Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i. Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i’nin temelinde, düşünceleri altı farklı bakışı simgeleyen farklı renklerdeki şapkaları takarak.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i. Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i’nin temelinde, düşünceleri altı farklı bakışı simgeleyen farklı renklerdeki şapkaları takarak."— Sunum transkripti:

1 Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i

2 Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i’nin temelinde, düşünceleri altı farklı bakışı simgeleyen farklı renklerdeki şapkaları takarak ya da takmış gibi yaparak analiz etmek ve yaratıcılı ğ ı geliştirmek vardır.

3 Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ inin amacı, bireyin düşünme etkinli ğ ini belli bir düzene sokarak analiz etmesini sa ğ larken bireyin düşünme yetene ğ ini ve yaratıcılı ğ ını geliştirmektir.

4 Edward de Bono'nun Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i'nin temelinde, düşüncelerimizi altı farklı bakışı simgeleyen farklı renklerdeki şapkaları takarak ortaya koymak ve yaratıcılı ğ ımızı geliştirmek yatmaktadır.

5 Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ inin Yararları 1.Yaratıcılı ğ ın gelişmesini sa ğ lar. 2.Karar verme becerisini geliştirir. 3.Düşüncelerin ve duyguların belli bir düzene sokulmasını ve sistematikleşmesini sa ğ lar. 4.Bireylere düşünme yollarını ö ğ retir. Tek bir düşünme türüne takılıp kalmalarını ve gereksiz tartışmalara girmelerini önler. 5.Katılanlar bilgi ile duygu, duygu ile avantajı riski, yaratıcı fikirleri ayırt eder.

6 Beyaz :Objektifli ğ i ve tarafsızlı ğ ı simgeler Sarı : İ yimserli ğ i simgeler Yeşil :Yaratıcılı ğ ı simgeler Mavi :Olgunlu ğ u,kontrolü ve serinkanlılı ğ ı simgeler Kırmızı :Duygusallı ğ ı simgeler Siyah :Karamsarlı ğ ı simgeler Siyah :Karamsarlı ğ ı simgeler

7 Beyaz Şapka Saflı ğ ı, netli ğ i,tartışmasız olarak kabul edilen bilgileri temsil eder. Beyaz renk bilgi ile ilgilidir. Beyaz şapka dikkati elde olan bilgiler ve eksik bilgiler üzerinde toplamak için kullanılır. Beyaz şapkayı takınca şu sorular sorulabilir: 1.Elimizde ne gibi bilgiler var? 2.Daha hangi bilgiler gerekiyor? 3.Gerekli bilgileri nasıl elde ederiz?

8 Kırmızı Şapka Tutkuları, duyguları, sezgileri temsil eder. Kırmızı şapka, duygu sezgi ve heyecanla ilgilidir. Bir şeyden niçin hoşlanıldı ğ ı ya da hoşlanılmadı ğ ı bilinmeyebilir. Oysa birey, kırmızı şapka takıldı ğ ında hiçbir açıklama yapılmaksızın duyguları ve sezgileri söyleme fırsatı bulur.

9 Siyah Şapka Olumsuzlukları, riskleri, o kararın alınması durumundaki tehlikeleri temsil eder. Siyah şapka bir bakıma şapkaların en yararlı olanıdır. Siyah şapka tehlikelere dikkat çeker. Bu şapka zararlı uygulamaların yapılmasını önler. Riskleri ve alınacak kararların neden işe yaramayaca ğ ını gösterir.

10 Sarı Şapka Olumlulukları, avantajları, o kararın alınması durumunda sa ğ lanacak yararları ve fırsatları temsil eder. Sarı renk, güneş ışı ğ ını ve iyimserli ğ i ça ğ rıştırır. Sarı şapka takıldı ğ ında alınacak kararın de ğ eri ve yararı belirlenir.Kararın alınması halinde ne gibi avantajlar sa ğ lanaca ğ ı ve kararın bütün olumlu yönleri sıralanır.

11 Yeşil Şapka Yaratıcılı ğ ı üretkenli ğ i kararın alınması durumunda daha nelerin yapılabilece ğ ini temsil eder. Yeşil şapka enerji şapkasıdır. Yeşil şapka takıldı ğ ında öneriler ileri sürülür, yeni görüş ve öneriler ortaya konur. Karar konusuna ilişkin de ğ işiklikler, yaratıcı ve yeni fikirler ve bugüne kadar düşünülmemiş seçenekler ortaya atılır.

12 Mavi Şapka Serinkanlı bir biçimde karar vermeyi temsil eder. Mavi şapka düşünce sürecini gözden geçirmek ve karar vermek için kullanılır. Mavi denizin, gökyüzünün, serinkanlılı ğ ın rengidir. Bütün tartışılanlar üzerinde düşünülür ve artık karar verilir.

13 Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ inin Uygulanması Tekni ğ in uygulanmasında kullanılacak şapkalar renkli kartonlardan veya başka materyallerden hazırlanır. 1.Karar verilecek konu belirlenir (Ör. Meslek lisesine gideyim mi?). 2.Karar verme sürecine katılacak kişiler birbirlerini görecek şekilde “U” ya da “halka” oluşturacak şeklinde oturtulurlar. 3. Şapkalar sırasıyla takılır veya takılır gibi yapılır. Her şapkanın temsil etti ğ i fikirler belirtilir. 4. Karar verilir.

14 ÖZET Edward De Bono ; Bilginin tek başına, bir düşünme süreciyle desteklenmedi ğ i zaman herhangi bir de ğ eri olmayaca ğ ını belirtmiş, zekâ katsayısı yüksek insanların aynı zamanda iyi birer düşünür oldukları yönündeki savın geçerli olmadı ğ ına dikkati çekmiştir.

15 Karar verme sürecini altı şapkalı düşünme tekni ğ i ile ö ğ renenlerin kararları daha az tehlikeli, daha az olumsuz olacaktır. En azından karar veren; karar verme aşamasında riskleri, tehlikeleri, avantajları, net bilgileri ve en önemlisi de duygularını bilerek karar verecektir.

16 Örnek Konular 1. Noktalama işaretleri artık kullanılmayacak. 2. Dersler artık yardımcı kaynak olmadan işlenecek. 3. Dilimizi yozlaştırmamak için sadece Öztürkçe olan sözcükler kullanılacak. 4. Televizyon toplum için yararlı mıdır? Zararlı mıdır?

17 UYGULAMA ÖRNE Ğİ KONU: Televizyon toplum için yararlı mıdır? Zararlı mıdır?

18 Şapkaların özelliklerini hatırlayalım Beyaz şapka açık ve tarafsız ol Kırmızı şapkaduygusal tepkilerini açıkla Siyah şapka Siyah şapkatehlikeleri bil Sarı şapkaavantaj ve faydalarını sırala Yeşil şapkayaratıcılığını kullan Mavi şapkasonuçları toparla

19 BEYAZ ŞAPKA İnsanların büyük çoğunluğu televizyon izler. Olmadığı ev yok gibidir. Birçok eğitici ve bilgilendirici program izlenebilir. İnsanları bağımlı hâle getirir. Verilen mesajlar hem ses hem de görüntü olarak birçok insana ulaşır. Televizyon zamanımızda toplum yaşamı içerisine girmiş ve bir parçası olmuştur. Televizyon programları toplumun eğitim, haber alma, eğlenme gibi çeşitli gereksinimlerini karşılar. Televizyonun insanlar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri konusunda daha fazla bilimsel araştırma yapılması sağlanmalıdır.

20 KIRMIZI ŞAPKA Televizyon izlemeyi çok seviyorum. Televizyonda korku filmi izledi ğ im zaman çok korkuyorum. Belgesel programlardan birçok bilgi ö ğ reniyorum. Komedi filmleri beni çok e ğ lendiriyor. E ğ lence programları beni çok e ğ lendiriyor. Televizyon karşısında vakit geçirmek çok e ğ lendirici.

21 SİYAH ŞAPKA Televizyon zaman kaybına yol açar. Ona izlemeye ayrılan zamanın üretim için ayrılması daha faydalı olur. Televizyonlarda yayınlanan programlar şiddeti arttırmaktadır. Bu durum özellikle gençleri olumsuz etkilemekte ve onları saldırganlığa yöneltmektedir. Yayınlanan reklamlar bilinçsiz tüketimi körüklemektedir. Çocuklar ilginç fikir ve davranışlardan kolaylıkla olumsuz yönde etkilenebilmektedir. Okuma alışkanlığını köreltmektedir. Düşünme yeteneğini köreltmektedir. İnsanları tembelleştirmektedir. Güncel olaylar hakkında eleştirel düşünceyi olumsuz etkilemekte ve beyinin analiz, sentez yapma yeteneğini köreltmektedir.

22 SARI ŞAPKA Yararlı bir iletişim aracı olan televizyonun uzaktan eğitim aracı olarak kullanılması desteklenebilir. Toplumun eğitiminde katkısı büyüktür. Bu sayede toplumun eğitim ve bilgi düzeyini yükseltir. Televizyon boş zamanları değerlendirmek için kullanılabilir. Programlar insanları eğlendirir. Bu sayede bireyleri mutlu kılar. Ulusal ve uluslararası spor etkinliklerini topluma sunar.

23 YEŞİL ŞAPKA Ebeveynler televizyonu çocuğun bütün gününü başında geçireceği bir araç olarak değil, sadece günlük yaşamda karşılaşabileceklerinden çok daha çeşitli konularla ilgili bilgi ve izlenimler edinmesine yardımcı olacak bir araç olarak görmeleri sağlanmalıdır. Çocuklara eleştirel ve bilinçli olarak televizyon izleme alışkanlığı kazandırılmalıdır. Ebeveynler, çocukların televizyonu belli bir planlama çerçevesinde izlemelerini sağlamalıdır. Televizyonun yerine geçebilecek okuma, spor veya eğitici hobiler gibi uğraşlar bulunmalıdır. Ebeveynler çocukların beğenilerini de göz önünde bulundurarak izlenecek programların seçiminde rehberlik yapmalıdırlar. İzlenecek programların yorumlanabilmesine yardım etmek amacı ile ailece televizyon izlenmelidir.

24 MAVİ ŞAPKA Televizyon toplumun eğitim, bilgilenme, haber alma, eğlence ve spor gibi etkinliklerde yararlanmasına yardımcı olmaktadır. Televizyonun bu olumlu yönlerinin yanı sıra olumsuz yönleri de bulunmaktadır. Bunlara örnek olarak insanları belli bir yöne yönlendirmesi, zamana kaybına neden olması, insanları tembelleştirmesi ve şiddeti özendirmesi başlıkları sunulabilir.


"Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i. Altı Şapkalı Düşünme Tekni ğ i’nin temelinde, düşünceleri altı farklı bakışı simgeleyen farklı renklerdeki şapkaları takarak." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları