Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ??? SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ???

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ??? SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ???"— Sunum transkripti:

1 SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ??? SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ???

2 KAYGI KAYGI NEDİR ? Yeni bir durum karşısında, kişiliğin yapısında ve gelişmesinde önemli bir etken olan duygulanım ve coşku durumları ile birlikte ortaya çıkan Ve onlara eşlik eden fizyolojik belirtilerin kişi tarafından algılanmasına KAYGI denir.

3 KAYGI HİSSEDİLEN FİZYOLOJİK BELİRTİLER NELERDİR ? -Kan basıncı, kalp atışı, solunum sayısı artar. -Mide ve barsak hareketleri hızlanır. -Tükürük salgısı azalır. -Ağız kurur. -Kan şekeri yükselir. -Gözbebekleri genişler. -Çizgili kasların gerginliği artar.(vücut kasları,kol,bacak) -Titreme olur. -Dişler ve yumruklar sıkılır. -Terleme olur. -Derinin direnci artar.

4 HİSSEDİLEN OLUMSUZ DUYGULAR NELERDİR? Başaramazsam ! Başaramazsam ! Ölsem de kurtulsam keşke bu duruma hiç düşmeseydim. Ölsem de kurtulsam keşke bu duruma hiç düşmeseydim. Hareketsizlik, huzursuzluk veya aşırı hareketlilik. Hareketsizlik, huzursuzluk veya aşırı hareketlilik. Sık sık gerçek sınavı düşünmek. Sık sık gerçek sınavı düşünmek. Hiçbir şey hatırlamadığını, sanki her şeyi unutmuş gibi hissetme. Hiçbir şey hatırlamadığını, sanki her şeyi unutmuş gibi hissetme. Kendini suçlama. Kendini suçlama. Yok ben bu işi başaramayacağım. Yok ben bu işi başaramayacağım. Sürenin yetersiz olduğunu düşünmek. Sürenin yetersiz olduğunu düşünmek. Diğerlerinden farklı olduğunu, zayıf ve beceriksiz olduğunu düşünme Diğerlerinden farklı olduğunu, zayıf ve beceriksiz olduğunu düşünme Sıkıntı bunaltı hisleri. Orayı terketme isteği. Sıkıntı bunaltı hisleri. Orayı terketme isteği. KAYGI

5 Uyarım ve yeni durumlar Uyarım ve yeni durumlar İstem dışı sinir sisteminde ortaya çıkan değişmeler İstem dışı sinir sisteminde ortaya çıkan değişmeler Adrenalin ve benzeri kimyasalların düzeyini yükseltir Adrenalin ve benzeri kimyasalların düzeyini yükseltir Fizyolojik değişmelerin kişi tarafından algılanması Fizyolojik değişmelerin kişi tarafından algılanması Kaygı yaratır Kaygı yaratır Uyarım ve yeni durumlar Uyarım ve yeni durumlar Ruhsal olarak duyulan kaygı Ruhsal olarak duyulan kaygı İstem dışı sinir sisteminde ortaya çıkan değişmeler İstem dışı sinir sisteminde ortaya çıkan değişmeler Kanda adrenalin seviyesinin veya başka kimyasalların yükselmesi Kanda adrenalin seviyesinin veya başka kimyasalların yükselmesi Söz konusu fizyolojik belirtilerin ortaya çıkmasına neden olur. Söz konusu fizyolojik belirtilerin ortaya çıkmasına neden olur. KAYGI 1 UYARIM 2 İSTEMDIŞI S.S DEĞİŞME 3 ADRENALİN.V.B. YÜKSELME 4 ALGILAMA KAYGI

6 İnsan bütün yaşamı boyu her an birçok içten yada dıştan gelen dürtü yada güdü ile karşılaşır. İnsan bütün yaşamı boyu her an birçok içten yada dıştan gelen dürtü yada güdü ile karşılaşır. Bunlar arasında seçim yapma zorunluluğu duyar. Bunlar arasında seçim yapma zorunluluğu duyar. Bu durum çatışma yaratır. Bu durum çatışma yaratır. Çatışma türleri değişiktir. Olumlu ve olumsuz aynı ve ters yönde olan güdüler çatışma yaratır. Çatışma türleri değişiktir. Olumlu ve olumsuz aynı ve ters yönde olan güdüler çatışma yaratır. KAYGI ÇATIŞMA YAKLAŞMA-YAKLAŞMA DERS ÇALIŞMA-GEZMEK,EĞLENMEK YAKLAŞMA-KAÇINMA DERS ÇALIŞMA-ZAYIF NOT KAÇINMA-YAKLAŞMA BAŞARISIZLIK-DERS ÇALIŞMA KAÇINMA-KAÇINMA ELEŞTİRİLME-BAŞARISIZLIK

7 Ergenlik dönemi bireyin kendisi ile ilgilendiği dönemdir. Bu ergenlerin kaygılarının sıkıntılarının çok çeşitlilik göstermesinden anlaşılır. Ergenlerde gözlenen kaygı alanları çok çeşitlidir. Ergenlik dönemi bireyin kendisi ile ilgilendiği dönemdir. Bu ergenlerin kaygılarının sıkıntılarının çok çeşitlilik göstermesinden anlaşılır. Ergenlerde gözlenen kaygı alanları çok çeşitlidir. KAYGI Sağlıkla ilgili kaygılar Sağlıkla ilgili kaygılar Kişilik ile ilgili kaygılar Kişilik ile ilgili kaygılar Aile ve ev yaşamına ilişkin kaygılar Aile ve ev yaşamına ilişkin kaygılar Sosyal ilişkilerine yönelik kaygılar Sosyal ilişkilerine yönelik kaygılar Din ahlak konularındaki kaygıları Din ahlak konularındaki kaygıları Okulla ilgili kaygıları Okulla ilgili kaygıları Meslek seçimi ile ilgili kaygılar Meslek seçimi ile ilgili kaygılar ÖSS ve LGS (Sınav Kaygısı) ÖSS ve LGS (Sınav Kaygısı)

8

9 KAYGI VE SAVUNMA MEKANİZMALARI KAYGI Neler düşünülüyor ? Kişi, kaygıyı gelecekte kötü bir şey olacakmış gibi algılar ve anlatır. Çok hafif tedirginlik ve gerginlikten(sınav sürecindeki bir öğrencinin motivasyonuna olumlu etkisi olduğu için gereklidir.) panik derecesine varan değişik şiddette olabilir.

10 Bilinçlive Bilinçsiz savunma KAYGI

11 Bilinçli savunma KAYGI Kaygı yaratan durumun algılanması, anlaşılması ve bilinçlenme söz konusudur. (çok önemli ve geleceğimi belirleyecek bir sınava hazırlanıyorum=sınav kaygısı). Bu süreç kaygıyı bilinçlendirir. Kaygı yaratacak veya yaratan durum karşısında takınılacak tutum ve yapılacak davranışta bilinçli hareket olanağı doğar. Bu süreçte kaygı yaratan şeyle bilinçli olarak başa çıkmak için duygu, hafıza, düşünce gibi yetilerin işlevlerinden yaralanılır. Kişiliğin kendisini ve çevreyi gerçekçi olarak değerlendirdiği ölçüde gerekli davranışlar yapılır.

12 Bilinçsiz savunma KAYGI Bu savunmada,kaygının biçimine, şiddetine,süresine,sürekliliğine ve kişilik özelliklerine göre çeşitli düzenlemeler oluşur.

13 Doğru ve yerinde kullanarak, gerçeklerden kaçmamak kaydı ile ruh sağlığı açısından olumlu olarak nitelendirebileceğimiz savunma mekanizmaları Doğru ve yerinde kullanarak, gerçeklerden kaçmamak kaydı ile ruh sağlığı açısından olumlu olarak nitelendirebileceğimiz savunma mekanizmaları KAYGI

14 ÖZGEÇİCİLİK, (manevi haz duygusu) Ben tutkusunu ve bencilliğin bastırılarak ilgi, sevgi ve saygının başkalarına yönelmesidir. Ben tutkusunu ve bencilliğin bastırılarak ilgi, sevgi ve saygının başkalarına yönelmesidir. KAYGI

15 SEZİNLEME Yeteneklerini güçlerini gerçekçi biçimde değerlendirip, geleceğe yönelik doğru çıkarımlar yapabilmesidir. Eksiklerinden kaçmak veya tamamlamak. KAYGI

16 ŞAKAYA VURMA(mizah) Kaygı uyandıran duygu ve düşüncelerin ciddiye alınmamasıdır. KAYGI

17 DENGELEME (telafi) Kişinin doyurulamayan, engellenen dilek, istek ve amaçları yerine başkalarını koymasıdır. KAYGI

18 BOYUN EĞMEK; KABULLENMEK Çatışma ve kaygıdan kurtulmak için başkalarından gelen etkileri kolayca kabul ederek bunlara uyum göstermektir. KAYGI Kullanılış biçimine göre olumlu da olabilir olumsuz da

19 DIŞA YANSITMA İnsanın kendisinde görmek istemediği eksik, yersiz davranışları, beğenmediği duygu, düşünce, istek ve amaçları başkalarına ya da çevresine yüklemesidir. (başkalarında arama, başkalarına yakıştırma.) KAYGI

20 KET VURMA Uyarımların var olmasına karşın çatışma ve kaygıdan kurtulmak için bir davranışın başlamasını ya da başlayan bir davranışın sürdürülmesini engellemektir. KAYGI

21 YÖN DEĞİŞTİRME Bir nesneden,kişiden, durumdan başka bir kişi, nesne veya duruma kaymasıdır. KAYGI

22 BASTIRMA Kaygı yaratan durumların bilinç alanı dışına itilmesi ve bastırılmasıdır. Unutma,isteksizlik, durgunluk, dalgınlık, kimi zaman bilinç alanına kadar yaklaşan kaygıdan kurtulmak için oluşan güncel yakınmalar ve belirtilerdir. Unutma,isteksizlik, durgunluk, dalgınlık, kimi zaman bilinç alanına kadar yaklaşan kaygıdan kurtulmak için oluşan güncel yakınmalar ve belirtilerdir. KAYGI

23 KÖTÜLEME Elde edilemeyen, erişilemeyen, ulaşılamayan kişilerin,nesnelerin veya durumların kötülenerek kaygıdan kurtulma yoludur. KAYGI

24 KARŞI SALDIRI Bir eleştiri ya da kınama karşısında duyulan kaygıdan kurtulmak için, bunların doğru olup olmadığını düşünmeden, eleştiriyi yapanın kişiliğine yapılan saldırı veya önyargı oluşmasıdır.(boyun eğmenin tersi de diyebiliriz.) KAYGI

25 DIŞLAŞTIRMA Bilinç alanına gelen duygu, düşünce ve isteklerin hiçbir denetimden geçmeden ortaya konulması ve gerçekleşmesine çalışılmasıdır. KAYGI

26 HAYAL KURMA (GÜNDÜZ RÜYALARI) Gerçeklere uymayan ya da günlük yaşamda doyum olanağı bulunamayan isteklere, beklentilere, amaçlara imgeleme ve düş yoluyla doyum aramaktır MUTLULUK SENARYOLARI KORKU SENARYOLARI KAYGI

27 AKLA UYDURMA Duygusal ve coşkusal kaynaklı düşünceye, insanın kendisine veya başkalarına karşı inandırıcı nedenler bulmasıdır. KAYGI

28 Sürekli kullanılırsa ruh sağlığı açısından olumsuz olarak nitelendirebileceğimiz savunma mekanizmaları KAYGI

29 GERÇEKLERİ ÇARPITMA Kaygı yaratıcı ya da rahatsız edici bir gerçek karşısında onu olduğu gibi değil de olması istendiği biçimde görüp kabullenmektir. KAYGI

30 GERÇEKLERDEN KAÇMA Çevreye uyumsuzluğun doğurduğu kaygıdan kurtulmak için gerçekleri kabul etmemek, onlardan uzak kalma çabasıdır. Engeli aşmak için çalışmak yerine, ondan kaçıp düş dünyası içinde olmak. KAYGI

31 DENETLEME İç çatışmalardan kurtulmak, kaygı düzeyini azaltmak için davranışlara aşırı ve gereksiz özen göstermektir. (Hata olmaması için engelleme, rahat olamama.) KAYGI

32 YADSIMA (İNKAR) Erişilmeyen yada ilişki kurulamayan kişilerin,nesnelerin,çevrelerin ve durumların varlığını kabul etmemek, bunlardan haberdar değilmiş gibi davranmaktır. KAYGI

33 GERİLEME Davranışların çocukluktaki duygusal gelişme dönemlerine geri dönmesidir. UTANGAÇLIK Gerçeklerden kaçmak, çevreyle ilişki kurmamak için, sıkılma,az konuşma biçiminde oluşan bir savunma biçimidir. Güvensizlik sonucu ortaya çıkar. CİNSELLEŞTİRME Her konuda cinsel simgelere başvurulması KAYGI

34 TUTULMA ; DUYGU YALITIMI Uzun süre duygusal ilişki ve bağlantılar engellenerek çevreyle uyum bozulabilir. TEPKİ OLUŞTURMA Gerçek duygu,düşünce ve beklentilerin tam karşıtlarını benimseyip göstermektir. BEDENLEŞTİRME Kabul edilmeyen, olumlu doyum yolu bulamayan dürtülerin bedene yönelerek sürekli yakınmalara yol açmasıdır. KAYGI

35 TAKINTILI DÜŞÜNCELER DEPRESYON DEPRESYON UYKU BOZUKLUKLARI UYKU BOZUKLUKLARI Bu durumlarda da bir uzmandan yardım almak gerekmektedir. KAYGI

36 Soru ve cevaplar KAYGI

37 Kaygı ve korku farklı mıdır? Kaygı ve korku farklı mıdır? En basit biçimde korku nesnelere karşı duyulur fiziksel bir zarar gelebilir, kaygı ise bir durum veya düşünceye karşı duyulur. KAYGI

38 Öğrenciler neden sınavlara karsı kaygı duyarlar.? Kaygının oluşmasına neler sebep olur? En önemli neden sınavlara gerektiği gibi,yeterince,düzenli ve sistemli bir şekilde hazır olamama, olmama düşüncesi içinde oldukları için… En önemli neden sınavlara gerektiği gibi,yeterince,düzenli ve sistemli bir şekilde hazır olamama, olmama düşüncesi içinde oldukları için… Gelecekte karşılaşılacak belirsiz, sonucu bilinmeyen bir süreçte oldukları için… Gelecekte karşılaşılacak belirsiz, sonucu bilinmeyen bir süreçte oldukları için… Sınavı bir ölüm kalım,ya hep ya hiç olarak görüp sınav sonuçlarına göre korku senaryoları veya mutluluk senaryoları kurarak asıl önemli olan sınava hazırlık sürecini 2. plana attıkları için … Sınavı bir ölüm kalım,ya hep ya hiç olarak görüp sınav sonuçlarına göre korku senaryoları veya mutluluk senaryoları kurarak asıl önemli olan sınava hazırlık sürecini 2. plana attıkları için … KAYGI

39 Kendilerine güvenmedikleri için… Kendilerine güvenmedikleri için… Sınav sistemini, test tekniğini, ders çalışma ve soru çözme tekniklerini, turlama tekniğini, puanlama sistemini, programlı,sistemli ders çalışma ve konu tekrarı yapıp yeterince test çözmedikleri için… Sınav sistemini, test tekniğini, ders çalışma ve soru çözme tekniklerini, turlama tekniğini, puanlama sistemini, programlı,sistemli ders çalışma ve konu tekrarı yapıp yeterince test çözmedikleri için… Neyi, ne zaman,nasıl,neden,ne kadar yapmaları gerektiğini bilmedikleri için kaygı duyarlar. Neyi, ne zaman,nasıl,neden,ne kadar yapmaları gerektiğini bilmedikleri için kaygı duyarlar. Sınav esnasında yaşanılan olumsuz duygular, düşünceler, şimdi,burada ve şu ana vermedikleri önem yüzünden öğrenciler kaygı duyarlar Sınav esnasında yaşanılan olumsuz duygular, düşünceler, şimdi,burada ve şu ana vermedikleri önem yüzünden öğrenciler kaygı duyarlar KAYGI

40 Çözüm ? Çözüm ? KAYGI

41 -Derse devam ve etkin katılım. -Derse devam ve etkin katılım. -Bütün sistemler hakkında tam olarak bilgilenme ve bunları zamanında ve yerinde gerçekten uygulama, -Bütün sistemler hakkında tam olarak bilgilenme ve bunları zamanında ve yerinde gerçekten uygulama, -Gerçekçi hedef koyma -Gerçekçi hedef koyma -Geleceğe değil, şimdi ve burada’ya kenetlenme ve düşünme. -Geleceğe değil, şimdi ve burada’ya kenetlenme ve düşünme. -Etkili, sistemli düzenli konu tekrarı ve test çözümü. -Etkili, sistemli düzenli konu tekrarı ve test çözümü. KAYGI

42 - Sadece yapabildiklerinin üzerine değil,yapamadıklarının yanlış ve boşlarının üzerine gitme, azaltmaya çalışma, - Sadece yapabildiklerinin üzerine değil,yapamadıklarının yanlış ve boşlarının üzerine gitme, azaltmaya çalışma, -Hemen ve anında sonuç beklememe, zamana yayma sabırlı olma. -Hemen ve anında sonuç beklememe, zamana yayma sabırlı olma. -Her türlü deneme sınavını gerçek sınav için bir basamak olarak düşünme ve çalışmalarını buna göre ayarlama. -Her türlü deneme sınavını gerçek sınav için bir basamak olarak düşünme ve çalışmalarını buna göre ayarlama. -İhtiyacı olduğu zaman mutlaka ve mutlaka öğretmenlerinden yardım isteme. -İhtiyacı olduğu zaman mutlaka ve mutlaka öğretmenlerinden yardım isteme. KAYGI

43 Çocuğunuzun Kaygısını Nasıl Azaltabilirsiniz? Hiçbir şekilde kendi beklentilerini çocuklarına yüklememeleri. Hiçbir şekilde kendi beklentilerini çocuklarına yüklememeleri. Öğrencilerin gücünün, performansının üzerinde bir beklenti içine girmemeleri. Öğrencilerin gücünün, performansının üzerinde bir beklenti içine girmemeleri. Öğrencilere meslek seçimi ve ders çalışma konularında karar verme yetkisi vermeleri. Öğrencilere meslek seçimi ve ders çalışma konularında karar verme yetkisi vermeleri. Öğrencilerin sınavı kazanabilmesi için gerekli çalışma ortamını sağlamaları. Öğrencilerin sınavı kazanabilmesi için gerekli çalışma ortamını sağlamaları. KAYGI

44 Karşılıklı güven ortamı oluşturmaları, Karşılıklı güven ortamı oluşturmaları, Sınav süreci içinde, yaşam biçimlerini öğrencinin durumuna göre ayarlamaları, Sınav süreci içinde, yaşam biçimlerini öğrencinin durumuna göre ayarlamaları,gerekmektedir. Birbirinize Bağlılığın Amaç, Sınavın Araç Olduğunu Unutmayın Birbirinize Bağlılığın Amaç, Sınavın Araç Olduğunu Unutmayın İnandırmanın, ikna etmenin gücü ; korkutmanın, gözdağı vermenin gücünden daha etkileyici ve uzun ömürlüdür. KAYGI

45 BASİT BİR SOLUNUM EGZERSİZİ BASİT BİR SOLUNUM EGZERSİZİ KAYGI

46 Nefes almanın kendisi bir gevşeme,rahatlama yoludur. Nefes almanın kendisi bir gevşeme,rahatlama yoludur. Bütün rahatlama egzersizleri içerisinde, egzersizin bir parçası olarak kullanılmaktadır.. Bütün rahatlama egzersizleri içerisinde, egzersizin bir parçası olarak kullanılmaktadır.. Doğru ve derin nefes almanın doğrudan damarları genişletme ve kanın bedenin en uç ve en derin noktalarına kadar ulaşmasını sağlama özelliği vardır. Doğru ve derin nefes almanın doğrudan damarları genişletme ve kanın bedenin en uç ve en derin noktalarına kadar ulaşmasını sağlama özelliği vardır. KAYGI

47 İYİ NEFESİN ÖZELLİKLERİ İyi nefes ağır, derin ve sessiz olmalıdır. İyi bir nefes yavaş olarak burundan alınır, sessiz olur ve akciğerin bütününü doldurarak diyaframı aşağı iter. KAYGI

48 -Nefes almadan önce ciğerlerinizi iyice boşaltın -Nefes almadan önce ciğerlerinizi iyice boşaltın -Ciğer kapasitenizi hayali olarak ikiye bölün ve bir iki diye içinizden sayarak ciğerinizin bütününü doldurun. -Ciğer kapasitenizi hayali olarak ikiye bölün ve bir iki diye içinizden sayarak ciğerinizin bütününü doldurun. - Kısa bir süre bekleyin ve yine bir iki diyerek nefesinizi aldığınızın iki katı sürede verin.göğüs kemiklerinizin hareketli bir köprü gibi açılıp kapandığını hissetmelisiniz. - Kısa bir süre bekleyin ve yine bir iki diyerek nefesinizi aldığınızın iki katı sürede verin.göğüs kemiklerinizin hareketli bir köprü gibi açılıp kapandığını hissetmelisiniz. - Bunu arka arkaya 2 – 3 kez tekrarladıktan sonra 4-5 kez normal nefes alın. Çünkü sürekli bu şekilde tekrarlarsanız başınız dönebilir. - Bunu arka arkaya 2 – 3 kez tekrarladıktan sonra 4-5 kez normal nefes alın. Çünkü sürekli bu şekilde tekrarlarsanız başınız dönebilir. KAYGI

49 SINAV KAYGISI İLE BAŞETMEMİZDE BİZE KİMLER YARDIMCI OLABİLİR ? SINAV KAYGISI İLE BAŞETMEMİZDE BİZE KİMLER YARDIMCI OLABİLİR ? Yardım istemekten kesinlikle çekinmeyin. KAYGI

50 -Aile ve yakın arkadaşlar ile ilişkilerimizi sıcak tutmak moralimizi yükseltir. -Aile ve yakın arkadaşlar ile ilişkilerimizi sıcak tutmak moralimizi yükseltir. -Sorun olduğunda başvurabileceğimiz uzman kişiler vardır. Rehber psikolojik danışmanlar, rehber öğretmenler, psikologlar. -Sorun olduğunda başvurabileceğimiz uzman kişiler vardır. Rehber psikolojik danışmanlar, rehber öğretmenler, psikologlar. -Bizim yaşadığımız sorunları yaşayan kişiler. Sınav kaygısı olan herkes bir diğerini daha kolay anlayabilir. -Bizim yaşadığımız sorunları yaşayan kişiler. Sınav kaygısı olan herkes bir diğerini daha kolay anlayabilir. KAYGI

51 Unutmayın bu tür duyguları sadece siz hissetmiyorsunuz. Unutmayın bu tür duyguları sadece siz hissetmiyorsunuz.


"SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ??? SINAV KAYGISI KENDİNİZİ İYİ HİSSEDİYORSANIZ KAYGILANMAYIN GEÇER. ???" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları