Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hevesimizin Esiri Olmasın !

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hevesimizin Esiri Olmasın !"— Sunum transkripti:

1 İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hevesimizin Esiri Olmasın !
T.C. KOCAELİ VALİLİĞİ İl Milli Eğitim Müdürlüğü Çocuklarımız Hevesimizin Esiri Olmasın !

2 2

3 Okul başarısının %50’den fazlası ailenin katkısıyla gerçekleşmektedir.
Okul başarısında; Çocuğuna yakın ilgi gösteren Çocuğunun çalışma ortamını düzenleyen, planlayan, Çocuğunu yüreklendiren ailelerin çocuklarının akademik başarıları yüksektir. 3

4 4

5 SUNU AKIŞI 5 Sunumun bundan sonraki bölümünde;
Kendine güvenen çocuk yetiştirme, Sorumluluk sahibi çocuklar, Hedef belirleme, Motivasyon, Zaman ve planlama, Anne baba beklentisi Örnek olma, Sorun çözmede anne ve babaya öneriler konularından söz edilecektir. Konular açıklanırken bir veli ile yapılmış olan röportaja da yer verilecektir. 5

6 OKULDA BAŞARISIZLIK Öğrencinin gerçek yeteneği ile okuldaki başarısı arasında görülen farklılıktır. Her insanın kendine has bir yeteneği ve kapasitesi vardır; önemli olan bunları ortaya çıkarmasında ona destek sağlamaktır. 6

7 Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirmek İçin Ne Yapmalıyız ?
Çocuğunuza, sizin için ne kadar önemli olduğunu hissettirin. “Seni Çok Seviyorum” deyin. İyi ve güçlü yanlarını takdir ettiğiniz gibi zayıf yönlerini de kabul edin. Yeteneklerini ortaya çıkarmasına destek olun. Değişik sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerde kendini tanıması için olanak sağlayın. Okul rehberlik servisinden ve onu tanıyan öğretmenlerinden yararlanın. 7

8 Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirmek İçin Ne Yapmalıyız ?
Evinizde herkesin birbirine güveneceği bir ortam oluşturun. (Bir çocuğun kendini en huzurlu hissettiği yer yuvası olmalıdır.) Birlikte vakit geçirin. Televizyon izlemek dışında farklı etkinlikler yapabilirsiniz (yürüyüş, oyun, ev işleri, vb.). Onların özgüvenlerini geliştirecek sözler söyleyebilirsiniz. "Yardımların çok işime yaradı, teşekkür ederim“, "Bak bu aklıma gelmemişti bu konudaki fikrini çok beğendim" gibi. 8

9 Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirmek İçin Ne Yapmalıyız ?
Çocuğunuzla ilgili problemleri onu suçlamadan ya da onun kişiliğini eleştirmeden tartışın. Olumlu duygularınızı paylaşın. “Eve zamanında geldiğin için çok mutlu oldum.” gibi. Takdir ettiğinizi belirtin. “Seninle gurur duyuyorum.” gibi. Güven duyduğunuzu belirtin. “Kendine en uygun mesleği seçebileceğine inanıyorum.” gibi. 9 9

10 Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirmek İçin Ne Yapmamalıyız ?
“Ne kadar inatçısın” diyerek çocuğumuzu etiketlemeyelim. “Seni dinlemiyorum…” diyerek araya mesafe koymayalım. “Ablan hiç böyle davranmazdı…” diyerek onu başkalarıyla karşılaştırmayalım. “Sen zaten her zaman böylesin…..” diyerek abartmayalım. “Çocukça davranıyorsun….” diyerek yaşıyla alay etmeyelim. “Şimdi buna çalışma mı diyorsun” diyerek alaycı konuşmayalım. “Senin için saçımı süpürge ettim” diyerek ona suçluluk duygusu aşılamayalım. “Bu gidişle senden adam olmaz” diyerek kehanette bulunmayalım. 10

11 Sorumluluk Kazandırmak İçin Ne Yapmalıyız ?
Kendisine güvenilip sorumluluk verilen çocuklar; kendilerini yararlı ve önemli hissederler. Sorumluluk kazandırma çocuğun yaşına, cinsiyetine ve gelişim düzeyine uygun görevler vermekle başlar. Bunun için, çocuğunuzu karşınıza alıp bundan on yıl sonra nerede olacağı, ne iş yapacağı, sorumluluklarının neler olabileceği, bir evin ne gibi ihtiyaçları olabileceği, bir gencin, yetişkinin yaşamdan neler isteyebileceği konusunda sohbet ederek üzerinde düşünmesini sağlayabilirsiniz. Çocuğunuzdan hiçbir zaman sizin kadar sorumlu olmasını beklemeyin. 11

12 Sorumluluk Kazandırmak İçin Ne Yapmamalıyız ?
Çocuklarımıza üstesinden gelemeyeceği görevler vermemeliyiz. “Sınava hazırlanan bir öğrencinin aynı zamanda kardeşi ile ilgilenip, ev işlerinin bütün yükünü alması beklenemez.” Onun adına onun görevlerini yapmamalıyız. Yatağını toplamak çocuğun görevidir, onun yerine yatağını biz toplamamalıyız. atatürk 12

13 Hayatta bir gayesi olmayan insanlar, bir nehir üzerinde akıp giden saman çöplerine benzerler; onlar gitmezler, ancak suyun akışına kapılırlar. (Seneca) 13

14 Hedef Belirlemesi İçin Ne Yapmalıyız ?
Ona bazı sorular sorarak hedefleri hakkında düşünmesine yardımcı olmalıyız: “Kendini nasıl görüyorsun?” (mantıklıyım, duygusalım, aranılan ve sevilen biriyim). “Fiziksel ve psikolojik özelliklerin hedeflerine uygun mu ?” “Amacın nedir?” “Kendi geleceğini nasıl görüyorsun? On yıl sonra nasıl bir yaşam istiyorsun?” gibi sorularla zihnini açmalıyız. Mesleklerle ilgili araştırma yapmaya teşvik ederek bu konuda ona yardım etmeliyiz. Sevdiği mesleğe saygı göstermeliyiz. 14

15 Hedef Belirlemesi İçin Ne Yapmalıyız ?
Uygun olmayan hedeflerden; yani başkalarından ödünç alınmış, gerçekçi olmayan, yetenek ve ilgileriyle çelişen, elde etmek için uğraşmaya istekli olmadıkları hedeflerden kaçınmalarını sağlayabilirsiniz. Çocuğunuzun gireceği sınavlar hakkında bilgi sahibi olun. Onun başarısı için sizler de okulla, dershaneyle sıkı ilişki içerisinde olabilirsiniz. 15

16 Hedef Belirlemesi İçin Ne Yapmamalıyız ?
Çocuklarımıza hiçbir mesleği zorla sevdirmemeliyiz. Onları kendi hevesimizin esiri yapmamalıyız. Çevreye gösteriş yapmak için onlara meslekler önermemeliyiz. Fiziksel ve psikolojik yapısına uygun olmayan meslekleri onlara önermemeliyiz. “Spora yatkın olmadığı halde beden eğitimi öğretmenliğini önermek yanlıştır.” 16

17 Şimdi, 2011 yılı üniversiteye giriş sınavlarında, iki kızı da tıp fakültesini kazanmış olan bir velimizin röportajını izleyeceksiniz. 17

18

19 Hedefi olmayan gemiye hiçbir rüzgar yardım edemez. (Montaigne)
   19

20 Motivasyon Kazandırmak İçin Ne Yapmalıyız ?
Motivasyonunu yükseltmek için amacı doğrultusunda çocuklarımızı desteklemeliyiz. Başarılı olunca çevresince saygı göreceğini, başkasına muhtaç olmayacağını, kaliteli bir yaşam süreceğini, rahat bir evlilik yapacağını ve çocuklarını iyi yetiştireceğini anlatmalıyız. Çevremizde başarılı olarak gördüğümüz kişileri çocuğumuzla görüştürmeliyiz. 20

21 Motivasyon Kazandırmak İçin Ne Yapmamalıyız ?
Çocuklarımızın motivasyonunu ve gayretini yok edecek, özgüvenini sarsacak sözleri söylemekten kesinlikle kaçınmalıyız. - “Bizimkinde hiç hırs yok ki kardeşim.” - “Hırs olmazsa hiçbir yere gelemezsin.” - “Bak elin kızına/oğluna… Nasıl da hırslı.” - “Ama bizimki ancak yatmayı biliyor.” gibi. 21

22 İç Disiplin Kazandırmak
Ders çalışmayan çocuğunuza, bütün olanaklarınızı sunsanız da fayda etmez. Çocuğunuza ders çalışma konusunda iç disiplin kazanması için yardımcı olmalısınız. Bunun için zaman planlaması, çalışma davranışı kazanması gibi konularda çocuğunuza destek olabilirsiniz. 22

23 Zamanı Planlamak Başarıda önemli olan; çok çalışmak değil, etkili ve verimli çalışmaktır. Bu sebeple çocuğunuza zamanı iyi kullanmasını ve yönetmesini öğretebilirsiniz. Çocuğun derse ve ders dışı faaliyetlere yeterince, uygun bir şekilde zaman ayırabilmesi için ona destek sağlayabilirsiniz. Dinlenme zamanları için çocuğunuzun yapmaktan zevk aldığı, onu rahatlatacak etkinliklere yer verebilirsiniz. Böylece çocuğunuzun şevkle ders çalışmaya dönmesini sağlayabilirsiniz. 23

24 Zamanı Planlamak Çocuğunuzu rehberlik servisinden planlı çalışma konusunda destek alması için yönlendirebilirsiniz. Eve geldiğinde gününün nasıl geçtiği ve günün geri kalanında neler yapmayı planladığı (hangi derse çalışacağını, ne kadar dinleneceğini vb.) hakkında sohbet edebilirsiniz. Çocuğunuzdan ders çalışmaya ne zaman başlayacağına karar vermesini isteyin ve zamanında başladığında onu ödüllendirin. Video / 24

25

26 Çalışma Davranışı Hakkında
Çocuğunuzu olduğu gibi, kendisi olarak görmeyi öğrenmelisiniz. Hatasız çocuk olmaz! Hatalarıyla sevin onu  Çocuğunuzu başarabileceği konusunda yüreklendirmelisiniz. Video / 26

27

28 28

29 Anne-Baba Beklentisi Başarıda ölçü başkaları değil, çocuğumuzun kendisidir. Doğru olan başkalarıyla yarışmak yerine, çocuğun kendisiyle yarışmasıdır. Eğer çocuğumuz bugün, düne oranla olumlu bir değişim göstermişse bu başarı sayılmalıdır. Çocuğunuzu başkalarıyla kıyaslamaktan kaçınmalısınız. 29

30 Anne-Baba Beklentisi Anne-babanın “yüksek beklentisi” çocuğun cesaretini kırar. Ebeveyni hayal kırıklığına uğratma endişesi ise, çocukta “başarısızlık kaygısı”na neden olabilir. Çocuğunuzu yetenekleri, ilgileri ve başarılarıyla iyi tanıyarak beklenti düzeyinizi gerçekçi kılabilirsiniz. Video / 30

31

32 Örnek Olmak (Etkinlik)
Çocuklarımız bir çok şeyi örnek alarak öğrenirler. Aile bireylerinin kişilikleri, alışkanlıkları, iletişimleri, yaşama ve düşünme biçimleri çocuğun gelişimine katkıda bulunur. ETKİNLİK YÖNERGESİ: Amaç: Davranışların söylenenlerden daha etkili olduğunun vurgulanması. Süreç: Sunucu “şimdi sizden söylediklerimi yapmanızı isteyeceğim” diyerek basit yönergeler verir. Kollarınızı havaya kaldırın, ellerinizi birbirine kenetleyin gibi basit hareketli yönergeler verir, yönergeleri kendisi de tatbik eder. Sonra yönergesini vermeden ellerini birbirine vurur. Eğer katılımcılar da yönergesini vermediği halde sunucunun yaptığı hareketi taklit ederse, katılımcılara şunu söyler: “İnsan farkında olmadan çevresinden etkilenir ve bu davranışlarına yansır. Davranışlar sözcüklerden daha güçlüdür. Bu uygulamayı bunun için yapmış olduk.” İnsan yaşamında bir çok öğrenme, model alma – bir başkasının yaptıklarını yapmaya çalışma – yoluyla gerçekleşmektedir. Aile bireyleri, bir çocuğun yaşamındaki en önemli modellerdir. Aile bireyleri kişilikleriyle, alışkanlıklarıyla, iletişim biçimleriyle, yaşama ve düşünme biçimleriyle örnek olarak da çocuğun gelişimine katkı da bulunurlar. Kendi sorunlarınızı çözme yöntemlerinizle çocuklarınıza örnek olabilirsiniz. Davranışlarınız da tutarlı olun. Televizyonun hayatınızda kapladığı zamanı azaltmaya çalışın. Siz sürekli televizyon izlerken, çocuğunuza “git ders çalış” diyebilir misiniz? 32

33 İnsanların Temel İhtiyaçları
Her çocuk beslenmek için yeterli sağlıklı gıdaya sahip olmalı

34 İnsanların Temel İhtiyaçları
Her çocuğa güvenli bir ev ortamı sağlanmalı

35 İnsanların Temel İhtiyaçları
Her çocuk, sevgi dolu bir aile grubunun parçası olmalı

36 İnsanların Temel İhtiyaçları
Her çocuk, sevgi dolu bir aile grubunun parçası olmalı Her çocuğa güvenli bir ev ortamı sağlanmalı Video / 36 Her çocuk beslenmek için yeterli sağlıklı gıdaya sahip olmalı

37

38 Sorun Çözmede Anne-Babaya Öneriler
Çocuğunuzun, sorununu kendi kendine çözmesine fırsat tanıyın. Çocuğunuzun duygu ve ihtiyaçları hakkında karşılıklı konuşun. Ona, kendi duygu ve ihtiyaçlarınızdan bahsedin. Karşılıklı olarak uygun bulacağınız çözüm yollarını beraberce arayın. 38

39 Anne-Babaya Öneriler Öğrencinin başarılı olması için bilgi, konu veya ders eksikliklerini (gerekirse destek alarak) gidermeye çalışın. "Bak biz senin için şunları, bunları yapıyoruz" gibi cümleler kurmaktan kaçınmalısınız. 39 39

40 Anne-Babaya Öneriler Çocuğunuza kendine yetmeyi ve kendi kendini yönetmeyi öğretin. Öyle özgür bir ortam hazırlamalısınız ki, ayakları üzerinde durmayı, kendi kanatlarıyla uçmayı öğrenebilsin. Çocuğunuza, yaşına ve gelişim düzeyine uygun görev ve sorumluluklar verin. Başarması için onu destekleyin. Çocuğunuzun seçim yapmasına izin verin. Çocuğunuzun gösterdiği çabaya saygı duyun. Onu görev ve sorumluluklarıyla baş başa bırakın. Onun yerine siz karar vermeyin. 40

41 Anne-Babaya Öneriler Çocuğunuzun sorununu çözmek yerine, kendi sorununu çözmesine fırsat vermeniz, çocuğunuzun sorumluluk duygusunu geliştirecektir. Çocuğunuzla etkili iletişim kurarak sağlıklı ilişkiler geliştirmek için çaba sarf edin ve ona gerekli ilgiyi gösterin. Çocuğunuza karşı daha anlayışlı olun. Çocuğunuza güvenin. Başarı göstereceği konusunda çocuğunuza her zaman inanın. 41

42 Anne-Babaya Öneriler Çocuğunuzu başka çocuklarla kıyaslamayın.
Sürekli ders çalışması ve sınavlar bitene kadar çevreyle bağlantısını kesmesi konusunda, çocuğunuz üzerinde baskı oluşturmayın. Çocuğunuzun geleceğini, yalnızca bu sınavlara bağlı görmeyin. Çocuğunuza, sınavları mutlaka kazanması gerektiğini sürekli olarak vurgulamaktan kaçının. Çocuğunuza sağladığınız maddi desteği (dershane, kurs vb.) sürekli olarak dile getirmeyin. Video / 42

43

44

45

46 Yararlanılan Kaynaklar
Yıldırım, M. ve Gözüyeşil E. (2011). e-Journal of New World Sciences Academy : 6,1, Üniversite Giriş Sınavlarına Hazırlanan Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygıları Üzerinde Aile Faktörünün Etkileri Yavuzer, H.(2000). Çocuk Eğitimi El Kitabı, 11. baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul. Tarhan, N. Malkoç, G. (1993). Aile Eğitimi ve Eğitimde Nitelik Geliştirme. Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları. Satır, S. (1996). Özel Tevfik Fikret Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarılarıyla İlgili Anne-Baba Davranışları ve Akademik Başarıyı Artırmaya Yönelik Anne-Baba Eğitim Gereksinmelerinin Belirlenmesi. A.Ü Sos. Bilm. Enst. Yayınlanmamış. Yüksek Lisans Tezi. Yontar, A. ve Yurtal, F. (2008). Sorumluluk Kazandırmada Öğretmenler Tarafından Kullanılan Yaptırımların İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 34 (153) Cüceloğlu, D. (2002). Anlamlı ve Coşkulu Bir Yaşam İçin Savaşçı. İstanbul : Remzi Kitabevi. Thomas, G. (2004). Etkili Ana Baba Eğitimi. İstanbul:Sistem Yayıncılık.

47 Hazırlayanlar Nevzat İSPİRLİ İl Milli Eğitim Müdürü
Adnan KALYONCU İl Milli Eğitim Müdür Yrd. Recep BAKIR Muammer Dereli Anadolu Öğretmen Lisesi Müdürü Özcan BEDEL İzmit Teknik, And. Meslek ve Meslek Lisesi Müdürü Bahtiyar GÜRSOY Zafer İlköğretim Okulu Müdürü Hüseyin GÜRKAŞ 29 Ekim İlköğretim Okulu Müdürü Murat KARAKAYA İzmit RAM Müdür Yardımcısı Cem SARI İzmit RAM PDR Bölüm Başkanı Çağla UYSAL Sabancı Teknik End. Mes. Lisesi Rehber Öğretmeni İsmail ATEŞ Muammer Dereli And. Öğrt. Lisesi Rehber Öğretmeni Büşra ŞİRİN Hedise Evyap İlköğretim Okulu Rehber Öğretmeni

48 İl Milli Eğitim Müdürlüğü
Çocuklarımız Hevesimizin Esiri Olmasın T.C. KOCAELİ VALİLİĞİ İl Milli Eğitim Müdürlüğü Teşekkürler


"İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hevesimizin Esiri Olmasın !" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları