Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

 Temel hareket fonksiyonlarını olumsuz şekilde etkileyen vücudun nörolojik veya kas sistemlerinde doğuştan ya da sonradan edinilmiş yetersizlik.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: " Temel hareket fonksiyonlarını olumsuz şekilde etkileyen vücudun nörolojik veya kas sistemlerinde doğuştan ya da sonradan edinilmiş yetersizlik."— Sunum transkripti:

1

2  Temel hareket fonksiyonlarını olumsuz şekilde etkileyen vücudun nörolojik veya kas sistemlerinde doğuştan ya da sonradan edinilmiş yetersizlik

3 Ortopedik yetersizlik ya da sağlık sorunlarının derecesine göre sınıflandırılması Meydana geldiği yere göre sınıflandırılması

4 Hafif derecede yetersizlik Orta derecede yetersizlik Ağır derecede yetersizlik

5 I. Sinir sistemi ile ilgili yetersizlikler II. Kas iskelet sistemi ile ilgili yetersizlikler III. Sağlıkla ilgili sorunu olanlar

6  Merkezi sinir sisteminde meydana gelen bir zedelenme belirli vücut parçalarını hareket ettirme, kullanma, kontrol etmesinde yetersizliklere neden olur.  Küçük kas-büyük kas becerilerinde işlev kaybına yol açar.

7  Motor problemin yanı sıra görme vb. alanlarda da meydana gelen yetersizlikler programlarda uyarlamaları gerektirir.

8  SP çeşitli hareket ve duruş bozukluklarına neden olur.  Sinir ve kaslarda herhangi bir problem olmamasına karşın, beyinde bulunan ve kasların kasılıp/gevşemesini kontrol eden mekanizmanın bozulması sonucu kasılmalar ortaya çıkar.

9  Erken yaşlarda uygun fizyoterapi programına alınmamaları,  egzersiz programının düzenli uygulanmaması,  uzun süreli kötü/uygun olmayan pozisyonda kalmaları sonucunda duruş bozuklukları, eklemlerde tutulmalar görülmektedir.

10  Çocuğun erken dönemde tanılanması erken eğitim programlarına hemen başlayabilmeleri açısından önemlidir  Çocuk, ailenin uygun yönlendirilmesiyle eğitim ve fizyoterapi programlarına alınmaktadır.

11  SP’li çocuklarda emme, yutma, beslenmeyle ilgili sorunlara rastlanıyor.  Kas gerginlikleri ve kasılmaları bazen uyarlanmış cihazlar, ilaç tedavileri ile ya da cerrahi müdahalelerle kontrol altına alınabiliyor.

12  SP’li çocuğun eğitiminde ekip çalışması:  Doktor,  Özel eğitimci,  Sınıf öğretmeni,  Fizyoterapist,  İş-uğraşı terapisti,  Dil/ konuşma terapisti

13  Günlük yaşam becerilerini kazanmaları için yardım (okul öncesi ve okul dönemi için önemli)  Teknolojik gelişmeler:  Ses komutuyla çalışan bilgisayarlar,  Elektrikli tekerlekli sandalye,  El yazısını geliştirmek için uyarlanmış aletler,  Özel oturma ve transfer aletleri  İletişim araçları

14  Hamileliğin erken dönemlerinde omurgada doğuştan bir yetersizlik olması sonucunda oluşur.  Omuriliğin alt kısmını, bacak kaslarını ve duyuyu kontrol eden sinirlerin gelişimde yetersizlik meydana gelir.

15  Çocuk hidrosefali yüzünden shunt ameliyatı geçirdiyse, öğretmen uyku hali, kusma, baş ağrısı, rahatsızlık hissi ve şaşılık gibi uyarıcı belirtilere dikkat etmeli

16  Çoğunluğunda felç, idrar, gaita kontrolüyle ilgili yetersizlikler vardır,  Yazı yazma, soyunma vb. etkinlikleri yapabilirler  Cihazlar, koltuk değnekleri ya da yürüteçle yürürler, uzun mesafede tekerlekli sandalye  Mimari engeller ortadan kaldırılmalı

17  Aşı,  İlaç tedavisi, beslenme, fizyoterapi, cihazlarla yetersizlik en aza indirilmeye çalışılır

18  MS ilerleyici bir sinir sistemi hastalığıdır,  Çocuklarda nadir görülür,  Erken dönemlerde yorgunluk, denge bozukluğu, kas güçsüzlüğü ve duyu bozuklukları, ileri dönemlerde zihinsel problem, görme/ konuşma bozukluğu, spastise, mesane ve bağırsak sorunları oluşabilir.  Kişiden kişiye değişir/ normal bir yaşam/tekerlekli sandalye/tekrarlanan ataklarla kötüleşebilir

19  Trafik kazası, yüksekten düşme, derin olmayan sulara dalma (içimdeki deniz)  Tümörler, bel fıtığı, bazı sinir sistemi hastalıkları sonucu  Omurilik zedelenmesi olanlar için fizik tedavi, bağımsız yaşam için gerekli yardımcı cihazlar ve psikolojik destek programları bulunmaktadır.

20  Araba, bisiklet kazaları, düşme, saldırı, çocuk istismarı  Zihinsel yetersizlik, dil-konuşma kaybı, hafıza kaybı, nöbetler, davranış ve algı ile ilgili problemler meydana gelir  Sık sık mola verme, okul gününün kısaltılması, uyarlamalar ve kaynak oda desteği sağlanmalı

21  Kızlarda görülen, ağır zihinsel gerilik ve otistik özelliklerin görüldüğü ilerleyici sinir sistemi ile ilgili bozukluk  Normal gelişim gösterirken gelişim durduğu uzun bir duraklama dönemi geçirir  Gelişimsel düzeyinde gerilik görülür, sahip olduğu beceriler kaybolmaya başlar  Elde stereotipik hareketler (el çırpma vb) davranışlar görülmeye başlar,

22  Yürüyüş gergin ve hantal  Doğduğunda kafa çevresi normalken, kafa büyümesinde yavaşlama (alıcı ve ifade edici dil becerilerinde bozulmalar/gecikmeler)  Oluşumunun önlenmesi, tedavisi mümkün değil  Fizyoterapiyle motor gerilik yavaşlıyor, yürüme ve denge geliştiriliyor, cihazlarla elin amaçlı kullanımı sağlanabiliyor.

23 1. Kas hastalığı 2. Kol-bacak eksikliği 3. Kalça çıkığı 4. Doğuştan şekil bozukluğu 5. Romatoit artrit 6. Ateşli romatizma

24  Vücut kaslarında ilerleyici yazıflık ve kullanılamaz hale gelmesi (kalıtsal)  Bunların da çeşitli tipleri var (örneğin, becker distrofisi vb.)  Fizyoterapi, düzenli egzersiz, uygun yardımlar, uygulamalarla bağımsızlık en iyi düzeyde tutulur  Enerjisi sınırlı olduğu için uzun otobüs yolculuğundan kaçınılmalı

25  Önemli dersler günün ilk saatlerine alınmalı  Not tutamıyorsa not tutan başka birisi ya da mp3

26

27  Kaza-cerrahi müdahale sonucu  Protezler  Büyük uyarlamalar olmaksızın normal sınıfta yer alır

28  Herhangi bir düzenlemeye gerek yoktur  Ortopedik cerrahinin en ciddi hastalıklarından biri olan doğuştan kalça çıkığı, kalça eklemindeki top (femur başı) ile yuva (asetabulum) ilişkisinin değişik derecelerde bozulmasıdır. Doğuştan kalça çıkığı daha çok kızlarda olur. Ortopedikfemur

29  Nedeni tam bilinmiyor çoğunluğu kalıtımsal  Çok hafif (parmak yapışıklığı/fazlalığı)  Çok ciddi (kalpte, yemek borusunda, beyinde)  Protez ve yardımcı cihaz  Mimari engellerin kaldırılması, ev ve okul ortamında çevresel düzenlemeler

30  Eklemlerde iltihaplanma  Eklemlerde ağrı, şişlik, tutukluk  Bitkinlik, hareketler sırasında ağrı, yemek yeme/giyinme gibi özbakım becerilerinde zorluk  El bileği ve parmaklarda etkilemişse yazı yazma, resim yapma vb. motor becerilerde, diz, ve ayak bileği eklemleri etkilenmişse, koşma, yürüme, merdiven çıkma, beden eğitimi derslerinde zorlanmaktadır/yorucu etkinliklerden kaçınılmalı

31  Belirtileri bitkinlik, ateş, yorgunluk, susuzluk, iştahsızlık ve kilo kaybı.  Kalça gibi büyük eklemlerde şişlik, kızarıklık, ağrı, hareket kısıtlanmasına ve tedavi edilmediğinde kalp problemlerine neden olur  Yorucu etkinliklere katılmaması konusunda dikkat edilmeli

32  Epilepsi (sara)  Astım  Şeker hastalığı  Kistik fibrozis  Orak hücre anemisi  Hemofili  Yanıklar  Kanser  AIDS

33  Çeşitli psikolojik, fiziksel ve duygusal faktörlerin (yorgunluk, telaş, heyecan, kızgınlık, şaşkınlık, ışık, ses vb.) nöbetleri tetiklediği düşünülmektedir  Arkadaşlarının ve öğretmenlerinin nöbetten önce bilgilendirilmeleri gerekir

34  Dört tip nöbet vardır: büyük nöbet, küçük nöbet, karışık kısmi nöbet, basit kısmi böbet  Nöbet türlerine göre yapılması gerekenler değişiklik göstermektedir

35  Büyük nöbet: nöbet başlamadan önce çocuğun kendini güvenli bir yere ve pozisyona alması önemli  Kaslar sertleşir, bilincini kaybeder ve yere düşer, kollarda ve bacaklarda çırpınmalar başlar  Soluk almakta zorluk, idrarını/gaitasını kaçırma, dişlerin kenetlenmesi ve dilini ısırma

36  Büyük nöbet geçiren kişi yorgunluk, zihin bulanıklığı, uyuma isteği hissetmektedir  Gün içinde daha çok görülüyor  Çocuk etiketlenmeden diğer çocuklar bilgilendirilmeli  Nöbet geçirme sırasında yapılacak ilk yardım Nöbet geçirme sırasında yapılacak ilk yardım

37  Küçük nöbet: daha az şiddetli ancak daha sık  Birkaç saniye için bilincini kaybeder/nöbet geçirdiğinin farkında olabilir ya da olmayabilir  Nöbet sırasında dalıp gider, boş boş bakar, rengi solar, gözlerini kırpar, elinde tuttuğu şeyi düşürür.  Öğretmen sınıf arkadaşlarına uygun şekilde açıklama yapmalıdır

38  Elde, ayakta ya da yüzde istemsiz hareketler, seğirmeler şeklinde ortaya çıkar  Ağzını şarpırdatma, dudaklarını yalama, giysilerini çıkarma gibi amaçsız hareketler yapar  2-5 dakika sürer  Çocuk nöbet sırasında olanları hatırlayamamaktadır

39  Hırıltılı solunum, öksürme, nefes darlığı berlitileri olan akciğer hastalığıdır.  Astım atakları konusunda öğretmenin bilgilendirilmesi önemlidir.

40  Belirtileri, susuzluk, baş ağrısı, kilo kaybı, sık idrara çıkma ve yaraların geç iyileşmesi  Bazı kişilerin insülin yapması gerekmektedir  Diyabetik şok yaşandığında, bir adet kesme şeker, az miktarda şekerli su ya da meyve suyu alınmasıyla belirtiler sona ermektedir.  Diyabetik koma yaşandığında doktora haber verilmelidir

41  Genetik geçişli bir hastalık  Hastanede uzun süre yatmaları gerekebilir  Diğer çocukların hastalık hakkında bilgilendirilmesi, hastalığın bulaşıcı olmadığının belirtilmesi sosyalleşmeleri açısından önemlidir

42  Kırmızı kan hücrelerinin yapısında kalıtsal bir bozukluk sonucu ortaya çıkar  Çocuk fiziksel güç harcadığı, oksijensiz kaldığı zamanlarda zorlanmakta ve acı çekmektedir

43  Kan pıhtılaşma mekanizmasında bir bozukluğun olduğu kalıtsal bir hastalık  En ciddi sonucu iç kanamadır  Yaralanma olasılığını azalmak amacıyla riskli durumlarda tekerlekli sandalye kullanılmaktadır.

44  Ağır yanıklar sonucu dokularda ağır zedelenmeler, uzun süreli fiziksel sınırlanmalar, psikolojik sorunlar ortaya çıkmaktadır  Yanık tedavisinden sonra çocuğun görünüşüyle ilgili öğretmene ve öğrencilere açıklama yapılması gerekir (çocukların hazırlanması ve sosyal kabulü açısından önemli)

45  Çocukların görünüşlerinin bozulmasına, zayıflamalarına, saçların/kirpiklerin/kaşların dökülmesine neden olmaktadır.  Görünüşteki bu değişikliğin arkadaşları tarafından soyutlanmasına neden olmayacak şekilde önceden arkadaşları bilgilendirilmelidir

46  Kişi zamanla vücudun bağışıklık sistemini etkilenerek mikroplara karşı savunmasız kalmaktadır  Kanunen okula gitme hakları vardır

47  İlk önce tıbbi tanılama sonra eğitsel değerlendirme: sınıfta uyarlamalar yapılması gerekmektedir.  Bu uyarlamaları yapabilmek için çocuğun;  büyük kas,  küçük kas,  özbakım,  bilişsel,  iletişim,  sosyal becerilerde performans düzeyi belirlenir

48  Teknolojik gelişmeler öğrencilere yaşamlarını ve hareket etmeyi kolaylaştırmak, iletişim kurmak, öğrenmek için yardımcı olur.

49  Baş destekli tekerlekli sandalyeler  Ses komutuyla çalışan bilgisayarlar

50  Yüksek teknolojik araçların kullanımı gibi, sapı kalınlaştırılmış kaşıklar/ kalemler/makaslar gibi düşük teknolojik araçlar da kullanılabilmektedir.

51  Birçok uyarlamalarla bilgisayar kullanabilmektedir: sesle, göz hareketi ile, ağızda tutulan ya da başa tutturulan bir çubukla, ayak başparmağıyla

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63  İnternet aracılığıyla ödevleri hakkında bilgi sahibi olabilmektedirler.  Hareket için biyonik kol ve bacaklar (beyinden elektriksel sinyalleri toplayan bir alıcı bulunur)

64

65  Öğrencilerin özel gereksinimleri birbirinden farklıdır.  Sıklıkla hareketle ilgili yardıma gereksinim duyarlar.  Fiziksel çevrenin uygun hale getirilmesi gerekmektedir.

66  Profesyonellerden ve ailelerden oluşan disiplinler arası bir ekip, ortopedik ya da sağlık yetersizliği olan öğrencinin eğitsel programının başarıya ulaşması için 5 amaç belirlenmiştir:  1. Günlük yaşam becerilerini de kapsayan fiziksel yetersizlik  2. Kendinin farkında olma ve sosyal yeterlik  3. İletişim  4. Akademik gelişme  5. Mesleki yeterlik

67  Sınıf öğretmeni etkinliklerde uyarlamalar yapmalı:  Öğrencinin performansı hakkında kaynaştırma ekibine bilgi vermeli  Devamsızlığı sık olan öğrenciler için ek eğitim sağlanmalı  Hareket edebilmesi için çevresel düzenlemeler ve materyallerde uyarlamalar yapılmalı (fırçayı ağzıyla tutması, kalemi kalınlaştırmak vb.) 

68  Öğretmenler öncelikle öğrencilerin fiziksel ve sağlıklarına ilişkin bilgileri topladıktan sonra diğer öğrencilere ne tür bilgiler verilmesi gerektiğini düşünmelidir  Kaynaştırma ekibiyle tartışılmalıdır  Çocuğun sadece yetersizliği değil, yeterli olduğu alanlar da vurgulanmalıdır/akranlarının sorduğu sorular açık bir şekilde cevaplanmalı

69  Öğrenciler yetersizlikleri yüzünden sınıftaki etkinliklerden izinli olmamalıdır  Sınıf standartları değiştirilmelidir.  Örneğin, tekerlekli sandalye kullanıyorsa ya da hareket sınırlılığı varsa sınıftan biraz erken çıkmasına izin verilebilir  Dinlenme, tuvalete gitme gibi ihtiyaçlarında derse ara vermeleri gerekebilir

70  Bazı öğrenciler için diyet ya da etkinlikle ilgili kısıtlamaları izlemek zor olabilir  Bunu ortadan kaldırmak için,  örneğin, ödül olarak yiyecek yerine etkinlik kullanmak, öğrenci spor yapamıyorsa öğretmen yardımcısı olması vb. uygun olabilir.

71  Mimari engellerin azaltılması gerekir  Bina ve sınıfların tekerlekli sandalyenin geçebileceği genişlikte olması gerekir  Rampaların olması gerekir

72  Sınıf, tuvalet, kantin vb. yerlerin tekerlekli sandalyeyle hareket edebileceği uygunlukta olmalı,  Tuvaletlerde tutamaklar olmalı  Zemin kaymayan malzemeyle yapılmalı  Halı saçakları ortadan kaldırılmalı  Kapılardaki eşikler kaldırılmalı  Kapılar içe doğru açılmalı

73  Kapı/pencere kolları, muslukların, elektrik prizlerinin, lamba düğmeleri uygun yükseklikte olmalı.  Bu düzenlemeler başkalarına bağımlılığı ortadan kaldırır.

74

75

76

77

78

79

80  Kağıt gizli bir bantla sıraya tutturulabilir  Kalemin ucuna ip bağlanarak, diğer ucunu da sıraya raptiye ile tutturarak kalemin düştüğünde kolaylıkla alabilmesi sağlanabilir  Cevapları yazmak yerine kaydetmesi sağlanabilir  Not tutmakta güçlüğü olan öğrenciler için öğretmenin ders notlarının bir kopyası verilebilir


" Temel hareket fonksiyonlarını olumsuz şekilde etkileyen vücudun nörolojik veya kas sistemlerinde doğuştan ya da sonradan edinilmiş yetersizlik." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları