Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015 Elektrik Piyasası ve Enerji Ticareti.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015 Elektrik Piyasası ve Enerji Ticareti."— Sunum transkripti:

1 İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015 Elektrik Piyasası ve Enerji Ticareti

2 Piyasa Modeli Liberal Elektrik Piyasası – Amaçlar: Hazine garantisi vermeden ihtiyaç duyulan yatırımların yapılması Verimliliği arttırarak, fiyatların düşürülmesi Tüketiciye, tedarikçi seçme olanağı yaratılması Kısaca de-regülasyon ile ilgili önemli kilometre taşlarına bakarsak: Gelinen noktada Piyasa Oyuncuları: #3096 TEK dışı şirketler için Kanun YİD Kanunu Yİ Kanunu #4628 Elektrik Piyasaları Kanunu Finansal Uzlaş. Su Kullanımı Yenilenebilir Enerji Kanunu Dağıtım Özel. Başlangıcı Finansal DUY GÖP ve DGP Saatlik Fiyat Dağıtım Özel. Gün Önc. Piy. VOB Elektrik K. #6446 Elektrik Piyasaları Kanunu Dağıtım Ayrışma Tam liberal piyasa ? TEK TEAŞ EÜAŞ TEİAŞ TETAŞTEDAŞ

3 Pazar 2014: 256 TWh SEE Toplamına yakın Büyümeye devam ediyor

4 Üretim Serbest Özel Üretim %48 [%55], Toplam Özel %70 [%69] Üretimin yarısı devlet kontrolünde. Liberalleşme için bağımsız üretim şart EÜAŞ konumu, uygulamaları, santral özelleştirmeleri Kurulu güç 2008 sonrası yüksek ivme ile artmıştır. Çoğu özel sektör tarafından yapılmıştır.

5 İletim, Dağıtım ve Tedarikçiler İletim: – TEİAŞ tekel konumunda – Altyapı verimliliği ve Yatırımlar – Kısıtlar ve Bölgesel Maliyetler Dağıtım: – Özelleştirmeler tamamlandı – Şirketleri ciddi çalışmalar bekliyor Organizasyon ve Verimlilik Sayaç Okuma Kayıp/Kaçak oranlarının düşürülmesi – Dikey Entegrasyon ve Rekabet iyi izlenmeli Tedarikçiler – [Görevli] Perakende ve Özel Tedarikçiler (Toptancılar) – Rekabet içindeki perakende, fiyat avantajının son kullanıcıya yansımasını sağlar.

6 Ticaret Derinliği olan bir toptan pazarın önemi Yerli ve Yabancı birçok şirket aktif Enerji Köprüsü – Yatırım – Gerçekçi Fiyatlar İkili Anlaşmalar Organize Piyasalar – Spot Piyasalar – Borsa ENTSO-E Import:500MW Export:350MW GEORGIA Import:20-80MW+350MW Export:150MW AZERBAIJAN Import:70MW Export:50MW IRAN Import: MW Export:40MW IRAQ Import:To Be Decided Export:50MW SYRIA Import:230MW Export:500MW

7 Borsalar TEİAŞ bünyesinde PMUM (Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi) 2009’dan beri Gün Öncesi ve Dengeleme Güç Piyasaları var yılı sonundan beri Takasbank ile merkezi Takas yapılıyor yılında kabul edilen Elektrik Piyasası Kanunu no. 6446, Organize Toptan Elektrik Piyasaları kurulmasını öngörüyor. 2015’de EPİAŞ kuruldu. %30 TEİAŞ - %30 BİST - %40 Özel Sektör ortaklığı ile BİST içinde Elektrik Piyasaları ve bu kapsamda standart ürünler oluşturulacak.

8 Borsalar Piyasaları zamana göre kısadan uzuna sıralarsak – TEİAŞ Dengeleme Güç Piyasası Yan Hizmetler – EPİAŞ Gün Öncesi Piyasası Kapasite Gün İçi Piyasası (henüz faal değil) Emisyon diğer spot (hafta öncesi vb.) ürünler? – BİST (Borsa İstanbul) Vadeli Sözleşmeler Türev Ürünler Opsiyonlar Doğalgaz da dahil olmalı Fiziksel ve Finansal Ürünler Şeffaflık ve Gözetim Milli endeksler ve Risk Yönetimi

9 Üreticiler Yatırım – ROI – İleriye yönelik fiyat indikasyonları Borsa – Vadeli Ürünler İkili Anlaşma ile satış YEKDEM Satış Opsiyonları – Spot – YEKDEM – İkili Anlaşma – Toptan ve Perakende Satış – Vadeli ve Türev Borsa Ürünleri Tüketici ile kolayca buluşabilme, liberalleşme için önemli Hydro 7,3 Biomass 13,3 Solar 13,3 Geothermal 10,5 Wind 7,3 Base Incentive for local component Maximum 2,35,62,73,7 9,618,913,211 + = USD / MWh 9,26,7 Inten sive PV 22,520,0

10 Tüketiciler Serbest Tüketici Limiti düşüyor Tarifeler – Herkese açık (2015 sonuna kadar) Sonrasında kimleri kapsayacak? – Son dakikada belli oluyor – Çapraz sübvansiyon Alternatifler – Özel tedarikçiden temin – Borsa ile maliyet yönetimi Kolay Tedarikçi Seçimi (Ön Uzlaştırma) Talep Tarafı Katılımı

11 Teşekkür ederim Sorular? Sorular? Cem Aşık Sanko Enerji Cem Aşık Sanko Enerji


"İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015 Elektrik Piyasası ve Enerji Ticareti." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları