Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KOORDİNASYON ve DENGE Ders : Özel Antrenman Yöntemleri Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Mustafa AKGÜN İstanbul, 2005.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KOORDİNASYON ve DENGE Ders : Özel Antrenman Yöntemleri Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Mustafa AKGÜN İstanbul, 2005."— Sunum transkripti:

1 KOORDİNASYON ve DENGE Ders : Özel Antrenman Yöntemleri Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Mustafa AKGÜN İstanbul, 2005

2 Koordinasyon Nedir?  “Amaca yönelik bir hareketle iskelet kasları ile merkezi sinir sisteminin uyum içinde çalışması, etkileşimi”ni ifade eden bir terimdir. ya da…  MSS ile iskelet kaslarının amaçlı bir hareket için ortak olarak çalışması ve hareket akışının yönlendirilmesi.

3 Nörofizyoloji ve Koordinasyon Merkezi Sinir Sistemi Merkezi Sinir Sistemi Agonist / Antogonist Agonist / Antogonist Sabit >> İyi Koordine Edilmiş>> Etkin>> Mükemmel Beceri Sabit >> İyi Koordine Edilmiş>> Etkin>> Mükemmel Beceri

4 Koordinatif Yeteneklerin Bileşenleri Kinestetik Ayrımlama Kinestetik Ayrımlama Mekansal Oryantasyon Mekansal Oryantasyon Denge Denge Ritim Ritim Karmaşık Reaksiyon Yetenekleri Karmaşık Reaksiyon Yetenekleri

5 Nörofizyoloji ve Koordinasyon (Son…) Kas İçi (İntramuskuler) Koordinasyon Kas İçi (İntramuskuler) Koordinasyon Kaslar Arası (İntermuskuler) Koordinasyon Kaslar Arası (İntermuskuler) Koordinasyon

6 Koordinasyon Türleri (1) Koordinasyon ile İlgili Farklı Sınıflama Yaklaşımları… Genel Koordinasyon : Genel Koordinasyon : Çok Yönlü>>>Öncelikli ! Çok Yönlü>>>Öncelikli ! Özel Koordinasyon : Özel Koordinasyon : Hızlı, Akıcı, Ekonomik, Ritm, Tekrar Edilebilir. Hızlı, Akıcı, Ekonomik, Ritm, Tekrar Edilebilir.

7 Koordinasyon Türleri (2) Koordinasyonla İlgili Farklı Sınıflama Yaklaşımları 1.Kapalı Beceri Koordinasyonu :Spor Tekniği Sabit, Tekrarlı Motor Aktivite. Sabit, Tekrarlı Motor Aktivite. Örnek : Atletizm (koşular), yüzme serbest stil. 2.Açık Beceri Koordinasyonu : Taktiksel Amaçlı Hareketler

8 Koordinasyon Türleri (3) Koordinasyonla İlgili Farklı Sınıflama Yaklaşımları 1.Kaba Koordinasyon : Büyük Kas Grupları Büyük Kas Grupları 2.İnce Koordinasyon : Daha Küçük Kas Grupları Daha Küçük Kas Grupları

9 Koordinasyon Özellikleri 1.Zorluk Derecesi 2.Doğruluk Düzeyi 3.Edinme Süresi

10 Koordinasyon Gelişiminde Dikkat Edilmesi Gerekir !!! Yüklenmeler Kademeli Olarak Arttırılmalı Yüklenmeler Kademeli Olarak Arttırılmalı Yeni Hareketler Yeterli Sayıda Öğretilmeli Yeni Hareketler Yeterli Sayıda Öğretilmeli Doğru Teknik (Göster = İste) Doğru Teknik (Göster = İste) Bireysel Farklılıklara Dikkat Bireysel Farklılıklara Dikkat Alıştırmaların Süratini Sürekli Değiştirmeli Alıştırmaların Süratini Sürekli Değiştirmeli Fiziksel Ortam Değiştirilmeli (Kolay > Zor) Fiziksel Ortam Değiştirilmeli (Kolay > Zor)

11 … Çalışmalar Süre Uyumlu Olmalı Çalışmalar Süre Uyumlu Olmalı Spor Dalına Özel Koordinasyon Gelişimi İhmal Edilmemeli Spor Dalına Özel Koordinasyon Gelişimi İhmal Edilmemeli Dinlenik İken Çalışmalı (Yorulduysan Bırak!) Dinlenik İken Çalışmalı (Yorulduysan Bırak!) Genellikle 1 Birim Antremanda Antrenmanın Ana Devrenin Başlangıcında… Genellikle 1 Birim Antremanda Antrenmanın Ana Devrenin Başlangıcında… Testler ile Beraber Gelişim Gözlenerek Değerlendirilmeli Testler ile Beraber Gelişim Gözlenerek Değerlendirilmeli Yardımcı Ekip ve Malzeme Yeterli Olmalı Yardımcı Ekip ve Malzeme Yeterli Olmalı

12 Koordinasyon Antrenmanlarında Metodolojik Prensipler Branşa özgü koordinasyon gelişimi İçin Uygun Yaş 7– 11 Arasıdır. Branşa özgü koordinasyon gelişimi İçin Uygun Yaş 7– 11 Arasıdır. Genel ve Özel Koordinasyon Farklılığını Gözönünde Tutmak Gerekir. Genel ve Özel Koordinasyon Farklılığını Gözönünde Tutmak Gerekir. Görsel Bilgi Girişinden Yararlanılmalıdır. Görsel Bilgi Girişinden Yararlanılmalıdır. Sözel Bilgi Girişinden Yararlanmalıdır. Sözel Bilgi Girişinden Yararlanmalıdır. Hareketlere Yumuşak ve Dikkatli Başlamalıdır. Hareketlere Yumuşak ve Dikkatli Başlamalıdır. …… ……

13 …. Antrenman Yöntemleri ve Hareket Sürekli Değiştirilmelidir. Antrenman Yöntemleri ve Hareket Sürekli Değiştirilmelidir. Kompleks Hareketler Kullanılmamalıdır. Kompleks Hareketler Kullanılmamalıdır. Psiko-fizik fonksiyonlardan yararlanmalıdır. Branşlara Göre Farklılıklar Uygulanmalıdır. Psiko-fizik fonksiyonlardan yararlanmalıdır. Branşlara Göre Farklılıklar Uygulanmalıdır. Hareketler Yorgunken Yapılmamalıdır. Hareketler Yorgunken Yapılmamalıdır.

14 Koordinasyon Antrenmanlarında Metodolojik Prensipler Çocukluktan Ergenliğe Koordinasyon Okul Öncesi Yaşlarda Okul Öncesi Yaşlarda Erken (Birinci) Okul Döneminde Erken (Birinci) Okul Döneminde Geç Çocukluk (İkincil Okul) Döneminde Geç Çocukluk (İkincil Okul) Döneminde Ergenlikte Durum Ergenlikte Durum

15 Koordinasyonu Etkileyen Faktörler Sporsal Zeka Sporsal Zeka Duyu Organlarının Hassaslığı Duyu Organlarının Hassaslığı Antrenman Düzeyi Antrenman Düzeyi Hareket Deneyimi Hareket Deneyimi Cinsiyet Cinsiyet Yorgunluk Yorgunluk

16 DENGE ve Çocuk Hareket… Hareket… Çocuklukta… Çocuklukta…

17 MOTOR GELİŞİM Motor Gelişim >> Motor Beceri

18 Motor Gelişim Alanları 1.Küçük Kas Hareketleri (Nesneleri Kullanma) 2.Büyük Kas Hareketleri (Bedeni Kullanma) a)Lokomotor Hareketler : Yürüme, Koşma b)Lokomotor Olmayan Hareketler : Dönme, Eğilme, Salınım. c)Denge (Stabilite) : Statik ve Dinamik

19 Denge (Tanımlar) Ekonomi...Politika...Sosyoloji... Mekanik...Biyoloji...vs. Her yerde dengeden bahsedilir. Ekonomi...Politika...Sosyoloji... Mekanik...Biyoloji...vs. Her yerde dengeden bahsedilir. Genellikle üniteler, bireyler, toplumlar,organizmalar arasındaki sağlıklı bir uyumu ifade eder. Genellikle üniteler, bireyler, toplumlar,organizmalar arasındaki sağlıklı bir uyumu ifade eder. Denge, organizmanın sensoriyel organlarından biridir (5 duyu gibi. En eskisi ama en az bilinenidir.) Denge, organizmanın sensoriyel organlarından biridir (5 duyu gibi. En eskisi ama en az bilinenidir.) Denge: Lokomotor sistemin statik ve dinamik olarak uyum içinde işlev gördüğü durumlar. Denge: Lokomotor sistemin statik ve dinamik olarak uyum içinde işlev gördüğü durumlar. Denge: Vücudun sabit bir pozisyonda kalma yeteneği veya dış kuvvetlere karşı kararlı hareketler yapabilmesidir. Denge: Vücudun sabit bir pozisyonda kalma yeteneği veya dış kuvvetlere karşı kararlı hareketler yapabilmesidir. Denge: Kişinin yerçekimi merkezinin algısal çerçevede dayanma yüzeyi alanı içinde tutabilmesidir (Üneri,2004) Denge: Kişinin yerçekimi merkezinin algısal çerçevede dayanma yüzeyi alanı içinde tutabilmesidir (Üneri,2004)

20 Dengenin Biyomekanik İncelenmesi Yer Çekimi Merkezi (Ağırlık Merkezi) Yer Çekimi Merkezi (Ağırlık Merkezi) Yer Çekimi Çizgisi (Vektör) Yer Çekimi Çizgisi (Vektör) Destek Tabanı Destek Tabanı

21 Dengenin Biyomekanik İncelenmesi (Devam) “Dengenin Kontrolü” Dayanma Yüzeyinin Geniş Olması Dayanma Yüzeyinin Geniş Olması Vücut Ağırlık Merkezinin Dayanma Yüzeyine Yakın Olması Vücut Ağırlık Merkezinin Dayanma Yüzeyine Yakın Olması Yer Çekimi Hattının Ağırlık Merkezi veya Yakınından Geçmesi Yer Çekimi Hattının Ağırlık Merkezi veya Yakınından Geçmesi Vücut Yer Çekimi Hattının Destek Alanının İçine Düşmesi Vücut Yer Çekimi Hattının Destek Alanının İçine Düşmesi

22 Statik ve Dinamik Denge Sabit Bir Noktada Dengeyi Sağlayabilme Sabit Bir Noktada Dengeyi Sağlayabilme Hareket Halindeyken Dengeyi Koruyabilme Hareket Halindeyken Dengeyi Koruyabilme

23 Dengenin Nörofizyolojik İncelenmesi İç Kulak (Vestibular Sistem) İç Kulak (Vestibular Sistem) Proprioseptörler Proprioseptörler Serebellum Serebellum Medulla Spinalis, Medulla Spinalis, Gözler Gözler …Koordineli Çalışırlar…

24 Denge Becerisi Çocuklarda… Yaş Yaş Cinsiyet Cinsiyet ‘e göre gelişim…

25 DENGE GELİŞİMİ Çocuklarda 15. ay - 12 yaşa kadar: Postür kontrolü ve denge becerisi gelişimi geçiş dönemi. Çocuklarda 15. ay - 12 yaşa kadar: Postür kontrolü ve denge becerisi gelişimi geçiş dönemi. Bu çağda çocukların vücut salınımları hızı ve genişliği küçük gövdelerine rağmen daha fazladır. Bu çağda çocukların vücut salınımları hızı ve genişliği küçük gövdelerine rağmen daha fazladır. Bebeklikte ve ihtiyarlıkta yürüyüş benzerdir (yanlara doğru adımlama dengeyi kolaylaştırır.) Bebeklikte ve ihtiyarlıkta yürüyüş benzerdir (yanlara doğru adımlama dengeyi kolaylaştırır.) 8 ve 9 yaşına kadar kızlar erkeklerden daha becerikli bulunup dinamik denge ölçümleri aynı seviyede çıkmıştır. 8 ve 9 yaşına kadar kızlar erkeklerden daha becerikli bulunup dinamik denge ölçümleri aynı seviyede çıkmıştır.

26 DENGE GELİŞİMİ 8-9 yaşa doğru statik ve dinamik denge gelişimi yavaşlar;12 yaşa doğru yeniden hızlanır. 8-9 yaşa doğru statik ve dinamik denge gelişimi yavaşlar;12 yaşa doğru yeniden hızlanır. Statik Denge için: 2-12 yaş arasında gelişir.8-10 Yaş arası yavaşlar.Kız ve erkekler arasında bir farklılık görülmemiş. Statik Denge için: 2-12 yaş arasında gelişir.8-10 Yaş arası yavaşlar.Kız ve erkekler arasında bir farklılık görülmemiş. Statik denge bir çok değişken tarafından etkilenir.Bu yüzden tek bir denge testi ile kesin olarak ölçülemez (Payne ve Larry,1991) Statik denge bir çok değişken tarafından etkilenir.Bu yüzden tek bir denge testi ile kesin olarak ölçülemez (Payne ve Larry,1991)

27 Denge Egzersizleri Çizgi, ip, denge kalası üzerinde yürüyüş, duruş ve dönüşler Çizgi, ip, denge kalası üzerinde yürüyüş, duruş ve dönüşler Temel cimnastik duruşları Temel cimnastik duruşları Eşli denge egzersizleri Eşli denge egzersizleri Yer hareketleri (Taklalar, yuvarlanmalar) Yer hareketleri (Taklalar, yuvarlanmalar) Sıçramalar, atlamalar, sekmeler Sıçramalar, atlamalar, sekmeler Bisiklet, paten kullanma Bisiklet, paten kullanma Denge tahtası egzersizleri Denge tahtası egzersizleri Denge topu egzersizleri Denge topu egzersizleri

28 Denge Testleri ve Bitiriş

29 KAYNAKLAR Measurement By The Physical Educator – David K. MILLER Measurement By The Physical Educator – David K. MILLER Principles And Labs For Physical Fitness – W. W. HOOGER S. A. HOOGER Principles And Labs For Physical Fitness – W. W. HOOGER S. A. HOOGER Sporda Yetenek Beceri Ve Performans Testleri – Dr. A. KAMAR Sporda Yetenek Beceri Ve Performans Testleri – Dr. A. KAMAR Normal Ve İŞİTME Engelli Çocuklarda Denge Alıştırmalarının Denge Becerilerine Etkisinin Araştırışlması – Yüksek Lisans Tezi Normal Ve İŞİTME Engelli Çocuklarda Denge Alıştırmalarının Denge Becerilerine Etkisinin Araştırışlması – Yüksek Lisans Tezi Çocuklarda Motor Gelilşim – D. S. ÖZER Çocuklarda Motor Gelilşim – D. S. ÖZER Çocuk Ve Spor – S. MURATLI Çocuk Ve Spor – S. MURATLI Antrenman Bilimi – M. F. ACAR Antrenman Bilimi – M. F. ACAR Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri – M. GÜNAY İ.A. YÜCE Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri – M. GÜNAY İ.A. YÜCE


"KOORDİNASYON ve DENGE Ders : Özel Antrenman Yöntemleri Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Mustafa AKGÜN İstanbul, 2005." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları