğrenilenlerle ilgili olarak;

48 Alıştırma ve tekrar mükemmeli oluşturur. E. Thorndike

49 Zamanı iyi kullanan öğrenciler genellikle hem ders çalışmaya hem de ders dışı etkinliklere dengeli olarak zaman ayırırZamanı iyi kullanan öğrenciler genellikle hem ders çalışmaya hem de ders dışı etkinliklere dengeli olarak zaman ayırır Zaman Yönetimi Becerileri

50 Parayı harcarsanız onu tekrar kazanabilirsiniz, Ama zamanı bir kez harcadınız mı? Sonsuza kadar kaybedersiniz. R. Leider

51 Öğrenci az da olsa her gün mutlaka çalışmalıdır. Bunlar temel çalışma zamanları olmalıdır.Öğrenci az da olsa her gün mutlaka çalışmalıdır. Bunlar temel çalışma zamanları olmalıdır.

52 Ders Çalışma Planı

53 1)Kendine güven duyma 2)Sınav stresini kontrol etme 4)Düzenli ve gerektiği kadar uyumak 5) Fiziksel olarak iyi bir ortam oluşturma Okul Sınavlarında Başarılı olmak İçin Gerekli Ek Stratejiler

54 Çalışma ortamında dikkatimizin dağılmaması için;Çalışma ortamında dikkatimizin dağılmaması için; * Resim poster, yazı, telefon, tv vb. uyarıcıların olmaması * Resim poster, yazı, telefon, tv vb. uyarıcıların olmaması Fiziksel olarak iyi bir ortam oluşturma

55 Aydınlatmanın uyku getirmeyecek ve gözü yormayacak düzeyde olmasıAydınlatmanın uyku getirmeyecek ve gözü yormayacak düzeyde olması

56 Odanın ısısının ne çok soğuk ne çok sıcak olmasıOdanın ısısının ne çok soğuk ne çok sıcak olması

57 *Çalışma masasının pencereden uzak olması*Çalışma masasının pencereden uzak olması

58 Masanızda sadece çalıştığınız dersle ilgili araç gereçlerin bulunmasıMasanızda sadece çalıştığınız dersle ilgili araç gereçlerin bulunması

59 * Odanın sık sık havalandırılması gerekmektedir.* Odanın sık sık havalandırılması gerekmektedir.

60 O gün alınan ders notlarının gözden geçirilmesi Ertesi günün derslerini dinlemeye ön hazırlık Çalışma kartlarının hazırlanması Özet çıkartılması Temel Çalışma Adımları

61 Ders çalışma anında aşırı gerginlik nedeniyle kaygı yaşadığınızda veya konsantreniz dağılıp odaklanamadığınızda veriminiz düşebilir. Bu gibi durumlarda nefes egzersizleri size faydalı olacaktır.Ders çalışma anında aşırı gerginlik nedeniyle kaygı yaşadığınızda veya konsantreniz dağılıp odaklanamadığınızda veriminiz düşebilir. Bu gibi durumlarda nefes egzersizleri size faydalı olacaktır.

62 1)Günün belirli bir zamanını bu egzersizin yapılması için seçin1)Günün belirli bir zamanını bu egzersizin yapılması için seçin 2)Kendinize rahatsız edilmeyeceğiniz bir yer bulunuz.2)Kendinize rahatsız edilmeyeceğiniz bir yer bulunuz. Rowntree’nin Rahatlama Amaçlı Nefes Alıp – Verme Tekniği

63 3)Kendinizi rahat hissettiğiniz bir sandalyeye oturunuz veya yatağa uzanınız. Bütün kaslarınızı gevşetiniz daha sonra gevşediğinizi hissediniz.3)Kendinizi rahat hissettiğiniz bir sandalyeye oturunuz veya yatağa uzanınız. Bütün kaslarınızı gevşetiniz daha sonra gevşediğinizi hissediniz. 4)Gözlerinizi kapatınız ve nefesinize yoğunlaşmaya çalışınız.4)Gözlerinizi kapatınız ve nefesinize yoğunlaşmaya çalışınız.

64 5)Nefes alırken karnınızı göğsünüzden daha önce şişiriniz.5)Nefes alırken karnınızı göğsünüzden daha önce şişiriniz. 6)Bu esnada nefes alıp vermeleriniz yavaş ve derin olsun,6)Bu esnada nefes alıp vermeleriniz yavaş ve derin olsun,

65 7)Nefes alırken aklınıza “İÇERİ” sözcüğünü hissetmeye çalışınız. Akciğerlerinizin tam olarak dolması için bir süre gerektiğinden bir süre boyunca “İİİİİİİİİİİÇERİ” sözcüğünü uzatarak nefes alınız.7)Nefes alırken aklınıza “İÇERİ” sözcüğünü hissetmeye çalışınız. Akciğerlerinizin tam olarak dolması için bir süre gerektiğinden bir süre boyunca “İİİİİİİİİİİÇERİ” sözcüğünü uzatarak nefes alınız.

66 8)Nefesi yavaşça verirken ise bu defa “dışarı” sözcüğünü hissederek bu sözcüğü tüm nefes verme süresince “DIŞARIIIIII” şeklinde uzatınız.8)Nefesi yavaşça verirken ise bu defa “dışarı” sözcüğünü hissederek bu sözcüğü tüm nefes verme süresince “DIŞARIIIIII” şeklinde uzatınız. Tekrar nefes almadan önce bir ara veriniz, bu şekilde uygulamaya devam edinizTekrar nefes almadan önce bir ara veriniz, bu şekilde uygulamaya devam ediniz


"VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ PSİKOLOJİK DANIŞMAN M.SİNAN AÇA." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları