Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SARE MAVİ REHBER ÖĞRETMEN Herhangi bir kimse öfkelenebilir. Bu kolaydır. Ne var ki; Doğru insana, Doğru derecede, Doğru zamanda, Doğru amaç la v e.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SARE MAVİ REHBER ÖĞRETMEN Herhangi bir kimse öfkelenebilir. Bu kolaydır. Ne var ki; Doğru insana, Doğru derecede, Doğru zamanda, Doğru amaç la v e."— Sunum transkripti:

1

2 SARE MAVİ REHBER ÖĞRETMEN

3

4 Herhangi bir kimse öfkelenebilir. Bu kolaydır. Ne var ki; Doğru insana, Doğru derecede, Doğru zamanda, Doğru amaç la v e Doğru biçimde öfkelenmek, İşte bu zordur. ARİSTO

5 Ö FKE GELİR G Ö Z KARARIR, Ö FKE GİDER Y Ü Z KIZARIR. “Öfkeyle kalkan, zararla oturur”

6

7 Öfke: aşırı kızgınlık duygusudur. güçlü, kontrol edilebilen ve Öfke doğal, insana özgü, güçlü, kontrol edilebilen ve belirli bir düzeyde normal kabul edilen bir duygudur. Öfke yıkıcı olmayan bir şekilde ifade edilirse, sağlıklı ve doğal bir duygudur. Öfkenin ifade şekli sağlıklı ve çözüme yönelik olmalıdır.

8

9 ÖFKE İLE İLGİLİ GERÇEKLER Ö FKENİN HEDEFİ Ç OĞU ZAMAN YABANCILAR DEĞİL YAKINLARIMIZDIR. DUYGULARIN Ö ZG Ü RCE İFADESİ, Ç Ö Z Ü ME DEĞİL, DAHA FAZLA SALDIRGANLIĞA NEDEN OLUR. Ö FKE D Ü Ş Ü NCELERİMİZE BAĞLIDIR. Ö FKE YARATAN D Ü Ş Ü NCELERİ DEĞİŞTİRDİĞİMİZDE Ö FKE DE ORTADAN KALKAR. D Ü ŞMANLIK BİR T Ü R Ç Ö Z Ü MLENMEMİŞ Ö FKEDİR.

10 Birlikte…. KIZGINLIK KAYGI KİN NEFRET DÜŞMANLIK YIKICILIK HİÇİV ÖC ALMA ÖFKE HİDDET

11

12 Dış uyaranlar İ ç + Dış uyaranlar İ ç uyaranlar

13 Çatışma, insanların gereksinimleri, dürtüleri ve istekleri birbiriyle ters düştüğü zaman yaşanan durumdur.Çatışma, insanların gereksinimleri, dürtüleri ve istekleri birbiriyle ters düştüğü zaman yaşanan durumdur.

14 ÇATIŞMA NEDENLERİ PARA, MAL, BİLGİ ve ZAMAN GİBİ KIT KAYNAKLAR BİREYLERİN PSİKOLOJİK İHTİYA Ç LARINA DOYUM SAĞLANAMAMA DEĞER FARKLILIKLARI

15  Kayıplar (organ, maddi, yakın vs.).  Emir ve yaptırımlara boyun eğmek zorunda kalmak  Reddedilme  Hata yapma korkusu  Empati Eksikliği  Sorun Çözme Becerilerinde Yetersizlik  Medyadan şiddeti örnek alma (TV vs.)  Şiddet içeren oyunlar (Bilgisayar oyunları dahil)  Anne-babadan ve toplumdan model alınan şiddet

16

17 Durumsal ö fke S ü rekli ö fke

18 Ö FKELENDİĞİMİZDE NELER YAPARIZ? GİZLEME HEDEF DEĞİŞTİRME KONTROL ETME BASTIRMA PASİF AĞLAMA DİREKT Y Ü ZLEŞME AŞIRI TEPKİ ANLATMA DİNDİRME

19

20 A-Öfkenin yarattığı fiziksel tepkiler B-Öfkenin yarattığı duygusal tepkiler C-Öfkenin yarattığı davranışsal tepkiler D-Öfkenin yarattığı zihinsel tepkiler E-Öfkenin yarattığı düşünsel tepkiler

21

22 ÇABA SARFEDİLEN HER ŞEY DEĞİŞMEZ, FAKAT ÇABA SARFETMEDEN DE HİÇ BİR ŞEY DEĞİŞMEZ

23 ÖFKENİN İÇE YÖNELMESİ ÖFKENİN DIŞA YÖNELMESİ ÖFKENİN KONTROL EDİLMESİ

24 ÖFKE Yıkıcı, Zarar verici BİR BİÇİMDE DEĞİL, Geliştirici, Girişimde bulunmaya yönlendirici, Yaratıcılığı kullanmaya zorlayıcı OLARAK ORTAYA KONABİLMELİDİR.

25

26 Öfke denetim altına alınmazsa ; Sosyal ilişkilerde Aile İçi İletişimde Eğitim Alanında Cilt problemleri Kalp-damar hastalıklarıSinir sistemi rahatsızlıkları,Duygusal rahatsızlıklar,Depresyon) Zihinsel, fiziksel ve ruhsal sağlığımızda sorunlar yaşanır. (Cilt problemleri, Kalp-damar hastalıkları Sinir sistemi rahatsızlıkları, Duygusal rahatsızlıklar,Depresyon)

27 1. Zihinsel yöntemler 2. Fiziksel yöntemler 3. Iletişim yöntemleri 4. Duygusal yöntemler 5. Davranışsal yöntemler

28

29 Öfke kontrolünün yetersiz olması ve sık sık öfke patlamaları yaşamanın, şiddet davranışı için risk faktörü olduğu belirtilmektedir.

30 OKULLARDA ÇOCUK VE ERGENLERDE GÖRÜLEN ÖFKE NEDENLERİ Sahip olunan ya da paylaşılamayan şeylerden ötürü yaşanan çatışma, Fiziksel saldırı Sözel çatışma/sözel şiddet Reddedilme İtaat Sorunları Akademik başarısızlık Olumsuz aile ortamı

31

32 1- Öfke anında ne tür tepkiler gösterdiğinizi araştırın.. 2- Normal bir duygu olduğunu kabul edin ve tanımaya çalışın. 3- Gereksinmeleri karşılanmamışlar saldırmaya hazırdır..Öfke duygusu yoğunken çevredeki insanlara zarar vermemeye çalışın. 4- Öfke yaşayan birinin konuşmasına izin verin.. 5- Öfkeli olan bireye “öfkemi kontrol edebilirim!... duygusunu aşılayın. “Öfke duygusu beni değil,ben öfke duygusunu kontrol ederim.” 6- Çatışma ortamından birkaç dakika uzak kalın. 7- Öfke anında öfkeli bireyin dikkatini başka yerlere çekin.

33 8- Kızgın ve öfkeli birey uygun davranamaz.Yanlış anlar, iletişimi güçtür. Böyle durumlarda; a. Dinleme becerisini kullanın. b. Israrcı olmayın, sakin davranın. c. Sakin olun, “uygunsan dinlemeye hazırım” mesajını verin. d. Az ve öz konuşun. 9- Öfkeye eşlik eden duyguyu bulup yansıtın..“ kızmışsın.. v.b..” 10- Olumlu davranışları vurgulayın. 11- Gevşeme egzersizleri yapılabilir. 12- Hayal tekniği kullanılabilir.

34 13- Müzik kullanılabilir 14- Bireyin enerjisini sevdiği bir aktiviteye yönlendirin. 17- Her zaman O’na yardım etmeye hazır olduğunuzu iletin, böylece öfke kontrolü kolaylaşır. 15- Eğer öfke durumundaki kişi sizseniz sevdiğiniz, güvendiğiniz birileriyle, bir dostunuzla yaşanılanları paylaşın. 16- Gülün, kahkaha, çığlık atın, isterseniz ağlayın. 17- Yaşanmakta olan sorunun hızlı bir biçimde değerlendirilmesini yapın. 18. Birkaç hafta boyunca kendinizi öfkeli ve kızgın hissettiğiniz durumları yazın. 19. Affetmeyi bilmek gerekir.

35 Öfke duygusunu tanıma Öfkelendiğimizi farkedebilme düzeyini arttırma Öfke kontol yöntemleri ve becerilerini kazanma Gerçek yaşama aktarma ÖFKE KONTROL PROGRAMI

36 4D BECERİSİ 4D kuralı DURDÜŞÜN DAVRAN DUYGULARINI KONTROL ET

37 Saldırganlık yerine Girişkenlik ve Sosyal Beceri kazandırma

38 DUR Sakin olmak ve kontrollü davranmak için DUR VE DÜŞÜN 5-10 dk durun. Kendinize ve karşınızdakine sakinleşmek için zaman tanıyın. “MOLA istiyorum” Önce sakinleşelim, sonra konuşalım” “Kontrollü davranmak” ne anlama geldiğini biliyor musunuz?

39 Anne-babam/Öğretmenim sakin olmak için nasıl derin nefes alacağımı öğretti. Gerçekten işe yarıyor. Burnumdan derin nefes alıyor ve ağzımdan yavaş yavaş veriyorum. Sanki baloncuk yaparken veya sıcak bir çorbaya üfler gibi yapıyorum. Derin nefes alma tüm vücudumu gevşetiyor.

40 Kızgın olduğumda, elimi ağzımın üzerine koyarım, kötü şeyler söylemekten beni alı koyar. İşe yarıyor. Sakin kalmamı sağlıyor.

41 Bazen öğretmen hemen bana yardım etmezse kızgınlık hissederim. Sakin kalmak için, derin nefes alır içimden 10’a kadar sayarım. 10’a ulaştığımda sakinleşir ve sıramın gelmesini beklerim. Siz de deneyin

42 Bazen sinirlerim bozulduğunda, DUR derim ve ortamdan biraz uzaklaşırım. Kontrolü kaybedeceğimi hissettiğimde, “kötü bir şeyler söylememek için ayrılmam gerektiğini söylerim” Sakinleşinceye kadar ortamdan uzaklaşırım.

43 Kızgınlık hissetmeye başladığımda komik ve aptalca şeyler düşünürüm. Bu beni güldürür ve gevşetir.

44 SES TONU Sesimizin tarzını gösterir ki, duygularımızı yansıtır.  Sesimin tonu nasıl? Bu ses tonu başımı belaya sokar mı? Hangi ses tonu? Böbürlenen Alaycı Patronca Enerjik Saygılı Despotça Sızlanan...

45 YÜZ İFADESİ Duygularınızın yüzüne yansıyışıdır. Kaba, somurtkan, burnu havada gibi yüz ifadeleri başınızı belaya sokabilir.

46 ? SONUÇTA Plan iyi işledi Takdir edin Plan işlemedi Gelecek sefer farklı ne yapabilirim? DUR … D Ü Ş Ü N … DAVRAN SAKİNLEŞİNCEYE KADAR SAKİN OL SAKİN OL NEYE VE Nİ Ç İN Ö FKENDİM? PLAN YAP NE T Ü R ALTERNATİFLERİM VAR? EN İYİ YOL HANGİSİ? KAR VE ZARARIM NE OLUR? YIKICI VE SALDIRGAN OLMAYAN ÇÖ Z Ü M YOLLARI NEDİR? D Ü Ş Ü N YENİDEN D Ü Ş Ü N PLANI UYGULA SONUCU SORGULA SLOGAN ÖFKENİN SANA ZARAR VERMESİNE ASLA İZİN VERME

47 BENİ İLGİYLE DİNLEDİĞİNİZ İ Ç İN TEŞEKK Ü R EDERİM


"SARE MAVİ REHBER ÖĞRETMEN Herhangi bir kimse öfkelenebilir. Bu kolaydır. Ne var ki; Doğru insana, Doğru derecede, Doğru zamanda, Doğru amaç la v e." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları