Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano."— Sunum transkripti:

1 1 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER

2 2 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education İhtiyacınız olmayan şeyleri almakta ısrar ederseniz, ihtiyacınız olan şeyleri satmanız yakındır. Warren Buffet

3 3 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 1 KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ Ekonominin Kapsamı ve Metodu BÖLÜM İÇERİĞİ A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin Toplumu Anlamak İçin Küresel Olayları Anlamak İçin Duyarlı Bir Vatandaş Olmak İçin B) Ekonominin Kapsamı Mikroekonomi ve Makro Ekonomi Ekonominin Çeşitli Alanları C) Ekonomik Yöntem Betimleyici Ekonomi ve Ekonomik Teori Teori ve Modeller Bir Davet Ek: Grafikleri Okuma ve Anlama

4 4 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education ekonomi Kişilerin ve toplumların, daha önceki nesiller ve doğa tarafından kendilerine sağlanmış olan kıt kaynakları kullanma konusunda yapılan tercihleri analiz eden bir bilimdir. Yukarıdaki tanımda anahtar kelime «tercih» kelimesidir. Geniş perspektiften bakıldığında ekonomi, insanların nasıl tercih yaptıklarını incelemelidir ki bireysel tercihler bir araya gelerek, sosyal tercihlere dönüşmektedir. 4 of 37

5 5 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Ekonomide üç temel kavram:  Fırsat (Alternatif) Maliyeti  Marjinalizm  Etkin Piyasalar – Bedava Yemek Olmaz 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? Ekonomi bilimi bir düşünce tarzı geliştirmemize ve karar vermemize yardımcı olan bir bilimdir.

6 6 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Fırsat Maliyeti Bellapais bölgesi, Girne

7 7 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Fırsat Maliyeti Yenidüzen Gazetesi'nin haberine göre uzmanlardan oluşan heyetin 950 bin sterlin değer biçtikleri araziye mahkeme önce 4 milyon sterlin, daha sonra ise 8 milyon sterlin "tazminat" hükmetti. Bellapais'teki arazinin tapu kayıtlarında ve haritada, "eski eser" olduğuna dair herhangi bir uyarı yoktu. Arazi için PROJE yapıldıktan sonra bu bölgenin "eski eser" alanı olduğu anlaşıldı. Arazinin kamulaştırılması istendi. Tapu ve Şehir Planlama uzmanları araziye kamulaştırma için 700 bin sterlin değer biçti, buna itiraz edildi. Uzmanlar itirazı da değerlendirerek arazi için en son 950 bin sterlin kamulaştırma değeri belirlediler. C.B., araziye lüks villalardan oluşan bir site inşa etmek için proje yaptığını ve büyük maddi kaybı olduğunu belirterek konuyu mahkemeye taşıdı. Konu kaza mahkemesinde görüşüldü ve 4 milyon sterlin tazminat ödenmesine karar verildi. Daha sonra Girne Kaza Mahemesi ise tazminat rakamını 8 milyon sterline yükseltti. Maliye Bakanlığı kararı Yüksek İdare Mahkemesi'ne taşıdı. C.B.yaptığı yazılı açıklamada, “2013 Nisan ayında mahkemenin devletten bu alacağımı karara bağlamasının ardından, mahkeme emri ile alacağım olan 700 bin İngiliz Sterlini tutarındaki meblağı talep eden dilekçemi, ekinde mahkeme kararı ile birlikte hem İçişleri Bakanlığı, hem de Maliye Bakanlığı’na sundum” dedi. C.B., Maliye Bakanlığı’ndan, makul bir zamanda ödemenin yapılacağı yanıtını aldığını ancak bugüne kadar herhangi bir ödeme olmadığını söyledi. Lefkoşa Türk Belediyesi (LTB) eski başkanı C.B., sahibi olduğu bir arazinin istimlak bedelinin henüz kendisine ödenmediğini ancak bir gazetede bu paranın ödendiği şeklinde bir haber yayınlandığını, bunun gerçeği yansıtmadığını iddia etti. C.B. yaptığı yazılı açıklamada, “Nisan ayında mahkemenin devletten bu alacağımı karara bağlamasının ardından, mahkeme emri ile alacağım olan 700 bin İngiliz Sterlini tutarındaki meblağı talep eden dilekçemi, ekinde mahkeme kararı ile birlikte hem İçişleri Bakanlığı, hem de Maliye Bakanlığı’na sundum” dedi. C.B., Maliye Bakanlığı’ndan, makul bir zamanda ödemenin yapılacağı yanıtını aldığını ancak bugüne kadar herhangi bir ödeme olmadığını söyledi.

8 8 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Fırsat (Alternatif) Maliyeti Bir seçeneği (fırsatı) tercih ettiğimizde vazgeçmek zorunda olduğumuz diğer en iyi seçenek (fırsat). SORU: Neden diğer seçenekten vazgeçmek zorundayız? kıtlık Sınırlı kaynaklar A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Fırsat Maliyeti CB davasındaki sınırlı kaynak nedir? CB nin arsasıyla ilgili gelir fırsatları nelerdir? CB nin zarar etmemesi için arsasının değeri en az kaç sterlin olmalıdır?

9 9 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Marjinalizm CD nin marjinal (ilave) maliyeti kaç $? CD nin toplam maliyeti kaç $? CD ürettiğimizde her bir CD ortalama kaç $ mal olur? CD nin marjinal (ilave) maliyeti kaç $? CD prodüktörü kaç $ batık maliyeti göze almaktadır? CD nin marjinal (ilave) maliyeti kaç $? adet CD için $ lık yatırım gerekir. İlave CD lerin çoğaltılması: İlave her kopya için 2$

10 10 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education marjinalizm Verilen bir karar dolayısıyla oluşan ek maliyetin incelenmesidir. Örnek?? Uçağa binen yolcuların marjinal maliyeti? batık maliyet Yapılmak zorunda olan ve bir kez yapılınca da geri paraya çevrilemeyen maliyettir. Örnek?? Her uçuşta oluşan batık maliyet? A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Marjinalizm

11 11 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Etkin Piyasalar Bayram öncesi kalabalık bir günde süpermarkette yedi kasanın açık olduğunu ve sizin de satın aldıklarınızı ödemek üzere açık olan kasalardan biri önünde kuyruğa girdiğinizi düşünün. Hangi kasayı seçerdiniz?

12 12 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Etkin Piyasa – Bedava Yemek Olmaz Etkin Piyasa Kar fırsatlarının hemen değerlendirilip, ortadan kalktığı piyasalardır. A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? Kuyruklar etkin midir? Markette sıra bekleme işinin maliyeti nedir? Markette sıra bekleme işinin fırsat maliyeti nedir? Herkes için aynı mıdır? Kasa önlerinde bekleyenler arasında tartışmalar neden sıkça görülür? Tartışmalarda neden herkes aynı tepkiyi vermez? 1) Bir Düşünce Tarzı Geliştirmek İçin >>> Etkin Piyasalar

13 13 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? Endüstri devrimi nedir? Ne zaman olmuştur? Üretim yöntemleri nasıl değişmiştir? Ülkenin sosyolik yapısını nasıl etkilemiştir? Geri kalmış ülkelerin ekonomileri nasıldır? Geri kalmış ülkelerdeki insanlar tembel midir?

14 14 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 2) Toplumu Anlamak İçin Ekonomi bilimi toplumu anlamanın temelini oluşturmaktadır. A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

15 15 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? ANNABEL VENNING, dailymail.co.uk,ANNABEL VENNING UPDATED: 13:03 GMT, 17 September 2010 Çalıştıkları tünel o kadar dardı ki çömelerek ilerleyebiliyorlardı. Ciğerlerinde kömür tozları, dizlerinde yaralarla kömür vagonlarını bellerine bağlanan zincirlerle çekiyorlardı... Çoğu akciğer kanserinden ya da başka hastalıklardan yirmibeşine gelmeden öldüler... Bazıları altısında bile değildi...

16 16 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Ekonomi bilimi toplumu anlamanın temelini oluşturmaktadır. 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

17 17 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Endüstri Devrimi On sekizinci yüzyılın sonunda ve on dokuzuncu yüzyılın başlarında İngiltere’de başlayan yeni üretim ve taşımacılık teknolojilerinin ortaya çıkması sonucunda modern fabrikaların oluştuğu ve kırsal alandan kente büyük miktarda göçlerin meydana geldiği döneme verilen isimdir. 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

18 18 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

19 19 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Endüstri devriminin Osmanlı Devleti ekonomisine etkileri: Bursa’nın deneyimi Bursa'da ipekçilik sanatı çok eskilere dayansa da, bunun bir sanayi olarak sürdürülmesi ancak 19. yüzyıla gerçekleşmiştir. Bursa'daki geleneksel üretimden makineleşmeye geçilmesi, öncelikle teknoloji ve sermayeye gereksinim duymaktadır. Bu sermaye de dışarından gelmiştir. Yabancılar sadece sermaye değil, teknoloji de getirmiştir. 1830'lu yıllarda Avrupalı tüccarlar, Avrupa’daki grevler ve Bursa’da işgücünün ucuzluğu nedeniyle Bursa'da yatırım yaparak, ipek sanayiinin kurulmasını sağlamıştır. Kaynak: Ottoman Manufacturıng in the age of Industrial Revolution, Donald Quataert, ) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

20 20 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education SORU: Eskiden ham ipek üretimini geleneksel yöntemle yapan köylüler makineleşme sonucu işsiz mi kaldılar? 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

21 21 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Hayır. )))  Fabrikalardan gelen talebin artmasıyla ham ipeğin hammaddesi olan ipek kozasının fiyatı ham ipeğin yarı fiyatına çıktı.  Köylüler ham ipek üretmek yerine ipek kozası üretmeye başladılar. 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

22 22 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education  Kozalarını Ulucami yanındaki Kozahan’da ipek tüccarlarına sattılar. 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

23 23 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 2) Toplumu Anlamak İçin A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?  Kızlarını da fabrikalarda çalışmaya yolladılar.

24 24 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 2) Toplumu Anlamak İçin SORU: Bursa'da üretilen ipeğin başlıca pazarı neresiydi?

25 25 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education

26 26 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Bursa'da üretilen ipeğin başlıca pazarı İngiltere ve Fransa idi. Bursa'da yaşayan yabancı ipek tüccarları, Bursa'da üretilen ham ipeği, Avrupa'daki fabrikalarında işlemek üzere satın alıyordu. Ancak yıllarında Lyon'da başlayan grevler dalgası nedeniyle Avrupalı fabrikatörler, (Fransiz Glaizal ailesi) Avrupa'daki teknolojiyle üretim yapan fabrikalarını Bursa'da kurmaya başladılar deki büyük depreme rağmen Bursa’ya yabancı yatırımları devam etti. A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz? 2) Toplumu Anlamak İçin

27 27 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education 3) Küresel Olayları Anlamak İçin Ekonomiyi anlamak, küresel olayları anlamak için temel bir koşuldur. 4) Duyarlı Bir Vatandaş Olmak İçin Duyarlı bir vatandaş olmak, temel ekonomik meseleleri anlamaktan geçmektedir. A) Neden Ekonomi Öğrenmeliyiz?

28 28 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education UYGULAMADA İKTİSAT iPod ve Dünya Çin’de üretilmiştir. Yazılı bir etiket çoğu kez yanıltıcı olabilir. Aslında ipod, birçok küçük parçanın birleşiminden meydana gelmektedir. Onu parçalarına ayırmadan her bir parçanın nerede üretildiğini söylemek imkansızdır.

29 29 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Mikroekonomi ve Makroekonomi B) Ekonominin Kapsamı mikroekonomi Ekonominin bireysel endüstrilerin nasıl işlediğini ve bireysel karar vericilerin (firmaların ve hane halkının) davranışlarını analiz eden bir dalıdır. Mikroekonomi bireysel firma, tüketici ve endüstri yönlü analizler yapar: yani «ağacı» görür. Makroekonomi ise, ekonominin bütününe dair analizler yapar: yani «ormanı» görür. makroekonomi Ekonominin gelir, istihdam, çıktı gibi ülke düzeyindeki toplam büyüklükleri inceleyen bir dalıdır.

30 30 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Mikroekonomi ve Makroekonomi TABLO 1.1 Mikroekonomi ve Makroekonominin ilgi alanlarına yönelik örnekler Ekonominin dalları ÜretimFiyatlarGelirİstihdam MikroekonomiBireysel firmada ve endüstride üretim/çıktı Kaç ton çelik Kaç m 2 ofis Kaç tane araba Bireysel mal ve hizmet fiyatları İlaç fiyatları Benzinin fiyatı Yiyecek fiyatları Apartman kiraları Gelir ve servetin bölüşümü Otomobil endüstrisinde ücret oranı Minimum ücret Yönetim giderleri Yoksulluk Bireysel firmalar ve endüstriler tarafından sağlanan istihdam Çelik sektöründeki istihdam Bir firmadaki çalışan sayısı Muhasebeci sayısı MakroekonomiUlusal üretim/çıktı Toplam çıktı Gayrisafi yurtiçi üretim Büyüme Genel fiyat düzeyi Tüketici fiyatları Üretici fiyatları Enflasyon oranı Ulusal gelir Toplam ücret ve maaşlar Toplam şirket karları Ekonomideki istihdam ve işsizlik Toplam iş sayısı İşsizlik oranı B) Ekonominin Kapsamı

31 31 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education GÜNCEL HAYATTA EKONOMİ CİNSİYETE GÖRE GÜVEN Pek çok ekonomik faaliyet alıcıların ve satıcıların birbirlerini tanımadığı piyasalarda gerçekleşmekte. Örnek?? Alıcı ve satıcılarin birbirlerini tanıyıp güven duydukları piyasaların daha etkin işlediği de bilinmekte. Örnek?? ABD de Wisconsin ve Miami üniversitelerinde yapılan araştırmada “Erkeklerin kadınlara göre karşı tarafa daha çok güvendiği fakat kadınların erkeklerden daha çok güvenilir olduğu” sonucuna varılmış.

32 32 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education pozitif ekonomi Kişisel yorumlara başvurmaksızın, sistemin işleyişini anlamaya yönelik analizler yapan ekonomik yaklaşıma verilen isim. Neyin var olduğunu ve nasıl çalıştığını açıklar. ÖRNEK?? normatif ekonomi Ekonomik bir durumu inceleyen ve onun iyi veya kötülüğü konusunda görüş bildiren ve ona göre harekete geçen ekonomik yaklaşıma verilen isimdir. Politika ekonomisi olarak da adlandırılır. ÖRNEK?? B) Ekonominin Metodu

33 33 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Betimsel Ekonomi ve Ekonomik Teori betimsel ekonomi Olayları ve gerçekleri açıklamak için veri toplama işlemidir. ÖRNEK?? ekonomik teori Sebep-sonuç veya etki-tepki ilişkileri kurar. ÖRNEK?? B) Ekonominin Metodu

34 34 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Teoriler ve Modeller model İki veya daha fazla değişken arasında varsayılan ilişkinin formel olarak (genellikle matematiksel olarak) ifade edilmesidir. ÖRNEK?? değişken Zamandan zamana veya gözlemden gözleme değişen büyüklüklerdir. ÖRNEK?? Ockham’ın bıçağı Gereksiz görülen konulara analizde yer verilmemesi kuralıdır. B) Ekonominin Metodu

35 35 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Diğer Şeyler Sabitken: Ceteris Paribus ceteris paribus veya diğer şeyler sabitken iki değişken arasındaki ilişki incelenirken, söz konusu değişkenleri etkilemesi muhtemel olan diğer değişkenlerin sabit kabul edilmesi prensibidir. ÖRNEK?? Teoriler ve Modeller İlişki süreçlerini soyutlamak için ceteris paribus kavramını kullanırız. Bu bize ilgilendiğimiz ilişkiye odaklanmamızı sağlar. B) Ekonominin Metodu

36 36 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Modellerin kelimelerle, grafiklerle ve denklemlerle ifadesi Teoriler ve Modeller İki değişken arasındaki sayısal ilişkinin gösterim yöntemleri:  Grafikleme (eklerde gösterildiği gibi)  Denklemler, örneğin: C =.90 YandS =.10Y Amerikalı tüketicilerin ortalama olarak gelirlerinin %90’ını tükettiklerini ve %10’unu tasarruf ettiklerini varsayarsak, bu durum aşağıdaki şekilde ifade edilebilir: Burada C tüketim harcamalarını, Y geliri ve S tasarrufu ifade etmektedir. B) Ekonominin Metodu

37 37 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Uyarılar ve Tuzaklar Teoriler ve Modeller Post Hoc yanılgısı post hoc, ergo propter hoc «bundan sonra», «bundan dolayı» sebep sonuç ilişkisi konusunda düşülen yaygın bir yanılgı: Eğer olay A, olay B’den önce olursa, A’nın B’ye neden olduğunu söylemek her zaman doğru değildir. Kompozisyon yanılgısı Kompozisyon yanılgısı Olayın bir parçası için doğru olan durumun, olayın tümü için de doğru olduğunu varsayan yanlış bir düşünce B) Ekonominin Metodu

38 38 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Teorilerin ve Modellerin Test Edilmesi: Ampirik Ekonomi Teoriler ve Modeller ampirik ekonomi Ekonomik teorilerin test edilmesi için verilerin toplanması ve kullanılmasıdır. B) Ekonominin Metodu

39 39 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Ekonomik Politika Ekonomik sonuçlar hakkında yorum yapabilmek için kriterler: 1. Etkinlik 2. Adalet 3. Büyüme 4. İstikrar B) Ekonominin Metodu

40 40 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Etkinlik Ekonomik Politika Adalet etkinlik Ekonomide üretimde verimlilik. İnsanların istedikleri şeyleri en az maliyetle üreten ekonomi verimli ekonomidir. adalet Eşitlik. B) Ekonominin Metodu

41 41 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Büyüme Ekonomik Politika İstikrar ekonomik büyüme Bir ekonomide toplam çıktı düzeyinin artmasıdır. istikrar Ulusal çıktı düzeyinin düzenli bir şekilde düşük enflasyon ve kaynakların tam kullanımı eşliğinde artıyor olması durumudur. B) Ekonominin Metodu

42 42 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education  Bir toplumun ekonomik sistemini ve iktisadi tarihini bilmeden o toplumun nasıl işlediğini anlamak mümkün değildir..  Güçlü bir şekilde düşünmeyi öğrenmek, dünyayı anlamak için çok önemlidir.  Daha önceki bölümlerde neler öğrendiğinizi unutmamak çok önemlidir. Bu kitabın bir planı vardır ve adım adım ilerlemektedir. Her yeni bölüm, bir önceki bölüm üzerine inşa edilmektedir. Büyük resmin neresine uyduğunu anladığınıza emin olunuz.  Tüm terimlere ve kavramları anladığınıza emin olunuz. Nasıl emin olacaksınız? Eğer iyi örnek verebilirseniz Bir Davet

43 43 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education TERİMLERİ ve KAVRAMLARI GÖZDEN GEÇİRME ceteris paribus veya diğer şeyler sabitken tanımlayıcı ekonomi ekonomik büyüme ekonomik teori ekonomi etkinlik etkin piyasa ampirik ekonomi adalet kompozisyon yanılgısı endüstri devrimi makroekonomi marjinalizm mikroekonomi model normatif ekonomi Ockham’ın bıçağı fırsat (alternatif) maliyeti pozitif ekonomi post hoc, ergo propter hoc kıt istikrar batık maliyet değişken

44 44 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Grafik, rakamların ve verilerin iki boyutlu olarak gösterilmesidir. Grafikleri Okuma ve Anlama BÖLÜM 1 EKLER Bir zaman serisi grafiği, tek bir değişkenin ya da ölçünün zaman boyunca nasıl değiştiğini gösterir. Zaman Serisi Grafikleri

45 45 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Grafikleri Okuma ve Anlama Zaman Serisi Grafikleri TABLE 1A.1 Total Disposable Personal Income in the United States, 1975–2009 (in billions of dollars) Yıllar Toplam Kişisel Kullanılabilir Gelir Yıllar Toplam Kişisel Kullanılabilir Gelir , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,923.6  ŞEKİL 1A.1 Amerika’da Toplam Kişisel Kullanılabilir Gelir, 1975 – 2006 (milyar dolar) BÖLÜM 1 EKLER

46 46 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education İki Değişkenin Kartezyen Koordinat Sisteminde Grafiğinin Çizilmesi Appendix  ŞEKİL 1A.2 Kartezten Koordinat Sistemi Kartezyen Koordinat Sistemi birbirine dik olarak kesişen bir yatay (X ekseni) ve bir dikey (Y ekseni) doğrunun çizilmesi ile oluşturulur. Her bir eksek farklı değişkenleri ölçer. Grafikleri Okuma ve Anlama BÖLÜM 1 EKLER

47 47 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education A graph is a simple two-dimensional geometric representation of data. This graph displays the data from Table 1A.2. Along the horizontal scale (X-axis), we measure household income. Along the vertical scale (Y- axis), we measure household consumption. Note: At point A, consumption equals $22,304 and income equals $10,263. At point B, consumption equals $31,751 and income equals $27,442. TABLE 1A.2 Consumption Expenditures and Income, 2008 Average Income before Taxes Average Consumption Expenditures Bottom fifth 2nd fifth 3rd fifth 4th fifth Top fifth $ 10,263 27,442 47,196 74, ,652 $ 22,304 31,751 42,659 58,632 97,003  FIGURE 1A.3 Household Consumption and Income Plotting Income and Consumption Data for Households Grafikleri Okuma ve Anlama BÖLÜM 1 EKLER

48 48 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Slope  FIGURE 1A.4 A Curve with (a) Positive Slope and (b) Negative Slope How to Read and Understand Graphs A positive slope indicates that increases in X are associated with increases in Y and that decreases in X are associated with decreases in Y. A negative slope indicates the opposite— when X increases, Y decreases; and when X decreases, Y increases. CHAPTER 1 APPENDIX

49 49 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education  ŞEKİL 1A.5 Eğri Boyunca Eğimin Değişmesi Grafikleri Okuma ve Anlama Eğri BÖLÜM 1 EKLER

50 50 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education TABLO 1A.3 Amerika’nın Toplam Ulusal Geliri ve Tüketimi, 1930 – 2006 (milyar dolar) Toplam Ulusal Gelir Toplam Tüketim , , , , , , , , , , , , ,089.1  ŞEKİL 1A.6 Ulusal Gelir ve Tüketim Bazı Uyarılar Bir grafiğin eksenlerinin neyi ifade ettiğine dikkat edilmelidir. Bu grafikte, Şekil 1A.3’te olduğu gibi gelir ve tüketim çizilmiştir. Ancak bu grafikte ulusal gelir ve toplam tüketim değişkenleri farklı yıllar için milyar dolar cinsinden çizilmiştir. BÖLÜM 1 EKLER


"1 of 37 PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları