Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bürke Aycan EĞİTİCİLER İÇİN KİŞİSEL GELİŞİM SEMİNERİ Kayseri (22-26 Ekim 2007)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bürke Aycan EĞİTİCİLER İÇİN KİŞİSEL GELİŞİM SEMİNERİ Kayseri (22-26 Ekim 2007)"— Sunum transkripti:

1 Bürke Aycan EĞİTİCİLER İÇİN KİŞİSEL GELİŞİM SEMİNERİ Kayseri (22-26 Ekim 2007)

2 Bürke Aycan İçerik (1.gün)  Tanışma ve Beklentiler  Eğitimin Temel Kavramları  Eğitim Süreci  Eğitim Süreci (Analiz)  Eğitim Süreci (Tasarım)  2 dakika sunumları

3 Bürke Aycan İçerik (2.gün)  Eğitim Süreci (Tasarım)  Eğitim Süreci (Geliştirme)  Eğitim Süreci (Uygulama)

4 Bürke Aycan İçerik (3.gün)  Eğitim Süreci (Uygulama)  Eğitim Süreci (Değerlendirme)  2 dakika sunumları

5 Bürke Aycan Eğitimin Temel Kavramları  Eğitim, bireyin davranışlarında istenilen değişiklikleri meydana getirme veya yeni davranışlar kazandırma sürecidir.

6 Bürke Aycan Eğitimin Temel Kavramları  Öğretim, önceden belirlenmiş olan hedeflere ulaşabilmek için gereken davranışı (bilgi, beceri ve tutumu) öğrenciye kazandırma sürecine denir. Öğretme eğiticinin işidir. Öğretim ile ilgili temel kavramlar  İşaret ve açıklamalar  Katılma  Pekiştirme (ödül)  Dönüt ve Düzeltme (Geri bildirim)

7 Bürke Aycan Öğretmen ve Eğitmen Tanımı  Öğretmen: Öğrenen tarafından kullanılacak veya kullanılmayacak genel bilgilerin aktarır. Öncelikle bilgi ve tavırları geliştirir.  Eğitmen: Öğrenen tarafından kullanılacak olan bilgiyi hazırlayıp aktarır. Öncelikle özel bilginin ve becerilerin arttırılmasına yardımcı olur.

8 Bürke Aycan Eğitmen Öğretmen Kolaylaştırıcı Uzman Gerçek Hayat Kuramcı Aktif Pasif Sen yap Beni izle Ne Yapabiliriz? Şöyle Yapalım

9 Bürke Aycan Eğitim Süreci 1.Analiz 2.Tasarım 3.Geliştirme 4.Uygulama 5.Değerlendirme

10 Bürke Aycan 1. Eğitim Süreci (Analiz)  Eğitiminizi daha etkili kılmak için yapılması gereken 4 tip analiz vardır: İhtiyaç Analizi Öğrenci Analizi İçerik Analizi Bağlam (Kapsam) Analizi

11 Bürke Aycan Eğitim İhtiyacının Analizi  Yeterlilikleri geliştirilmesi istenen personelin hizmet içi eğitim ihtiyacı aynı görevde kalacak çalışanların yetişme noksanlığını saptamak üzere, yapılmakta olan işin gerektirdiği yeterlikler ile çalışanların sahip olduğu yeterlikler arasındaki farkın saptanmasıdır.

12 Bürke Aycan  Bir üst kademeye yükselecek veya görevi değiştirilecek personelin hizmet içi eğitim ihtiyacı, yükseltme veya tamamlama türü eğitim programı hazırlamak üzere gelecekte yapılacak işin gerektirdiği yeterlikler ile kazandırılmış olan yeterlikler arasındaki farkın belirlenmesidir. Eğitim İhtiyacının Analizi

13 Bürke Aycan Eğitim İhtiyacı Saptama Teknikleri 1.Kayıt ve raporları inceleme 2.Grup toplantıları düzenleme 3.Görüşme – mülakat 4.Anket uygulama 5.Gözlem 6.Test uygulama Eğitim İhtiyacının Analizi

14 Bürke Aycan  Hedef grubunuzun (öğrencilerinizin) ihtiyaçlarını, limitlerini, kabiliyetlerini, bilgi düzeylerini, geri planlarını, karakterlerini, becerilerini anlamaya çalışın.  Öğrenci Özellikleri Fiziksel Özellikler Sosyal Özellikler Duygusal Özellikler Bilişsel Özellikler Öğrenci Analizi

15 Bürke Aycan İçerik Analizi  İçeriğiniz geçerli, güncel ve vermek istediğiniz bilgiye yönelik tam olmalıdır. İçerik Analizi

16 Bürke Aycan Bağlam (Kapsam) Analizi  Eğitiminizde etkili olacak çevresel etkenleri ve ekipmanı belirleyin.Eğitim vereceğiniz yere göre düzenleyin. Bağlam (Kapsam) Analizi

17 Bürke Aycan 2. Eğitim Süreci (Tasarım)  İçeriğin Belirlenmesi  Aktarım yönteminin belirlenmesi Sunumun yazılı hale getirilmesi Öğrenci verilerine göre ders içeriğinin oluşturulması  İhtiyaç analizi sonuçlarına ve istenen değişimin durumuna göre görevlerin basamaklandırılması. Eğitimin verilmesi için hangi yöntemin en iyi olduğuna karar verme  Anlatım  Uygulama  Katılım vb...

18 Bürke Aycan 2. Eğitim Süreci (Tasarım)  Konuyla ilgili Beyin Fırtınası yapın  İhtiyaç analiziniz ve amaçlarınız ile ilgili olmayanları eleyin. Halihazırda bildikleri Bilmeleri gerekenden fazlası  Kısıtlamaları koyarken göz önünde bulundurun. Tesisler Eğitimin uzunluğu Aktarım metodu Eğitimin yakınlığı (süre)

19 Bürke Aycan Ders İçeriğinin Belirlenmesi  İçerik, öğrencinin eğitim amaçlarını gerçekleştirebilmek için öğrenmesi gereken her şeydir..  Bir eğitim programının içeriğinin belirlenmesi bir karar verme sürecidir. İki önemli kriter vardır: Kullanışlı (işe yarar) olmalı. Uygun olmalı.

20 Bürke Aycan  Uygun eğitim aktiviteleri kullanmak önemlidir çünkü: Katılımcının özel bilgiyi edinmesine olanak sağlarlar. Eğitim süresince katılımcıyı ilgili ve aktif tutarlar. Ders İçeriğinin Belirlenmesi

21 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ a.Anlatım (Takrir) Yöntemi b.Tartışma (Soru – Cevap) Yöntemi c.Gösteri Yöntemi d.Grup Tartışması Yöntemi e.Örnek Olay Yöntemi f.Rol Oynama Yöntemi g.Beyin Fırtınası Yöntemi

22 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Anlatım Yöntemi Anlatım yöntemi, öğretim programında yer alan konuların eğitici tarafından eğitilen gruba anlatılması ve açıklanmasıdır.

23 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Anlatım Yöntemi Yararlı Yönleri 1.Geniş bir gruba aynı koşullarda öğretim yapılır. 2.Konu dağılmadan ve kesilmeden sıra ile işlenir. 3.Öğreticinin ses ve sözünün etkili gücünden yararlanılır. 4.Önceden hazırlıklı olmayan katılımcı grubuna öğretim yapılabilir. 5.Diğer tekniklere kıyasla kolaylıkla uygulanır ve masrafı azdır.

24 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Anlatım Yöntemi Sakıncalı Yönleri 1.Öğretim sırasında bireysel farklılıklar dikkate alınmadığından bireyleri tanımak güçtür. 2.Eğitilenler pasif ve yalnız dinleyici durumunda kalır. 3.Okul havası verir, genelde sıkıcıdır ve ilgi çekilmesi zordur. 4.Öğrenci katkısı olmadığından açıklama ve yorumlar tek yönlü olur. 5.Öğretim sırasında öğrenmeyi kontrol etmek ve değerlendirmek güçtür. 6.Yalnız bir duyu organı ile öğretim yapıldığından çabuk unutulur.

25 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Tartışma (Soru-Cevap) Yöntemi Tartışma yöntemi, amaçlara uygun bilgi kazandırmak üzere, eğitilen grubun katılması ile konuların açıklanması ve tartışılmasıdır. Bu yöntem eğitilenin konu hakkında gruba yönelttiği soruların sözlü olarak eğitilenler tarafından cevaplandırılmasını ve onların fikirlerinin ortaya konulmasını sağlar.

26 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Tartışma (Soru-Cevap) Yöntemi Yararlı Yönleri 1.Katılımcılar öğretim etkinliğine katıldıklarından aktif ve her an konuşmaya hazır olur. 2.Katılımcılar kişisel yorum yapma, düşündüklerini anlatma, eleştiride bulunma becerisi kazanırlar. 3.Katılımcıların birbirlerini tanımalarına ve toplumsallaşmalarına katkıda bulunur. 4.Eğitici ve katılımcılar arasındaki iletişim canlı ve etkili hale gelir. 5.Konu ile ilgili sorunlara çözüm yolları farklı yaklaşımlarla aranır ve bulunur. 6.Öğretene geri bildirim sağlar.

27 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Tartışma (Soru-Cevap) Yöntemi Sakıncalı Yönleri 1.Öğretim için ayrılan süreden fazla zaman harcanabilir. 2.Tartışmaya katılanların sayısı az ise beklenen yararlar sağlanmaz. 3.Öğretim sırasında amaçlardan sapma ve uzaklaşma tehlikesi vardır. 4.Konunun sıra ile ve düzenli olarak izlenmesi zordur.

28 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Gösteri Yöntemi Gösteri Yöntemi, öğretim sırasında bilginin uygulanması, bir işin nasıl yapıldığının gösterilmesi ve temel işlemlerinin tanıtılmasıdır. Demostrasyon adı da verilen bu yöntemin uygulama alanı geniştir. Beceri öğretimi için gerekli bilginin kazandırılması, özellikle bir iş veya görevin mekanik ve rutin yönlerinin öğretiminde en etkin öğretim yöntemidir.

29 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Gösteri Yöntemi Yararlı Yönleri 1.Gösteri eğitilenlerin bir olayın gerçek oluşumunu hem görerek hem işiterek öğrenmelerini sağlar. 2.Gösteri sözlü ifadesinin yetersiz olduğu kurallar ve prensiplerin açıklanmasını kolaylaştırır. 3.Yapılan deney ve işler ile sonuçları görülebildiğinden öğrenme daha çabuk, kolay ve kalıcı olur. 4.Katılımcılar da gösteriye katılabilir, bilgiyi uygulama hüner ve tutumları geliştirilir. 5.Özellikle beceri kazandırmada malzeme, alet ve makinelerin kullanılması kolaylıkla öğretilir. 6.Laboratuar ve atölyelerde iş güvenliği kuralları ve tehlikeleri gösterilebilir. 7.Eğitilenlerin ilgileri kolaylıkla çekilir, iş veya görevin standartları ortaya konulabilir.

30 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Gösteri Yöntemi Sakıncalı Yönleri 1.Bu yöntem, anlatım ve tartışma yöntemlerine kıyasla daha fazla zaman gerektirir. 2.Kullanılan araçlar ve zamandan dolayı masraflı olur. 3.Büyük gruplara veya çok küçük olan objelere uygulanması zordur.

31 Bürke Aycan PROJEKSİYON MAKİNASI, KURULUMU VE ÇALIŞTIRILMASI Örnek Çalışma

32 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Grup Tartışması Yöntemi Grup Tartışması Yöntemi, eğitilenlerin bir konu veya sorun üzerinde konuşarak, tartışarak, fikirlerini, görüşlerini açıkça ortaya koyarak çözüm yollarını bulmayı sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntem eğiticinin yönetiminde grubu oluşturan bireylerin öğretim etkinliği olan konuşma ve tartışmalara katılması ile uygulanır.

33 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Grup Tartışması Yöntemi Yararlı Yönleri 1.Grup üyeleri etkinliğe her an katılmaya hazır olur ve ilgilenir. Her katılımcıya görüş ve önerilerini açıklama olanağı verilebilir, dağınık düşünceler toparlanabilir. 2.Sorunlar ve çözüm yolları ortaya konur, varılan sonuçlarda eğitilenlerin katkısı ve payı olacağından uygulama alanına konulması kolaylaşır. 3.Demokratik bir ortamda iyi insan ilişkileri kurma becerileri kazanmalarına katkıda bulunur.

34 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Grup Tartışması Yöntemi Sakıncalı Yönleri 1.Bu yöntem diğerlerine kıyasla daha uzun süre gerektirir. 2.İyi yönetilmediğinde hizipler ortaya çıkabilir va amaçlardan saptırabilir. 3.Grubu oluşturan katılımcıların konuya ilişkin yeterli bilgi ve tecrübesi olmadığında olumlu sonuç alınamaz. 4.Grupta belirli bireylerin grubu kendi etkileri altına almaları olanaklıdır.

35 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Örnek Olay Tekniği Örnek olay incelemesi, eğitilenlerin bir olaya aktif olarak katılmalarını gerektiren bir öğretim metodudur. Sunulan olay gerçek ve hayali olabilir. Öğretim amacı ile kullanılmak üzere hazırlanan olay anlatılarak, okunarak, ses ve gösteri araçlarından yararlanılarak sunulur. Eğitilenler, sunulan olayı, öğrenir, verileri analiz eder, sonucunu değerlendirir, tartışarak olayın nedenleri ve çözümlerine ilişkin görüş ve önerileri ortaya koyarlar. Özellikle sosyal bilimlerde konuların bir kısmı örnek olay biçiminde eğitim salonuna getirilebilir.

36 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Örnek Olay Tekniği Yararlı Yönleri 1.Birbirine yakın özgeçmişleri ve görevleri bulunan bireyler, birbirlerinin deneyimlerinden yaralanır. 2.Katılımcıların uygulamalara ve eleştirilere katılmaları, birbirlerini yakından tanımalarını sağlar. 3.Katılımcılara grup halinde ve birlikte çalışma, problem çözme alışkanlıkları kazandırılır. 4.Katılımcıların olaylara farklı yaklaşımlarla bakma ve sorunları analiz etme yetenekleri geliştirilir. 5.Katılımcıların düşüncelerini anlatabilme, başkalarını ikna etme, zamanında konuşma ve dinleme yeterlikleri geliştirilir.

37 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Örnek Olay Yöntemi Sakıncalı Yönleri 1.Her konu ile ilgili örnek olay bulmak, düzenlemek güçtür. 2.Olayların sunulması ve tartışılması uzun zaman gerektirir. Yeterli süre verilmemişse beklenen yarar sağlanamaz. 3.Uygulamada amaçtan sapmalar, algılama farklılıkları fazla olabilir.

38 Bürke Aycan MAĞARADAN KURTARMA OPERASYONU Örnek Çalışma

39 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Rol Oynama Tekniği Katılımcı grubu önünde iki veya daha fazla eleman bir olayı dramatize ederek canlandırır. Rol alanlar genellikle grup içerisinden seçilir ve daha önceden rolleri verilir ve gerekirse prova yapılır. Gösteri tamamlandıktan sonra tartışılır.

40 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Rol Oynama Tekniği Yararlı Yönleri 1.İşyerinde gerçekten karşılaşılan ve karşılaşılması olası olaylar canlandırıldığından personel ilgi duyar. 2.Görerek veya duyarak öğrenim yapılacağından sonuçları uzun süreli ve kalıcı olur. 3.Rol yapma bir davranışın nasıl gösterilebileceğini anlatmak yerine gösterme olanağı verir.

41 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Rol Oynama Tekniği Sakıncalı Yönleri 1.Konunun işlenmesi için hazırlık ve uygulama aşamaları çok zaman alır ve dikkat gerektirir. 2.Olaylardaki davranışları rollere çevirmek ayrı bir yeterlik gerektirir ve zordur. 3.Bireysel farklılıklar olduğuna göre katılımcıların oynanan rollerden algılamaları da farklı olacaktır. 4.Bu yöntemle rol alan ve oynanan bireylerin tutumuna göre amaçtan kolaylıkla sapma olabilecektir.

42 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Beyin Fırtınası Yöntemi Sırası gelen katılımcıdan konu ile ilgili fikrini söylemesi istenir. Her birey sırası geldiği zaman fikrini söylemek durumundadır. Katılımcıların fikirlerine gruptan gülme ve bir takım reaksiyonların gelmemesi gerekir. Eğitici bu ortamı sağlamakla görevlidir. Fikirler tahta ya da herhangi bir kağıda yazılır. Bu yönteme katılımcıların söyleyeceği fikirler bitene kadar devam edilir.

43 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Beyin Fırtınası Yöntemi Yararlı Yönleri 1.Kısa sürede pek çok katkı sağlanır. 2.Açıklanmaktan çekinilen katkıların alınmasını kolaylaştırır. 3.Gayri resmi yapı sayesinde çekingen kişiye tartışmaya daha rahat katılması mümkün olabilir.

44 Bürke Aycan ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Beyin Fırtınası Yöntemi Sakıncalı Yönleri 1.Katkılar aşırı derecede geniş kapsamlı olabilir. 2.Beyin fırtınası ile ilgili açık ve net parametreler ortaya konmazsa fazla yararlı olmaz.

45 Bürke Aycan 3. Eğitim Süreci (Gelişim)  Materyallerin Yaratılması Eğitim Notları Öğrenci notları Eksersizler...vb  Ekipman İhtiyacının belirlenmesi ve temini

46 Bürke Aycan  Eğitime yardımcı materyaller nelerdir ?  Görsel / İşitsel materyaller kullanmanın eğitime yardımı nedir ? 3. Eğitim Süreci (Gelişim)

47 Bürke Aycan Eğitime Yardımcı Materyaller  Videoteyp veya filmler  35mm slidelar  Bilgisayar slideları (power point sunu)  Tepegöz ve şeffaflar  Ders notları  Flipchart veya beyaz tahta  Mesleki eğitim gereçleri  Alet-edevat  Resimler-posterler  Model ve maketler  tahtalar  Eksersiz ve oyun malzemeleri

48 Bürke Aycan Okuma Duyma Resim görme Film görme Tanıtım / Gösterim / İzleme Yerinde ziyaret Dramatik sunum yapma Gerçek bir deneyimi canlandırma Uygulama Görsel Kinesthetic (deneyimsel) Sözel Okuduklarının %10’unu Duyduklarının %20’sini Gördüklerinin %30’unu Duyup gördüklerinin %50’sini Söyleyip yazdıklarının %70’ini Uyguladıklarının %90’ını Wiman & Meirhenry,.Educational Media, 1960 on Edgar Dale’dan alınmıştır “Deneyim Piramidi” İnsanlar genellikle şöyle hatırlarlar

49 Bürke Aycan Eğitimi Düzenleme  Ortamı hazırlayınız Giriş (siz & onlar) Gündem, aralar, ihtiyaçlar Neyi ne için yaptığınızı açıklayarak sizi benimsemelerini sağlayın  İçerik Ana noktaları mantıklı bir biçimde düzenleyiniz (gruplar halinde) Her gruba alt noktalar ekleyiniz Görsel araçlar, egzersizler ve bildiriler dağıtınız  Son Özet Sorular Başka öğrenme imkanları

50 Bürke Aycan 4. Eğitim Süreci (Uygulama)  İçeriğin, saptanan yöntemle aktarılması

51 Bürke Aycan Siz nasıl bir eğitimci isterdiniz?

52 Bürke Aycan Eğiticinin Rolü  Lider  Değerlendirici  Kolaylaştırıcı  Bireysel Gelişim Uzmanı  Eğitici yazar  Eğitici  Eğitim ve gelişme yöneticisi  Pazarlamacı  İhtiyaç Analisti  Program Yöneticisi  Program Tasarımcısı  Stratejist  Görev analisti  Teorisyen  Dönüşüm Ajanı

53 Bürke Aycan Eğitmen Olmanın Gerektirdiği Beceriler  Konu uzmanlığı  Tasarım Eğitim Tasarımı Öğrenme prensipleri uygulaması  Materyal üretimi Grafik, yazım vediğer görüntülü materyaller Bilgisayar uzmanlığı  Sunum Ses, Kişilik, teknik uzmanlık

54 Bürke Aycan Eğiticide Olması Gereken Kişisel Özellikler  Özgüven  Çevresel Farkındalık  Köprü kurabilme – eski ile yeni arasında bağ kurabilme  Organizasyon Becerileri  Öğrenme tutkusu  Dinleme kabiliyeti  Espri Yeteneği  İletişim ve sahne Becerileri  Esneklik  Sabır  Serinkanlı sıcak kalpli

55 Bürke Aycan Eğitimin Verilmesi  Bir sunum sırasında girişi ilgi çekici yapmanın yolu: Dinleyicilere geldikleri için teşekkür edin Güvenilirliğinizi sağlayın Gündemi açıklayın Katılımcılardan beklentilerinizi söyleyin Ne zaman ara verileceğini belirleyin Sunumunuz için bir zaman aralığı belirleyin Dinleyiciye ne öğrenmelerini umduğunuzu söyleyin Her şeyi bilen ve kibirli bir ilk izlenim vermeyin Dikkatleri üzerinizde topladığınız zaman, geçişinizi yapın

56 Bürke Aycan İLETİŞİM İletişim, bir amacı gerçekleştirmek için bilgi sağlamak ve bu bilgi, duygu, gereksinim, niyet ve düşüncelerin, yazı, işaret, konuşma, mimik ve hareketler aracılığıyla sesli sessiz ya da yazılı olarak aktarıldığı bir süreçtir.

57 Bürke Aycan İLETİŞİM SÜRECİ Mesaj (içerik) KAYNAK (İletişimin Başlatıcısı) ALICI (Mesajın gönderildiği birim) Kanal Mesajın alıcıya giderken izlediği yol (yazı, işaret, konuşma vb.)

58 Bürke Aycan İLETİŞİM TESTİ 1

59 Bürke Aycan İLETİŞİM TÜRLERİ  Sözlü İletişim  Yazılı İletişim  Sözsüz İletişim

60 Bürke Aycan İLETİŞİM TÜRLERİ Sözlü İletişim Bireylerin dil ile gerçekleştirdiği iletişim türüdür. Sözlü İletişimde konuşmacı; Doğruluk, güvenirlik İçtenlik Empati Fikirleri açıkça ifade etme yeteneklerine sahip olmalıdır.

61 Bürke Aycan Sözlü İletişimin Yararları Daha kişiseldir Daha basit ve hızlıdır. Gönderen geri bildirim alır Soru sorma, tartışma, daha fazla açıklama olanağı verir Daha esnektir İLETİŞİM TÜRLERİ

62 Bürke Aycan EMPATİ “Empati, bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak,o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir” CARL ROGERS

63 Bürke Aycan İLETİŞİM TÜRLERİ Yazılı İletişim Bireylerin yazı ile gerçekleştirdikleri iletişim türüdür. Yazılı iletişimde iletişimci;  İfadelerinin net ve anlaşılabilir olmasına,  Yazının uygun formatlarda ve özenle hazırlanmış olmasına,  İmla ve noktalama işaretlerinin yerinde ve doğru kullanılmış olmasına, dikkat etmelidir.

64 Bürke Aycan İLETİŞİM TÜRLERİ Yazılı İletişimin Yararları Kalıcıdır Referans imkanı sağlar Çok fazla insana dağıtılabilir Kelimeleri seçebilme zamanı verir Daha resmidir

65 Bürke Aycan İLETİŞİM TÜRLERİ Sözsüz İletişim Sözsüz iletişimde duygular daha kolay ifade edilebilir ve sözsüz mesajlara karşı duyarlı olunursa karşıdakinin ne hissettiği daha iyi anlaşılır. *El-kol hareketleri *Duruş *Oturuş *Baş hareketleri *Ağız kıvrımları *Gözler * Mimikler

66 Bürke Aycan BEDEN DİLİ Beden dilinde organlarımızın anlattıkları; a.Ellerin anlattıkları b.Kolların anlattıkları c.Ayak ve bacakların anlattıkları d.Gözlerin anlattıkları e.Başın durumları ve konumlarının anlattıkları f.Yüzün bölgeleri ve bakışların anlattıkları

67 Bürke Aycan BEDEN DİLİ a) Ellerin anlattıkları Eller kenetli Eller önde birleşmiş Ellerin arkada buluşması Dirsekler masada ellerin çatı şeklinde birleşmesi Elin yüzü kapaması Elin çeneyi tutması El yanağa dayalı ve işaret parmağı şakakta El yanaklarda ve avuç içi destekliyor

68 Bürke Aycan BEDEN DİLİ b) Kolların anlattıkları Kol kavuşturulmuş ve yumruklar sıkılmış ise Eller kolları tutmuş ve başparmaklar yukarı göstermişse Kollar yanda ve eller belde duruşu

69 Bürke Aycan BEDEN DİLİ c) Ayak ve bacakların anlattıkları Bacak bacak üstüne atma, ve ayak ucunun yönü Ayak bileği dizde olacak şekilde bacak bacak üstüne atma Ayaklar çarpı konumunda oturuş şekli

70 Bürke Aycan BEDEN DİLİ d) Gözlerin anlattıkları Gözlerle ilgili en önemli ipucu Gözbebekleridir. İnsan birşeyden hoşlanmışsa gözbebekleri büyür Karanlıkta gözbebekleri büyür Aydınlıkta gözbebekleri küçülür

71 Bürke Aycan BEDEN DİLİ e) Başın durumları ve konumlarının anlattıkları Baş yukarıda Baş konuşana dönük Baş konuşandan ters yana dönük Baş aşağıda

72 Bürke Aycan BEDEN DİLİ f) Yüzün bölgelerinin ve bakışların anlattıkları Resmiyet bakışı İletişim bakışı Flört bakışı

73 Bürke Aycan Beden dilini kullanırken sosyo – kültürel farklılıklara dikkat etmek gerekir. Örneğin avucunuzu kendinize çevirerek, orta ve işaret parmağınızı kullanarak “V” yapmanız Türkiye’ de “2” yi ifade ederken Britanya’ da karşınızdakine “boynuzlu” diyerek küfretmiş olursunuz. BEDEN DİLİ

74 Bürke Aycan İLETİŞİMDE ALANLAR İletişimde bir takım bölgeler ve hakimiyet alanları vardır. a.Özel alan (0 – 50 cm.) b.Kişisel alan (50 – 120 cm.) c.Sosyal alan (120 – 360 cm.) d.Ortak alan

75 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER Plansızlık Dinleyiciye uygun olmayan anlatım tarzı Hızlı ve gereksiz bilgi aktarımı Yanlış sözcük seçimi Ses tonunu ayarlayamama Beden dilini kullanamama Sinirlilik ve huzursuzluk Güvensizlik Ön yargılı olma Konuşanı dikkatlice dinlememe Yazılanı dikkatlice okumama

76 Bürke Aycan İLETİŞİM TESTİ 2

77 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 1.ÖĞÜT VERMEK, ÇÖZÜM GETİRMEK, YÖNLENDİRMEK “ Şöyle yap, böyle yapma...” “ Bu şekilde hareket etmemelisin...” “ Buna üzüleceğine oturup dersini çalışsan daha iyi olur...” “ Yoruluyorum diye yakınacağına geceleri erken yat...” “ Kavga edeceğinize güzel güzel oynayın, arkadaşlar kavga etmez...” “ Paylaşmayı bilmezsen, yalnız kalırsın tabi...” “ Bu kadar düzensiz çalışırsan, işlerini tabi yetiştiremezsin...”

78 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 1.ÖĞÜT VERMEK, ÇÖZÜM GETİRMEK, YÖNLENDİRMEK Kişide direnç, isyan yaratabilir, savunmaya itebilir. Öğüt, ahlak dersi vermek, direk önerilerde bulunmak, size sorunu açan kişide baskı veya suçluluk duyguları uyandırarak, iletişimin kesilmesine veya yön değiştirmesine neden olabilir.

79 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 2.YARGILAMAK, ELEŞTİRMEK, AD TAKMAK “ Sen zaten hep kolaya kaçarsın...” “ Bebek gibi davranıyorsun...” “ Geri zekalı ne olacak...” “ Şikayetten başka bir şey bilmezsin...” “ Sulugöz...bir arkadaşınla oynamasını bile bilmiyorsun...” “ Hiç bir fedakarlığa katlanmak istemiyorsun...”

80 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 2.YARGILAMAK, ELEŞTİRMEK, AD TAKMAK Genellikle yargılama ve eleştirme tepkileri ile karşılaşan kişiler, kendilerini anlaşılmamış, itilmiş, haksızlığa uğramış, daha çaresiz hissederler. Bunun sonucunda iletişimi kesebilirler ve öfkeyle karşılık verebilirler.

81 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 3.SORU SORMAK, ARAŞTIRMAK, İNCELEMEK “ Neden...Sen ona ne yaptın?...O sana ne dedi?...” “ Çocuk neden hastalandı?... İyi giydirmedin mi?...” “ Neden uyuyamadın?... Ağır mı yedin?...” “ Neden doğru düzgün oynamayı beceremiyorsun?...”

82 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 3.SORU SORMAK, ARAŞTIRMAK, İNCELEMEK Genellikle soru, inceleme, nedenini arama gibi yaklaşımların içinde önyargı, eleştri veya zorunlu çözüm bulunur. Konuşan dinleyenin sorularla nereye varmak istediğini anlayamayacağından endişeye kapılıp savunmaya geçebilir.

83 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 4.TEŞHİS, TANI KOYMAK, TAHLİL ETMEK “ Aslında sen öyle demek istemiyorsun...” “ Ben senin aslında neden öyle yaptığını biliyorum...” “ Aslında senin derdin başka...” “ Anlaşılan bir süre sana yardımı olmamı isteyeceksin...” “ Bunları beni üzmek için anlatıyorsun anlaşılan”

84 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 4.TEŞHİS, TANI KOYMAK, TAHLİL ETMEK Bu tür yaklaşımlarda, dinleyen kişi sanki konuşanın niyetini, söylemek istediklerini çok iyi biliyormuş, onun kafasının içindekileri okuyormuş gibi bir tavır içine girdiğinden, konuşanı savunmaya ittiği gibi, sinirlenmesine, sabırsızlanmasına veya öfkeli cevaplar vermesine neden olabilir. Konuşan kişi kendini kıstırılmış, yanlış anlaşılmış, yanlış yorumlanmış gibi hissedebileceği için büyük olasılıkla iletişimi keser.

85 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 5.TESELLİ ETMEK “ Aldırma boşver...” “ Düzelir canım, bunu dert etme...” “ Üzülmeeee....” “ Başka şeyden konuşalım...” “ Olur böyle şeyler, geçer...” “ Bir kahve iç düzelirsin...” “ Boşver canım, arkadaşlar arasında olur böyle şeyler...” “ Aman sen de herşeyi ciddiye alıyorsun, yak bir sigara...”

86 Bürke Aycan İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER 5.TESELLİ ETMEK Aslında teselli etmek çok güzel ve yararlıdır, ancak önemli olan teselliyi kişiyi anladığımızı belirttikten sonra verebilmektir. Söyledikleri anlaşılmadan, teselli ediliyormuş hissini yaşayan kişi, kendini anlaşılmamış, dinlenilmemiş, söyledikleri saçma sapan gibi algılanmış hissedebilir. Önemsenmemiş veya tam olarak dinlenilmemiş olmaktan dolayı kızgınlık duyabilir. Genellikle, dinlemeden verilen teselli mesajları, konuşan kişide sorununun küçümsendiği duygusunu yaratabilir.

87 Bürke Aycan Nasıl Dinlemeliyiz? a.Fiziksel olarak katılım: Göz kontağı, uygun beden duruşu, rahatlık. b.Psikolojik katılım: Anlatılmak istenenin ne olduğunu anlamak, altta yatan duyguyu anlamak, koşulsuz kabulle dinlemek, dürüst olarak dinlemek c.Sözlü katılım: Soru sorma, cesaretlendirme, onaylıyıcı sözsüz imgeler, destekliyici cümleler, yansıtma cümleleri İLETİŞİMDE DİNLEME

88 Bürke Aycan İLETİŞİMDE DİNLEME DİNLEME ENGELLERİ Konuşmacıya karşı önyargı İçeriğe değil, yönteme bakmak Konuya karşı önyargı Beklentiler ve istekler Konuşma arzusu Konsantre olamamak

89 Bürke Aycan İLETİŞİMDE DİNLEME DİNLEDİĞİNİZİ GÖSTERİN İlgi alanı yakalayın Kişi veya yönteme değil içeriğe odaklanın Zihniniz açık olsun Açık fikirli olun Kelimelere değil, anlamlarına bakın Duyguları anlamak için dinleyin Göz teması kurun Karşınızdakini cesaretlendirin Empati kurun

90 Bürke Aycan İLETİŞİMDE DİNLEME Yanlış Dinleme Türleri a.Görünüşte Dinleme b.Seçerek Dinleme c.Saplantılı Dinleme d.Savunucu Dinleme e.Tuzak Kurucu Dinleme f.Yüzeysel Dinleme

91 Bürke Aycan "insanların çoğu duvar, çok azı da aralarında köprü kurarlar" D.PENI

92 Bürke Aycan “Ben” sözü niçin tek yönlü bakışın başı?  Yaptığımız görüşmede her “ben” deyişinizde karşınızdakinin değil, kendinizin daha önemli olduğunu vurgulamış olursunuz.  “Ben size yeni teklifimden bahsetmek istiyorum” yerine; “Yeni teklifimi öğrenmek ister misiniz”  “Ben fatura adresinizi öğrenmek istiyorum” yerine; “ Fatura adresinizi verebilir misiniz?”  “Benim size iyi haberlerim var” yerine; “Sizin için iyi haberlerim var”

93 Bürke Aycan Hayır Demeyin!  Otelde; “609 no.lu odadan arıyorum. Arabamı çıkarın.” “Beyefendi yanlış oda numarası söylediniz en son oda numarası 300.” yerine; “İsim ve soyadınızı alayım, hemen arabanızı hazırlatayım efendim.

94 Bürke Aycan Niçin tek sözcüklü cevaplar vermemeli?  Tek sözcüklü cevaplar, karşınızdakini umursamadığınız ve ona sadece o kadarının yeteceği anlamına gelir.  Siz yeni kumaş bölümü satıcısı mısınız?  Evet...(Kısa ve karşısındakini ciddiye almayan cevap)  (Daha iyisi) Evet, size nasıl yardımcı olabilirim?

95 Bürke Aycan  Algı, tüm duyu verilerini örgütleyip, yorumlayarak çevremizdeki nesne ve olaylara anlam verme sürecidir. ALGI

96 Bürke Aycan  Her bir birey çevresindeki nesne ve olaylara, yaşantılarına, ilgilerine göre farklı anlamlar verecektir. Buna Algıda Seçicilik denir. ALGIDA SEÇİCİLİK

97 Bürke Aycan

98

99

100

101 KURUM İÇİ İLETİŞİM Formal İletişim Dikey İletişim Yatay İletişim Informal İletişim

102 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM Formal İletişim Dikey İletişim Yukarıdan aşağıya doğru iletişim Aşağıdan yukarıya doğru iletişim

103 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM  Yukarıdan aşağıya doğru iletişim  İş emirleri, işlerin gerekçeleri, politika ve uygulamalar, misyon, vizyon ve amaçlara ilişkin bilgi verilir.  Bilgilendirmenin tam olarak yapılması gerekir, yoksa hem etkili olmaz, hem de yanlışlık veya eksikliklere yol açar.  Formal iletişim kanalıyla bilgiler verildiğinden dedikodu, söylenti gibi çıkabilecek problemleri de ortadan kaldıracaktır.  Çoğunlukla, yüzyüze toplantı, telefon, afiş, yayın, kısa not, mektup, duyuru panoları, raporlar gibi araçlar kullanılır.

104 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM Gönderen:Genel Müdür Gönderilen :Departman Müdürü Yarın sabah saat dokuzda tam bir güneş tutulması olacaktır. Bu her gün rastladığımız bir olay olmadığı için çalışanların en iyi elbiselerini giymiş olarak, gözlemek üzere dışarıda toplanmalarını istiyorum. Bu ender olayı vurgulamak için, ben bizzat bu olayı kendilerine açıklayacağım. Yağmur yağarsa iyi göremeyeceğimiz için, çalışanların kantinde toplanmaları gerekecektir.

105 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM Gönderen: Departman Müdürü Gönderilen: Üretim Müdürü Genel Müdürün emri ile yarın sabah dokuzda tam bir güneş tutulması olacaktır. Eğer yağmur yağarsa, en iyi elbiselerimizi giymiş olarak dışarıda göremeyeceğiz. Bu durumda güneşin yok oluşu kantinden izlenecektir. Bu her zaman rastladığımız bir olay değildir.

106 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM Gönderen: Üretim Müdürü Gönderilen: Üretim Amiri Genel Müdürün emri ile yarın sabah dokuzda güneşin kantinden yok oluşunu en iyi elbiselerimizle izleyeceğiz. Genel Müdür yağmur yağıp yağmayacağını bildirecektir. Bu her gün rastladığımız bir olay değildir.

107 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM Gönderen: Üretim Amiri Gönderilen: Formen Eğer yarın kantinde yağış varsa, ki bu her zaman gördüğümüz bir olay değildir, Genel Müdür en iyi elbiseleri içerisinde saat dokuzda yok olacaktır.

108 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM Gönderen: Formen Gönderilen: Bütün çalışanlar Yarın saat dokuzda Genel Müdür yok olacaktır. Ne yazık ki bu her zaman karşılaştığımız bir olay değildir.

109 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM  Aşağıdan yukarıya doğru iletişim  Yukarıdan aşağıya doğru olan iletişimin geri bildirimi olarak da düşünülebilir.  Amacı, faaliyetler, kararlar, personel performansı ile ilgili yukarıya bilgi sağlamaktır.  Verilen görevlere ilişkin durum raporlarını, karar alma ve sorun çözmede yardım taleplerini, kurumun gelişimine ilişkin önerilerini, mesai program değişiklikleri, yıllık izin talepleri gibi bilgileri içermektedir.  Çoğunlukla, yüzyüze toplantı, telefon, yazılı raporlar, anketler, kısa not, şikayet ve öneri kutuları gibi araçlar kullanılır.

110 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM  Formal İletişim Yatay İletişim Aynı seviyedeki kişiler ve birbirleri üzerinde doğrudan bir otoritesi olmayan kişiler veya birimler arasında gidip gelen mesajlardır.

111 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM  Yatay iletişim  Dikey iletişim kanallarına gidilmediğinden zaman kazanılır.  Birlikte çalışma alışkanlığı kazanma ve koordinasyonun etkili işlemesi açısından önemlidir.  Çoğunlukla, yüzyüze görüşme, telefon, yazılı kısa not, iş talimatları ve resmi talep formları gibi araçlar kullanılır.

112 Bürke Aycan KURUM İÇİ İLETİŞİM  Informal İletişim  Bilginin resmi olamayan bir şekilde dedikodu ya da söylenti şeklinde yayılmasıdır.  Eğer etkili bir iç formal iletişim yoksa ortaya çıkar.  Kişiler kendileri ve firmaları hakkında konuşma konusundaki psikolojik ihtiyaçlarını giderirler.  Informal iletişimde mesajlar değişikliğe uğrayabilirler.

113 Bürke Aycan DEDİKODU  Bilgilerin ağızdan ağıza, kulaktan kulağa resmi olmayan iletişim türlerine göre yayılması olarak tanımlanabilir.  Bu bilgiler doğru olabilecekleri gibi yanlış da olabilirler.  Ağızdan ağıza, kulaktan kulağa dolaşan mesajlarda değişmeler olması kaçınılmazdır.

114 Bürke Aycan

115 Sesler ile hareketler arasında kaçınılmaz olarak bir etkileşim vardır. Bazı sesleri çıkarmak, vücudun duruş biçimine göre, belli başlı hareketleri yapmaya göre kolaylaşır ya da zorlaşabilir. SES HAREKET İLİŞKİSİ

116 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Tanışma  Tanışma, masa ve ortamın düzeni sunumun etkinliği açısından önemlidir.  Sunumu yapan kişi çok kısa olarak kendini tanıtmalıdır.

117 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Yerleşim Masanın konumu sunumun görselliği ve sunucuların hareket kabiliyeti için oldukça önemlidir. Bu yüzden masanın en uygun şekilde yerleştirilmesi gerekmektedir. Eğer yapılamıyorsa masa kaldırılmalıdır. Sunumu yapan grup kalabalık ise sahnenin iki yanına dengeli olarak dağılmalıdır. Flip-chart kullanılırken katılımcılarla ve perde ile ilişkinin kaybedilmemesine dikkat edilmelidir. Bir zorunluluk olmadıkça sunuma başlamadan önce flip-chart’ın yazılı olmamasında yarar vardır. Sunumu yapan kişi flip-chart’ı kapatmamalıdır Sunum sırasında çevrede izleyenlerin ve sunumu yapan kişinin dikkatini dağıtacak şeyler bulunmamalıdır.

118 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Eğitmenin Duruşu ve Ses Tonu Sunumu yapan kişinin duruşu ve davranışı önemlidir. Sunumu yapan kişi vücudunun ağırlığını iki ayağı üzerine dengeli olarak dağıtmalıdır. Ayaklar birbirine paralel olmalı ve iki ayak arasındaki açıklık omuz genişliğinde olmalıdır. Kendisinin ve izleyicilerin dikkatini dağıtacak davranışlardan kaçınmalıdır. Konuşmayı akıcı olarak sürdürebilmek ve konuşurken istenmedik sesler çıkarmamak için konuşmacı kendi sesini dinleyebilmelidir. Sunumu yapan kişi giyimine özen göstermelidir. (Ne çok şık, ne çok paspal)

119 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Eğitmenin Duruşu ve Ses Tonu Konuşma sırasında çok sık tekrarlanan kelimeler olmamasına dikkat edilmelidir. Net, işitilebilir ve berrak bir ses ile konuşulmalıdır. Duruş önemlidir. Duruş, izleyicilerde kararlı, inatçı, düşünceli, dalgın, bilgin, düşünür vb. izlenimleri bırakabilir. Vücuduyla, sesiyle insanın içten ve inandırıcı olması gerekir. Yaptığımız işe ne kadar inanır ve içtenlikle yaparsak o kadar inandırıcı olabiliriz. Göz temasına dikkat edilmelidir.

120 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Heyecan Halinde;  Su ve kalem hayat kurtarır.  Heyecanlandığımız ya da nefesimizi kontrol etmekte zorlandığımız anlarda su içmek ritmimizi yeniden yakalamamıza yardımcı olacaktır.  Elimizi kolumuzu nereye koyacağımızı bilemediğimiz ve bu sebeple kendimizi rahatsız hissettiğimizde elimize bir kalem almak iyi bir çözümdür.

121 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Soruları Dinlemek..... Cevaplarınızı düşünmeden önce dinleyicilerinizin sorularını ve yorumlarını dinleyin. Zor soruları hoş karşılayın Yakınlık kurmak için “bu iyi bir soru” diyin Kişi ile direk göz teması kurun Soruları sorarken dinleyiciye yoğunlaşın Kişiye doğru yaklaşın

122 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Soruları Cevaplamak  Soruyu soran kişiye hitaben cevap verin  Daha sonra göz temasını tüm dinleyenlere kaydırın  Soruyu kısa ve öz cevaplayın  Fikrinize sahip çıkın  Cevabı bilmiyorsanız, söyleyin; Sunumu yapan kişinin her konuda uzman olması beklenemez. Bilmediğimiz bir soru ile karşılaştığımız zaman içtenlikle ve çekinmeden “Bu konu hakkında bilgi sahibi değilim, araştırıp size döneyim” cevabını vermek gerekir.  Cevaplarken dikkati soru sorana yönlendirerek bitirin  Uygunsa “yardımcı olabildim mi” veya “sorunuzu cevaplandırabildim mi” diye sorun

123 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Oyunlar Oyunlar, sunuma katılanları motive etmek için iyi bir araçtır. Ancak aşağıdaki konulara dikkat edilmesi gerekir. Oyun, katılımcıların konuya odaklanmasını sağlıyorsa yararlıdır. Oyun süresinin iyi hesaplanması ve kontrolün kaybedilmemesi gerekir. Oynanış biçimi yönünden kontrolün kaybedilmesine yol açacak oyunlar seçilmemelidir.

124 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Powerpoint slaytları Powerpoint sunumlarında, metin yazmaktan kaçınılmalıdır. Her bir slayttaki bilgi, olabilecek en az sayıda maddelenerek gösterilmelidir. Maddeler halinde anlatılması gereken sunumlarda maddeler arasındaki bağlantılar belli edilmelidir. Maddelemelere dikkat edilmeli, tasarım ve düzenlemesine özen gösterilmelidir. Slaytlarda gereksiz parantez kullanmamalıdır.

125 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR Powerpoint slaytları Powerpoint kullanılırken uygun renk bileşenleri kullanılmalı ve maddelerin birbirinden farklı olduğunu hissettirecek bir diziliş olmalıdır. Gereksiz resimler dikkati dağıtır. Kullanılan resimler amaca uygun olmalıdır. İnsanları aciz durumda gösteren resim ve fotoğraflar kullanmaktan kaçınılmalıdır. Uygun renk bileşenleri kullanılmalıdır.

126 Bürke Aycan SUNUM YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ALTIN KURALLAR En kötü sunumlar ikinci yapılanlardır. Birinci sunumda çok dikkat edilir. İkincisinde ise genellikle “nasıl olsa başarıyorum” diye yeterince özenli davranılmaz ve en çok hata o zaman yapılır. Bütün sunumlara aynı özenle hazırlanmak gerekir.

127 Bürke Aycan Eğitim ortamındaki ses, ışık, ısı gibi etkenler eğitici tarafından eğitim içeriğine göre uygun ayarlanmalıdır. Bu eğitim programının başarısına olumlu yönde katkı sağlayacaktır. EĞİTİM ORTAMININ HAZIRLANMASI

128 Bürke Aycan Eğitim programının içeriğine göre, yerleşim planının olabildiğince rahat, katılımcıların eğiticiye ulaşabileceği ve eğiticinin de katılımcıları görebileceği şekilde olmasına oldukça özen göstermek gerekir. EĞİTİM ORTAMININ HAZIRLANMASI

129 Bürke Aycan EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Ölçme konusuna genel bir bakış Neyi ölçeriz, Neden ölçeriz, Ne ile ölçeriz, Nasıl ölçeriz.

130 Bürke Aycan EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇME ÇEŞİTLERİ a.Karşılaştırmalı Ölçümler b.Metrik Ölçümler

131 Bürke Aycan EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Karşılaştırmalı Ölçümler Bu ölçüm şeklinde iki farklı şey doğrudan birbiri ile karşılaştırılarak aralarındaki benzerlik ve farklılık belirlenmeye ve ifade edilmeye çalışılır.

132 Bürke Aycan EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Metrik Ölçümler Derecelendirilmiş bir ölçme ile bu yöntemin uygulanmasını sağlayan bir hesaplama yolu ve çoğunlukla da ölçümü gerçekleştirmek için kullanılan bir araç ya da gereçle yapılan ölçme yöntemidir.

133 Bürke Aycan EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İnsanların Bilgi ve Becerilerini Neden Ölçeriz ?  Yarışma sınavları  Belirli bir beceri ya da özelliği gerektiren durumlarda yapılan sınavlar  Eğitimin hedefi olarak belirlenmiş bir gelişimin sağlanıp sağlanmadığını ya da hangi ölçüde sağlandığını belirlemek için yapılan sınavlar.

134 Bürke Aycan Eğitime Katılan Kişiyi Nasıl İzleriz?  Kendisine sorarak,  Üstlerine sorarak,  Astlarına sorarak,  Denklerine sorarak,  İş süreçlerine ve sonuçlarına bakarak,  Eğiticiye sorarak,  Soyutlamalar yapılarak (yazı, şekil, ses, hareket ile öğrenilenlerin ifade ettirilmesi) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

135 Bürke Aycan Eğitici Kendini Nasıl Değerlendirir? Eğitimin ne derece etkili olduğu ve eğiticinin bu konuda ne derecede tatmin edici olduğu katılımcıya gerek sözel gerekse de yazılı formlar aracılığı ile sorulur. EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

136 Bürke Aycan HOŞÇAKALIN.... Bürke Aycan


"Bürke Aycan EĞİTİCİLER İÇİN KİŞİSEL GELİŞİM SEMİNERİ Kayseri (22-26 Ekim 2007)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları