Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

6 Ağustos 20081/70 MARKA Nedir, Nasıl Korunur? Mustafa DALKIRAN Marka Uzmanı

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "6 Ağustos 20081/70 MARKA Nedir, Nasıl Korunur? Mustafa DALKIRAN Marka Uzmanı"— Sunum transkripti:

1 6 Ağustos 20081/70 MARKA Nedir, Nasıl Korunur? Mustafa DALKIRAN Marka Uzmanı mustafa.dalkiran@tpe.gov.tr

2 6 Ağustos 20082/70 Konular  Fikri Mülkiyet Hakları  Marka nedir?  “Marka olmak” ne demektir?  İşletmeler ve ülke için önemi nedir?  Nasıl bir marka?  - marka seçerken nelere dikkat etmeli?  Marka çeşitleri  Nasıl korunur, önemi nedir?  Marka tescilinin sağladığı haklar nelerdir?  Marka ihlalleri, yaptırımlar, cezalar  Marka ve İnternet

3 6 Ağustos 20083/70 FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI Eser Sahibinin Hakları (Telif Hakları) ve Bağlantılı Haklar (Kültür & Turizm Bak.) (Intellectual Property) Sınai Mülkiyet Hakları (Türk Patent Enst.) (Industrial Property)

4 6 Ağustos 20084/70 SINAİ MÜLKİYET HAKLARI Buluşlar (Patent, Faydalı Model) Endüstriyel Tasarımlar Markalar Coğrafi İşaretler Markalar Entegre devre topografyaları

5 6 Ağustos 20085/70  Marka mıyız? Değil miyiz?  Markamız ne kadar güçlü?  Rakiplerimize göre zayıf yanlarımız neler? Marka Nedir?

6 6 Ağustos 20086/70 Marka Nedir? Tüketicinin ürün hakkındaki düşüncesidir “Bir bir veya bir grup üretici ve / veya satıcının mal ve hizmetlerini belirlemeye, tanıtmaya ve rakiplerininkinden ayırıp farklılaştırmaya yarayan isim, terim, sözcük, simge (sembol), tasarım (dizayn), işaret, şekil, renk veya bunların çeşitli bileşenleridir” “Bir satıcı veya satıcı grubunun ürün ve hizmetlerini tanımlamayı ve rakiplerinden ayrı ş tırmayı amaçlayan bir isim, bir terim, i ş aret, sembol veya tasarımdır.” Marka Bir işletmenin mallarını ya da hizmetlerini diğer işletmelerinin mallarından ya da hizmetlerinden ayırt eden işaretlerdir. Marka Şeker ve esans katılmış bir şişe gazlı su ile...................... arasındaki farktır. P. Stobart.

7 6 Ağustos 20087/70 Markanın Temel Fonksiyonları  Ayırt edicilik  Orijin ve kaynak işareti  Reklam ve tanıtım aracı  Kalite göstergesi  İmaj  Güven aracı / taahhüt  Ticari değer / varlık

8 6 Ağustos 20088/70  Ürüne, hedef kitleye uygun; - hedef pazar  Ürünü çağrıştıran  Kulağa hoş gelen  Ürüne uygun bir imaj  Tescile uygun  Tüketicinin bilinç altına tesir etmeye elverişli  Özgün - piyasadaki mevcut markalardan farklı - sıradan olmayan, ayırt edici niteliğe sahip Nasıl Bir Marka?

9 6 Ağustos 20089/70  Marka cemaati  Firma kültürü  Markanın özü  odak bir mesaj  özgün bir kimlik  tutarlı bir imaj  Yol haritası, hedefler  Farklılıklar, yeni fikirler, inovasyon,  Yeni teknolojiler  Müşteri ilişkileri, hizmet Başarılı Bir Marka İçin:

10 6 Ağustos 200810/70 Marka Çeşitleri: 1. İşaretin şekline/türüne göre 1. Kelime, şekil, logo, harf, rakam, slogan, 3D, ses, renk, koku... 2. Markanın amacına göre 1. Ticaret markası 2. Hizmet markası 3. Markanın fonksiyonuna göre 1. Ortak Marka 2. Garanti markası 4. Tescil yöntemi ve kapsamına göre 1. Ulusal marka 2. Uluslararası marka (Madrid Sistemi) 3. Bölgesel marka (AT Marka Sistemi) 5. Tanınmış marka

11 6 Ağustos 200811/70 İşaretin Şekline/Türüne Göre Marka Çeşitleri

12 6 Ağustos 200812/70 Kelimeler...

13 6 Ağustos 200813/70 Şekiller, logolar...

14 6 Ağustos 200814/70 501 Harfler, rakamlar...

15 6 Ağustos 200815/70 Harf/Rakam + Logo...

16 6 Ağustos 200816/70 ”İyi ki O’na rastladım” ” C ONNECTING P EOPLE” ”Impossible is nothing” Slogan...

17 6 Ağustos 200817/70 Tasarım... Üç boyutlu markalar

18 6 Ağustos 200818/70 Ses...

19 6 Ağustos 200819/70 Renk...

20 6 Ağustos 200820/70 Koku... Sınıf: 28. Sınıf: 5, 16, 18, 24. Sınıf: 3, 16, 18, 25. Çimen yeşili narenciye kokusu Taze biçilmiş çimen kokusu Olgun çilek kokusu

21 6 Ağustos 200821/70 Amacına Göre Marka Çeşitleri

22 6 Ağustos 200822/70 Bir işletmenin ürettiği veya ticaretini yaptığı malları diğerlerinden ayırt eder. Ticaret Markası

23 6 Ağustos 200823/70 Bir işletmenin sunduğu hizmetleri, diğerlerinden ayırt eder. Ticaret Markası

24 6 Ağustos 200824/70 Fonksiyonuna Göre Marka Çeşitleri

25 6 Ağustos 200825/70 Garanti Markası  Marka sahibinin kontrolü altında, bu markayı kullanmaya yetkili kılınmış bir çok işletme tarafından üretilen mal ve/veya hizmetlerin ortak özelliklerini, üretim usullerini, coğrafi kaynaklarını ve kalitesini garanti etmeye yarayan işaretlerdir  GM başvurusu, marka üzerinde hak sahibi olmak isteyen kuruluş tarafından yapılır

26 6 Ağustos 200826/70 Garanti Markası Temel Özellikleri  Sahibi bir garanti otoritesidir (kamu, yerel otorite veya özel bir üretici birliği)  GM sahibi kendisi üretim yapmaz / markayı kullanmaz  GM sahibi, markayı taşıyan ürünlerin, belirlenen (onaylanmış) standartları taşımasını sağlar  Bu standartlar tescil başvurusuyla birlikte sunulan teknik yönetmelikte belirtilir  GM, standartları sağlayan herkes tarafından kullanılabilir  GM sahibi aynı zamanda sertifika otoritesidir  GM, ürünün belirlenen bazı standartları taşıdığına ilişkin olarak tüketicileri bilgilendirir

27 6 Ağustos 200827/70 Ortak Marka  Bir sözleşme çerçevesinde, tüzel kişilerin veya tüzel kişilik meydana getirmeksizin bir araya gelen gerçek kişilerin oluşturduğu bir birliğe dahil işletmelerce üretilen mal ve/veya hizmetleri, diğer işletmelerin mal ve/veya hizmetlerinden ayırt etmeye yarayan ve bu işletmelerin herbiri tarafından ayrı ayrı kullanılabilen işaretlerdir

28 6 Ağustos 200828/70  Müşterek (ortak) bir oluşuma ait markadır (birlik, üretici veya kooperatif vb.)  Sadece birliğin üyeleri tarafından kullanılabilir  Birlik çoğunlukla üyeleri tarafından bazı standartların sağlanması için oluşturulmuştur (coğrafya, malzeme, üretim yöntemi, hizmet yöntemi vb.)  Bu standartlar tescil başvurusuyla birlikte sunulan teknik yönetmelikte belirtilir  Sadece bu standartları sağlayan üyeler tarafından kullanılabilir  İhtiyaca ve ticari yapıya göre hizmet markası ya da ticaret markası olabilir Ortak Marka Temel Özellikleri (1)

29 6 Ağustos 200829/70 Ortak Marka Temel Özellikleri (2)  Üyeler ortak marka ile birlikte bireysel markalarını da kullanabilir  Bireysel markalarda olduğu gibi;  Mal ve hizmetleri ayırt etme işlevi görür  Tüketici güvenini artırır  Malların, hizmetlerin ve üreticinin prestijini artırır  Mal ve hizmetlerin kaynağını işaret edici nitelikte olmalıdır  Kamuyu yanıltıcı şekilde kullanılan ortak marka iptal edilir  Yenileme için ortaklardan birinin başvurusu yeterlidir.

30 6 Ağustos 200830/70 Ortak Marka Avantajları (1)  Grubun sosyal, kültürel ve iktisadi gelişimini besler  Pazardaki konumunu güçlendirir  İmajını geliştirir  Ününü / prestijini artırır  Haksız rekabeti ve taklidi önler  Yatırımcıya olan güveni artırır  Riski minimize eder  Piyasadaki itimadı geliştirir  İş çevresindeki işbirliği ve know-how artar

31 6 Ağustos 200831/70 Ortak Marka Avantajları (2)  Grubun pazarlama stratejisini korur, uygulamasına katkı sağlar  Marka konseptini “birey”den “grup”a taşır  Bölgesel gelişmenin güçlü bir aracı olabilir  KOBİ’ler için fırsata dönüştürülebilir  Piyasaya birlikte girme  Ürün farkındalığını artırma  Maliyet paylaşımı

32 6 Ağustos 200832/70 Temel Farklılıklar Ortak Marka  Birliğe dahil herkes (marka sahibi dahil) kullanabilir  Sadece üyeler kullanılabilir (kapalı sistem)  Birliğe ve kullanıcılara işaret eder  Ürün standartlarını birlik belirler  Sahibi birliktir Garanti Markası  Marka sahibi kullanamaz (mal/hizmet üretemez)  Standartları sağlayan herkes tarafından kullanılabilir (açık pazar)  Ürün standartlarına işaret eder  Ürün standartlarını otorite belirler  Sahibi genellikle bir kamu otoritesidir

33 6 Ağustos 200833/70 MARKA KORUMASI Neden & Nasıl? R

34 6 Ağustos 200834/70 Marka  Önemli bir varlıktır  Güçlü bir pazarlama aracıdır  Haksız rekabeti önlemenin etkili bir yoludur  İyi bir marka çok taklit edilir  Çok taklit edilen marka sulanır  Tescil taklidi önler

35 6 Ağustos 200835/70 Markanın Değeri (Interbrand) 2006 Sıra Marka 2006 Marka Değeri (Milyar Dolar) 1 COCA-COLA70,453 2 MICROSOFT56,926 3 IBM56,201 4 GENERAL ELECTRIC48,907 5 INTEL32,319 6 NOKIA30,131 7 MCDONALDS24,699 9 TOYOTA27,941 10 DISNEY27,848 12 MERCEDES21,597

36 6 Ağustos 200836/70 Markanın Değeri ( Millward Brown ) 2006 Sıra Marka 2006 Marka Değeri (Milyar Dolar) 1 GOOGLE 66,3 2 GENERAL ELECTRIC61,8 3 MICROSOFT54,9 4 COCA-COLA44,1 5 CHINE MOBILE41,2 6 MARLBORO39,1 7 WALL-MART36,8 8 CITIBANK33,7 9 IBM33,5 10 TOYOTA33,4

37 6 Ağustos 200837/70 “Emekli FBI Ajanları Sahte Mal Peşinde” “deterjan, tıraş bıçağı, şampuan, diş macununun dünyaca ünlü markaları, Türkiye’de taklit ürünlerle başa çıkamayınca sorunu emekli FBI ajanları ve Türk polisleriyle çözmeye başladı”

38 6 Ağustos 200838/70 “En Çok Taklit Edilen Markalar” Adidas, Nike, Polo, Panasonik, Microsoft, Citizen, Versace, Gucci, Lacoste, Dolce Gabbana, Dkny, Prada, Viagra, Sony

39 6 Ağustos 200839/70 MARKA Marka Tescili yolu... 1. Ulusal tescil 2. Uluslar arası tescil Madrid Sistemi Madrid Anlaşması Madrid Protokolü 3. CTM (AT Marka Sistemi)

40 6 Ağustos 200840/70 ULUSAL TESCİL R

41 6 Ağustos 200841/70 ULUSAL MARKA BAŞVURUSU (Başvuru formu, ücret, marka örneği) EKSİKDOĞRU GİDERİLMEDİ BAŞVURU RED GİDERİLDİ İNCELEME SINIFLANDIRMA BENZERLİK ARAMASI BAŞVURU RED BAŞVURU KABUL RMB’DE YAYIN İTİRAZ YAYINA İTİRAZ TESCİL MUTLAK RED NEDENLERİ

42 6 Ağustos 200842/70 1.Doğrudan başvuru sahibi tarafından 2.Marka vekili tarafından 1. Başvuru dilekçesi 2. Marka örneği 3. Ücret Marka Tescil Başvurusu Başvuru İçin Gerekli Belgeler

43 6 Ağustos 200843/70 Marka Tescilinin Şartları 1. Bir teşebbüsün mal ve hizmetlerini diğer teşebbüslerin mal ve hizmetlerinden ayırt etme 2. Çizimle görüntülenebilme veya benzer şekilde ifade edilebilme 3. Baskı yoluyla yayımlanabilme ve çoğaltılabilme

44 6 Ağustos 200844/70 Marka Tescilinin Maliyeti  Başvuru Ücreti 115 YTL (Bir sınıf için)  Tescil Ücreti 460 YTL  Yenileme Ücreti 515 YTL (10 yılda bir)

45 6 Ağustos 200845/70 Marka Tescilinin Sağladığı Haklar  Münhasır kullanım hakkı  Taklidin önlenmesi  Lisans  Devir/Satış  Miras

46 6 Ağustos 200846/70  Para cezaları (15.570 - 51.150 YTL)  Hapis cezaları (1 - 4 Yıl)  Malların toplatılması  Üretim araçlarına ve mallara el koyma  Maddi ve manevi tazminat cezaları İzinsiz Kullanım Yaptırımlar, Cezalar

47 6 Ağustos 200847/70 Marka Koruma Süresi  10 Yıl (başvuru tarihinden itibaren)  Sınırsız yenileme hakkı

48 6 Ağustos 200848/70 ULUSLARARASI TESCİL (Madrid Sistemi) R

49 6 Ağustos 200849/70 Neden Uluslararası Tescil  Küreselleşme  Uluslararası ticaretteki gelişmeler  Çok uluslu şirketlerin ortaya çıkması  Bölgesel birleşmeler  Sınai mülkiyet haklarının ülkesel karakteri  Dünyadaki farklı koruma sistemleri

50 6 Ağustos 200850/70 birden çok ülkede tek bir tescil numarası ile tek bir yenileme tarihi içeren çok sayıda tescil elde edilir. Uluslararası Tescilin Avantajları Madrid Sistemi ile; bir ofis aracılığıyla bir form kullanılarak bir dilde tek bir ücret ödeyerek tek bir başvuru yapılır...

51 6 Ağustos 200851/70 Türkiye Madrid Protokolü’ne taraftır  75 ülke + CTM tescili  esas tescil veya başvuru şartı  İngilizce

52 6 Ağustos 200852/70 Madrid Sistemi Ücretler 1- Esas ücret(basic fee) Renksiz marka örn: 653 CHF (3 sınıf) Renkli marka örn: 903 CHF (3 sınıf) 2- Bütünleyici ücret (Ek sınıf ücreti) (supplementary fee): 73 CHF 3- Tamamlayıcı ücret (Her bir ülke için) (complementary fee): 73 CHF 4- Bireysel ücretler EC: 2,229 CHF (3 sınıf) (Ek sınıf: 461) Çin: 310 CHF (1 sınıf) (Ek sınıf: 155) Japonya: 115 + 383 (1 sınıf) (Ek sınıf: 88 + 383) ABD: 337 (1 sınıf ) (Ek sınıf: 337) UK: 369 (1 sınıf) (Ek sınıf: 102) Türkiye: 424 (1 sınıf) (Ek sınıf: 83)

53 6 Ağustos 200853/70 Avrupa Topluluğu Marka Tescil Sistemi (CTM)

54 6 Ağustos 200854/70 CTM Nedir? Avrupa Birliği üye ülkelerinin tamamını koruma kapsamına alan ve her üye ülkede eşit haklar sağlayan bir marka tescil sistemidir

55 6 Ağustos 200855/70 CTM Amaç  Ortak Pazar  Mal ve hizmetlerin serbest dolaşımı  Üye ülke marka mevzuatlarının ve tescil sistemlerinin uyumlaştırılması

56 6 Ağustos 200856/70  üniter karakter  bütün üye ülkelerde geçerli tek tescil  AB + ulusal mevzuata uygunluk  bütün üye ülkelerde tescil edilebilirlik CTM Genel özellikler

57 6 Ağustos 200857/70 CTM Avantajlar AB’de etkin ve eşit etkide marka hakkı  AB’de etkin ve eşit etkide marka hakkı  tek dilde, tek ofise yapılan tek bir başvuru  fiyat avantajı  bir ülkede kullanım AB de kullanım gereksinimini karşılar  marka ihlal davalarında Topluluk mahkemeleri  kıdem (seniority)

58 6 Ağustos 200858/70 Ücretler: 1- Başvuru ücreti Online : 750 € (3 sınıf) Kağıt : 900 € (3 sınıf) Ek sınıf : 150 € 2- Tescil ücreti 900 € (3 sınıf) Ek sınıf: 150 € 3- Yenileme ücreti Online : 1350 € Kağıt : 1500 € CTM Ücretler

59 6 Ağustos 200859/70 Marka & Internet – Alan Adları  1990’lı yıllarda internette gelişmeler  E-ticaret, E-Europe, E-Turkiye, E-Devlet, E-Okul.....  E-Marka;  Global ağda en önemli tanıtım araçlarından birisi  Sanal tüketicinin tercihlerindeki önemli rolü  Gerçek piyasadaki tanınmışlığın, imajın, güvenirliğin sanal piyasadaki etkisi

60 6 Ağustos 200860/70 e-MARKA Uyuşmazlık kaynakları  İnternetin global karakteri  Dünyanın her tarafından anında ulaşılabilme özelliği  Web sitelerinin devamlı ve anında değiştirilebilme özelliği  Kontrol güçlüğü  Marka haklarının ülkesel karakteri  Farklı ülkelerdeki farklı hak sahipleri  Markaların sektörel korunması  Aynı marka üzerinde, aynı ülkede birden çok hak sahibi  DNS tahsis sistemi, marka ile uyuşmazlık

61 6 Ağustos 200861/70 İnternetten Başvuru - Araştırma- Dosya Takibi MARKA PATENT TASARIM

62 6 Ağustos 200862/70

63 6 Ağustos 200863/70 MARKA

64 6 Ağustos 200864/70 MARKA

65 6 Ağustos 200865/70 MARKA

66 6 Ağustos 200866/70 MARKA

67 6 Ağustos 200867/70 MARKA

68 6 Ağustos 200868/70 MARKA

69 6 Ağustos 200869/70 Öneriler Marka seçiminde 5 kritik soru:  Ürünle uyumlu mu, hedef tüketici kitlesine hitap ediyor mu?  Özgün mü, ayırt edici niteliği yüksek mi?  Sektörde başkaları tarafından kullanılıyor mu, ya da başkaları adına tescilli mi?  Tescil edilebilir mi, uluslar arası tescil mümkün mü?  Alan adı olarak tescil edilebilir mi, internette kullanıma uygun mu?

70 6 Ağustos 200870/70 TEŞEKKÜRLER Mustafa DALKIRAN Marka Uzmanı mustafa.dalkiran@tpe.gov.tr


"6 Ağustos 20081/70 MARKA Nedir, Nasıl Korunur? Mustafa DALKIRAN Marka Uzmanı" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları