Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 12 Aralık 2000. / 502 Konu: İletişim Becerileri Amaç : Kişilerarası İletişim Performansını Artırma, Etkili iletişim stratejileri.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 12 Aralık 2000. / 502 Konu: İletişim Becerileri Amaç : Kişilerarası İletişim Performansını Artırma, Etkili iletişim stratejileri."— Sunum transkripti:

1 Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 12 Aralık 2000

2 / 502 Konu: İletişim Becerileri Amaç : Kişilerarası İletişim Performansını Artırma, Etkili iletişim stratejileri oluşturma Özel amaçlar : Katılımcılar bu oturum sonunda; İletişimi tanımlayabilmeli, İletişimin sağlık sürecindeki gerekliliğini değerlendirebilmeli, Hasta-Hekim iletişim modellerini bilmeli, Sorun çözmenin basamaklarını bilmeli Etkin dinlemeyi bilmeli, İletişim engellerini bilmeli Eğitim Metodları : Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Araç-Gereç : Projeksiyon Cihazı,Ders Notları Süre: 45 dakika

3 / 503 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır

4 / 504 SINIFLANDIRMA Toplumsal İlişkiler Sistemi Olarak Kişilerarası iletişim Grup iletişimi Örgütsel iletişim Toplumsal iletişim Kullanılan Kodlara Göre Sözlü iletişim Sözsüz iletişim Yazılı İletişim Kullanılan Kanallara ve Araçlara Göre Görsel iletişim İşitsel iletişim Dokunma ile İletişim Telekomunikasyon Kitle iletişimi Zaman ve Mekana Göre Yüzyüze iletişim Uzaktan iletişim

5 / 505 İLETİŞİMİN ÖNEMİ Hasta şikayetlerinin çoğu iletişim eksikliğine bağlı Sadece kurallar yeterli değil Kötü iletişim Zaman kaybı Hasta kaybı Para kaybı Sağlık kaybı

6 / 506 İLETİŞİM SÜRECİ

7 / DoktorHasta Doktor KodlamaKodu Çözme KodlamaKodu Çözme İletişim mesaj gönderme ve alma süreçlerinden ibarettir

8 / 508 SÖZLÜ İLETİŞİM Hasta-hekim iletişiminin büyük kısmı sözlüdür Önemsiz gibi gözüken bazı noktalara dikkat edilmeli – Dil sürçmeleri – Bahsedilmeyen konular – Dolaylı ifadeler – İkincil kazanç

9 / 509 SÖZLÜ İLETİŞİM KURALLARI Tanımlayıcı olun, yargılayıcı olmayın Problem merkezli olun, yönlendirici olmayın Esnek olun, dogmatik olmayın Alçak gönüllü olun, kibirli olmayın Karşınızdakinin duygularını paylaşın, donuk olmayın Anladıklarınızı başka sözcüklerle yeniden anlatın Kolaylaştırın zorlaştırmayın

10 / 5010 KELİMELER Hastanın sosyokültürel seviyesine uygun olmalı Yapmacık olmamalı Hastaya yabancı kelimeler kullanılmamalı Hastanın neyi anlatmak istediği teyit edilmeli

11 / 5011 DUYGU İFADELERİ Mutlu İyimser Gevşemek Heyecanlı Cesaretsiz Yalnız Keyifsiz Korkmuş Endişeli Kaygılı Defansif Şaşkın Kararsız Güvensiz Şüpheci İçerlemiş Sıkıntılı Sinirli

12 / 5012 KELİMELERE BAĞLI İLETİŞİMSİZLİK Anne : Neden kalbinde bir delik oluştu? Doktor : Nedeni mi..? Sadece gelişimsel.. Anne : Yaa. Doktor : Aşağıya doğru inen küçük bir membran vardır. Kulakçıklardan her iki taraftan birer membran gelir. Bazen bunlar tam olarak birleşmezler ve yukarıda veya aşağıda bir delik kalır. Yani hemen hemen hiçbir problem oluşturmaz..

13 / 5013 SÖZSÜZ İLETİŞİM Sözlü iletişimden daha önemlidir. – İlk görüşmedeki mesajların yarısını oluşturur. – Gerçeğe daha yakındır.

14 / 5014 SÖZSÜZ İLETİŞİM UNSURLARI Vücut dili Fiziksel özellikler Dokunma Dil özellikleri Artefaktlar Çevresel faktörler

15 / 5015 DOKUNMA Samimiyet, güven ve denge unsuru olabilir. Tokalaşma ayrıntılı bilgi verebilir. Hastanın sosyokültürel yapısına dikkat! Hastalar dokunmayla iyileşebilirler...

16 / 5016 DOKUNMA (Tokalaşma) Balık eli

17 / 5017 DOKUNMA (Tokalaşma) Baskın tokalaşma

18 / 5018 DOKUNMA (Tokalaşma) Edilgen tokalaşma

19 / 5019 DOKUNMA (Tokalaşma) ‘Adam gibi’ tokalaşma

20 / 5020 VÜCUT DİLİ Hastanın duruş ve hareketlerinden çok değerli bilgiler edinilebilir. Daima sözlü ifadelerle birlikte değerlendirilmeli. Hasta da hekimin hareketlerini kontrol eder!! Yüzümdeki korku ve kararsızlığı görebilirmisin? Sesimden ağrımın yerini anlayabilirmisin? Yaptıklarını benim anlayacağım dilde anlatabilirmisin? Ne yapacağını bilemediğin zaman bana söyleyecek misin?

21 / 5021 VÜCUT DİLİ (Pozisyon) Dik ve katı oturuş Öne doğru eğilmiş Yanlara eğilmiş Geriye yaslanmış Çenenin pozisyonu Hastanın yatağına oturmak

22 / 5022 VÜCUT DİLİ (Taklit) Hasta sizin hareketlerinizi taklit ediyorsa işler yolunda demektir...

23 / 5023 VÜCUT DİLİ (Taklit)

24 / 5024 VÜCUT DİLİ (Taklit)

25 / 5025 VÜCUT DİLİ (Baş pozisyonu) Öne: sinirli Arkaya: savunma, korku, endişe İyice öne: utanma, suçluluk, itaat, bıkkınlık Yana: dikkat Dik: özgüven, olgunluk

26 / 5026 VÜCUT DİLİ (Baş pozisyonu)

27 / 5027 VÜCUT DİLİ (Baş pozisyonu)

28 / 5028 VÜCUT DİLİ (Yüz)

29 / 5029 VÜCUT DİLİ (Yüz) Alın, kaşlar ve gözler daha güvenilirdir.

30 / 5030 VÜCUT DİLİ (Yüz) Alın, kaşlar ve gözler daha güvenilirdir.

31 / 5031 VÜCUT DİLİ (Gözler) İnsanın en önemli ifade organı gözleridir Gözler yalan söylemez Kültürler arası farklara dikkat!! Gözbebekleri

32 / 5032 VÜCUT DİLİ (Gözler) İnsanın en önemli ifade organı gözleridir Gözler yalan söylemez Kültürler arası farklara dikkat!! Gözbebekleri

33 / 5033 VÜCUT DİLİ (Eller)

34 / 5034 VÜCUT DİLİ (Eller)

35 / 5035 VÜCUT DİLİ (Eller)

36 / 5036 VÜCUT DİLİ (Eller)

37 / 5037 VÜCUT DİLİ (Eller)

38 / 5038 VÜCUT DİLİ (Eller)

39 / 5039 VÜCUT DİLİ (Kollar)

40 / 5040 VÜCUT DİLİ (Ayaklar)

41 / 5041 VÜCUT DİLİ (Burun elleme)

42 / 5042 SÖZLÜ VE SÖZSÜZ İFADELER ARASINDA ÇELİŞKİ Doktor: Eşinizle aranız nasıl? Hasta: [Gözlerini kaçırıp üzgün bir ifadeyle]İyi Uzun süren hayret veya gülümseme ifadeleri

43 / 5043 KİŞİSEL ALAN

44 / 5044 KİŞİSEL ALAN 46 cm 1.2m m3.6m Mahrem b.Kişisel a.Sosyal b.Ortak b.

45 / 5045 MASKELİ İLETİŞİM İnsanlar hekime her zaman tıbbi problemleri için başvurmazlar. Fiziksel şikayetlerle ilgilenirken ‘Acaba hastanın bana gelmesini sağlayan başka nedenler de olabilir mi?’ Sorusunu sormak gerekir. Eşiyle sorunları olan bayanın çocuğunu bir bahaneyle doktora götürmesi.. Kendi kalbinden endişelenen hastanın arkadaşının hastalığı hakkında bilgi danışması..

46 / 5046 KAPI KOLUNDAKİ EL Hastanın ayrılırken söyledikleri bazen esas hekime geliş nedenini içerir. Hasta kapının önünde güvendedir. Stres oluşturacak bir ortam olursa her an uzaklaşabilir. Hastanıza her görüşmede sorun: ‘Değinmediğimiz veya dikkatimizden kaçan herhangi bir nokta var mı?’

47 / 5047 DİNLEME BECERİSİ Karşınızdakinin açıkça anlaşılmayan bir mesajı olduğunda soru sorarak konuyu netleştirin. Mesajı aynı kelimelerle veya farklı kelimelerle yeniden ifade edin. Hastanızın duygularını yansıtın veya tekrar ifade edin. Özetleyin.

48 / 5048 ETKİLİ İLETİŞİM Hastanıza ayırdığınız zaman az da olsa onun tamamını hastaya ayırın! Hastanın söyleneni anlayıp anlamadığından emin olun! Hastanıza ismiyle hitap edin! Kolaylaştırıcı olun Gerektiğinde espri yapın Gerektiğinde hastanızın üstüne gidin Açık uçlu sorular sorun Sonuç cümlesi kullanın

49 / 5049 İLETİŞİM ENGELLERİ Çoğunlukla kişisel farklılıklara bağlıdır – Yorumlama – Kelime seçimi – Tecrübeler – Kültür – Duygularınız nedeniyle bozulma – Yanlış anlama – Önyargı Farklı kelimeler kullanarak yeniden ifade edin Açık fikirli olun!

50 / 5050 HASTA-HEKİM İLETİŞİM TİPLERİ Ataerkil Model: Hekim karar verir ve hastayı zorlar (aşağıdakiler yukarıdakiler) Bilgilendirici Model: Hekim hastaya teknik ayrıntıları verir (öğretmen-öğrenci) Açıklayıcı Model: Hekim olası müdahalenin yaraları, tehlikesi vb konularda bilgi verir ve hasta onaylar (2 eşit) Görüşmeci Model: Hekim ve hasta birlikte karar verirler (veto hakkı olan 2 avukat)


"Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 12 Aralık 2000. / 502 Konu: İletişim Becerileri Amaç : Kişilerarası İletişim Performansını Artırma, Etkili iletişim stratejileri." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları